Kaksisuuntainen mielialahäiriö & epävakaa tunne-elämä

Biippo

Eli minulle lätkäistiin tänään tällainen diagnoosi eteen. Mitäköhän tässä pitäisi ajatella? Onko kohtalotovereita/tarinoita?

10

804

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bipox

Hei! Muistan, että olin itse aika järkyttynyt kun sain diagnoosini kuusi vuotta sitten. Tuosta epävakaasta en osaa kertoa, mutta bipolaarin suhteen sanoisin, että älä luokittele itseäsi liikaa. Perusoireet ovat varmaan samanlaiset, mutta muuten jokaisella on erilaiset aivot ja lääkitys saattaa olla saman diagnoosin alla aivan erilainen. Myös toimintakyky voi vaihdella. Tunnen työssään menestyviä ihmisiä, puolipäivätöissä käyviä ihmisiä ja sitten on niitä, jotka ovat eläkkeellä.
      Joillakin on perhe ja lapsia, joillakin parisuhde ja jotkut elävät yksin.
      Toivottavasti sinulle on sattunut hyvä psykiatri. Varaudu siihen, että tavalliset lääkärit ja hoitajat eivät välttämättä tunne kovin hyvin sairauttasi. Älä usko kaikkia kirjoituksia, mitä netistä löytyy.
      Sinusta ei ole tullut huonoa ihmistä. Onnea sinulle aj toivottavasti kuntoudut hyvään elämään.

• tezzi3

On sanonta, että kauneus on katsojan silmissä. Ja voi myös sanoa, että sairaus on katsojan silmissä. Luulin itse aiemmin, että "tavaton energia minussa" oli terveyttä. Onneksi taitava psykiatri kykeni näkemään, että kyseessä oli sairaus, joka vääristi todellisuudenkuvaani.
      Elämäni on ollut melko tavallista, enkä itse koe kuuluvani bipoihin, joilla on hyperseksuaalisuutta, alkoholismia, pettämistä tai muutakaan raukkamaisuutta, mitä olen kuullut tapahtuneen maniassa. Näin ollen olin tyrmistynyt bipo diagnoosista, joka ei itseäni kuvannut lainkaan. Sitten muistin, että esim Motzart ja monet muutkin intohimoiset nerot kärsivät nykytietämyksen mukaan samasta sairaudesta. Onkin sitten kysyttävä, mihin ryhmään näistä koet itse kuuluvasi ? Ikävä kyllä bipo diagnoosi on melko leimaava, eikä sairauttaan kannata muille kuuluttaa.

• Biippo

Kiitoksia vastauksista. Sain siis tuoreeltaan diagnoosia. Lähdin vasta viime syksynä lekuriin läheisteni kerrottua minulle, että epäilevät kaksissuntaista. Olen vajaa kolmikymppinen & elämäni on ollut aikamoista vuoristorataa & erittäin kirjavia vaiheita on mahtunut mukaan. Reilu vuosi sitten näin pienen ilmoituksen lehdessä alkavista koulutuksista. Hain samantein sitä ollenkaan miettimättä & olen nyt keväällä valmistumassa uuteen ammattiin. Nyt minua on alkanut jännittää töihin paluu, en tiedä miten selviän täysimittaisista päivistä. Olen aikaisemmin työelämässä toiminut monessa eri ammatissa ja minulla on ollut paljon sairaslomia. Luulin aina aikaisemmin että ne johtuvat masennuksesta, en osannut ajatella että hypoissani kyllästyn aina sen hetkisiin hommiini & vaihdan alaa.

Kysyinsinkin, miten te olette pystyneet yhdistämään työelämän & sairauden?

• tezzi3

Bipoille on tärkeää viihtyä ja saada sopivia haasteita ammatissaan. Bipoilla ei pitäisi olla tylsää työtä, koska tällöin työnteon motiivit ovat hukassa enemmin, mitä terveillä ihmisillä. Maanis-depresiivinen ihminen haluaa luoda uutta, tehdä tuloksia ja saada niiden mukaista kannustusta ja arvostusta. Työn on oltava mielellään itsessään palkitsevaa. Ja nähtävästi bipoilla parhaat saavutukset työuralla on olleet tehtykin lievässä hypomanian tilassa. Kuitenkaan työssä ei paljoa tarvitse olla vastoinkäymisiä, kun bipolla ääritunteet vie päin seiniä. Eli kynnys epäonnistumisiin on matala, jos kaikki ei toimi työpaikalla oikeudenmukaisesti. Jos ajattelee suuria työnarkomaaneja (bipoja) Motzart ja vaikka Einstein suurista saavutuksistaan huolimatta, heidän käytöksessään oli suurta "moukkamaisuutta" ja välinpitämättömyyttä perhettä kohtaan. Juuri tämä ristiriita heissä herättää kysymyksiä bipo-sairaudesta. Työn lisäksi bipojen tulisi arvostaa terveitä elämäntapoja, vakaata parisuhdetta ja kestää myös tavallista arkeakin.
        Työnantajalle ei kannata kertoa sairaudestaan. Terveydenhoitajalle voi ehkä kertoa, kun on ollut töissä pitempään ja tarvitsee sairaslomaa.

• voi voi

Hei vaan sinulle
        Minä sain oman diagnoosini viitisen vuotta sitten,olin masennusta sairastanut jo vuosikausia.
        Ihmettelin kovasti miten oikean diagnoosin löytäminen kesti niin kauan,oireet olivat kuitenkin samat,manian hurjat oireilut ja syvä masennus manian jälkeen.
        Olen ollut koko ajan työelämässä ja erittäin ahkera työntekijä,huomaan että teen koko ajan työssäni mikä on hyvä ja huono asia.
        Tuntuu välillä että teen monen ihmisen hommat ja isoltä se varmaan myös näyttää.
        Huonoina aikoina minusta tubtuu että esitän ja näyttelen ettei kukaan huomaisi mitään,se on todella raskasta kestää.
        Elämä on aika vaikeaa ainakin minulla tämän sairauden kanssa ja ei meinaa mukana pysyä vauhti jaksoilla.
        Lääkkeet eivät minusta auta yhtään vaikka annostusta on nostettu ja syön nitä säännöllisesti.
        Suuria huippuja ne eivät ole tasanneet ja olen siitä lääkärille kertonut,ei hän ainakaan vieklä ole lääkettä muuttanut.
        Hyvää talven jatkoa sinulle.

• rock vai räp
        tezzi3 kirjoitti:

Bipoille on tärkeää viihtyä ja saada sopivia haasteita ammatissaan. Bipoilla ei pitäisi olla tylsää työtä, koska tällöin työnteon motiivit ovat hukassa enemmin, mitä terveillä ihmisillä. Maanis-depresiivinen ihminen haluaa luoda uutta, tehdä tuloksia ja saada niiden mukaista kannustusta ja arvostusta. Työn on oltava mielellään itsessään palkitsevaa. Ja nähtävästi bipoilla parhaat saavutukset työuralla on olleet tehtykin lievässä hypomanian tilassa. Kuitenkaan työssä ei paljoa tarvitse olla vastoinkäymisiä, kun bipolla ääritunteet vie päin seiniä. Eli kynnys epäonnistumisiin on matala, jos kaikki ei toimi työpaikalla oikeudenmukaisesti. Jos ajattelee suuria työnarkomaaneja (bipoja) Motzart ja vaikka Einstein suurista saavutuksistaan huolimatta, heidän käytöksessään oli suurta "moukkamaisuutta" ja välinpitämättömyyttä perhettä kohtaan. Juuri tämä ristiriita heissä herättää kysymyksiä bipo-sairaudesta. Työn lisäksi bipojen tulisi arvostaa terveitä elämäntapoja, vakaata parisuhdetta ja kestää myös tavallista arkeakin.
        Työnantajalle ei kannata kertoa sairaudestaan. Terveydenhoitajalle voi ehkä kertoa, kun on ollut töissä pitempään ja tarvitsee sairaslomaa.

Kiitos tezzi3. Ensimmäisen kerran tajuan miksi joka ainoassa työssä alkaa tympiin. Itse olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä jo vuodesta 1989 (olen nyt 50v.). Olen sekä epävakaa että sekamuotoinen bibo. Eli vaikeaa on. Menneisyyteni on kaoottinen, mutta kun jätin päihteet, ainakin osa ongelmista jäi taakse.
        Innostun aina uusista asioista, mutta sitten plop... Olen älykäs ja omaan loogisen ajattelukyvyn, jota pystyn hyvin hyödyntämään, silloin kun jaksan. Nytkin olen jälleen "työssä" (palkaton), olen innostunut, kun saan hyödyntää taitojani. Mutta vaikeudet alkavat, kun tulee "tylsää". Masennun ja turhaudun. Muut ihmiset tuntuvat idiooteilta, olen ihan väärällä planeetalla. Sitten kun tekisi vielä mieli kertoa se heille, onneksi kykenen nykyään pidättäytymään siitä.
        Masennukseni on ajoittain hyvin syvä, tuntuu ettei kukaan pysty ymmärtämään mua, kun sitten hetken päästä olen se idearikas hauskuuttaja. Sinun kirjoituksessasi oli jotakin sellaista, johon pystyn samaistumaan.

• mattanene
      • STOP9

Tuollaiset mainostajat pitäis laittaa putkaan. Mitä luulet, mitä mahtaa seurata, kun (mahdollisesti?) vahvoja luontaistuotteita sekoitetaan psyykenlääkekoktailiin? Ellet sitten mainosta jotain nollatuotteita, jotka ei vaikuta mitenkään.

• tinhu2

Hei ! Itse olen bipo II. Olen puolipäivätöissä keskussairaalan leikkaussalissa sairaanhoitajana. Teen kolmipäiväistä viikkoa ja puolet saan kuntoutustukea. Näin on ihan hyvin mennyt, mut pitkä oli taival ,ennenku tähän päästiin.
      9vuotta minua hoidettiin masennuspotilaana ja 9 kertaa yritin palata töihini, aina epäonnistuen. Nyt, kun on oikea diagnoosi ja oikea lääkitys ja itse hyväksynyt sairauteni, niin pärjään tosi hyvin työssäni. Kyllä, vaikka työelämä ottaa, niin kyl se antaakin. Mulla leikkaussalissa on aivan ihania työkavereita, siis hoitaja sekä lääkärit. Ja , kun saa niitä onnistumisen elämyksiä, niin kyllällähän se hyvältä tuntuu. Samalla, kyl tiedostan, etteivät minun voimavarani riittäisi täyspäivätyöhön, mut sekin on vaan hyväksyttävä. Ei saa koskaan verrata itseään muihin.

• tinhu235

Ei tartte sun murehtia. Monet tähän sairastananeet ovat täysillä työelämässä mukana. Itseään pitää meidän vähän enemmän varmaan tutkailla. Ei meidän saa verrata itseämme muihin. Me olemme omia kallisarvoisia persoonia jokainen. Meidän pitää osata jakaa voimavaramme niin, että jaksamme sekä työssä, että perheemme kanssa, sekä vapaa-ajalla. Kaikki me ei pystytä työelämään, joten sekin on hyväksyttävä, jos joudumme eläkkeelle. Kumminkin meidän pitää muistaa ja tukea toisiamme, että kaikki ihmiset ovat yhtä kallisarvoisia ja rakkaita. Olitpa sit sairas tai et. Näin ainakin minä ajattelen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe