Suvaitsevaisuus - suvaitsevuus on ollut viimepäivien kiihkeä puheenaihe palstoilla.
Näyttää siltä kun se koskisi vain harvoja ryhmiä joihin ei ikäryhmät 60v ad 90 ei oikein kuulu. Kuitenkin he ovat tämän yhteiskunnan kivijalka joka on luonut tämän päivän kansalaisille turvallisen hyvän maan elää ja olla.
Mitä mielikuvia tulee tästä julkllausumasta:
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/02/1491501/laakarit-vanhuksista-ei-saa-puhua-hoitotaakkana
Teen vapaaehtoistyötä eräässä liitto-piiri-yhdistyksen mukana nimenomaan
ikäryhmän loppupään jäsenistössä ja tiedän tasan tarkkaan kuinka he jäävät helposti toiseksi yhteiskunnan paveluissa, sinänsö surullista.
Kysynkin vaan emmekö sittenkään ole suvaitsevaisia ja missä on suvaitsevuus ikääntyvien kohdalla? Kauhistuneena olen nähnyt miten miltei liikuntakyvyttömät v anhukset sijoitetaan kotihoitoon olemaan yksin, kodinhoitajat käyvät x4/vrk joka ei takaa turvallista hyvää oloa ja hoivaa vanhukselle.
Suvaitsevaisuuden äärirajoilla
18
137
Vastaukset
- L*
Sitä mieltä, että puhuvat paljon, eivät itsekään käytännössä noudata julkilausumiaan.
Monia ihmisryhmiä ollaan käytännössä suvaitsematta, vanhuksia, lihavia, juoppoja, yleensäkin kaikkia, joista on yhteiskunnalle "liikaa" vaivaa, ja rahanmenoa.
Ihan turha ladella mitään pyhäkoulurunoelmia jossain spektaakkeleissa.
Kyllä laitokseen huonokuntoinen vanhus pääsee, jos itse haluaa.
Avohoito on useinmiten heitteillejättöä.
Juuri katselen telkkarista ohjelmaa, jossa joku mainitsi, kuinka omaisetkin halutessaan voisivat osaltaan huolehtia vanhuksistaan. Tosin, kaikille se ei ole mahdollista, eikä kaikilla edes ole omaisia.
Onneksi en ole tässä maailmassa nuori.- vuosien piina
Aika monessa tapauksessa omainen huolehtiikin vanhuksesta. Tunnen omaishoitajia, jotka tarvitsisivat itsekin hoitajan. Vai mitä olette mieltä, kun hutera 83- vuotias mies hoitaa kotona täysin dementoitunutta vaimoaan. Kotiavustajaa ei käy, mutta mies saa silloin tällöin vapaapäiviä ja vaimo viedään laitokseen hoitoon. Yksityisiä hoitokoteja on kokeiltu, mutta karkaileva dementikko on kuulema liian rankka hoidettava ja hoitosuhde on lopetettu. Kunnallista hoitokotipaikkaa ei ole löytynyt.
- L*
vuosien piina kirjoitti:
Aika monessa tapauksessa omainen huolehtiikin vanhuksesta. Tunnen omaishoitajia, jotka tarvitsisivat itsekin hoitajan. Vai mitä olette mieltä, kun hutera 83- vuotias mies hoitaa kotona täysin dementoitunutta vaimoaan. Kotiavustajaa ei käy, mutta mies saa silloin tällöin vapaapäiviä ja vaimo viedään laitokseen hoitoon. Yksityisiä hoitokoteja on kokeiltu, mutta karkaileva dementikko on kuulema liian rankka hoidettava ja hoitosuhde on lopetettu. Kunnallista hoitokotipaikkaa ei ole löytynyt.
Edelleenkin olen sitä mieltä, että maamme olisi välittömästi konkurssissa, jos omaishoitajat laittaisivat hanskat naulaan.
Muutamalla rovolla, jos silläkään, sairas hoitaa usein toista sairasta.
Sopisi kunkin todellakin huolehtia edes muutama päivä dementikosta, näppäräjalkaisesta. L*@
Niinköhän tuo on, että "Kyllä laitokseen huonokuntoinen vanhus pääsee, jos itse haluaa." Ei ihan niin ripasakkaasti, että kun haluaa. Niin ja jos dementia on alkanut sekoittamaan niin se oma halu onkin kateissa.
Älä nyt sotke itsehaettuja vammoja kuten lihavuus, juoppous samaan kastiin vanhuksien kanssa.
Avohoito on monen vanhuksen toive jos oma tahto on vielä tallessa.
Seuraan sivusta anoppini hoitoa. Neljä kertaa käy hoitaja, lämminruoka toimitetaan kotiin, lääkkeet jaetaan ajallaan, kerran viikossa toimitetaan ruokakassi. Ovipuhelin systeemi valvoo sillä seurataan anopin ulosmenoja. Nyt anoppi on kahden viikon laitoshoito jaksolla ja palaa taas kotiinsa huomenna. Homma pelaa hyvin.
Miten mahtaa pelata vähävaraisilla.- L*
korpikirjailija kirjoitti:
L*@
Niinköhän tuo on, että "Kyllä laitokseen huonokuntoinen vanhus pääsee, jos itse haluaa." Ei ihan niin ripasakkaasti, että kun haluaa. Niin ja jos dementia on alkanut sekoittamaan niin se oma halu onkin kateissa.
Älä nyt sotke itsehaettuja vammoja kuten lihavuus, juoppous samaan kastiin vanhuksien kanssa.
Avohoito on monen vanhuksen toive jos oma tahto on vielä tallessa.
Seuraan sivusta anoppini hoitoa. Neljä kertaa käy hoitaja, lämminruoka toimitetaan kotiin, lääkkeet jaetaan ajallaan, kerran viikossa toimitetaan ruokakassi. Ovipuhelin systeemi valvoo sillä seurataan anopin ulosmenoja. Nyt anoppi on kahden viikon laitoshoito jaksolla ja palaa taas kotiinsa huomenna. Homma pelaa hyvin.
Miten mahtaa pelata vähävaraisilla.Puhuinkin käytännöstä, en teoriasta.
L* kirjoitti:
Puhuinkin käytännöstä, en teoriasta.
Olen ulkona onko hän itse Lorena vai joku L* ?
- jakolasku
L* kirjoitti:
Edelleenkin olen sitä mieltä, että maamme olisi välittömästi konkurssissa, jos omaishoitajat laittaisivat hanskat naulaan.
Muutamalla rovolla, jos silläkään, sairas hoitaa usein toista sairasta.
Sopisi kunkin todellakin huolehtia edes muutama päivä dementikosta, näppäräjalkaisesta.Kun omaishoitaja haluaa levätä vaikka yhden vuorokauden niin sillä aikaa hoidettava on laitoshoidossa ja sehän tottakai maksaa. Siis pitää hoitaa itse niin ei tarvitse kukkaronnyörejä avata.
- näinon
jakolasku kirjoitti:
Kun omaishoitaja haluaa levätä vaikka yhden vuorokauden niin sillä aikaa hoidettava on laitoshoidossa ja sehän tottakai maksaa. Siis pitää hoitaa itse niin ei tarvitse kukkaronnyörejä avata.
Voihan kotiinsa Palkata hoitajan, mikä sitten nielaiseekin mahdollisesta omaishoidontuesta melkoisen osan.
- Lorena*
korpikirjailija kirjoitti:
Olen ulkona onko hän itse Lorena vai joku L* ?
korpikirjailija@
Kirjoitan vain omalla nimimerkilläni en käytä lyhenteitä, on selvempää.
Onhan näitä lymyilijöitä palstalla ihan riittämiin!
- totuus-.-..
Kaikessa on kysymys rahasta. Ruotsissa on Carema ja muut ottaneet hoidot (ostaneet) Suomi samoin. Verorahoilla poimivat myydään pois--missä voitot valtiolla kunnilla missä voitot johtajilla.
Tämä rikollinen toiminta on saanut vallan kaikkialla--alku USA ja apinat perässä hyvää ja hyvää.- Lorena*
Omaishoitajat tekevät todella arvokasta työtä, hoitavat läheisensä joka yleensä on aviopuoliso ja miltei samanikäisiä. Omaishoitaja korvaus on todella uskomattoman vähäinen. Hoitoa ja hoivaa tarvitsevia laskutetaan korkeimman jälkeen, pitkäaikaishoidossa kaikista tuloista peritään 85%, omaan käyttöön tulee jäädä suunnilleen 100 € paikkeilla tai vähän yli.
Järkyttäviä tapauksia pulpahtaa esiin vähän väliä. Onko nyt niin ettei jälkikasvulla ole velvollisuutta huolehtia vanhemmistaan, näin usein käyttäydytään. Mitalin toinen puoli onkin, jälkikasvulla oma perhe tänä päivänä työssä käynti vievät voimavarat ja kaiken ajan .
Onko tämä oikea suunta yhteiskunnan kehityksessä? Nuoruudessani oli kunnia asia hoitaa vanheneva sukupolvi samassa taloudessa tai sitten heille rakennettiin oma talo läheisyyteen. Tämä malli toimi maaseudulla. Nyt kaikki työpaikat siirretään ruuhka-alueille, asunnot pieniä siellä ei ole tilaa kun omalle perheelle.
V anhusten hoito- ja huolto vaatii rakenne- ja asenne muutoksia yhteiskunnanan taholta. Vanhuksien kohtelu oltava samanlaista ilman nimittelyjä ja tämähän koskee meitä jokaista ja on hyvien tapojen mukaista. - elämä------
Lorena* kirjoitti:
Omaishoitajat tekevät todella arvokasta työtä, hoitavat läheisensä joka yleensä on aviopuoliso ja miltei samanikäisiä. Omaishoitaja korvaus on todella uskomattoman vähäinen. Hoitoa ja hoivaa tarvitsevia laskutetaan korkeimman jälkeen, pitkäaikaishoidossa kaikista tuloista peritään 85%, omaan käyttöön tulee jäädä suunnilleen 100 € paikkeilla tai vähän yli.
Järkyttäviä tapauksia pulpahtaa esiin vähän väliä. Onko nyt niin ettei jälkikasvulla ole velvollisuutta huolehtia vanhemmistaan, näin usein käyttäydytään. Mitalin toinen puoli onkin, jälkikasvulla oma perhe tänä päivänä työssä käynti vievät voimavarat ja kaiken ajan .
Onko tämä oikea suunta yhteiskunnan kehityksessä? Nuoruudessani oli kunnia asia hoitaa vanheneva sukupolvi samassa taloudessa tai sitten heille rakennettiin oma talo läheisyyteen. Tämä malli toimi maaseudulla. Nyt kaikki työpaikat siirretään ruuhka-alueille, asunnot pieniä siellä ei ole tilaa kun omalle perheelle.
V anhusten hoito- ja huolto vaatii rakenne- ja asenne muutoksia yhteiskunnanan taholta. Vanhuksien kohtelu oltava samanlaista ilman nimittelyjä ja tämähän koskee meitä jokaista ja on hyvien tapojen mukaista.Hyvin on asiat, hoidin vaimoani yli kaksi vuotta ilman rahaa oli vain rakkaus hänelle- ei Suomessa.
Pulla-kansa, tulee aika kun pulla on loppu! - -----
elämä------ kirjoitti:
Hyvin on asiat, hoidin vaimoani yli kaksi vuotta ilman rahaa oli vain rakkaus hänelle- ei Suomessa.
Pulla-kansa, tulee aika kun pulla on loppu!Mikään ei ole edullisempaa yhteiskunnalle, kuin omaishoito.
En ole paljon kuullut, että suvaitsemattomuutta mainittuihin ryhmiin.
On se sentään aika hyvin, kun lähihoitaja käy neljä kertaa vuorokaudessa katsomassa.
Sen kuntoisilla vanhuksilla on hätärannekkeet ja onhan vielä puhelinkin.
Riski on aina olemassa, oli kotona tai laitoksessa, mitä iäkkäämpi ja huonokuntoisempi sen suurempi.
Tuossa sukukirjassa on kohta viime vuosisadanalun väestölaskennasta.
Siellä on nimikkeitä, "yli-ikäinen ja loinen", yli-ikäinen tarkoittanee vanhusta ja loisen oli kai jollain lailla hoidettava, että on kai paljon parempaan suuntaan menty.- ------
Pulla puhuu!!!
Se loinen tarkoittaa Savossa samaa kuin muualla itsellinen, joskus myös itseolevainen. Saattaa olla vaikka joku ammatti-ihminen jolla ei ole omaa taloa, omaa asuntoa. Eli ei nykykäsityksen mukaan välttämättä mikään loinen.
- Entis aikaan
Loinen ainakin vanhaan aikaan tarkoittanut toisten nurkissa eläjää ilman tuloja.
Siis sai asua jonkun nurkissa. Vähätuloinen. Ehkä tehnyt talon töitä palkaksi.
Väestön alinta kerrostumaa. Sai palkkansa luontaistuotteina. - Tuulee lujaa
Kummallista, että kaiken tapahtuneen valossa kysyt vielä, emmekö ole suvaitsevaisia? Emme totisesti ole. Me katselemme nyt sitä kehitystä, joka alkoi Kekkosen kaudella ja jatkuu edelleen. Varmaan lopputulema on,että vanhukset heitetään joukkohautaan, jotta eivät rasita yhteiskuntaa.
Kekkosen kaudella tehtiin työtä, vanhukset eivät silloinkaan olleet missään erityisessä arvossa, mutta se on tainnut unohtua? Emme me nuorina olleet itse vanhuksista kiinnostuneita lainkaan. He olivat niitä, joidenkin kuuluikin elää vaatimattomasti ja kuolla hiljaisesti, jos rehellisiä ollaan. Hoitoa sai, jos sai ja hoitopaikkoja oli vähän, vaikka vanhusmäärät silloin olivat pienempiä kuin nyt. Silloin media ei vain nostanut monenkin vanhuksen kurjia oloja pramille kuten nyt.
Varsinkin naisten eläkkeet olivat riittämättömiä, eikä sosiaalitukia juuri ollut. Ei tässä kovin paljon ole muuttunut. Vain se, että vanhuksia on nyt massoittain ja olemme tottuneet parempiin oloihin, myös vaatimaan.
Nyt monia tämä huolestuttaa vain siksi, että jokainen vanheneva näkee, mitä vanhuus oikeasti saattaakin olla omalla kohdalla, kun kaikki ei mene kuten Strömsössä. Ei mainoselämää pirteänä Karibian risteilyllä vaan surkeaa kärsimistä, johon ei ainakan nuoremmilta sääliä heru.Me olemme kasvattaneet ne nuoret. Ihan itse ja omilla arvoillamme. Ne arvot ovat kovat. Jos itse saamme nyt ne vastaamme - niin, ihmettäkö odotamme? Olemmeko me vanhenevat arvokkaampia kuin mummme ja mummunmummumme. Hekään eivät kunnon hoitoa aikoinaan saaneet ja arvostuksenkin kanssa oli niin ja näin.
Valitettavasti on niin,että vanhukset oikeasti ovat taakka, jos julmia ollaan. Asia ei siitä muutu, mutta asenteet voivat muuttua. Topeliaanisia uskomuksia voidaan tietysti pitää yllä eli että vanhuutta muka arvostetaan ja lapset ja lapsenlapset kilvan vanhuksensa, mutta hui, hai, ei yleistetä. Kyllä maaseudullakin aikoinaan (kun perheet hoitivat vanhuksensa) hoito oli hyvin monenlaista eikä sitä aina riemumielin tehty.
Miten asenteet voisivat muuttua? Vanhukset ja lapset asetetaan usein rinnan, ja syystä. Sen sijaan,että vanhana vaaditaan arvostusta, voisimme kertoa,että emme pärjää ilman hoitoa ja muiden apua, meidän on sitä pyydettävä. Samoin kuin ei ihmislapsikaan ilman hoitoa selviä. Se on ihmisen osa.
Olen elänyt elämän, jossa ei liiemmin muiden apuun ole voinut turvautua. Siinä yhteydessä on selvinnyt karvaasti,että kovin suvaitsevaisia me emme ole,. emmekä auttavaisia. Puheissa ehkä, mutta emme käytännössä. Sadut ovat erikseen. Tietysti on helpompaa elää luulossa, että saan aina apua ja että muut ovat velvollisia auttamaan. Aika moni ajattelee tänään,että miksi he olisivat velvollisia auttamaan. Aivan varmaa kuitenkin on,että vaatimalla ja itsekkyydellä täsä asiassa ei edetä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa
Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site425841Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.
Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers714585Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia
SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto464352SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta
"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun564131SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt913725Tytti Tuppurainen ollut aivan sekaisin viime päivinä
Pitäis varmaan tehdä huumetesti sille. "– SDP:n Tytti Tuppurainen väittää kirkkain silmin ja Antti Lindtman vierellään613245SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het502433Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?
Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?352339Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa
Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat422079En uskalla ees ajatella muru
Miten mulle ois käynyt näiden raskaiden vuosien aikana jos sua ei ois ollut 🥺😧❤️ Sä oot ollut mun henkisenä tukena iha131199