Miksi?

Näin olen kokenut.

Me ollaan ihan oma lajimme, me omaishoitajat.
Oikeastaan ollaan viho-viimeisiä mikäli sairaanhoitajiin on uskominen.
Hyysätään liikaa, siksi hoidettava on päässyt huonoon kuntoon.
Puutumme joka asiaan, emme ole koulutettuja, joten emme tiedä mitään.
Yritän olla nöyrä ja hiljainen, en sano mielipidettäni, jos sanon, potilas tai hoitaja joutuu kärsimään.

15

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ristiina ja tytär

      Mie en oo nöyrä ja hiljainen,ja taatusti puutun jos on tarvetta.Kolutettukin,yhtä paljon tiedän mieheni sairaudesta kuin esim.sairaanhoitajat,jos en jopa enemmän ; ))!
      Älä ole nöyrä ja kiltti,ainakaan jos jotain huonoa hoidettavasi suhteen!!Aina voi mennä porrasta ylemmäs ,jos ei työtään tekevät hoitulit asennoidu työhönsä!Mie ainakin kokenut,että kun puutun ja kyselen mieheni hoidosta kun hän on esim,intervallissa,nii osastolla ovat tietoisia,että annan kans palautetta,oli sit hyvää tai huonoa!!
      Pää pystyyn!!

    • Erikoisrotu

      Hizi mitä yleistystä, vai että oikein sairaanhoitajiin..........................

      • aloittaja.

        Kai minun kohdalleni on sattunut vaikeita sairaanhoitajia.
        Joidenkin sairaanhoitajien mielestä olen hössöttöjä.
        Eivät usko kun sanon että potilas ei pysty syömään itse.
        Eikä ottamaan lääkettä mikä tuodaan ruuan kanssa.
        Lääkkeet on lattialla, ruoka koskemattomana pöydällä. Kanyyli kyynärtaipeessa kun hain kotiin, huomasin vasta kotona.
        Lisäksi paha mieli haukkumisesta.
        Ko. hoitaja oli täydellisyyden perikuva mielestään.
        Tämä on tietysti väärin hyviä ja tunnollisia hoitajia kohtaan. Anteeksi


      • 14
        aloittaja. kirjoitti:

        Kai minun kohdalleni on sattunut vaikeita sairaanhoitajia.
        Joidenkin sairaanhoitajien mielestä olen hössöttöjä.
        Eivät usko kun sanon että potilas ei pysty syömään itse.
        Eikä ottamaan lääkettä mikä tuodaan ruuan kanssa.
        Lääkkeet on lattialla, ruoka koskemattomana pöydällä. Kanyyli kyynärtaipeessa kun hain kotiin, huomasin vasta kotona.
        Lisäksi paha mieli haukkumisesta.
        Ko. hoitaja oli täydellisyyden perikuva mielestään.
        Tämä on tietysti väärin hyviä ja tunnollisia hoitajia kohtaan. Anteeksi

        Älä välitä tuosta Erikoisrotu kommentista, se on joku vaan..

        Kyllä sinulla kohtalotovereita on.. et ole tuon asian kanssa yksin.. luulen, että vastaavaan jokainen pitemmän linjan omaishoitaja joskus kohtaa.. kaikista ei ole hoitoalalle, sen joku varmaan huomaan vasta sitä työtä tehdessään ja uudellen koulutus maksaa ja vie vuosia, joten vaihtoehdot voi olla vähissä..

        Ystäväni synnytti jokin aika sitten.. hän on hyvin herkkävaistoinen, niin hän sanoi, että kyllä siellä osastolla todella näki, kuka sitä työtä tekee sydämestä ja kenelle se on työpaikka, joka ei nyt niin kiva..


      • Helmi
        aloittaja. kirjoitti:

        Kai minun kohdalleni on sattunut vaikeita sairaanhoitajia.
        Joidenkin sairaanhoitajien mielestä olen hössöttöjä.
        Eivät usko kun sanon että potilas ei pysty syömään itse.
        Eikä ottamaan lääkettä mikä tuodaan ruuan kanssa.
        Lääkkeet on lattialla, ruoka koskemattomana pöydällä. Kanyyli kyynärtaipeessa kun hain kotiin, huomasin vasta kotona.
        Lisäksi paha mieli haukkumisesta.
        Ko. hoitaja oli täydellisyyden perikuva mielestään.
        Tämä on tietysti väärin hyviä ja tunnollisia hoitajia kohtaan. Anteeksi

        Näinpä, on Hoitajia ja HOITAJIA, ylesitää ei sitäkään ammatiryhmää ehkä kuitenkaan kannata. kaikki hoitajat hoitopaikoissakaan eivät ole saiaanhoitajia vaan suurin osa lähihoitajia ja useissa paikoissa ei joka vuorossa edes ole sairaanhoitajaa. Ei siis mielestäni kannata lietsoa vastakkainasetelmaa sairaanhoitaja vastaa omaishoitajat, sillä ei ainakaan hyvää rakenneta. Jokainen hoitaja vastaa työstää itse työnantajalle, asiakkaale ja omisellem harmi jos teidän kohdallenne on sattuneet ne huonot.


      • aloittaja.
        Helmi kirjoitti:

        Näinpä, on Hoitajia ja HOITAJIA, ylesitää ei sitäkään ammatiryhmää ehkä kuitenkaan kannata. kaikki hoitajat hoitopaikoissakaan eivät ole saiaanhoitajia vaan suurin osa lähihoitajia ja useissa paikoissa ei joka vuorossa edes ole sairaanhoitajaa. Ei siis mielestäni kannata lietsoa vastakkainasetelmaa sairaanhoitaja vastaa omaishoitajat, sillä ei ainakaan hyvää rakenneta. Jokainen hoitaja vastaa työstää itse työnantajalle, asiakkaale ja omisellem harmi jos teidän kohdallenne on sattuneet ne huonot.

        Missän nimessä vastakkainasettelu ei ole hyväksi, sen tiedän. Tuli lipsahdus kun kirjoitin monikossa.
        Tällä ko. hoitajalla oli erittäin voimakas ennakkoasenne omaishoitajia kohtaan.
        Lieneekö hänellä puolestaan ollut vaikeita omaishoitajia vastassaan.
        Minä en siellä provosoitunut, luulin että edes myöntää olleensa väärässä kun ruoka oli jäähtynyt lautaselle ja tabletit lattialla, mies oli yrittänyt ottaa itse tablettinsa ja tietysti ne putosivat, hänellä ei lääkkeen otto ollut onnistunut enää vuosiin. Mies on päälle päin terveen näköinen, kädet ja jalat eivät toimi.
        Sitten minut vielä haukuttiin kun ei muuta keksinyt, olin passannut miehen sellaiseksi, hänellä oli kyllä miehen sairaskertomus luettavana. Kyse on sairaanhoitajasta, ei perushoitajasta.


      • srumus
        aloittaja. kirjoitti:

        Missän nimessä vastakkainasettelu ei ole hyväksi, sen tiedän. Tuli lipsahdus kun kirjoitin monikossa.
        Tällä ko. hoitajalla oli erittäin voimakas ennakkoasenne omaishoitajia kohtaan.
        Lieneekö hänellä puolestaan ollut vaikeita omaishoitajia vastassaan.
        Minä en siellä provosoitunut, luulin että edes myöntää olleensa väärässä kun ruoka oli jäähtynyt lautaselle ja tabletit lattialla, mies oli yrittänyt ottaa itse tablettinsa ja tietysti ne putosivat, hänellä ei lääkkeen otto ollut onnistunut enää vuosiin. Mies on päälle päin terveen näköinen, kädet ja jalat eivät toimi.
        Sitten minut vielä haukuttiin kun ei muuta keksinyt, olin passannut miehen sellaiseksi, hänellä oli kyllä miehen sairaskertomus luettavana. Kyse on sairaanhoitajasta, ei perushoitajasta.

        Pidä vaan puolesi jos jaksat.. ihme tyyppi tuo kirjoittamasi henkilö on... sehän kertoo kaiken jos ei jaksa kritiikkiä vastaanottaa ja käy sinua haukkumaan.. sitten omainen pitäisi jättää tuollaisen hoivii.. niin, eipä ole helppo tilanne..


      • Helmi
        aloittaja. kirjoitti:

        Missän nimessä vastakkainasettelu ei ole hyväksi, sen tiedän. Tuli lipsahdus kun kirjoitin monikossa.
        Tällä ko. hoitajalla oli erittäin voimakas ennakkoasenne omaishoitajia kohtaan.
        Lieneekö hänellä puolestaan ollut vaikeita omaishoitajia vastassaan.
        Minä en siellä provosoitunut, luulin että edes myöntää olleensa väärässä kun ruoka oli jäähtynyt lautaselle ja tabletit lattialla, mies oli yrittänyt ottaa itse tablettinsa ja tietysti ne putosivat, hänellä ei lääkkeen otto ollut onnistunut enää vuosiin. Mies on päälle päin terveen näköinen, kädet ja jalat eivät toimi.
        Sitten minut vielä haukuttiin kun ei muuta keksinyt, olin passannut miehen sellaiseksi, hänellä oli kyllä miehen sairaskertomus luettavana. Kyse on sairaanhoitajasta, ei perushoitajasta.

        Aivan. mielestäni tuollaisissa tilanteissa viisain on kuitenkin hän joka säilyttää malttinsa ja rauhallisuutensa, pysyy asiassa eikä provosoidu. Sillä kun menetät malttisi, peli on sen jälkeen jossain mielessä ainakin menetetty.


    • ristiina ja tytär

      Monella laitoksissa olevilla hoitajilla on nykyään,mikä lie uusavuttomuus tai asennevika,tai sitten ei pätevyyttä.Esim.mieheni oli intervallissa,aivan karvainen oli kun hain pois.Kysyin hoitajalta eikä partakone toimi,kun miehen leuka niin karseen näköinen,hoitaja,osaston vastaava vielä,totesi siihen ,ei me sellaista täällä tehdä,saavat ihan itse ajaa partaanasa!!Silloin miulta repesi,herrajumala kun toisel vaikea alzhemer,hyvä kun tietää mikä partakone on,saatikka että ajais partaansa ilman auttajaa.Ammattitaitoinen hoitaja,ja muistsairaidenpa vielä.Sitten kun tultiin kotiin ihmettelin kun mieheni niin likainen,vaatteet haisi,ja omat vaihtovaatteet täysin koskemattomina laukussa,soitin heti osastolle,miks mieheni niin likainen??He eivät olleet saneet mieheni pesulle saatikka vaihtamaan vaatteita.Arvatkaapas ,oliko aggressiivinen mies kun kotiin tuli??Kumma kyllä miehelläni oli 3 sairaalapaitaa ja 2 omaa päällekkäin.
      Minä saan sentään mieheni pesulle ja vaatetettua,jujuttamalla ja keksimällä,jopa tyttäremme,teini onnistuu monesti,kun oikein kekseliäitä ollaan.
      Sanon niinkuin 13v tyttäremme,eikös ne hoitajat koulutettuja ihmisiä ,juuu...??
      Onneksi mieheni menee nyt toiseen paikkaan hoitoon,saunat ja toimnnnat sun muuta on,puhdas ja tyytyväinen mies!!Eikä tarvitse olla huolissaan,miten mieheni hoidetaan!
      Vaatikaa vaan ja ihmetelkää jos aihetta on,ja kiittäkää kun sen paikka!!

      • 25+11

        Kirjoitit asiaa:)


      • Helmi

        Hyvä kun on varaa mistä valita, kaikilla ei ole vaan toimitaan ns ota tai jätä periaatteella.


    • näin-se-sitten-on

      Tulee vaan mieleen, että jos jossain laitoksessa asiat on niin, että sieltä saa intervallin jälkeen takaisin likaisen hoidettavan.. niin eipä ne puheet tyhjiä ole, siitä että jotkut laitospaikat ovat vaan säilytyspaikkoja..

      • Helmi

        Kannattaa antaa kirjallsita palautetta. Luulisi että nykyisin jokaisessa hoitopaikassa on nykysin palautelaatikot joihin jättää palautekaavake tai sitten soittaa tai kasvotusten antaa palautetta suoraan yksikön esimiehelle, sitä varten he siellä ovat ja he viime kädessä vastaavat hoivan ja hoidon laadusta.


    • 4 + 13

      Helmi antoi hyvän neuvon. Ristiinan miehen intervallipaikan hoitokäytännöissä on selkeästi parantamisen paikka, kysymys on jonkinlaisesta laiminlyönnistä. Tuossa on ehdottomasti asiallisen, mieluiten kirjallisen palautteen paikka sekä intervallihoitopaikan osastonhoitajalle että ylilääkärille. Palautteen loppuun maininta siitä, että se on lähetetty osastonhoitajalle ja ylilääkärille.

      Tiedän muutaman vastaavanlaisen tapauksen, jossa omaishoitaja teki kirjallisen valituksen pelkästään vastaavalle osastonhoitajalle. Vastauksena se, että osastonhoitaja loukkaantui syvästi osastonsa puolesta ja ääni väristen ilmoitti, että hoidettavalle saa vastaisuudessa etsiä hoitopaikan muualta.

      Osastonhoitaja ei ollut tehtäviensä tasalla, kun ei nähnyt täysin asialliselle valitukselle oikeutettua syytä. Asiaan tuli parannus vasta sen jälkeen, kun omaishoitaja lähetti saman valituksen osastonhoitajan esimiehelle, jonka jälkeen hoitokäytäntöihin tuli muutos kaikkien potilaitten hyödyksi.

      Suomessa on sekä hyviä että huonoja hoitopaikkoja, monista tekijöistä riippuen. On kaikkien edun mukaista, että huonot hoitokäytännöt ja leväperäisyys nostetaan pöydälle tutkittavaksi ja korjattavaksi.

      • Helmi

        No eipä ollut osastonhoitaja tehtäviensä tasalla. Minä tiedän tapauksia joissa kaikki saadut palautteet käsitellään työyksikköpalavereissa, mietitään mikä meni kussakin tapauksessa vikaan ja miksi, miten olisi tullut toimia. Näin toimienhan niistä virheistä sitten rakentavasti opitaan, toivottavasti. Eihän kukaan halua että omaishoitaja saa kotiinsa huonompikuntoisen hoidettavan kuin mitä hän oli vuorohoitoon vietäessä. Aika erikoiselta kuulostaa että hoidettavaa ei olisi saat u suihkuun?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2685
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2272
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2020
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1749
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1666
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    8. 92
      1593
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe