Elämä siellä tulisi halvemmaksi. Olisivat sillon ihan oikeasti syrjäytyneitä.
Syrjäytyneet syrjäseuduille
66
142
Vastaukset
- Miten niin
tulisi halvemmaksi?
Katso polttoaineiden hintoja, ja mieti!
Täällä pitää myös lämmittää mökkiä, ja käydä joskus kaupassa joita on nykyään harvassa, jos et tiennyt tuota.- matkojen päästä
Myymämäläautot kulkevat syrjäseuduilla.
- pisteitä 0
matkojen päästä kirjoitti:
Ei meillä täällä ainakaan, lähimpään kauppaan 28 km ja postiin 44 km.
- Miten niin
Mitä vuosi lukua elät ?
Jos olisi myymäläautoja kuten 60 - 70 luvulla niin marketeissa hinnat olisivat tuplat tänään päivän hintoihin. Joten mietipä sitä.
Mitä alennusta täällä saa polttoaineista?, vertaa Hesan / pks tuettua työ- kauppareissumatkailua. Me maksamme viimeisenpäälle niin autoista kun polttoainestakin.
Tämäkö on sitä yhdenvertaista elämistä Suomi OY:ssä ?
Ai niin, nythän palvelut tulee huononemaan syrjäseuduilla näillä pakkoliitoksilla, jota kokoomus puuhastelee. - matkojen päästä
Miten niin kirjoitti:
Mitä vuosi lukua elät ?
Jos olisi myymäläautoja kuten 60 - 70 luvulla niin marketeissa hinnat olisivat tuplat tänään päivän hintoihin. Joten mietipä sitä.
Mitä alennusta täällä saa polttoaineista?, vertaa Hesan / pks tuettua työ- kauppareissumatkailua. Me maksamme viimeisenpäälle niin autoista kun polttoainestakin.
Ai niin, nythän palvelut tulee huononemaan syrjäseuduilla näillä pakkoliitoksilla, jota kokoomus puuhastelee.Liikenneministeri on poistamassa työmatkojen verovähennysoikeutta. Tuo ei varmaankaan koske Kataisen ja kumppaneiden työmatkakuluja.
- .-.-.-
Miten niin kirjoitti:
Mitä vuosi lukua elät ?
Ai niin, nythän palvelut tulee huononemaan syrjäseuduilla näillä pakkoliitoksilla, jota kokoomus puuhastelee.Yhdenvertaista elämistä?
Paljoks teillä on yksiön vuokra? Meillä täällä 720,-/kk - Miten niin
.-.-.- kirjoitti:
Yhdenvertaista elämistä?
Paljoks teillä on yksiön vuokra? Meillä täällä 720,-/kkVarmasti samanverran kun teilläkin, vai luuletko että rakennusmateriaalit olisivat täällä halvempia. Sen mukaanhan asumiskulut koostuu, sähkön ja veden lisäksi.
Ja miksi työhinnoittelu pitäisi olla halvempi täällä kun teillä?
Veli kysyi juuri hiljan, et olisko noilla ruotsalaisilla(byggmax) halvempaa rakennusmateriaalia kun suomalaisilla toimijoilla. - sata ja kunta
Miten niin kirjoitti:
Varmasti samanverran kun teilläkin, vai luuletko että rakennusmateriaalit olisivat täällä halvempia. Sen mukaanhan asumiskulut koostuu, sähkön ja veden lisäksi.
Ja miksi työhinnoittelu pitäisi olla halvempi täällä kun teillä?
Veli kysyi juuri hiljan, et olisko noilla ruotsalaisilla(byggmax) halvempaa rakennusmateriaalia kun suomalaisilla toimijoilla.Kyl täällä Satakunnassa on ainakin paljon halvemmat asunnot, niin vuokrata, ku ostaakin, mitä pääkaupunkiseudulla.
Miten niin kirjoitti:
Mitä vuosi lukua elät ?
Ai niin, nythän palvelut tulee huononemaan syrjäseuduilla näillä pakkoliitoksilla, jota kokoomus puuhastelee.Espoossa ainakin yksi kauppa-auto kulkee ja musta ainakin tuntuu että sen aiheuttamat kulut on siiretty suoraan sen auton myymiin tuotteisiin. Ainakin ne on siellä älyttömän kalliita.
- matkojen päästä
Nittaminax kirjoitti:
Espoossa ainakin yksi kauppa-auto kulkee ja musta ainakin tuntuu että sen aiheuttamat kulut on siiretty suoraan sen auton myymiin tuotteisiin. Ainakin ne on siellä älyttömän kalliita.
Voisiko kirjasto- ja myymäläautoa jotenkin yhdistää? Sinnemäki puhui jotain saunojen rakentamisesta kirjastoihin.
- tiina...
pisteitä 0 kirjoitti:
Ei meillä täällä ainakaan, lähimpään kauppaan 28 km ja postiin 44 km.
kauppaan ja postiin kakskyt viis kilsaa täällä.
- ...
sata ja kunta kirjoitti:
Kyl täällä Satakunnassa on ainakin paljon halvemmat asunnot, niin vuokrata, ku ostaakin, mitä pääkaupunkiseudulla.
Sivusta.
Tonttimaa, se määrittelee pitkälle asuntojen hintaerot. Pytingit on suunnilleen samanlaisia, samoista materiaaleita. EIkä palkoissakaan ole nykyään isompia eroja. Maassa kun on sellainen piirre, sitä ei valmisteta enää. Pöndellä houkutellaan asukkaita euron tonteilla, jossain tsadissa tontti saattaa sitten olla sen puoli miljoonaa, siitä kyse.
Ja kysynnän ja tarjonnan laki. Pöndellä älyttömästi, lähes ilmaisia asuntoja myytävänä, kysyntää vaan ei ole, koska ei ole töitä, eli halpakin kämppä muuttuu kalliiksi, jos kellään ei ole vara ostaa.
=DW= - ||||||||
Liikenneministeri on poistamassa työmatkojen verovähennysoikeutta. Tuo ei varmaankaan koske Kataisen ja kumppaneiden työmatkakuluja.
Minun ymmärtääkseni liikenneministeri on puhunut kilometrikorvausten alentamisesta.
Ne taas maksetaan matkoista, jotka työntekijä tekee työpäivänsä aikana työpisteestä toiseen, esim. asiakkaan luota toiselle. - Miten niin
... kirjoitti:
Sivusta.
Tonttimaa, se määrittelee pitkälle asuntojen hintaerot. Pytingit on suunnilleen samanlaisia, samoista materiaaleita. EIkä palkoissakaan ole nykyään isompia eroja. Maassa kun on sellainen piirre, sitä ei valmisteta enää. Pöndellä houkutellaan asukkaita euron tonteilla, jossain tsadissa tontti saattaa sitten olla sen puoli miljoonaa, siitä kyse.
Ja kysynnän ja tarjonnan laki. Pöndellä älyttömästi, lähes ilmaisia asuntoja myytävänä, kysyntää vaan ei ole, koska ei ole töitä, eli halpakin kämppä muuttuu kalliiksi, jos kellään ei ole vara ostaa.
=DW=Juuri niin, ja kun ole viisi kuusi vuotta tiputtanut mökin hintaa, ja se on aina vaan sinun , niin kyllä siinä on naurut kaukana. Kun samaan aikaisesti olet maksanut vuokraa siellä missä niitä "töitä oisi" vaikka sen 720€/kk yksiöstä, tai jaetusta luukusta. Matkustat sinne syrjäseudulle katson onko väki lisääntynyt kotona sillä aikaa kun on ollut poissa..
- Tase pappa
|||||||| kirjoitti:
Minun ymmärtääkseni liikenneministeri on puhunut kilometrikorvausten alentamisesta.
Ne taas maksetaan matkoista, jotka työntekijä tekee työpäivänsä aikana työpisteestä toiseen, esim. asiakkaan luota toiselle.Noinhan asia on.
On kaksi eri asiaa, mitä sanotaan, ja kuka sanoo, tai miten sanottu ymmärretään ja miten kukin halutaan santun ymmärtää. - Tilja K
Katso itse asumiskustannuksia PK-seudulla, ja mieti!
- matkojen päästä
Jotenkin hyvä ajatus, mutta entä heidän lapsensa, joiden täytyisi käydä koulua taksilla?
- pisteitä 0
Kyllä niitä täällä on jo aika paljon, työpaikat vähentyvät päivittäin eikä asunnot käy kaupaksi.
Huono oli vitsisi, pahasti monia loukkaava. Jaaaaaa, tulee mieleen se miten jenkeissä osa ns syrjäytyneistä asuu matkailuvaunussa tai -autossa millä sitten kulkevat paikasta toiseen jos on varaa polttoaineeseen. Täällä on talvi siihen vähän kylmänpuoleinen ja polttoaineen hinta paljon kovempi.
- matkojen päästä
Tietäisikö kukaan halpaa matkailuvaunua? Voisin kesäkuukausiksi muuttaa asumaan korpeen. Paikka olisi valmiina ja jos tulee hyvä marjasato, niin...
Jäin ilman puolukoita viime syksynä. matkojen päästä kirjoitti:
Tietäisikö kukaan halpaa matkailuvaunua? Voisin kesäkuukausiksi muuttaa asumaan korpeen. Paikka olisi valmiina ja jos tulee hyvä marjasato, niin...
Jäin ilman puolukoita viime syksynä.Halpoja kyllä löytää, netistäkin hakemalla...
- Miten niin
Noita leirintäalueilla asuvia on kai vieläkin paljon ruotsissa, ja ennen niitä oli tosi paljon.
Eikö Hesassakin ole vieläkin sellainen leirintäalue jossa voit asua asuntovaunussa ympäri vuoden ? - Miten niin
Jäin ilman puolukoita viime syksynä.Miksi asuntovaunu ?
Nythän vanhat mökit on niin halpoja syrjäseudulla et ei sillä rahalla saa kummoistakaan asuntovaunua. Tuossa mökkikaupassa saa sentään jopa palasen omaa isänmaata. Miten niin kirjoitti:
Miksi asuntovaunu ?
Nythän vanhat mökit on niin halpoja syrjäseudulla et ei sillä rahalla saa kummoistakaan asuntovaunua. Tuossa mökkikaupassa saa sentään jopa palasen omaa isänmaata.Asuntovaunussa on pyörät alla, toisin kuin mökissä. sen voi siirtää vaikka etelään talveksi.
Miten niin kirjoitti:
Noita leirintäalueilla asuvia on kai vieläkin paljon ruotsissa, ja ennen niitä oli tosi paljon.
Eikö Hesassakin ole vieläkin sellainen leirintäalue jossa voit asua asuntovaunussa ympäri vuoden ?Voipi olla, en tunne niin hyvin asiaa. Olosuhteet täällä ovat kuitenkin aika kovasti tuota vastaan.
- matkojen päästä
Miten niin kirjoitti:
Miksi asuntovaunu ?
Nythän vanhat mökit on niin halpoja syrjäseudulla et ei sillä rahalla saa kummoistakaan asuntovaunua. Tuossa mökkikaupassa saa sentään jopa palasen omaa isänmaata.Minulla olisi jo tonttia peltoineen. Tarkoitatko jalasmökkiä?
- matkojen päästä
yohuuhkaja kirjoitti:
Asuntovaunussa on pyörät alla, toisin kuin mökissä. sen voi siirtää vaikka etelään talveksi.
Minä kyllä ajattelin jättää sen sinne talvehtimaan. Toivottavasti tästä ei nyt kehkeydy perheriitaa...
- Miten niin
yohuuhkaja kirjoitti:
Voipi olla, en tunne niin hyvin asiaa. Olosuhteet täällä ovat kuitenkin aika kovasti tuota vastaan.
.(Googlasin)
Kyllä niitä näyttää olevan useampiakin Suomessa.
Nuo nykyiset asuntoautot ja vaunut ovat niin hyvin eristetty että kyllä niissä aika kovallakin pakkasella kykenee "asuun". Sisätilat sitten on mitä on, eli aika ahasta on.. - Miten niin
yohuuhkaja kirjoitti:
Asuntovaunussa on pyörät alla, toisin kuin mökissä. sen voi siirtää vaikka etelään talveksi.
Noihan se on tietenkin, mutta jos asut siellä etelässä jossain kerrostalo luukussa, ja vaunu on parkkialueelle niin ei ole mun juttu.
Itellä on Ladojen lisäksi asuntoauto. Mutta mulla on omatontti, ja käyn vaan joskus , siis tosi harvoin siellä Etelä-Suomessa.
Nyt pitää laittaa takkaleivinuuniin tuli, on toi pakkanen taas kiristynyt melkein miinus parinkymmeneen. Vielä yöllä 3 aikoihin oli nollan tuntumassa. Miten niin kirjoitti:
Miksi asuntovaunu ?
Nythän vanhat mökit on niin halpoja syrjäseudulla et ei sillä rahalla saa kummoistakaan asuntovaunua. Tuossa mökkikaupassa saa sentään jopa palasen omaa isänmaata.Ja sitten maksat kaiken maailman kiinteistöverot, tiemaksut, jäteverot vaikka et jätteitä tuottaisikaan, korjaat mökkiä kaiket ajat, rakentelet vedenpuhdistamoita Virkamiehen Määräyksestä jne.
Helpompaa ajaa auto metsän laitaan ja mennä marjaan. Jos pitempi matka, niin pakko keppuroida yö autossa makuupussissa. Tuttua hommaa, vaan alkaa vanhemmuuten tympiä. Eikä niitä levähdyspaikkojakaan enää juuri ole. Ainakaan rauhallisia.- matkojen päästä
sitroen kirjoitti:
Ja sitten maksat kaiken maailman kiinteistöverot, tiemaksut, jäteverot vaikka et jätteitä tuottaisikaan, korjaat mökkiä kaiket ajat, rakentelet vedenpuhdistamoita Virkamiehen Määräyksestä jne.
Helpompaa ajaa auto metsän laitaan ja mennä marjaan. Jos pitempi matka, niin pakko keppuroida yö autossa makuupussissa. Tuttua hommaa, vaan alkaa vanhemmuuten tympiä. Eikä niitä levähdyspaikkojakaan enää juuri ole. Ainakaan rauhallisia.Täytyykö nuo kaiki maksaa, vaikka olisi pelkkä jalasmökki?
- Miten niin
Täytyykö nuo kaiki maksaa, vaikka olisi pelkkä jalasmökki?
Ei kaikesta, mutta maapohjasta jos on tonttimaa joudut maksaan kiinteistöveroa vaikka siinä ei ole mitään. Tuskin tuohon jalasmökkiin vaativat viemäröintiä, en ole varma mutta tuskin, koska eihän siihen tarvitse rakennuslupaa. Ja jos menee oikein vaikeaksi naulaa siihen jalasmökin pyörät. Niin ei varmasti mene mitään kiinteistöveroa jalasmökistä.
Miten niin kirjoitti:
.(Googlasin)
Kyllä niitä näyttää olevan useampiakin Suomessa.
Nuo nykyiset asuntoautot ja vaunut ovat niin hyvin eristetty että kyllä niissä aika kovallakin pakkasella kykenee "asuun". Sisätilat sitten on mitä on, eli aika ahasta on..Syrjäytyneen asuntovaunu tai -auto ei varmaankaan ole tämän vuoden mallia. Tyypillisempi taitaa olla 20 vuotta vanha tai peräti itse rakenneltu...
- matkojen päästä
yohuuhkaja kirjoitti:
Syrjäytyneen asuntovaunu tai -auto ei varmaankaan ole tämän vuoden mallia. Tyypillisempi taitaa olla 20 vuotta vanha tai peräti itse rakenneltu...
Silläpä minä halusinkin, että se jätetään sinne metsään.
By the way... karkauspäivä lähestyy. Oletko valmis? Kaksi syrjäytynyttä yhdessä olisi niiin somaa!
*hieroskelee käsiään* matkojen päästä kirjoitti:
Minä kyllä ajattelin jättää sen sinne talvehtimaan. Toivottavasti tästä ei nyt kehkeydy perheriitaa...
Vain maan omistajan luvalla, muuten et sitä voi sinne jättää. Tilapäisestä oleskelusta sen sijaan ei omistaja voi valittaa ellet ole häiriöksi.
Silläpä minä halusinkin, että se jätetään sinne metsään.
By the way... karkauspäivä lähestyy. Oletko valmis? Kaksi syrjäytynyttä yhdessä olisi niiin somaa!
*hieroskelee käsiään*Taidanpa käydä tästä siirtämässä asuntovaununi varmempaan piiloon...
Jos nenäkkäin eteen tulet niin katsotaan sitten, mutta varaudu jonotukseen...- matkojen päästä
yohuuhkaja kirjoitti:
Vain maan omistajan luvalla, muuten et sitä voi sinne jättää. Tilapäisestä oleskelusta sen sijaan ei omistaja voi valittaa ellet ole häiriöksi.
Minähän olen itse se maanomistaja, hassu.
Minähän olen itse se maanomistaja, hassu.
Jaaaa, varmaankin kohtalainen erikoisuus tämä syrjäytynyt maanomistaja...
Selviät syrjäytymisestä myymällä maasi.- matkojen päästä
yohuuhkaja kirjoitti:
Jaaaa, varmaankin kohtalainen erikoisuus tämä syrjäytynyt maanomistaja...
Selviät syrjäytymisestä myymällä maasi.En minä halua myydä eikä sitä ole kuin hehtaari. On sitä kyllä naapurin taholta himoittu.
- matkojen päästä
yohuuhkaja kirjoitti:
Taidanpa käydä tästä siirtämässä asuntovaununi varmempaan piiloon...
Jos nenäkkäin eteen tulet niin katsotaan sitten, mutta varaudu jonotukseen...Minä tietäisin hyvemmän piilon!
- Tase pappa
En minä halua myydä eikä sitä ole kuin hehtaari. On sitä kyllä naapurin taholta himoittu.
Takuulla himoitaan nykyaikana sellaista hehtaarin maaplänttiä.
Älä hemmetissä vaan myy.
Kiusa se on hehtaarinkin kokoinen kiusa, naapurin silmissä.
Tarkoitatko että heidät koottaisiin ikään kuin reservaattiin, laitetaanko aidat ympärille, etteivät pakene.
Sen mitä palveluja nyt edes tarvitsisivat, ne voisi viedä kerran viikossa rekalla, ruokaa, juomaa, lääkkeitä ja niin edelleen.
Lääkäri tutkisi porukan kerran vuodessa, hammaslääkäri joka toinen vuosi.
En uskalla pitemmälle tätä ajatusta kehitellä. :)
Minä suunnittelen matkaa syrjäiselle rannikkoseudulle, tosi hankalan matkan takana tuo Helsinki.- k/k
Älä sinne helsinkki tuppa ,tul Turkku mä opeta sunt puhuma oikkia ihmiste puhet.
Tääl ei sarakka koska ja jos nii iha lämmint vet vaa.
Me olla iha keskel tapahtumi. k/k kirjoitti:
Älä sinne helsinkki tuppa ,tul Turkku mä opeta sunt puhuma oikkia ihmiste puhet.
Me olla iha keskel tapahtumi.Kyllä minä nyt ekaks käyn Helsingissä, tiedät miksi.
Jos mie sitten keväämmällä tulen Turkuun, ystävän kanssa, kahvit nyt kumminkin meille keität. :)
Pidetään sit samalla kielikurssi, sie opettelet karjalanmurretta ja me turunkieltä.- :)
k/k kirjoitti:
Me olla iha keskel tapahtumi.Minä kävin Turussa ei_niin_kauan_sitten.
http://www.puolustusvoimat.fi/fi/merivoimat
- Kalja T
Ei pelaa ihan logiikkasi.
Todellisuudessa jos pystyy elämään elämään halvemmalla niin silloin on vähemmän syrjäytynyt.
Nähty on kuinka kalliilla pääkaupunkiseudulla syrjäydytään, siellä laitapuolen porukkaa on enemmän kuin koko maassa yhteensä. Mutta kun niille kelpaa vain keskusta-asunnot.
Yhdestä kun tulee häiriköinnin vuoksi häätö niin kaupunki osoittaa toisen asunnon parin sadan metrin päästä.
Täytyyhän häiriköiden asua palvelujen äärellä!- näin on sano...
Kyllä viinakauppa, apteekki, lääkäri, kaupat täytyy olla lähellä ei saa olla suuri kaupunki.
- RosaLiiin
Jos on syrjäytynyt kaupungissa niin kyllä aikamoisia elämisen taitoja vaatii, jos tänä päivänä vaihtaa elämänsä johonkin syrjäiseen kolkkaan maata.
Ei riitä, että saisi jonkun halvan mökin jostain, yksinomaan makkaran saattaminen ruokapöytään vaatii kyllä aika paljon puuhaa ja rahaakin.
Tosin syrjäseuduilla on lukuisia taajamia, joissa kaivataan kipeästi asukkaita, siellä on kaupat ja terveyskeskukset kävelymatkan päässä ja koulut sun muu tarpeellinen, ei tietenkää mitään superpalveluja mutta perusjutut hoituu.
Olen lukenut, että joissakin kunnissa puretaan kerrostaloja kun ei ole asukkaita ja tulee kunnalle kalliiksi pitää rakennuksia lämpiminä.
Syrjäytyneen määritteleminen on vaikeaa. Kuka ja miten.Olisiko kohtuutonta odottaa "syrjäytyneiden" itsensäkin hoitavan osan asioistaan?
Jos ei Siperia, niin syrjäseutu saattaisi opettaa.
Vanhat, hyvät, edesmenneet kaverini syrjäytyivät laitakaupungin vanhoissa 40-/50-luvun taloissa omissa oloissaan muita häiritsemättä.
Internet, Lämpö, Sähkö, Ruoka, Terveydenhuolto ja katto päänpäällä.
Nuo taitavat olla ne asiat joita yhteiskuntamme pyrkii takaamaan kaikille.
Jos nuo asiat ovat ihmisellä kunnossa, ei hän syrjäytynyt voi olla.
Valtionrahoittamat, SPR, vapaaehtoisjärjestöt, Politiikaan liittyvät yhdistykset, Somali- ja Romanijärjestöt, jos noille ei riitä avustettavia ja valtion rahaa, alkaa kohta syrjäytyneitä löytyä. Sukupuolisesti poikkeavatkin ovat alkaneet aktivoitua, ravintolat ja Baarit vähenevät ja Parturialalla on liika kovaa kilpailua.
Aito-syrjäytyneet asuvat jo metsissä, vapaaehtoisesti.
Kunnolla syrjäytetyt ovat alkaneet ampua Susia ja Karhuja, Ahmojenkin selkäkarvat ovat toisinaan hyvin parturoidut ja peltipailakan latu sen kun jatkuu vaan.
Heitä minä kunnioitan.
H.- asiaa.
"Enimmillään autoja liikennöi Suomessa noin 1 200 kappaletta vuonna 1970.[2]. Nykyään myymäläautoja on Suomessa enää noin muutamia kymmeniä.[2]"
Kertoo Wikipedia myymäläautoista."asiaa."
Vanhat ihmiset eivät osta tietokonepelejä.
Heille riittää Internet ja vävypojan asentama Skype jolla voi katsella ja kuunella lapsenlasta, kaukana jossain.
Jos hyvin käy, tulee sisäfile ja muu liha naapurista.
Jos paremmin vielä käy, tulee maitokin.
Turnipsit sitten omasta maasta.
Naapurista saattavat saada myös Kauralimat ja kuidut.
Joten, kauppa-autoista ostetaan Suola ja Lotto.
Jokunen lisäainekarkkipussi, ehkä.
Ambulanssi pitää tietty olla, mieluummin naapurikylässä ja hulikopteri saatavilla.
Vaikka verottajalle ei ole tarjota tuloja.
Kun ei koskaan ole tullut tienattuakaan.
Mies hoiti ne, eläessään.
H.
- meeriamanda
Eikös entivanhaan ollutkin näin? Vaivaistalot, vammaiset ns. hullut olivat sijoitettuna kauaksi tavan asukkaista. Poissa silmistä...poissa mielestä.
Nytkö pitäisi palata samaan? Onhan asuinalueita johon ei haluta kaupungin vuokrataloja tjs.
Taloyhtiöillä on asuntojen osto-oikeuksia ettei kuka vaan pääse omistajaksi ilman syynäystä. - demeter
No eikös kansanedustaja Hakkarainen jo esittänyt tätä ideaa eduskunnassa ?
Eli Ahvenmaalle vain, kaikki poikkeavat... Eivätköhän syrjäytyneetkin poikkeaviin kuulu ?
Olen kyllä samaa mieltä kuin useimmat: ei elämä syrjäseudulla halvempaa ole. Ja köyhillä kunnilla taitaa olla elätettäviä ihan tarpeeksi omasta takaa. Maahanmuuttajia vastaanottamalla taisivat yrittää ansaita, mutta takkiin taisi tulla siitäkin bisneksestä.- Jo vain
saavat maahanmuuttajista vielä suuren riesan, ja kunnan veroäyri tulee nousseen pilviin.
Mutta eiköhän tuollainen 2000 ihmisen kunta jossa on eläkeläisiä suurin osa, ensin liity toiseen kuntaan ja noita maahanmuuttajia ajetaan suurempi kaupunkeihin, ja lopulta pk-seudulle, aivan kun 60 - 70 luvulla omia nuoria. - demeter
Jo vain kirjoitti:
saavat maahanmuuttajista vielä suuren riesan, ja kunnan veroäyri tulee nousseen pilviin.
Mutta eiköhän tuollainen 2000 ihmisen kunta jossa on eläkeläisiä suurin osa, ensin liity toiseen kuntaan ja noita maahanmuuttajia ajetaan suurempi kaupunkeihin, ja lopulta pk-seudulle, aivan kun 60 - 70 luvulla omia nuoria.Tuntuu, että isompiin taajamiin maahanmuuttajat haluavat ja miksi eivät haluaisi ? Ovat kuitenkin tottuneet toisenlaiseen, eikä niitä työmahdollisuuksia juuri aukea muualla kuin kehä III sisäpuolella. Kyllä täällä katukuvassakin näkyy tuon vieraan väestön osuus ja toivoa sopii, että löytävät täältä paikkansa, vaikka tiedetään,
että "aina ei käy niin"...
- näitä miettien......
Ei asuminen tule syrjäseuduilla halvemmaksi. Kulkemisiin on hankittava oma auto jos aikoo käydä asioilla ja kaupoissa keskustassa. Myymäläautoa ei kulje, kirjastoautokin kerran kk. Linja-auto vuorokin kulkee tietyn aikataulun mukaan kerran vuorokaudessa, viikonloppuisin ei ollenkaan.
Sairastapauksissa käytetään taksia tai ambulanssia, mikäli kunto on siinä pisteessä että sellaisen kyydin tarvitsee ja lääkäri kirjoittaa kyydille tarpeellisen paperin, muuten menee omaan piikkiin.
Riippuu aika paljon ihmisestä itsestään asuuko korvessa erakkona vai onko tekemisissä naapureittensa kanssa. Pitkät välimatkat tarvitsevat naapureissa kulkemisiisn vähintään fillarin kesällä ja sukset talvisin. Nykyisn käytetään enimmäkseen autoja. Lähinaapureissa voi käydä kävellenkin jos ei matka veny 3 km pidemmäksi. Tuleehan ulkoilu ja kuntolenkki samantien vaihtelevissa säissä.
Kesksutoissa asumisen etuna ainakin on se että kaikki on lähempänä, liikkua voi paikasta toiseen pienemmillä kustannuksilla.
Syrjäseuduillakin tulee toimeen jos on itse valmis satsaamaan kuluihin ja tinkimään ylellisyyksistä. Halvemmaksi se ei kuitenkaan tule.- meeriamanda
Näitäpä sitä monetkin miettii kun ikää tulee. Se vain et jos haluat kaupungin läheisyyteen et asuntoasikaan saa edullisesti.
Kun luovuin omasta autonkäytöstä laskin piirulleen tarkkaan menot ja mahdolliset tulot... nehän ovat aina ?
Espanjan asuntomme veljeni kanssa myytiin, olimme tulleet vanhaoiksi huolehtimaan , reisaamaan jne.
Ostin tämän rivariasunnon, josta on lyhvi matka joka suuntaan. Ja vain vajaa 5 kilsaa keskelle .
Kuinka kukaan uskaltaa edes vaivaisena asua jossain korvessa, poishan sieltä on tultava silloin kun ei enää omin avuin tule toimeen. Ja siksi et saa apua kun sitä tarvitsee. - näitä miettien...
meeriamanda kirjoitti:
Näitäpä sitä monetkin miettii kun ikää tulee. Se vain et jos haluat kaupungin läheisyyteen et asuntoasikaan saa edullisesti.
Kun luovuin omasta autonkäytöstä laskin piirulleen tarkkaan menot ja mahdolliset tulot... nehän ovat aina ?
Espanjan asuntomme veljeni kanssa myytiin, olimme tulleet vanhaoiksi huolehtimaan , reisaamaan jne.
Ostin tämän rivariasunnon, josta on lyhvi matka joka suuntaan. Ja vain vajaa 5 kilsaa keskelle .
Kuinka kukaan uskaltaa edes vaivaisena asua jossain korvessa, poishan sieltä on tultava silloin kun ei enää omin avuin tule toimeen. Ja siksi et saa apua kun sitä tarvitsee.Ainakin silloin jos terveys kovin alkaa reistailemaan on kait parempi muuttaa keskustoihin asumaan tai ainakin lähemmäksi sitä. Ei ainakaan yksin kannata jäädä korven keskelle jos ei naapureitten kanssa pidä mitään yhteyttä asuskelemaan.
Kuoleehan noita ihmisiä keskustojen asuntoihinsa yksinään, vaikka pitäisi olla avaun saaminen lähempänä kuin syrjäseuduilla.
Yleensä naapurit käyvät vilkaisemassa yksin mökissään asuskelevaa ihmistä jos ei muutamaan päivään näy jälkiä liikkumisesta. Kotipalvelun ihmisetkin käyvät huonompikuntoisia säännöllisesti katsomassa. Nykyisinhän on sellainen malli että ihmisten pitäisi asua mahdollisimman pitkään kotonaan.
Muistin heikentyminen on ainakin mielestäni sellainen asia että viimeistään silloin pitäisi hakeutua jo lähemmäs palveluja. - meeriamanda
näitä miettien... kirjoitti:
Ainakin silloin jos terveys kovin alkaa reistailemaan on kait parempi muuttaa keskustoihin asumaan tai ainakin lähemmäksi sitä. Ei ainakaan yksin kannata jäädä korven keskelle jos ei naapureitten kanssa pidä mitään yhteyttä asuskelemaan.
Kuoleehan noita ihmisiä keskustojen asuntoihinsa yksinään, vaikka pitäisi olla avaun saaminen lähempänä kuin syrjäseuduilla.
Yleensä naapurit käyvät vilkaisemassa yksin mökissään asuskelevaa ihmistä jos ei muutamaan päivään näy jälkiä liikkumisesta. Kotipalvelun ihmisetkin käyvät huonompikuntoisia säännöllisesti katsomassa. Nykyisinhän on sellainen malli että ihmisten pitäisi asua mahdollisimman pitkään kotonaan.
Muistin heikentyminen on ainakin mielestäni sellainen asia että viimeistään silloin pitäisi hakeutua jo lähemmäs palveluja.Niimpä. Kaupungeissa elää ihmisiä jotka eivät oikeesti kuulu kenellekään. Viimeistään hajusta valitetaan taloyhtiölle ja niin... olemmehan näitä lukeneet.
Kotipalvelusta tiedän jonkinverran, heitähän usein syyllistetään mikseivät ole menneet jne... Kun sinne nyt vain ei mennä, siellä on niin yrmeä ihminen ovenraossa ja sanoo soittavansa kun apua tarvitsee. Mitä tekisit, lain piirissä ? Et yhtikäs mitään.
Maaseudulla olen lapsuuteni asunut ja muistan jonsei savut piipusta aamusella nousseet, mentiin kattoon onko nukuttu yöpaidan helmalle vai sairastuttu.
Ei kauåpungissa tunneta ees rapunasukkaita, joten turvaverkosto pitäisi olla kattavampi jokaisesta joka tulee 65v ikään ja saa tai on saamatta Kelan eläkettä. Papereissa on kuitenkin. Tämä jos mikä on nyt sitä pressaehdokkaiden hokemaa välittämistä ihmisistä heikommista. - |||||
näitä miettien... kirjoitti:
Ainakin silloin jos terveys kovin alkaa reistailemaan on kait parempi muuttaa keskustoihin asumaan tai ainakin lähemmäksi sitä. Ei ainakaan yksin kannata jäädä korven keskelle jos ei naapureitten kanssa pidä mitään yhteyttä asuskelemaan.
Muistin heikentyminen on ainakin mielestäni sellainen asia että viimeistään silloin pitäisi hakeutua jo lähemmäs palveluja.Kotipalvelu käy sopimuksen, rahallisen mukaan, ei mistään hyväntekeväisyydestä.
- meeriamanda
||||| kirjoitti:
Kotipalvelu käy sopimuksen, rahallisen mukaan, ei mistään hyväntekeväisyydestä.
Niin ei saisi olla. Jokaisen henk.tiedot ovat koneelta haettavissa ikärakenteen mukaan.
Apua pitäisi ottaa vastaan, ja sitä pitäisi myös antaa. Olkoon varallisuus miten kehno tahansa. Mitäs teet jollei ovea avata, kauhea löyhkä ...sisälle et pääse/päästetä.
Palvelutaloissa tämäkin hoituu, vaikka äitini asui muka omassa asunnossaan, käytiin päivittäin katsomassa mummun vointi josta usein minulle kiukuttelikin.
Erakoituminen, on pahinta ...miten kauan reisasin S:joelle kuulemaan vain sitä ettei saa olla rauhassa jne... ranneketta ei olisi halunnut pitää , valtava uhmailu pärjäämisestään yms. Sanompa vaan ettei oo vanhaksi tulemista :)
- ...
Noista myymäläautoista jne.
Ei niitä maaseudulla enää ole. Aikanaan kotikylällä oli puolet vähemmän asukkaita ja kaks myymäläautoa. Vaikka asiakaspohjaa olisi nyt enemmän, autojen hankkiminen ja ylläpito ei ole enää kannattavaa. Tsadissa sen sijaan kiertelee muutamakin kauppa-auto lähiöitä.
Toisekseen, ei meillä pöndellä ikinä ole ollut kirjastoautoa. Syrjäkylien koulut aikanaan pitivät pieniä sivukirjastoja, mutta kun koulut lopetettu, kirjasto on sitten kirkolla. Tsadissa kiertelee kirjastoautot lähiöitä.
Jäätelöauto ottaa pattiin, plimputtaa kelloaan vähän jokapaikassa. Niinno siis tsadissa, täällä kun voi lähimpään kauppaan, jossa myydään jäätelöä jopa satoja metrejä. Pöndellä ei ole jäätelöautoja.
Ja pitsataksit. Jos ei viitsi kokata, tilaapi pitsan himpelaadiin, tulee puolessa tunnissa. Näin siis tsadissa. Pöndellä pitää tilata tavallinen taksi ja käydä sillä jossain maalikylillä hakemassa pitsa. Kertyy pitsalle kilohintaa.
Ja takseista puhuen, ei pöndellä taksia saa läheskään aina. Kylillä muutama auto ja viikonloppuisin ne on aina ajossa jossain pitkillä kapakkireissuilla kaupungissa. Tsadissa ihmiset ei viitsi lähteä ajoissa paarista, että menisivät junalla himaan, sitten ne tappelee taksijonoissa. Pöndellä ei ole taksijonoja kun ei ole takseja tai kapakoitakaan.
Listaa vois jatkaa pitkästikkin. Vaan vaikka olosuhteet vähän karummat onkin, olen pikkuhiljaa hinautumassa mökille kevääksi. Alkaa tsadilaiset ottamaan jo nuppiin vähitellen. E i ne naapurit välttämättä niin hienoja ole sielläkään, mutta eipähän tarvitse katella, jos ei kiinnosta. Ja alkoi lapioiminen tympimään, mökille saa tilattua lumilingon, kun sitä tarvitsee. Ja voi lämmittää puulla ja on rauhallista.
Mä en suoraan vertais kaupunkieloa ja eloa haja-asutusalueilla. Kumpikin vaatii oman filosofisen asennoitumisensa. Ja kummassakin huonot jos hyvätkin puolensa. Yks yhteinen piirre mun mielestä löytyy, kummassakin voi tulla mökkihöperöksi. Pöndellä ihmiset tietyllä tavalla joviaalempia, mutta niitä vähän, jossain tsadissa paljon ihmisiä, suurin osa täysiä typeryksiä :D
=DW=- asiasta kokemusta
Voitko kuvitella: Iisalmessakaan ei ole yhtään pizzataksia, vaan kuljetus on hoidettava perinteisellä taksilla...!
- 1943
Ainakin maahanmuuttajat voisi testata. Jos selviäisivät kuten monen suomalaisen on pakko, saisivat jäädä maahan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa
Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site425841Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.
Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers714585Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia
SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto464352SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta
"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun564131SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt913725Tytti Tuppurainen ollut aivan sekaisin viime päivinä
Pitäis varmaan tehdä huumetesti sille. "– SDP:n Tytti Tuppurainen väittää kirkkain silmin ja Antti Lindtman vierellään613245SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het502433Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?
Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?352339Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa
Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat422079En uskalla ees ajatella muru
Miten mulle ois käynyt näiden raskaiden vuosien aikana jos sua ei ois ollut 🥺😧❤️ Sä oot ollut mun henkisenä tukena iha131199