Kilpirauhasen vajaatoiminta ja imetys????

pettynytmamma

Multa siis poistettiin raskauden aikana molemmat kilpirauhaset. Nyt pienokainen jo 3 viikkoa, imetys vaan ei ota sujuakseen. Sairaalassa imetys lähti ihan hyvin käyntiin ja kotona alkuun maitoa riitti. Aamullakin kun heräs niin tissit oli semmoset kivikovat pallot ja pursusin ulos kaikista liiveistä..mutta sitten yhtäkkiä ei enää näin ollukkaan..lapsi tuli kiukkuseks kun maitoa ei riittänytkään..yritti tissillä olla ja imeä mutta ei kuulunut nielaisuja ja sitten alkokin huuto, korviketta siis antanut lisänä. Nyt vaan korvikkeen määrä lisääntynyt ja lisääntynyt. Tissitkin palautunu takasin vanhaan kokoon..eli ennen raskautta oli b sitten kasvo d kokoon ja nyt menee taas b:n liivit. Lääkäriin oon menossa huomenna, mutta kyselisin nyt täältä jo että onko jollain kokemusta kilpirauhasen vajaatoiminnan vaikutuksesta imetykseen, tai onko muuten tietoa?? Itselläni tietysti vielä vähän eri kun ei oo niitä kilpirauhasia ollenkaan. Nyt thyroxinia syönyt ja olo muuten ihan hyvä ettei oo sillai vajaatoiminnan oireita ollut. Ainut vaan et maitoa ei tule juuri ollenkaan.. ja itselleni pettymys koska olin ajatellut imettäväni pitkään :(

3

2302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JGFK

      Jos hoitotasapaino on huono, voi heikentää maidontuloa, eli lääkitys kohdilleen mahdollisimman nopeasti! Tarkempia mekanismeja en tunne, mut itse sain kuulla vauvan ollessa 6vkoa että vaikuttaa, ja lääkitystä suunnittelivat tarkistavansa vasta jälkitarkastuksessa (10vk). Lääkityksen tarvehan muuttuu synnytyksen jälkeen. Kannattaa tarkistuttaa myös imuote neuvolassa tai imetystukiäidillä.

      Tsemppiä ja sitkeyttä!

    • -.,mnbvcxz<äölkjhgfd

      Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta vähän ennen esikoisen odotusta. Lääkitystä nostettiin hieman raskausaikoina, mutta raskauden jälkeen arvot on ollet välillä reippaastikin vajaalla (viimeks TSH oli 4,5, sitä ennen 6), mutta maitoa on riittänyt hyvin. Esikoista imetin piirun vajaa 2 vuotta ja kuopus (varsinainen tissitakianen) on kohta 2v ja saa tissimaitoa vielä illalla ja aamulla, pikkuhiljaa pitäis alkaa sitäkin lopettelemaan... Oma paino on tippunut rajusti, olen nyt 8kg kevyempi, kuin ennen raskautta, jolloin BMI oli 19, eli silloinkin olin hoikka...

      Taitaa se lapsi ottaa omansa...

      Onko lapsen imemisotetta katsottu, että on ok ja imee tehokkaasti, niin että rinnat saavat viestiä lisätilauksesta?...

    • pari neuvoa

      Rinnathan eivät muuten ole sellaiset pinkeät lollot kuin alkuun, kyllä niiden kuuluukin pienentyä heti, kun maidontuotanto tasaantuu. Rinta voi myös omaan käteen tuntua tyhjältä, vaikka sieltä maitoa tuleekin. Lisäksi vauvoilla on n. kolmen viikon ikäisenä tiheän imun kausi, jolloin vauva saattaa haluta rinnalle koko ajan ja raivotakin rinnalla. Jatkuvasti rinnalla ollessaan vauva kuitenkin tilaa lisää maitoa. Koska sinulla kuitenkin tuo vajaatoiminta on, niin kehottaisin heti menemään kilpirauhasarvokokeisiin. Jos arvot kunnossa ja lääkitys näin ollen ok, niin sitten kannattaa vaan pitää lasta rinnalla mahdollisimman paljon, jotta maidon tarve ja tuotanto pääsevät taas tasoihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      452
      3304
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      417
      2975
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2819
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2182
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2010
    6. 176
      1390
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1347
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1216
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      79
      1190
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1040
    Aihe