Käytännöt/ensimmäinen lento

SRay

Lennän ensimmäistä kertaa ja pari lentokenttiin liittyvää kysymystä askarruttaa. Ensinnäkin: Joutuuko lentokentillä(meno ja/tai paluu) maksamaan joitakin ylimääräisiä maksuja joistakin pakollisista palveluista liittyen esim. matka-asiakirjoihin tai matkatavaroihin? Entä mistä tiedän, mistä voin noutaa lennon jälkeen matkatavarani? Onko parasta vain seurata muita?

Delhiin olen siis menossa, tosin ei nuo peruskäytännöt varmaan hirveästi vaihtele eri kentillä.

10

459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 324423234

      Ei tarvitse maksaa mitään! Paitsi jos matkatavarat painaa liikaa menee siitä maksua.

      Seuraa muita. Mutta jos kadotat muut on seinällä kylttejä jotka johtavat matkatavara-aulaan.(Kyltissä on matkalaukun kuva)
      Siellä hihnojen vieressä on aina näyttö missä näkyy lennon numero ja mistä kone on tullut. Etsi sieltä oma lentosi ja jää siihen viereen odottamaan. Jos matkatavara-auloja on monta on seinillä näyttöjä mistä näkee mihin aulaan pitää siltä lennolta tulleiden mennä. (Esim: AY842 Helsinki nro: 4)
      Seuraa kylttejä aulaan neljä.

    • 134134

      Hyviä ohjeita tuli jo edellä. Tosin muiden seuraamisessa kannattaa siinä määrin olla tarkka, että usein tuo lauma jakaantuu jatkolennoille menijöihin ja niihin, jotka jo ovat määränpäässään ja menevät hakemaan tavaroitaan. Kylttejä siis kannattaa myös koko ajan katsoa.

      Intiassa en ole käynyt, mutta joillakin kentillä peritään sieltä lähtiessä jonkinlainen pieni vero. Muistaakseni olen Pekingissä ja Aucklandissa joutunut jotain maksamaan. Summa ei ollut mikään suuri.

      • SRay

        Kiitokset vastauksista!

        Joo, tuollaisesta verosta olen juuri kuullut joskus puhuttavan. Varmaan siis riittää että otan varmuudeksi vaikka muutaman kympin arvosta rupioita.


      • dtgyiu7
        SRay kirjoitti:

        Kiitokset vastauksista!

        Joo, tuollaisesta verosta olen juuri kuullut joskus puhuttavan. Varmaan siis riittää että otan varmuudeksi vaikka muutaman kympin arvosta rupioita.

        Ekalla kerralla tulee aina hieman hölmöiltyä, joten kannattaa vara aikaa turhankin kanssa. Periaatteessa homma menee niin, että mitä isompi kenttä, sitä paremmin asiat on järjestetty, vaikka pieni kenttä saattaa muuten ollakin yksinkertaisempi.

        Kannattaa lukea opasteet hyvin ja muistaa, että ruudulta saa aina kaiken tarvitsemasi tiedon terminaalin numeroista, kirjaimista ja porteista, sekä myös sen tiedon missä check-in sijaitsee.

        Ja riippuen englannin kielentaidoista, kannattaa myös kerrata termit kuten Arrivals, departures, baggage claim, connecting flights yms.

        Tosin nämä on tällaisen hieman panikoivan ihmiset neuvoja, minä kun itse haluan aina etukäteen tietää kaikesta kaiken. Eikä asiat silti mene aina niin kuin suunnittelee ;)


      • Aena vähä eksyksissä
        dtgyiu7 kirjoitti:

        Ekalla kerralla tulee aina hieman hölmöiltyä, joten kannattaa vara aikaa turhankin kanssa. Periaatteessa homma menee niin, että mitä isompi kenttä, sitä paremmin asiat on järjestetty, vaikka pieni kenttä saattaa muuten ollakin yksinkertaisempi.

        Kannattaa lukea opasteet hyvin ja muistaa, että ruudulta saa aina kaiken tarvitsemasi tiedon terminaalin numeroista, kirjaimista ja porteista, sekä myös sen tiedon missä check-in sijaitsee.

        Ja riippuen englannin kielentaidoista, kannattaa myös kerrata termit kuten Arrivals, departures, baggage claim, connecting flights yms.

        Tosin nämä on tällaisen hieman panikoivan ihmiset neuvoja, minä kun itse haluan aina etukäteen tietää kaikesta kaiken. Eikä asiat silti mene aina niin kuin suunnittelee ;)

        En ole alkuperäinen kysyjä, mutta annoit hurjan hyviä neuvoja. Vaikkapa nuo enklannin sanat. Tässä ketjussa on todella asiallisia ja hyviä neuvoja. Kaikille kun asiat eivät ole niin itsestäänselviä. Vilkkaalla lentokentällä on niin monenlaista meininkiä, että vaikka kuinka teoriassa tietäisi, niin oikean tiedon saanti juuri oikealla hetkellä on joskus hankalaa.


      • SRay
        Aena vähä eksyksissä kirjoitti:

        En ole alkuperäinen kysyjä, mutta annoit hurjan hyviä neuvoja. Vaikkapa nuo enklannin sanat. Tässä ketjussa on todella asiallisia ja hyviä neuvoja. Kaikille kun asiat eivät ole niin itsestäänselviä. Vilkkaalla lentokentällä on niin monenlaista meininkiä, että vaikka kuinka teoriassa tietäisi, niin oikean tiedon saanti juuri oikealla hetkellä on joskus hankalaa.

        Totta. Asioita sekoittaa myös nuo e-liput. Ainakaan itselleni ei ole ilmoitettu muuta kuin lipun numero. Ei siis mitään portteja. Mutta kai nuo selviävät sitten kun tekee lähtöselvityksen netissä...


      • 134134
        SRay kirjoitti:

        Totta. Asioita sekoittaa myös nuo e-liput. Ainakaan itselleni ei ole ilmoitettu muuta kuin lipun numero. Ei siis mitään portteja. Mutta kai nuo selviävät sitten kun tekee lähtöselvityksen netissä...

        Jos teet lähtöselvityksen netissä jo esim. 36 tuntia ennen (jolloin se Finnairilla on mahdollista), niin porttia tuskin vielä boarding passiin tulostuu. Saat sen tietää sitten Baggage Dropissa ja/tai lentokentän valotauluilta.


    • Matkailla

      Oletkohan ryhmämatkalla menossa vai omatoimimatkaaja? Kentällä on taksipiste, joista voit varata "turvallisen" taksin joskin ovat ihan kamalassa kunnosa Suomalaisiin takseihin verrattuna. Tai aina parempi jos varaat auton etukäteen, esim. matkatoimiston kautta, jolloin kuskilla on kyltti sinun nimelläsi paikassa, jossa tulet ulos matkalaukkujen kanssa.

      • SRay

        Yksin menossa. Ajattelin mennä sillä metrolla keskustan asemalle, kun on guesthouse-huone varattu Paharganjista.

        134134: Tuo portti tosiaan vähän ihmetytti, mutta nuo lentokentän opastetaulut ym. olin unohtanut kokonaan.


    • älä valehtele

      joku tekee mielikuvitusmatkaa intiaan ensimmäisenä lentomatkanansa.
      muuuuuuaaaaahhhhhhhaaaaaaaaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1485
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      156
      1179
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1050
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      927
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      860
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      783
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      757
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      57
      706
    Aihe