Suvaitsevaisuus

Katleijanen

Mitä kaikkea tuo käsite sisältääkään ihmisten mielissä. Mitä ihmiseltä edellytetään että täyttää suvaitsevan ihmisen kriteerit. Välillä huomaan sitä käytettävän lyömäaseenakin ja tulee jotenkin ristiriitainen tunne. Kai jokainen haluaisi olla suvaitsevainen ja hyvä.
Voidaanko suvaitsevaisuus omia ja sitten lyödä toisiin suvaitsemattomuuden leima. Annetaanko ihmiselle mahdollisuus muuttua ja saada tuo suvaitsemattomuuden leima pois millään.

77

358

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ramoona*

Olemme saaneet aimo annoksen suvaitsevaisuuskeskustelua, varmasti ihan tervettä ja tarpeellista. Mutta minullekin on hiukan ikävä sivumaku joskus tuosta sanasta tullut. Pitäisikö suvaita suvaitsemattomuuttakin...Suvaitsevaisuudessa voi olla jopa ylenkatsetta, suvaitsenpa nyt tuota, tai ainakin sanon suvaitsevani, mutta itse en halua tuollainen olla. En erityisemmin pidä myöskään ilmaisusta "erilaisuuden sietäminen", sillä siedettävät asiat ovat yleensä ikäviä tai kiusallisia. Suvaitsevaisuudesta voi olla vielä pitkäkin matka todelliseen hyväksymiseen ja suvaitsevaisuuskin jäädä vain huulille. eikä se ulotu sydämeen.

Tarpeeksi neutraaleja ilmauksia ei ole helppo keksiä, mutta pitääkö kaiken kielenkäytön olla hajutonta, mautonta jä väritöntä, ettei vaan kenenkään varpaille astuisi. Tasa-arvo on oikein hyvä sananakin. Ihmisillä on kuitenkin oikeus omiin arvoihinsa ja niiden puolustamiseen, tietenkin muitten oikeuksia polkematta.

Hyvä aloitus, Katleijanen, hyvää tekee niinsanotusti mennä välillä itseensä itsekunkin pohtimaan suvaitsevaisuuttaan.

• Makriina ek

Minäkin olen aina vierastanut "suvaitsevaisuus"-sanaa. koska se ei aivan oikein kuvaa sitä, että voi hyväksyä ja kohdata tasa-arvoisesti erilaisuutta niin ihmisissä kuin asenteissa.

Suvaitsevainen ihminen on ikäänkuin oikeassa oleva henkilö, joka suvaitsee erilaisuutta niin kauan kuin siitä ei ole hänelle isompaa haittaa.

Kielessämme ei oikein taida olla oikeaa sanaa, jos ei "tasa-arvoisuus" käy. Tai "hyväksyminen".

Ennenkin on julkistettu kilpailu uusien sanojen keksimiseksi. Esim "auto" on kuulemma aikanaan kilpailun tulos. Samoin moni muu kieleemme kuuluva sana.

• *kielikello*
        Makriina ek kirjoitti:

Minäkin olen aina vierastanut "suvaitsevaisuus"-sanaa. koska se ei aivan oikein kuvaa sitä, että voi hyväksyä ja kohdata tasa-arvoisesti erilaisuutta niin ihmisissä kuin asenteissa.

Suvaitsevainen ihminen on ikäänkuin oikeassa oleva henkilö, joka suvaitsee erilaisuutta niin kauan kuin siitä ei ole hänelle isompaa haittaa.

Kielessämme ei oikein taida olla oikeaa sanaa, jos ei "tasa-arvoisuus" käy. Tai "hyväksyminen".

Ennenkin on julkistettu kilpailu uusien sanojen keksimiseksi. Esim "auto" on kuulemma aikanaan kilpailun tulos. Samoin moni muu kieleemme kuuluva sana.

"Auto" on kylläkin lyhennetty muunnos sanasta automobiili, joka on kreikan ja latinan kielisistä sanoista muodostettu yhdyssana.

• Makriina ek
        *kielikello* kirjoitti:

"Auto" on kylläkin lyhennetty muunnos sanasta automobiili, joka on kreikan ja latinan kielisistä sanoista muodostettu yhdyssana.

Niin on. Kuka sen lyhensi? Yhtenä ehdotuksena oli ollut "hyrysysy".

• ,,,,,

Pekka Haaviston suvaitsevuus koskee vain homoja ei muita erilaisia tai seksi suuntausta

• Tuo nyt oli aivan ihmeellinen määritelmä Pekka Haavistosta. Minä pidän häntä hyvinkin suvaitsevana.

• Estot-ko-esteenä

Jos pilkkunimimerkillä on kuuloaisti olemassa, se ilmeisesti menee lukkoon siinä kohdassa missä Pekka H. avaa suunsa. Jotta huolehdi vain omistasi, ko. herra hoitelee oman osansa hienosti, lämpimästi ja suvaitsevasti kaikkia kohtaan. Sillä lailla kuin sinä et.

• katleija

Pääsi tämäkin aloitus "pannasta", mikä lie tekninen häiriö olikin. Keskustelu jatkukoon Lorenan* aloituksessa, jossa aihe on päässyt hyvään alkuun.

• Sinä hyvä

Mikä on tämä Lorena, joka avasi saman aiheen? Eikö hänen passannut tähän sinun avaukseesi jatkaa? Katleija, turhaan nöyrryit hänen edessään, kun suosittelit keskustelun jatkuvan hänen ketjussaan.

Kyllä inhottaa tämmöinen oman hännän nostaminen, aina. Ja sitäpaitsi tuo Lorena ei edes ole jyvällä suvaitsevaisuuden käsitteestä!!! Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.

• Tuo suvaitsevaisuus ikäänkuin räjähti käsiin, Pekka Haaviston käymien vaalikeskustelujen kautta. Hän on takuuvarmasti joutunut kärsimään tuosta väärästä suuntautumisestaan, jota kyllä voitaisiin nimittää myös poikkeavaksi.

Suvaitsevaisuus on käsitteenä tullut paljon tutummaksi vaikkakaan ei mikään liene muuttunut.

• Ohhoh!

Vähän tietoa:

Sigmund Freud esitti psykoanalyyttisessa teoriassaan homofobian johtuvan siitä, että asianosainen torjuu omat homoseksuaaliset yllykkeensä.[3] Journal of Abnormal Psychology -lehdessä julkaistiin vuonna 1996 tutkimus, jossa homovihaajiksi luokitellut miehet kiihottuivat homoeroottisesta elokuvasta enemmän, kuin "neutraaleiksi" luokitellut.[5] Joidenkin psykologisten teorioiden mukaan homofobia voi erityisesti miesten kohdalla liittyä yksilön tarpeeseen korostaa omaa hetero-maskuliinista identiteettiä.[3]

• jokumuuu täällä

Tälläkin palstalla suvaitsevaisuus on kaukana, todellisuus on aivan toinen kuin antavat itse ymmärtää.
      Tällä palstallakin muutaman nostavat itsensä jalustalle, eivät keskustele kaikkien kanssa,
      sitte he pitävät itseään suvaitsevina, pikkusen naurattaa heidän tekopyhä persoonallisuutensa.
      Omakohtainen kokemus on: - kaikkea ei ihminen ei voi hyväksyä jos se riistää, loukkaa jotain toista ihmisryhmää, siis olen vain ihminen kaikkine inhimillisine tunteineni, sympaattinen empaattinen, tarvittaessa hyvin jämäkkä, vaativa,
      se siitä suvaitsevaisuudesta.

• Suvaitse sitten, että se mihin kautta aikojen on viitattu, ettei kaikille vastata aloituksiinsa, SAATTAA johtua, etteivät heidän aloituksensa ole KIINNOSTAVAT!

Se on jokaisen, joka lähtee tarjoamaan ajatusmaailmaansa otettava huomioon!
        Niin yksinkertaista se loppujen lopuksi on, jos ei siihen tyydy, on ongelma hänen.

• ei ole kyse
        texsanell kirjoitti:

Suvaitse sitten, että se mihin kautta aikojen on viitattu, ettei kaikille vastata aloituksiinsa, SAATTAA johtua, etteivät heidän aloituksensa ole KIINNOSTAVAT!

Niin yksinkertaista se loppujen lopuksi on, jos ei siihen tyydy, on ongelma hänen.

asian kinnostavuudesta, vaan aloittajan pärstäkertoimesta. Miehet saa aina enemmän huomiota ja kun miehiä aikansa liehittelee, saahan siinä itsensä esille.
        Voishan siitä tehdä ihan tutkimuksen, kuka ei koskaan kenelle koskaan vastaa ja jollekkin toiselle aina. Ei se voi ASIAN kiinnostavuudesta aina johtua.

• texsanell kirjoitti:

Suvaitse sitten, että se mihin kautta aikojen on viitattu, ettei kaikille vastata aloituksiinsa, SAATTAA johtua, etteivät heidän aloituksensa ole KIINNOSTAVAT!

On jatkettava teemaa vielä. Se, ettei saa keskusteluyhteyttä syntymään, niinkuin täällä mainittiin, ei tarvitse johtua etteikö olisi IHMISENÄ vaikka kuinka empaattinen ja mukava.
        Yleensä on laitettava itsensä *likoon* siinä missä toimii, kolhuista huolimatta anneyyava itsestään.

Ei varovainen, myrtynyt tai pettymystään esiintuova saa vastakaikua, SILLE nääs ei kukaan muu voi mitään.

• ei ole kyse kirjoitti:

asian kinnostavuudesta, vaan aloittajan pärstäkertoimesta. Miehet saa aina enemmän huomiota ja kun miehiä aikansa liehittelee, saahan siinä itsensä esille.
        Voishan siitä tehdä ihan tutkimuksen, kuka ei koskaan kenelle koskaan vastaa ja jollekkin toiselle aina. Ei se voi ASIAN kiinnostavuudesta aina johtua.

Ei, kyllä olen kokenut , että pelkkä asian kiinnostavuus on se parhain vetonaula miksi vastataan aloitukseen.
        Sitten on vielä se seikka, että kun joku on jo tunnettu aloituksiensa kiinnostavuudesta, siihen vastaan jo melkein automaattisesti. Tavallaan se kirjoittaja on jo lunastanut paikkansa, eikä sillä ole MITÄÄN TEKEMISTÄ pärstäkertoimen kanssa, jota emme useimmat ole edes nähneet:D Nyt alkaa jo naurattamaan, kun hauskaahan se olisi tutustua ja nähdä teidät kaikki, koko konkkaronkan,

Palaan vielä uudelleen tuohon kahvipirtti ongelmaanne!

• hyvin tuttu nikitön
        texsanell kirjoitti:

Kuulehan tex
        olen tehny paljon alotuksia, niistä monet on melkopitkiä, ei minua yhtään kiusaa vaikka kaikeen minun komenteihin ei vastata, moni silti niihin vastaa, joten kiukuttele aivan rahuassa, ja kiehu omassa liemessäsi, mä en rekisteröidy vaikka polvillasi rukoilet,
        usein olen vastannu sinunki juttuihin ja sinä huomamaatasi ole vastaillu minulle, älä ny kuitenkaan loukkaannu vaikka tein paljastuksen, sinä ole aika hyvä kirjoittaja, jopa joskus hyvinki asiallinen.

• Suvaitsemattomuutta on sekin, ettei voi sietää muilta vaan piiloutuu, eristäytyy muista ja pitää tällaistakin paremmuuden muotona.

• tottahan tuo

pirtissä käydään samat asiat vain se oman porukan kanssa. Voisi sieltäkin jalkautua kentälle tavallisten pulliaisten kanssa keskustelemaan.
      No on sitä samaa muissakin ketjuissa. Minä en nikkiä käytä, ei niin harmita jos ei huomioida.

• Yritän nyt vielä ottaa kantaa tuohon ikuiseen kahvipirtin moittimiseen.

Miksi ihmeessä loukkaantua, jos ei heti noteerata uutta tulijaa. Siinäkin pelaa sama sääntö kuin missä tahansa, onko ollut positiivinen esilletulo ?
        MIKSI ei anneta aikaa heillekin tutustua kirjoittajaan? Heilla on jo niin hyvä ja homogeeninen yhteisö, johon on tullut uusiakin jäseniä!

Miksi vain arvostella--eikö voisi kunnioittaa sitä piiriä, jotka ovat toisensa löytäneet ja hyväksyneet? Koskaan en ole kokenut olevani poissuljettu sieltä, vaikka ei aina niin huomioitaisikaan. En tarvitse mitään huomiota, vaan olla joukossa mukana ja tuntea sen hyvän hengen mikä siellä vallitsee.
        Sillälaillahan me kaikki voimme olla sielläkin mukana, ilman ennakkoluuloja.

• joutavoinen

Näin se menee. Kirjoitetaan sitä omaa asiaa ja vähät pviitataan mitä toiset on esittäneet. Aloitus on taasen erikseen. Minua ei kiinnosta aloitukset mitkä on poliittisia tai pävänkohtaisuudet eli uutiset. Jos kuvittelen ajatusta olevan aloituksessa, sellaisessa rennossa mielessä, niin siihen voi joku vastata.

Tärkeät kirjoittajat ovat niitä joitten aloitusta ei aika monasti ymmärrä ja ne taasen ei kirjoita näihin, ei sentäs tyhmiin, mutta kuitenki vähän liika helppoihin aloituksiin. Toisinsannoin eritasosuus on se jakaja. Minä olen niin suvaittematon, että kirjoitan mieluummin ymmärrykseni piirissä ja sitä mikä itsestä tuntuu mukavalta, nauran omille jutuilleni. Enkä laita niitä typeriä miinuksia mihinkään enkä plupsia.

• joutavoinen kirjoitti:

Näin se menee. Kirjoitetaan sitä omaa asiaa ja vähät pviitataan mitä toiset on esittäneet. Aloitus on taasen erikseen. Minua ei kiinnosta aloitukset mitkä on poliittisia tai pävänkohtaisuudet eli uutiset. Jos kuvittelen ajatusta olevan aloituksessa, sellaisessa rennossa mielessä, niin siihen voi joku vastata.

Tärkeät kirjoittajat ovat niitä joitten aloitusta ei aika monasti ymmärrä ja ne taasen ei kirjoita näihin, ei sentäs tyhmiin, mutta kuitenki vähän liika helppoihin aloituksiin. Toisinsannoin eritasosuus on se jakaja. Minä olen niin suvaittematon, että kirjoitan mieluummin ymmärrykseni piirissä ja sitä mikä itsestä tuntuu mukavalta, nauran omille jutuilleni. Enkä laita niitä typeriä miinuksia mihinkään enkä plupsia.

Näinhän se menee, jokainen valitsee sen mikä kiinnostaa tai huvittaa vastata.
        Jos palstalla kaikki olisi samanlaisia loppuisi monimuotoisuus tyystin ja olis ikävä. Nooh tieteelliset jutut täytyykin olla täsmällisiä, ja onhan niitäkin aika ajoin ollut.

Hyvä forum tämä on, pidetään se sillä tasolla mihin on mahdollisuuksia:D
        Mutta tavallaan toivoisi heidänkin, jotka haluaisivat tulla mukaan itsenään, uskaltautuvan olemaan omilla palstanimillään.

Ei toiveet voi muulla tavoin toteutua. Valinta on jokaisen oma!

• rinnallakulkija,,,,

" tottahan tuo "

hyvä juttu, olet aivan samanlainen kuin mä, ei ole aikomustakaan rekisteröityä, näin on paljon parempi vaihtaa mielipiteitä, vastaukset on rehellisiä tulevat puhtaasti sielun syvyyksistä, ei tarvi alkaa maireeksi, ja mielistellä ketään, voi vastata rehellisesti niinkuin asian tuntee oikeaksi.

• susm.

Mitä hiton keskusteluyhteyttä, en minä tavoittelekaan yhteyttä tiettyyn ihmiseen, yleinen mielipidepalstahan tämä. En ole sen kummempi kuin nenäkkäinkään. miksi pitäisi olla empaattinen (mahdotonta sitäpaitsi tuntematta ihmistä) ja vain miellyttävä.
      Mitä annat itsestäsi, suurikinko uhraus tyhmälle kansalle. Ai, tarkoituksellisen*"miellyttävä" ulosanti. Miksi?

Huippujuttu....määritteletkö ettei kirjoittaja voi muunlaisia kuin iloisia asioita ja päivänpaistetta palstalle kirjoitella. Kapea on elämäsi kaari.

• Jos minulle vastasit, en tietenkään koe palstaa pelkkänä iloisten asioiden vuodatuspaikkana. Otan kyllä kantaa ja sanon mitä ajattelen!

Nyt oli keskustelu muusta kuin se aihepiiri mitä käsittelet, ymmärrät tai et!

• Atolfia

Suvaitsevaisuus ja kiusaaminen on ollut pääteema noissa vaalikeskusteluissa. Haavisto on aina nostanut nämä esille.

Mielestäni hän liikaa ratsasti tällä teemalla. Onhan siitä hyvä puhua, mutta koko ajan tuli sellainen tunne, että hän hakee sympatioita tuota omaa sexuaalisuuttaan kohtaan. Siksi se alkoi tympäistä.

Sitä jankuttamalla hän ilmeisesti saikin herkkien naisten äänet. Sorretun puolelle helposti herkät kallistuu.

Suvaitsevainen täytyy olla, mutta ei kaikkea tarvitse suvaita. Jokainen järjellään ajattelee, kuinka pitkälle on valmis suvaitsemaan. Ei minulla ole mitään Haavistoa ja hänen elämäntapaansa vastaan. Se on hänen asiansa.

Se, mitä minä en voi hyväksyä, on nuo hirveät tatuoinnit joillakin nuorilla ihmisillä. En pysty ymmärtämään, miksi pilata pintansa. En myöskään ymmärrä lävistyksiä suupielissä, kulmakarvoissa nenässä ym:ssa. Minä voin pahoin, kun nään lävistyksiä.
      Tällaisen puolesta Haavisto oli taistellut, kun lävistetty nuori oli saanut potkut työpaikasta. Mielestäni henkilöt, joilla on naama täynnä metallia, ei sovi asiakaspalveluun. Siis siinä olen suvaitsematon. Mielestäni työnantaja saa valikoida työntekijänsä.

Varmaan tämä ketju loppuukin tähän, joten älä sure Katleija.

• Toivottavasti ei vielä lopu!
        Täällä jaksetaan tolkuttaa loputtomasti suosiosta ja epäsuosiosta. Saamansa pitää kunkin oli sitten kysymys suosiosta tai epäsuosiosta.

Mielestäni palstahaukuttu texsanel kuvasi hyvin nåitå ongelmia. Hän jos kukaan on asiattomista haukuista kärsinyt.

Jos kirjoittajan tuntee mielipiteistään ja kirjoitusaiheistaan, ei niihin ikäänkuin pysty vastaamaan. Itse olen ehkä number one palstahaukuttajien joukossa, mutta mukana vielä yritän olla. Loukkauksiin en kirjoituksillani pyri, mutta sana näkojään sattuu kun sanankäyttönikin on vähän kiemurainen.

• Ruuneperi kirjoitti:

Toivottavasti ei vielä lopu!
        Täällä jaksetaan tolkuttaa loputtomasti suosiosta ja epäsuosiosta. Saamansa pitää kunkin oli sitten kysymys suosiosta tai epäsuosiosta.

Mielestäni palstahaukuttu texsanel kuvasi hyvin nåitå ongelmia. Hän jos kukaan on asiattomista haukuista kärsinyt.

Jos kirjoittajan tuntee mielipiteistään ja kirjoitusaiheistaan, ei niihin ikäänkuin pysty vastaamaan. Itse olen ehkä number one palstahaukuttajien joukossa, mutta mukana vielä yritän olla. Loukkauksiin en kirjoituksillani pyri, mutta sana näkojään sattuu kun sanankäyttönikin on vähän kiemurainen.

Enpä tiedä Ruuneperi, olen kokenut sinut loogisena ja järkeenkäyvänä kirjoittajana enimmäkseen! Aina on kuitenkin niin, ettei joka aloitus voi onnistua 100% :sesti, aivan kuin mikä tahansa taulun maalaus, tai esitelmän pito.
        Se, mikä parasta on ollut lukiessa sinunkin sepustuksia:D on se hyvä tahto, mitä ne ilmentävät.

Kiemuroista en tiedä, niitä kai on meillä omakohtaisia jokaisella, mistä sitten johtunevatkaan, mutta olen vakaasti sitä mieltä, että meillä kaikilla on oikeus pitää sellaisista joita me ymmärrämme. Miten muuten voisimme ollakaan?

• 20
        Ruuneperi kirjoitti:

Toivottavasti ei vielä lopu!

Tosikkona luulet heti olevasi sellainen tärkeä kirjoittaja jonka kiemuroita en ymmärrä ja vielä ihmettelet miksi sinua ja sinisirkkua haukutaan. Tuo huomion hakuinen ylemmällä tasolla oleilu ärsyttää minuakin.

• Atolfia

Se on totta. Texsanell on ollut todella täällä joittenkin kiusauskohteena. Hän kuitenkin uskaltaa olla oma itsensä kaikesta huolimatta ja antaa välillä takaisin. Ei kaikkea tarvitse suvaita.

Olen kyllä koettanut olla täällä harvoin ja enkä ole pyrkinyt ketään arvostelemaan tai mitenkään sorsimaan.

En ole sinunkaan, Ruuneperi, huomannut olevan "number one-sellainen", mutta sinun kirjoituksiisi jotkut kyllä näyttävät hanakasti käyvän kiinni. Taitavat olla mustasukkaisia saamastasi suosiosta.

Täältä on kadonnut monia kirjoittajia. Lienevätkö kyllästyneet vai muuten vain kadonneet. Ehkä myöskin joskus melko kielteinen tai miten sen nyt ilmaisisi, ilmapiiri karkottaa kirjoittelijoita.

Nyt lähden tästä sähköpostin puolelle kirjoittelemaan ystäville.
      Hyvää Yötä!

• Kiitos myönteisyydestäsi! Meillä tutuiksi tulleilla kirjoittajilla näyttää olevan samanlaisia mietteitä.

Mitä tulee palstan kehitykseen, olen todennut tuota samaa kirjoittajien vähenemistä, joka aina on valitettavaa.

Itse olen huomannut pientä valon kajastusta palstakehityksessä. "Villien nimimerkkien" käyttö käy uusien käytäntöjen myötä vaikeammaksi ja palsta rauhoittuu.

Itse olen kirjoituskokeiluillani edellisen todennut. Olen myös kirjoittanut Ylläpidolle ja vastauksenkin saanut. Mitäänsanomaton on Ylläpito vastauksissaan. Pienipalkkaista, osaamatonta väkeä asioitamme hoitamassa.

• Ruuneperi kirjoitti:

Kiitos myönteisyydestäsi! Meillä tutuiksi tulleilla kirjoittajilla näyttää olevan samanlaisia mietteitä.

Mitä tulee palstan kehitykseen, olen todennut tuota samaa kirjoittajien vähenemistä, joka aina on valitettavaa.

Itse olen huomannut pientä valon kajastusta palstakehityksessä. "Villien nimimerkkien" käyttö käy uusien käytäntöjen myötä vaikeammaksi ja palsta rauhoittuu.

Itse olen kirjoituskokeiluillani edellisen todennut. Olen myös kirjoittanut Ylläpidolle ja vastauksenkin saanut. Mitäänsanomaton on Ylläpito vastauksissaan. Pienipalkkaista, osaamatonta väkeä asioitamme hoitamassa.

Suvaitsevaisuus, eihän se kai sanana useimmin merkitse muuta kuin erilaisuuden hyväksymistä tai ainakin sietämistä. Joillekin erilaisuuden syille kun kertakaikkiaan ei voi mitään - eikä päälle päsmäröinnillä voiteta mitään.

• kuinkas monia

texs on kiusannut ensin, kyllä siihen on syynsä jos jotain arvostellaan palstalla. Eikä se ole kiusaamista jos muistutetaan itse hölöttämänsä perheen jutut, avioliitot ja kaikki sukulaiset, mitä syö, juo ja ostaa, ajaa taxilla jnejne.
        Eikä ole mitään asiaa mistä tämä frouva ei tietäisi ja vielä enemmän kuin muut.

• Katleijanen

Nimimerkille -SINÄ HYVÄ-

Oikaisen väärinkäsityksesi Lorenasta*.

Tähän aloitukseeni iski päivällä tekninen häiriö, joten tämä ei auennut. Mainitsin siitä Lorenan* aloituksessa, johon Lorena* vastasi näin:
      xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Lorena*
      6.2.2012 13:17

Luin hyvän aloituksesi suvaitsevaisuudesta, halusin jatkaa siihen mutta linkki ei avautunut, joten aloitin uuden.
      xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• ........

Noin sen varmasti useimmat tajusivat, minäkin.
        Hyvä aihe, ihan varmastikin.

• Sana "suvaitsevaisuus" alkaa kärsiä inflaation, kun sitä sijoitetaan joka paikkaan En edes yritä tulkita sitä "tieteellisesti", koska minulla ei ole siihen edellytyksiä.

Minusta suvaitsevainen voi olla, että ei ota nokkaansa toisten arvostelusta, jotka esittävät erilaista näkemystä. Missään tapauksessa sen ei tarvitse merkitä vastaväittäjän hyväksymistä asiassa. Vastata voi ihan asiallisesti, jos katsoo tarpeelliseksi, jos pystyy, jos tuntee riittävästi asian - tai jos asialla katsoo olevan merkitystä. Tai onhan saattanut tulla selvä virhekin, kyllä se pitää uskaltaa myöntää.

Mielipideasioita on maailma täynnä, niihin ei useinkaan ole yhtä oikeata varmaa vastausta. Ei, vaikka kuinka jankuttaisi. Niistä vain pitää pystyä asiallisesti keskustelemaan. En kuulu, enkä halua olla tyyppi joka "suvaitsee ja hyväksyy" kaiken - siedän kyllä luultavasti kohtuullisen paljon erilaisia käsityksia, myös erilaista "maailmankuvaa" , joka sattuu itselläni olemaan. Tiedän, että se ei käy läheskään kaikkien pirtaan. Kovin aktiivista käännytystyötä en tee, koska siinä ei ole mitään mieltäkään näissä keskusteluissa. Kaipa olen sen verran vanhoihin käsityksiini juntturoitunut ja kokenutkin, että tämän lopputaipaleeni aikana en enää edes halua kovin hanakasti "uusiutua,"

Totta on, että täällä on muutamat nimimerkit saaneet turhaa haukkumaryöppyä.
      Koettakaa kestää, eloahan te ja kaikki muutkin palstalle tuotte. Minä kyllä enemmän luen kuin kirjoittelen. Hyvää jatkoa!

• Laritsa M

Olisiko luettelo lyhyempi, jos listattaisiin suvaitsemattomat? Aloitan näillä
      1. uskikset
      2. raivoraittiit
      ...
      Jatkakaa, jos niitä lisää löytyy.

• katleija

Riittääkö itselläsi suvaitsevaisuutta heille, vai oletko sinäkin suvaitsematon.

• Makriina ek
        katleija kirjoitti:

Riittääkö itselläsi suvaitsevaisuutta heille, vai oletko sinäkin suvaitsematon.

Mietityttää sellainen asia, että sekoitetaanko "suvaitseminen" kaikkeen hyväksymiseen ja ei-hyväksymiseen?

On vähän kuin rasistiksi moittiminen.
        Kohta ei kukaan uskalla arvostella mitään, koska saa heti suvaitsemattoman tai rasistin leiman. Ajattelen vain esim. aikaisempaa mielipidettä, jossa kirjoittaja ei kestä kasvolävistyksiä. Olen samalla linjalla. Minustakin on vastenmielinen ajatus, että kaupan kassalla istuu joku kulmakarvat ja nenänpielet renkain lävistettynä.
        Jos kassa on vielä ilmiselvästi maahanmuuttaja, niin olenhan oitis suvaitsematon rasisti. Minä vain en voi hyvin!

Myös huonosti käyttäytyvät ja esim. julkisissa kulkuneuvoissa mekastavat porukat käyvät hermoille, ovat he sitten minä sortin sosialisteja tahansa. Mutta muut matkaajat eivät kiinnitä heihin mitään huomiota, vaikka he saattavat haukkua toisiaan tai kanssakulkijoitaan mitä hirveimmin nimityksin tai käyvät suorastaan käsiksi. Annamme heille valtaa, joka ei heille kuulu. Asiaan puuttuminen ei ole rasismia eikä suvaitsemattomuutta, vaan ihmisen perusoikeus, jos joutuu hyökkäyksen kohteeksi, tai puolustaa toista.

Puurot ja vellit ovat hiukan nyt menneet sekaisin tässä rakkauden ja empatian ilmapiirissä!

• Pelokas

3. Väkivallan kohteeksi joutuneet.
        4. Liian ankaran kasvatuksen pilaamat

• Niinpä, tästä appeni
        Makriina ek kirjoitti:

Mietityttää sellainen asia, että sekoitetaanko "suvaitseminen" kaikkeen hyväksymiseen ja ei-hyväksymiseen?

Kohta ei kukaan uskalla arvostella mitään, koska saa heti suvaitsemattoman tai rasistin leiman. Ajattelen vain esim. aikaisempaa mielipidettä, jossa kirjoittaja ei kestä kasvolävistyksiä. Olen samalla linjalla. Minustakin on vastenmielinen ajatus, että kaupan kassalla istuu joku kulmakarvat ja nenänpielet renkain lävistettynä.
        Jos kassa on vielä ilmiselvästi maahanmuuttaja, niin olenhan oitis suvaitsematon rasisti. Minä vain en voi hyvin!

Myös huonosti käyttäytyvät ja esim. julkisissa kulkuneuvoissa mekastavat porukat käyvät hermoille, ovat he sitten minä sortin sosialisteja tahansa. Mutta muut matkaajat eivät kiinnitä heihin mitään huomiota, vaikka he saattavat haukkua toisiaan tai kanssakulkijoitaan mitä hirveimmin nimityksin tai käyvät suorastaan käsiksi. Annamme heille valtaa, joka ei heille kuulu. Asiaan puuttuminen ei ole rasismia eikä suvaitsemattomuutta, vaan ihmisen perusoikeus, jos joutuu hyökkäyksen kohteeksi, tai puolustaa toista.

Puurot ja vellit ovat hiukan nyt menneet sekaisin tässä rakkauden ja empatian ilmapiirissä!

puhui, että kun joku läpilaiska nee..ri oli lopulta joutunut puhutteluun siitä, ettei viitsi osallistua lainkaan työntekoon, vaikka palkkaa saa, niin k.o. vähemmistön edustaja huusi, että ''syrjintää, rasismia!"

• oho, mitenkä
        Makriina ek kirjoitti:

makriina nyt myöntää että mamut voi olla hyväksikäyttäjiä ja puerevat ruokkivaa kättä. Ennen olet aina sokeasti puolustanut.

• Makriina ek
        oho, mitenkä kirjoitti:

makriina nyt myöntää että mamut voi olla hyväksikäyttäjiä ja puerevat ruokkivaa kättä. Ennen olet aina sokeasti puolustanut.

Olen minä nähnyt lävistyksiä monenlaisilla ihmisillä. Mistä sinä nyt mahdat puhua?

Huonoa käytöstä ei ole kenenkään pakko hyväksyä.
        Se koskee kaikki kansalaisia. Moni maahanmuuttaja joutuu hyökkäysten kohteeksi, ja samoin voi maahanmuuttajaporukka innostua voimatoimiin.

Kenenkään ei ole pakko seurata sanaakaan sanomatta. Ei ole suvaitsemattomuutta, jos puuttuu.

• _,

Minusta suvaitsevaisuus = ihmisyys
      Luule sinä,tai kanssaluulijasi mitä vain.

• *Kukkahame*

Suvaitsevuutta on sekin ettei odoteta kaiken aikaa täällä kirjoittavan, monesti ei ole yhtään ketjua johon olisi mitään kunnon juttua jatkaa, silloin suljen koneen ja teen jotain aivan muuta.
      Enkä odota että että seuraavallakaan kertaa on yhtään parempi tilanne.
      On aika olla täällä ja aikaa on annettava itselle muuallakin, hengitystilaa.

• mikä sinäkin

olet kunnon juutuja määrittämään. Hengitä nyt muutama viikko ihan rauhassa tai vaikka koko loppuikäsi.

• että mitä

Just tuo on nyt taas oikeassa ketjussa, etköhän vielä ruotsinkielisiä miljonäärejä, ja vielä oikeistokin mukaan lukien ala suvaitsevasti kirjoittelemaan.
      Olenko väärässä ketjussa....Suvaitsevaisuus

• nikittä**

Jokaisella on oma mielipiteensä itsestään ja ominaisuuksistaan, joka usein on hyvin erilainen, kuin ulkopuolisten kuva henkilöstä.
      Suvaitsevaisuus on minusta hyväksymistä, ettei aina itse ole oikeassa, arvonantamista erilaisillekin, kuin itse on.
      Suvaitsevaisuudellakin on rajansa, vaikkapa laki määrittää rajoja.

Suvaitsevainen suvaitsee mielestään suvaitsemattomiakin.
      Kaikkihan eivät koskaan ole samaa mieltä.
      Oman kuvitelmani mukaan ÄO korreloi suvaitsevaisuuteen.
      Tieto poistaa pelkoja.

• katleija

Kiitokset osallistumisesta keskustelemaan suvaitsevaisuudesta.

"Mitä kaikkea tuo käsite sisältääkään ihmisten mielissä", aprikoin aloituksessa.

Saimme tästä asiasta nyt jonkimoisen otoksen luettavaksemme.

mielenrauhaa

• unetonnanyt

Googeloidessa tuli tämmöinen hyvä ketju esiin.

• Suvaitsevuus ei tarkoita sitä, että pitäisi itseään muita parempana. Vain suvaitsevaisempana. Suvaitsematon ihminen samoin uskoo olevansa oikeassa ja oikeutettu esittämään mielipiteensä. Kaikki suvaitsemattomat eivät ole rasisteja, mutta kaikki rasistit ovat suvaitsemattomia.

• Kasvujakehitysluvallista

Täyttääkö sellainen ihmisyyden ja inhimillisyyden kriteerit joka ei suvaitse? Ts. jos on suvaitsematon, mitä se kertoo ihmisestä ja hänen maailmankuvastaan ja elämän arvoistaan?

• Suvaitsemattomuuskin on inhimillistä, yksi ihmisen ominaisuus siinä kuin suvaitsevuuskin. Itsekkyys ja kovuus ovat nekin ihmisen ominaisuuksia ja erehtyminenkin on inhimillistä. Arvot ovat tietysti täysin erilaiset kuin meillä suvakeilla.

Ja lopulta suvaitsevuudenkin voi nähdä itsekkyytenä, koska ainakin minä näen ihmiskunnan selviytymisen kannalta tärkeänä sen, että lähimmäiseksi katsotaan myös muut kuin omanrotuiset.

• Muutenenymmärrä

Öööö ... Tai tarkoittitko kuitenkin: ... lopulta suvaitsemattomuudenkin voi nähdä itsekkyytenä ...

• Muutenenymmärrä kirjoitti:

Öööö ... Tai tarkoittitko kuitenkin: ... lopulta suvaitsemattomuudenkin voi nähdä itsekkyytenä ...

En tarkoittanut, vaan tarkoitin sitä mitä kirjoitin.

• Uskallanepäiilä

Itsekäs siis pitää lähimmäisinä myös erirotuisia. Mielestäsi.

• Uskallanepäiilä kirjoitti:

Itsekäs siis pitää lähimmäisinä myös erirotuisia. Mielestäsi.

Tarkoitin niin kuin kirjoitin, eli viisasta ja niin ollen pitkän päälle myös oman edun mukaista on suvaita erirotuisia ihmisiä. Samoin viisasta on auttaa niitä, jotka apua tarvitsevat, koska siten voidaan välttyä suurilta maailmanlaajuisilta katastrofeilta.

• Omanapaojossa

Totta. Mutta vain hyvin harva osaa ajatella niiin pitkälle ... ja suvaita siksi.

• teretule

Alku oli 2012 tänään 2017, aika väli on hyvin suuri tässä näkyy suomalaisien suvaitsevaisuus valtion päämiestä lähtien. Hän lopetti polkupyörämatkat Suomeen ja on ollut hiljaa tämä asia sinänsä asia ei tunnut olevan selvä suomalaisille.

Vastauksia.....

• teretule

Näkyy suomalaisilla ei ole sanoja.

• kymysys

Me olemme suvaitsevaisia. Oleteko kuulleet heistä, jotka pitävät naista alempiarvoisena.

• onko.oikein

Heitä jotka naisia sortavat ja alistavat, jopa silpovat tytöiltään sukuelimet,meidän pitää kuitenkin suvaita.

• niin..ja..tappavat

ja joukolla raiskaavat ja häpäisevät
        onko Suomi tullut hulluksi kun päästää nämä rakentamaan tänne yhteiskuntansa???
        He eivät tapojaan muuta.

• tuottavaabisnestä
        niin..ja..tappavat kirjoitti:

ja joukolla raiskaavat ja häpäisevät
        onko Suomi tullut hulluksi kun päästää nämä rakentamaan tänne yhteiskuntansa???
        He eivät tapojaan muuta.

Suvakkiteollisuudessa pyörii valtavat rahat, veronmaksajien piikki on auki. Juuri saatiin tietoa, miten valtavasti esim. Luona on tienannut vokkibisneksellä. Raaseporiin perustettiin jo uusi iso vastannottokeskus, pitää saada talot täyteen hyysättäviä.

• Työpaikkaa.hakemaan
        tuottavaabisnestä kirjoitti:

Suvakkiteollisuudessa pyörii valtavat rahat, veronmaksajien piikki on auki. Juuri saatiin tietoa, miten valtavasti esim. Luona on tienannut vokkibisneksellä. Raaseporiin perustettiin jo uusi iso vastannottokeskus, pitää saada talot täyteen hyysättäviä.

Eikö ole hienoa, että kodittomat ja työttömät omasta maastaan paenneet ihmiset ovat aikaansaaneet suvakkiteollisuuden! Luona tienaa valtavasti, Raaseporiin avataan uusi vastaanottokeskus, rahaa tarvitaan, raha pyörii.
        Ajattele, kuinka monisuomalainen on työllistynyt tässä suvakkibisneksessä. Paitsi vastaanottokeskukset, niin tulkit, opettajat, ruokapalvelut, terveydenhoitajat, toimistotyöntekijät! Kuinka paljon onkaan tässä työpaikan saanut. Ja kuten tekin aina korostatte, huippupalkoilla. Heitä on onni potkaissut. Olisivat raukat työttömiä ilman ulkomaalaisten pakolaisten pyyteetöntä apua.

• Näin...on

Kunnioitan Kirsti Paakkasta.

Nyky-Suomessa on 130 000 köyhää lasta., joka elää kituuttavat kurjuudessa.

On VAIN muodikasta olla huolissaan Bolivian lapsista.

• Eikäole

Olet siis suvaitsematon, sulle eivät kaikki maailman lapset ole samanarvoisia. Kunnioittamallsesi henkilölle varmasti ovat, mutta rahamäärä ei ole sellainen että voisi maailmallekin jaella. Jos olisi, hän varmasti jakaisi, siksi itsekin kunnioitan sellaista tyyppiä. Mutta en laisiasi, jotka pitävät suomalaisia jotenkin parempina kuin muita. Hyi!

• pelastakaa.lapset

Sitäpaitsi köyhyys Suomessa ei ole edes verrattavissa kehitysmaiden köyhyyteen. Aliravitsemusta ei maassamme enää juuri ilmene.

• Mieti.nyt.tseäsi

Sinähän se näyt suvaitsematon olevan, kun edellistä lähimmäistäsikään edes et suvaitse, joten
        pelkkää kuvitelmaasi ja täyttä teeskentelyä on että kauempana-asuviakaan ihmisiä suvaitsisit, jos heidät tuntisit.
        Olet ilmeisesti ihmisvihaaja, joka rikkauksillaan kerskailee, mutta ryöstää leipäjonossa suomalaisille köyhille lapslle tarkotetun ruuan ja avun.

• pelastakaa.lapset

Mikä ja kuka on kirjoittaja, joka tuntemattomille ihmiselle syytää tuollaisia olettamuksia? Koskaan en leipäjonoissa ole tarvinnut seistä, viedäkseni rikkaana köyhien lasten leipää, kauheaa käytöstä. Ei tälle areenalle mieli tulla kun noin silmille hyökätään!

• kurja.sairas.olo

Jos ei ole itselleen armollinen, pitää itseään luuserina, ei voi hyväksyä oikein muitakaan ihmisiä. Minulla oli tänään sellainen päivä. Näin että meikää ihan kartettiin.

• roletaari

Virallinen tulkinta edellyttää, että suvaitseva suvaitsee omien oikeuksiensa polkemista jonkin vähemmistöryhmän taholta.
      Käännetään toinenkin poski ja ollaan niin hyviä ihmisiä että!

• Olerauhassa

Olet väärässä.

• SINÄpä

Ite olet väärässä.

• wanhaa.fuulaa

Tuo toisenkin posken kääntäminen on historiallista tuubaa. Kukaan paitsi masokisti tekee niin. Jeesuksen suuhun on laitettu kilometrikuutiokaupalla tekstiä, jotka eivät pidä paikkaansa.

• NauhuriMukana
        wanhaa.fuulaa kirjoitti:

Tuo toisenkin posken kääntäminen on historiallista tuubaa. Kukaan paitsi masokisti tekee niin. Jeesuksen suuhun on laitettu kilometrikuutiokaupalla tekstiä, jotka eivät pidä paikkaansa.

Olit paikalla?

• v.fuula
        NauhuriMukana kirjoitti:

Olit paikalla?

Isoisä oli. Oppositiojoukko hiljennettiin lahjuksilla. Mm. hyvää viiniä ja ruokaa tuotiin kuormallinen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2348
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1838
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      69
      1623
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1265
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      63
      1164
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1138
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1028
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1020
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      874
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      862
    Aihe