Palkkatuettu työ

Apuva

Jos kieltäydyn ottamasta palkkatyötuettua työtä(koska se ei ole omaa alaa, eikä motivoi miläänlailla) Kuinka kauan kaaressi kestää?

6

449

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • umsul

Tuleeko ensimmäisestä kieltäytymisestä karenssi? sama edessä tääl. Onhan se vattumaista olla paikassa joka E.V.V.K selitä jtn... Otan osaa..

• Kelaztaja

Sehän vähän riippuu asian haaroista. Oletko työttömänä oikeutettu ansiopäivärahaan, peruspäivärahaan, vai oletko jo tippunut kelan kuppaisimmalle työmarkkinatuelle?Työmarkkinatukea saavan asema ja olemattomat oikeudet työttömänä on mahollisimman alas ajettu.Ei häävisti asiat.

Jos saat siis työmarkkinatukea, ja tarjottu työ on korkemmman korotetun palkkatuen avulla rahoitettu, et voi siitä millään "ei omaa alaa"-perusteella kieltäytyä. Katos kun ammattisuoja kestää vain 3kk. Eli ensimmäiset 3kk työttömänä voi kieltäytyä kaikista muista, paitsi oman hakuammatin mukaisista töistä. Mutta jos olet ollut jo vuosikaupallla työttömänä, niin ei vissiin tuo 3kk ole ollut ajankohtainen myöskään vuosiin.

Semmoista kuin motivaation perusteella kieltäytyminen töihin menosta ei ole kenelläkään olemassakaan. Tai onhan tietysti oikeus jättää menemättä töihin, ku ei oikein nappaa, mutta mitään työttömyyskorvausta ei sen jälkeen ole saatavílla. Se on vähän sama mulla tuo töihinlähtö. Jos ei hotsita eikä motivoi mennä,niiin ei tule palkkaakaan.

Jos kieltäydyt tarjotusta työstä, millä tahansa verukkeella ja olet pitkäaikaistyötön, niin ei siitä millään karenssilla selviä. Rangaistustyössäoloehto sulle määrätään, 5kk kestoltaan.

Eli itsestäsi on kiinni, että miten kauan olet rahattomana. Sun pitää olla töissä, taikka harjoittelussa, taikka työkkärin kursilla vähintään 5kk että pääset takaisin sille työmarkkinatuelle. Olen tältä palstalta lukenut ihmisistä, jotka ovat olleet vuosikaupalla sitä rangaistustyössäoloehtoaan keräämässä.

Sitä en kyllä käsitä, ettei muka löydy työ- tai harjoittelupaikkaa 5 kuukaudeksi mistään vuosiin, mutta jotkut vaan ei saa virtaa lapasiin, vaikka mitä sanktiota laitettaisiin.

Ei siinä työmarkkinatuella käkkimisessä mitään hyvää ole muutenkaan. Vaikka saisit nyt vältettyä saktion, niin siellähän se roikuu pään päällä odottelemassa koko ajan kuitenkin. Työkkäri tietää sen ja sinä myös. Parasta on pyrkiä tienaamaan itelleen ansiosidonnnainen työttömyysraha, ja silloin on työkkärintäditkin avuttomia lähettelemään mitään isompia uhkauskirjeitään työttömälle.

Voithan sä mennä sinnne palkkatukipaikkaan, ja lähteä sieltä paremmin motivoivaan paikkaan hetisuorilta, kun sellaisen löydät. Ei tule karenssia, eikä perään kysellä Ei siellä palkkatukipaikassa ole pakko jatkaa päivääkään kun löydät toisen paikan, joka paremmin palkattua ja motivoi sua enemmän.

Mikset sä ota niitä palkkatukirahojasi mukaan johonkin sellaiseen työpaikkaan joka kiinnostaa enemmän? Eli hae itse sellainen työnantaja, joka ottaa ne palkkatuki tuhannet eurot kk tukea ja palkkaa sut töihin? Sehän on ilmaista rahaa joka kuukausi työnantajalle, ja sä saat palkkaa ja työtä.

Ota pää pois persiistä ja ala toimimaan.

• Kunnan"päivähoitopaikalla"palkkatuella,pääsin 98% varmasti liiton rahoille.Anomusta rahoille en ole laittanut,odotellut kolme viikkoa palkkatodistusta,joka ehkä kentieskelpaa liitolle.Jota en olis saanut,ellen itse käynyt selvittelemässä ed,työnantajalta.Laitetaan hakemus neljältä viikolta huomenna.Työkkärin kanssa tehty ns.työllistymissuunnitelma.jossa pitänyt tehä kaiken näköstä cv-nettiä,kurssihakemuksia,soitella VUOKRATYÖFIRMOIHIN.Yhteen soitin toiseen en.Nonstop kurssi alkoi 1.2 tätä vuotta ja työkkäristä kirje jossa pitää selvittää olenko toiminut mitenkä duunipaikka suhteen 31.1 mennessä?Ei tullu hällyyteltyä,Eli onko tässä nyt syytä lopettaa kurssi alkutekijöihinsä,että te-keskuksen tädit saa provikoita karenssilla?Kuluukos ns.liitonrahat karenssin aikana?Kaikki on nykyään mahdollista nyky,ja hellästi sanottuna porvari suomessa.Mutta ilman köyhiä ei olis rikkaita....

• haluan töihin

Voiko palkkatukityötä hakea itse ja vapaaehtoisesti?

• Kelaaztaaja

No joo voi tietysti.Mikä se semmonen työkkäri on missä ei voisi hakea työtä itse itselleen ja vapaaehtoisesti?? Eikös se ole koko systeemin tarkoitus, että ihmiset hakee itse itselleen ihan vapaaehtoisesti työtä? En ymmärrä koko asennetta, ettäkö työn hakeminen olis kiellettyä eikä sitä vois itelleen hakea.

Rahaa tulee kenelle tahansa työnantajalle, jonka kanssa sä teet työsopparin tuhannen euroa kk, vuoden ajan, kuhan sut vaan ottaa töihin. Sitten toisen vuoden ajan tulee työnantajalle rahaa n. 500 euroa kk, kuhan vaan viittii hakupaperit täyttää. Ja sullahan hommat jatkuu niinkuin muillakin.

Työnantajan kanssa kun neuvottelet sopparista, niin kyllä tonni kuukaudessa ylimääräistä rahaa kiinnnostaa ketä tahansa. Byrokratiaa on jonnin verran, mutta ei semmoista etteikö sitä jokainen palkanlaskia osaisi tehdä.

Ennenvanhaan se koko vuoden palkkatuki rahasumma maksettiin laakista työnantajalle. Siinä vaan kävi niin, että rahat kelpasi, mutta työntekijälle ei enää palkkaa maksetukaan. Nykyään siis palkkatukiraha maksetaan kerran kuukaudessa niin pysyy se palkanmaksu sullekin sitten paremmin näpeissä.

Normaalipalkka, normaalihommat,normaaliehdot, sekä palkkatukirahaa valtiolta. Kaveri meni kaikilla palkkatukirahoilla kaupungin ykkösravintolaan töihin. Rahaa haettiin ja saatiin se 2 vuotta. Kukaan muu kuin kaveri ja työnantaja ei tienneet, että tämmöistä systeemiä siellä olikaan. Ei erottunut muista töistä eikä varmasti saanut huonointa palkkaa talossa. >Tais saada vähän enemmän kuin jotkut oikeestaan. Kun tukirahat oli käytetty, niin jatkoi hommissa edelleen.

• Sama tarina.
        Kelaaztaaja kirjoitti:

No joo voi tietysti.Mikä se semmonen työkkäri on missä ei voisi hakea työtä itse itselleen ja vapaaehtoisesti?? Eikös se ole koko systeemin tarkoitus, että ihmiset hakee itse itselleen ihan vapaaehtoisesti työtä? En ymmärrä koko asennetta, ettäkö työn hakeminen olis kiellettyä eikä sitä vois itelleen hakea.

Rahaa tulee kenelle tahansa työnantajalle, jonka kanssa sä teet työsopparin tuhannen euroa kk, vuoden ajan, kuhan sut vaan ottaa töihin. Sitten toisen vuoden ajan tulee työnantajalle rahaa n. 500 euroa kk, kuhan vaan viittii hakupaperit täyttää. Ja sullahan hommat jatkuu niinkuin muillakin.

Työnantajan kanssa kun neuvottelet sopparista, niin kyllä tonni kuukaudessa ylimääräistä rahaa kiinnnostaa ketä tahansa. Byrokratiaa on jonnin verran, mutta ei semmoista etteikö sitä jokainen palkanlaskia osaisi tehdä.

Ennenvanhaan se koko vuoden palkkatuki rahasumma maksettiin laakista työnantajalle. Siinä vaan kävi niin, että rahat kelpasi, mutta työntekijälle ei enää palkkaa maksetukaan. Nykyään siis palkkatukiraha maksetaan kerran kuukaudessa niin pysyy se palkanmaksu sullekin sitten paremmin näpeissä.

Normaalipalkka, normaalihommat,normaaliehdot, sekä palkkatukirahaa valtiolta. Kaveri meni kaikilla palkkatukirahoilla kaupungin ykkösravintolaan töihin. Rahaa haettiin ja saatiin se 2 vuotta. Kukaan muu kuin kaveri ja työnantaja ei tienneet, että tämmöistä systeemiä siellä olikaan. Ei erottunut muista töistä eikä varmasti saanut huonointa palkkaa talossa. >Tais saada vähän enemmän kuin jotkut oikeestaan. Kun tukirahat oli käytetty, niin jatkoi hommissa edelleen.

Itsellä vähän samanlainen tarina, kuin kerroit tuossa lopussa.

Sain töitä palkkatuella. Neuvottelin itse palkkani töiden alkaessa. Ja palkka oli ihan hyvä. Paljon yli alan tessin. Palkkatukea maksettin tietääkseni 1,5 vuotta työnantajalle. Itse en joutunut sekaantumaan asiaan mitenkään, vaan homma hoidettiin työnantajan ja Kelan/työkkärin välillä. Sain ainoastaan ilmoituksen kotiin palkkatuen myöntämisestä.

Tuskin kukaan työpaikalla tiesi palkkatuestani, tietysti työnantajan lisäksi. Normi työsuhde, normi etuineen.

Samassa paikassa olen edelleenkin, vaikka palkkatuki on loppunut jo yli 2 vuotta sitten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4302
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      38
      2582
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      105
      2438
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      107
      2219
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1937
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1925
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1607
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      193
      1602
    9. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1588
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      79