Ensimmäinen lento

Kana--.

Olen ollut yli 14 maassa enkä koskaan lentokoneessa. Olemme ajaneet autolla italiaan asti. Nyt kuitenkin olen menossa lentokoneella Tanskaan. Kuinka kauan lento kestää? Miten valmistautua ensimmäiseen lentoon? Minua jännittää. Kuivuuko iho lennon aikana niinkuin jotkut sanovat? Minkälaiset vaattet? Kuinka rentoutua ja saada oksettava olo pois? Kuinka selviän oksennuksetta? Minkälaiset vinkit tahansa kelpaavat!

35

4712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 87k

      Kuinka kauan lento kestää?

      Noin tunnin, tosin et kertonut MISTÄ olet sinne lähdössä

      Miten valmistautua ensimmäiseen lentoon?

      Samalla lailla kuin esim automatkaan, siellä istutaan penkeissä samoin päin kuin autoissa, ja lisäksi koneissa on vain lantiolla oleva turvavyö, ainut ero on, että lähössä kone kiihdyttää aika rajusti, eli tuntuu himena G-voimia

      Minua jännittää. Kuivuuko iho lennon aikana niinkuin jotkut sanovat?

      Ei, koska siellä on normaali ilma sisällä, ja ihan kuten autoissakin on jokaisella penkillä oma säädettävä tuuletusritilä

      Minkälaiset vaattet?

      Samat jotka autossa, koneessa on lämmitys ja ilmastointi

      Kuinka rentoutua ja saada oksettava olo pois?

      Ihan vain olemalla siellä koneessa normaalisti, asiaa liikaa ajettematta

      Kuinka selviän oksennuksetta?

      Ihan kuten yllä.

      Ja kannattaa muistaa, että lentäminen on hyvin pitkälle automatisoitua hommaa, eli melko turvallista se on, ellei nyt kiitotiellä aja joku huoltoauto kylkeen ;)

      • Locheed Tristar

        Ai Tanskaan tunnissa? Ei ainakaan Suomesta v!tun idiootti!!!
        Concordella ehkä...


      • kyllä ehtii
        Locheed Tristar kirjoitti:

        Ai Tanskaan tunnissa? Ei ainakaan Suomesta v!tun idiootti!!!
        Concordella ehkä...

        Turusta, ja tanskasta kun lähtee, niin on jo valmiiksi tanskassa :)


    • ghjtjrtjrthjrtjrtj

      "eli tuntuu himena G-voimia"

      Painaudut siis hetkeksi penkin selkänojaan "kiinni". Ei mitään vaarallista, mutta eipä sitten tarvitse ihmetellä, se on ihan normaalia.


      "Minkälaiset vaattet?"

      Joskus koneessa saattaa olla viileä tai ainakin joillakin jostakin syystä, niin kannattaa ottaa takki mukaan koneeseen.

      "Kuinka rentoutua ja saada oksettava olo pois?"

      Ei siellä sen oksettavampi olo pitäisi olla, kuin autossakaan. Turbulenssi voi hieman ottaa vatsanpohjalta, mutta ei se välttämättä oksennusta aiheuta.

      "Kuinka selviän oksennuksetta?"

      Oksennuspusseja löytyy joiltakin yhtiöiltä istuimen selkänojista, jos ei ole, niin varmaankin löytyy kyllä jostakin laatikosta. Matkapahointointilääke kannattaa ottaa, jos epäilee voivansa pahoin. Se kun ei ala vaikuttaa välittömästi, niin koneessa sitä on jo myöhäistä ottaa.

      Jos et ole koskaan lentänyt, niin et voi tietää oletko lentopelkoinen. Saatat jännittää ja saada kammon tai sitten rakastua lentämiseen.

      Lentäminen on turvallista ja minun mielestäni todella hieno asia. Nauti siitä, katso maisemia (jos vain kykenet).

      Korvat muuten saattavat mennä lukkoon. Purukumia jotkut mäyssäävät, itse en ole kokenut sen auttavan. Pistä sormet korviin tai anna vaan olla. Sitten kun kone on lentokorkeudessa niin korvatkin tottuvat ja voit liikutella leukaa vähän joka suuntaan suu auki, niin eiköhän korvat aukea.

      • utelias115615615

        Eli siis noita ns. "g voimia" tulee vain lähössä, ja ilmassa ollessa on koneen tila "painoton" eli g-voimia on yhtäpaljon kuin esim istuessa kotona toimistotuolissa?

        Entä kuinka saatanansti se kone sitten kiihdyttää, kun siitä aina puhutaan, eli jos verrataan esim autoihin, niin kauanko se ottaa siihen 0-100km/h vauhtiin, eli vastaako nelivetoisella isolla turbokoneella varustetulla henkilöautolla (volvo xc70) tehty kiihdytys hanat auki lähellekään tuota kiihtyvyyttä, tai onko se moninkerroin nopeampi


      • Tietäjä 19
        utelias115615615 kirjoitti:

        Eli siis noita ns. "g voimia" tulee vain lähössä, ja ilmassa ollessa on koneen tila "painoton" eli g-voimia on yhtäpaljon kuin esim istuessa kotona toimistotuolissa?

        Entä kuinka saatanansti se kone sitten kiihdyttää, kun siitä aina puhutaan, eli jos verrataan esim autoihin, niin kauanko se ottaa siihen 0-100km/h vauhtiin, eli vastaako nelivetoisella isolla turbokoneella varustetulla henkilöautolla (volvo xc70) tehty kiihdytys hanat auki lähellekään tuota kiihtyvyyttä, tai onko se moninkerroin nopeampi

        Isoimmat G-voimat tulee vain silloin kun kone kiihdyttää siellä kiitoradalla, ilmassa ollessa kone toki jatkaa kiihdyttämistä mutta niin hitaammalla tahdilla, jolloin ei kiihtyvyyttä enää juurikaan huomaa.

        Ja lentokoneita on kahta tyyppiä, suihkukoneita ja porkurikoneita.

        Ja suihkukoneen lähtönopeus on noin 300km/h, ja se kiihdyttää siihen noin 10 sekunnissa, eli ei taida volvo, tai mikään muukaan auto pystyä samaan ;) ja lentonopeus on suihkukoneilla noin 2000km/h, mutta siihen kiihdytettään pikkuhiljaa nousun aikana, eli ei huomaa mitään voimia.

        Porkurikoneen lähtönopeus on taasen noin 70km/h, ja se kiihdyttää siihen sen saman 10 sekuntia yleensä, eli jopa Fiat Punto kiihtyy paremmin, ja lentonopeuskin on vain noin 500km/h.

        Ja luonnollisesti kun massa on jo liikkeellä, ei tunne mitään voimia, tämän voit testata ajamalla autolla tasaista 100km/h nopeutta ja laittamalla kojelaudalle vesilasin, taatusti pysyy pystyssä, mutta heti kun kiihdytät tai jarrutat, lasi kaatuu.


      • no ei ihan...
        Tietäjä 19 kirjoitti:

        Isoimmat G-voimat tulee vain silloin kun kone kiihdyttää siellä kiitoradalla, ilmassa ollessa kone toki jatkaa kiihdyttämistä mutta niin hitaammalla tahdilla, jolloin ei kiihtyvyyttä enää juurikaan huomaa.

        Ja lentokoneita on kahta tyyppiä, suihkukoneita ja porkurikoneita.

        Ja suihkukoneen lähtönopeus on noin 300km/h, ja se kiihdyttää siihen noin 10 sekunnissa, eli ei taida volvo, tai mikään muukaan auto pystyä samaan ;) ja lentonopeus on suihkukoneilla noin 2000km/h, mutta siihen kiihdytettään pikkuhiljaa nousun aikana, eli ei huomaa mitään voimia.

        Porkurikoneen lähtönopeus on taasen noin 70km/h, ja se kiihdyttää siihen sen saman 10 sekuntia yleensä, eli jopa Fiat Punto kiihtyy paremmin, ja lentonopeuskin on vain noin 500km/h.

        Ja luonnollisesti kun massa on jo liikkeellä, ei tunne mitään voimia, tämän voit testata ajamalla autolla tasaista 100km/h nopeutta ja laittamalla kojelaudalle vesilasin, taatusti pysyy pystyssä, mutta heti kun kiihdytät tai jarrutat, lasi kaatuu.

        Taitaa provoilu nyt vähän jatkua noiden lukujen vääristelyn muodossa :-)

        Lentoonlähtönopeus matkustaja(suihku)koneilla kuitenkin jonkin verran tuota vähemmän eli luokkaa 240-270 km/h ja siihen ei tosiaan ihan 10 sekunnissa päästä. Jos esim. finnairin A340:n kyydissä olet joskus ilmaan noussut tuntuu että siinä lähemmäksi minuutti kerätään ensin kiitotiellä vauhtia ennen kuin konetta aletaan vähitellen kampeamaan ilmaan... Tuostahan liikkuu vitsikin että ellei maapallo pyörisi vastaan niin a340 ei koskaan saavuttaisi riittävää lentoonlähtönopeutta.

        Mutta varsinkin tuo suihkukoneen lentonopeus meni sinulla nyt aika pahasti pusikkoon. Millään ns. reittikoneella (poislukien eläköitynyt concorde) ei ilmoitettu matkalentonopeus ole yli 900 km/h ja tuo 2000km/h alkaa olla jo osalle sotilashävittäjistäkin aika kova lukema saavuttaa.

        Ja sitten nuo potkurikoneet: Esim. kotimaanliikenteestä tuttu ATR-72 vaatii sellaiset 200 km/h vauhtia päästäkseen ilmaan, tuo 70 km/h riittää lähinnä leijan nostamiseen taivaalle...

        G-voimista: suurimmat g-voimat normaalimatkustaja kohtaa turbulensseissa tai jos on ollut tasainen lento niin laskuun tultaessa jarrutettaessa kiitotiellä.


      • jönni
        Tietäjä 19 kirjoitti:

        Isoimmat G-voimat tulee vain silloin kun kone kiihdyttää siellä kiitoradalla, ilmassa ollessa kone toki jatkaa kiihdyttämistä mutta niin hitaammalla tahdilla, jolloin ei kiihtyvyyttä enää juurikaan huomaa.

        Ja lentokoneita on kahta tyyppiä, suihkukoneita ja porkurikoneita.

        Ja suihkukoneen lähtönopeus on noin 300km/h, ja se kiihdyttää siihen noin 10 sekunnissa, eli ei taida volvo, tai mikään muukaan auto pystyä samaan ;) ja lentonopeus on suihkukoneilla noin 2000km/h, mutta siihen kiihdytettään pikkuhiljaa nousun aikana, eli ei huomaa mitään voimia.

        Porkurikoneen lähtönopeus on taasen noin 70km/h, ja se kiihdyttää siihen sen saman 10 sekuntia yleensä, eli jopa Fiat Punto kiihtyy paremmin, ja lentonopeuskin on vain noin 500km/h.

        Ja luonnollisesti kun massa on jo liikkeellä, ei tunne mitään voimia, tämän voit testata ajamalla autolla tasaista 100km/h nopeutta ja laittamalla kojelaudalle vesilasin, taatusti pysyy pystyssä, mutta heti kun kiihdytät tai jarrutat, lasi kaatuu.

        Suihkulentokoneen matkanopeus on noin 900 km tunnissa,eikä 2000 kilsaa tunnissa.kongordella oli 2000 kilsaa tunnissa.


    • ..jg,kfgktytykltl

      "Eli siis noita ns. "g voimia" tulee vain lähössä, ja ilmassa ollessa on koneen tila "painoton" eli g-voimia on yhtäpaljon kuin esim istuessa kotona toimistotuolissa?"

      Kyllä.

      "Entä kuinka saatanansti se kone sitten kiihdyttää, kun siitä aina puhutaan, eli jos verrataan esim autoihin, niin kauanko se ottaa siihen 0-100km/h vauhtiin, eli vastaako nelivetoisella isolla turbokoneella varustetulla henkilöautolla (volvo xc70) tehty kiihdytys hanat auki lähellekään tuota kiihtyvyyttä, tai onko se moninkerroin nopeampi."

      Täytyy sanoa, että autoista tiedän melko vähän, joten en lähde vertailemaan.
      Lentokoneen kiihdytys- ja lentonopeus riippuvat ihan lentokoneesta.
      Lentokoneen kiihdytysnopeuteen vaikuttaa myös koneen paino, tuuli jne.
      Yleensä kapearunkoiset matkustajakoneet esim. Airbus A320 nousee 180 km/h -> nopeudella kiitotieltä. Lentokorkeudella tämä kyseinen konetyyppi lentää yleensä reilua 800 km/h. Sitähän ei sisältä huomaa mitenkään, paitsi matkustamon viihdejärjestelmistä.

      Kyllähän nuo ihan kiitettävää vauhtia saavuttavat 0-100 km/h vauhdin. Se riippuu niin monista tekijöistä, mutta ei siinä kulu kovinkaan kauaa.

    • flying_high

      Hauska provo mutta vielä hauskempia on vastaukset. Jatkakaa :D

    • Kiihtyvyydestä

      Vaikka provo avaus niin jatketaan silti keskustelua:

      Vähänkin normaalia tehokkaampi henkilöauto (esim. tuo yllä mainittu volvo) kiihtyy 0-100km/h käytännössä nopeammin kuin mikään iso matkustajakone. Ero tulee vasta tuon nopeuden jälkeen kun suihkukoneen kiihtyvyys jatkuu käytännössä vielä voimakkaasti kiihtyen tuon nopeuden jälkeen kun auto alkaa jo "hyytymään".

      Työntövoimaa suhteessa lentokoneen massaan on matkustajakoneessa paljon enemmän kuin mitä henkilöauton moottori tarjoaa, mutta suihkumoottoreiden luonteesta johtuen ne eivät paikaltaan lähdettäessä saa heti "pitoa" mikä muuttuisi kiihtyvyydeksi.

      Eli: Kiihtyvyys ei ole käytännössä sen kovempaa kuin painettaessa yhtään tehokkaammalla autolla kaasu pohjaan 0-100 km/h -kiihdytyksessä. Koneen noustua ilmaan tuntuu hieman g-voimia alaspäin eli olet nousussa tavallaan hieman painavampi kuin mitä normaalisti olet, istut siis penkissä tukevammin.

      Jos olet katsellut esim. TopGear- ym. auto-ohjelmia, niissä on pariinkiin otteeseen tehty testejä missä hävittäjälentokone vastaan urheiluauto (Bugatti Veyron ym) ovat tehneet kiihdytyskokeita. Käytännössä urheiluauto jättää hävittäjän "viivalle" liikkeellelähdössä mutta muutaman sekunnin jälkeen hävittäjä pyyhältää heittämällä autosta ohi ja ampaisee siitä vielä samantien kohtisuoraan taivaalle (mikä siis vaatii valtavasti enemmän tehoa/työntövoimaa suihkumoottorista kuin mitä auto pystyy tarjoamaan).

    • ollako vai eikö olla

      Ensimmäinen vastaus on kyllä helmi penkillä olevine "tuuletusritilöineen" etc.
      Tiedä sitten onko itse omiin kysymyksiinsä "hauskasti" vastannut.

      Tanskaan ei tosin tunnissa ehdi mistään päin Suomea. Ja kyllä siellä lennolla monen iho kuivaa, niin "normaalia" se koneessa kiertävä ilma ei ole. Lentoemännillä parhaat vinkit kuivumisen estämiseen.

      • Kana--.

        En ole vastannut omiin kysymyksiini, ei siitä ole minulle minkäänlaista hyötyä. Toivoin vain kunnollisia vastauksia joita tuli kaikenkaikkiaan 2? Kiitos niistä. Miten olisi One Piece lentokoneeseen? Lähden muuten Helsinki-Vantaan lentokentältä. Joku on vinkannut kasvoille sprayattavaa vettä jossa on mineraaleja yms. Miten puhelin laitetaan lennon ajaksi? Minulla iPhone 4S ja asetuksista saaAirplane moden? Se päälle?


      • MIKÄ ONGELMA?

        EI KAI LENTÄMISESSÄ OLE MUUTA "OMITUISTA" KUIN SE, ETTÄ SE KIIHDYTTÄÄ NIIN SAATANASTI, JA KULKEE HELVETIN KOVAA

        JA KYLLÄ TANSKAAN LENTÄÄ TUNNISSA


    • höpö löppönen

      näytäpä sen yhtiön aikataulu muillekin..

    • Utelias 1556

      Herää muuten kysymys, miksi ei koneiden potkureita/turbiineita käännetä alaspäin, jolloin kone voisi nousta ilmaan ilman kiidhyttämistä, ja ilmassa pikkuhiljaa sitten käännettäisi ne vaakatasoon, jolloin nostovima ylösppäin pienenisi, mutta nopeus kasvaisi, jolloin kone pysyisi "itsestään" ilmassa koska siivet tekisi sen nosteen kuten nytkin

      ei pitäisi olla mikään mahdoton tehtävä lisätä suihkuturbiineihin saranaa, joka kääntäisi ne puhaltamaan alaspäin

      • Keksitty on

        Tuollainen lentokone jossa on käännetty porkuti/turbiini osoittamaan alaspäin, on jo olemassa, sitä kutsutaan nimellä Helikopteri ;)

        Tosin ne pystyy lentämään vain noin 300km/h.

        Mutta täysin mainitsemallasi tavalla toimiva lentokone on myös olemassa, muistan että jossain lehdessä oli kaaaauan sitten juttua siitä.

        Mutta helpoiten pääsisi, jos kiitotie olisi esim 10km pitkä, ja voisi kiihdyttää hissunkissun siihen 300km/h vauhtiin


    • nimetön.
    • arkakorva

      Laskeutuessa korvatulpat korviin, niin ei satu.

    • travelbag

      Ota lammin villa shaali koneeseen, niissa on aina kylma, on sitten kesa tai talvi. Sen voit sitten kietoa ymparillesi tarvittaessa, muuten pitaa vierellasi.
      Ota kengat pois jaloistasi ja sormukset, nain olosi on rennompi.

      Jos on oksettava olo, syo jotain mukaasi otettavaa piparia tms. Oksennus pussi on istuimesi edessa. Ei sita kannata ajatella.

      itse aina nousun ja laskun aikana laitan pääni hieman alaspain, pidan nenastani kiinni sormilla, se mulla auttaa ettei korvat mene lukkoon sitten paivakausiksi.

      Hyvat matkat !

      • 87k

        Muutama kysymys...

        Mitä tarkoittaa lammin, entä niissa, entäpä kylma, tai kesa tai ymparillesi tai sitten pitaa tai vierellasi, entä mitäs meinaa kengat, entä mitäs toi syo meinaa tai edessa, tai mikäs se semmonen sita on, entä mitäs toi alaspain meinaa, entä pidan, tai nenastani, tai mikäs toi paivakausiksi tai hyvat meinaa

        Aika huono viesti, kun puolet sanoista on ihan omituisia


    • :-DD

      Piparia oksennukseen, tralalalaa

    • pelokaaaas

      Hei!
      Minullakin on edessäni elämäni ensimmäinen lentomatka. Totta puhuen pelottaa ihan järkyttävästi. En pelkää, että kone putoaa; - tiedän kyllä että lentäminen on turvallisin tapa matkustaa jne, mutta minua ahdistaa se, että kun siellä ylhäällä ollaan, sieltä ei mitenkään pääse pois ennen laskeutumista. Tuntuuko korkeus ihan selvästi? Voiko iskeä korkeanpaikankammo? Entä suljetunpaikankammo? APUA.

      • tiedän tunteen..

        Eilen laskeuduin taas takaisin Suomeen.. Lähes aina minuakin pelottaa ihan nuo samat asiat. Itselläni on suljetun paikan kammo, joten olo koneessa ahdistaa aina suuresti. Yritä keksiä tekemistä, lukeminen, ristikko yms. Koneessa saatetaan myös esittää jokin ohjelma/elokuva. Kuvittele tila suuremmaksi, tai koita nukkua, jos pystyt. Itse juttelen aina lentoemännille, he käyvät myös tasaisin väli ajoin tsekkaamassa "kuntoni". Henkilökunta auttaa erittäin mielellään ja on tukena. Joskus vieressä istuvat katselevat, että mitähän tuokin nyt tuossa panikoi, mutta anna katsella vaan, sinulla on lupa olla inhimillinen. Muista rauhallinen hengitys, se on kaiken a ja o. Korkeus ei tunnu lennon aikana, ja vältä ikkunoista katsomista, jos se pahentaa oloa. Voit aina myös pyytää lentoemoja etsimään sinulle uuden istumapaikan, jos joudut esim. ikkuna viereen.


      • smmmmmmmmm

        Ei siellä ylhäällä tunnu yhtään että olisi korkealla(: Ja korkeanpaikan kammo ei yleensä iske, jos katselet jostain tornista maisemia n.100metrin korkeudessa tulee minullekkin paniikki mutta lentokoneessa kun katselee noustessa n.500metrin korkeudesta, niin se on aivan eri asia, se on silloin mielestäni niiiiin hienon näköistä ja turvallista. Suljetunpaikankammoa tuskin tulee, mutta jos tulee niin siitä voi mainita lentoemännälle ja kysyä olisiko koneessa jotakin tilaa jossa olisi vähemmän ihmisiä, jos sinne pääsisi hengähtämään. Hyvin se menee(:


    • Pelkosnfrnew

      Tuli muuten mieleen, että onko lentokoneen sisällä lainkaan ns. "painovoimaa" tai leijuuko siellä ilmassa jos irroittaa turvavyöt?

      • Lentäjätär

        Kyllähän koneen sisällä painovoima, ja samaten kun kehosi on "sopeutunut" siihen 900km/h vauhtiin, niin et todellakaan pamahda takaseinään vaikka hyppäisit siellä koneessa ilmaan ;)

        Tietenkin kone voi laskeutua nopeammin kuin vapaa pudotus, niin tällöinhän ikäänkuin painovoima "katoaa" koneesta, ja silloin sinä, ja esim juomopallo pystyy leijumaan ilmassa


      • einäin::d

        anteeksi mutta HAHHAHAHAHHAHAHA:D:D:D ei todellakaan tule!:DDDDD miten siellä muuten pystyisi kävellä vessaan jne:DDDDDDDDDDDDD blondit liikenteessä taas;)


    • Kananpaska

      Mitä helvetin väliä sillä on missä maassa olet käynyt. Luuletko että täällä ketään kiinnostaa. Pelkäätkö, että porukka nauraa sulle kun et ole koskaan lentänyt.

      On olemassa ihmisiä, jotka pelkäävät niin paljon lentämistä, että he eivät koskaan lennä minnekään. Pitäisikö kenties nauraaa-a-a-ahahaha?

      Jokainen matkustaa kykynsä ja halunsa mukaan, jos haluaa. Helvetti se ainakaan ole mikään ylpeyden aihe, jos on kiertänyt kaikki aurinkorannat mitä löytyy.

    • neuvojanääkin

      Onko sinulla taipumusta matkapahoinvointiin? Viihdytkö linnanmäen laitteissa? Minä en pysty menemään laitteisiin joissa suurimmalla osalla ottaa vain vähän mukavasti vatsanpohjasta. Lentokoneessa ikävin tilanne on yleensä laskeutumisvaiheessa kun kone pudottaa korkeuttaa ja "tipahtelee" silloin tällöin. Sama tilanne on kun kone joutuu turbulenssiin. Nousuvaihe voi myös tuntua epämiellyttävältä kun kiihtyvyys on suuri ja ilmanpaineen muutos aiheuttaa korvien lukkiintumisen, erityisesti jos on flunssa. Pelkkä jännittäminen voi aiheuttaa ja pahentaa pahaa oloa. Kannattanee kokeilla matkapahoinvointilääkkeitä. Myös pieni annos alkoholia voi lieventää jännitystä

    • lentänyt6kertaa

      itse otan aina 1-2h ennen lentoa matkapahoinvointipillerin kun itsellä tulee aina matkoilla huono olo autossakin niin se rauhoittaa. sitten kannattaa laittaa farkut/housut ettei mitään shortseja jos lentää esim kesällä vaikka onkin lämmin, niin koneessa hieman "vetää" vaikka siellä on lämmitys ym. sitten kaulahuivi on kätevä voi käsivarsille myös laittaa jos tulee vilu itse varustaudun villasukilla kesälläkin kun palelen helposti :D
      itse pelkään nousua ja se tuntuu kyllä ikävältä se nousu vedet silmissä mennään mutta sitten sen 5min päästä "rauhoitun" ja ohi on ilmassa ollaan :D purkkaa suosittelen, korvat menee lukkoon saattaa myös olla sen matkan jälkeen. itselläni oli poskiontelontulehdus ja korvatulehdus turkkiin mennessä viime kesänä oli lentokentällä hieman tuskaa saada paineet pois poksahti korvissa ikävästi :S mutta silti kyllä lentäen menen mielummin puet vaattetta hyvin purkkaa mukaan ja peba penkkiin ja menoksi! :)

    • asasasasasas3344

      mielestäni lentämisessä paras vaihe on juuri se kiihdytys :D sen takia koska se tuntuu niin jännältä painautua siihen penkkiin ja kun katsoo pihalle ni maisemat vilisee silmissä aika moista vauhtia :D

    • asdfgh6

      G-voimia voi tulla myös jyrkässä käännöksessä mutta niitä harvemmin tapahtuu

    • Arvon sipsi

      Mm aloittajaa ja muita ketjuun kirjoitelleita kiinnosti 1.5 vuotta myöhemmin varmasti ihan helvetisti..

      Muutenkaan en ymmärrä sitä, että jotkut selaavat vanhoja juttuja ja sitten ne pitää nostaa jollain aivan älyttömän typerällä viestillä...
      Ja vaikka tuntuisi, että "ai ihme kun ois konmentoinut tohon näin viisaasti tai osuvasti" niin se on vanha case ja siihen kommentointi on mennyttä, eikä ketään enää kiinnosta. ;)

    • Anonyymi

      Joo itekin meen lentokoneeseen ekaa kertaa ja oon 13vuotta ja pelotaa se matka ja mietin kokoajan et kuinka kauan kestää nousu ja lasku ja miten valmistaudun siihen ja mä meen tukiperheen aikuisen kanssa kahdestaan ja äiti ei ole mukana ja oon kumminkin Turkissa sen kaksi viikkoa haluan tähän vastauksen miten oikein valmistaudun yhes päivässä meen sinne turkkiin 24.11.2023 ja joo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      49
      1857
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      165
      1658
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1388
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      239
      1333
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      211
      1252
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      332
      1147
    7. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1145
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1096
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      314
      1067
    10. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1057
    Aihe