Focus diesel ja eber ,mikä eber?

Marko

Mikä tuo eber on ? joku lisälämmitin, webaston kaltainen ?
Onko se kaikissa diesel focuksissa vai lisävaruste ?
Olen ymmärtänyt että se toimii vain kun auto on käynnissä, tarvitseeko mitä (ja kuinka kalliita) muutoksia jos laittais silleen että toimis ennen ajoon lähtöä (milloin siitä olis enemmänkin hyötyä).
Jos vastailette taas ystävällisesti, olen edelleen vasta ostamassa focusta, kun en ole vielä sopivaa löytänyt. On kyllä taas kolme harkinnassa.

6

7754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oivallinen lämmitin

      Eberihän on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, joka on vakiona Focuksen dieseleissä. Webasto on samalla periaatteella toimiva toinen lämmitinmerkki. Vuosimallista riippuen Eberi käynnistyy kun joko jäähdytysnesteen lämpötila (vanhempi malli) tai ulkolämpötila on alle säädetyn arvon. Lisävarusteeksi saa kellon, jolla lämmittimen voi käynnistää ajastimella etukäteen. Lämmittimen voi säätää jäämään päälle kun auton sammuttaa. Sekä kellokäyttö että käyttäminen auton ollessa sammutettuna syö akkua, joten eipä yli tuntia kannata käyttää ja silloinkin pitää ajaa minimissään sama aika kun lämmitintä käytti varaustilan palauttamiseksi entiselleen.
      Kaikkiaan oivallinen lämmitin suurimpana haittana vikaherkkyys ja akkujen iän lyhentyminen oman kokemukseni mukaan noin puoleen.

      • ...

        Lisälämmitin
        Fordeissa on Eberspächer-merkkinen polttoainekäyttöinen lisälämmitin, jota Suomessa edustaa Wihuri Autola. Tarvittaessa lisätietoa suoraan heiltä. Lisälämmitintä tarvitaan, koska dieselmoottori tuottaa nykyisten päästömääräysten vuoksi niin vähän hukkalämpöä, ettei sitä riitä sisätilojen lämmittä
        miseen.

        Nykyisten Mondeoiden mallivuodesta 2001 lähtien sekä Focuksen suurinpiirtein samasta ajasta lähtien lisälämmittimen toimintaperiaate muuttui oleellisesti. Lisälämmitin käynnistyy kun ulkolämpötila on alle 5 astetta C. Impulssin lämmitin saa ulkolämpötila-anturista. Lämpimmällä ilmalla lisälämmit
        in ei siis toimi. Lisälämmitin lämmittää jäähdytysnesteen ja myös kierrättää sitä, jolloin myös moottori lämpiää. Vertailun vuoksi voidaan mainita, että lohkolämmitin lämmittää vain lohkoa, eikä ollenkaan jäähdytysnestettä.


        Nykyisin lisälämmitin toimii vaikka olisi lohkolämmitin. Tosin parempi tapa saada moottori sekä sisätilat lämpimiksi olisi kelloajastin. Vanhemmissa malleissa yleensä lisälämmitin ei toiminut, mikäli käytettiin lohkolämmitintä (selitys myöhempänä).
        Lähdettäessä liikkeelle lisälämmitin siis käynnistyy mikäli ulkolämpötila on alle 5 astetta. Lisälämmitin toimii kunnes jäähdytysnesteen lämpötila on 85 astetta. Mikäli ajetaan niin kauan, että lämpötila laskee alle 75 asteen, käynnistyy lisälämmitin uudestaan. Esim. moottoritiellä suurilla nope
        uksilla ajettaessa lisälämmitin ei toimi, mutta käynnistyy heti kun tullaan taajamaan. Termostaatti avautuu kun lämpötila on 88 astetta. Itse moottorin työlämpötilaa ei ole määritelty. Kun moottori sammutetaan käynnistyy lisälämmittimen jäähdytin ja samalla poltetaan systeemiin jäänyt polttoaine,
        jotta estettäisiin seuraavalla kerralla käynnistettäessä muutoin mahdollisesti ilmenevä savuttaminen. Joskus putkiin saattaa jäädä polttoainetta, joka palaa pois heti seuraavan kerran käynnistettäessä ja ilmenee pientä savutusta tai hajua.

        Wihuri Autola on antanut seuraavat kulutuslukemat: ajettaessa noin 100 km/h nopeudella 100 km:n matka kulutus 0,2 l. Ulkolämpötila ja ajonopeus vaikuttaa kulutukseen. Kulutus kelloajastimella käytettäessä 0,5 h on 0,25 l. Suositeltu maksimikäyttö kelloajastimella 1 h jolloin kulutus 0,5 l. Nyrkki
        sääntö kelloajastimen käytössä on, että autolla on ajettava vähintään yhtä pitkään kuin mitä on lämmitetty moottoria käynnistämättä jotta vältyttäisiin akun tyhjenemiseltä. Mikäli kovalla pakkasella kelloajastinta käytetään pitkään (2h taitaa olla maksimi) ei välttämättä virtaa riitä käynnistykse
        en!




        ESIMERKKI
        Focus '99 ja '02. Lisälämmittimen toiminta näissä malleissa poikkeaa toisistaan oleellisesti. Vanhemmassa mallissa ei ole ulkolämpötilatunnistinta, jolloin pätkäajossa lisälämmitin ei käynnisty. Kriteerinä on jäähdytysnesteen lämpötila, jonka tulee olla alle 10 astet
        ta C. Käytännössä lämpötila laskee huomattavasti hitaammin kuin nousee. Eli vaatii aika pitkän ajan ja tosi kovan pakkasen, jotta pysäköitäessä lämpötila laskisi riittävästi. Myös lämmin autotalli saattaa aiheuttaa sen, ettei lisälämmitin käynnisty ollenkaan. Jos lohkolämmitintä on käytetty pitkä
        än riittää se monesti estämään lisälämmittimen käynnistymisen. Tarkkaa aikaa vaikea määritellä, koska ulkolämpötilalla myös merkitystä.


      • BigMike
        ... kirjoitti:

        Lisälämmitin
        Fordeissa on Eberspächer-merkkinen polttoainekäyttöinen lisälämmitin, jota Suomessa edustaa Wihuri Autola. Tarvittaessa lisätietoa suoraan heiltä. Lisälämmitintä tarvitaan, koska dieselmoottori tuottaa nykyisten päästömääräysten vuoksi niin vähän hukkalämpöä, ettei sitä riitä sisätilojen lämmittä
        miseen.

        Nykyisten Mondeoiden mallivuodesta 2001 lähtien sekä Focuksen suurinpiirtein samasta ajasta lähtien lisälämmittimen toimintaperiaate muuttui oleellisesti. Lisälämmitin käynnistyy kun ulkolämpötila on alle 5 astetta C. Impulssin lämmitin saa ulkolämpötila-anturista. Lämpimmällä ilmalla lisälämmit
        in ei siis toimi. Lisälämmitin lämmittää jäähdytysnesteen ja myös kierrättää sitä, jolloin myös moottori lämpiää. Vertailun vuoksi voidaan mainita, että lohkolämmitin lämmittää vain lohkoa, eikä ollenkaan jäähdytysnestettä.


        Nykyisin lisälämmitin toimii vaikka olisi lohkolämmitin. Tosin parempi tapa saada moottori sekä sisätilat lämpimiksi olisi kelloajastin. Vanhemmissa malleissa yleensä lisälämmitin ei toiminut, mikäli käytettiin lohkolämmitintä (selitys myöhempänä).
        Lähdettäessä liikkeelle lisälämmitin siis käynnistyy mikäli ulkolämpötila on alle 5 astetta. Lisälämmitin toimii kunnes jäähdytysnesteen lämpötila on 85 astetta. Mikäli ajetaan niin kauan, että lämpötila laskee alle 75 asteen, käynnistyy lisälämmitin uudestaan. Esim. moottoritiellä suurilla nope
        uksilla ajettaessa lisälämmitin ei toimi, mutta käynnistyy heti kun tullaan taajamaan. Termostaatti avautuu kun lämpötila on 88 astetta. Itse moottorin työlämpötilaa ei ole määritelty. Kun moottori sammutetaan käynnistyy lisälämmittimen jäähdytin ja samalla poltetaan systeemiin jäänyt polttoaine,
        jotta estettäisiin seuraavalla kerralla käynnistettäessä muutoin mahdollisesti ilmenevä savuttaminen. Joskus putkiin saattaa jäädä polttoainetta, joka palaa pois heti seuraavan kerran käynnistettäessä ja ilmenee pientä savutusta tai hajua.

        Wihuri Autola on antanut seuraavat kulutuslukemat: ajettaessa noin 100 km/h nopeudella 100 km:n matka kulutus 0,2 l. Ulkolämpötila ja ajonopeus vaikuttaa kulutukseen. Kulutus kelloajastimella käytettäessä 0,5 h on 0,25 l. Suositeltu maksimikäyttö kelloajastimella 1 h jolloin kulutus 0,5 l. Nyrkki
        sääntö kelloajastimen käytössä on, että autolla on ajettava vähintään yhtä pitkään kuin mitä on lämmitetty moottoria käynnistämättä jotta vältyttäisiin akun tyhjenemiseltä. Mikäli kovalla pakkasella kelloajastinta käytetään pitkään (2h taitaa olla maksimi) ei välttämättä virtaa riitä käynnistykse
        en!




        ESIMERKKI
        Focus '99 ja '02. Lisälämmittimen toiminta näissä malleissa poikkeaa toisistaan oleellisesti. Vanhemmassa mallissa ei ole ulkolämpötilatunnistinta, jolloin pätkäajossa lisälämmitin ei käynnisty. Kriteerinä on jäähdytysnesteen lämpötila, jonka tulee olla alle 10 astet
        ta C. Käytännössä lämpötila laskee huomattavasti hitaammin kuin nousee. Eli vaatii aika pitkän ajan ja tosi kovan pakkasen, jotta pysäköitäessä lämpötila laskisi riittävästi. Myös lämmin autotalli saattaa aiheuttaa sen, ettei lisälämmitin käynnisty ollenkaan. Jos lohkolämmitintä on käytetty pitkä
        än riittää se monesti estämään lisälämmittimen käynnistymisen. Tarkkaa aikaa vaikea määritellä, koska ulkolämpötilalla myös merkitystä.

        Myyjän mukaan ainakin C-Maxeissa olevissa ebereissä joihin asennetaan kellolaita on akkuvahti.
        Eli ei pitäisi olla käynnistysongelmia.


      • Marko
        BigMike kirjoitti:

        Myyjän mukaan ainakin C-Maxeissa olevissa ebereissä joihin asennetaan kellolaita on akkuvahti.
        Eli ei pitäisi olla käynnistysongelmia.

        On ihan pätevän oloinen laite, kello täytynee hankkia jos saan kaupat tuosta dieselistä.
        Ihmettelen vain että kelloa ei ole laitettu jo valmiiksi kaikkiin, luulisi ettei se enään kallis ole vrt. itse lämmitin.
        Suurkiitokset tyhjentävästä vastauksesta josta selvisi kaikki.


      • focus
        Marko kirjoitti:

        On ihan pätevän oloinen laite, kello täytynee hankkia jos saan kaupat tuosta dieselistä.
        Ihmettelen vain että kelloa ei ole laitettu jo valmiiksi kaikkiin, luulisi ettei se enään kallis ole vrt. itse lämmitin.
        Suurkiitokset tyhjentävästä vastauksesta josta selvisi kaikki.

        Eberin osat on pirun kalliita ja kaikkia osia ei saa edes Wihurin kautta. Hehkun vaihto Hyvinkään Fordilla 80 €, koko laite yli 600 €.

        Tarkista että lämppäri lähtee tohisemaan kun painat kellon oikeanpuoleista "liekki" -painiketta. Tohina alkaa 0-2 minuuttiin käsittääkseni hahkun kunnosta riippuen.


      • Marko
        focus kirjoitti:

        Eberin osat on pirun kalliita ja kaikkia osia ei saa edes Wihurin kautta. Hehkun vaihto Hyvinkään Fordilla 80 €, koko laite yli 600 €.

        Tarkista että lämppäri lähtee tohisemaan kun painat kellon oikeanpuoleista "liekki" -painiketta. Tohina alkaa 0-2 minuuttiin käsittääkseni hahkun kunnosta riippuen.

        Väännätkö vielä rautalangasta että mitä nappia pitää painaa, etenkin jos ei ole ajastinta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6133
    2. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      212
      3396
    3. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3315
    4. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3298
    5. Niin voimakkaat tunteet

      Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2515
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

      sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2494
    7. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2353
    8. Onko 172cm lyhyt?

      Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      265
      2052
    9. Puhe on halpaa

      Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1636
    10. 6
      1398
    Aihe