teknisen piirtäjän laskutus?

piirtäjäksi...

Hei

Olen rakennusalalla, mutta vielä suorittavissa töissä. Pohjakoulutuksena yhden tiedenkunnan ylioppilas. Olen harkinnut teknistä piirtoa kun osaan käyttää cadia ja solidworksia. Minkähänlaista alv-0 tuntilaskutusta voisi pyytää toiminimellä kaverin, joka vie töitä kotiin ja tekee viikonloputkin hommia. Haluaisin tehdä sellaiset 65-75 viikkotuntia. Esim. 26 euroa/tunti alv?

3

216

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P.Iirtelijä

Siis minkä alan töitä meinaat piirtää ja onko sinulla asiakkaita? Minkä alan piirrosmerkit osaat? Sekin vaikuttaa, mitä osaat ennestään. Jos sinun pitää etsiä piirrosmerkkejä kirjoista, niin sitten tuo on jopa liikaa, sillä asikasta ei pidä laskuttaa opettelusta. Mutta jos hallitset alan, niin sitten tuo on ehkä vähän alakanttiinkin. Rakennuspiirtämistä, LVI-piirtämistä, konepiirtämistä vai sähköä? Kyse lienee puhtaaksipiirtämisestä? Eli joku tekee käsin ja sitten piirrät puhtaaksi, sinulla on ilmeisesti asiakas tai asiakkaita valmiina? En oikein ymmärrä lausemuotoasi, että teetkö kaverille töitä vai oletko kaveri, joka tekee töitä? Pelkkä ohjelmien osaaminen ei ihan ole vielä riittävä että saisit töitä, vaan alasta pitää ymmärtää myös. Itse piirrän sähköä ja LVI:tä, firmassa ja minun töistäni laskuteteaan jonkun verran päälle neljääkymppiä. Mutta - minulla on tekninen tausta ja osasin tärkeimmät piirrosmerkit aloittaessani, nyt osaan suurimman osan ainakin yleisimmät kaikki, samoin kuin putkivahvuudet yms. kun työkokemusta on pari vuotta.

Mihin perustat tuon että haluaisit tehdä tuon määrän tunteja? Tuo kyllä onnistuu kahdella asiakkaalla, jos he piirrätyttävät kaikki työt sinulla. Mutta, aika moni suunnitelija piirtää nykyään itse. Mäkin aion jatkaa opiskelua ja yrittää suunnitteluhommiin, koska en usko että puhtaaksipiirtäjänä työtä riittää kovin kauan. Eikä tule mieleenkään muu kuin piirtää itse. Toki punakynätyöt tulee työmailta, mutta aika monesti inssit piirtää nekin itse.

• Oonpa tyhmä...

No voi hitsi, anteeksi kovasti tyhmyyteni, siis raksa-alalla, unohtui tuo kun kirjotin vastausta, pää vaihtoon...eli alakanttiin tuo on, kun kerran alaa osaat. 35-40 euroa sanoisin, ei ole vielä liikaa.

• LVI-piirtäjä

"Itse piirrän sähköä ja LVI:tä, firmassa ja minun töistäni laskuteteaan jonkun verran päälle neljääkymppiä."

Aika halvalla menee. Meillä normi hinta 63 €/h.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      42
      4360
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      138
      4099
    3. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      64
      3756
    4. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      113
      3666
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      34
      3557
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      73
      3382
    7. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      88
      2946
    8. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2845
    9. Mitä tuntemuksia

Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2646
    10. Korjaamo suositus

Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      14
      2364
    Aihe