Minkä ikäisenä pitää mennä gynekologille jos ei
ikinä harrasta seksiä?
Minkä ikäisenä gynekologille?
12
5875
Vastaukset
- ....
sit olet jo kehittyny kunnolla naiseksi ainakin...mee silloin viimeistään.
- Minttu
Ei kai sinne gynekologille sinänsä mikään pakko ole mennä koskaan ellei ole mitään asiaa. Käytännössä kuitenkin yleensä neuvotaan, että joskus parikymppisenä viimeistään olisi hyvä käydä ensimmäisen kerran tarkastuksessa ja sen jälkeen vähintään kolmen vuoden välein otattamassa papa-näyte.
Minä taisin olla 21 kun hermostuin lopulta totaalisesti finneihin ja halusin sitten pillerit aknen hoitoon. Pillereitä käyttäessähän joutuu kerran vuoteen uusimaan reseptin ja käytännössä joka toinen vuosi pitää reseptiä uusittaessa käydä lääkärillä sisätutkimuksessa, vaikka pillerit sopisivatkin. - kiuy
Minttu kirjoitti:
Ei kai sinne gynekologille sinänsä mikään pakko ole mennä koskaan ellei ole mitään asiaa. Käytännössä kuitenkin yleensä neuvotaan, että joskus parikymppisenä viimeistään olisi hyvä käydä ensimmäisen kerran tarkastuksessa ja sen jälkeen vähintään kolmen vuoden välein otattamassa papa-näyte.
Minä taisin olla 21 kun hermostuin lopulta totaalisesti finneihin ja halusin sitten pillerit aknen hoitoon. Pillereitä käyttäessähän joutuu kerran vuoteen uusimaan reseptin ja käytännössä joka toinen vuosi pitää reseptiä uusittaessa käydä lääkärillä sisätutkimuksessa, vaikka pillerit sopisivatkin.Joutuuko menemään sisätutkimukseen jos on neitsyt viellä. Ja haluaa uusi pillereitten reseptin (syön niitä huonoon ihoon). Meinaan kun aloiti pillerit lääkäri teki sisätutkimuksen ja se todella sattus. Kävelykin oli inhottavaa kahtena päivänä sen jälkeen.
- Minttu
kiuy kirjoitti:
Joutuuko menemään sisätutkimukseen jos on neitsyt viellä. Ja haluaa uusi pillereitten reseptin (syön niitä huonoon ihoon). Meinaan kun aloiti pillerit lääkäri teki sisätutkimuksen ja se todella sattus. Kävelykin oli inhottavaa kahtena päivänä sen jälkeen.
Mainitse seuraavalla kerralla lääkärille, että edellinen tutkimus teki tosi kipeää ja että pelkäät sen sattuvan taas. Lääkäri osaa silloin olla varovaisempi.
Tietysti oma rentoutuminen on ainakin oman kokemukseni mukaan kaiken a ja o tuossa tutkimuksessa. Jos jännittää hirveästi, se sattuu aivan varmasti. Sinulla tosin on ensimmäisellä kerralla voinut immenkalvon repeäminenkin aiheuttaa kipua, joten seuraava kerta ei varmaan enää ole niin paha. - kiuy
Minttu kirjoitti:
Mainitse seuraavalla kerralla lääkärille, että edellinen tutkimus teki tosi kipeää ja että pelkäät sen sattuvan taas. Lääkäri osaa silloin olla varovaisempi.
Tietysti oma rentoutuminen on ainakin oman kokemukseni mukaan kaiken a ja o tuossa tutkimuksessa. Jos jännittää hirveästi, se sattuu aivan varmasti. Sinulla tosin on ensimmäisellä kerralla voinut immenkalvon repeäminenkin aiheuttaa kipua, joten seuraava kerta ei varmaan enää ole niin paha.En enään mene sisätutkimukseen. Joten jätän noi pillerit väliin. Lääkäri oli viellä jotenkin ilkeä/inhottava.
- Minttu
kiuy kirjoitti:
En enään mene sisätutkimukseen. Joten jätän noi pillerit väliin. Lääkäri oli viellä jotenkin ilkeä/inhottava.
Mene sitten toiselle lääkärille, jos se edellinen oli ilkeä. (Terveyskeskuksessakin voi pyytää toisen lääkärin.) Sitäpaitsi, jos viime vuonna olet käynyt sisätutkimuksessa, tänä vuonna riittää todennäköisesti vain pelkkä haastattelu missä mitataan verenpaine ja käydään läpi kaikki kierron säännöllisyydet ja pillerien mahdolliset sivuvaikutukset, yms.
Minä olen käynyt terveyskeskuksen ehkäisyneuvolassa ja siellä tuon joka toisen vuoden tarkastuksen hoitaa terkkari. Hänkin kai tarvittaessa voi tehdä sisätutkimuksen, mutta kysyy aina että haluanko ja minähän en ole koskaan halunnut... ;) - Epäasialliseen kohteluun ky...
kiuy kirjoitti:
En enään mene sisätutkimukseen. Joten jätän noi pillerit väliin. Lääkäri oli viellä jotenkin ilkeä/inhottava.
Millä tavalla lääkäri oli sinua kohtaan inhottava?
Jos lääkärit tai hoitajat käyttäytyvät epäasiallisesti, asiaa ei missään tapauksessa kannata painaa villaisella. Jos kohtaat epäasiallista kohtelua kannattaa ottaa yhteyttä ko. lääkärin esimiehiin, potilasasiamieheen tai vaikkapa terveydenhuollon oikeusturvakeskukseen. Ainakin jollain noista edellä mainituista pitäisi olla tietoa, miten asiassa kannattaisi toimia.
Lääkärit ja hoitajat työskentelevät palveluammatissa, joten heiltä ei pidä sietää minkäänlaista epäasiallista käytöstä. Heidän kuuluu olla ihmisiä varten eikä toisin päin.
Ei muuta kuin pidähän puolesi ja tsemppiä! - kiuy
Minttu kirjoitti:
Mene sitten toiselle lääkärille, jos se edellinen oli ilkeä. (Terveyskeskuksessakin voi pyytää toisen lääkärin.) Sitäpaitsi, jos viime vuonna olet käynyt sisätutkimuksessa, tänä vuonna riittää todennäköisesti vain pelkkä haastattelu missä mitataan verenpaine ja käydään läpi kaikki kierron säännöllisyydet ja pillerien mahdolliset sivuvaikutukset, yms.
Minä olen käynyt terveyskeskuksen ehkäisyneuvolassa ja siellä tuon joka toisen vuoden tarkastuksen hoitaa terkkari. Hänkin kai tarvittaessa voi tehdä sisätutkimuksen, mutta kysyy aina että haluanko ja minähän en ole koskaan halunnut... ;)En ymmärrä mitä lapsellista siinä on että pelkää mennä sinne. Monilla on esim. piikki pelko ja omasta mielestäni kun siitä on jotain hyötyä on helpompi mennä ottamaan se piikki. Mutta minulla ei ollut mitään hyötyä siitä kivusta. Ja kävin yksityisellä kun oletin että se olisi jotenkin parempi kuin tk-lääkäri. Mutta mitä eroa niissä on?
- Minttu
kiuy kirjoitti:
En ymmärrä mitä lapsellista siinä on että pelkää mennä sinne. Monilla on esim. piikki pelko ja omasta mielestäni kun siitä on jotain hyötyä on helpompi mennä ottamaan se piikki. Mutta minulla ei ollut mitään hyötyä siitä kivusta. Ja kävin yksityisellä kun oletin että se olisi jotenkin parempi kuin tk-lääkäri. Mutta mitä eroa niissä on?
"...kun siitä on jotain hyötyä on helpompi mennä ottamaan se piikki..."
Näinhän sen kuuluu mennä, että terveydestään pitäisi huolehtia, vaikka se hoitotoimenpide vähän ikävä olisikin. Tuo aiempi viestisi vaan kuulosti siltä, että itsepäisesti et aio mennä gynelle, vaikka millainen tulehdus olisi päällä. Aikuisen ihmisen pitäisi ymmärtää, että joskus pieni hetkellinen kipukin vain on kestettävä oman terveytensä vuoksi.
Sinulla kun vielä on vain yksi kokemus sisätutkimuksesta, sinun ei kannattaisi vain sen perusteella tehdä mitään lopullisia päätöksiä. Voihan olla, että se kyseinen lääkäri on ihan oikeasti ollut kovakourainen (tuo mainintasi "ilkeästä" voisi viitata siihen), kaikki muut lääkärit eivät sitä silti ole.
"Mutta minulla ei ollut mitään hyötyä siitä kivusta."
Etkö sitten saanut apua iho-ongelmiisi?
Minä olen käynyt vain terveyskeskuslääkärillä, joten en sinänsä osaa kommentoida olisiko yksityinen jotenkin parempi. Idiootteja on joka lähtöön ja aivan varmasti niitä löytyy niistä yksityisistäkin! Omaan ehkäisyneuvolan lääkäriini olen ollut täysin tyytyväinen: mukava ja asiallinen nainen, sattuu olemaan myös asuinalueemme "omalääkäri". Useimmilla (pienillä) paikkakunnilla nämä terveyskeskuksen ehkäisyneuvolalääkärit ovat ihan yleislääkäreitä, eivät siis erikoistuneita gynekologiaan. Näin on meidänkin kunnassamme, mutta käytännössä kuitenkin vain yksi lääkäreistä hoitaa näitä ehkäisyneuvolavastaanottoja, eli käytännön tasolla hän on "erikoistunut" vaikkei varmaan erikoistumiskoulutusta olekaan. En tiedä sitten miten muissa kunnissa toimitaan. Hinnassa tietysti on selvä ero: käynti terveyskeskuksen ehkäisyneuvolalääkärillä ei maksa mitään ja yksityinen gynetarkastus on kai lähes 100€.
- Minä
Silloin tytöt on kehittyny viimeistään.
- jaa
tissit kasvaa näköjään vieläkin ja oon 19.Ei mul ollu persettäkään vielä 16-vuotiaana.
Mutta itse menin 18-vuotiaana. Olin neitsyt ja lääkäri tunki vaan pienemmät jutut sisälle. Ei sattunu yhtään.
- tyttö22
menee vasta sitten kun on tarvetta mennä. Itse olen 22 vuotias tyttö eikä vieläkään ole tarvinut mennä kun ei ole ollut mitään syytä minkä takia mennä. E-pillerienkään takia mun ei tarvi mennä koska en aio hankkia sellaisia pillereitä ollenkaan. Mä en seurustele sillä mulla ei ole poikaystävää joten senkään puitteissa mun ei tarvi mennä. Voin veikata ,että ehdin täyttää vielä 30 vuotta kun ei edelleenkään ole tarvetta mennä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 891629
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151521- 981410
- 1311391
- 731302
- 1161170
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2641059- 691001
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18965- 37947