Työkkärin kurssilta työllistyminen

roo

Hei! Olen pyrkinyt työkkärin järjestämälle kurssille kone- ja metallialan koulutukseen ja kiinnostaisi kuulla samanlaisella kurssilla olleiden kokemuksia. Oletteko löytäneet töitä, saiko koulutuksesta hyvää opetusta, millaista oli työharjoittelu (millaisissa paikoissa?), oletteko pitäneet alasta ja mitkä olivat helppoja tai vaikeita asioita alan opiskelussa?

Entäs millaista väkeä siellä oli opiskelemassa, oliko kauan työelämässä olleita alanvaihtajia vai pitkään työttömänä olleita enemmän? Mietin lähinnä että millaisia ihmisiä koulutukseen otetaan. Itsellä ei aiempaa kokemusta alalta, etsin vieläkin sitä omaa alaani ja toivon mukaan tämä olisi se.

Ihan kaikenlaisia kokemuksia ja mielipiteitä otan kiinnostuneena vastaan.

11

302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • v. 2007

      Että millaista väkeä oli opiskelemassa. Sellaista white trash -porukkaa että luulin välillä olevani jossain Big Brotherissa.

    • aikuisten päiväkodit

      Työkkärin kursseilta ei työllistytä, mutta työkkärin kursseilla työllistetään aikuiskoulutuskeskuksia, jotka pummaa sievät tukisummat yhteiskunnalta. Työkkärin kurssit on myös erittäin varma tie loputtomaan koulutus-harjoittelu-kierteeseen.

      • yhyy.

        AIVAN SAMA TARINA MINULLA!!!: OLEN KAIKEN LISÄKSI PITÄNYT AINA HUOLEN KUNNOSTANI JA HYVIN NUOREKKAANA SÄILYNYT:

        KAIKKI VUOKRAFIRMAT PYYTÄVÄT HAASTATTELUUN JA KYSYVÄT TÄYSIN ASIAANKUULUMATTOMIA KUTEN PERUSKOULUN KÄYMISVUOSI (1973) hehe TMS:
        ELI JOS TYÖHISTORIASTA PUUTTUU JOKIN 80/90-LUVULLA OLLUT JAKSO, JOLLOIN LAPSET OLLEET PIENIÄ, NIIN SE PITÄÄ SUURINPIIRTEIN TODISTAA JA KAIKKI MUUKIN KYSELLÄÄN TARKKAAN, KUTEN MIKSI HAET JUURI TÄTÄ PAIKKA... HUH
        MUTTA AINUTTAKAN TYÖTARJOUSTA EI TULE: OLEN ITSE AKTIIVISESTI SEKÄ LÄHETTÄNYT SÄHKÖPOSTIA, ETTÄ SOITTANUT JOS JOKIN PAIKKA OLISI SOPINUT MINULLE: OLISIN HOITANUT TYÖNI HYVIN.
        EN SAIRASTELE; LAPSET AIKUSIA , OSAAMISTA LÖYTYY, ENKÄ JÄÄ KIIREESSÄKÄÄN SORMI SUUHUN; MUTTA EI KELPAA JA SAMA ON,
        KUN OLEN HAKENUT TÖITÄ HAKEMUKSELLA FIRMOISTA::MINULLA OLISI KIRJA NÄISTÄ TYÖHAKEMUKSISTA JA HISTORIAA ONKIN PALJON, KOSKA OLEN AINA OPISKELLUT JOTAIN; JOKO MAKSANUT ITSE OPISKELUNI TAI OLLUT IHAN KOULUSSA SAMOIN OLEN OLLUT TOIMISTOTYÖSTÄ; YRITTÄJÄSTÄ VARASTOTÖIHIN::
        ELI OSAAN KAIKKEA JA TIETOTAITO ON VARMAAN PAREMPI KUIN MONEN YRITYKEN 20-30 V OLLEILLA, KOSKA HEILLÄ SE ON SEN FIRMAN OSAAMINEN; MINULLA USEIDEN FIRMOJEN, JOTEN SUOMESSA EI TODELLAKAAN ARVOSTETA TÄMÄN IKÄISIÄ JA AINUT ALA JOHON KELPAA ON VANHUKSIA HOITAMAAN JA SIIVOUS... JOS SIIHENKÄÄN!!! MITENS ITTEN PUHUTTE TYÖVOIMAPULASTA???
        YKSIKÄÄN HALLITUS EI OLE ASIOITA SIINÄ SUHTEESSA PARANTANUT JA NIINISTÖ SITÄ EI PYSTYISIKÄÄN TEKEMÄÄN, EIKÄ HÄN TAVALLISESTA TYÖTTÖMÄN ELÄMÄSTÄ TIEDÄ KUTEN EI SOINI TAI MUUTKAAN SIELLÄ...


      • Kyllä työllistytään

        Kävin aikuiskoulutuskeskuksessa useamman työkkärin rahoittaman koulutuksen muutamassa vuodessa ja näin sinä aikana monen opiskelijoista työllistyvän. Itsekin lopulta työllistyin uudelle alalle koulutustani vastaaviin tehtäviin toistaiseksi voimassaolevaan työsuhteeseen, vaikka olen yli 50-vuotias. Yksikään aikuiskoulutuskeskusta aikuisten päiväkotina pitäneistä ei työllistynyt.


      • sdfajksn
        yhyy. kirjoitti:

        AIVAN SAMA TARINA MINULLA!!!: OLEN KAIKEN LISÄKSI PITÄNYT AINA HUOLEN KUNNOSTANI JA HYVIN NUOREKKAANA SÄILYNYT:

        KAIKKI VUOKRAFIRMAT PYYTÄVÄT HAASTATTELUUN JA KYSYVÄT TÄYSIN ASIAANKUULUMATTOMIA KUTEN PERUSKOULUN KÄYMISVUOSI (1973) hehe TMS:
        ELI JOS TYÖHISTORIASTA PUUTTUU JOKIN 80/90-LUVULLA OLLUT JAKSO, JOLLOIN LAPSET OLLEET PIENIÄ, NIIN SE PITÄÄ SUURINPIIRTEIN TODISTAA JA KAIKKI MUUKIN KYSELLÄÄN TARKKAAN, KUTEN MIKSI HAET JUURI TÄTÄ PAIKKA... HUH
        MUTTA AINUTTAKAN TYÖTARJOUSTA EI TULE: OLEN ITSE AKTIIVISESTI SEKÄ LÄHETTÄNYT SÄHKÖPOSTIA, ETTÄ SOITTANUT JOS JOKIN PAIKKA OLISI SOPINUT MINULLE: OLISIN HOITANUT TYÖNI HYVIN.
        EN SAIRASTELE; LAPSET AIKUSIA , OSAAMISTA LÖYTYY, ENKÄ JÄÄ KIIREESSÄKÄÄN SORMI SUUHUN; MUTTA EI KELPAA JA SAMA ON,
        KUN OLEN HAKENUT TÖITÄ HAKEMUKSELLA FIRMOISTA::MINULLA OLISI KIRJA NÄISTÄ TYÖHAKEMUKSISTA JA HISTORIAA ONKIN PALJON, KOSKA OLEN AINA OPISKELLUT JOTAIN; JOKO MAKSANUT ITSE OPISKELUNI TAI OLLUT IHAN KOULUSSA SAMOIN OLEN OLLUT TOIMISTOTYÖSTÄ; YRITTÄJÄSTÄ VARASTOTÖIHIN::
        ELI OSAAN KAIKKEA JA TIETOTAITO ON VARMAAN PAREMPI KUIN MONEN YRITYKEN 20-30 V OLLEILLA, KOSKA HEILLÄ SE ON SEN FIRMAN OSAAMINEN; MINULLA USEIDEN FIRMOJEN, JOTEN SUOMESSA EI TODELLAKAAN ARVOSTETA TÄMÄN IKÄISIÄ JA AINUT ALA JOHON KELPAA ON VANHUKSIA HOITAMAAN JA SIIVOUS... JOS SIIHENKÄÄN!!! MITENS ITTEN PUHUTTE TYÖVOIMAPULASTA???
        YKSIKÄÄN HALLITUS EI OLE ASIOITA SIINÄ SUHTEESSA PARANTANUT JA NIINISTÖ SITÄ EI PYSTYISIKÄÄN TEKEMÄÄN, EIKÄ HÄN TAVALLISESTA TYÖTTÖMÄN ELÄMÄSTÄ TIEDÄ KUTEN EI SOINI TAI MUUTKAAN SIELLÄ...

        Oletko lähettänyt kaikki sähköpostit CAPS LOCK PÄÄLLÄ SE ON VITUN MUKAVAA LUKEA TÄLLAISTA TEKSTIÄ SKFJSKLFJS.

        Luuseri.


    • Yks koneistaja

      Terve! Tervetuloa vaan tälle alalle. Itse kävin metallipuolen kurssin aikuiskoulutuskeskuksessa yli kymmenen vuotta sitten. Olin silloin alle kolmekymppinen. Työllistyin heti kurssin jälkeen ja olen ollut samassa metallialan yrityksessä töissä siitä asti.

      Minäkin olin vaihtamassa alaa ilman minkään laista kokemusta metalli alalta. Opetus oli ihan kohtalaista ja meillä ainakin suurimmaksi osaksi manuaali koneiden kanssa värkkäilyä. Eihän siellä valmiita työmiehiä tule varmasti kenestäkään, työhän se on loppujenlopuksi mikä opettaa. Meillä ei kuulunut kurssiin harjoittelua, mutta harjoittelut kannattaa ottaa vakavasti jos itse tykkää paikasta ja mielii päästä töihin. Meillekin on poimittu harjoittelijoista/vuokramiehista asialliset ja oikean työasenteen omaavat tyypit vaki töihin.

      Kurssilla oli kyllä porukkaa laidasta laitaan nuoria ja lähes eläkeläisiä. Osa oli varmaan sinne väkisin tukittu, mutta oli myös itse sinne hakeneita minä mukaan lukien, joka näkyi myös opiskelu motivaatiossa myönteisenä.

      Itse olen viihtynyt alalla iha hyvin, mitänyt valillä on tuntunut että pitäikö vielä keksiä jotain muuta. Onneksi talon sisältä on löytynyt aina uutta ja mielenkiintoista hommaa.

    • roo

      Kiitos kommenteista. Jälkimmäisen kirjoittajan kommentti oli rohkaiseva, hienoa että olet saanut työpaikan, ja vieläpä pysyvän, kurssin avulla. Sehän on selvää, ettei kurssilta valmiina ammattilaisena lähdetä, työpaikka siinä on ihan oleellinen.

      Olen itse ollut yhdellä työkkärin kurssilla, jossa kyllä opetus oli aivan asiallista ja ammattitaitoista ja kaikki kurssille osallistuvat olivat ihan tosissaan liikenteessä. Eli toivotaan, ettei tällekään kurssille (mikäli sinne pääsen) osu liikaa niitä joilla ei syystä tai toisesta ole motivaatiota. Toki omalla motivaatiolla on joka tapauksessa eniten merkitystä.

      Saanko vielä kysyä sulta, Yks koneistaja, että oliko tuliko kurssin jälkeen itse töissä jotain vaikeita tilanteita eteen vai opitko nopeasti työt tekemällä? Entäs onko se kovin rutiininomaista työtä, vai onko siinä vaihteluakin?

      Hitsaajille taitaa olla enemmän töitä tarjolla, mutta itseäni kiinnostaisi koneistus.

      • Yks koneistaja

        Vastauksia kysymyksiisi. Ainahan työssä on jonkinlaisia haasteita ja pitääkin olla, että mielenkiinto työn tekemiseen säilyy. Meidän työpaikalla on onneksi semmoinen henki, että ei tarvi jäädä yksin ongelmien kanssa vaan keksitään porukalla ratkaisut, jos ei itse saa jotain ongelmaa ratkaistua.

        Tuon koneistajan homman oppiminen, jos alkaa manuaalikoneelta jyrsin/sorvi vie arviolta parivuotta, että voit ottaa hommankuin homman enempiä epäröimättä. NC-puolella napinpainajaksi/kappaleenvaihtajaksi voit päästä vaikka ilman koulutusta, mutta jos aikoo tehdä esim asetukset itse, niin taas saa laskea vuoden tai kaks että homma tapahtuu selkärangasta. Näiden oppimisen jälkeen voikin haaveilla ohjelmoinnin aloittamista.

        Työn vaihtelevuus riippuu työnantajasta, ja asikkaista. Jos menet/pääset töihin paikkaan jossa ajetaan NC-koneilla suuria sarjoja, niin voi olla että pitkästyy helposti, jos ei saa vaihdella työpisteitä. Manuaalikoneilla tehdään yleensä muutaman kappaleen 1-5 eriä. Siinä ei kerkeä pitkästyä, mutta joutuu miettiin kokoajan menetelmiä että saa kappaleet tehtyä valmiiksi. Tehdään monissa paikoissa myös NC-koneilla pieniä sarjoja, joten niissä ei pääse pitkästyyn.


    • Koneistaja vm -74

      Täälläpä toinen juuri samanlaiselta kurssilta valmistunut. Eli työvoimakoulutuksena Kone- ja metallialan perustutkinto, jonka jälkeen oppisopimukselle firmaan ja ammattitutkintoa tekemään. Jos tekee kaikki näyttönsä tosi hyvin, on hyvät mahdollisuudet päästä töihin. Suosittelen painottamaan opinnoissa CAM-ohjelmien osaamiseen, ja mahdollisimman monen ohjauksen opettelemiseen.

      Tosi helposti pääsin mielestäni tälle alalle töihin, nyt jos aktiivisuutta riittää, pääsee töihin jos vain jaksaa käydä firmoja yksi kerrallaan läpi. HYVISTÄ ohjelmoivista koneistajista, varsinkin jyrsijöistä on pulaa tietyillä alueilla, esim. Länsi-suomi.

      Vielä noista vaikeista tilanteista töissä... ei oikeastaan. Napinpainajaksi pääsee nyt aluksi melkein kuka vaan.

      Rohkaisuna voin vielä sanoa, että itse suoritin perustutkinnon 9kk:ssa, eli jos TAHTOTILAA riittää, kaikki on mahdollista.

      Palkat on aika hyvät, jos olet itse hyvä.

    • koulutus kannattaa

      No, itse kuskasin harjoittelijana CNC-sorveja ja työstökeskusta 80-luvun lopussa ja olin myös hitsaushommissa.

      Kun halusin elämässä eteenpäin, luin itseni insinööriksi ja myöhemmin dippainssiksi. Ylenin rivakasti ylempään keskijohtoon saakka muutamassakin yrityksessä.

      YT:t nakkasivat ulos 5 vuotta sitten. Töitä ei löydy enää mistään, joten mieli tekisi taas lähteä kurssille metallialalle, jos sieltä sattuisi töitä löytymään. Kun nyt olen edelleen eteenpäinpyrkivä luonne, pitäisi yrittää taas raivata tiensä ylös.

      Työkkärin merkonmomitäti tosin sanoi jo valmiiksi ei, joten haaveeksi taitaa jäädä....

      • CAM Programmer

        Ei muuta kuin itseään kouluttamaan. Jos ei ole vielä metallialan perustutkintoa tullut suoritettua, niin yhteys aikuiskoulutukseen ja tekemään näitähän on non-stop työvoimakoulutuksena melkein joka pikku kylässä. Jos omistautuu hommalle, niin työhön pääsy on 99% varmaa - on sen verran kysyntää OSAAVISTA koneistajista. Eikä se palkkakaan mikään maailman huonoin ole, itsekin aloitin napinpainajana ja nyt istun 95% ajasta toimistossa tekemässä ohjelmia toisten koneille powermillillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2118
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      267
      1963
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      62
      1496
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      115
      1336
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1248
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      128
      1184
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      960
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      927
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      857
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      841
    Aihe