SOL työnantajana

UusiSOLlilainen

Hei!

Olen aloittamassa keskiviikkona osa-aikaisen siivoustyön SOLilla. Kertokaa mitä lisiä minulle luultavimmin jätetään maksamatta ja missä yrittävät mahdollisesti kusettaa. Ykä-lisän tiedän, eli sen jos joutuu siivoamaan jonkun eritteen tms, siitä pitäisi saada ainakin kympin korvaus kun siitä mainitsee.

226

26999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sol-lol

      kaikki mahdolliset jätetään maksamatta ja teetetään ns. urakalla. teet kokoajan muutenkin urakkaa-eli vauhdilla ja yli menevät tunnit on omaa urakkaa. ja kauhee vittuilu ja huuto kokoajan ja kotiin soitellaan. sellasta se siellä on.

      • Mokoma2017

        Sol on sekä työntekijän kusettaja että alihnkijoiden kusettaja mikään ei toimi pomot ovat ammatitaidoton porukka ja haukkuvat sekä työntekijät että Alihankinta porukka päiv naama!Jos vaan on toinen paikka tiedossa missään tapauksessa ei SOL


      • Kunnassa
        Mokoma2017 kirjoitti:

        Sol on sekä työntekijän kusettaja että alihnkijoiden kusettaja mikään ei toimi pomot ovat ammatitaidoton porukka ja haukkuvat sekä työntekijät että Alihankinta porukka päiv naama!Jos vaan on toinen paikka tiedossa missään tapauksessa ei SOL

        Niinhän ne kaikki muutkin tekee


    • samaansyssyyn

      eiks ykälisä ole yleisesti lopetettu jo?

      • Yrkki

        Kyllä,ei ole olemassa "ykälisää",tai muutakaan eritelisää....saa siivota ilman eri korvausta!!!


      • vkosiivous

        On lopetettu.


      • auy98

        Eritelisää ei varsinaisesti lopetettu, mutta koska osa siivojista meni Maran tessistä Kipan tessiin ja Kipan tessi ei tunne eritelisää, se poistui käytöstä. Samalla JP-päivät katosi.
        Asiasta voi kysyä lisää Pamista, miten tämä pääsi tapahtumaan.


      • Anonyymi
        auy98 kirjoitti:

        Eritelisää ei varsinaisesti lopetettu, mutta koska osa siivojista meni Maran tessistä Kipan tessiin ja Kipan tessi ei tunne eritelisää, se poistui käytöstä. Samalla JP-päivät katosi.
        Asiasta voi kysyä lisää Pamista, miten tämä pääsi tapahtumaan.

        Niinpä. Ja meijät siirrettiin kvtessistä kipaan. Lomista lähti kaks viikkoo ja lauantait kun lasketaan kipassa jee. Vois sanoo et 16 päivää lähti sen siliän tien. Pitkä ura jo takana. Kaikkee pitää vielä nähä 8 v työtä jäljellä jos paikat kestää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Ja meijät siirrettiin kvtessistä kipaan. Lomista lähti kaks viikkoo ja lauantait kun lasketaan kipassa jee. Vois sanoo et 16 päivää lähti sen siliän tien. Pitkä ura jo takana. Kaikkee pitää vielä nähä 8 v työtä jäljellä jos paikat kestää.

        Minullakin lomapäiviä uusien lomien kanssa piti olla 40. Onkin 23. Olen jäämässä eläkkeelle. Noudatettiin 14 päivän sääntöä. 35 säännön mukaan olisi tullut oikeuden mukaiset lomat.


      • Anonyymi

        Ei ole .17€ on per kertaa


    • Näin Savossa

      Itse olin SOL:illa reilun 4 vuotta ja voin sanoa että mene mihin tahansa muuhun firmaan mutta älä tuonne.Siellä on epäpätevimmät esimiehet jotka tiedän...toisin sanoen ei siis minkäänlaista koulutusta ja heidän henkilöstö johtamis taitonsa eivät kyllä ole mistään kotoisin.Siivousvälineet ovat todella luokattomia ja jos uusia menee pyytämään niin odottaa saa muttei kannata pitkästyä.Mitään lisiähän tämä nykyinen TES ei tunne eli esim.tuo ykälisä on jo menneen talven lumia.Voit myös varautua siihen että esimiestäsi et tule saamaan kiinni esim.puhelimella koskaan ja ainoa hetki kun hän tulee sinua tapaamaan on se kun on tullut asiakas kohteesta jotain sanomista johtuen ihan liian tiukille lasketusta siivousajasta.Itse lähdin pois kun esimieheksi tuli sellainen ihminen jonka kanssa ei voinut tehdä todellakaan minkäänlaista yhteistyötä koska ainoa oikea tapa ja mielipide oli hänen ja kaikista hauskinta tässä oli se ettei tuolla ihmisellä ollut minkäänlaista kokemusta siivousalasta saatikka sitten soveltuvaa koulutusta..joten hieman ihmettelen millä kriteereillä sollille esimieheksi pääsee.

      • Horoooo

        Juu tuo epäpätevimmät esimiehet on täälläkin päässä...taitaapi olla kaikkialla!!!


      • Ruthgdryke
        Horoooo kirjoitti:

        Juu tuo epäpätevimmät esimiehet on täälläkin päässä...taitaapi olla kaikkialla!!!

        Niskassa koko ajan Hiilloste ja Soitellaan koko ajan kotiin myös vp aikoina.Tässä firmassa olisi kirveellä töissä.


      • zimbabve

        Kannattaa olla tarkkana työsopimuksen sisällön kanssa -Solilla ei noudateta työsopimusta ja siihen kirjattuja tunteja vaan tunteja "annetaan" miten sattuu ja palka maksetaan sitten tehtyjen tuntien perusteella "miten sattuu" eli virheitä tulee. Palkanlaskijan tietoja ei myöskään anneta??? Eli todennäköisesti esimies laskee ne sillä kokemuksella mikä hänellä on... En myöskään suosittele.


      • Anonyymi

        Meijät siirrettiin toiseen firmaan siellä ykälisä 5 e ollut aina. No nyt tulikin väkeä lisää niin kas kummaa ykät poistu. Samoin 5 e puhelinraha. Oma puhelin käyttö.


      • Anonyymi
        Ruthgdryke kirjoitti:

        Niskassa koko ajan Hiilloste ja Soitellaan koko ajan kotiin myös vp aikoina.Tässä firmassa olisi kirveellä töissä.

        Kirves ei riittävä,solin tarvitaan lekan


    • ex-SOLlilainen

      Itse irtasanoin jo itseni koeajalla. Olin osa-aikasena työ ajat surkeat, lauantaina ei mitään lisiä saanut,eikä palkka todellakaan vastannut sitä työmäärää mitä joutui sen eteen tekemään. Koko ajan valituksia huonosti tehdyistä töistä kun ei siinä ajassa kerinny puunaamaan joka hemmetin tuolin jalkaan, ja ylitöitähän en tehnyt koska niistä ei maksettu! Mutta eipä se L&T tai ISS senkään parempi työnantaja ole samanlaista toimintaa sielläkin.

    • Ei SOL.iin ikinä !

      Yhdyn täysin "näin savossa" kirjoitukseen !! Hain SOL.iin tilaus-siivousyksikköön. Luvattiin töitä ja oltiin kovasti innoissaan...Heidän piti samana päivänä ilmoittaa varmistus. Soitto tuli seuraavan päivän iltana klo 17.30. Vielä luvattiin, että kaikki on ok ja huomenna (keskiviikkona) soittavat uudestaan,niin sovitaan yksityiskohdat ym.alkamiselle. Noh, yllätys-yllätys soittoa ei kuulunut vielä perjantainakaan. Otin puhelimen käteen ja soitin itse yhteyshenkilölle, joka puhui toista puhelua...Jätin kohteliaan soittopyynnön vastaajaan ja yhteystiedot. Takaisin ei soitettu !! Tuli maanantai ja aloin kypsymään todella touhuun..Soitin taas SOL.iin, puhelimeen ei vastattu, vaikka annoin soida todella pitkään. Tämän viikon keskiviikkona vihdoin soitti yhteyshenkilö minulle ja muina "miehinä" kyseli, että mikä on tilanne-ja mitä nyt kuuluu........ARGH!! Kerroin saaneeni hyvän työtarjouksen muualta, ja kysyin voiko antaa palautetta. Toki siihen suostuttiin, joten sanoin suorat sanat. Elikkä miten huonosti kohtelevat työnhakijoita, kun ei vastata soittopyyntöihin, eikä puhelimeen! Että viikon päästä sovitusta vasta soitit !! Tämä rouva syytti kaikenmaailman kiireitä ja hässäköitä oli kuulemma ollut pari päivää pois töistä..( En ihmettele, haastattelu-aamuna maanantaina esinaisen silmät olivat punaiset, kuin tomaatit-taisi olla rankka viikonloppu takana...)
      Heillä kuulemma on hyvin tulijoita ko.työhön, joten toivotin vaan hyvää kevättä-ja jatkoa..ETTÄ NÄIN !! P...n maku jäi suuhun ja tämä tapahtui Etelä-Pohjanmaalla !

      • pellefirma

        Yhdyn täysin näihin kirjoituksiin. Sol on vitsi. Ei varmasti solin perustaja tiedä millaiset pellet firmaa luotsaa. Ihmettelen suuresti miten se saa uusia kohteita koko ajan tuollaisella husimisella.


      • Anonyymi
        pellefirma kirjoitti:

        Yhdyn täysin näihin kirjoituksiin. Sol on vitsi. Ei varmasti solin perustaja tiedä millaiset pellet firmaa luotsaa. Ihmettelen suuresti miten se saa uusia kohteita koko ajan tuollaisella husimisella.

        https://www.sol.fi/solisti/sol25/monimuotoisuus-rikastuttaa/
        miten on mahdollista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.sol.fi/solisti/sol25/monimuotoisuus-rikastuttaa/
        miten on mahdollista?

        Joo tosi rikkautta,laatu todella surkea,suomenkieltä ei osata ,ei kuunnella sanotaan joko "minä ei ymmärrä" tai tullaan Eteen härkkimään ja sanotaan "minä teen,minä teen", sitten hommat menee perseelleen ja saat siivota heidän työjälkensä. En ymmärrä miksi esimies palkkaa kielitaidottomia ja ihan ulalla olevia ulkomaalaisia. Jopa suomalainen työntekijä joka ei osaa,ymmärtää sentään mitä puhutaan.

        Lisäksi meidän esimies tekee karhunpalveluksen ja puhuu Englantia vaan jos lähellä on yksikin ulkomaalainen joka ei ymmärrä Suomea,hyvää siinä sitten on toisten kuunnella jos ei itse osaa hyvin englantia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo tosi rikkautta,laatu todella surkea,suomenkieltä ei osata ,ei kuunnella sanotaan joko "minä ei ymmärrä" tai tullaan Eteen härkkimään ja sanotaan "minä teen,minä teen", sitten hommat menee perseelleen ja saat siivota heidän työjälkensä. En ymmärrä miksi esimies palkkaa kielitaidottomia ja ihan ulalla olevia ulkomaalaisia. Jopa suomalainen työntekijä joka ei osaa,ymmärtää sentään mitä puhutaan.

        Lisäksi meidän esimies tekee karhunpalveluksen ja puhuu Englantia vaan jos lähellä on yksikin ulkomaalainen joka ei ymmärrä Suomea,hyvää siinä sitten on toisten kuunnella jos ei itse osaa hyvin englantia.

        Tuo on kyllä totta.

        Siivosin monet vuodet isoa kauppaa. Kauppias pyyti hoitamaan lisätyönä hyllyn alusten pesua, kun kalustoa uusittiin. Tein pidempiä aamuja, ja pomo kehtaisi valittaa että en saa perus pesä lisää, vaikka kerroin minkälaista hommaa teen, ja hiki päässä heiluin. Urakka palkka tuntilisä tuli, ja asiakas sai kuitenkin mojovan laskun, koska käytin hommaan reilusti aikaa.

        Nykyisin on uusi pomo, ja hän maksaa reilusti sovitun työn mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on kyllä totta.

        Siivosin monet vuodet isoa kauppaa. Kauppias pyyti hoitamaan lisätyönä hyllyn alusten pesua, kun kalustoa uusittiin. Tein pidempiä aamuja, ja pomo kehtaisi valittaa että en saa perus pesä lisää, vaikka kerroin minkälaista hommaa teen, ja hiki päässä heiluin. Urakka palkka tuntilisä tuli, ja asiakas sai kuitenkin mojovan laskun, koska käytin hommaan reilusti aikaa.

        Nykyisin on uusi pomo, ja hän maksaa reilusti sovitun työn mukaan.

        Täälä Etelä Pohjanmaalla s marketin työaika 3, 75 h. Marketin siivoamisessa todellisuudessa meni 8 tuntia. Ylitunneista ei maksettu . Perehdytyksestä maksettiin 1.palkkalaskelmassa mutta seuraavassa ne oli miinustettu pois . Esimies Blackland on johtaja jonkinlaista ei kukaan ihminen kaipaa..älä mene sollille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo tosi rikkautta,laatu todella surkea,suomenkieltä ei osata ,ei kuunnella sanotaan joko "minä ei ymmärrä" tai tullaan Eteen härkkimään ja sanotaan "minä teen,minä teen", sitten hommat menee perseelleen ja saat siivota heidän työjälkensä. En ymmärrä miksi esimies palkkaa kielitaidottomia ja ihan ulalla olevia ulkomaalaisia. Jopa suomalainen työntekijä joka ei osaa,ymmärtää sentään mitä puhutaan.

        Lisäksi meidän esimies tekee karhunpalveluksen ja puhuu Englantia vaan jos lähellä on yksikin ulkomaalainen joka ei ymmärrä Suomea,hyvää siinä sitten on toisten kuunnella jos ei itse osaa hyvin englantia.

        Ihan totta! Miks ne ottaa välineet käsistä ja väkisin pitää ruveta touhuamaan,vaikket ole vielä kerennyt kissaa sanoa. Minä karjaisen et perkele! Et ota käsistäni kertaakaan enää mitään, ja kuuntelet ohjeet! Osaan kyllä englantia ja vaikeus on se et monen ulkolaisen englanti on myös huonoa ei vain Suomi. Nämä saatanat saavat kyllä uskoa siinä missä täkäläinenkin. Minen hyysää heitä.


    • UusiSOLlilainen

      AP tässä. Olin eilen ensimmäistä kertaa töissä tuolla lafkassa (siivoan siis junia). Tuntui että kokoajan oli hirveä tempo päällä ja siihen 3,5 tuntiin mitä meillä työntekijöillä meni ei paljon taukoja mahtunut. Mitä olin ISSillä aikanaan samaa hommaa tekemässä niin meillä saattoi olla sentään jopa tunnin mittaisia taukoja junien välissä, josta maksettiin tietenkin palkka. Muutenkin ISS vaikutti asiallisemmalta työnantajalta, ja nuo vaatteet. Hyi vittu, SOLin puvut on oksettavia. Katson jaksaako tuota tehdä enää kauaa, mikäli eivät maksa minulle edes kokeneen palkkaa, niin lopetan koko homman kesken ja haen johonkin parempaan duuniin jota voi tehdä opiskelujen lomassa.

      • sastmala

        Se on vaan työhön tottumattomuutta, jos ei jaksa 3,5 tuntia tehdä töitä putkeen. Mikään työ ei suju ekana päivänä, eikä vielä toisenakaan.

        Junasiivous voi olla varmasti mitä vaan, kun aikataulut kusee VR:llä pahasti. Eli taatusti on usein kiirekin.

        Kyllä Helsingin asemalla Solistit joskus vaan seisoskelee. Eli "taukojakin" on?

        Ja toi palkka asia pitäis kyllä olla jo sovittu haastattelun yhteydessä.


    • toivoton

      ykälisää ei oo maksettu ainakaan vuoteen..se poistettiin edellisen työehtosopimuksen astuessa voimaan

    • Ex-solilainen kohta

      Ei ikinä kannata mennä Solille töihin. Lähden itsekin pois, kunhan varmistan etten saa karenssia.Onnex on toinen työ kanssa mitä teen.
      Tässä esimies käyttäytyy tosi epäasiallisesti työntekijää kohtaan.
      Esim. toisen työn päivät olin antanut ennakkoon etten niinä päivinä ole solin töissä.
      Sitten tullaan lapun kanssa ja sanotaan että teet lomantuurauksen seuraavalla viikolla. Siitä veti herneen nenään ja käski lähtemään töistä pois vaikka oli melkein koko päiväksi töitä.
      Ja lappuun laittoi vielä lisäksi, että työstä kieltäytyminen, vaikka hänellä oli toisen paikan ttyöpäivät tiedossa.
      Että tälleen. Tässä otan yhteyttä esimiehen pomoon ja liittoon, ei esimiehen kuulu käyttäytyä noi.

    • yli 10 v solilla jo

      Solille ei kannata KOSKAAN mennä töihin. Rahanahneita esimiehiä jotka repii omat risteilynsä työntekijöiden tuloksesta. Siis tulospalkkioitahan ei makseta ja jos menee miinukselle niin haukut niskaan. Sol ei välitä työntekijöistään tippaakaan vaan eurot ratkaisee kaiken. Esimiehet ovat kouluttamattomia ja kieroja. Eivätkä tiedä tessistä mitään vaan itse liitosta pitää kaikki kysellä.

    • poem13

      miten on lähtenyt uudella solilaisella homma käyntiin?

    • \o/

      Ne esimiehetkin on työntekijöitä, tekevät vain eri työtä. Esimieshän tappiollisesta tuloksesta ne väitetyt haukut niskaansa saa, vai mitä?

    • fjafakngbnbsnmd

      Solilla on ilmeisesti tapana ajaa tarjousten hinnat TOOOODELLA alas, eli sellaisiksi että ne eivät tuota voittoa.

      Jos liikevaihto on 207 000 000 euroa, se ei tarkoita että kaikki (tai edes iso osa, tai yhtään mitään!) siitä olisi voittoa...

      Minulla on monenlaista kokemusta ko. firmasta. Ilmeisesti ajat ovat muuttuneet kahdeksassa vuodessa, nyt kun kohtelevat jo melkein kuin ihmistä. Kuitenkin se jatkuva niskaan hönkiminen ja neuvominen yksinkertaisissakin asioissa saa aina tuntemaan itsensä idiootiksi. Omaa työtään ei voi suunnitella kun joku pomo tai pikku-pomo tulee aina ja päättää minun puolestani miten tai missä järjestyksessä asiat tuleekin hoitaa. Lisäksi kesken työn saattaa tulla puhelu, että tuletko käymään ja vasta paikan päällä kysytään, että sovitatko hei noita housuja onko ne sulle sopivat. Eikö voinut odottaa päivän loppuun??!!

      Oman auton käyttö pakollista eikä kilometrikorvauksia makseta. Tietenkään niitä korvauksia mitkä kuluu kodin ja työpaikan välisiin matkoihin ei makseta, mutta entäs ne 8 km päivässä jotka menee kohteiden välillä seilailuun?

      Kuitenkin, pomot, ohjaajat ja ohjaajan avustajat kulkevat kodin ja työpaikan väliset matkat firman autolla, tankaten firman kortilla.
      "Voidaan mennä mun autolla", sanovat ystävällisesti parkkipaikalla kun lähdetään viiden kilometrin päässä olevaan työkohteeseen. No todellakin voidaan! Ei se edes ole sinun pussista pois.

      Miksi se muuten tuntuu olevan itsestäänselvyys, että työntekijät käyttävät omaa kännykkäänsä työajalla? Tällaiselle alan vaihtajalle nämä Solin käytänteet on iskuja vasten kasvoja. Minun pitää siis maksaa siitä että saan (minun pitää) soitettua talkkarille että korjaa rikki menneen kynnyksen.

      Työasut pitää itse pestä ja esim. tällä viikolla jo kolmas pesukerta menossa poikkeuksellisen likaisten työtehtävien takia. Ja omasta pussista.

      Joo ei ole Solin kakssataamiljoonaa todellakaan voittoa miltään osin, kun ei ole varaa maksaa peruskorvauksia työntekijöilleen. Aikaisemmissa työpaikoissa työvaatteet pestiin pesulassa, tai jos pestiin kotona, työnantaja kustansi pulverin.

      Inhottavaa antaa mitään ilmaiseksi tuollaisille isoille riistofirmoille, joilla luulisi olevan varaa maksaa asiaan kuuluvat korvaukset. Ja kun mennään vielä aivan surkealla palkalla, alle 9 e / tunti! Huhhuh, heti kun löytyy muuta niin son soronnoo solli.

      • 161

        "Miksi se muuten tuntuu olevan itsestäänselvyys, että työntekijät käyttävät omaa kännykkäänsä työajalla? Tällaiselle alan vaihtajalle nämä Solin käytänteet on iskuja vasten kasvoja. Minun pitää siis maksaa siitä että saan (minun pitää) soitettua talkkarille että korjaa rikki menneen kynnyksen."

        En tiedä mimmosessa kohteessa olet töissä, mutta soita jostain kohteen puhelimesta, vastaanotosta/infosta tai jostain. Tai sitten joku kohteen työntekijöistä ("yhteyshenkilö") soittaa talkkarille, kun annat tiedon korjattavista asioista.

        Tai sitten kohteeseen pitää vaan hommata huoltovihko (ei niin kiirelliset asiat), jota talkkari käy säännöllisesti lukemassa.

        Omaan laskuun ei tarvitse soitella, sehän on selvä. Mulle ainakin.


      • Anonyymi

        Sollilla on eräässä kaupungissa niin huonosti kohteita, että ohjaaja pitää päivät sollin autoa parkissa, kun ei ole mitään järkevää tekemistä. Sitten kyyläät koko päivän puhelinta, jos tulee pika lähtö johonkin hommia on. Aivan älytöntä touhua, ja jos tuuraajaa ei löydy, ja joku kipeä, ohjaaja raataa niin kauan kaikki hommat, että on itsekkin saikulla. Näin sanoi tuttava, joka oli ohjaaja, mutta erittäin ammattitaidoton. Ei onneton perus pesuista älynnyt mitään. Kuka vaan aivoton kana pääsee kesätyön ja parin tuuraus homman perusteella.


      • Anonyymi
        161 kirjoitti:

        "Miksi se muuten tuntuu olevan itsestäänselvyys, että työntekijät käyttävät omaa kännykkäänsä työajalla? Tällaiselle alan vaihtajalle nämä Solin käytänteet on iskuja vasten kasvoja. Minun pitää siis maksaa siitä että saan (minun pitää) soitettua talkkarille että korjaa rikki menneen kynnyksen."

        En tiedä mimmosessa kohteessa olet töissä, mutta soita jostain kohteen puhelimesta, vastaanotosta/infosta tai jostain. Tai sitten joku kohteen työntekijöistä ("yhteyshenkilö") soittaa talkkarille, kun annat tiedon korjattavista asioista.

        Tai sitten kohteeseen pitää vaan hommata huoltovihko (ei niin kiirelliset asiat), jota talkkari käy säännöllisesti lukemassa.

        Omaan laskuun ei tarvitse soitella, sehän on selvä. Mulle ainakin.

        Onkohan sollilla vielä kun yhtä onneton ja vanhanaikainen tapa soittaa kaikki puhelut omaan piikkiin, ja siitä ei heru mitään korvausta. Ei edes kahvi pakettia, tms. L&T oli eka firma joka otti mobilogin käyttöön. Sen jälkeen ISS uskalti ottaa kunnon loikan, ja nykyisin kaikki käyttää x cover Samsung luureja, joilla voi esim. Ohjaajalle soittaa.

        Turhaa aikaa menee kun erikseen tallentaa sekalaiset tunnit esimies, ja odottaa että kaikki on muistanut tunnit ilmoittaa. Itse ilmoitin 2 päivää ennakkoon, koska se on puoli tuntia kun vapaalla täytät sähköisen tuntilapun, ja kaikki pitää olla pilkulleen oikein uus avuttomille possuille .


    • Sollilla vuan

      Itse uskon että pärjää tuossa firmassa kun vaan pitää puolensa. Olen aloittanut työt kanssa SOLilla ja onhan siellä puutteita, mutta ihan asenteesta kiinni viihtyykö vai ei. Töitä riittää ja palkka on mulle ok. Olen itse joustava ja niin on työnantajakin. Kyllähän siihen työhön ilmeisesti korpeentuu, ainakin mitä kuunnellut 10-15 vuotta samalla firmalla työskennelleet ovat puhuneet, mutta onhan se ymmärrettävää kun parempaakin vois olla. Mutta esim. minä työttömänä olin ja koitin vaan kouluun päästä, enkä millään päässyt, niin aivan loistavaa että sain töitä!
      Ittelleni on pääasia ettei tartte muiden rahoilla elellä ja kunhan toimeen tulee. Onhan tää paljon parempaa olla töissä SOLilla kun olla työtön!
      Kiirettä työssä on, ei todellakaan sovi kaikille, mutta jos vaan on tarpeeks hullu, niin hyvin pärjää!

    • aurinko pimenee

      ilta lisät ei kaikkia makseta osa vain lomakorvaukset ei täsmää lue myös tilin oikeapuoli täsmääkö ja onko maksettu sanovat että on ollut järjestelmässä ongelmia siitä voisi mainita minua on ainakin kusetettu ja paljon ja laske lomakorvaukset mitä on maksettu moneltako päivää ja montako päivää on lomaa jäljellä täsmääkö ei aina täsmää

    • Pintanaarmuja

      Ristiriita todellisuuden ja Sollin nettisivujen aurinkohehkutuksen välillä on todella iso. Etten sanoisi kestämätön :-)

      Ihmettelin Sollilla ollessani samoja asioita kuin nimimerkki "fjafakngbnbsnmd". Miten ahne voi omistaja olla kun on vaatimassa kympin korvilla tunnissa ansaitsevalta rivisiivoojilta osallistumista työhön liittyviin puhelinkuluihin? Pomoilla kyllä oli työkännykät - niihin voi soittaa. Voi myös soittaa pilarin ja jäädä odottamaan vastasoittoa mutta älä odota saavasi siitä pisteitä.

      Tuota en tiennytkään, että oman auton käytöstä ei makseta km korvauksia vaikka työkohteisiin ei muuten pääse. Huh.

      Ihmisten käsittely oli pahin shokki. Yksityisasioita huudeltiin pitkin yleisiä tiloja ja joskus asiakkaiden kuullen, työntekijöitä säikyteltiin milloin minkäkinlaisilla puhutteluilla. Perehdytyksen sai suurelta osin itse nyhtää kokeneemmilta vaikka komeissa brosyyreissä ja nettisivuilla vakuutellaan, että kyllä meillä välitetään ja perehdytetään ja koulutetaan. Niinpä opit sitten useita eri tapoja, toisinaan vastakkaisia, tehdä joku juttu. Jos virheitä sattui oli käytössä aataminaikuinen "huudetaan kaikille" - periaate. Oikeasti vaarallisena asiana pidin sitä, että perehdytys pesuaineisiin ja liuottimiin oli niin sattumanvaraista. "Työn ohessa" ei oikein riitä jos pulloja on rivissä kymmeniä. Entä jos käytät erehdyksessä jotakin väärää ainetta josta kukaan ei ole kertonut sulle mitään?

      Jos esimiehet saisivat vähänkin lisäkoulutusta ja työntekijöiden kyykytys lopetettaisiin omistajaporras ansaitsisi todennäköisesti enemmän kuin nykyisellä riistosysteemillä. Kyllä tyytyväinen työntekijä aina tyytymättömän työpanoksen ylittää. Suuri vaihtuvuus työpaikalla ei ole kenenkään etu.

    • kohta exSOL

      Täyttä sontaa! Esimies on kiukkuinen ja ärtynyt joka pyyhältää kohteeseen kuin herra (tässä tapauksessa rouva) ja valittaa, nalkuttaa ja äksyilee kaikille. Mikään ei kelpaa. Perässä juoksee toimistolta tulleet "puudelit" jotka ei ihan sentään nuole lattiaa jalkojen edestä... Ilmapiiri laskee samaan aikaan ku esimies saapuu taloon niin reippaasti pakkaselle.

      Työtavat on syvältä ja välineet myös. Varsia joita ei saa säädettyä, sumupulloon tungetaan kaikki pesuaineet eikä niihin edes kirjoiteta mitä ne sisältää saat haistella ja arvata, työvaatteet on kamalat (itse en käytä vaikka olenkin valitusta tästä saanut).

      Työaika niin mikä aika voisi kysyä. Se kun juostaan hulluna ympäri taloa ja yritetään ehtiä kaikki tekemään siinnä sekunnissa. Alle 3h / päivä....

      Palkka joo saat joka palkkapäivä soitella perässä et missäs se taas on... Ja mitäs tämä ja tämä taas tarkoittaa ja miksi näin ja nyt on tunnit laskettu TAAS väärin... 9,25€ / h mahdolliset lisät. Palkka laskelmaa saa erikseen pyytää ja palkkaa... Ja tietysti kaikki hoidetaan eripaikasta ja kukaan ei tiedä yhtään mitään...

      Suosittelenko SOL'ia? EN TODELLAKAAN!!

    • SOLilla vielä...

      Hei! Siis ihan samaa mieltä yllä olevien kanssa. Aloitin alkusyksystä ja kovaan ääneen lupailtiin, kuinka koulutus tullaan pitämään heti ensimmäisinä työpäivinä, perehdytetään taloon jne... No, 7 viikkoa takana eikä ole kuulunut. Koulutus on tarkoittanut tähän mennessä sitä, että kierrät kokeneen ja uraansa kyllästyneen siivoojan mukana ja opit häneltä, miten asiat pitäisi hoitaa. Seuraavalla viikolla kierrätkin palveluohjaajan mukana ja saat ihan eri neuvot...

      Komppaan nimimerkkiä Pintanaarmuja: kemikaaleista ei ole kerrottu yhtään mitään!!! Käytin ensimmäiset viikot yleispuhdistajaa ja ikkunanpesuainetta, kun lähetettiin yksin siivoamaan enkä ollut varma, mihin mitäkin pitäisi käyttää... mitään ei kerrota automaattisesti vaan kaikki pitää kysyä, ja mielellään vastataan suuren taivastelun kera ja puhutaan sitten kuin idiootille - kun et tuotakaan tiennyt!

      Palkasta ja työajoista ei viitsi edes puhua, on raivostuttavaa kun työtä on aamuvarhain muutama tunti ja koko loppupäivä on sitten vapaana. Kuitenkin, kun yrittää AJOISSA kysyä muutaman päivän lomaa, jos vaikka pääsisi käymään jossain, niin ei todellakaan myönnetä, kun on niin kiireistä jne. Ihan kuin sinne ei muka saataisi sijaisia?! Ja sitten olet sidoksissa typerään työhösi pari tuntia päivässä, muun ajan vapaalla, mutta mihinkään et voi ikinä lähteä, kun kuitenkin seuraavanakin aamuna on noustava pesemään niitä vessoja.

      En kyllä todellakaan suosittele SOLia kenellekään, mutta kasvaapa ainakin välivuotelaisen opiskelumotivaatio tällaisen kokemuksen myötä...

    • kuravellifirma

      Ite ollu sollilla nyt kiinteistöhuollon hommissa 1.5vuotta, omaa autoa käytän joka päivä ja 2vkossa tulee kilometrejä 100-250. KAIKKI kilsat edelleen saamatta. viimeksi viimeviikon perjantaina "no nyt laitoin maksuun", tänään tiistaina palkkapäivänä ei vitttu taaskaan oo rahat tilillä....

      • jeeeees

        Hei kieroilu ja valehtelu päin naamaa on yks vaatimus tässä puljussa, että pääset töihin. Kunhan oot mahdollisimman viekas,sitä parempi.


    • bbn

      Itse olin SOL:illa reilun 4 vuotta ja voin sanoa että mene mihin tahansa muuhun firmaan mutta älä tuonne.Siellä on epäpätevimmät esimiehet jotka tiedän...toisin sanoen ei siis minkäänlaista koulutusta ja heidän henkilöstö johtamis taitonsa eivät kyllä ole mistään kotoisin
      -

      Samat kokemukset.

      Itse irtisanouduin myös, enkä kadu. Heillä on 4kk koeaika jolloin saa koska vaan sanoutua irti. Jatkuvaa kyttäystä ja kotiin soittelua. Nyt ymmärrän, miksi kukaan ei halua SOL:ille.

    • STOP NY

      Älä tuu SOLLILLE...paska firma. Ite oo ja tässä lafkassa ei mikään toimi...varsinkaan palkat...aina saa penätä rahoja joita ei oo maksettu. Ja töitä teet urakalla ja saat paskaa niskaan koko aika. Yrkky firma!

    • Älä mene sollille

      Olin kesätöissä sollilla tänä kesänä. Melkein joka palkkalaskelmassa oli virheitä, eikä palkka tullut aina ajallaan tilille. Esimies oli kiero ja epäpätevä. Vältän tätä oi niin aurinkoista firmaa jatkossa kuin ruttoa.

      • esmies

        Missä päin on kurjimmat esimiehet?


    • Toinen esimies

      Minuakin kiinnostavat paikkakunnat missä pahimmat esimiehet?

      • savosta.

        Älkää ihmiset vain ikinä menkö SOL:lle töihin, aivan järkyttävää toimintaa. Työntekijöille soitellaan kotiin milloin mistäkin turhasta asiasta jonka voisi hoitaa työaikana, työehtosopimusta rikotaan eli ei makseta korvauksia jotka kuuluu maksaa (käytännössä siis jos vaadit korvauksia niin töitä ei enää sinulle riitä), esimiehet antavat parhaat ja useimmat työvuorot sukulaisilleen. Painostava ja ahdistava ilmapiiri. Tiedänpä tapauksen jossa henkilökunnasta pari henkilöä menivät esimiehelleen kertomaan vakavasta asiasta koskien esimiehen sukulaisen toimintaa töissä, niin esimies syytti henkilöitä valehtelijoiksi puolustaen sukulaistaan. Toivon että kyseiset henkilöt ilmoittavat touhusta poliisille ja työsuojeluun, sekä liittoon koska kyseessä on jo todella todella vakava asia jos esimies ei lähde toimiin kun työntekijä tulee kertomaan väärästä kohtelusta. Mutta kun nuoria ihmisiä työpaikan menettämisen pelossa niin ei uskalleta kertoa eteenpäin varsinkin kun esimies ei ota vakavasti...

        Eipä pidä myöskään vaitiolovelvollisuus esimiehillä, esimerkiksi työntekijöiden sairauksista kerrotaan toisille työntekijöille.

        Jokaisen jota kohdellaan epätasa-arvoisesti SOL:lla kannattaisi lähteä viemään asioita eteenpäin, mitä useampi kertoo omat kokemuksensa työpaikan menettämisen pelon uhallakin, niin joskus kyseinen firma joutuu vastuuseen. Ei pidä kaikkea niellä työntekijänäkään. Tasa-arvo ei tuossa firmassa toteudu työntekijöiden välillä, mm. työvaatteiden ja joululahjojen sekä työvuorojen osalta. On ikävää, että kyseinen firma pitää epäpäteviä (oikeastaan jollain tapaa häiriintyneitä?) esimiehiä ja miten se pilaa henkilökunnalta työilmapiirin, ihmekös että porukka vaihtuu jatkuvasti. Kertoo aika paljon, että joissain paikoin kun paikalle laitetaan sijainen niin työntekijät ovat tyytyväisiä, kun voivat vain hoitaa työnsä normaalisti ilman hirveää esimiestä ja kaikki toivoisivat että esimies menisi vaihtoon, jotta töissä voisi olla normaalisti ja kaikki käytännön asiat hoituvat paremmin.

        Älkää oikeasti kukaan menkö SOL:lle, boikotoikaa kyseistä firmaa, varmasti töitä löytyy muualtakin kun jaksaa etsiä. Järkyttävää toimintaa jota ei kannata tukea missään nimessä.


      • kiitti, riitti

        Lappeenrannassa ehdottomasti!!!!
        Ei saa vaatteita ja jos saa niin kovan kerjäämisen jälkeen.
        Omat kumisaappaat pitää olla. Talosta ei saa!!
        Puolentunnin ruokkistakaan ei ehdi pitää, jos meinaa saada homman tehtyä ajallaan.
        jne.jne.jne


    • Porissa pelleilyä

      Porissa ainakin täysin epäpätevää henkilöstöä johdossa ja aika paljon myös löytyi työntekijöissäkin,kun ei kukaan ammattilainen halua sollille töihin tyydytään keneen vaan kun on mopin tai imurin nähnyt,ollaan viikko pari ja takaisin kilometri tehtaalle.

      Eniten kuitenkin poainotan esimiesten ammattitaidottomuutta,nimiä ei tarvitse mainita koska paikkakunnalla ei niin montaa esimiestä ja jokaisen kanssa sama touhu. myöskin tuosta palkasta voin sanoa että todella harvoin masettu mitä kuuluu ja palkanlaskijan numeroa ei anneta,tosin sain sen kalastettua,mutta mitä hyötyö kun ei 98% vastaa,jos niin helvetin kärttynen. ja kun meiliä pistää ystävällisesti ei se todellakaan vastaa.

      kyllä näitä "kokemuksia" porin sollista riittäisi pieneen kirjaan ja tämäkin vasta tämän vuoden ajalta.

      Suosittelen katsomaan muita töitä,todellakin.

      • ohhhhoh

        Tulipa kirjoitus virheitä kun aamuhämärissä näpyttelee mutta asia tuli selväksi:)


      • Tahtomattaan solisti
        ohhhhoh kirjoitti:

        Tulipa kirjoitus virheitä kun aamuhämärissä näpyttelee mutta asia tuli selväksi:)

        Samaa edelleen kuin edelliset. Menosta on aurinkoisuus kaukana! Olen viihtynyt 5 vuotta kerroshoitajan hommissa, viime kesään asti kun meidät ulkoistettiin solille, keneltäkään kysymättä että haluammeko loparit vai palkkaorjuuteen..
        Tyon vähäisinkin ilo on kadonnut, kiire on joka ikinen päivä sama vaikka olisi hiljaisempaa, esimies soittelee kotiin haukkuakseen hitaudesta tai sitten järjestää ns palaverin, eli julkisen haukkumisen/saarnan milloin mistäkin tärkeäksi katsomastaan aiheesta, jatkuvaa niskaan huohotusta, painostusta olla nopeampi ja tottakai huolellisempi..voisi jatkaa loputtomiin. Lyhyesti sanottuna ennen pitämästäni työstä on tullut yhtä helvettiä solin myötä, tai tämän ihastuttavan palveluohjaajamme myötä.
        Loparit on ainoa vaihtoehto tai menee selkä ja menee järki, jopa karenssin uhalla. Että kiertäkää kaukaa jos voitte koko lafkan..


      • sollilporis

        Taas mää lähden siivoilee toiste jälkii...
        Täytyy olla kova pää et tuol kestää eikä koskaa voi tietää millo tulee taas valituksia! tai se eka kirjalline varotus... suullisesti o jo tästä et pia "P****lt tulee kirjallinen varotus.." -.-


    • moppi1

      Olin päivän työssä oppimassa ja se oli siinä, kiitos mutta ainakin kerrosiivous on kuin sotavankila leiri.En ole herrkkä hipiäinen ja tässä iässä olen tehnyt jos jonkinmoista työtä aina saattohoidosta hyvinvointiavustajaan, mutta kävipä kerrankin näin, yhtä kokemusta vain rikkaampana, tai mun työpaikka ohjaaja oli todella epäystävällinen joka muuten ei edes arvostanut ilmasta työvoimaa tässäkään kohtaa!

    • 123123123123

      Ei kannata mennä SOL:lle töihin koskaan. Sen puljun moraalin puutteesta kertoo paljon jo postirikkurit (miten häpeällistä ja tuomittavaa toimintaa) sekä miten teettävät esimiehillään töitä ilman kaikkia korvauksia ja sama työntekijöillä. Eli työntekijöiden palkoista revitään se voitto, kätevää kun porukalle ei tarvitse maksaa samaa kuin muut firmat ja voidaan koko ajan sitten laajentaa kun halvemmalla saa hommat teetätettyä, työntekijöiden kustannuksella.

      http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2012/03/14/he-tekevat-2-miljoonaa-tuntia-ilmaista-tyota/201225237/12

      Tässäpä SOL:sta, kiitos heille että ihmisiä työllistetään vähemmän ja yritys saa voittonsa työntekijöiden tehdessä heille ilmaiseksi töitä. Olen läheiseltäni kuullut kuinka on vaikeaa saada edes työvaatteita (jotka pitää itse toki pestä omalla kustannuksella) ja miten vuoroissa suositaan sukulaisia/tuttuja. Kaikkia lisiä ei makseta, vaihtoehtona on joko tehdä ilman lisiä tai lähteä. Esimiehet taidottomia, eivät saa edes vuorolistoja koskaan tehtyä joten soittelevat päivittäin työntekijöille. Palkat usein väärin eli ammattitaidottomat palkanlaskijatkin, usein tietysti juuri SOL:n hyväksi.

      Jokainen joka SOL:lta lähtee, hakekaa maksamatta jääneet korvauksenne jälkikäteen kun olette saaneet jo uuden työpaikan. Jokainen kun hoitaa asoita, niin luulisi jonkun tahon joskus puuttuvan firman toimintaan jossa jatkuvasti rikkomuksia ja kun joutuisivat maksamaan ne korvaukset jotka työstä kuuluu maksaa, voisi muutkin asialliset firmat pärjätä näiden isojen riistäjien kanssa. Ei ole reilua että firma laajenee koska ei maksa oikein työntekijöilleen ja saavuttaa siksi monopoliasemaa, ja kohta on ainoana vaihtoehtona kaikkialla sitten tehdä matalapalkkaista duunia riistofirmalle. Älkää antako jyrätä oikeuksianne vaan pitäkää niistä kiinni, ei ole reilua muuten muitakaan yrityksiä kohtaan.

      Ja ennen kaikkea, älkää menkö SOL:lle töihin. Älkää nöyrtykö, vaan menkää minne tahansa muualle minne vain pääsette. Älkää kannattako SOL:n toimintatapoja.

    • kokemuspuhuu146

      Selkärankaa, ihmiset! Älkää sietäkö liikaa, vaan liittykää PAM-jäseneksi ja vaatikaa oikeuksianne, ennen kuin on liian myöhäistä. Eli kun sinulla vielä on töitä. Isot firmat kohtelee työntekijöitä kuin aivotonta samanmielistä karjaa, jota on helppo taivutella tahtoonsa. Pienemmissä paikoissa olet oikea työntekijä, ihminen. Valinta on sinun.

    • xdxddd

      Miten ihmeessä tää touhu voi jatkua vuodesta toiseen samanlaisena.Näitä kommentteja yli 10v.takaa ja mikään ei oo muuttunut.Itse ollut nyt reilun vuoden ja nyt riitti. Esimiehet on todellakin niin epäpäteviä kun olla voi...ilmeisesti siihen asemaan pääse kun nuoleskelee tarpeeksi mitään taitoja ei tarvita kyseiseen hommaan .Meillä kirjallisia varotuksia jaetaan ihan mielivaltaisesti jos naama ei mielytä tai saat suusi auki vääryyksistä mitä yritetään tehdä tai sit siiretään toiseen kohteeseen jos olet eri mieltä tämän epäpätevän pomon kanssa. ÄLKÄÄ IHMISET KOSKAAN ASTUKO JALALLAKAAN SOL-PALVELUIDEN LEIPIIN ......palkoista edelleen joutuu kyselemään perään ,että ne on oikein...uskomatonta touhua......halvalla ei saa kun paskaaaaa....

    • opiskelija111

      Itsellä ainakin positiivisia kokemuksia SOL palveluista kesätöinä.
      Palkka ihan kohtuullinen opiskelijalle ja napsahti aina tilille maksupäivänä.
      Esimieheen sai yhteyttä tarvittaessa helposti, eikä tullut mitään ongelmia vastaan.

      • Köhköh

        Joopajoo. . .


    • ToimistoSolisti

      Minäkin ihmettelen tuota palkanmaksusta kommentointia, kun ei oo itellä ollu mitään ongelmaa?

      Yks mikä riivaa on se, että jos työskentelee yhdessä kohteessa yli 6h, pitää työajasta vähentää 30min. Tuo 30 min ruokatunti vähennetään palkanmaksussa automaattisesti jos tunnit vaan sen yli 6h/kohde vaikka et olisikaan kerennyt tuntityökohteessa pitämään kuin lakisääteisen virkistystauon mikä kuuluu työaikaan :/

      • Julmetuks

        Sittenhän sinulla on palkanmaksussa ongelmia, jos palkkaa ei makseta todellisten tehtyjen tuntien mukaan. Pidä ne ruokatauot äläkä tee ilmaista työtä! Ja sitten valitetaan kun työnantaja sitä ja tätä, kun ei perusasioista osata pitää huolta.


    • Laitoshuoltajanro100

      Jos olet liitossa niin kysy näitä asioita siellä. Osaavat varmasti kertoa :-)

    • Laitoshuoltajanro100

      P.s. Paras työnantaja on oma kaupunki/kunta. Ei muuta kuin puhelin käteen ja rohkeasti kysymään, näin sain itse töitä.

    • Olinjoskus

      Liittoon vaan heti, ja vikojen ilmaannuttua liittoon yhteyttä. Ollaan yhtä kenkkuja sinnekin päin, niin eiköhän ala tahti muuttua. Ja puhelinta ei tartte pitää auki sitä varten että duunista soitetaan. En ainakaan ite vastais moisiin soittoihin. Ei tuommosessa duunissa jaksa kauaa, hermo menee.
      Jaksamisia kumminkin kaikille jotka sollilla raadatte.

    • Äläalota

      Älä alota!!!!

      • Samaakued

        Tuon edellisen viestin piti tulla aloitusviestin(aloittamassa työt sollilla) perään!!!!


    • ulos

      Työharjottelu meni hyvin, SOL:in esimies antoi 8 kiitettävää ja 8 hyvä arvostelua kirjallisesti ja pyysi heti koulun loputtua tulemaan työhön.
      Niin alkoi mieleinen työ siivoojana ja toisetkin siivoojat kehuivat ahkeraksi ja hyväksi työntekijäksi. Ei moittimista.
      Vajaa 3 kk. ja tuli tekstiviesti 20.50. "Tule huomenna 11.00 toimistolle, puhutaan työasioista". Toimistolla heti annettiin allekirjoitettavaksi eroilmoitus, ilmoituksin, että työ loppuu nyt heti. Kysyttäessä moneen kertaan, "miksi, kun kaikki hyvin?" Vastaus,"ei tarvitse sanoa". "Mene luovuttamaan työvaatteet ja avain". Pilkallisesti, "hyvää päivänjatkoa sinulle". Uskomaton asia, mutta tosi.
      Pyydettäessä selvitystä aluepäälliköltä, hän kertoi saaneensa sellaisen selvityksen irtisanojalta, eettä "ei syntynyt edellytyksiä pysyvälle työ-suhteelle", joka selvitys ei kerro mitään yksityiskohtaisesti. Kun työ tehty hyvin, ei ole mitään syytä , jonka voisi avoimesti ja rehellisesti kertoa.
      Irtisanominen tehtiin epäreilulla ja -inhimisellä tavalla, ei normaalilla. Pyydettäessä yhtiön oimitusjohtajalta toimenpiteitä, vastaus oli "en tunne tätä asiaa, mutta palaan siihen ensi viikolla": Ei ole palannut.
      Samalla tavoinko irtisanojakin toivoisi hänet irtisanottavvan?
      Samaan aikaan hakivat 20 uutta siivoojaa kesäksi ja vähän myöhemmin vielä 5 lisää. Kun koeaika on 4 kk., se mahdollistaa tällaisen törkeän pelaamisen ihmisiä ala-arvoisesti . Turha odottaa pysyvää työpaikkaa.
      Työnjohto joka tasolla käyttäytyy halpamaisesti, epäinimillisesti ja syvästi loukkaavasti hyvää työntekijää kohtaan.
      Varokaa samanlaiseen ansaan joutumasta. Katkera kokemus.

      • oikeudessaollut

        Vaikka koeaikapurkuun ei tarvitse ( työnantaja painottaa esimiehelle; ei saa) kertoa. Mutta kun/jos asia menee oikeuteen on siellä työnantajan annettava pätevä syy koeaikapurulle.


      • oikeudessaollut

        siis syytä ei tarvitse kertoa, puuttui edellisestä


      • Anonyymi

        Samanlaisia paskapäitä ne on nykyäänkin. !!! Samallalailla tekivät minullekin ,ÄLKÄÄ KUKAAN MENKÖ SINNE TÖIHIN ,VAROITAN!!!!!


      • Anonyymi

        Mulla oli samaa mutta Iss:än kanssa! Tosin pelkuri esimies ei itse uskaltanut soittaa vaan laittoi hänen oman esimiehensä soittamaan mulle, mitään perusteluja irtisanomiselle ei ollut,liitosta tässä tapauksessa pamista sanottiin että kyllä ne voi tehdä noin,no liitosta erosin,pami ei koko 5 vuoden aikana kun siellä olin auttanut! ISS pomo narsistinen,nyrpeä akka jolla oma hoviporukka!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla oli samaa mutta Iss:än kanssa! Tosin pelkuri esimies ei itse uskaltanut soittaa vaan laittoi hänen oman esimiehensä soittamaan mulle, mitään perusteluja irtisanomiselle ei ollut,liitosta tässä tapauksessa pamista sanottiin että kyllä ne voi tehdä noin,no liitosta erosin,pami ei koko 5 vuoden aikana kun siellä olin auttanut! ISS pomo narsistinen,nyrpeä akka jolla oma hoviporukka!

        Missäpäin tämä on tapahtunut?

        Nimim. Entinen ISS työntekijä, jota PAM ei auttanut.


    • juhkkk

      Aivan järkyttävä paikka. Esimiehet osaamattomia työpaikkakiusaajia. Lahdessa varsinkin. Pahin oli Katja Salmen.

      • exsolilainen

        Itse olen juuri irtisanoutunut Sol:ilta. Täysin ammattitaidoton esimies Keski- Suomessa.
        Ottakaapa yhteyttä esim. työsuojeluihmisiin, työterveysihmisiin ym. että saataisiin Sol;in työhönsä sopimattomat esimiehet ruotuun.


      • O-ouapua

        Apua. Itse olen juuri siellä alottamassa.


      • O-ouapua

        Oliko kuka sun esimies?


      • exsolilainen

        Oletko tulossa mihin Keski-Suomessa ?


      • O-ouapua

        Jyväskylässä siis


      • exexex

        No, voi voi :(
        Sen neuvon annan, että älä tapa itseäsi työllä. Jos alue on annettuun aikaan nähden aivan mahdoton, vaadi muutosta. Ja vielä, seuraa palkkojasi että saat kaiken mikä kuuluu.


      • eiSOL
        exexex kirjoitti:

        No, voi voi :(
        Sen neuvon annan, että älä tapa itseäsi työllä. Jos alue on annettuun aikaan nähden aivan mahdoton, vaadi muutosta. Ja vielä, seuraa palkkojasi että saat kaiken mikä kuuluu.

        Itse sain SOL-yhtiöstä tarpeekseni ja myös potkut koeajalla, kun iltamyöhään soitettujen haukkujen jälkeen sanoin suorat sanat epäpätevälle esimiehelle.
        Mitoituksethan ovat usein täysin pielessä, viisi-kuusi työntekijää saisi olla isoissa paikoissa, mitkä koetetaan teettää yhdellä.
        Esim. kaverini on laitoshuoltajana sairaalassa, hän siivoaa päivässä suunnilleen saman kokoiset alueet (ja kiire on heilläkin), kuin minä jouduin jo ennen 8:aa aamulla siivoamaan. Työaika alkoi kuudelta, mutta menin jo 4-5 välillä, että ennätin jotenkin hutaista ruokalat, kabinetit , parikymmentä toimistohuonetta, wc:t, oli myös 1.luokan puhtaus paikat,
        käytävät, käsin tiskata ym.ym.. Sitten vasta alkoi ns. varsinainen työpäivä sosiaalitilat yms.
        Olin tyytyväinen potkuihini, en saanut karenssia, minuun uskottiin, kun kerroin syyn, vaikka työtodistukseen oli potkujen syyksi laitettu: käytös ja työtaito. Ne olivat kuulemma huonoja:)
        Olin juuri siivousalan koulun käynyt, kaikki oppi päässä ja sanoin vain totuuden esimiehelle, se oli huonoa käytöstä, vaikka itse huusi kuin rantapiru puhelimessa klo 20.30 illalla.

        Sain paljon kivemman työpaikan melkein heti.
        En suosittele noita isoja siivousfirmoja, paitsi, jos olet nuori ja fyysisesti erittäin vahva.


      • Anonyymi
        exexex kirjoitti:

        No, voi voi :(
        Sen neuvon annan, että älä tapa itseäsi työllä. Jos alue on annettuun aikaan nähden aivan mahdoton, vaadi muutosta. Ja vielä, seuraa palkkojasi että saat kaiken mikä kuuluu.

        jOO PALKKOJA EI SAA KOSKAAN OIKEIN ,AINA PITÄÄ KORJATA YM YM !!!


    • kuulin

      Eikös Solin uusi työsuojeluvaltuuttekin ole joku ulkomaalainen, joka ei edes puhu suomea :DD

      • Anonyymi

        5 vuotta myöhemmin ulkomaalaisia enemmän kuin suomalaisia työntekijöitä, eivät ymmärrä tai osaa suomea,monet palveluvastaavat ja esimiehet vaan mielistelee niitä ja puhuvat englantia, Englantia on joka helvetin paikassa ! Muualla maassa jos on töissä niin oletuksena on että puhutaan sen maan kieltä eikä mennä englannilla!! Ärsyttävää tää että Suomessa et saa kohta puhua omaa äidinkieltä vaan englannilla mennään,myös arabia,Intia, Italia ja mitä muita kieliä saa vain kohta puhua....


    • E98882

      Maksaako Sol arkipyhäkorvaukset?

      • moppimummo

        Eipä taida maksaa.Mutta tee kunnon sopimus niinkuin minäkin tein.Lupasin olla tekevinäni töitä ja he lupasivat olla maksavinaan palkkaa.Ja tämä on toiminut jo kohta 20 vuotta molempien osapuolien ollessa tyytyväisiä.Esimieheni jopa vihjaisi mahdollisesta tulevasta kauppakamarin ansiomerkistä,jos olen jatkossakin oikein kiltisti.


    • Zz0000

      Hälytyslisä???!

    • Huijarihommaa

      Täytyy kommentoida tämän palstan aikaisempien vuosien kirjoituksia. Nimittäin ei ole muuttunut parempaan suuntaan korvausten maksut vaan joutuu tappelemaan suorastaan muutamista roposista! Epäpätevät "pomot" rääkyy kurkku suorana kun kyselet oikeuksistasi. Eivät suostu maksamaan eikä kuulemma ole edes tietoisiakaan, että esim. kilometrikorvaukset on maksettava työntekijälle!? Miten tämä touhu saa jatkua vuodesta toiseen ilman, että siihen kukaan puuttuu??? En suosittele kenellekään työpaikaksi! Onneksi löysin paremman!

    • aypomotulos

      Kaikki siivousfirmat ovat samanlaisia.
      Työntekijä imetään kuiviin, nöyryytetään, poljetaan oikeuksia ja ihmisarvoa.
      Maahanmuuttajien asema vielä huonompi kantaväestöön verrattuna. Käyttävät härskisti hyväksi tietämätöntä.

      Ainoa parannuskeino siivooja aseman parantamiseen on kaikkien siivoojien järjestäytyminen ammattiliittoon. Ja nykyisten ay-johtajien roskikseen heittäminen.

      • Anonyymi

        Yleensä l&t on kaikista halvin kilpailutuksessa ja Iss. Sen jälkeen tulee yleensä rtk ja Sol viimeisten joukossa. Tarjousta pyydettäessä Sol on nii. Kallis firma työltään, että häviävät kaikki suuret kohteet ja kilpailutukset ennemmin ja myöhemmin. Jos asiakas saa tarpeeksi hinta laatu suhteen takia, syy on yleensä se että hommat hoidettu aivan alakanttiin liian tiukille laskettujen hommien takia. Kovan neuvottelun myötä saadaan asiakkaan kanssa tuntimäärä nostettua, ja asiakas pidettyä. Yleinen tapa monella firmalla. Kuitenkin firmat nostaa hintoja aina kun tarjous kierros on käynnissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä l&t on kaikista halvin kilpailutuksessa ja Iss. Sen jälkeen tulee yleensä rtk ja Sol viimeisten joukossa. Tarjousta pyydettäessä Sol on nii. Kallis firma työltään, että häviävät kaikki suuret kohteet ja kilpailutukset ennemmin ja myöhemmin. Jos asiakas saa tarpeeksi hinta laatu suhteen takia, syy on yleensä se että hommat hoidettu aivan alakanttiin liian tiukille laskettujen hommien takia. Kovan neuvottelun myötä saadaan asiakkaan kanssa tuntimäärä nostettua, ja asiakas pidettyä. Yleinen tapa monella firmalla. Kuitenkin firmat nostaa hintoja aina kun tarjous kierros on käynnissä.

        Kyllä täälläpäin Sol lyö halvimman tarjouksen ja näin kahmii kohteet itselleen. Sitten lyödäänkin pienellä palkalla laajat alueet yhdelle siivoojalle, kun ei ole enää varaa palkata useampaa työntekijää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä täälläpäin Sol lyö halvimman tarjouksen ja näin kahmii kohteet itselleen. Sitten lyödäänkin pienellä palkalla laajat alueet yhdelle siivoojalle, kun ei ole enää varaa palkata useampaa työntekijää.

        Sol on täälläkin se joka tiputtaa ja tiputtaa vielä lisää työntunteja ja tekijöitä pois,yt neuvottelut usein, 1 ihminen joutuu hoitamaan 2-3 ihmisen työt,lisäksi mitä uudempi kohde sitä paremmin tulee tavaraa,monet muut solin kohteet jätetty oman onnensa nojaan,ei tule esimiesten tai palveluohjaajat käymään,ellei sitten tule paljon valituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sol on täälläkin se joka tiputtaa ja tiputtaa vielä lisää työntunteja ja tekijöitä pois,yt neuvottelut usein, 1 ihminen joutuu hoitamaan 2-3 ihmisen työt,lisäksi mitä uudempi kohde sitä paremmin tulee tavaraa,monet muut solin kohteet jätetty oman onnensa nojaan,ei tule esimiesten tai palveluohjaajat käymään,ellei sitten tule paljon valituksia.

        Niin tuttua juttua!
        Voi siivoojaparat!:(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tuttua juttua!
        Voi siivoojaparat!:(

        Siivooja parat niinpä,ihmettelen miksi kukaan meistä siivoojista ei menisi lakkoon? Se olisikin näky jos ei esim viikkoon tai kahteen kukaan siivooja ilmaantuisi omaan kohteeseen vaan vetäisi lonkkaa kotona 😁


    • Pel8kas

      Lappeenrannan hotellisiivouksesta kellä kokemuksia?

    • paskaakipaskempi

      kouvolassa ihan persreikä työnantaja! mieluummin vaikka imurikauppiaaksi!!!

    • AURINGONPAISTETTA

      Joopa joo.......kuullostaa tutulta...työkohteet muuttuvat arvaamattomasti, ilmoitetaan vain et nyt menet sinne, sairaana et voi olla pois "ku koko pulju kaatuu jos oot pois", pikkupomo ilmoittaa olevansa tarkka merkityistä työajoista.....noh,mitä ny puoliso merkkaa työn päättymisajan puolen yön jälkeen.....vaikka tosiasias kotona 4-5tuntia aiemmin.....mut sääntöhän koskee muita siistijöitä.....orgsnisointikykyä ei esimiehillä....viestittelyä joka päivä, luutujen kuskaamista kotiin ja 2-3 kertaa pv.töihin lähtö.....jos ois perhettä ei onnistuis....

      • surkeaTA

        nii-in säännöt koskee työntekijöitä ei esimiehiä. Tästäkin löytyy kokemusta, kun akat makaa toimistossa teetä ryystäen ja palkka juoksee


    • EmpaattinenAs

      Vinkkejä hotelliasiakkaille toiselta asiakkaalta.
      Selvittäkää, mikä siivousfirma hoitaa hotellin siivouksen. Esim. Hotelli Ska.... käyttää SOL -siivousfirmaa, jonka siivoojilla on vain 15 minuuttia aikaa siivota yksi hotellihuone.

      Oksennusten siivoamisista siivooja ei saa mitään ylimääräistä korvausta, eikä lisäaikaa huoneen siivoukseen saada, vaikka huone olisi kuinka kaoottisessa kunnossa, ellei siellä jotain ole rikottu.

      Siivoojat saavat SOL-esimiehiltään moitteet, jos eivät kykene siivoamaan huonetta 15 minuutissa.

      Siivojan on siivottava yksi huone siksi yksin, kun kaksi siivoojaa huonetta kohti aiheuttaisi siivoojien välille keskustelua, joka kuulemma heikentää työtehoa. Mielestäni asia on täysin toisinpäin. Esim. sängyn petaaminen onnistuu kaksin paljon helpommin ja nopeammin.

      Aika noloa millekään hotelliketjulle, että käyttää tuollaista riistofirmaa kuin SOL. Nostaisivat mieluummin vähän hotellihuoneiden hintoja, jotta voisivat ostaa siivouspalvelut muualta.

      -Olkaa siis ystävällisiä ja laittakaa tekin lakanat, pussilakanat ja tyynyliinat eri kasaan vaikka tuolin päälle.
      -Ottakaa myös roskapussi pois astiasta ja solmikaa se.
      -Kerätkää likaiset astiat vaikka valmiiksi yhteen paikkaan.
      _Jos olette siirtäneet huonekaluja, niin laittakaa ne takaisin oikealle paikalle.

      -Itse en koskaan käytä hotellin shampoota tai saippuaa, joten olen jättänyt lapun niiden viereen, että ne ovat koskemattomia, mutta ilmeisesti ne menevät silti vaihtoon, sillä koskaan ei voi tietää, mitä joku muu asiakas olisi voinut niihin laittaa sekaan.

      Voimia SOL:n siivoojille. Kannattaa irtisanoa itsensä vasta sitten, kun on saanut palkan, muuten se voi jäädä saamatta. Älkää suostuko mihin tahansa, vaan kysykää heti liitosta oikeuksianne, kun vähänkään mietityttää, vaaditaanko teiltä liikaa.

    • customer76

      Aika noloa millekään hotelliketjulle, että käyttää tuollaista riistofirmaa kuin SOL. Nostaisivat mieluummin vähän hotellihuoneiden hintoja, jotta voisivat ostaa siivouspalvelut muualta.

      Hinta ratkaisee! Asiakas voi aina äänestää jaloillaan.

      • NoSkandic

        Itse en enää mene Skandic-hotelliin juuri siksi, että siellä nöyryytetään ja alistetaan kerroshoitajia Solin kautta.


    • LisaM

      Juu, onhan se kova työtahti, kun 5 tunnissa siivoat 20 hotellihuonetta. Vaihdat petivaatteet ja petaat sängyn. Imuroit huoneen, pyyhit pölyt, siivoat vessan ja kylppärin laajasti. Vaihdat pesuaineet, pyyhkeet, jääkaapin sisällönkin täydennät, viet roskat ym. - vartissa, nälissäänkin usein ja sydän hakkaa tuhatta ja sataa.

      https://www.pamlehti.fi/uutiset/uutinen-pam-lehti/2013/03/pam-lehti-42013-kerrossiivooja-juoksee-enemman-kuin-maratoonari.html

      Kerroshoitaja Viertokangas piti viimeisinä työpäivinään sykemittaria ranteessaan. Palautumisajat yllättivät. "Vajaan 7 tunnin työpäivän jälkeen palautumisaika olisi ollut 75 tuntia."

      https://www.pamlehti.fi/uutiset/uutinen-pam-lehti/2015/03/nuori-ja-hyvakuntoinenkaan-ei-selvia-kerroshoidon-tyotahdista.html

    • Orjia

      Olisi kiva nähdä, miten Juha Sipilä suoriutuisi noista hommista vartissa päivästä ja kuukaudesta toiseen 7 h päivässä lähes ilman taukoja.

      Juha Sipilä, kuten kai kaikki kokoomuslaiset, kannattaa sitä, että pitäisi sopia työehtoja enemmän suoraan työnantajan ja työntekijän kesken - ilman lainsäädännöllisiä tai liiton puuttumisia asiaan.

      No senhan tietää, että työntekijöitä riistettäisiin ja orjuutettaisiin entistä enemmän, paitsi että enempää tai nopeampaa ei hotellihuoneita siivota ilman laadun rajua heikentymistä ja työtekijöiden terveyden menetystä, mutta mitäpä se Sipilää haittaa, Firmathan saavat aina uusia työntekijöitä, jotka jaksavat taas sen jonkun aikaa raataa esimiestensä ja pomojensa tulojen kasvattamiseksi.

      Hei ILTALEHDEN toimittajat - tehkääpä juttu kerroshoitajien työstä. Kiitos! :)

    • Solinorja

      Olen SOL:illa itsekin töissä ja eipä ole syytä kehua työnantajaa. Koko lafka toimii ainakin täällä epäinhimillisesti. Työvuoroja saatetaan laittaa kysymättä olemattomalla varoitusajalla sekä ilmapiiri on kylmä ja myrkyllinen. Kaikki sujuu kuitenkin ihan mukavasti kunhan vain keskittyy työhön ja välttää ristiriitoja. On siellä kivojakin tyyppejä, mutta esimiestason ongelmat ja välinpitämättömyys työntekijöitä kohtaan saavat minut pohtimaan uuden osa-aikatyön hankkimista. Opiskelijana ei vain ole aikaa lähetellä useita hakemuksia. Enkä tiedä näistä isoista siivousfirmoista muutenkaan, tuskinpa vaihtamalla paranee.

    • Caticci

      Kokemuksia keskisuomesta? Hain juuri töihin sinne ja olisi kiva kuulla jotain minkälainen meininki siellä vallitsee?

    • SOLonOK

      Itse olen työskennellyt eri alan töissä ja useissa eri yrityksissä. Kyllä SOL on ollut ainakin omalla kohdallani yksi parhaimmista yrityksistä, missä olen työskennellyt. Siivousalahan ei ole kovinkaan herkullinen ala, mutta viihdyn 100% paremmin tässä Siivousyrityksessä, kun eräässä pienemmässä Siivous yrityksessä.

      • Sollipasol

        Laittakaas kiinteistöhuoltajatkin kommenttia, tuntipalkkoja/päivystyskorvaus määriä


    • Sol-keltanokka

      Itse olen menossa Solille (testaamaan), mutta työhistoriaa löytyy yli 10 vuotta ammattikoulutus. Valitettavasti ala soveltuu ihmiselle kuka on samalla tarkka, laadullinen ja puolensa pitävä. Tässä ammatissa pärjää kuka tahansa, mutta ei millä tahansa asenteella, ala vaatii tavallaa ravihevosen luonteen ja fysiikan.
      Hyviä tekijöitä on silti todella vähän ja alalla on äärimmäisen kova kilpailu mikä näkyy mm. pomojen stressaamisessa ja työtahdissa. Vittuiluja saa kokoajan ja ennenkuin alkaa saamaan arvostusta pitää ottaa vastaa aika paljon henkisen sitokyvyn ylittävää paskaa.

      On myös totta, että paras pomo on usein entinen siivooja kuka ymmärtää jotain alasta. Usein kuitenkin isoissa firmoissa pallilla istuu henkilöstö puolen tyyppi kuka ei tiedä on kirjoista lukeneena ja sivusta katsojan roolissa miten siivous sujuu.
      Usein puuttuu myös ymmärrys, että kaikki eivät ole yhtä ripeitä kun toiset. Tässä myös monesti mennään perseelleen, koska nimenomaan sen parhaimman työntekijän mukaan nämä työajat mitotetaan.

      Toi palkkaus ongelma on yleinen monessa eri firmassa ja siksi liittoon kannattaa kuulua, siellä sentään saa edes vähän ääntäänsä kuuluvaksi. Palkkalasku ja työntekoseuranta ohjelma on tulossa firmoihin mikä helpottaa työntekijöiden merkkauksia työpisteillä ja tunnit näkyvät realiaikaisesti. Toki esimies pääsee korjailemaan, jos tunnit eivät täsmää. Jossain pienissä firmoissa tämä on jo käytössä ja sieltä kun saa vaikka samantien lähetettyä PDF-muodossa juuri tallennetut työajat suoraan liittoon jos epäilee kusettamista. Siinä ei lähde työnantaja kokeilemaan rajojaan liittoa vastaan.

    • Dippadaapa

      Voi hyvää päivää taas mitä viestejä. "Älkää menkö sinne ja sinne, siellä siivoo SOL, joka riistää..."... "Älkää hakeko, joudutte orjuuteen..."

      SOL on huijarifirma, jossa esimiehet ovat kusipäitä? Näin, niin kuin ihanasti yleistettynä. Yleistys onkin yleensä joka asiassa korkean ÄO:n merkki. Aloitetaanpa siitä siis.

      Dilemma on siis SOL. Ratkaisu? -ISS, L&T? Onko siellä vähemmän kusipäitä ja parempi palkka? Entä kunnallinen siivous? Sitä ei kohta ole.

      Yleistetäänpä nyt sitten rautalangasta vääntäen: mene minne vaan, tilanne on sama. Alalla on yleisesti ongelmia, tässä muutama, joista pääsääntöisesti ongelmat saavat juurensa:

      - jatkuva, joissain tapauksissa lakisääteinen kilpailutus (tässä on pääsyyllinen, katsokaa toki kilpailijatkin peiliin)

      - sitä kautta matalat katteet, kova tahti ja matalat palkat,

      - joka saa aikaan alalle huonon työn maineen, työtä ei arvosteta

      - ihmiset eivät pidä puoliaan ja liitto, sekä työntekijät eivät nosta alan ongelmia pinnalle tarpeeksi hyvin.

      Esimiehistä yleistitte palkanmaksuongelmat ja ammattitaidottomuuden. Mistä teistä tämä johtuu, nauttiiko esimies siitä? Esimies ei saa maksamattomista palkoista sulkia hattuun, päin vastoin. On toki olemassa niitä kuuluisia narsisteja, mutta jos nyt yleistettäisiin kaikki sellaisiksi, niin pysyypähän teillä edes hyvä mieli jostain.

      No, jos vaihtaisi alaa? Mitäs, onko kaikkialla korkeampi palkka, eikä kova kiire? Sielläkö ne kivat tyypit on mm. esimiehinä? Kaikilla matalapalkkaisilla aloilla on samoja ongelmia.

      Olen ollut alalla töissä ja sen voin sanoa, että työilmapiiri ja oma asenne on kaiken perusta. Palkka ei ole kummoinen, mutta ei ole kyllä kaupassa ja partureillakaan, ei lähihoitajilla jne.
      Työ on usein itsenäistä ja usein omaan työhön pystyy vaikuttamaan paljonkin, itsepähän arvotat oman työsi miten tykkäät.

      Kivoja nämä haukkumisketjut, moni saa tyhjästä haukut ja potkut. Jännää...

      • Samaaihmettelen

        Itse ihmettelen samaa, Solissa missä itse työskentelen toimii kyllä hommat, ihmiset nyt haukkuu tyhmyyttään ja laiskuuttaan kaikkia siivousfirmoja,, siis ainoa tosi juttu mistä on aihetta valittaa on se et välttämättä ei tieto kulje esimiesten välillä ja palkka on yllättävän pieni,, muuten en ymmärrä et pitää mustamaalata ja solvata ihan jokaista siivousfirmaa,,kertoo vaan siitä et työt ei maita ja ovat itse kusseet hommansa ne joille on annettu potkut muka aiheettomasti,


      • NäinhänSe

        Itseasiassa monessa eri firmassa esimiehet ovat tulosvastuussa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että se on joko tulos tai ulos. Tulosta eri esimiehet voivat yrittää kuka milläkin tavalla. Yksi keino on teetättää 7,5 tunnin alue kolmeen tuntiin. Toinen keino on, että jätetään tahallisesti sieltä täältä palkkoja, lisiä, ylitöitä, vastuulisiä, lomarahat yms. maksamatta toivoen, että työntekijä ei itse sitä huomaa, ei tajua eikä uskalla vaatia mitään.

        Liitto ei auta, koska on täysin korruptoitunut eli käytännössä eri siivousfirmat ovat voidelleet ne hiljaiseksi.

        Lisäksi todellakin, on paljon työpaikkakiusaamista, savustusta, nepotismia, korruptiota, epäasiallista johtamista epäasiallisine huutamisineen, syrjimiseen, ahdisteluineen jne. Sitä tapahtuu joka firmassa. Johtaminen on usein ala-arvoista, koska johtajilla ei ole mitään johtajakoulutusta vaan esimiehet ovat useimmiten nousseet asemaan siivoojasta esimieheksi. Joskus saattaa olla esimiehiä, jotka on laitettu suoraan esimiehiksi ilman mitään siivousalan kokemusta ja koulutusta. Ala vetää puoleensa kouluja käymättömiä, katkeroituneita ja narsistisia persoonia. Valta nousee toisilla hattuun. Moni on saanut aiheetta potkuja ja savustamisia, syitä löytyy laidasta laitaan, milloin halutaan oma lapsi/kaveri tilalle, milloin et antanut seksiä, olit liian hyvä (kateus), milloin kilpailija osti ulos, milloin olit liiankin hyvä tms. Tätä tosin tapahtuu myös joka alalla koulutuksesta riippumatta.

        Jokatapauksessa on rumaa ja julmaa savustaa ihmisiä pellolle (älkää menkö sinne ja sinne). Antaa ihmisten tehdä työnsä ja ansaita se palkkansa, olkoot sitten palkka pieni tai suuri. Osa tarvitsee todella kipeästi ne säälittävät muutamatkin eurot.

        Joka alalta, jokaisesta firmasta ja koulutuksesta riippumatta aina jokaisessa työpaikassa on jotain ongelmia tai vähintään se yksi pakollinen työpaikkakiusaaja/savustaja.


      • Höpsköps
        NäinhänSe kirjoitti:

        Itseasiassa monessa eri firmassa esimiehet ovat tulosvastuussa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että se on joko tulos tai ulos. Tulosta eri esimiehet voivat yrittää kuka milläkin tavalla. Yksi keino on teetättää 7,5 tunnin alue kolmeen tuntiin. Toinen keino on, että jätetään tahallisesti sieltä täältä palkkoja, lisiä, ylitöitä, vastuulisiä, lomarahat yms. maksamatta toivoen, että työntekijä ei itse sitä huomaa, ei tajua eikä uskalla vaatia mitään.

        Liitto ei auta, koska on täysin korruptoitunut eli käytännössä eri siivousfirmat ovat voidelleet ne hiljaiseksi.

        Lisäksi todellakin, on paljon työpaikkakiusaamista, savustusta, nepotismia, korruptiota, epäasiallista johtamista epäasiallisine huutamisineen, syrjimiseen, ahdisteluineen jne. Sitä tapahtuu joka firmassa. Johtaminen on usein ala-arvoista, koska johtajilla ei ole mitään johtajakoulutusta vaan esimiehet ovat useimmiten nousseet asemaan siivoojasta esimieheksi. Joskus saattaa olla esimiehiä, jotka on laitettu suoraan esimiehiksi ilman mitään siivousalan kokemusta ja koulutusta. Ala vetää puoleensa kouluja käymättömiä, katkeroituneita ja narsistisia persoonia. Valta nousee toisilla hattuun. Moni on saanut aiheetta potkuja ja savustamisia, syitä löytyy laidasta laitaan, milloin halutaan oma lapsi/kaveri tilalle, milloin et antanut seksiä, olit liian hyvä (kateus), milloin kilpailija osti ulos, milloin olit liiankin hyvä tms. Tätä tosin tapahtuu myös joka alalla koulutuksesta riippumatta.

        Jokatapauksessa on rumaa ja julmaa savustaa ihmisiä pellolle (älkää menkö sinne ja sinne). Antaa ihmisten tehdä työnsä ja ansaita se palkkansa, olkoot sitten palkka pieni tai suuri. Osa tarvitsee todella kipeästi ne säälittävät muutamatkin eurot.

        Joka alalta, jokaisesta firmasta ja koulutuksesta riippumatta aina jokaisessa työpaikassa on jotain ongelmia tai vähintään se yksi pakollinen työpaikkakiusaaja/savustaja.

        Tulosvastuu on toki, mutta perusasia on se, että palkat pitää maksaa, sen tietää jokainen esimies. On tyhmyyttä ja röyhkeää jättää palkkaa maksamatta tuloksen saavuttamiseksi.
        Siksi toki voidaan joskus yrittää väliaikaisesti lyhentää sellaisista kohteista työaikaa, missä se on mahdollista.

        Yksi asia, mikä tulee näissä palkanmaksuissa yllätykseksi (tuli itsellenikin, kun tein siivoojan työtä), on TESissä olevat "aukot", niitä kun jokainen tulkitsee tavallaan. Esim arkipyhäkorvaus ei suinkaan kuulu kaikille, lukekaa tarkkaan ja miettikää kuuluuko, vai eikö ja kysykää liitosta viimekädessä jos on epäselvää.

        Jokainen, jolla on koulutusta, ymmärtää, millä tasapainotetaan taloutta. Työaikoja kiristämällä saadaan hetkellinen helpotus, mutta se ei ole kestävä malli.
        Ammattitaitoinen esimies pyrkii tuottamaan tulosta lisämyynnillä.
        Meillä on kaikilla esimiehillä hyvä koulutus pohjalla ja suurimmalla osalla pitkä työhistoria siivoojana, ohjaajana jne. Sen jälkeen ovat kouluttautuneet. Ikävä kyllä kaikkialla ei ole näin.
        Meillä kouluttautumista ei katsota kulueränä, vaan sijoituksena tulevaisuuteen.

        Harmi, jos jossain toimipisteessä ei osata hommia alkuunkaan johtajien ja sitä kautta esimiesten tasolla.


      • Anonyymi

        Ihmettelen kanssa,miten niin moni saa tyhjästä vaan potkut,ei voi aina olla niin että "kierrätetään" eli ennen koeajan päättymistä irtisanotaan, kyllä itse 8 vuotta siivonnut ja huomannut että ihmiset laiskempia kuin koskaan,nuorilla ei motivaatiota ja halua tehdä töitä! Saikutetaan milloin minkäkin syyn takia, ymmärrän jos jotain vakavampaa mutta muuten en tajua tuollaisia pikku asioita kuten esim "kurkku kipeä",päähän koskee ,viikon saikkua touhua! Joku joutuu ne työt tekemään eikä tuuraajia juurikaan ole!

        Kännykkää räpelletään työajalla, tauot venyy, opastaessa alkuun jäädään oven suuhun seisomaan ja töllistelemään, ei puhuttakaan että tekisi samalla jotain, vakityöntekijällä menee aikaa neuvoessa ja opastaessa paremmin työt sujuisi ilman vedettävää riippakiveä,tuntuu samalla ettei oikeasti kuunnella ja jälkikäteen kysellään aivan turhia asioita, toki kyllä tulee myös vastaan nuoria jotka tekee tietyn alueen nopeasti,mutta joskus jälki ei pintapuolisesti siististä huolimatta ole sen laatutason mukaista.


    • Yllätysyllätys
      • Sollipasol

        Joopa joo, paljonkohan kiky tunneilla saataisiin noin isossa firmas työpaikkoja?
        Maahanmuutajiakin on siksi niin paljon kun suomalaiset ei halua tuollaiseen yritykseen töihin. Otat nolla sopimuksen ja sit jos et pääsekään töihin, esim toinen työ ,opiskelu tai muu vastaava. Ni siihen loppui ne hommat, sanotaan laiskaksi..


      • SOLboikot

        Vai että siivojien pitäisi joustaa 9,56€/h tuntipalkasta jos firmalla menee huonosti ja lomarahojakaan ei haluta maksaa, kun se on niin vanhanaikaista.

        Näkyy olevan nykyisin sellainen mielipide yrittäjillä, että "ei palkalla tarvitse edes elää".

        Ei hyvää päivää... En ole siivoiusalalla, mutta pinna kiristyy heti, kun edes nään tämän riistofirman logon. Ei kenenkään itseään kunnioittavan ihmisen tulisi työnkennellä tällaisissa firmoissa, joissa ihmistä kohdellaan huonommin, kuin eläintä.


    • SOLisluu
      • siivotkaaitsenne

        Hyiss.....oksettavaa...


      • Soltyöntekijä

        Ehkä hieman liioittelua, ei sol nyt noin aurinkoinen ja hyvä ole:D


      • Anonyymi

        Kyllähän niillä tulospalkkioilla voi hieman tanssahdellakin... Katsoin tuon videon. Tunnistin kaikkien kasvot kun olen ne erinäisissä talon sisäisissä koulutuksissa nähnyt / tavannut heidät. Tuossa videossa on vain SOL kouluttajia, palveluesimiehiä, johtajia ja ohjaajia mutta ei ainuttakaan palveluvastaavaa eli siivoojaa. Ne aidot työnsä tekijät on unohdettu..

        Nimim. Entinen SOL ohjaaja :)


    • MTHM

      Perehdytys solilla varsinkin vallan "ammattitaitoista". Esimies aloittaa wc:n siivouksen pöntöstä ja sen jälkeen käy samalla pyyhkeellä läpi mm. ovenkahvat, valokatkaisimet ja altaan... Aseptiikka? Siivousjärjestys?Kumma jos taudit leviää.

      • Anonyymi

        No äläpä, meillä suomalainen työntekijä joutui mennä korjaamaan ulkomaalaisen kielitaidottoman WC:n siivouksen jälket kun tuli valitusta että vessaharjalla pesi ensin sisäpuolen ja sitten pöntön ulkopuolen:D ja vessoja oli siivottavana 6 kpl:TTA!


    • syrjintää

      Onneksi on muitakin puljuja. Lahdessa toiselta paikkakunnalta tullut ei pääse edes haastatteluun!

      • Anonyymi

        Oliko tämä siivouspuolella?


    • tiedän

      Kysyin työnkuormituksesta ja työturvallisuudesta. Savustaminen alkoi, viimeinen syytettiin häirinnästä ja epäasiallisesta käytöksestä. Esimies epäpätevä akka, myönsi, ettei tiedä työsuhde asioista mitään. Palvelujohtaja töykeä, epäasiallinen, epäpätevä akka. Ihme paikka SOL JKL. Älkää menkö SOLille töihin. Kaikki menee hyvin siihen asti, kun olet hiljaa. Sitten kun kysyt asiaa, joihin olisi syytä puuttua, astuu kuvioon epäpätevä sakki, joiden sotkut siivoaa tähän palkattu henkilö

      • Mustamaalaaus

        Höpö höpö, mustamaalausta, taisit saada potkut koska olet laiska tai huomasit että siivous alalla vaaditaan muutakin taitoa kuin huiskulla pyyhkäisemistä. Sol Jkl:ssä yksi parhaista, en tiedä muuta siivous firmaa jossa olisi yhtä lempeä ja mukava esimies ja vielä ihanempi palveluvastaava.


    • Juupajuu

      Ymmärrän sen ettei joissakin paikkakunnissa toimi hommat ollenkaan vaikka olisi sama firma kysymyksessä, mut jossain toisella paikkakunnalla saattaa taas vuorostaan esim olla ihanat esimiehet, mukava työporukka, palkat tulee oikein jne. Se on tuuripeliä aikas paljon. Myös tietynlainen oma asenne ratkaisee

      • hioiåiohjoöä

        Lahessa ei toimi ainakaan. Palkataan tietoisesti töihin ihmisiä jotka ovat tapavarkaita ja varastavat kaiken mikä irti lähtee.


      • Siivoojajaylpea

        Niinhän se varmasti on, mutta en lähtisi niinkuin suurin osa kommentoijista tekee mustamaalamaan joka paikkakunnan soleja. Törkeät esimiehet, väärin maksetut palkat yms tietyllä paikkakunnan siivous yrityksellä on asia erikseen. Olin itse ennen solia eräällä pienellä siivous yrityksellä töissä ja hui että millainen pomo, ylläpito siivoojia ei kunnioiteta yhtään ja kaikesta syytettiin siivoojia, oli tietty kuppikunta jotka sai kaikki parhaat siivousvälineet ja aineet, ihme nuoleskelu kerho oli se, mut irtisanoin itseni ennen 4 kuukauden koeajan päättymistä ja nyt solilla, ainoa miinus asia on palkka


      • Anonyymi
        hioiåiohjoöä kirjoitti:

        Lahessa ei toimi ainakaan. Palkataan tietoisesti töihin ihmisiä jotka ovat tapavarkaita ja varastavat kaiken mikä irti lähtee.

        Siivouspuolellako varkaita, eikai?


    • N.76

      Minä olen ollut töissä sollin palvelussa kohta 8v. Palkka on työmäärään ja raskauteen nähden huono minä heittäisin pallon päättäjille ja palvelujen ostajille kilpailuttaa sopimuksen ja valkkaavat halvimmat ilmaiseksi pitäisi kaikki tehdä kyllä köyhät köyhtyy mitenköhän sitten kun matalapalkkaiset kaikki päättää vaihtaa alaa? Kuka sitten siivoo?saman palkan saa kevyemmällä työllä juu ei tällä työllä rikastu. Kusipäitä on joka firmassa pitää vaan puntaroida missä kenenkin rajat menee joka vuosi jää vähemmän käteen palkasta minulla on 11,09e palkka kyllä minulle maksetaan kilometrikorvaus jos käytän omaa autoa toi puhelin minuakin ihmetyttää meillä siirryttiin whats app pomolle voi sitä kautta soittaa ja viestiä.

    • Ihmettel3b

      Vanha ketju mut vastaan: mikä ihme siinä on et yleistetään koko solia? Joku kirjoitti et Jyväskylä sol kauhea, ei pidä paikkansa, alueella missä itse teen, on ihanan rento ja mukava esimies, ja palveluvastaava samanlainen, tarkkoja toki ovat varsinkin laatutarkastuksien osalta mikä on todella hyvä, jos haluaa että kohde pysyy siistinä ja säilyy firmassa. En ymmärrä tätä solin mustamaalaus kampanjaa, voi olla ja uskon et joissain suomen alueilla ollakin inhottavat esimiehet mut se ei tarkoita et ihan kaikki on. Ainoa miinus puoli on nuo pienet palkat ja informaatio katkot

      • Siipikurjake

        Oot varmaan ennenkin kehunut tässä ketjussa "lempeä esimies ja ihana palveluvastaava"... Mä ainakin olen palveluvastaavana siivooja. Olet varmaan asiakas. Kuka kolleegaansa kehuis täällä kolmannessa persoonassa :D

        Hyvä että joku tykkää esimiehestään!


      • Siivoojana

        Itse asiassa olen just tavallisena rivisiivoojana solilla:D ja itse tykkään työstäni, olen huomannut et se oma asennekin ratkaisee aika paljon! Toki voi olla ja saa olla huono päiviäkin, mut silti pitää tehdä hyvää jälkeä, ihmeen moni nykyään vaan haukkuu eri siivousfirmoja, mikä voi olla ihan aiheellistakin jossain osin, mut on myös niitä jotka on joko aina poissa eli saikuttamassa, huonoja siivoamaan ja laiskoja tai sit saanut vaan potkut tekemättä jättämistään töistä.


      • Anonyymi

        Joopa joo.... Täyttä paskaa koko lafka.


    • Solilainen

      Kertokaahan joku kokeneempi. Olen määräaikaisessa työsuhteessa (Sol työnantajana). Työsopimukseen on merkitty tunteja 37,5 viikossa, ei ole aina ihan täyttynyt.
      Edellisviikolla työtunteja kertyi sitten taas 41, kun paikkasin erään työntekijän kohdetta koska hän oli sairauslomalla. Eikö olisi kuulunut saada ylityökorvausta? Tessistä koitin kyllä katsoa...

      • Äläannakusettaa

        Pekkasia kertyy viikkotuntien ylittäessa 37,5h mitkä työnantaja yleensä haluaa maksaa rahana. Kannattaa kysellä niistä.


      • N.76

        Ei meillä ole pekkasia käytössä meillä yleensä joko annetaan normi palkkana ylityöt tai palkallinen vapaa.ylityötunnit ja korvaukset yms pitää sopia esimiehen kanssa etukäteen miten toimitaan ylitöihin ei ole pakko suostua.


    • Mamma-

      No niin,minäkin heitän korteni kekoon.
      Olin 2kk. Töissä tässä *aurinkovoimalassa* voi helevetti,mitä kusetusta.
      Palkkaa ei makseta oikein,vaikka lähettää tuntilappua 2 eri ihmiselle ja joka viikko pitäisi se tuntilappu lähettää myös.
      Jokaisella eri työaika samassa kohteessa,varsinkin ne kiltimmät saa sen pienimmän ajan.
      Tuurata pitäisi ja taas työaika lyhenee.
      Kehtaavat vielä työn laatua kytätä ja heti tulee sanomista.
      Näin Turussa,kohdetta en viitsi sanoa mutta en todellakaan suosittele.

    • Einäin

      Palkoissa ollut myös ongelmia. Yleistä näissä hommissa. Mietin aina että kuinkahan paljon nuo kusettavat kesätyöläisiä kun eivät tajua katsoa mitä lisiä yms. kuuluisi saada
      Ylitöitä ei ole maksettu korotettuna ja sairaslomasta ei saa palkkaa jos on hoitajalta saatu sairaslomatodistus?!? Kumma juttu kun entinen työnantaja maksoi kyllä.

    • ohgod

      EN SUOSITTELE...kaverilleni tarjottiin solilta töitä rakennusapulaisen hommiin ja hän otti paikan vastaan. Hän oli noin 2 päivää rakennusapulaisena ja sen jälkeen hänet passitettiin pesulaan töihin. Itselläni kokemus, kun hain postinjakajan hommaan on se, että haastattelussa kävi ilmi ettei postinjakajan paikkaa edes ole! Tarjottiin heti aivan eri hommaa eli siivoustöitä. Harkitsin ja en ottanut paikkaa vastaan. Mitä täältäkin lukenut niin ei vissiin kovin rehellinen firma. Tällaisia kokemuksia Kuopion suunnalta..

    • Anonyymi

      Sol on muuten lyhenne "Saatanan Onneton Luuttuliisa"

    • Anonyymi

      Huolestuttavaa miten nämä täällä moneen otteeseen mainitut ongelmat jylläävät edelleen ainakin omassa kohteessani.
      Teen yksin isoa kohdetta, joka pitäisi mielestäni mitoittaa vähintään kahdelle työntekijälle, vaan kuulemma kaiken ehtii annetussa työajassa.

      Ongelmia siis työntekijä mitoituksessa, esimiehen toiminnassa, kilometri korvauksissa sekä sairasloma korvauksissa.

      Alunperin olin lyhyellä sopimuksella, jonka jälkeen minulle suorastaan tyrkytettiin vakituista sopimusta ( tähän mennessä asiat olivat olleet oikein hyvin ja työpaikka sekä antaja tuntuivat oikein mahtavilta )
      Vakituisen sopimuksen koeajan loputtua alkoivat samantien "ongelmat", esimies soitteli kotiin kello 21 jälkeenkin vielä ja haukkui luultavasti pienessä humalassa. Näitä haukkumis puheluita tuli usein, kun sanoin painokkaasti takaisin esimies päätti puhelut hyvin usein aikuisemaisesti räyhäämisen jälkeen lyömällä luurin korvaan.
      Esimies kertoi miten asiakkaalta oli tullut valituksia ( aina kun esimies itse joutui tuuraamaan minun sairaspoissa oloja, tai esimiehen oikea käsi ) , mitään välineitä oli turha odottaa saavansa. Asiakas yrityksen sopimuksessa oli kohta jossa paikat kerrottiin pestävän koneella, ikinä tätä konetta ei tullut vaikka perään kyselin.
      Esimies myös löysi aina uusia asioita mitä lisättiin siivoukseen vaan palkkaan tai työaikaan tätä ei laskettu.
      Kilometri korvauksia oli turha odottaa saavansa, ne sai monen kysymisen jälkeen aina väärin.
      Työhön perehdytys oli kaksi päiväinen, jossa minulle esiteltiin siivottavat kohteet ja tämän jälkeen jätettiin täysin oman onneni nojaan, perehdytyksen antaja siivosi myös samalla liinalla ensin wctä ja tämän jälkeen pöytä yms pintoja ( hyi) , aseptiikka oli täysin pielessä.

      Asiakas yritykseltä sitten otin itse monet ikävät palautteet vastaan esimerkiksi siitä koneen puutteesta, aina perään kuitenkin kehuttiin ettei työnjäljessä ole vikaa, joten tämä "lohdutti" hieman siinä kuunnellessa niitä palautteita.
      Monet päivät venyivät naurettavan pitkiksi ja tein lähes poikkeuksetta aina omaan takkiin töitä, koska en voinut jättää mitään päivän työstä tekemättä.
      Työterveyttä ei ollut järjestetty, hirveän soittelu ringin jälkeen sain kuulla missä meidän työterveys sijaitsee ja perään kyselyt tarvitseeko sinne nyt silti mennä.
      Lopulta olin niin nurkkaan ajettu että olen varma sairastuneeni työuupumukseen kaikesta tuosta edellä mm mainitusta.
      Vaihdoin työpaikkaa ja noin viikon jälkeen henkinen terveys nousi hieman, mutta nykyisen työpaikan kautta pääsin työterveyden kautta psykologille jonka kanssa edelleen käyn säännöllisesti tapaamisissa keskustelemassa jaksamisesta. Uudessa paikassani jokainen työpäivä minulla on tarmoa lähteä töihin sekä pieni surku kun töistä pitäisi lähteä kotiin, täysin päinvastainen verrattuna Sol kokemukseen.

      Älkää käsittäkö väärin, työ on tärkeää, mutta esimiesten pitäisi ehdottomasti katsoa peiliin sekä heille pitäisi järjestää koulutusta, koska ketään ei pitäisi kohdella noin.
      Tässä vain minun kokemukseni ja suosittelen silti lähtemään edes yrittämään, en ehkä tekisi enää vakituista sopimusta nopeasti, mutta silti suosittelen että käy katsomassa miten omalla lähi Sollilla homma toimii .

      • Anonyymi

        Yli 8v sollilla siivosin, ja tuli huomattua miten tavara tilaus pulju jostain Helsingistä käsin on kilpailutettu rahan takia vähän väliä. Esim. Viledan tuotteet ja kiillon aineet on firman vakio tavaraa, mutta rikkakapio ja harjasetti, ja ikkunan kuivain aivan paska kasa. Valitin pomolle suoraan, koska ohjaajat eivät välitä. Pomo sanoi että osa tavaroista on ollut ihan kerta käyttökamaa. Sitten tavaroita hankitaan tyyliin tokmannilta, kun muualta et saa. Kauhea kerjääminen että saa mitä pyytää. Ohjaaja on monta kertaa ollut niin tyhmä, että ei osaa yhtään miettiä mitä uuteen kohteeseen tarvitaan. Pomon kanssa saat sitten kaiken soitella. 😄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 8v sollilla siivosin, ja tuli huomattua miten tavara tilaus pulju jostain Helsingistä käsin on kilpailutettu rahan takia vähän väliä. Esim. Viledan tuotteet ja kiillon aineet on firman vakio tavaraa, mutta rikkakapio ja harjasetti, ja ikkunan kuivain aivan paska kasa. Valitin pomolle suoraan, koska ohjaajat eivät välitä. Pomo sanoi että osa tavaroista on ollut ihan kerta käyttökamaa. Sitten tavaroita hankitaan tyyliin tokmannilta, kun muualta et saa. Kauhea kerjääminen että saa mitä pyytää. Ohjaaja on monta kertaa ollut niin tyhmä, että ei osaa yhtään miettiä mitä uuteen kohteeseen tarvitaan. Pomon kanssa saat sitten kaiken soitella. 😄

        Täällä sama,jo kolmas imuri peräjälkeen joka hajoaa!! Valitetaan vaan että imuria pitää huoltaa paremmin! Kaikki välineet jostakin kaatopaikalta Varmaan haetaan!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä sama,jo kolmas imuri peräjälkeen joka hajoaa!! Valitetaan vaan että imuria pitää huoltaa paremmin! Kaikki välineet jostakin kaatopaikalta Varmaan haetaan!!

        Wetrok imurit joita Sol tilaa, ovat sellaisia paskoja että huollosta ei ole mitään hyötyä.! Suulakkeen sivu renkaat ensimmäisenä lentää irti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wetrok imurit joita Sol tilaa, ovat sellaisia paskoja että huollosta ei ole mitään hyötyä.! Suulakkeen sivu renkaat ensimmäisenä lentää irti.

        Joo sutta ja sekundaa! Vaikea pitää huolta ja huoltaa sellaista imuria joka alkujaankin ihan sysipaska!


    • Anonyymi

      Ja siis eniten mietityttää et miten höplä se sollin johtaja on kun rääkkää työntekijöitä noin ja eikö yhtään herää siihen miten koko Suomi puhuu koko yrityksestä.

      Saatika sollin palveluohjaajat ja rv:t ni mitä ihmettä nekin luulee itsestä, niin monelta kuulee ku niillä lorahtaa kusipäähän ku saa tollasen mitättömän tittelin.

      Johan tuo kuteiden värityskin kertoo kuka helevetti tunkee keltasia punasen kanssa (muuta ku ensihoitajat jos ees enää nekään)

      Sol kusettaa niin vitusti työntekijöitä ja luulee vielä et kukaan ei tajua miten vetää nenästä.
      Mutta Niinhän se on et SOL= se on laitonta.

    • Anonyymi

      Lähdin menemään. Ah tätä hyvää oloa! Palkat oli jatkuvasti väärin laitettu. Kuinka vaikeeta voi olla? Kuvaavaa on että jopa lopputilistä puuttui lomarahat ja perään sai kysellä itse. Ja tulivat nekin sitten myöhässä.
      Työpäivät usein venyi ja venyi. Kaksi työvuoroa samaan päivään jne. Isoja pomoja ei kiinnostanut jaksatko työssä, poltetaan ihmiset loppuun.
      Nyt on työpaikka missä on NORMAALIT työajat. En voi kyllä suositella tätä firmaa kellekään. Hyvä jos jossainpäin Suomea toki hommat toimii.

      • Anonyymi

        Itsellä homma toimii, ainoastaan kesäaika oli suunniteltu ihan persiilleen, ei mitään organisoitu ja minä olin tai varmaan muitakin jotka kärsi, sellaisia ekstemporee juttuja et ilmoitettiin myöhään et jos joku 'sairastui' et äkkiä sinne

        Palkat tulee oikein, työnjohtajat kohteliaita ja asioista uskaltaa puhua, mukava työyhteisö, näin Keski Suomessa


      • Anonyymi

        Minulla oli samaa ongelmaa. Pamin kautta sain kysellä lopputilejä, jotka sain erissä ja juuri nuo sairaspäivärahat jäi saamatta, niitäkin sai jatkuvasti kinua ... Oli muuten noitten lopputilien jne kanssa kyllä jatkuvaa odottelua. Palkatkin oli aina maksettu väärin ja niiden kanssa sai tapella, kun kukaan ei älynnyt että minuakin oli varoitettu kyseisesä toiminnasta ,joten säilytin kopiot joka ikisestä tuntilapusta ja laskin itse paljon palkkaa pitäisi kaiken järjen mukaan jäädä verojen ja muiden jälkeen käteen. Ja onneksi säilytin! Odotuspäivärahojakin sai odotella pari kuukautta ja sekin tuli aivan perseelleen ,joten jouduin jokaisen tuntilapun lähettämään pääesimiehelle, joka laski itse keskimääräiset tuntini ja maksoi odotuspäivärahat oikein minulle takaisin. Taistelua rahoista kesti sellaiset kevyet 4 kuukautta. En suosittele kenellekkään. Työ on loppujenlopuksi todella raskasta, sekä henkisesti että fyysisesti. Yksin sai kaikki hoitaa, isoja alueita joissa muissa työpaikoissa (toisen firman työntekijöitä)oli 2-3 ihmistä tekemässä, niin eiköhän sne hommat silloin nopeammin hoidukkin, kun niitä aikoja ladotaan. Satuin kerran saman alueen , eri firman työntekijöiden kanssa juttelemaankin tästä kun olin aina yksin tekemässä ja ihmettelivät tätä suuresti. Joku tuli aina joskus auttamaan ,jos jaksoi tai ylipäätään kiinnosti. Työajat eivät koskaan pitäneet paikkaansa, itellä ainakin välillä työpäivän pituus sellainen 10 tuntia. Omalla autolla työpisteelle, kilometrikorvauksiakaan ei annettu ja kaikki työautot varattuja. Hel**tin helpottunut olo kun pääsi lopettamaan. Kiva jos jossainpäin suomea hommat toimii, mutta itse en ainakaan ikinä enää ole takaisin menossa vaikka mihin päin muuttaisin. Paskanmaku jäi vahvasti suupieliin tuosta kokemuksesta. Vuoden tuota tuli kestettyä kunnes riitti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä homma toimii, ainoastaan kesäaika oli suunniteltu ihan persiilleen, ei mitään organisoitu ja minä olin tai varmaan muitakin jotka kärsi, sellaisia ekstemporee juttuja et ilmoitettiin myöhään et jos joku 'sairastui' et äkkiä sinne

        Palkat tulee oikein, työnjohtajat kohteliaita ja asioista uskaltaa puhua, mukava työyhteisö, näin Keski Suomessa

        Keski-suomen sollin tietäen niin annan vinkin että elä ole ainakaan sinisilmäinen.
        Sollin "esimiehet" on kieroja ku korkkiruuvit, näyttää hymyä ja seläntakana ja toimistossa jauhaa paskaa sen minkä kerkee. Varma veikkaus et niiden "koulutuksissa" opetetaan kusipäisyyden A. B. C. 😂
        Tai sit nuolet persettä ja voit ehkä hieman olla suosiossa 😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keski-suomen sollin tietäen niin annan vinkin että elä ole ainakaan sinisilmäinen.
        Sollin "esimiehet" on kieroja ku korkkiruuvit, näyttää hymyä ja seläntakana ja toimistossa jauhaa paskaa sen minkä kerkee. Varma veikkaus et niiden "koulutuksissa" opetetaan kusipäisyyden A. B. C. 😂
        Tai sit nuolet persettä ja voit ehkä hieman olla suosiossa 😊

        Tän kaksinaamaisuuden koin itsekin SOL:illa. Halataan ja ollaan niin ihania, mutta puukko tulee selkään, heti kun siihen tulee mahdollisuus. En tarkoita kaikkia esimiehiä, suurin osa oli huippuhyviä, mutta sitten joukossa oli näitä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tän kaksinaamaisuuden koin itsekin SOL:illa. Halataan ja ollaan niin ihania, mutta puukko tulee selkään, heti kun siihen tulee mahdollisuus. En tarkoita kaikkia esimiehiä, suurin osa oli huippuhyviä, mutta sitten joukossa oli näitä...

        Itse huomannut että osaa suositaan niin että saavat mennä ja tulla töihin miten lystäävät, jos taas se jota ei suosita lähtee minuutinkin liian aikaisin niin Johan tulee valitusta että ei saa lähteä liian aikaisin!!

        Esimies kirjoittaa näille suosikeille heti saikkua jos valitetaan et vähänkin koskee johonkin,muut joutuu soittamaan ympäri kaupunkia että lääkäri kirjoittaisi saikkua,jos ketään saa edes kiinni! Monien ei edes tartte varata aikaa koronatestiin!!


    • Anonyymi

      Iso yritys. Monella paikkakunnalla. Itsestäänselvä asia, että joka paikassa ei toimi. Eri ihmiset eri kaupungeissa. . Itse olen kokenut pelkkää hyvää.

      Ilman koulutusta olen alalle tullut. Muutaman vuoden jälkeen sain palkankorotuksen, hyvin tehdystä työstä. Kovaa työtä toki. Ja paljon pitää tehdä ylitöitä ja nopeasti ja laadukkaasti jos haluaa pärjätä alallla!

    • Anonyymi

      Eikä siinä vielä kaikki. Pomo irtisanoi koeajalla sopimukseni tekstiviestillä! Eikä vastannut kun soitin perään, eikä perustellut päätöstään.

      • Anonyymi

        Kuullostaa niin jyväskylän eräälle esimiehelle :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuullostaa niin jyväskylän eräälle esimiehelle :D

        Kertokaa nimi, olen itse jyväskylän solilla töissä


    • Anonyymi

      Itsekin Solilla ollut useamman vuoden.

      Omalla kohdallani palkat ovat olleet kunnossa. Mutta työkavereilta on puuttunut tunteja palkasta. Lisäksi arkipyhäkorvauksia on yritetty jättää maksamatta.

      Esimiehet olleet ihan ok. Ehkä hitusen ärsyttää joidenkin jatkuva kehuminen. Huomaan itse, että se ei ole aitoa. Luultavasti esimies koulutuksessa on käsketty kehumaan työntekijöitä.

      Muutenkin hieman sellainen yli-imelä käyttäytyminen ärsyttää itseäni. Eräskin halaa (!) asiakkaita ja myös työntekijöitä. Se paistaa läpi. En näe siinä mitään aitoa. Voihan se olla että on oikeasti sellainen, mutta no jaa...

      Joskus kyllä epäilyttää, että kyykytetään tahallaan työntekijöitä. Kerran oli sovittu aika ja paikka. Ohjaaja ei tullut paikalle ollenkaan. Ei vastannut puheluihin eikä viesteihin. Seuraavana päivänä oli joku ihme selitys miksi ei tullut paikalle. Jäi vähän epäileväinen olo, olikohan se näin?

      Muuten ihan ok ollut. Kaupunkia en paljasta :D

      • Anonyymi

        Jyväskylä?


      • Anonyymi

        Lahti?


      • Anonyymi

        Tiedän minkä kaupungin SOL:illa tämä halaava palvelunohjaaja on. Vetää aikamoisen työroolin, silloin kun on yleisöä paikalla. Mutta jos tulee vaikka aikaisin aamulla vastaan jossain alakerran käytävällä tai aamulla pyykkihuoneessa, niin saattaa näyttää nyrpeätä naamaa. Siis kun ei ole sitä yleisöä, niin silloin ei tarvitsekaan vetää enää sitä "Sol-aurinkoista-teko-naama " roolia.
        No, jokainen tyylillään.

        -Ex-Sollilainen.-


    • Anonyymi

      Satakunnassa haetaan kolmatta ohjaajaa vuoden sisään :D ja esimiehet vaihtuu kun kukaan ei jaksa. Kertonee kaiken. Johto ei reagoi mitenkään, sama jatkunut vuosia. Itse ollut solilla myös, enkä todellakaan suosittele. Jos haluat viettää vapaa-aikaakin joskus, ja haluat että palkkasi olisi edes joskus oikein maksettu nii ÄLÄ HAE tähän firmaan töihin!!

    • Anonyymi

      Olen 4, kohta 5 vuotta työskennellyt solilla. Itsellä ollut suht positiivisia kokemuksia esimiehistä mut paljon myös sellaisia asioita et esimieheen ei voi täysin luottaa.

      Meillä vaihtui yli vuosi sitten esimies, ja siitä asti asiat ollut kiikun kaakun

      Ensinäkin meidän firmassa on enemmän ulkomaalaisia kuin suomalaisia, nämä ulkomaalaiset ei osaa suomea tai osaa todella heikosti, englantia puhuvat todella nopeasti ja huonosti ettei saa selvää, on ollut turhauttavaa perehdyttää henkilöitä jotka ei ymmärrä kuulemaansa ja tekee sitten miten sattuu, koska kommunikointi ei pelaa....

      Työvälineitä, aineita yms saa odottaa viikko tolkulla, tulee jos tulee, jos tulee niin aina jotakin puuttuu

      Esimies ei käy koskaan kohteissa paikan päällä, antaa vaan puhelimessa ohjeita et tee näin tai näin näkemättä tilannetta paikan päällä.

      Esimiestä ei saa kiinni puhelimitse, kerrankin löi luurin korvaan, ja kerran vastas äkäisesti et mitä asiaa

      Palveluohjaajat valittavat aina joka asiasta, milloin pitäisi joku nurkka hingata, milloin seinää (aikaahan ei juuri enempää ole) aina negatiivistä sanomista vaikka olisi kuinka hyvin tehnyt

      Vaihtelevia työkohteita ja työaikoja, ei tiedä koskaan mihinkä joutuu, avaimet aina hukassa ja seilaa ympäri kaupunkia, saattaa sit olla tietyssä paikassa mihin kukaan ei muista et olis pistänyt

      Muuten on ollut sympaattiset ja kivat esimiehet, palveluohjaajat,, en tiedä kuinka paljon paskaa sitten mustakin puhuvat, mut puhukoot:D ja plussaa siitä et näille kyl pystyy sanomaan asiasta kuin asiasta, ja ei tule soittoja vapaa aikana

    • Anonyymi

      Omasta näkökulmasta täysin asiatonta ja työntekijöistä piittaamatonta sakkia koko SOL. Välttele, teet itelle palveluksen.

      • Oli. Itä Suomessa pienellä paikkakunnalla s marketin siivooja yli 8v, ja kyllä siinä pärjää kun pitää puolensa. Muutin työn perässä muualle, ja kuulin että eräässä kaupungissa on kaikki isot kohteet sössinyt. Eräskin suuri kohde oli kesken sopimus ajan heittänyt ulos. Ei oo kuin pieniä kohteita ja pko kohteet. Esimies ei mistään välitä, ja tavara tilaus on surkeeta.perus vileda jutut saa, mutta loput joutuvat tuomaan koska valikoima on halvin mahdollinen. Esimies revitään vaikja mistä jos on pakko. Ohjaajan käytös oli yhdessä kohteessa aivan älytöntä, kun kävi kehumassa sollia asiakkaille, ja toisen liikkeen siivooja kuuli kuinka jäkätti puh. Mitä toiset pomot on kusseet milloinkin. 😅


      • Anonyymi
        hula23 kirjoitti:

        Oli. Itä Suomessa pienellä paikkakunnalla s marketin siivooja yli 8v, ja kyllä siinä pärjää kun pitää puolensa. Muutin työn perässä muualle, ja kuulin että eräässä kaupungissa on kaikki isot kohteet sössinyt. Eräskin suuri kohde oli kesken sopimus ajan heittänyt ulos. Ei oo kuin pieniä kohteita ja pko kohteet. Esimies ei mistään välitä, ja tavara tilaus on surkeeta.perus vileda jutut saa, mutta loput joutuvat tuomaan koska valikoima on halvin mahdollinen. Esimies revitään vaikja mistä jos on pakko. Ohjaajan käytös oli yhdessä kohteessa aivan älytöntä, kun kävi kehumassa sollia asiakkaille, ja toisen liikkeen siivooja kuuli kuinka jäkätti puh. Mitä toiset pomot on kusseet milloinkin. 😅

        Lisään vielä hakemukseen että s marketit,yhtä helvettiä siivota oli ennen. Vanhat ja painavat hevi pöydät oli mahdotonta yksi. Siirtää, ja kukaan ei koskaan auttanut, vaikka kuinka yritti kysyä. Turha sitten oli valittaa, kuinka likaiset on pöydän alukset, ja työ turvallisuus pitää huomioida. Nykyisin pöydät on paljon helpompi liikutella, ja vaivaiset 3h ei mihinkään ylimääräiseen riitä.


    • Anonyymi

      En suosittele,, tää korona oikein korostaa esimiesten ja palveluvastaavien ammatitaidottomuutta: muutellaan joka päivä ja viikko työjärjestystä, työtehtäviä lisätään liikaa aikaan katsomatta,, tavaratilausta ei ole tullut kuukausiin, kaikki on melkein loppu,, ei saa lisää vaikka kuinka sanoisi monta kertaa asiasta, perehdytystä jonka kohteen työntekijä joutuu järjestämään ja johon kuluu mahdottamasti työaikaa hukkaan, saatikka kun koko ajan kysellään pienimmästäkin asiasta, mihin tää laitetaan, mitä otetaan, mitä sitä ja mitä tätä, suurimmalla osalla työntekijöistä ei tilannetajua ja hauskinta on et kokemusta saattaa olla siivous alalta vuosia, silti kysellään typeriä

      Eikä nää esimiehet ja palveluvastaava kuuntele työntekijöitä, ei sitten millään, ilopuntari kysely on huijausta josta karsitaan huonot palautteet pois ja otetaan muutama positiivinen palaute ja sen pohjalta sitte kehutaan firmaa

      • Anonyymi

        Vuosi 21 ja sama meno jatkuu, palkoista saa soitella perään, esimies antaa ristiriitaista tietoa kohteesta, kohteen kanssa. Esimies kierompi kuin korkkiruuvi, sen esimiestä taas ei kiinnosta. Kunhan rahaa tulee niin ihan sama millä konstilla. Tämä pk seudulla..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuosi 21 ja sama meno jatkuu, palkoista saa soitella perään, esimies antaa ristiriitaista tietoa kohteesta, kohteen kanssa. Esimies kierompi kuin korkkiruuvi, sen esimiestä taas ei kiinnosta. Kunhan rahaa tulee niin ihan sama millä konstilla. Tämä pk seudulla..

        Vähän tuntuu joka paikkakunnalla olevan samat ongelmat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän tuntuu joka paikkakunnalla olevan samat ongelmat

        Oulussa sama tilanne. Täysin ammattitaidottomat esimiehet täällä. Kieroja ovat ku korkkiruuvit!


      • Anonyymi

        Se ilopuntari on huijausta ja työntekijöiden aliarvioimista! Ei muutu asiat Solin firmoissa ei sitten millään!


    • Anonyymi

      Itse solilla aikoinaan oli muutman vuoden. Ylltäävän hyvin toimi j suurin osa esimieshiodtä oli huipuuhyviä, mutta sitten joukossa oli näitä kieroja. Halataan ja ollaan niin ylipirteitä, mutta sitten kuitenkin puukotetaan selkään heti kun on mahdoliisuus. Onneksi ei ollut kun yksi tälläinen halaaja joukossa.

      • Anonyymi

        varkaudessa tämmönen esimies ollu vuosia. tekohymy naama


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        varkaudessa tämmönen esimies ollu vuosia. tekohymy naama

        Laita nimen alkukirjain, niin arvaan lopun.


    • Anonyymi

      Jyväskylän Sol muuten ok oli, mutta se halaava palvelunohjaaja pääsi kerran kyykyttämään. Oli sovittu aika ja paikka. Ei tullut paikalle ollenkaan. Eikä vastannut puhelimeen. Seuraavana päivävnä tuli sitten paikalle ja oli taas niin aurinkoinen ja positiivinen. Edellisestä päivästä ei kuitenkaan puhunut mitää, eikä edes pyytänyt anteeksi edellisen päivän käyttäytymistä. Jä i ihmisestä olo, että oliko tämä nyt sitten ns. susi lammasten vaatteissa? Halaaminen ahdisti. Ei onneksi halannut kuin yhden kerran minua.

      • Anonyymi

        Jyväskylän Halaava palveluohjaaja on tainnut jo siitä firmasta olla poissa jo reilun vuoden?


      • Anonyymi

        Jyväskylän sol on tällä hetkellä mustalla listalla,ehkä pienen pieni harppaus parempaan mutta silti,sama muiden Jyväskylän siivousfirmojen kanssa varsinkin eräs pienempi yritys!


    • Anonyymi

      Oulussa ainakin esimiesten taso on ala-arvoinen. Ei minkäänlaista kunnioitusta työntekijöitä tai asiakasta kohtaan. Palkat maksetaan väärin, lisät ja muut TES:in mukaiset korvaukset jätetään aina maksamatta, ellet itse osaa vaatia. Lomapalkat maksetaan koska huvittaa ja miten huvittaa. Tee itselles palvelus ja kierrä SOL huijarit kaukaa. 8 vuoden kokemuksella voin kertoa, että tulet pettymään jos joskus SOL:iin hairahdat.

    • Anonyymi

      Mene minnekkä tahansa muualle, ei toimi ainakaan tämän alueen esimiehen kommunikointi,on nuori ja pihalla kuin lumiukko kaikissa perus asioissakin, ainoa plussaa et palkat tulee ajallaan

    • Anonyymi

      Oon tehnyt siivoustyötä eri paikoissa, Sol nyt viimeisin. Kiire ja ylisuuret alueet työaikaan suhteutettuna tuntuvat olevan siivoustyön ongelma firmasta riippumatta, mutta sol:illa tämä on korostunut. Niskaan hengittämistä, pilkunviilausta ja valitusta on tullut enemmän kuin muissa työpaikoissa. Tämäkin tosin tuntuu myös Sol:in sisällä olevan hyvin esimies -ja aluekohtaista, joten ei voi yleistää. Suurimmaksi osaksi olen työstäni Sol:illa pitänyt, mutta hitto miten ärsyttäviä on ne hetket kun kytätään, nipotetaan ja valitetaan ihan vähäpätöisistä asioista. Ainakin on tullut paksumpi nahka ja stressinsietokyky on kehittynyt, jos ei mitään muuta. Työpaikan vaihtoa kyllä useaan otteeseen harkinnut.

      • Anonyymi

        Mulla kokemusta siivousalasta 8 vuotta ja solissa palveluvastaavat ovat varsinaisia pilkunviilaajia, pienimmistäkin asioista valitetaan ja jos ei keksitä mistä valittaa kun työnsä hoitaa hyvin niin valitetaan vaikka imurista joka on väärinpäin! On se prkl kumma kun opetetaan vanhaa konkaria miten imuroit ja miten kuljetat imuria!! Pelkkää veetuilua osalta! Mäkin harkinnut jatkuvasti että sais muualta töitä mutta voipi seuraava työpaikka olla pahempi kuin missä tällä hetkellä töissä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla kokemusta siivousalasta 8 vuotta ja solissa palveluvastaavat ovat varsinaisia pilkunviilaajia, pienimmistäkin asioista valitetaan ja jos ei keksitä mistä valittaa kun työnsä hoitaa hyvin niin valitetaan vaikka imurista joka on väärinpäin! On se prkl kumma kun opetetaan vanhaa konkaria miten imuroit ja miten kuljetat imuria!! Pelkkää veetuilua osalta! Mäkin harkinnut jatkuvasti että sais muualta töitä mutta voipi seuraava työpaikka olla pahempi kuin missä tällä hetkellä töissä!

        Ei ole pahempaa kuin Sol.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole pahempaa kuin Sol.

        Itse SOlilla ollut. Ja sol on kyllä aika kesyä kamaa verrattuna erääseen pienempään paikalliseen yritykseen. Vetää kyllä kaikki pohjat mitä siivousalalla voi vetää.


    • Anonyymi

      Minun esimiehet ovat ajaneet palkan oikein mutta PALKANLASKIJA MOKAILEE KOKOAJAN. Voisi lähtee nainen jo eläkkeelle jos ei taidot ja silmät pelaa.

      • Anonyymi

        Taas joku haluaa valtaa valita ja palkata jonkun tietyn ihmisen palkanlaskijan työhön vasten henkilön omaa tahtoa. Täysin kommunistista vallanhalua!


    • Anonyymi

      Meillä oli koulutus Solin toimesta,tuntui että koulutuksen vetäjä ei ymmärtänyt sitä näkökulmaa että emme saa moniin vanhempiin kohteisiin uutta tavaraa! Koko ajan jankkasi vaan että pitää useasti kertoa sit työnantajalle että tulee! No kun ei vaan tule!!! Oli paljon hyviäkin asioita mutta sitten sellaisia että en vaan tajua etteikö ne ymmärrä että vanhoilla välineillä mennään vuodesta toiseen ja ei vaan saa uutta kun vedotaan ettei ole varaa!

      Itse kohde on ihan ok mutta esimiesten ja palveluvastaavien kanssa työskentely vaatii itseltä aika tiukan ja jämäkän linjan että jotakin menisi perille! Tottakai johdolla on uusimmat työvälineet,aineet yms! Tottakai heillä muttei työntekijöillä!

    • Anonyymi

      Katselin ko. firman työntekijää isossa marketissa. Hän haki joka hyllyn välistä irtoroskan rikkalapiolla, ja harjalla. Että ei ainakaan mitoituksissa ole sanomista, sen verta verkkaista oli neidin työtahti. Näin maallikkona hyllyjen reunat saisi hyvin puhtaaksi kaikesta moskasta ihan mopilla? Ajan kuluttamistako, en tiedä, mutta huvittavan näköistä touhua.

    • Anonyymi

      Oon tällä hetkellä ollut SOLilla Tampereella noin 2kk. Teen yövuoroa ruokakaupassa. Ihan vitun järkyttävää säätöä ja perseilyä joka viikko palkanmaksun, lisien, vuorojen ja työtehtävien kanssa.

      Ekasta palkasta lähti se 60% vaikka olin verokortin toimittanut viikkoa ennen deadlinea. Esimies sanoi että hänen ”sähköpostinsa ei toiminut” ja sen takia verokortti oli saapunut myöhässä palkanlaskentaan. Sain kuitenkin rahat takaisin. Mikäs siinä sitten jos vuokranmaksu myöhästyy yli viikolla esimiehen perseilyn takia.

      Työtehtävistäkin olen välillä täysin pihalla koska mitään ei tuolla siivousyrityksen valeasua pitävässä pökäleessä haluta edes ase ohimolla kertoa. Kerran tapahtui niin, että en löytänyt mistään tietoa että mitä kyseisen vuoron aikana kuului tehdä. Laitoin esimiehelle viestin ja soitinkin mutta vastausta ei ikinä tullut. Lopulta jouduin kysymään lomamatkalla olevalta työkaverilta että mitä työtehtäviä mun kuului tehdä.

      Käytännön asioihin mua ei ole missään kohtaa perehdytetty; työsopparia en ole vieläkään käynyt läpi esimiehen kanssa (tota soppariakin sai odottaa aika monta viikkoa), tuntipalkkaa en tiennyt ennen ekaa palkkalaskelmaa. En ole itseasiassa vieläkään edes nähnyt esimiestäni kasvokkain, kaikki on sovittu puhelimessa.

      Olin pahassa flunssassa ja saikutin 3 vuoroa. Mun annettiin ymmärrää, että kyseessä oli palkallinen sairausloma. Piti ihan sairausajan palkanmaksua varten joku lomakekin täyttää.

      Sitten saapui palkkalaskelma. Mun täyttämään tuntikorttiin oli kertynyt tunteja yhteensä 50, mutta laskelmassa luki että työtunteja oli 32. Pirautin esimiehelle ja hän sanoi että saikkuni oli ollut palkatonta koska olen koeajalla.

      Pamin tesissä kuitenkin lukee että saikusta pitää maksaa palkkaa, jos työsuhde on kestänyt yli kuukauden. Tuossa kohtaa olin ollut jo reilusti yli kuukauden solilla.

      Esimies on muutenkin aina helvetin töykeä ja virheistä huudetaan aina. En uskalla pitää esimiehelle puhuessa puoliani, koska pelkään.

      Myöskään oikeutta työterveyteen mulla ei ole koska olen koeajalla. Vitun koeaika.

      • Anonyymi

        Tuosta sairaslomasta mullakin kokemusta, solissa se tehdään niin hemmetin hankalaksi, nykyään kun rokotetut potentiaalisia tartuttajia niin ne saa olla töissä vaikka olis flunssaa tms mutta rokottamattomia jotka ovat terveitä ja sairastuu joutuu soittelemaan sairaana pitkin päivää terveyskeskukseen tms ja menemään korona testiin joka loppupelissä näyttää negaa! Jopa ennen koronaa sai sairaana koko päivän yrittää tavoittaa jotakuta ,palveluvastaava kerran sanoi että soitat vaan jonotat jos et saa ketään kiinni niin joku kirjoittaa takautuvasti että hänkin saanut takautuvasti saikkua,ja paskat? Kukaan kirjoita takautuvasti saikkua!


      • Anonyymi

        Tuskin pääset työterveyteen koeajan jälkeenkään.


    • Anonyymi

      SOL:illa on todella huono maine. Lukuisissa kirjoituksissa lukee miksi. En ole ikinä ollut ko.firmalla töissä mutta aivan törkeää ihmisten hyväksikäyttöä kaikin puolin mitä täällä saa lukeakin. Eikö kukaan puutu tällaiseen toimintaan? Työsuojelu, Valvira tai Avi??

      • Anonyymi

        Ei puutu ei, todella törkeää toimintaa eikä toi työsuojelu edes vastaa puhelimeen,tällä alalla tapahtuu paljon törkeyksiä, ihmiset ei vaan joko viitsi ,halua tai uskalla puuttua kun pelkäävät työpaikan menetystä ja seuraamuksia.


    • Anonyymi

      Mitä tekee työsuojelu valtuutetulla joka ei edes vastaa prkl puhelimeen!! Ärsyttää!!

    • Anonyymi

      Jere sain lopputilin tästä firmasta, jotain hyvää tähänkin vuoteen 😌🌞

      • Anonyymi

        Miksi sait lopputilin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sait lopputilin

        Etkö itse ole töissä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö itse ole töissä?

        Lomalla olen. Taisit olla huono työntekijä ja laiska kun noin suutuit:)


    • Anonyymi

      Riippuu ihan siitä, kenen alaisuuteen menee. Ihan samoja ihmisiä siellä on kuin iss, tikanoja jne. ei mitään eroa paitsi se, ettei sol ole pörssissä. Eli sanoisin että rennompi meininki ainakin kuin iss:llä oman kokemuksen mukaan. Esimiehet myös itselläni olleet parhaita suurin piirtein koko työikänäni.

    • Anonyymi

      Muun muassa Issllä on paha tapa laittaa työajat kohteisiin siten että siivotaan kun asiakkaita paikalla, ja esimies kehtaa valittaa että tämä on nykyaikaa, ja ei voi käsittää jos joku kohde on oltava ennen aukeamista tehty. Totuus on kuitenkin se että asiakkaiden seassa et saa yhtä hyvin työtäsi tehtyä, ja joutuu tekemään vähän mistä pääsee kulkemaan. Ei ole sitten siivoojan vika, jos joku alue jää tekemättä. Ei kuitenkaan ole mahdollista jäädä odottamaan. Kohdeaika on muutenkin laskettu tosi tiukoille.

    • Anonyymi

      Omia kokemuksia sollista oli ettei tunteja ollut tarpeeksi ja lisää väkeä palkattiin kumminkin. Vanhoja siivousvälineitä oli, kun ei varaa uusiin, osa työkavereista paskan puhujia, sekä turhia nipottaja tyyliin Kuinka imuroidaan saati ikkunat pestään. 🤣

      • Anonyymi

        Niin tutun kuuloista ja vielä paljon enemmänkin,suurin ongelma on tässä firmassa ettei työntekijöitä kuunnella eikä arvosteta eikö kysymyksiin saa vastausta,organisointi päin persettä eikä apua tule jos sitä pyytää tai tulee apua ku ollaan jo loppusuoralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tutun kuuloista ja vielä paljon enemmänkin,suurin ongelma on tässä firmassa ettei työntekijöitä kuunnella eikä arvosteta eikö kysymyksiin saa vastausta,organisointi päin persettä eikä apua tule jos sitä pyytää tai tulee apua ku ollaan jo loppusuoralla.

        Ja komppaan noista työvälineistä, tavara suoranaista p"skaa!!Ja noilla sitten pitäisi hyvää jälkeä saada aikaiseksi ja voi luoja kun taas odotan kauhuissani peruspesuja ,ei kuunneltu työntekijöitä niin meni viimeiset 2 vuotta ihan perseelleen ja sitten valitettiin laadusta.


    • Anonyymi

      Eipä Sol Palvelut ole edelleenkään kunnon palkanmaksaja. Johtuu kyllä nyt esimieheltä,sellainen kakara aikuisen hommissa että voivoi. Laskut pitäisi maksaa ja ruokaa ostaa ja muija vaan lässyttää.

    • Anonyymi

      Se riippuu ihan miten aluetta johdetaan jos päällikkö on ihan pissis niin alemman työnjohdon on tehtävä mitä käsketään ja siinä ei auta valittaminen..tai menettävät omat työpaikkansa..
      Itse olen ollut palveluvastaavana ja ohjaajana SOL palveluilla.. Toki palkat oli välillä väärin ja pomo korjaili niitä mutta muutoin ihan ok. Työskentely tahti on aika ripeä ja kellon sekuntiviisarin kanssa kilpaa joutui juoksemaan mutta kyllä sitä oppii luovimaan...kun pitää huolen että tilojen yleisilme on siisti niin aika monista kohdista voi fuskata eikä asiakkaat huomaa mitään... Ei tarvi olla kuin yksi roska tai roiske jossain niin sitten ne rupeaa etsimällä etsimään valittamista ja siinä vaiheessa pomot huohottaa niskaan...koska yleensä asiakas kieltäytyy maksamasta laskua yhden pienen roskan/tahraroiskeen takia joka oli aika usein tiputettu siivouksen jälkeen lattialle... Siksi otin tavakseni aina valokuvata siivotut alueet siivouksen jälkeen että jos tarve vaatii niin sillä tavalla pystyin näyttämään työt tehdyksi että aiheettomia valituksia on tullut. Sen takia sain aika usein olla rauhassa pomoilta ja turha nipottaminen loppui..
      Jokaisessa siivousalan yrityksessä on hyvät ja huonot puolensa...näissä yrityksissä kiertää samat henkilöt edestakaisin kun vaihtavat työnantajalta toiselle...
      SOL palvelut ns.tuulettaa työnjohto porrasta muutaman vuoden välein jonka myötä aluevastuut vaihtuu että onhan niilläkin stressiä samalla tavalla kuin siivoojillakin mutta sitä stressiä ei kyllä saisi purkaa toisiin ja valitettavasti näitä vaan tapahtuu...

    • Anonyymi

      Tässä sivusta seuranneena ei ole voinut kuin päätä pyöritellä tämän Sol Palvelut Oy:n toimintaa kohtaa. Mielestäni on asiallista tuoda tarina julki, varsinkin jos ketjua sattuu lukemaan joku sellainen joka tällä hetkellä miettii pitäisikö hakea töitä Sol Palvelut Oy:lta.

      Vaimoni hakeutui töihin Solille vuoden lopussa 2021. Työpaikkailmoituksessa luki, että haetaan siivoojaa tiettyyn määrättyyn työkohteeseen. Viikkotyötunnin olisivat 37,5 ja työ tapahtuisi arkena. Työsopimusta allekirjoittaessa selvisi kuitenkin, että työkohteita olisi useampi kuin se tietty määrätty mikä työpaikkailmoituksessa luki. Tämän lisäksi työpaikkailmoituksessa mainittu 37,5 työtuntia viikossa oli vaihtunut muotoon 25 - 37,5 työtuntia viikossa. Ja vaikka työpaikkailmoituksessa mainittiin työn tapahtuvan arkena niin työsopimuksessa mainittiin myös työskentely viikonloppuisin.

      Vaimoni perehdytys työtehtäviin oli työnantajan puolesta olematonta. Tämän lisäksi työantaja ei mitenkään ohjeistanut miten toimia tilanteessa jossa työntekijä on sairastunut. Se, että Sol Palvelut Oy:lla lounastauot ovat palkattomia selvisi vaimolleni vasta ensimmäisen palkkalaskennan yhteydessä. Myöskään tämän asian tiimoilta työantaja ei informoinut mitään etukäteen.

      Vaimoni sai työsuhteen alkuvaiheessa kovasti kehuja ja kiitosta työantajalta. Laulu alkoi kuitenkin pikkuhiljaa muuttumaan kun vaimoni alkoi perätä oikeuksiensa perään. Vaimoni hälytettiin useampaankin otteeseen vapaalta töihin. Hälyttäjänä lähin esimies. Mutta kun vaimoni alkoi kysyä samalta lähimmältä esimieheltä hälytyskorvaustensa perään jota palkkanauhassa ei näkynyt alkoi esimies kieltämään tekemiään hälytyksiä. Näistä oli kuitenkin ns. mustaa valkoisella koska vaimollani oli tallessa kaikki viestit esimiehen kanssa. Työnantajan toimesta puhuttiin aluksi 11 euron kertaluontoisesta hälytyskorvauksesta. Tämä kuitenkin särähti korvaan ja pahasti. Sitä en osaa sanoa oliko työantaja tosissaan vai esittikö vain hämmentynyttä kun vaimoni esitti kiinteistöpalvelualan työehtosopimuksen jossa luki selvästi, että hälytysluontoisesta työstä kuuluu maksaa 100 prosentilla korotettu tuntipalkka. Tätä ennen vaimoni oli joutunut olemaan yhteydessä ammattiliiton lakiapuun asian tiimoilta. Mainiten asiasta myös työnantajalle. Lopulta hälytyksistä maksettavat korvaukset löysivät tiensä vaimoni pankkitilille.

      Vaan yhtä vääntöä se oli palkkalaskelmasta toiseen. Vaimoni ehti olla töissä Sol Palvelut Oy:lla puolen vuoden ajan ja valehtelematta ei tainnut olla ainuttakaan palkkalaskelmaa jonka kanssa ei olisi ollut jotain epäselvyyksiä. Näitä tietenkin sitten selvitettiin työajan ulkopuolella, eli se niistäkin vapaapäivistä.

      Vaimoni tunsi keväällä kesken työvuoron itsensä kuumeiseksi ja ilmoitti tästä silloin tuurausvurossa olleelle esimiehelle. Esimiehen vastaus oli absurdi. Hän pyysi vaimoltani minua tuomaan hänelle töihin korona pikatestin jotta saataisiin selville oliko kyseessä koronavirus. Kuulemma positiivinen testitulos olisi ollut ainoa pätevä syy lähteä kotiin kesken työvuoron. Vaimoni ei tietenkään tähän suostunut vaan ilmoitti lähtevänsä huonovointisuuden takia kotia. Vaimoni varasi seuraavaksi aamuksi ajan terveyskeskuksen koronatestiin. Testi näytti positiivista. Vaimoni sai sairaslomaa viiden päivän ajaksi. Sunnuntaina oli viimeinen sairaslomapäivä mutta vaimoni tunsi itsensä edelleen sairaaksi. Kotona tehty pikatesti näytti edelleen positiivista. Vaimoni ilmoitti asiasta töihin palanneelle lähimmälle esimiehelle joka antoi omalla ilmoituksella vaimolleni vielä maanantain vapaaksi. Painottaen kuitenkin, että tiistaina on tultava töihin. Tiistain työvuorossa vaimoni tunsi itsensä edelleen kipeäksi ja ilmoitti tästä esimiehelle. Vastauksena, että sinulle ei ole tällä varoitusajalla mahdollista hankkia tuuraajaa. Ja siinä kaikki. Vaimoni joutui olemaan esimiehen käskystä siis koronasairaana töissä. Jälkikäteen tätä selitettiin työantajan puolesta sillä, että vaimoni olisi pitänyt myös maanantaina ilmoittaa työantajalle sairaudesta jonka myötä työnantaja olisi voinut jatkaa sairaslomaa omalla ilmoituksella päivällä lisää. Tästä kaikesta työantaja ei kuitenkaan ollut mitenkään informoinut etukäteen vaimoani.

      Se mistä kannattaa olla erityisen varuillaan on tämä tämä Sol Palvelut Oy:n työterveydenhuolto. Josta tässä tapauksessa ei tietenkään mainittu sanallakaan etukäteen työnantajan toimesta. Ei ennen työsuhteen alkamista eikä myöskään työsuhteen alkamisen jälkeen. Normaaleissa vatsatauti/kuume/yms. tapauksissa työnantajalle käy myöskin paikallisesta terveyskeskuksesta haettu lääkärintodistus sairaudesta. Muissa tapauksissa terveyskeskus ohjaa ottamaan yhteyttä työterveydenhuollon puoleen. Ja päästääkseen edes työterveydenhoitajalle on työntekijän ensin saatava työnantajalta lähete työterveydenhuoltoon. Ilman tätä työterveys ei sinua tule auttamaan. Asian tekee monimutkaiseksi kun työantaja ei vastaa viestipyyntöön ja näin ollen jättää lähettämättä lähetettä työterveydenhuoltoon.

      Jatkuu...

      • Anonyymi

        Tällä toimintakaavalla työnantaja saa laitettua työntekijälle poissaolopäivän palkallisen sairaslomapäivän sijasta. Tai ainakin siirtämään sitä yhtä karenssipäivää päivällä eteenpäin. Sol Palvelut Oy:lla ensimmäinen sairaslomapäivä on siis palkaton. Mutta jos sairasloma jatkuu samasta syystä mikä on kirjoitettu aiempaan sairaslomatodistukseen putoaa karenssipäivä siitä kohtaa pois jolloinka sairasloma jatkuu.

        Sol Palvelut Oy:n työterveydenhuolto ei ole myöskään mitenkään kattava. Työterveydenhoitaja on suoraan sanonut vaimolleni ettemme pysty tekemään sinulle tätä toimenpidettä vaikka sen pitäisi tehdä koska työterveyssopimus ei sitä salli tehtävän työantajan piikkiin.

        Tätä kirjoittessa vaimoni on luojan kiitos jo entisen solilainen. Lopputilin maksusta ei toki mitään tietoa, eikä lähin esimies ole enää hetkeen vastannut ensimmäiseenkään viestipyyntöön. Viimeisestä täydestä palkanmaksukaudesta puuttuu noin 30 tuntia sairaslomasaatavia vaikka sairaslomatodistukset on työantajalle ajoissa toimitettu eikä TES:nkään mukaan näiden maksamiselle pitäisi olla mitään estettä ("työsuhteen kesto sairastumishetkellä vähintään 1kk, mutta alle 3v -> palkallisen jakson pituus 28 kalenteripäivää").

        Se mikä unohtui kokonaan mainita on tietenkin Solin tekemät täysin epärealistiset siivoussopimukset ja niiden noudattaminen. Kohteeseen varattu työaika suhteessa työn määrään on aivan järjetön. Uskoisin kuitenkin, että tämä on enemmänkin koko puhtaanapitoalan ongelma. Työntekijän kuormitus on siis jo valmiiksi kova ja kun vielä kaiken vapaa-ajan joutuu käyttämään saataviensa perään huuteluun niin ihmetellä saattaa mitenkä jotkut Sol Palvelut Oy:lla pidempiä aikajaksoja kestävät olla.

        Työkamppeista kun ollut aiemmin ketjussa puhetta niin vaimoni kohdalla esimies oli luvatta käynyt vaimoni työkaapilla korjaamassa talteen muutaman hänen mielestään tärkeän ja ylimääräisen t-paidan! Vaikka vaimoni oli nimenomaan tilannut nämä töitä varten itselleen samaisen esimiehen kautta ja selittänyt tätä sillä, että tarvitsee useamman puhtaan t-paidan työntekoa varten sen sijaan, että joutuu jokaisen työvuoron jälkeen pesemään likapyykkiä.

        Loppuun vielä pari pakolliseksi havaittua neuvoa niille jotka siellä päätteen sillä puolen miettivät tällä hetkellä pitäisikö hakeutua töihin Sol Palvelut Oy:lle:

        - Liity ammattiliittoon. Ja ota etukäteen selvää kuka on ammattiliittosi luottamusmies työpaikallasi. Helpottaa kummasti kun nämä tietää etukäteen ennen ongelmiin törmäämistä kuin vasta siinä vaiheessa kun on polviaan myöten ongelmien keskellä.

        - Pyydä kaikki mahdollinen työantajalta kirjallisena. Ja säästä jok´ikinen viesti jonka olet työnantajaltasi saanut. Helpottaa kummasti siinä vaiheessa kun vaikkapa etukäteen sovittuja korvauksia aletaan jälkikäteen perumaan työantantajan toimesta.

        Paras neuvo tietenkin se, että jos sinulla on siinä edessäsi tällä hetkellä myös muita työpaikkoja johonka voisit hakea, tai jos sinulla ei ole ihan välttämätöntä pakkoa hakeutua töihin Sol Palvelut Oy:lle niin unohda ihmeessä Sol Palvelut Oy! Usko pois. Tulet säästämään tässä itseäsi valtavalta päänsäryltä joka ei ole pelkästään fyysistä.

        Itse sivusta seuranneena pakko kummastella mitenkä ihmeessä tällaisilla Sol Palvelut Oy:n kaltaisilla kusetusfirmoilla jotka repivät kaiken mahdollisen työntekijän selkänahkasta ja vähän enemmänkin samalla jatkuvasti työntekijää kusettaen on ylipäätänsä lupa saada toimia markkinoilla! Toki kuten aiemmin mainitsenkin en osaa sanoa onko kyse suuremminkin ongelmasta joka koskee koko alaa.


    • Anonyymi

      Olen ollut sollilla töissä. Kaikki suju hyvin esimies oli tosi kiva ja palkat oli ajallaan myös oikein. Kohteessa oli reippaasti aikaa kerkes pitää kahvi,ruoka tauvot. Mutta isillä en voi sanoa samaa siellä piti raataa.

    • Anonyymi

      Tämä on totta.ISSn kohde ajat on ihan surkeita. Koko aika saa juosta hiki päässä.

    • Anonyymi

      Esimies haukkuu vanhemman työntekijän, että hän ottaa lopputilin. Toinen jää eläkkeellee kusetetaan lomakorvauksessa. Ei kenenkään iikinä kannata mennä Solille. Ikärasismia.

    • Anonyymi

      Hei

    • Anonyymi

      Kun askerutta palkkaan liittyvät asiat ole yhdeydessa edunvalvonta -luottamusmies.

    • Anonyymi

      Mites Vuokatissa Solilaisilla pyyhkii?

      • Anonyymi

        Meidän laivassa.. meidän laivassa.. on iso reikä pohjassa.


    • Anonyymi

      Miten Sol varastot? Ovatko yhtä huonoja?

      • Anonyymi

        Kyllä on


    • Anonyymi

      Valitettavasti sitä ei enään makseta. Mutta SOL ei ole hyvä työn antaja. Aluejohtajat kohtelevat kuin orjia Helsingkistä Rovaniemelle. Ei mitään armoa eikä työkohteen tietoa RAHA kun tilille kilahtaa olen täydellinen. palveluesimiehet voimattomia päällikön mielivaltaan. Aurinkoista teko hymyä ja ajatuksella kyllä tiedän.
      Oman auton kilometri korvauksia saat polvillaan anoa. Sinähän meet siitä ohi voit siivota ohimennen. vaikka poikkeama olisi 8km. Ainakin näin pohjosessa.
      Jaksamista sinulle.

    • Anonyymi

      kakkafirma

    • Anonyymi

      Juu puoli vuotta riitti sitä lafkaa ja sitten löysin uuden työpaikan eri alalta.Ei koskaan enää.
      Jäi niin paska maku ihan kaikesta.

      • Anonyymi

        Joensuussa kaikki kohteet on täytetty ulkomaalaisilla, ja pakko on tyytyä heihin, kun kukaan ei pysy pidemmän päälle puljussa. Monessa muussakin firmassa ihan normia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joensuussa kaikki kohteet on täytetty ulkomaalaisilla, ja pakko on tyytyä heihin, kun kukaan ei pysy pidemmän päälle puljussa. Monessa muussakin firmassa ihan normia.

        En oo ite ainuttakaan ulkomaalaista nähnyt ja vaik olisin mitä sitten rasisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joensuussa kaikki kohteet on täytetty ulkomaalaisilla, ja pakko on tyytyä heihin, kun kukaan ei pysy pidemmän päälle puljussa. Monessa muussakin firmassa ihan normia.

        Ennen leikittiin leikkiä laiva on lastattu nyt leikitään leikkiä Suomi on lastattu:D suomi on lastattu: ulkkareilla:p


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En oo ite ainuttakaan ulkomaalaista nähnyt ja vaik olisin mitä sitten rasisti.

        Hah hah


    • Anonyymi

      Kyllä niitä joka puljussa pyörii.

      • Anonyymi

        Keskustan cm sielläkin ulkomaalais ukko siivoo


    • Anonyymi

      Kokemuksia logistiikka töistä sol kautta tampereella ?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      3419
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2171
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      75
      1617
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe