Suomen afgaanit ja riitely

Safa...............

Hei, olen etsimässä afgaaninvinttikoiraa ja olen pistänyt merkille että rotujärjestön keskustelupalstalla on silloin tällöin käyty napakoita keskusteluja. Kaverini kertoi että afgaanien omistajat ovat vaikeaa porukkaa. Uskaltaako afgaania edes ajatella hankkivansa?

Eikö tässäkin keskustelussa ole useampi kasvattaja mukana vääntämässä? (Afgaanipäivät 2012 - onko kiinnostusta?)
http://www.saunalahti.fi/safa/

40

3330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eläinrääkkäystä

      Riitaisaa porukkaa ovat en suosittele afgaania on paljon helpompiakin rotuja/omistajia
      Afgaani on yksi likaisimmista koiraroduista sen tajuaa vasta kun omistaa afgaanin. suurin osa afgaanien omistajista on ns. eläinrääkkääjiä sillä koirat eivät pääse oikeastaan koskaan juoksemaan vapaana kun turkkia pitää varoa että pääsee näyttelyyn ja se on vinttikoiralle tuskallista. afgaanit ovat metsästyskoiria alunperin eivät mitään näyttelyesineitä

    • Älä ota.............

      Afgaanit ovat vaikeita koiria, älä ota afgaania, ne eivät opi sisäsiistiksi ja tuhoavat koko asunnon yksin jäädessään, tästä eivät kasvattajat puhu ääneen, mutta näin se vaan menee

      • huit ja hait

        Elämässäni 4 afgaania olen omistanut eikä yksikään ole käyttäytynyt noin. Koiran huono käytös on ihmisen taitamattomuuden seurausta.

        Afgaani ei kaikille sovi mutta kenelle sopii niin voielämä että on paras eläin ikinä.

        Olen jakanut elämääni myös kahden palveluskoiran ja yhden seropin kanssa. Viimeisin on paras valinta ensimmäiseksi koiraksi jos ei koe olevansa halukas sopeutumaan siihen mitä afgaani omistajaltaan vaatii. Myöskään palveluskoiraa ei kannata epävarman ensimmäiseki koiraksi ottaa, eikä muutakaan semmoista minkä kanssa ei ole valmis tekemään mitä sen rotutyypilliset tarpeet ovat. Mutta jokainen koira vaatii säännöllisyyttä ja hoitoa. Ihanjokainen.

        Koira kuin koira, sille pitää aina jonkin verran omistautua. Kunsen on tehnyt siihen sopeutuu eikä enää edes huomaa koko asiaa. Mutta jos ei ole valmis omsitautumaan koiralle, kannattaa harkita jotain toista lemmikkiä jos nyt lemmikki on pakko saada (yleensä tarpeeksi innokas myös omistautuu eläimelle). Omistautuminen ei tarkoita etteikö muuta elämää enää olisi. Päinvastoin. Koira tuo vain rikkautta ja avaa uusia ovia. Etenkin afgaani oppii itsekin availemaan ovia ;) jollei omistaja ole nokkelampi.


    • Olis se ihana

      Sanoisin, että asiallisuus kunniaan, mene vaikka johonkin isoon näyttelyyn (erikois-/ryhmänäyttelyyn), jossa paljon väkeä paikalla ja kun hetken katselet, niin löydät varmaan jonkun sopivan "eijuurikehäänmenossaolevan" henkilön ja reippaasti juttusille vaan. Yritä tutustua useampaan koiraan omistajineen, niin saat tietoja rodun erityispiirteistä, hoidosta ym.

      Rodun turkki on sen verran suuritöinen varsinkin nuorella koiralla, että kannattaa tutustua myös vaikka salukiinkin. Molemmat oikeissa käsissä kivoja koiria, luonne-eroja löytyy toki. Muutkin vinttikoirat tutustumisen arvoisia, jos siis tyyppi kiinnostaa, ei pelkästään karvainen olemus. Afgaani on liikkuvan ihmisen koira, jota ei todellakaan voi pitää vapaana missä tahansa, syy ei siis välttämättä ole "karvojen suojelu", vaan esim se, että koira kiihdyttää ykkösestä sataan hetkessä. Kova vauhti jossakin ryteikössä aiheuttaa vaaratilanteita, joissa se karvojen katkeaminen lienee pienin harmi.

      Avoimin mielin siis vaan tutustumaan ensin ja sitten vasta alat edes harkitsemaan ja niiltä "riitaisilta" palstoilta voi pysyä poissa!

    • hippeliira

      Rodussa kuin rodussa on aina vahvoja yhteisiä ja eriäviä mielipiteitä. Minulla on kaksi afgaaninvinttikoiraa ja molemmat ovat sisäsiistejä, eivätkä ole kotiani tuhonneet. Toista voin pitää irti melkein millä aukiolla tahansa, jos ei ole pupuja tai kissoja lähistöllä. Se tykkää juosta ympyrää ja siksakkia kunhan vain pääsee spurttaamaan ja antaa kutsuttaessa ottaa kiinni. Toinen taas on sen verran rohkea, että samaisilla nurmikoilla ei voi pitää irti, koska se lähtee kauemmaksi tutkimaan paikkoja. Nuo yllä olevat provoviestit kannattaa jättää omaan arvoonsa.

      Tuota ketjua kommentoin sen verran, että ainainen ikuisuusongelma on ollut välimatkat. Se tulee jatkossakin olemaan niin, että etelästä on pidempi matka pohjoiseen kuin on pohjoisesta etelään. :-) Kaikkiaan sanoisin, että rodun harrastajat tulevat varsin hyvin toimeen kehänlaidalla. Toki on joitakin leirejä olemassa, jos on kasvattien omistajiakin jo isompi lauma, mutta harvoinpa kukaan selkäänsä kääntää, jos jotakin menee juttelemaan.

      Ja jos todella afgaanit rotuna kiinnostaa, niin kannattaa tutustua useampaan kasvattajaan ja heidän ajatuksiin afgaanista. Kasvattajan kanssa toimeentuleminen on etu eikä haitta. Mutta se minkälaisia ehtoja/toiveita eri kasvattajilla on pennunostajille, niin niistä voipi keskustella vain juurikin kasvattajien kanssa. Kyllä sen sitten huomaa, kenen kanssa ajatukset natsaa kohdakkain. :-)

    • Afgaani on vaikea

      Afgaani ei todellakaan läheskään aina opi sisäsiistiksi kuten vinttikoirat yleensäkään eivät opi! Älkää antako liian ruusuista kuvaa afgaaneista, se on vaikea rotu joka vaatii paljon omistajaltaan.
      Nim. 15 vuotta afgaanien kanssa ja välillä itkettää välillä naurattaa yhä vieläkin.

      • riitoja löytyy

        Vinttikoiraporukat ovat riitaisaa porukkaa etenkin afgaaniporukat


      • MarjaSE
        riitoja löytyy kirjoitti:

        Vinttikoiraporukat ovat riitaisaa porukkaa etenkin afgaaniporukat

        37 vuotta afgaanin omistajana ja edelleen minulla on 4 afgaania kotonani. Ja afgaaneja minulla varmaan tulee olemaan, niin kauan kuin oma kunto antaa myöten:) mutta rotua en ole koskaan vakavissani edes harkkinut.

        Totta kuten joku sanoikin, että vaativa rotu ja työläs. Sitä ei voi kieltää, eikä minun käsitykseni mukaan kukaan kasvattaja helppona koirana afgaania markkinoikaan.
        Turkinhoidon opiii kyllä kuka tahansa, kunhan vain on luonteeltaan jämpti ja tykkää turkin kanssa näpertää ja on halua oppia.Kaikki on ihan itsestä kiinni.
        Oikeat välinett, tuotteet ja oma viitseläisyys helpottaa asiaa kummasti.
        Kasvattajat kyllä opastavat kasvattiensa omistajat hommaan, joten yksin tuskin kukaan jää.

        Likaisia ne ovat kurakeleillä ja sateella, niin kaikki turkkikoirat ovat.
        Afgaanin kuuluu saada juosta vapaana ja pelkkiä näyttely esineitä ne eivät ole.
        Tietysti näyttelyssä käyvillä koirilla turkinhoidon säännöllisyys korostuu entisestään, jos ne paljon ulkoilevat vapaana.

        Rohkeasti vain katselemaan ja juttelemaan.
        Afgaanipäivien 2012 keskustelut tuskin rotuvalintaan kenelläkään voi vaikuttaa :)

        Afgaanit eivät ole kaikkien rotu, silloin kun olet afgaania hankkimassa on tehtävä itselle selväksi tietyt asiat, olenko valmis käyttämään aikaani turkinhoitoon? Siivomaan kurakeleillä hieman useammin? Viruttamaan suihkussa koiraa lenkin jälkeen? jne.
        Ellei , silloin rotuvalinta on väärä.

        Sisäsiistikisi oppii suurinosa afgaaneista ihan samalla tavoin kuin kaikissa muissakin roduissa.
        Poikkeuksiä löytyy, ihan niin kuin kaikissa koirissa(se että olen afgaaniharrasta ei tarkoita sitä, ettenkö tuntisi paljon muidenkin rotujen kasvattajia ja keskustelisi heidän kanssaan asioista).
        Tuhovimmasia koiria ilmeisesti afgaaneissakin on, omalle kohdalle ei ole vain sattunut. Voin väittää , että asun vieläpä ihan kohtuullisen siistissä asunnossa, jossa ei ole koirille omia tiloja.
        Viimeisimmät pentuni ovat nyt 4 ja 1/2 kk vanhoja ja eivät ole tehneet mitään kauheuksia kodeissaan , muutama johto on purtu poikki ja pareja kenkiä maisteltu. Aika tyypillisiä juttuja ihan kaikissa koiraperheissä.
        Joten nämä provosoivat väittämät eivät ihan pidä paikkaansa.
        Taitaa kuitenkin niin olla, että ne ihmiset jotka ovat afgaanien kanssa eläneet tuntevat ja tietävät rodun parhaiten. Joten eiköhän kannata rohkeasti mennä juttusille.


      • huit ja hait

        Jos mielestäsi olet antanut pennun sisäsiisteyden oppimiseen kaikkesi niin tulee mieleen että koirasi protestoi. Epäoikeudenmukaista kohtelua. Se ei ole koiran eikä sen rodun vika, vaan ihmisen.

        Elämässäni ollut 4 afgaania, eri suvuista ja eri kasvattajilta. Kaikki olleet sisäsiistejä, kilttejä ihmisille ja muille koirille (toki asemansa tuntevia jotkut).

        Ehkäpä sinulle afgaani ei rotuna sopinut. Ei se kaikille sovi, se ei ole seurakoira.


    • Paskainen koirarotu

      Tossa yläpuolella nimimerkki MarjaSE jauhaa paskaa minkä kerkeää. :D Afgaanit ovat kamalia koiria, ihan niin kuin afgaanisakkikin suurimmaksi osaksi.
      Toi koirien pitovuosilla leveily on erityisen tunnettu merkki afgaanien omistajista. "Mulla on ollut pidempään afgaaneja, joten olen paras!" "Eipäs kun mulla on ollut pidempään!" Tyypillistä afgaanin omistajan riidanhaastoa. :D :D

      • huit ja hait

        Voi lapsi parka. Sinun pitäisi ensimmäiseksi saada elämääsi joku ihminen joka sinusta välittää.


    • Lapinsinttura

      Hei, mullakin ollut afgaaneja jo yli 30 vuotta ; ) en muute muuhun vinttariin ainaskaan vaihtas, mut tää ei ookkaan mikään tympeiden, huumorintajuottomien ja ahdasmielisten rotu =) ja hyvin tuun kyllä toimeen kaikkien ns. afgaani- ihmisten kuin muidenkin rotujen ihmisten kans :D Se kuulkaas itestä kaikki kiinni !!

    • lg mniyuj iur

      No siis itse afgaaneja pahempia ovat vain afgaaniämmät. Itse koirat eivät yleensä opi sisäsiisteiksi, vaikka muutama poikkeuskin on tavattu. Afgaania pidetään myös syystä kaikkien tyhmimpänä koirarotuna.

      • AfgaanitEivätOleTyhmiä

        Ig mniyuj jur, afgaaninvinttikoirat sopivat huonoiten TYÖKOIRIKSI se ei tarkoita että ne olisivat maailman tyhmimpiä koiria!!! Eivät ne silti ole myöskään maailman fiksuimpia koiria...


    • ämmämiekkii

      Päästiin afgaaneista jo ämmiin saakka :-D Toisten koirista ja toisista puhuminen on aina ollut kivaa ja tulee aina olemaan. Niin se nyt vain on ;-P

    • 28

      Onko tuo totta, että afgaaneilla on sisäsiisteyden kanssa ongelmia?

      • Moppi heilumaan

        Kyllä on sisäsiisteys ongelmia. Afgaania on vaikea opettaa tekemään tarpeensa aina ulos. Kusee ja paskoo sisälle vielä aikuisenakin.


      • Affebaffe

        Ei.
        Paitsi tietysti joku kädetön omistaja jolle afgaani on tyhmä.


    • afgaaninomistaja

      kyllä se sisäsiisteys on aika lailla omistajasta kiinni. 4 afgaania tähän asti ollu ja kaikki sisäsiistejä. ite en afgaania vaiha mihinkään :) se on kyllä sanottava että afgaaniporukoista löytyy harvoin mukavia ihmisiä. mutta ihmiset järki käteen ja älkää yleistäkö! ite tiiä esim. monia noutajia,settereitä,palveluskoiria jotka eivät ole sisäsiistejä ja tuhoavat koko kämpän. ja yksilöistä se on koirissakin kiinni.

    • marifo*

      Sanon vaan että kerran afgaanin omistajuuteen päässyt niin pois en vaihtais :) rotu on luonteeltaan ja käytökseltään niin ihana että nyt on jäänyt varjoon monet muut rodut! Ja aivan varmasti rodussa kuin rodussa on riitaista porukkaa ja ei kaikki afgaanin omistajat riitele keskenään.

      Ja nämä ihmiset mitkä kirjoittavat monista vuosistaan afgaanien parissa todistavat vain että heillä on tietämystä enemmän rodusta kuin monella muulla ja osaavat todellakin varmaan sanoa millainen rotu on kyseessä.

      Itsellä kaksi affea ja nämä oppivat ihan yhtä nopeasti sisäsiisteiksi kuin mikä tahansa muu rotu. Ei meillä ainakaan tehdä sisälle mitään eikä tuhota mitään!

      Minä jättäisin tuollaiset ei rodun tuntevat provosoijat omaan rauhaansa ja lähtisin tutustumaan tähän huumorintajuiseen rotuun :)

    • kokemusta on

      Kyllä suurin osa afgaanien omistajista on ihan kunnon porukkaa ja juoksuttavat. Mutta joo kyllä nää afgaani-ihmiset on vaikeita, eli jos sellasen koiran ostaa niin sulta luultavasti odotetaan sitten sitä että haluut käydä näyttelyissä yms. :)

      • affebuffe

        Ihmiset joiden mielestä jonkun rodun harrastajat ovat riiteleviä tms. vaan ovat vittumaisia, niin melko varmasti tähän löytyy syy peilistä.


    • tuffeli54

      No itsehän ajattelisin, että afgaanin ostaa se, joka haluaa käydä näyttelyissä. Miksi kukaan edes ottaisi kotikoiraksi noin työläshoitoista turkkikoiraa?

      • affebuffe

        Luonne. Kävi näyttelyissä tai ei, niin luonne ja terveys menee kaiken edelle.
        Koiran kanssa asutaan, mutta näyttelyitä on vain muutama vuodessa.


    • affepaffelaffe

      Afgaaniämmät on ainut asia maailmassa, joka on pahempi kuin afgaani. Sinkuksi jäät iäksesi sen karvakasan kanssa. Ja saat asua ikäsi kusilätäkössä.

      • verty

        Niinkö sinulle on käynyt :-O ???
        Ehkäpä syy ei ollutkaan koirassa....


    • koirat ei petä ;)

      hahhaha voi terve :D mikään koirapiiri ei oo sopuisa, menkää minkä rotuyhdistyksen palstalle vain niin johan siellä tapahtuu, ihan turha täällä on mitään yksittäistä rotujärjestöä tai koirarotua syytellä kaikki ne on samanlaisia!
      Tän viestin aloittajan viestikin taisi olla pelkkä provo...

      • fgdfgdf

        Sanoisin jopa että afgaanipiirit ovat paljon sopuisammat piirit kuin monet, monet muut.


    • puffe4

      Löytyipäs vahingossa kummallinen viestiketju, tänne ikinä mitään kirjoittanut, mutta tässäpä yksi kokemus: Minulla on kaksi afgaania, ensimmäiset koirani. Paikoitellen luonteeltaan kuin yö ja päivä, toinen ns. moderni, toinen vanhan kannan Afgaani, joita harvoin enää Suomesta löytyy, eikä sitä suuntaa enää tunnuta kaivattavankaan. Tällä tarkoitan, että toinen koirani, on enemmän kissamainen, sosiaalinen toki ja rakastava, mutta itsenäinen ja omapäinen. Toiselta tulee joskus (harvoin) pidemmällä poissaololla pisu, nuoremmalla ei ikinä. Kakkaa ei ikinä, eikä mitään tuhottu ikinä, vaikka olen kuullut ja nähnyt tälläisiäkin tapauksia (pentuja/nuoria). Eiköhän näitä löydy joka rodusta, kun opetellaan tavoille.

      Minä en myöskään näytä koiriani; mutta oman alueen näyttelyissä vierailen joka vuosi. Piirit ovat sillä tavalla pienet, että monet ihmiset tietää/tuntee nimeltä, ja kehän laidalla kärkkäimpiä (ehkä forumissakin?) ovat pisimpään vaikuttaneet kasvattajat, joilla on omat vakiintuneet makunsa ja -linjansa, ja niin pitää ollakin, rotukannan monimuotoisuuden ylläpitämiseksi. En tunne heitä kaikkia omakohtaisesti hyvin, mutta sen verran minulta löytyy huumoria, etten ota heidän kommenttejaan henkilökohtaisesti- kun vähän oppii tuntemaan, osaa antaa tilaa ja jokaisella on oma mielipide oli enemmän tai vähemmän kokeneempi, ja minusta sille on tilaa, myös minun mielipiteelleni.

      En koe, että minua olisi ikinä arvosteltu, jos en ole siinä tai tässä mukana, ja aina olen saanut apua, sekä henkistä tukea muilta omistajilta, oman koiran kasvattajilta, tai vierailtakin kasvattajilta. Oli se sitten käytös-, turkki- tai mitä tahansa asiaa. Pitää vain uskaltaa kysyä, facebookissakin olen kysynyt ihan tuntemattomilta, mikä on kiva puoli sosiaalisessa mediassa. Koko ajan opin uutta, ja koirat kasvaa, se on hienointa.

      Mutta kuten joku sanoikin, näiden LUONNE on niin ihana/persoonallinen, tai ainakin MINULLE sopiva:-). Kyllä minä luulen, että tuollainen tulee aina olemaan. Eikä se turkkikaan ole/tarvitse olla hulmuava näyttelyturkki, se jos joku on harhaa. Turkki on kerran viikossa sen näköinen, useimmiten ei edes sitä. Se onkin ehkä vaikein selittää "ulkopuoliselle", rodusta kiinnostuneelle, miksi minun afgaanit ei näytä siltä -joka-päivä- kuten koirakirjan kuvassa.

      Miinuksena tosiaan se (meillä) harvinainen pissa. (Minulla) Paikoittaiset turkkiongelmat (tekstuuri vaihtelee pitkin vuotta), toista koiraani en voi pitää vapaana (omalla pihalla saa juosta niin paljon kun jaksaa), mutta en koe tätäkään ongelmaksi, se on yksi niitä luonteen jäyniä mistä nautin. En haluaisi minua palvovaa "palvelukoiraa", nämä sopii minulle, tai yleensäkin vinttikoirat kiinnostaa. Sairauksia/vaivoja meillä ei ole ollut.

      Olen ymmärtänyt että monilla (eläin)forumeilla tapellaan, minusta Safassa hyvin harvoin, mutta olen muilla forumeilla tälläisestä itsekin ahdistunut ja tiputtanut kokonaan pois, esimerkiksi sellaiset missä on paljon kodinvaihtajia tai rescuejuttuja. Sekä koin tämän ketjun, muutaman ihmisen, kirjoitukset aika kauheiksi ja mustamaalaaviksi, mitä olen lukenut missään pitkiin aikoihin. Jokainen tekee omat johtopäätökset, toivottavasti oman kokemuksen kautta, eikä rikkinäisen puhelimen. Afgaani ei sovi kaikille, mutta toivottavasti ketjun aloittaja on jo päässyt tutustumaan rotuun omakohtaisesti muodostaakseen oman mielipiteensä:-)

    • m,ymtntyn

      Sellainen hirviökoira afgaani on, etten yhtään ihmettele muslimien pitävän koiria saastaisina. Nehän eivät muita koiria tunne kuin afgaanit ja salukit. Molemmat lähes mahdottomia opettaa sisäsiisteiksi ja hyödyttömiä karvakasoja muutenkin.

      • germer

        Miten onnistuitkin noin lyhyeeseen viestiin saamaan noin monta asiavirhettä? :D
        Ählämeillä on muitakin rotuja ja jos noita ei saa opetettua sisäsiistiksi, niin sitten ei saa mitään muutakaan rotua.


    • Gaani

      Irlanninsusikoira porukka on vielä pahempaa, niin karmeaa että uusimmassa lehdessä puheenjohtaja valittaa jäsenmäärän romahtaneen sadoilla.

      • irlistä rakastava

        Just joo!

        Ovat minutkin syöneet pois porukasta. Mukaan vaan parjaamaan vaikka eivät tiedä mitään asianomaisesta, eivätkä tunne kuin raakkuvan suunsoittajan!

        Kummaa porukkaa kertakaikkiaan! Muut ulos,että saisivat itse pennuttaa minkä ehtivät!! Kaiken takana on... laulaa eräskin artisti.


    • Veijo Esso

      Tämä aloittaja on varmaan sellainen joka törmää riitelyyn ihan kaikkialla. Ei tuota muuten mikään selitä.

    • pöökkö

      aikamoinen ketju... muistan kun olin 12-vuotiaana kaverini kanssa kokonaisen viikon hänen sukulaisperheen luona, missä oli afgaaninvinttikoira (ja muuten irlanninsetterikin) ja me pestiin ja hoidettiin sitä afgaania, vietiin ulos ja vietettiin muutenkin aikaa.. se koira oli todella mahtava, enkä muista yhtään pissaa tulleen sisälle vaikka oli nuori koira!! että ainakin oli oikein ystävällinen rotu lapsiakin kohtaan ja niin ihana luonne kaikin puolin! ja hatunnosto vain kaikille em.rodun omistajille! minulla on ollut apsoja, voin vaan kuvitella mitä on affen turkin hoito.. Mutta tuskin kukaan joka edes harkitsee pitkäkarvaista, kuvittelee ettei sitä tarvitsisi hoitaa! Tarviihan lyhytkarvainenkin ... Ja itse ainakin mieluummin pesen ja kampaan kerran viikossa koko turkin ja kun imuroin joka päivä pieniä sentin mittaisia karvoja joka paikasta.. versus lyhytkarvainen

    • Sekarotuinen

      Miksi haluat kaikista koirista tyhmimmän riesaksesi?

      • liiianrumia

        Kuka nyt sekarotuisen haluis XD


      • eimikseleitä

        Tyhmin koira jonka olen läheisesti tuntenut ja tietänyt oli sakulabbismix.
        Hermoheikko, agresti vahtiva ja riistaviettinen.
        Siks, aina,itse otan ouhtaan rekatun rotukoiran.Valitsen rodun joka on tarkoituksiini sopiva.Eikä ole tullut pettymyksiä.


    • Afgaaneja parilymmentä vuotta kavattaneena sanoisin, että jokaisella afgaanilla on oma luonteensa mutta aika paljon koiran arkeen ja käytäntöihinvoi omistaja vaikuttaa.

    • Anonyymi

      Fgaani on koira testien mukaan....tyhmin mitä löytyy...onea matkaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe