Maatilan perustaminen suunnitelmissa.

konekuski-96

Kaksi vuotta sitten minulla ei vielä ollut mitään tietoa siitä mitä aion työkseni tehdä "isona". Mutta sitten tuli joku ihmeen ajatus, että jospa maatalousyrittäjä. Siinä kului noin viikko aikaa, kun surffailin netissä 24/7 ja sitten olin varma tästä valinnasta. Meillä itsellämme on noin 7000 kanan kanala, joten ei tässä nyt ihan mitään kaupunkilaispoikia olla. Meillä on peltoa n. 16 ha ja niiden vieressä vanha kylmäilmakuivuri. Siellä olen peltokokemusta saanut. Pellot ovat siis luomussa. Koneita (traktorit, pienkuormaajat, pyörökuormaajat, kurottaja, kaivuri ja bobcatit) olen ajanut n. kuusivuotiaasta lähtien, ja ne ovat harrastukseni. Minä vaan yksinkertaisesti tykkään kuormata, kultivoida, kylvää jne. Eläimiä olen käsitellyt koko ikäni, enkä osaa ajatella elämääni ilman mitään eläimiä. Maatilan "likaisia" töitä minä en pelkää esim. lannan käsittely ja kuormaaminen ovat tuttuja juttuja. Sitten omalla tilallani aion pitää lypsykarjaa n. 50-60 kylmäpihatossa luomussa. Juuri tuo kylmäpihatto kiinnostaisi tuon halpuuden ja hyvän sorkkaterveyden takia. Siitä kiinostaisi myös kokeneemmilta kuulla. Peltoja olen ajatellut vuokrata, mutta kuinka hyvin vuokrapeltoja saa, etenkin luomussa. Kuinka pitkän ajan normaalit vuokrasopimukset muuten kestävät. Muutenkin olen ajatellut tehdä tilani aluksi hieman "halvemmalla", koska miljoonan lainaan pitää olla melkoisesti katetta. Opiskelemaan aion lähteä maatalousoppilaitokseen, ja sen jälkeen käydä vielä talonrakentajan koulutuksen, jos vaikka siitä olisi tilalla hyötyä. Nyt haluaisin kuulla paljon mielipiteitä, että onko tämä suunnitelma joepäonnistunut ennen kuin se on alkanutkaan, tai mitä kannattaisi tehdä toisin?

24

5160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jecce jamec

Toi lypsykarjapuoli tuntuu aika kovalta jutulta, nimenomaan tarvittavien investointien vuoksi ja jos alue on vielä eteläinen, niin tukiakaan ei oikein tule.

En usko että luomu sinänsä vaikeuttaa peltojen vuokrausta, pellon kasvukyky paranee pikkuhiljaa luomussa, päinvastoin kuin tavanomaisesssa viljelyssä, jossa se on jonakin päivänä sitten palautettava, niillä samoilla tavoilla kuin sitä ylläpidetään luomussa, eli nurmenviljelyllä.

Laita mieluummin emolehmiä, jos luomu kiinnostaa, se taitaakin olla ainoa tapa, miten emolehmähomman saa kannattavaksi.

• ammattimies++

Jos tuo -96 tarkoittaa syntymävuotta, niin asia ei ole sinulla ajankohtainen pitkään aikaan. Hanki ensin koulutus ja työkokemusta myös vieraan palveluksessa. Ehkä reilun 10-vuoden kuluttua asiaa voisit uudestaan harkita sen ajan tilanteiden mukaan.
      Olet varmaankin nyt lopettelemassa peruskoulua. Jatkat sitten lukioon tai ammattikouluun sen mukaan tuntuuko mielekkäämmältä opiskella asioita teorian vai käytännön kautta. Armeijan jälkeen sitten menet varsinaisiin ammattiopintoihin ammattikorkeaan tai jopa yliopistoon. Ennen oman yrityksen perustamista sitten olisi hyvä hankkia myös työkokemusta omalta ammattilalta. Tällöin olet paljon valmiimpi pohtimaan eri vaihtoehtoja.

• konekuski-96

Eikun hei oikeesti, mä oon ihan tosissani täst asiast, ja mä en oo sellain tyyppi joka vaihtaa mieltään tunnin välein. Ihan tietoo mä täs vaan haluais. Minnekkään ammattikorkeaan en oo ajatellut mennä. Työkokemusta aion toki kartuttaa tutustumalla ja työskentelemällä eri maatiloilla. Ja jos tässä pitäs kymmenen vuotta odottaa, niin sillonhan mä olisin jo 26 ja eläny 8 vuotta työttömänä opiskellen.

• Viisas valinta

Mahdollisimman pian vaan puikkoihin kun on nuori on intoa ja jaksaa painaa pitkää päivää ja tehdä työtä.Mitä pitempään vartoaa sen varmemmin laiskistuu.On se mukavaa kun on nuori jolla on intoa ruveta viljelijäksi.Siinä sivussa vielä urakointia kun kalustoa näkyy olevan.Itse aloitin 16vuotiaana enkä ole päivääkään katunut.Nyt kohta 50 mittarissa.Kunnon reilu ja rempseä asennevaan niin et tule katumaan.
      Voin sanoa että monipuolinen työ ja jokainen päivä erinlainen.Ja niille kateellisille narisioille näytät mistä kana pissii etkä välitä muiden puheista mitä näilläkin palstoilla on.Muistat vaan aina että kateuskin pitää ansaita.Toivotan kaikkea hyvää jatkossa viljelijänä.

• Näin on

Maatalous tarvitsee nyt ripeästi tuumaan tarttuvia riuskoja miehiä ja naisia kun pahimmat narisijat alkaa siirtymääneläkkeelle.
      Sinuna harkitsisin kyllä esimerkiksi jotain laadukasta lihaa tuottavan nautakarjan pitoa, ne elelee hyvinkin vaatimattomissa (lue edullisissa) rakennuksissa ja ruokinta kuivitus on helppoa ja kysyntä kovaa verrattuna normi bulkkitavaraan.
      Konehommat kun hallitset niin urakoinnista lähtee kivasti sivutuloa tarkoituksenmukaisilla koneilla kun pää pysyy kylmänä eikä lähdetä sitä viimesintä uutta ostamaan.
      Kyllä maataloudesta riuska ja osaava vielä leivän saa ja väliin leikkelettäkin.

• Vaimon kanssa

Kannustamme sinua kovasti toteuttamaan unelmasi mutta hyppäys kanoista lehmiin on aika harppaus!
      Kannattaisiko sinun kenties ensin harjoitella vaikka ihan lihakarjaa pitämällä, siinä samassa laitat pellot kuntoon, lehmät kuitenkin vaativat korkealuokkaisen ruuan lypsääkseen.
      Kannattaisimme kyllä myös esim. lomitusyrittäjäksi alkamista ja siinä kun oisi omia koneita mukana niin kysyntää saattaisi riittää.
      Meitäkin kyläläiset on taajaan hätyyttämässä apuun, milloin pitää vankkurimallinen viljakärry tulla lykkäämään kapeaa kuivurinluiskaa, on kaivurin pelastusta ja puimurin korjausta sekä rakennusten valuhommia, vaimoa pyydetään kotikaljan tekoon, kangaspuiden kasaamiseen ja juhliin ruokaa laittamaan... kyllä maalta työtä osaaville löytyy!

• kumm

Taas tuli sitä samaa, yrität osoittaa ettei maanviljelijät, jotka ovat alansa ammattilaisia osaa omia töitään tehdä. Millä muuten "lykkäsit" vankkurimallisen peräkärrin kuivuriin, kukaan ei usko noita sinun satujasi. Jos isännällä on vankkurimallinen viljakärri, niin mitenköhän se on selvinnyt kuivurille asti, monilla isännillä on rekkakortti, useimmat armeijassa sen hankkineet, mutta sinulla on varmaan vielä "parempi kortti", käyt usein varmaan neuvomassa laivojen kapteeneita, ja pelastushelikopteri lentäjiä.
      Miten olet noita kaivureita pelastellut, millainen tapaus oli viimeksi, varmaan piti siirtää ojanreunalla kaksi metriä eteenpäin, kun isäntä ei osannut.
      Minkälaisen puimuriremontin teit viimeksi, vaihdoitko kenties seulan, kun isäntä ei osannut.
      Valuhommissa sait varmaan kärrimiehen pestin, kun talonväessä ei ollut tarpeeksi ammattitaitoista siihen hommaan.
      No se kotikaljan teko vaatii jo tosi ammattilaista, vaimosi on varmaan talousopettaja, siinä kun tarvitsee ostaa esim. Tuoppi kaljauutetta ja siihen lisätään siten pakkauksen ohjeen mukaisesti muita aineita. Lukutaito on välttämätön, ja luetun ymmärtäminen on eduksi kaljan onnistumiselle.
      Mitä ne emännät tekee kangaspuilla, jos ne ei osaa niitä kasata, veikkaisin että loimen luominen, tukille laitto, niisiminen, ja pirtaan laittaminen on vähän vaikeampaa kuin puiden kasaaminen. Lisäksi vielä itse kutominen.
      Meillä oli hiljattain synttärit kotona, ja vieraita oli yli sata, ei ollut ketään ulkopuolisia sotkemassa ruokapuolella, emäntä teki kaiken yksin, vielä päivätyönsä ohella, tyttäret olivat auttelemassa tarjoilussa.
      Kaikki onnistui nappiin, oli monipuoliset pitoruuat, eikä loppuneet kesken.
      Emäntä on käynyt naapureissakin auttelemassa juhlien järjestelyissä, kun ovat vieraassa työssä molemmat, eikä ehtineet kaikkea itse tehdä.
      Eräänä talvena vaimo teki ryijyn, joka olisi valmiina maksanut 12 000 mk, se oli markka vielä käytössä, tarvikkeet maksoivat muistaakseni n. 3000 mk. Se oli aika työläs projekti, mutta lopputulos oli tosi hieno, nimi on "kehrä", lähes kaksi metriä korkea. Siinäkään ei tarvinut sinua eikä vaimoasi.
      Miten me on oikein tultu toimeen ilman teidän apua?
      Muistui vielä mieleen, kun takavuosina meillä oli vastapainokaivuri, ja menin perkaamaan metsäojaa, ja matkalla työmaalle kaivuri upposi suohon, mutta sain sen kuitenkin vietyä työmaalle, mutta sitten vähän aikaa kaivettuani katkesi takapyörän akseli, ja pyörä irtosi, niin jouduin tuomaan kaivurin sen saman lotikon läpi johon menessä olin uponnut, nyt ilman toista takapyörää. Sain kuitenkin koneen pihaan, ja sitten soittelemaan purkufirmoihin, ja sain käytetyn akselin, jonka sitten asensin paikoilleen, ei sekään mikään pikkujuttu ollut, mutta ei kovin vaikeakaan.
      Jos noiden luettelemisiesi töiden varaan tulee maakylille elämään, niin veikkaisin että nälkä yllättää pari päivän perästä, otatko vastuun siitä että houkuttelet ihmisiä olemattomien töiden perään.
      Metsän- ja taimikon raivausta voisi olla jonkin verran, kun isännät ei oikein ehdi niitä kesäaikaan tekemään, ja talvella ne ei onnistu, mutta siinä pitää olla ammattitaitoa ettei pilaa taimikoita. Senkään varaan ei kannata laskea, mutta jonkinlaisena sivutyönä se voisi olla mahdollista.
      Tuota vaimon kanssa vaimoineen en kyllä taimikkoon raivaus-sahan kanssa päästäisi.

• Mallasmuori

No se kotikaljan teko vaatii jo tosi ammattilaista, vaimosi on varmaan talousopettaja, siinä kun tarvitsee ostaa esim. Tuoppi kaljauutetta ja siihen lisätään siten pakkauksen ohjeen mukaisesti muita aineita. Lukutaito on välttämätön, ja luetun ymmärtäminen on eduksi kaljan onnistumiselle

Huoh, tuloksena on sitä samanlaista litkua jota saat noutopöydän automaatista huoltoasemalla joka ei todellakaan ole edes sukua kotikaljalle....

• Vaimon kanssa

Voisimme hieman ironosesti vastata tähän että tutkailkaapas maatalouskärrien laitojen ja sivujen suoruutta, takavalojen ja mahdollisen valopalkin ja itse lavan perää, siitä voi jo päätellä onko ajotaidot ihan tuon edellisen kirjoittajan kertomalla kiitettävällä tasolla, ei siinä kesää tee 20 vuotta sitten suoritettu rekkakortti jos sen jälkeen on vain peruutellut maatalouden peruskärryillä joissa siis akselit ovat keskikohdilla tai siitä taaksepäin.

Sen kärryn lykkäsimme ihan maataloustraktorilla johon isäntä on tehnyt vetokolmion vanhasta perälevystä ja naapurin soramieheltä saadusta vetokytkimestä, tämä adapteri helpottaa paljon lyhytaisaisen kärryn peruuttamista. Tuonne kuivaajalle nousee jyrkkä luiska jonne joutuu vielä kaartamaan mutta paikka kallionnyppylän päällä mahdollisti altapurettavien siilojen rakentamisen kuivaajan viereen niin että lastaus autoon onnistuu ilman ruuveja. Isäntä itekki saa kyllä syksyllä sulalla maalla tuon kärryn sinne tyyrättyä mutta talvella kun sinne pitää mennä vauhdilla hän ei viitsi edes yrittää kun ei tuon viljakärryn vähäisestä peruuttamisesta kuitenkaan muodostu lyhyen syyssesongin aikana selkärankaan muistia. Tavallisen kärryn hän kyllä saa sinne vaikka pimeässä ilman valoja!

Kyllä maaseudulla asuu muitakin kuin maatilan emäntiä joten ei pidä vetää hernettä nenään. Kyllä täällä meilläpäin ainakin kyläyhteisön sisällä ollaan mielellään töissä esimerkiksi naapurin lakkiaisissa, ihan työnvaihtoperiaatteella, näille vanhemmille joilla enää harvemmin näitä juhlia maksavat ihan rahalla.
        Tavallaan näiden juhlien vaatimus on karkamassa käsistä, uhä useammin pitopalveluun turvaudutaan rikkaimissa piireissä.
        Sopii tietenkin myös miettiä asiaa siltä pohjalta että kun merkittävä perhejuhla on kuitenkin harvinainen niin eikö myös talon emännän pitäisi päästä juhlatunnelmaan eikä raataa siellä keittiössä hiki hatussa muiden kilistellessä maljoja ja seurustellessa?

Ovat muuten kyseneet vaimoa vetämään kurssia jossa kehrätään ja värjätään sitten langat....

• Oikeastaan--
        Vaimon kanssa kirjoitti:

Voisimme hieman ironosesti vastata tähän että tutkailkaapas maatalouskärrien laitojen ja sivujen suoruutta, takavalojen ja mahdollisen valopalkin ja itse lavan perää, siitä voi jo päätellä onko ajotaidot ihan tuon edellisen kirjoittajan kertomalla kiitettävällä tasolla, ei siinä kesää tee 20 vuotta sitten suoritettu rekkakortti jos sen jälkeen on vain peruutellut maatalouden peruskärryillä joissa siis akselit ovat keskikohdilla tai siitä taaksepäin.

Sen kärryn lykkäsimme ihan maataloustraktorilla johon isäntä on tehnyt vetokolmion vanhasta perälevystä ja naapurin soramieheltä saadusta vetokytkimestä, tämä adapteri helpottaa paljon lyhytaisaisen kärryn peruuttamista. Tuonne kuivaajalle nousee jyrkkä luiska jonne joutuu vielä kaartamaan mutta paikka kallionnyppylän päällä mahdollisti altapurettavien siilojen rakentamisen kuivaajan viereen niin että lastaus autoon onnistuu ilman ruuveja. Isäntä itekki saa kyllä syksyllä sulalla maalla tuon kärryn sinne tyyrättyä mutta talvella kun sinne pitää mennä vauhdilla hän ei viitsi edes yrittää kun ei tuon viljakärryn vähäisestä peruuttamisesta kuitenkaan muodostu lyhyen syyssesongin aikana selkärankaan muistia. Tavallisen kärryn hän kyllä saa sinne vaikka pimeässä ilman valoja!

Kyllä maaseudulla asuu muitakin kuin maatilan emäntiä joten ei pidä vetää hernettä nenään. Kyllä täällä meilläpäin ainakin kyläyhteisön sisällä ollaan mielellään töissä esimerkiksi naapurin lakkiaisissa, ihan työnvaihtoperiaatteella, näille vanhemmille joilla enää harvemmin näitä juhlia maksavat ihan rahalla.
        Tavallaan näiden juhlien vaatimus on karkamassa käsistä, uhä useammin pitopalveluun turvaudutaan rikkaimissa piireissä.
        Sopii tietenkin myös miettiä asiaa siltä pohjalta että kun merkittävä perhejuhla on kuitenkin harvinainen niin eikö myös talon emännän pitäisi päästä juhlatunnelmaan eikä raataa siellä keittiössä hiki hatussa muiden kilistellessä maljoja ja seurustellessa?

Ovat muuten kyseneet vaimoa vetämään kurssia jossa kehrätään ja värjätään sitten langat....

pitäisi pyytää sinua kirjoittamaan seuraava plara kesäteatterillemme. Tuo mielikuvituksesi ku tuntuu melko vilkas olevan ja laajalla alalla liikkuvan:)

• kuolennauruun
        Vaimon kanssa kirjoitti:

selvästi usan amisheja, kylä yhteisössään :))))

• kumm

Vaimoni on todellakin talousopettajana, ja osaa tehdä kyllä kotikaljaa kaljamaltaistakin, äitinikin osasi tehdä kotikaljaa vaikkei ollut alan kuoluja käynyt, ja uskon, että kaikki maatalon emännät osaa sen taidon. Äitini on aikoinaan tehnyt sitä vaikka ei kaupasta valmiita maltaita saanutkaan.

• konekuski-96

Hei kiitti kaiki!

Kiinnostun vaan koko ajan enemmän maataloudesta, ja kun sukulaisten suhteilla olen päässyt jo nyt vierailemaan navetoihin (10-90 lehmän karjoihin, ja siellä nähnyt karusellilypsy-, putkilypsy- ja takalypsyasemia) ja siellä päässyt myös käytännön hommiin. On se kyllä ihme et ku jostain asiast tykkää, niin se lehmänlannan mättäminenkin talikolla tuntuu mukavalta. Tuota lihakarjaa harkitsen vielä ja antaaa ajan näyttää mitä eläimiä tulen tulevaisuudessa hoitamaan. Hakemus näyttää maatalousoppilaitokseen ja ainakin pisteiden perusteella pääsen sinne. Nyt sitten odottelen lumien sulamista ja toukokuuta että kevättöihin pääsisi.

• poikanen oot vil

voin sanoa että 20 vouttakin sitä paskan lappamista ja tuskin kehuskelet mättämisillä

• Voi että

"Toiset rakastaa nätei flikoi ja semmää kyll ymmärrä,muttett joku rakastaa paskanmättöö,sitä mää en ymmärrä..Mää ihmettelen tätä kauhiast..mää oon ku klapil päähä lyäty"

• pärstäkerroin

Pellonvuokraukseen ei vaikuta oletko luomuviljelijä vaan mitkä välit sulla on mahdollisiin vuokraajiin.Kainuussa ainakin tosi nurkkakuntaista ja kateuden kyllästämää tuo mitä peltoihin tulee.

• konekuski-96

Korjauksena toho aiempaa viestiin, nii en mä kyl mitään paskanmättöö "rakasta" , vaan ku mua on peloteltu et: "ja niin sit ku saat sen talikon kouraan niin kyllä mieli muuttuu"( vaan ei muuttunut.) Ja tosta pellonvuokrauksesta tuskin tulee mitään kiistaa isäntien kaa, ku pieni kylä eikä siel oo viel ollu ketään kusettajaa. Ainoa harmi vaan on että kylä sijaitsee ihan A ja B alueiden välillä nii ei noita tukia kyllä irtoo.

• Maatilasta unelmoija

Hei konekuski-96!
        Sattumalta löysin viestisi ja mietin, joko olet maataloushommissa. Jos et ja yhä olet kiinnostunut, niin hanki maanviljelijän at. Sen suoritin itse monimuotokoulutuksena noin puolessa vuodessa. En tiedä mistä päin olet mutta opiskelin POKEssa ja koulutus pidettiin saarijärvellä. Siellä on kuulema ihan kiitettävät opiskelupaikat maataloudesta kiinnostuneille. Itse en tiedä tarkemmin kun kävin sellaisen pikakurssin.
        Jos lehmät kiinnostavat, niin ota emolehmiä jos haluat investoida vähemmän eikä tarvitsi stressata maidon puhtauden ym. kanssa. Vanhemmilla oli lypsylehmiä, mutta meni sellaiseksi simputukseksi, että vaihtoivat emolehmiin. Ainahan niistä voi pitää itselle omaa lypsylehmää jos haluaa omaa ja terveellistä maitoa.
        Mikä parempi: sulla on jo kanala mahdollisuudet. Perusta luomukanala. Luomumunilla on kysyntää ja kanat ovat ihania olentoja. Mulla oli harrastuspohjaisesti maatiaiskanoja (niistä saa vähän tukeakin, kun ovat alkuperäisrotua ja suojelukohde). Kanoja pidetään tyhminä, mutta mulla mieli rentoutui niitä seuraillessa.
        Olen puhtaasti sitä mieltä, että maatilayrittäjälle pitäisi maksaa kunnon hinta hänen tuottamistaan tuotteista (ruoka on kuitenkin perustarve ja sen tuottamiseen pitää kannustaa tai kuollaan nälkään...). Tuet on keksitty, että jatkojalostamot ja kauppa saavat vetää enemmän rahaa välistä. Eräänlaista nykyaikaista maaorjuutta viljely ja karjanhoito Suomessa. Ei sitä pidä lähteä tekemään ison rahan toivossa. Pitää olla kiitollinen jos saa oman ruokansa ostettua ja laskuns maksettua toiset syöttäessä. Jos maanviljely on se sinun kutsumuksesi ja olet kiinnostunut siitä elintapana niin mene unelmasi kanssa eteenpäin. Mutta vältä suuria investointeja ja velkoja niitä et saa koskaan maksettua takaisin, et maanviljelijän tulolla.
        Kaikkea parasta! Jaksamista ja voimia!

• hahahahahmikätoion??

?

• raja jesse

mikä on maatalous?

• konekuski-96

Nyt on maatila perustettu,on tämä lokoisaa hommaa pikku puuhastelulla ja erillaisilla tukiaisilla mahtavat tulot.Suosittelen muillekin.

• Pettynyt ketjuun

Hupsi tyhjää. Aprillipäivä on huhtikuussa.

• Maatilasta unelmoija

Minkälaiseen tuotantoon päädyit? Lypsylehmiin vai johonkin muuhun?

• välihuomautus
        Maatilasta unelmoija kirjoitti:

Minkälaiseen tuotantoon päädyit? Lypsylehmiin vai johonkin muuhun?

Itse aloitin joku vuosi sitten ihan tyhjästä, emolehmiä laitoin, nyt on tukikelpoisia hehtaareja 40 ja homma elättää yhden miehen, vaimo käy muualla töissä.

Olen tyytyväinen tähän ratkaisuun, homma menee kuten olen laskenutkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      157
      2558
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2377
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      102
      1072
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      901
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      65
      839
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      717
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      717
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      710
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      203
      680
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      658
    Aihe