Ostelin Osuuskaupasta 60-luvun alussa näkkäriä joka oli kuorrutettu ympäriinsä suklaalla. Paketissa niitä oli ehkä 20 kpl suorakulmaisen pikkunykynäkkärin kokoisia paloja.
Onko kokemuksia tuosta herkusta?
Muistaako kukaan mikä firma niitä teki?
Loppuiko valmistus vai kyllästyinkö niihin?
Taloussuklaata jo silloinkin oli saatavissa punaisessa kuoressaan.
60-luvun alun suklaanäkkileipä
41
4440
Vastaukset
- Riitta1957
Minä muistan! Ne loppui aika nopeasti, vaikka hyviä olivat!
- Anonyymi
Millä paikkakunnilla niitä oli?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ainakaan Naantalissa nähnyt suklaanäkkileipää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ainakaan Naantalissa nähnyt suklaanäkkileipää.
Imatralla myytiin ainakin. Maitosuklaalla kuorutettuja, erittäin maukkaita.,Vieläkin saan maun suuhun takautuvasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin Hämeenlinnassa niitä sai meidän lähikaupasta.
- mimmimum-..mi
En ole kuullut suklaanäkkäristä koskaan....mutta laittaa jotkut näitä makeita levitteitäkin näkkärille....
Suklaata meihin suomalaisiin kyllä uppoaa...tai sanoisiko sulaa aika paljon ...kun sitä kuuluisaa Sinistäkin myydään 15miljoonaa levyä vuodessa.....- Anonyymi
Suomalaiset tykkäävät syödä suklaata, vähän liiankin innokkaasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomalaiset tykkäävät syödä suklaata, vähän liiankin innokkaasti.
Olisi hyvä löytää suklaalle terveellisempi vaihtoehto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi hyvä löytää suklaalle terveellisempi vaihtoehto.
Appelsiinit ja banaanit, järkevämpi vaihtoehto.
- Malinovski
Kyllä muistan. Itse muistellessani ei muut ole muistaneet, ovat kyseenslaisteneet asian todenperäisyyteen. Hienoa, että on muitakin jotka ovat kanssani samaa mieltä.
Tosin muistelen, etten siitä pitkään saanut nauttia. Ei sitä juuri meidän perheeseen opeteltu. Pidettiin kai jotenkin överinä ja jopa epäterveellisenä. Tähän liittyen muistelen, kouluruokailussa oli sämpylä suklaavellin kera, nam.....- Anonyymi
Olen nauttinut suklaanällileipää. Oli aivan ihanaa!
T. Airi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen nauttinut suklaanällileipää. Oli aivan ihanaa!
T. AiriSuklaanäkkileipää!
En ole kuullutkaan suklaanäkkileivästä, mutta taloussuklaan muistan. Joskus 60-luvulla äitini teki Rex-kekseistä ja taloussuklaasta hyvää rex-kakkua.
- Anonyymi
Tuli mieleeni tuo rex-kakku. Se oli kyllä suussasulavaa. Mahtoi olla oikea "terveyspaukku" kun siihen muistaakseni laitettiin kookosrasvaa myös. Oikein sitä kovaa rasvaa. Mutta harvassa olivat minunkin herkkuni lapsena, joten lämpimät muistot ovat jäljellä rex-kakusta.
- Anonyymi
Nyt vappuna - 21 tuli mieleeni jostain syystä suklaanäkkileipä. Ajattelin, että katson netistä onko kukaan muu syönyt sitä. Ja olihan täällä.
Harmi vaan, että en itsekään muista kuka sitä valmisti.
Ei se tosiaan kauaa ollut markkinoilla.- Anonyymi
En muista syöneeni suklaanäkkileipää, luulisin ettei sitä kovin vaikea olisi itsekään tehdä. Ostaa paketin vaikka vehnänäkkileipää ja sitä suklaata josta pitää. Sulattaa suklaan vesihauteessa tai mikrossa ja pudottaa tai sivelee sulaneen suklaan näkkileivänpäälle. Voihan sen suklaan sekaan paiskata muutaman suolamurusenkin. Antaa sitten suklaan hyytyä leivän päälle ennenkuin syö.
Mitä muksut söivät lapsukaisina oli maapähkinälevite näkkileivän päällä.
- Anonyymi
Olisko Kultasuklaalla ollu jotain, vai onko tää mainos (kielletty)......
- Anonyymi
Lappeenrannassa, Parkkarilankadulla Osuuskaupassa myytiin ja Hannen kanssa muutamia kertoja ostettiin, tosiaan yllättävän nopeasti poistui myynnistä.
- Anonyymi
En ole kuullutkaan moisesta herkusta ja maistamatta varmaan jää kun sitä ei saa varmaan mistään.
Kaikki hyvä on nykyisin kielletty kuten valkosipulikossu jota ei saa mistään vaan pitää itse tehdä sekin. - Anonyymi
Kyllä Turussa ainakin oli, tosin hyvin vähän aikaa
- Anonyymi
Kyllä olen syönyt 1963 Rovaniemellä oli myynnissä ainakin yhdessä kaupassa.
- Anonyymi
Olen myös syönyt Rovaniemellä
- Anonyymi
sai rovaniemellä ainakin rantavitikan kioskilta 1964, oli tosihyvää!!
- Anonyymi
sai sirkastakin 1964 suklaanäkkäriä, muistan kun söin yhden ruskon kanssa puoliksi
- Anonyymi
Minä muistan suklaalla kuorrutetut näkkileivät. Oli tosi hyviä.
- Anonyymi
Paketissa oli isompia suklaanäkkileipiä. Ja oli hyviä. Mainio yhdistelmä. Ainakin INKEROISISTA NIITÄ SAI.
- Anonyymi
Selaseen rahan meillä orvoilla ei olut varaa edes 60-luku Malmilla,(nykyisessä Helsinki 70)
- Anonyymi
Muistan että lapsena oon mummilla syönyt.Kaikki ei muista sellaista ja on sanonut ettei semmoista oo ollutkaan.No nyt tiedän sanoo että on ollut❤
- Anonyymi
tänään löysin sulkaalettujen reseptin, en ole edes kuullu et niitä tehty, kokeilen
- Anonyymi
Muistan suklaanäkkileivän ja olen joskus kyselly toisilta mutta ehkä ei ole niillä ostettu kyseistä tuotetta. Pirjo 51
- Anonyymi
Minä muistan suklaanäkkileivän, hyvää oli.
Olen Satakunnasta. - Anonyymi
Minä en ole koskaan kuullutkaan näistä mitään
- Anonyymi
En muista suklaanäkkäriä enkä ole koskaan sellaisesta kuullutkaan. Olin vielä ihan taaperoikäinen 60-luvun alussa.
- Anonyymi
Hyvin muistan -60 luvun, mutta mitään suklaa näkkäriä en muista. Muistaako kukaan mikä firma sitä olisi valmistanut? Helsingissä elellyt -55 vuodesta eteenpäin.
- Anonyymi
Imatralla ainakin myytiin. Maitoduklaalla olivat kuorrutettuja molemmin puolin. Vieläkin saan tuon maun mieleeni… ostaisin jos joku toisi markkinoille.
- Anonyymi
Turussa oli, Valion kaupasta ostettiin pari kertaa. Olivat tosi hyviä, mutta varmaan aika kalliita. Sitten niitä ei kaupassa enää ollut. Korvikkeeksi laitettiin kotona Ruutu-näkin päälle voita ja sokeria.
- Anonyymi
Eikös ruutu - näkkärissä ollut kuminaa? Inhosin.
Muistan suklaiset valmiit popparit - ne vasta hyviä olivatkin. Miksihän ne hävisi kokonaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös ruutu - näkkärissä ollut kuminaa? Inhosin.
Muistan suklaiset valmiit popparit - ne vasta hyviä olivatkin. Miksihän ne hävisi kokonaan?Joo, ruutunäkkärissä oli kuminaa ja meille isä toi aina ison säkillisen sekundanäkkäriä myllyreissulla. Siinä säkissä oli myös ruutunäkkäriä josta meillä ei kukaan tykännyt ja ne syötettiin hevoselle. Onneksi se kuminan maku ei tarttunut niihin muihin näkkäreihin ja aina käytiin koko säkillinen heti läpi ja otettiin ruutunäkkärit pois.
- Anonyymi
Muistan, mutta en muista minkä firman olivat.
- Anonyymi
Minä muistan, ne olivat herkullisia. Mietin äsken itse, että ovatko nuo näkkärit olleet oman mielikuvitukseni tuotetta. Hyvä, että eivät olleet👍
- Anonyymi
En muista suklaanäkkäriä, olin niin pieni kuuskytluvulla, muutaman vuoden ikäinen. Vanhemmat lapset jotkut muistavan että hyvää oli!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367659Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361903Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251880- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791545Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4799- 241767