teknisen piirtäjän laskutus?

piirtäjäksi...

Hei

Olen rakennusalalla, mutta vielä suorittavissa töissä. Pohjakoulutuksena yhden tiedenkunnan ylioppilas. Olen harkinnut teknistä piirtoa kun osaan käyttää cadia ja solidworksia. Minkähänlaista alv-0 tuntilaskutusta voisi pyytää toiminimellä kaverin, joka vie töitä kotiin ja tekee viikonloputkin hommia. Haluaisin tehdä sellaiset 65-75 viikkotuntia. Esim. 26 euroa/tunti alv?

3

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P.Iirtelijä

      Siis minkä alan töitä meinaat piirtää ja onko sinulla asiakkaita? Minkä alan piirrosmerkit osaat? Sekin vaikuttaa, mitä osaat ennestään. Jos sinun pitää etsiä piirrosmerkkejä kirjoista, niin sitten tuo on jopa liikaa, sillä asikasta ei pidä laskuttaa opettelusta. Mutta jos hallitset alan, niin sitten tuo on ehkä vähän alakanttiinkin. Rakennuspiirtämistä, LVI-piirtämistä, konepiirtämistä vai sähköä? Kyse lienee puhtaaksipiirtämisestä? Eli joku tekee käsin ja sitten piirrät puhtaaksi, sinulla on ilmeisesti asiakas tai asiakkaita valmiina? En oikein ymmärrä lausemuotoasi, että teetkö kaverille töitä vai oletko kaveri, joka tekee töitä? Pelkkä ohjelmien osaaminen ei ihan ole vielä riittävä että saisit töitä, vaan alasta pitää ymmärtää myös. Itse piirrän sähköä ja LVI:tä, firmassa ja minun töistäni laskuteteaan jonkun verran päälle neljääkymppiä. Mutta - minulla on tekninen tausta ja osasin tärkeimmät piirrosmerkit aloittaessani, nyt osaan suurimman osan ainakin yleisimmät kaikki, samoin kuin putkivahvuudet yms. kun työkokemusta on pari vuotta.

      Mihin perustat tuon että haluaisit tehdä tuon määrän tunteja? Tuo kyllä onnistuu kahdella asiakkaalla, jos he piirrätyttävät kaikki työt sinulla. Mutta, aika moni suunnitelija piirtää nykyään itse. Mäkin aion jatkaa opiskelua ja yrittää suunnitteluhommiin, koska en usko että puhtaaksipiirtäjänä työtä riittää kovin kauan. Eikä tule mieleenkään muu kuin piirtää itse. Toki punakynätyöt tulee työmailta, mutta aika monesti inssit piirtää nekin itse.

      • Oonpa tyhmä...

        No voi hitsi, anteeksi kovasti tyhmyyteni, siis raksa-alalla, unohtui tuo kun kirjotin vastausta, pää vaihtoon...eli alakanttiin tuo on, kun kerran alaa osaat. 35-40 euroa sanoisin, ei ole vielä liikaa.


      • LVI-piirtäjä

        "Itse piirrän sähköä ja LVI:tä, firmassa ja minun töistäni laskuteteaan jonkun verran päälle neljääkymppiä."

        Aika halvalla menee. Meillä normi hinta 63 €/h.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10536
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3013
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2829
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2127
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1626
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1587
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1418
    Aihe