Hyvin monella ihmisellä tuntuu olevan paljon sanottavaa. Paljon mielipiteitä, paljon jaettavaa.
Mikäpä sen parempi keino saada sanottua kuin sosiaalinen media eli meikkisten kesken some vaan.
Kummastuttaa sellainen(kin) asia kuin äänestys. Ennen muinoin, jolloin itsekin elin, vaalisalaisuus oli hyvin tarkkaan varjeltu asia. Äitini eikä isäni eivät muistaakseni millonkaan paljasteneet ketä äänestivät. Tosin aikuistuttuani arvasin puolueen, mutta ei ehdokastaan. Tänäpäivänä julkkikset ja heidän lisäkseen monet muutkin kuuluttavat tai suorastaan huutavat äänestämänsä henkilön tiedot.
Tämä aihe tuli mieleeni luettuani Jyrki Lehtolan kolumnin Iltalehdestä ja todettuani että hän taas onnistui sanomaan sen mitä itse ajattelen. Ei vois vähempää kiinnostaa ketä äänestät.
http://blogit.iltalehti.fi/jyrki-lehtola/2012/02/04/aanestan-kuin-santapukki/
Jos olet eri mieltä ole hyvä ja kerro siitä *hymy*
Liikaa informaatiota
17
84
Vastaukset
- :)
Missä ja milloin on kielletty äänestäjän ääneen sanovan ketä äänestää?
Vaalisalaisuus on oikeus, ettei äänen saajaa tarvitse muille julistaa.
Samalla se on asia, jota vaalitoimitsijoiden ei ole lupa kertoa, jos vaikka jostain ihmeellisestä syystä näkisivätkin lipukkeen numeron, niin olen antanut itseni ymmärtää. Ei sitä missään ole kielletty. Saahan sitä omista tekemisistään kertoa.
Ihan kaikki vaan eivät ole kiinnostuneita kuuntelemaan sitä. Miten siitä voi kieltäytyä?Näyttää näin vaalien lähestyessä tämä olevan pelkkä politiikkapalsta.
Ja joku joka koittaa epätoivoisesti vaikuttaa muiden äänestyskäytäntöön...Tämän(kään) palstajuttuja en niinkään ole lukenut. Onneksi mielipiteensä kertojat ovat otsikoineet aloituksensa oivasti.
Totta töriset siinä, että mielipiteensä ilmaisemisella yritetään vaikuttaa toisiin äänestäjiin.
Jos oikein pohjamutiin menen, ei niinkään tämä presidenttijutska mieltäni kaikerra. Se on vaan nyt ylimmäisenä ja ajankohtaisena esillä.
Mie olen välillä niin väsynyt toisten mielipiteisiin ja silti haahuilen täällä julistamassa omaa mielipidettäni.
Pitänee mennä päänsä tutkituttamaan.AnaLyyzi kirjoitti:
Tämän(kään) palstajuttuja en niinkään ole lukenut. Onneksi mielipiteensä kertojat ovat otsikoineet aloituksensa oivasti.
Totta töriset siinä, että mielipiteensä ilmaisemisella yritetään vaikuttaa toisiin äänestäjiin.
Jos oikein pohjamutiin menen, ei niinkään tämä presidenttijutska mieltäni kaikerra. Se on vaan nyt ylimmäisenä ja ajankohtaisena esillä.
Mie olen välillä niin väsynyt toisten mielipiteisiin ja silti haahuilen täällä julistamassa omaa mielipidettäni.
Pitänee mennä päänsä tutkituttamaan.Vähän sama vika täällä.
Onko vika omassa päässä vai muiden päässä, kun ajatukset ei vain kohtaa....sitä haluis jotain...enemmän?
Lehtola on terävä kirjoittaja, mutta ei läheskään yhtä ilkeä kuin isänsä Erkka. Tämä on nyt tämän päivän ilmiö ja sellaisena vain yksi villitys.
Niinpä. Ja toisen kerran niinpä että on ajan ilmiö.
Kuten edelliselle eli Anjaniinalle vastasin, että ei ole ainoa syy kyllästymiseeni mielipiteet aiheesta pressan vaalit, vaan yleinen jatkuva jankutus joka hemmetin somessa että: mää olen sitä miältä.
Voin toki itse hallita itseni ja olla lukematta. Mutta valitettavasti olen a) masokista b) utelias ja c) hillitön.- *kiinostaa*
Millainen tämä Erkka sitten oli? Olen lukenut jonkun hänen kirjansa, mutta et ilmeisesti puhu niistä.
*kiinostaa* kirjoitti:
Millainen tämä Erkka sitten oli? Olen lukenut jonkun hänen kirjansa, mutta et ilmeisesti puhu niistä.
En puhu Erkka Lehtolan kirjoista, vaan kirjallisuusarvosteluista. Hän oli tosi häijy ja kun oli ottanut hampaisiinsa jonkun kirjalilijan, niin irti ei päästänyt.:-) Hän oli legenda alallaan samoin kuin Jukka Kajava teatterikriitikkona aikoinaan.
AnaLyyzi kirjoitti:
Niinpä. Ja toisen kerran niinpä että on ajan ilmiö.
Kuten edelliselle eli Anjaniinalle vastasin, että ei ole ainoa syy kyllästymiseeni mielipiteet aiheesta pressan vaalit, vaan yleinen jatkuva jankutus joka hemmetin somessa että: mää olen sitä miältä.
Voin toki itse hallita itseni ja olla lukematta. Mutta valitettavasti olen a) masokista b) utelias ja c) hillitön.Mä kyllä ohitan kaiken kohinan yleensä olankohautuksella, mutta en kai sitten ole masokisti tai hillitön. Sen sijaan utelias olen.:-)
Teotwawki kirjoitti:
Mä kyllä ohitan kaiken kohinan yleensä olankohautuksella, mutta en kai sitten ole masokisti tai hillitön. Sen sijaan utelias olen.:-)
Useimmiten minäkin olen vain utelias.
Joskus on hetkiä elämässäni, jolloin voisin kytkeä ärsytyksen pois päältä. Ne hetket ovat niitä, jolloin hankielämässä on kuunnellut sen seitsämää mielipidettä ja masokistina jatkaa lukemalla mielipidepalstoja.
Asiasta toiseen: mutu-tuntumalla mielipidepalstoilla 1-10 mielipidettä ovat asiallisia. Saattaa sen jälkeen olla joitain hyviäkin, mutta yleensä viimeistään 11. on kutakuinkin raparperipiirakkaa.AnaLyyzi kirjoitti:
Useimmiten minäkin olen vain utelias.
Joskus on hetkiä elämässäni, jolloin voisin kytkeä ärsytyksen pois päältä. Ne hetket ovat niitä, jolloin hankielämässä on kuunnellut sen seitsämää mielipidettä ja masokistina jatkaa lukemalla mielipidepalstoja.
Asiasta toiseen: mutu-tuntumalla mielipidepalstoilla 1-10 mielipidettä ovat asiallisia. Saattaa sen jälkeen olla joitain hyviäkin, mutta yleensä viimeistään 11. on kutakuinkin raparperipiirakkaa.Ennen sosiaalista mediaa jupistiin vain itsekseen, mutta nyt voi ärsyksensä tuoda julki anonyymisti. En vain voi mitenkään ymmärtää, että helpottaako se oikeasti, kun kukaan ei tiedä kuka ärsyyntynyt:-))
Teotwawki kirjoitti:
Ennen sosiaalista mediaa jupistiin vain itsekseen, mutta nyt voi ärsyksensä tuoda julki anonyymisti. En vain voi mitenkään ymmärtää, että helpottaako se oikeasti, kun kukaan ei tiedä kuka ärsyyntynyt:-))
Lienee moni ärsyyntynyt, mutta kun "silloin kun me olimme nuoria" pidettiin turpa kiinni.
Nyt ei enää tarvitse koska voimme tässä rakastamassani sume-kulttuurissa sanoa juuri sitä mitä ajattelemme anonyymisti.
Onko se paha asia? Minusta ei. Tai ainakaan omalla kohdallani ei. Anonyymit sanovat mitä ovat aina halunneet sanoa ja anonyymit lukevat mitä haluavat lukea.AnaLyyzi kirjoitti:
Lienee moni ärsyyntynyt, mutta kun "silloin kun me olimme nuoria" pidettiin turpa kiinni.
Nyt ei enää tarvitse koska voimme tässä rakastamassani sume-kulttuurissa sanoa juuri sitä mitä ajattelemme anonyymisti.
Onko se paha asia? Minusta ei. Tai ainakaan omalla kohdallani ei. Anonyymit sanovat mitä ovat aina halunneet sanoa ja anonyymit lukevat mitä haluavat lukea.Niin, mutta kyllä tässä on ollut opettelemista vuosien varrella. Eräällä toisella palstalla homma meni niin pitkälle, että mua alettiin hakkua pedofiiliksi ja silloin multa paloi käämi. Ei siitä sen enempää, mutta nyt olen täysin välinpitämätön pahansuopien suhteen, sillä ongelma on heidän, ei minun.:-))
- 70-luku
Minä muistan, että maaseudulla, jossa asuin, mies sanoi vaimolleen (kuten meidänkin perheessä), ketä tämä äänestää.
Koulussa opettaja joskus epäili vanhemman nimikirjoituksen paikkansapitävyyttä ja oppilas tunnusti, että "äiti kirjoitti isän nimen"... naisen nimellä ei ollut oikein arvoa...- 70-luku oli nykyaika
Kyllä normaalissa terveessä, korostan sanaa terveessä, Suomessa naisen nimikirjoitus oli samanarvoinen kuin miehenkin, myös maaseudulla. Junttiallueilla Suomessa tänä päivänäkään ei taida lailla olla kovinkan paljon arvoa. Jotain pitäis tehdä!!
- oma asia
Ihan sama mitä kukakin kenellekin sanoo äänestäneensä, silllä ainoastaan äänestäjä tietää ketää oikeasti äänesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi694590Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D1004058- 543599
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul382871Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!272619Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa612562- 482459
- 391947
- 471918
Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus2521746