Olen 17-vuotias ammattikouluopiskelija (suoritan kaksoistutkinnon amis lukio) ja haluaisin ottaa opintolainaa ensi vuonna kun täytän 18. Saan opintorahaa. Opintotuki laskurin mukaan mulla on mahdollista saada 300 euron valtiontakaus kuukaudessa, mitä se oikein tarkoittaa? Halusisin ottaa noin 6000 euron opintolainan, onkohan se mahdollista? Kuinka paljon esim. tuosta 6000 eurosta voisin kuukaudessa nostaa? En tajua näistä lainajutuista sanaakaan, joten olis kiva jos joku selittäis nämä "selkokielellä". :) Oon kyllä netistä yrittänyt lukea, mutta en tosiaan tajunnut että paljonko lainaa on mahdollista ottaa ja kuinka paljon voin kuukaudessa nostaa. Olisiko esim. 6000 euron laina mahdollista nostaa kaikki kerrallaan tai vaikka kolmessa osassa eli 2000 euroa per kuukausi kolmen kuukauden ajan?
Opintolaina?
4
300
Vastaukset
- 1+7
Eli se Kelan laskuri näyttää, minkä verran voit kuussa ottaa opintolainaa. Sen summan kerrot sitten yhdeksällä. Eli 300 kuussa tarkoittaa 9x300 vuoden aikana eli 2700. Sen voi nostaa (ainakin ennen oli niin) syksyllä ja keväällä kahdessa erässä, se on kaikista kannattavinta. Eli et voi opintojen alussa nostaa koko kolmen vuoden lainaa, vaan vain vuosi tai puoli vuotta kerrallaan.
Laina on sitten tarkoitettu elämiseen, eli ei kannata ostaa esim. autoa ja yrittää sitten sossusta hakea ruokarahaa.- Aloittajaaaaaa
Miten jotkut on sitten voineet ottaa esim. 10 000 euron opintolainan? Ja juu ihan elämiseen ja koulujuttuihin se laina on tarkoitettu.
- 10 000
Itselläni on 10 000 euroa opintolainaa kertyneet monen vuoden opinnoista yliopistossa. Korkeakouluissa laina on hieman suurempi kuin toisen asteen kouluissa, mutta nostettavissa niin ikään myös puolen vuoden välein.
- 12+23
Ne kymppitonnin lainat ovat joko koko opintojen ajalta tai sitten päiväunta. Ei aina pidä uskoa, mitä kerrotaan. Toisilla on kumma tarve puhua mitä mieleen juolahtaa.
Ja ottakaa sitä lainaa vasta jos todella tarvitsette. Itse maksoin 14 vuotta lainaa, ja ainahan se on kuin kuollutta lehmää maksaisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 724098
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans553770Surullista
Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa522334Muuttunut käytös
Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?432115Väkeä oli liikkeellä
Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik361895- 491819
- 971573
Kummallista
Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?551563- 391496
- 511381