ohjaus veneeseen

Yx merimies

Moro.

Haluaisin rakentaa/ rakennuttaa veneeseen matkaohjausperiaatteella toimivan ohjauksen,eli elektroniikasta mitään tietämättömänä pyytäisin ohjeita, tai jos teet sellaisen, vielä parempi.

periaate on siis se, että veneessä on ohjauskahva (väkän niinkuin veneen kaasukahva, mutta asennettuna niin, että kahva liikkuu vaakasuunnassa) joka peräsimen ollessa suorassa, osoittaa kahva suoraan taaksepäin kuten peräsinkin.

Kahvan täutuu kääntyä noin 50 astetta sekä oikealle että vasemmalle.

Peräsimeltä tuleva asentotieto voi olla mekaaninen tai sähköinen.

Peräsimen tulisi seurata kahvan asentoa, eli antaa virtaa releelle silloin, kun kahvan ja peräsimen asento eivät ole samat, ja siis niin, että jos peräsin on enemmän oikealla kuin kahva, virta tulisi releelle1, ja jos peräsin on enemmän vasemmalla kuin kahva, releelle2.

kun asento on sama, ei virta ei menisi kummallekaan releelle.

Löytyykö kohtuuhintaista ja suht tarkkaa ratkaisua.

tarkkuus saisi olla 1 asteen luokkaa.

8

1031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autopilot
      • Yx merimies

        Joo, autopilotti on hyvä matka-ajossa, mutta ei ole se, mitä haen.

        Siksi yritänkin kysellä, miten ja millaisista osista voi rakentaa edellämainitun laitteen, josko täältä löytyy tietoa joltain.

        Periaatteessa siis pitäis löytää osat, joista toista voi liikuttaa, ja jos niistä toinen on eri asennossa, antaa kahdesta releestä virtaa toiselle sen mukaan, kumpaan suuntaan ero on.

        laivoissa näitä on, mutta turhan kalliita.


      • Yx merimies
        Yx merimies kirjoitti:

        Joo, autopilotti on hyvä matka-ajossa, mutta ei ole se, mitä haen.

        Siksi yritänkin kysellä, miten ja millaisista osista voi rakentaa edellämainitun laitteen, josko täältä löytyy tietoa joltain.

        Periaatteessa siis pitäis löytää osat, joista toista voi liikuttaa, ja jos niistä toinen on eri asennossa, antaa kahdesta releestä virtaa toiselle sen mukaan, kumpaan suuntaan ero on.

        laivoissa näitä on, mutta turhan kalliita.

        ...siis piti sanoa, että molemmat liikkuu, toista liikutan minä, ja toinen liikkuu peräsimen liikkeiden mukaan.


      • Servo-Seppo
        Yx merimies kirjoitti:

        ...siis piti sanoa, että molemmat liikkuu, toista liikutan minä, ja toinen liikkuu peräsimen liikkeiden mukaan.

        Tuon laitteen nimi, jota kuvailet on servo.
        Esim. on kaksi potentiometriä (toinen ohjausvivussa, toinen peräsimessä), joihin syötetään sama jännite (Wheatstonen silta). Potentiometin liukujen välillä on eri jännite, jos vipu ja peräsin on eri suunnassa. jännite-ero sopivasti vahvistettuna ohjaa peräsimen sähkömootoria.

        Sama asia voidaan tehdä myös digitaalisella ohjauksella.

        Noita servojuttuja on esim. lennokkien radio-ohjauslaitteissa. Toki peräsinmottori pitää olla tukevahko ja varustettu vaihteistolla, esim matoruuvilla.

        On myös valmiina tukevia antenninkääntömoottoreita, joissa riittää vääntöä ja joita esim. radioamatöörit käyttävät. Sellaisesta pienellä vaivalla saisi kuvailemasi systeemin.


      • Servo-Seppo
        Servo-Seppo kirjoitti:

        Tuon laitteen nimi, jota kuvailet on servo.
        Esim. on kaksi potentiometriä (toinen ohjausvivussa, toinen peräsimessä), joihin syötetään sama jännite (Wheatstonen silta). Potentiometin liukujen välillä on eri jännite, jos vipu ja peräsin on eri suunnassa. jännite-ero sopivasti vahvistettuna ohjaa peräsimen sähkömootoria.

        Sama asia voidaan tehdä myös digitaalisella ohjauksella.

        Noita servojuttuja on esim. lennokkien radio-ohjauslaitteissa. Toki peräsinmottori pitää olla tukevahko ja varustettu vaihteistolla, esim matoruuvilla.

        On myös valmiina tukevia antenninkääntömoottoreita, joissa riittää vääntöä ja joita esim. radioamatöörit käyttävät. Sellaisesta pienellä vaivalla saisi kuvailemasi systeemin.

        Eli tarvitaan kahdesta potentiometristä tehty Wheatstonen silta.
        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/93/Wheatstonebridge.svg/300px-Wheatstonebridge.svg.png

        Sillan tasapainoa mitataan komparaattorilla. Jos määrätty jännite-ero ilmenee, niin komparaattorin ulostulo on joko plus- tai miinusjännitteessä. Eli komparaattorin ulostulolla voidaan ohjata transistoribufferin kautta kahta relettä, jotka pyörittävät peräsinmoottoria eri suuntiin.

        Tuo, minkä suuruiseen jännite-eroon komparaattori (helposti säädettävä) reagoi, määrittelee servon tarkkuuden. Tietysti molemmat potentiometrit pitää olla mahdollisimman identtisiä keskenään.


      • Kumiveneen kapteeni
        Yx merimies kirjoitti:

        Joo, autopilotti on hyvä matka-ajossa, mutta ei ole se, mitä haen.

        Siksi yritänkin kysellä, miten ja millaisista osista voi rakentaa edellämainitun laitteen, josko täältä löytyy tietoa joltain.

        Periaatteessa siis pitäis löytää osat, joista toista voi liikuttaa, ja jos niistä toinen on eri asennossa, antaa kahdesta releestä virtaa toiselle sen mukaan, kumpaan suuntaan ero on.

        laivoissa näitä on, mutta turhan kalliita.

        Eikö sun veneessä ole ruoria? Kuulemma sitä kääntämällä kääntyy myös peräsin. Vai onko ongelma se ettei peräsin pysy halutussa asennossa?


    • 11+16
    • EX perämies

      Concordiassakin oli varmaan tee se itse ohjaus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe