unettomuusko vaivaa? - neuvoja univajeesta kärsiville

havumetsien mies

Näin ikävuosien karttuessa yksi jos toinenkin kärsii unettomuudesta. Ohjeita unettomuudesta kärsiville on paljonkin ja tunnettuja, aina lampaiden laskemisesta alkaen.

Seuraavassa eräs asiaa käsittelevä asiantuntijan laatima artikkeli:
http://www.tohtori.fi/?page=0179162&id=7989304 .

Mitä muita neuvoja voisit esittää unettomuudesta kärsiville?

23

204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katleija

Voisi luulla että minua vaivaa unettomuus, mutta silti ei minulla ole univajetta. Ikäni olen ollut illan virkku ja se on lisääntynyt iän myötä.

Ei meillä työelämästä vapautuneilla tarvitse olla "työläisten" nukkumistapoja, pääasia että tulee nukuttua tarpeelinen määrä, ja sehän on vanhemmiten vähentynyt entisestään.

Jos hyvin käy uni tulee 00.00-1.00. Joskus, tosin harvoin, voin valvoa melkein aamuun asti. Osasyy on silloin liian myöhäiseen jääneet päikkärit. Ikinä ei pitäisi päikkäreiden ylittää puolta tuntia. Jos näin käy se lyhentää yöunta.
      Unilääkkeitä en käytä enkä tule käyttämään, paras unilääke on edellinen valvottu yö. Hyvä unilääke on myös ulkoilu ja fyysisen rasituksen tuoma väsymys.

Jos ei nukuta kuuntelen kelloradiotani makuulla tai menen keinutuoliin katselemaan mukavia tallennettuja tv-ohjelmia.

Yksi tärkeä pointti on ettei kannata ahdistua, sillä sitten tämä omanlainen unirytmi voisikin muuttua unettomuudeksi.

• valkosipulirouhe

Löysin tällaisen jutun tuolta S24:n Valkosipuliosastolta:

omat kokemukset
      valkosipulista.

Eli poltan ja juon paljon kahvia ja olen saanut jo infarktin, ohitusleikkauksella siitä selvisin.

Aina silloin tällöin otan ns. valkosipulikuurin, eli syön noin kahdeksan tunnin välein yhden kynnen raakana.

Välittömästi alan juomaan enemmän ja enemmän nestettä, lähinnä kylmää vettä, ilmeisesti tupakka ja kahvi kuivattaa ihmistä ja vs hoitaa tämän kuntoon, samaten jos on univelkaa, nukun todella hyvin heti kuurin alusta ja univelat on äkkiä maksetrtu, virtaa tulee aivan mielettömästi, toisena päivänä aloituksen jälkeen, kuurasin jo lattioita, ja olen sentäs poikamies, jolle siivoominen ei luonnollisestikaan ole miellyttävää, eikä tärkeätä. Verisuonet käsissä nousevat heti pintaan, aivan kuin olisi käynyt punttisalilla. Siis tosiaankin laajenevat ihan silminnähtävästi.

Niin no omana ajatuksena on, että jostain ihmeen syystä, valkosipulilla on sellainen vaikutus, että se pistää asioita järjestykseen ja harmoniaan, niinkuin keskustelun aloittaja oli huomannut laihtumisvaikutuksen (ymmärtääkseni aloittaja ei puhunut dietistä, vaan vs:n käytöstä), nyt taidan ottaa ihan tavakseni tämän systeemin, sillä en ole huomannut muuta kuin positiivisia asioita käytön seurauksena, jos ei nyt tuoksua oteta huomioon, mutta sehän ei ole minun ongelmani :-).

Niin ja vielä, kerran kun aloin kuurin, niin söin aivan älyttömiä määriä alkuun, siis ehkä liikaa, sillä selkääni muodostui iso "nänni", jota yritin puukolla leikkailla pois, mutta ei lähtenyt, katosi sitten omalla ajallaan, ajattelin tuon johtuvan siitä, että kehossani olevat myrkyt eivät ehtineet poistua luonnollista tietä, koska annostus oli liiallinen ja näin yritti ja puskikin tuollaisen nännin selkääni.
      Meissähän on aivan älyttömästi kaikea myrkkyjä, mitä tulee esimerkiksi ruuista, säilöntäaineet sun muut kemikaalit, itselläni myös tupakansaasteet.

Olen paljon lukenut valkosipulista ja muistaisin, että yli 12 000 yliopisto tasoista tutkimusta on tehty ja kaikissa tutkimuksissa on vain positiivisia asioita löydetty.

Valkosipuli on ihmelääke, jota kannattaa oman terveytensä takia syödä.
      Sipulista olen myös lukenut paljon tutkimusia ja 1 raaka sipuli jatkuvasti, joka päivä siis nautittuna on terveydelle myönteistä, mutta vaikutukset katoavat muutamassa päivässä, jos lopettaa.

• havumetsien mies

Aloiyukseen on huomautettava, että nukahtaminen ja unen säilyminen ovat kaksi eri asiaa.

Rituaalit ja rauhoittuminen ennen nukkumaan menoa ovat tärkeitä. Tuossa artikkelissa mainittiin perinteinen lampaiden laskeminen. Usein ei kuitenkaan tarvitse laskea nimenomaa lampaita. Riittää kun laskee mielessään hengityksen tahdissa (ulos ja sisäänhengitys yhdessä) yhdestä kahteenkymmeneen. Jos ei auta, aloittaa laskennan uudelleen.

Samaa asiaa palvelee perinteinen iltarukous, joka puolustaa paikkaansa tässäkin suhteessa.

Nautinnot ja elämykset ennen nukahtamista, etenkin alkoholi ja sukupuolinen yhteistoiminta (yömyssy ja iltaseksi), edistävät tässäkin iässä nukahtamista.

• Psykologixyz

Jos on vihaa ja aggressiota sieluun pakkautuneena sekä pelkoa, joka onkin yhteydessä aggressioon, silloin yöunet ihmisellä ovat huonot.
        Kannattaa siis lähteä selvittelemään syitä, niiden esiin saaminen ja käsittely aiheuttaa oikeiden tunteiden valtaamisen ja hyvät yöunet.
        Hyvä omatunto on paras päänalunen.

• mandi,,mummi*

Sua kaipaaa
      sua halaan
      vierelläsi nyhjään vaan
      kaksi vanhaa
      lämmintä ihmistä
      olemisen onnesta mykkyrässä
      kainaloosi painautuen
      siinä kummasti lepää
      uniki tulee kuin varkain
      yksin ihminen yskää saa
      on vanha sanonta

• Pekka pappa

Mikset vireesi ota ukkoa omaa
        teillä yhdessä olishan niin somaa.
        Yhdessä vierekkäin köllöttäisitte,
        jotain kivaakin tekisitte

• Juslan Harmaa
        Pekka pappa kirjoitti:

-Ihan on puhetta oikeeta
        -ettei suukku nuin soikeena
        -iliman kohretta avaruuteen
        -kelle siepattavaks vaan
        -koko rakkauteis tarinaa.
        -vaik jos siit' unenpätkän saat
        -ko neuvos näinkin jaat
        -no, olkoon männeks' vuan
        -kohan pus.....ta suan.

• Lorena*
        Juslan Harmaa kirjoitti:

-Ihan on puhetta oikeeta
        -ettei suukku nuin soikeena
        -iliman kohretta avaruuteen
        -kelle siepattavaks vaan
        -koko rakkauteis tarinaa.
        -vaik jos siit' unenpätkän saat
        -ko neuvos näinkin jaat
        -no, olkoon männeks' vuan
        -kohan pus.....ta suan.

Ei ole kylen lämmittäjää, iltasuukon antajaa mutta kaiken korvaa untuvapeite joka onja pysyy hyvänä lämmittäjänä. Unikin toisinaan tulee tosi rapiasti, ei ehdi päivän murheita miettimään.

Ne päikkärit pitkäksi venyessä siirtävät illalla nukahtamista. Paksu romaani yleensa sellainen romattinen on hyvää iltalukemista. Vahinko vain ne tahtovat olla liian paksuja raskaitakin makuulla luettavaksi, oli sitten mahallaan tai kylellä. Ei auta kun siirtyä pehmeään nojatuoliin lukemista jatkamaan varsin täysi kuu pitää vireyttä päällä.

Ei haittaa, tämä oloneuvoksena olo antaa mahdollisuuden vapaaseen päivä- tai yörytmiin, olla niinkuin hyvältä tuntuu.

• mandi,,,,mummi*
        Pekka pappa kirjoitti:

voi surkeeta Pekka pappa
        ukkoni mun on
        on kutsuttu
        joukkoon enkelten
        siellä soitta harppua iloiten
        olen yksi ja murheellinen
        nyt kaipaan sua
        tule vaan
        en pane kovasti vastaankaan

• 11 3

Vuoteeseenkin, joka on tarkoitettu nukkumiseen, niin moni kaipaa kumppania.

• ...........

ei kylläkää enää tässä ijässä, mutta jotenki kaksin on hauskempaa valvoaki kuin aivan yksin pyöriskellä unta oottaen,
        todellisuudessa olen aika kovaluu, jämäkkä ja joskus mukava, mutta sänkyhomista en piittaa enään kuten terveet vanhan ei varmasti ajattelekkaan,
        lapsetki on kohta vanhaikotiijässä neki, heh,
        höpinät höpinöinä

• katleija

No voi, puuttuvasta petikaveristako se unettomuus johtuukin, hehh. Taisi lipsahtaa keskustelu unettomuudesta petikaverin kanssa tai yksin nukkumiseen.

Liittyykö unettomuus yksin nukkumiseen. Kai se niinkin voi olla, että toisella on hyvät unenlahjat ja toisella ei. Mitä apua hänestä silloin olisi, haittaa vaan kun joutuu toisen kuorsausta kuuntelemaan.

• Lorena*

Niin se kuorsaus, naapurit nukkuvat erihuoneissa kun toinen kuorsaa niin että seinät jyrisevät välillä tulee kuorsauksessa katko ja sitten kuulema pitkä puhallus alkaakseen jälleen syväkurkku kuorsaus.

Enpä ihmettele jos nukkuvat eri huoneissa, ukko vain vitsailee on mukava käydä konkalla - mitä se sitten meinaakaan.

Unenlahjani ovat liiankin hyvät, en myöskään tiedä kuorsaanko vai en, mutta päivä päänsärkyjä ei ole, joka kertoisi kuorsauksen aiheuttamista hengityskatkoista.
        Ihan tyytyväinen olen tähän elämänvaiheeseen ja 120cm leveään vuoteeseen jossa huomaan joskus nukkuvani poikittain!

• no katleija

parasta unilääkettä saa luomuna ruiskeen muodossa.

• hilema -
        no katleija kirjoitti:

parasta unilääkettä saa luomuna ruiskeen muodossa.

Kyllä tuo luomu on parasta ja tehokkainta.

• piikkimattomummi

Itse pidin huuhaana piikkimattoa mutta olen muuttanut mieleni. Ostin pari vuotta sitten piikkimaton ja piikkityynyn. Kun olen valmis nukkumaan teen ja juon kuuman kaakaon ja laitttaudun paljaalla selällä piikkimaton päälle piikkityyny pään alle. Ne siis vuoteessa normaalin nukkumapatjan päällä, ei lattialla. Samalla kun loikoilen maton päällä luen kirjaa. Aikaa n 20-30 minuuttia ja pyöräytän piikkijutut pois ja käännyn kyljelleen pian tulee uni. Kannattaa kokeilla.

• Olen harrastanut 'fakiirimattoa' enemmän tressin poistamisvälineenä n.puolen vuoden ajan. Myöskin niin, että piikit patjan päälle alaselän ja p-tyyny pään alle.
        Lyhimmillään n. 20 min, pisimmillään yli 2h. Ja syvässä unessa.

Joskus mamoilen ja jätän tämän hyvän 'hoidon' pois. Seurauksena hartiakivut, yläselän väsyminen ja puutuminen.
        Jotain merkillisen tehokasta noinkin passiivisessa 'hoitomuodossa'.

• ?

kiitos neuvosta, mistä piikkimattoja saa ostaa ?

• hilema -

Eivät ne kai piikkejä ole, vaan pikemminkin muovinystyröitä. Kaipa tuollainen matto sopii vuodekaverin puuttuessa.

• ruskearasvainen
        hilema - kirjoitti:

Eivät ne kai piikkejä ole, vaan pikemminkin muovinystyröitä. Kaipa tuollainen matto sopii vuodekaverin puuttuessa.

Jos sulla on rohkeutta,niin aloitapa avantouinti tai paremminkin avannossa kastautuminen.Käy mieluimmin aamupäivällä,ja illalla uni tulee.Minulla on lampaankarvapeitto,sen alle nakuna kääriydyn ja kyllä uni maistuu.Ei tartte vierihoitajaa tai muutakaan kyhnääjää .

• Rhood

Ainakin Robin Hood liikkestä näitä saa edullisesti.

• ihana ajatus avanto
        ruskearasvainen kirjoitti:

Jos sulla on rohkeutta,niin aloitapa avantouinti tai paremminkin avannossa kastautuminen.Käy mieluimmin aamupäivällä,ja illalla uni tulee.Minulla on lampaankarvapeitto,sen alle nakuna kääriydyn ja kyllä uni maistuu.Ei tartte vierihoitajaa tai muutakaan kyhnääjää .

Olen harrastanu avantouintia, se todella on ihanaa, nyt on sydän leikattu, lääkäri ei antanu lupaa enään harrastaa sitä, mutta tekee valtavasti mieli vielä yrittää, saapas nähdä saanko rohkeutta vielä yrittää, voi olla elämäni viimeinen avantoon hyppäys, mutta onhan tuota ikää jo riittämiin, eikä elämää ole edessä paljoakaan, voisihan käydä päinvastoinki elämä jatkuiski paljon pitempään ku hiukan karasooooo itteensä.
        Tuutko kaveriksi kattomaan ?

• hilehinen
        ihana ajatus avanto kirjoitti:

Olen harrastanu avantouintia, se todella on ihanaa, nyt on sydän leikattu, lääkäri ei antanu lupaa enään harrastaa sitä, mutta tekee valtavasti mieli vielä yrittää, saapas nähdä saanko rohkeutta vielä yrittää, voi olla elämäni viimeinen avantoon hyppäys, mutta onhan tuota ikää jo riittämiin, eikä elämää ole edessä paljoakaan, voisihan käydä päinvastoinki elämä jatkuiski paljon pitempään ku hiukan karasooooo itteensä.
        Tuutko kaveriksi kattomaan ?

Voisin tulla "turvanaiseksi" avannon reunalle.Missähän kaukana sun uintipaikkasi on ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista

Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden
      Maailman menoa
      149
      4483
    2. Sanna Marin pitäisi palauttaa pääministeriksi

Oikeisto "voitti" vaalit valehtelemalla äänistäjille päin naamaa, joten heidät tulisi tuomita menettämään vaalitulos ja
      Maailman menoa
      70
      3427
    3. Kokoomus kannatti aiemmin rahoitusmarkkinaveroa - kanta nyt muuttunut

Kokoomuksen linjanmuutos rahoitusmarkkinaveron suhteen on herättänyt kysymyksiä. Vielä aiemmin puolue antoi ymmärtää kan
      Maailman menoa
      1
      2453
    4. Ei me olla sielunkumppaneita

jos sellaisia edes on. En tiedä miksi niin kovasti pidin sinusta, varmaan olisi paljonkin hyviä syitä, mutta ehkä olit v
      Ikävä
      28
      2190
    5. KÄVELYTREFFIT ?

Mikä on tuo konsepti. Ei kävely ole mitkään treffit. Se on hengailua, ilman mitään panostamista toiseen, go with the flo
      Ikävä
      236
      1697
    6. Hevosmies kylän kunnioitettu herra

Hei, eikö olis aika pistää "nuoriso" kuriin? Tiedämme miten teidän "yhteisö" toimii sekä kylän vanhin herra, olet poruka
      Hyrynsalmi
      26
      1326
    7. Mies pelkää mahdollista raskautta

Millaisia ajatuksia seuraava herättää teissä? Olemme tunteneet miehen kanssa vuosikausia, seurustelleetkin jo pitkään j
      Sinkut
      233
      1267
    8. Kiikkustuoli

Sunnuntai aamun hiljaisuutta ja rauhaisaa oloa. Aloitan taas uuden alustan, jospa edellisessä asiat tulee pohdittu ja sa
      80 plus
      168
      1196
    9. Ihana M nainen

Ihana M nainen. Nainen kuin unelma.
      Ikävä
      69
      1136
    10. Meidän välillä on jotain erityistä

..ja ei mikään helpoin tehtävä olla erillään..❤️‍🔥
      Ikävä
      63