Eli onko Suomenlapinkoiralle normaalia, että haukkuu vastaan tuleville koirille? Olen kokeillut kaikkea. Pysähtymistä, takaisin kääntymistä, leluja ja nameja, mutta mikään ei auta... Olen aina nykinyt hihnasta, jos se vetää tai alkaa vikisemään. Koirani ei hauku tai vikise viha mielessään, vaan koirani haluaisi leikkiä... Miten tämän saa loppumaan? Tai se että koira vetää hihnassa. Nykiminen hihnasta ei auta...
Haukkuminen vastaan tuleville koirille, onko normaalia?
2
183
Vastaukset
- Lap_pari1
Hihnasta nykiminen ei hyödytä mitään, eikä koira ymmärrä mitä tarkoitat sillä. Pahimmassa tapauksessa koira alkaa yhdistää nykimisen toiseen koiraan: koira saattaa alkaa rähjätä, koska toisen koiran näkemisestä seuraa epämukava olo.
Sinun kannattaisi opettaa koirallesi katsekontaktia. Pikkuhiljaa aika, jolloin koira ei ole kontaktissa, lyhenee ja voit ohittaa muuta rauhassa. Useimpien lapinkoirien kanssa toistoja ja harjoituksia tarvitaan todella paljon, varsinkin jos kyseessä on jääräpäisempi tapaus. Voi olla myös viisasta, ettet anna sen haistella muita hihnassa. Koira oppii, että hihnassa toisten ohi pitää mennä nätisti, eikä mieti että saisiko tuota nyt tervehtiä vai ei. On hyvä olla selkeät säännöt, joiden mukaan toimitaan joka kerta.
Itse olen saanut koiraltani pois muiden koirien perään höyryämisen niin, että kun koira kiinnittää liikaa huomiota vastaantulijaan (korvat höristyvät, koira jännittyy ja alkaa "vaania"), tehdään napakka käännös (siis todellakin napakka; koiraa ei riuhdota, mutta käännös on nopea ja terävä), joka pakottaa koiran kiinnittämään huomion taluttajaan. Sitten, kun huomio on saatu, käännytään takaisin ja jos sama toistuu, käännytään taas. Kannattaa harjoitella sellaisilla reiteillä, missä harjoittelu on helppoa.
Kun koira vetää, voit tehdä seuraavia asioita:
- pysähdy ja odota niin kauan, että hihna löystyy. Sitten jatkat matkaa ja jos hihna kiristyy, pysähdyt taas.
- vaihda suuntaa aina, kun koira vetää. Heti kun hihna löystyy, käänny takaisin menosuuntaan.
- peruuta hihnan kiristyessä niin kauan, että se löystyy ja jatka sitten matkaa.
- jos olet opettanut koiralle katsekontaktin, voit pyytää sitä (koira kääntyy katsomaan ja hihna löystyy) ja jatkaa sitten matkaa. Kaikissa näissä harjoituksissa matkan jatkuminen toimii palkkiona, makupaloja tms. ei siis tarvita.
Muista, että vetäminen ei lopu päivässä tai parissa. Tarvitaan paljon (!) kärsivällisyyttä. Todellakin odotat paikallaan niin kauan, että hihna löystyy, vaikka siihen menisi 10 minuuttia. Koira tajuaa pointin kyllä pian. Kannattaa käydä päivän aikaan vaikka monta pienempää lenkkiä, niin harjoittelua jaksaa paremmin. Muista, että sinun on noudatettava aina samaa linjaa: et voi tehdä niin, että yhtenä päivänä et jaksa harjoitella ja koira saa vetää, ja toisena päivänä vaadit taas sitä ettei koira vedä. - koirafani<3
Onkos lisää vinkkejä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1091974- 2541729
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos611106Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik311030Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K641003En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k67967Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉68860Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.37847The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut6831Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse49815