vanhaan hyvään aikaan..

takaisin menneeseen

kun minä olin pieni poikanen,meillä oli hyvin ankara kuri. ei olisi tullut pieneen sievään mieleeni sanoa ei,tai haistattaa vittuja,kuten tänäpänä nuoret tekee. toinen tärkeimpiä kurinpitomuotja oli koulu. minun opettajani oli tosi jämäkkä tapaus. ei paljon nokkaa koputeltu. ja hän ei koskaan tietenkään meitä lyöny. oli vaan sellanen että jos joku pulputti tunnilla,läväytti karttakepillä pöytään ja totesi "sinä tulet kertomaan meille nyt asiasi!" ei siellä paljon papatettu.rehtorikin oli samaa maata.
tästä lähtee minusta kurinpito ja sellaiseen ei nyky ukot pysty,olemaan lapsille isiä,ja oppilaille malleja.

18

2596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauhoittunut

      Minun vanhemillakin oli kova aukroriteetti minua kohtaan silti sitä tuli pahimassa murkkuiässä ääneen sanottua kaikenlaista...

      • takaisin menneeseen

        minoon nyt 40v enkä oo koskaan äitini yli astellu.sanallisesti siis..enkä muutenkaan mutta kuitenkin. ehkei meillä enää ollukkaan puhe auktoriteetista vaan pelosta..


    • Fiiuliin**

      Minä kävin koulua joskus vuonna 1940.
      Muistan opettajan joka oli aika reilu ja mukava,

      Kuitenkin kerran kun eräs poika jäätyneellä luudantyngällä heitti erään tytän poskeen niin pahasti että jouduttiin viemään sairaalaan. Silloin tämä opettaja käski pojan pistämään kädet pulpetille ja lyödä napautti karttakepillä sormille.
      Tytölle jäi elinikäinen aika suuri muisto poskeen.

      Aiemmassa koulussa oli taas opettaja joka pisti yhden pojan kielellänsä nuolemaan lattialta pudonneet ruoan muruset.

      • Nimimerkki Fiiuliin**

        Ei ollut mielestäni liioiteltua se karttakepillä lyöminen. Nykyään kai voivoteltaisiin puolin ja toisin / haastettaisiin oikeuteen...

        Ja tuo nuoleminen, siihen aikaan oli varmasti pula ruoasta, joten ymmärrän kyllä senkin, vaikka itse kävin kouluni 1970-luvun puolen välin jälkeen.


      • mk

        Minuakin opettaj yritti karttakepillä -70 luvulla sormille lyödä ja olin jo 15 ja isonkokoinen ja aina kun löi niin otin sormet pois alta kolmannen kerran kun olin ottanut ne alta pois niin sanoi eikö sormet pysy siinä niin sanoin että kurran osut niin lyön tkaisin ja opettja usko kerrata ettei minun sor,ille lyödä karttakepillä. Olen jo yli 50v mies ja aina vihannut auktoriteettejä mutta pärjännyt elämässä ja omaa lastani ei ole koskakkn tarvinnut kurittaa koska kun laitetaan rajat ja optetaan ja neuvotaan niin hyvä tulee ja vuoden päästä pääsee ylioppilaaka´si. Vapaa kasvatus tarkoittaa sitä ettei kasvatuksessa käytetä väkivaltaa.


    • KOULULAINEN

      Mä en tajuu ei kyllä ihme ku oonmkoulu iässä meillä on aika mukava ope mut tännän ystäväpäivänä se suuttu ku ei osattu laulua LUOKASSA uskomatonta ihmettelin vähä koko luokan kaa :(

    • 5 luokkalainen

      Miks se oikein suuttu

    • Tammi2

      Entinen aika ei enään palaa,tänään se on pahoinpitelyä mikä neuvoksi kasvatuksessa.Miettikääpä sitä,viiden lapsen kasvattaja.

    • Koittaanyjo

      Musta tuntuu että jos lapsia hakattais niistä tulis entistäki kurittomia koska ne haluaa purkaa sitä mitä niille tekee muille,eikä hakkaaminen auta kyllä yhtää.Asia on niin että lapsia voi kurittaa iha muullaki tavalla ku hakkaamalla.

    • Anonyymi

      Hei nyt ihan oikeesti mä oon 12v tyttö pienestä viidenkymmenen oppilaan kyläkoulussa ja täällä kyllä opettajia arvostetaan ja totellaan ja joka ikisellä keskiarvo yli 8 ME EI KAIKKI OLLA SAMANLAISIA IDIOOTTEJA

      • Anonyymi

        Lastensuojelussa pyörii ankara pisnes


    • Anonyymi

      Minä olen kiitollinen, että sain elää lapsuuteni turvallisessa ympäristössä, missä aikuiset määräs mitä tehdään. Sai elää lapsen elämää. Olen myös kiitollinen siitä, että omat lapseni saivat elää lapsuutensa ilman tätä pirun keksintöä, älypuhelinta. Kännyköitä oli jo jonkinlaisia, mutta niillä vain soitettiin ja viestiteltiin.

    • Anonyymi

      70-luvulla, kun olin jo 25-vuotias, tuli vähän törttöiltyä ja isäukko suuttui tosi pahasti. Siitä hyvästä sainkin ihan vanhanajan selkäsaunan, sellaista ei ollut tapahtunut enää 10 vuoteen.

    • Anonyymi

      Osataan käyttäytyä ilman kovaa kuriakin.

      • Anonyymi

        Se käytös kyllä näkyy ja kuuluu. V...tu, v ...tu


    • Anonyymi

      "Wanhaan hyvään aikaan". Olisipa mielenkiintoista tietää mitä joskus kauan sitten on tapahtunut. Kun pengoimme vaimon isoäidin vanhaa taloa, joka jäi meille, löysimme ihan oikean piiskan, jossa oli muotoiltu kädensija ja se oli hiottu sileäksi. Mietimme että kukahan on saanut sitä maistaa. Vaimoni eikä hänen veljensäkään ole sitä piiskaa koskaan nähneet, vaikka muuten ovat piiskaa saanetkin joskus, siinä talossa asuessaan. Anopilla oli yksi sisko, eli siinä ehdokkaat. Toisaalta; lapset saivat aina koivuniemen herraa, eli piiskat haettiin pihalta tuoreena, tuo löytö oli huolella valmisteltu. Olisikohan silloin jo leikitty aikuisten piiskaleikkeä?

      • Anonyymi

        Aika herraskaiselta tuntuu että oikein oikea piiska olisi lapsia varten. Siihen aikaan koivuvitsa oli oven pielessä ja remmi roikkui naulassa, niillä oli pärjättävä-


    • Anonyymi

      Se saattoi olla isännän apuväline, jos talossa oli palvelusväkeä, niin ennen vanhaan isännällä oli oikeus kurittaa heitä. Esim. rengin pestattiin vuodeksi kerrallaan. Isäntä arvioi rengin töitä, jos renki oli saamaton vessula, niin hänen pestiään ei seuraavana vuonna enää uusittu. Mutta jos renki oli laiska tai muuten hankala, niin isäntä saattoi piiskata renkinsä, usein tuosta toimenpiteestä olikin apua ja rengistä tuli ahkera.

      Aikuista renkiä tuskin enää vitsalla piiskattiin, siihen tarvittiin järeämmät välineet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe