Sijaisperheeseen haluava

sijaisperheeseenkö?

Olen 15vuotias tyttö... Koko lapsuus on ollut helvettiä, ja mua on kohdeltu väkivaltaisesti ja henkistä väkivaltaa on mua kohtaan kanssa perheessä ollut.

Oon miettinyt, että millasia lapsia huostaanotetaan, millaset on riittävät syyt? Oon miettinyt että mun ei oo hyvä olla kotona, koska äiti käyttäytyy mua kohtaan ilkeesti, siis haukkuu mua esim. mielisairaaksi koska käyn terapiassa masennuksen takia... Tiiän ettei toi riitä syyksi, mutta jos esim. koulu menee tosi huonosti ja se on sen vika että kotona on paha olla, niin voidaanko sillä perusteella huostaanottaa? Oon saanu kuulla olevani taakka, niin isältä, kuin äitiltäni myös, joten en haluaisi olla enää taakka. Toisaalta en haluaisi olla kenellekkään taakka. En viitsi tässä kaikkea ikäviä juttuja kertoa, mutta ihan kamalaa haukkumista, että mun itsetunto laskee, ja en jaksaisi yrittää.

Sen seurauksena että masennun haukkumisesta, niin mielessä on pyörinyt itsemurha, tiedän ettei se oo mikään vaihtoehto, mutta en kestä enää kauaa kuunnella miten turha oon jne. Mua on kiusattu kauan, ja jouduin sen takia vaihtaa 2x koulua, joten käyn nytten eri paikkakunnalla koulua, mulla menee matkoihin joka päivä 4h yhteensä, ja mulla ei ole vapaa-aikaa, en voi tavata kavereita, ja oon tosi yksinäinen.

Kun oon lukenu netistä, niin kaikissa jutuissa on sanottu, että ainakin päihtyneitä nuoria huostaanotetaan... En haluaisi ruveta käyttämään päihtetä vaan sen takia että mut huostaanotetaan. Onko mitään muuta vaihtoehtoo?

Asiallisia vastauksia? :)

39

2928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • useampi sijoitus

      Hei,yritäppä lähestyä koulunterveydenhoitajaa,hän varmasti auttaa eteenpäin. Tsemppiä:

    • sijaisperheeseenkö?

      Mutta miten voin olla varma että pääsen sijaisperheeseen, kun en laitokseen halua, koska olen ihan terve ja normaali. Haluan säilyttää itsenäisyyden ja normaalia elämää, niinkuin muutkin nuoret. Sossut on laitoksesta paasannu mulle, mutta sinne en halua.

      • Onko sulla

        ketään sukulaista, joka voisi ottaa sinut luokseen asumaan?
        Onko ketään, jolta voisit kysyä? Mummula, kummit, tädit, sedät... kysy heiltä kaikilta, jos vain mahdollista!


      • Sorry, luin
        Onko sulla kirjoitti:

        ketään sukulaista, joka voisi ottaa sinut luokseen asumaan?
        Onko ketään, jolta voisit kysyä? Mummula, kummit, tädit, sedät... kysy heiltä kaikilta, jos vain mahdollista!

        alempaa kirjoituksesi, jossa suljit pois tun sukulaisille menemisen.

        Olet fiksu tyttö, kirjoituksestasi saa sen kuvan.
        Ja siitä, että olet kuitenkin pysynyt irti päihteistä, vaikka olet joutunut kestämään väkivaltaa. Henkinenkin pahoinpitely on väkivaltaa ja syy huostaanottoon.

        Asutko pienellä vai isolla paikkakunnalla? Jos pienellä niin silloin on ehkä hankala löytää kotipaikalta sijaisperhettä, koska niistä on hurja pula.
        Olisiko joku uusien ystäviesi perheistä innokas alkamaan sinulle tukiperheeksi? Vaikka joutuisit toiselle paikkakunnalle niin näkisit kuitenkin näitä kavereitasi myöhemminkin.


      • sijaisperheeseenkö?
        Sorry, luin kirjoitti:

        alempaa kirjoituksesi, jossa suljit pois tun sukulaisille menemisen.

        Olet fiksu tyttö, kirjoituksestasi saa sen kuvan.
        Ja siitä, että olet kuitenkin pysynyt irti päihteistä, vaikka olet joutunut kestämään väkivaltaa. Henkinenkin pahoinpitely on väkivaltaa ja syy huostaanottoon.

        Asutko pienellä vai isolla paikkakunnalla? Jos pienellä niin silloin on ehkä hankala löytää kotipaikalta sijaisperhettä, koska niistä on hurja pula.
        Olisiko joku uusien ystäviesi perheistä innokas alkamaan sinulle tukiperheeksi? Vaikka joutuisit toiselle paikkakunnalle niin näkisit kuitenkin näitä kavereitasi myöhemminkin.

        Kiitti kovasti : )

        Asun keskikokoisessa paikassa, ei tää nyt kauheen iso ole, mutta ei mikään pienikään... Enpä usko että kukaan kavereitteni perheistä alkaisi tukiperheekseni, koska en tunne kaverini perheitä kauheen hyvin enkä ole vielä uusiin kavereihin kauheen hyvin ehtinyt tutustua... : ) Ja näitä kavereita ei mulla vielä ihan hirveesti ole, vasta nyt olen yrittänyt tutustua ihmisiin ja saada kavereita.


      • Anonyymi

        Voiko sijaiskotiin sijoittaa jos kotona sinua ei huomioida/ auteta, ja lapsuus on paskaa. Niin voiko ?


    • Hei!
      Minun siskolla lapset on sijaishoidossa. Kumpikin sairastellut lasten isä ja äiti. Lapset oli paljon pienenä viikon loppuisin ja lomilla ns. kesäperheessä. Sit vanhin poika ja nuorin tyttö joutui sijoitukseen. Vanhin poika meni ns.kesäperheeseen ja nuorin tyttö sijaisperheeseen. Kesäperhe on sellainen tavallinen omakotitalo, jossa hoitaja vaihtuu vuoron mukaan. Toiseksi nuorin tyttö meni kans sinne ja on tosi tyytyväinen. Nuorin tyttö on nykyisin meidän perheessä virallisesti kerran kk:dessa viikonloppuna. Oli tämä tyttö pyytänyt et enkö vois meille tulla aina käymään. Ku on ennen olleet muulloinkin mut sit tehtiin sosiaalivirkaijoiden kans sopimus et käy meillä sillon tällön, et sijaisperheellä ois mahdollisuus pitää joskus vapaata. Perheneuvolastakin voisit kysyä. Siellä voi koko perhekkin käydä juttelemassa tilanteestasi. Et tulis perheeseenne molemmin puolista ymmärrystä. On se vähän väärin et ku sinä yrität saada terapiasta apua, niin vanhemmat ei ymmärrä. Vaan yrittävät että et kävis .. ku haukkuvat sinua. Älä tee itellesi mitään äläkä ala juopottelemaan. Ei ratkaisu mihinkään. Olet tosi viisas ku oot pysyny juomisista erossa.

      • tyhmin ihminen

        Voisko joku vähä auttaa ? Oon 12v ja mut ja mun sisko ollaan sijotettu toiseen perheesee ku entine äiti joi ja käytti huumeit.. Ja kokeili itsemurhaa.. Ja väkivaltaa oli, ja sit se sano et ooon paskin ihminen joka maailmas voi olla ja oon miettiny kauan et onks se mun syy et mut vietii pois.. Käyn psygologil juttelee.. Mut nyt ku oon tääl sijaisperhees ni must tuntuu vieläki et tää ei oo oikee paikka ku täälöälin huudetaan mulle aika paljon vaik en ite ees tajuu et mitä oon tehny vääri.. Biologine siskokaa ei oo mul kiltti vaa huutaa ja haistattelee (15v) EN TIÄÄ MITÄ TEKSIN ! );


      • ninn
        tyhmin ihminen kirjoitti:

        Voisko joku vähä auttaa ? Oon 12v ja mut ja mun sisko ollaan sijotettu toiseen perheesee ku entine äiti joi ja käytti huumeit.. Ja kokeili itsemurhaa.. Ja väkivaltaa oli, ja sit se sano et ooon paskin ihminen joka maailmas voi olla ja oon miettiny kauan et onks se mun syy et mut vietii pois.. Käyn psygologil juttelee.. Mut nyt ku oon tääl sijaisperhees ni must tuntuu vieläki et tää ei oo oikee paikka ku täälöälin huudetaan mulle aika paljon vaik en ite ees tajuu et mitä oon tehny vääri.. Biologine siskokaa ei oo mul kiltti vaa huutaa ja haistattelee (15v) EN TIÄÄ MITÄ TEKSIN ! );

        Hei! Pystytkö puhumaan sijareille yhtään pahasta olosta? Oletko sille psykologille jutellut miten paha on kotona olla? Tai sossupalavereissa sanonut? Saatko jutella myös ihan itsekseen siellä sossuille, olisi helpompaa varmaan? Tsemppiä! Kannattaa selvitellä asioita porukalla myös, josko selkiytyisi


      • Tyhmin ihminen
        ninn kirjoitti:

        Hei! Pystytkö puhumaan sijareille yhtään pahasta olosta? Oletko sille psykologille jutellut miten paha on kotona olla? Tai sossupalavereissa sanonut? Saatko jutella myös ihan itsekseen siellä sossuille, olisi helpompaa varmaan? Tsemppiä! Kannattaa selvitellä asioita porukalla myös, josko selkiytyisi

        Emmää pysty sanoo niille mtn mun pahasta olosta ku musta tuntuu et ne ei kuitekaa ottais sitä todest.. D: En oo puhunu psygologil oikee mtn ku en.puhu kotonakaa oikee mitää.. Sossupalavereis oon kans nii ujo et en uskalla );


      • Hlxiddurilggllflflf

        Kemiläine .


    • sijaisperheeseenkö?

      Kiitti vastauksesta, en osaa kauheen hyvin avautua tästä tilanteesta, käyn kyllä terapeutilla, mutta se on sinäänsä turhaa, koska oon onnellinen ja iloinen ellei perheeni pilaisi onnellisuuttani. Mun eksisäpuoli hakkas ja satutti mua ja teki kamaluuksia, ja sen takia olen joutunut kakarasta asti käymään terapeutilla.

      Isäni on narsisti, joka kannattaa väkivaltaa ja väheksyy naisia, en pysty ymmärtämään tälläisiä mielipiteitä, ja väkisin joudun siellä käymään, jotta saisin rahaa esimerkiksi piilolinsseihin ja muihin tärkeisiin juttuihin, joita tarvitsen, mutta äitini ei kustanna.

      Äidilleni olen taakka, ja hän on käskeny mua painumaan ulos ja kuolemaan sinne, ei kuulemma välitä. Isäni on lyönyt mua, mutta ei enää onneksi. Äiti ei mua kyllä oo koskaan lyönyt, joten en tiedä riittääkö tuollaiset haukkumiset syyksi että mä pääsisin elämään jonnekkin missä en kuule ikävää haukkumista.

      Tekee joka ikinen viikko kipeää, kun joudun käymään isälläni, jota vihaan yli kaiken, vihaan sen mielipiteitä ja en voi sietää sitä ihmistä, mutta jostain mun on saatava rahaa, jotta saan kaikki tarvittavat asiat ostettua. Koska kuulemma isäni maksamata lapsilisästä kaikki menee ruokaan.

      Monet haaveet jota mulla on ollut, niin oon saanut äidiltä kuulla ettei mikään niistä tule koskaan toteutumaan koska oon arvoton. Joskus mietin että onkohan mun äiti myös narsisti...?

      En koe itteeni mitenkään vaikeaksi, tai sairaaksi, oon vaan joutunut kokemaan kaikkea ikävää... En silti pura sitä alkoholiin tai muihin päihteisiin, yritän parhaani koulussa, vaikka olen ihan poikki haukkumisen, isän ja yksinäisyyden takia.

      Tuntuu vaan mahdottomalta, että joku vapaaehtoisesti haluaisi auttaa mua, koska mua on satutettu lapsuudesta lähtien.

      Vihaan alkoholia ja typeryyttä, koen itteni aika fiksuksi ihmiseksi, ja se luultavasti johtuu siitä että oon joutunu aikuistumaan liian nopeasti, ja jouduin pitämään perhettä lapsena kasassa. Pääsekö normaalit tai ei-niin vaikeat lapset pois kotoa, jos on niin paha olla, että ei enää kestä?

      Ja niin, en haluaisi muuttaa eri paikkakunnalle, koska oon saanut kavereita nykysestä koulusta ja mua ei kiusata enää... Miten nää sijaisperhe järjestelyt menee? Voiko itse päättää minne paikkakunnalle haluaisi? Tiedän ettei kukaan suvustani ottaisi mua, koska mulla ei juurikaan oo sukua.

      Ja pakko vielä kysyä... onko olemassa sijaisperheitä, jotka tekee sitä auttamisen halusta, ja oikeesti välittää? Vai onko se sellaista että tehdään rahan takia, syödään mahdollisimman halpaa ruokaa että rahat jää omaan käteen... Paitsi sinäänsä sillä ei ole väliä, kunhan mun ei tarvitsisi kuunnella miten turha ja mitätön oon, koska oon ruvennut itse ajattelemaan niin, ja en haluaisi sortua itsetuhoisuuteen...

      • nomutta voi sentään

        Pyydä siltä terapeutilta hyvä laps apua :O

        Vähän kumma terapeutti, jos et saa käytännön neuvoja...ja yleensä kyllä lapsen ja nuoren terapian rinnalla on ehdotonta, että vanhemmat ja nuori tapaavat kaikki yhdessä säännöllisesti.

        Kai sun vanhemmat on auttaneet aika paljon kun kuiteskin oot vaihtanut kaks kertaa koulua vai itsekö osasit hakeutua uusiin kouluihin?


    • Tämä toiseksi nuorimmainen tykkää tosi paljon olla siellä. Missä on hoitajia. Hän muutti sinne asumaan. Kotiin on sellainen 90 km. Hän löysi heti kavereita ku meni vaan niiden luo. Hän ei oikein kelpuuta kavereikseen ihan ketä vaan. Sekin on tosi viisasta. Nuorimmainen tietysti haluaa pois jonnekkin. Kertoi et uudelle lapselle leperrelly. Kyl sinusta vielä kasvaa vahva persoona. Pidä unelmistas kiinni, vaikka et heti niitä voi toteuttaa. Kyllä minä uskon et vanhempasi sinusta silti pitää. Sinä oot jo niin vanha et sinua kuunnellaan. Toiseksi nuorimmainen nyt meni silleen yläasteelle sinne toiselle paikkakunnalle et saa apua, jos tarttee. En tiedä missä paikkkunnalla oot. Tiedän vain näitä pohjois Suomen asioita. Sosiaalivirkailijoillekin voi puhua. Ne sit hoitaa sinun eduksi sinun asioita.

      Siks vielä ihailen sinua juomattomuuden vuoksi ku itekki oon ollu sellainen et en halua itteeni sellaiseen tilaan et joku voi käyttää hyväkseen.

      • sijaisperheeseenkö?

        Kuulostaa kivalta... olisi kiva kuvitella että itselläkin olisi joskus tuollaista... :)

        Ja kiitti noista sanoista, en tosiaankaan pidä juomista tärkeenä, koska oon nähny miten se on pilannut monen elämän...


    • sijaisperheeseenkö?

      Ajattelinkin puhua sille terapeutille, mutta pelkään että tulee vaan lisää ongelmia, kun viimeksi puhuin pahasta olosta, niin jouduin laitokseen ja sain lääkityksen, tää ei auttanut mua yhtään, tunsin vaan olevani enemmän taakaksi.

      Eikä mun perheellä ja terapeutilla oo mitään yhteistapaamisia, kun en tälle terapeutille kerro miten paha olo mulla on. Johtuu siitä etten oo pahemmin koskaan luottanut ihmisiin ja tää terapeutti on välillä tosi välinpitämätön...

      Oon muuttanu yhteensä 6kertaa, mutta 2x oon muuttanu siks että en kestänyt mennä enää kouluun, ja en voinut kävellä kadulla kun päälleni heiteltiin roskia... turpaani olisin varmasti jossain vaiheessa saanut, kun koulu ei pystynyt tätä kiusaamista lopettamaan, niin ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin että muuttaisin isälle.

      Isällä en voinut taas asua, koska se löi ja haukkui läskiks ym. Muuten olisin jäänyt sinne, en edes välittänyt haukkumisesta, mutta se että se oli päiviä poissa eikä vastannut kännykkään ja löi mua, niin en voinut enää siellä asua, sain kuulla isältä miten oon pilannut sen elämän ja se ei halunnut mun huoltajuutta ja potkas mut pihalle kirjaimellisesti.

      Empä nyt tuosta auttamisesta tiedä, oon kyllä kiitollinen että tuon verran mun eteeni on tehty.. en vaan osaa oikeen selittää..

    • huisku-

      Hei!

      Kylläpäs vaikutat fiksulta nuorelta naiselta. Me ollaan tavallinen perhe, jossa on sekä biologisia lapsia että sijoitettu. Sijoitettu tuli meille 12v joten kyllä "isompiakin" sijoitetaan perheeseen.

      En usko, että kovin moni tekee tätä hommaa rahasta, sijoitetusta saa tavallinen perhe niin vähän palkkiota että pitäisi olla tosi monta lasta, jotta rikastuisi. Toisaalta lapsesta maksetaan niinkin hyvä kulukorvaus (joka on siis suoraa tarkoitettu lapsen kuluihin), että perhe saa varmasti sen rahan mikä lapseen kuluu (eli lapsi saa hyvät vaatteet, kunnon ruokaa, taskurahaa, harrastuksia jne). Eli sitä sinun ei pitäisi tarvita pelätä.

      Koska osaat noi hyvin kuvailla asioita, voit kertoa millaisen perheen toivot olevan ja he saavat tutustua sinuun ja sinä heihin, ennen mitään päätöksiä. Sinulla pitäisi olla olla myös oma sossu, jonka tehtävänä on huolehtia että lapsen paras toteutuu (eli että sinua kohdellaan hyvin perheessä jne)
      Onhan se totta, että moni toivoo pientä sijoitettua, koska pelkää hankalia teini-ikäisiä, mutta se että perhe tutustuu sinuun ja sinä heihin helpottaisi kyllä. Ja tokihan sinäkin saat olla perheessä hankala ja pahalla tuulella jne.

      Meillä tuota sijoitettua lasta kohdellaan ihan samoin kuin omiakin, tosin häntä nyt autetaan enemmän, koska hänellä elämä on ollut haasteellisempaa kun omilla (sijoitetulta ei voi vaatia samoja asioita ja hän tarvitsee enemmän tukea ja ymmärrystä ja huolehpitoa, mutta pikkuhiljaa hänkin toivonmukaan pystyy ottamaan vastuuta asioista jne.) Lapsi on meille tosi rakas ja tärkeä ja hän viihtyy meillä hyvin. Yritämme huomioida häntä samoin kuin muitakin (esim. toiveissa ja haaveissa) joten tosiaankaan rahan takia häntä emme meille ottaneet.

      sinähän voisit aluksi toivoa omaa tukiperhettä, missä kävisit kerran kuukaudessa "lomalla", voisit toivoa perhettä joka voisi sitten ottaa sinut pidemäksikin aikaa jos tuntuu että kotona on vaan paha olla. Näin tuntisit perheen etukäteen ja voisit tarkkaan harkita asiaa. (ja tokin perheestä pääsee pois jos siltä tuntuu) Tuo tukiperhekin voisi auttaa omaa jaksamistasi eteenpäin.

      Ole yhteydessä sossuun ja mieti heidän kanssaan miten sinun kannattaisi toimia.

    • sijaisperheeseenkö?

      Kiitti vastauksesta, mietin juuri noita asioita, kiva saada vastauksia. : )

      • Sijaisperheeseen!!

        Hei..tee itsellesi palvelus ja ala hoitaa asiaasi heti maanantai-aamuna. Luulen, että kohdaltasi odottaminen saa riittää nyt! Eikö? Joku perhe odottaa juuri sinua. Olet niin fiksun oloinen että älä luovuta,otat suoraan yhteyden lastensuojeluun. Toivon kaikkea hyvää sinulle..:)


    • sijaisperheeseenkö?

      Hmm.. haluisin hoitaa asiat kuntoon kyllä mahdollisimman pian, mut pelkään kauheesti uusia juttuja :/ Ja kyse on kuitenki tosi isoasta asiasta, jota ei voi perua, pelkään kauheesti että saisin huonon sijaisperheen ja että tulisi kotikävä, mulla on ihana pikkuveli, ja en haluisi jättää häntä. Ja pelkään että mun sisarukset saa ongelmia tästä. Kiitti, en oo vielä varma mitä teen : ) Sitä odotellessa haaveilen onnellisesta perheestä.

      • Kyllä sijoituksen voi purkaa, jos oman perheen kans menee paremmin. Mut sinä oot kohta menossa opiskelemaan ja sitäkin kautta alat pikku hiljaa itsenäistyä. mut kuitenkin tarvitset tukea.


      • sijaisperheeseenkö?
        enkeliprinsessa kirjoitti:

        Kyllä sijoituksen voi purkaa, jos oman perheen kans menee paremmin. Mut sinä oot kohta menossa opiskelemaan ja sitäkin kautta alat pikku hiljaa itsenäistyä. mut kuitenkin tarvitset tukea.

        Hmm.. totta :) hyvä tietää että sijoituksen voi purkaa..


    • joskus apua saanut

      Moikka! Lukiessani kirjoitustasi, mietin missäpäin mahdat asua? En voi tarjota sinulle sijaisperhettä, mutta ystävä/tukija voisin olla jos vain haluat jutella ja kirjoittaa? Ymmärrän ettei tämän päivän maailmassa ole helppoa olla nuori. Toivottavasti osaisin auttaa ja rohkaista sinua oikeaan suuntaan elämässä. Kirjoittaa voit [email protected]

    • puolustaja123

      Hei sijaisperheeseenkö? Muista olla varovainen, johanniina ei välttämättä ole ystävällinen naisihminen kuten s-posti osoite viittaa, vaan voi myös olla ei niin mukava nainen tai jopa mies- joka saattaa haluta hyötyä tilanteestasi- Täällä netissä pitää muistaa olla luottamatta tuntematomiin, valitettavasti- Tämä siis, jos päätit ottaa häneen yhteyttä-
      Olisi kiva lukea täältä kuinka päätit hoitaa asioitasi, saitko apua?

    • nuorisoasunnot

      Ketjun aloittaja.Taidat olla liian nuori nuorisoasuntoon johon on 16-17 vuoden pääsyikäraja. Voisit kyllä kysyä vaikka sähköpostitse tietääkö Nuorisoasunnot - virkailija valvottua asuntoja 15 vuotiaalle kotipaikkakunnallasi tai lähellä sitä. Ne varmaankin antavat ohjeet kenen puoleen kääntyä ja mistä saat rahat vuokraan ja elantoon. Anna linkin sivulle

      http://www.nal.fi/app/hakemus/aloita

    • nuorisoasunnot

      Tuosta viestin aloittelijasta. Minusta tuntuu, että hän on huomattavasti vanhempi, joka saattaa kyllä kirjoittaa omista kokemuksista tai tehnyt yhteenvedon tällä palstalla olevista kysymyksistä ja vastauksista. Se on aika yleistä muilla palstoilla, siteerata toisten kirjoituksia. Ne ovat lähinnä trolleja. En itse yleensä välitä moisesta vaan saatan laittaa kyseiseen viestiketjuun ihan tärkeitä linkkejä, mistä voi saada apua.

      • sijaisperheeseenkö?

        En ole, ihan 15vuotias olen :D ehkä ikäistä vanhemmaltani saatan vaikuttaa, mutta silti 15vuotias olen :D


      • tukiäiti
        sijaisperheeseenkö? kirjoitti:

        En ole, ihan 15vuotias olen :D ehkä ikäistä vanhemmaltani saatan vaikuttaa, mutta silti 15vuotias olen :D

        Miten sinulla menee nyt? Onko tilanteesi muuttunut, oletko saanut apua?


      • sijaisperheeseenkö?
        tukiäiti kirjoitti:

        Miten sinulla menee nyt? Onko tilanteesi muuttunut, oletko saanut apua?

        Itseasiassa en hakenut apua, koska loppujenlopuksi mun ei tarvitse asua enää kauaa kotona, kun pääsee opiskelemaan ja voi itse hankkia omat rahat eikä tarvitse olla kenenkään taakkana :) Jotenkin tässä on pakko vielä jonkin aikaa jaksaa, mutta ei enää kauaa tarvitse.

        Ja ajatus sijaisperheestä on niin vieras, joten en sitä apua sitten hakenut.


      • Tsemppiä sinulle!
        sijaisperheeseenkö? kirjoitti:

        Itseasiassa en hakenut apua, koska loppujenlopuksi mun ei tarvitse asua enää kauaa kotona, kun pääsee opiskelemaan ja voi itse hankkia omat rahat eikä tarvitse olla kenenkään taakkana :) Jotenkin tässä on pakko vielä jonkin aikaa jaksaa, mutta ei enää kauaa tarvitse.

        Ja ajatus sijaisperheestä on niin vieras, joten en sitä apua sitten hakenut.

        Eihän luottamuksesi terapeuttiin johdu siitä, ettet ole voinut luottaa kenenkään aikuiseen lapsuudessasi? Oletko puhunut tuosta terapeutin kanssa?

        Se voisi avata monta tunnelukkoa ja vapauttaa sinua monesta ahdingosta, jolloin myös elämänlaatusi parantuisi. Ja tähän ei auta ainoastaan se lääke, että muutan kohta kotoa pois. Olisi hyvän elämänlaadun kannalta kannattavaa opetella myös luottamaan. Kaikkiin ihmisiin ei siis tarvitsekaan luottaa, mutta on sitä ihmisiä joihin voi luottaa. Myöskään kaikki poikkisana, joita terapeutti voi välillä sanoa, ole sitä samaa ilkeyttä mitä vanhempasi ovat väärin viljelleet.

        Minulla on myös ollut tuollainen ikävä lapsuus ja nuoruus. Vanhemmat haukkuivat ettei minusta tule mitään jne. Olen kuitenkin luonteeltani sellainen taistelija, etten antanut heidän nujertaa minua, vaikka oli todella maassa ja masentunut. Kaikki alkoi pikkuhiljaa helpottaa muuttaessani pois kotoa. Keräsin ympärilleni vain hyviä ihmisiä. Menin terapiaan, jossa pakotin itseni puhumaan ja käymään läpi kaikkein inhottavimmatkin jutut ja miettimään terapeutin kantoja.

        Olen saanut elämäni todella hyvälle nojalle kovalla työllä ja periksiantamattomuudella (johtuu myös paljon luonteestani, onneksi olen sellaisen saanut). Nyt olen jo kolmekymppinen, saan pian ensimmäisen lapsen turvallisen, naista arvostavan aviomiehen kanssa.

        Sinä saat hyvän elämän, jos haluat ja teet sen eteen töitä. Muuta ei tarvita.


      • sijaisperheeseenkö?
        Tsemppiä sinulle! kirjoitti:

        Eihän luottamuksesi terapeuttiin johdu siitä, ettet ole voinut luottaa kenenkään aikuiseen lapsuudessasi? Oletko puhunut tuosta terapeutin kanssa?

        Se voisi avata monta tunnelukkoa ja vapauttaa sinua monesta ahdingosta, jolloin myös elämänlaatusi parantuisi. Ja tähän ei auta ainoastaan se lääke, että muutan kohta kotoa pois. Olisi hyvän elämänlaadun kannalta kannattavaa opetella myös luottamaan. Kaikkiin ihmisiin ei siis tarvitsekaan luottaa, mutta on sitä ihmisiä joihin voi luottaa. Myöskään kaikki poikkisana, joita terapeutti voi välillä sanoa, ole sitä samaa ilkeyttä mitä vanhempasi ovat väärin viljelleet.

        Minulla on myös ollut tuollainen ikävä lapsuus ja nuoruus. Vanhemmat haukkuivat ettei minusta tule mitään jne. Olen kuitenkin luonteeltani sellainen taistelija, etten antanut heidän nujertaa minua, vaikka oli todella maassa ja masentunut. Kaikki alkoi pikkuhiljaa helpottaa muuttaessani pois kotoa. Keräsin ympärilleni vain hyviä ihmisiä. Menin terapiaan, jossa pakotin itseni puhumaan ja käymään läpi kaikkein inhottavimmatkin jutut ja miettimään terapeutin kantoja.

        Olen saanut elämäni todella hyvälle nojalle kovalla työllä ja periksiantamattomuudella (johtuu myös paljon luonteestani, onneksi olen sellaisen saanut). Nyt olen jo kolmekymppinen, saan pian ensimmäisen lapsen turvallisen, naista arvostavan aviomiehen kanssa.

        Sinä saat hyvän elämän, jos haluat ja teet sen eteen töitä. Muuta ei tarvita.

        En tiedä oikeen mitä vastata... Kyllä luotan ihmisiin ihan normaalisti luulisin..

        Mutta kiitti noista sanoista, uskon että kaikki kyllä järjestyy kun pääsen pois kotoa ja opin elämään omaa elämääni :)


      • Aloittajalle
        sijaisperheeseenkö? kirjoitti:

        En tiedä oikeen mitä vastata... Kyllä luotan ihmisiin ihan normaalisti luulisin..

        Mutta kiitti noista sanoista, uskon että kaikki kyllä järjestyy kun pääsen pois kotoa ja opin elämään omaa elämääni :)

        Tuo on väärää tietoa, jotka jotkut tarjoavat, että sijoituksen voisi purkaa ihan noin vain, jos huomaakin, että kotona on parempi.

        Moni vanhempi, joka on itse hakemut omalle teinilleen huostaanottoa, on saanut huomata, että ei huostaa todellakaan pureta ihan noin vain, kaukana siitä!

        Toisaalta tuntuu tosi kummalliselle, että sinua ei ole huostaanotettu kun sossu kuitenkin tietää tilanteestasi. Kyllä noilla perusteilla (todellisuudessa täysin olemattomillakin) on huostaanottoja tehty tässä maassa jo monien vuosien ajan.

        En suosittele huostaanottoa kenellekään ja siksi viimeiset kirjoituksesi tuntuvat hyvälle vaihtoehtolle. Kyllä ihmisiä on kasvanut huonoissa kotioloissa vuosisatojen ajan ja silti ovat täysin menestyneitä ja onnistuneita elämässään.

        Toisaalta kiusatuksi tulo on minusta suurempikin ongelma. Tiedän oman työni puolesta, että lukemattomat nuoret aikuiset joutuvat myöhempinä vuosinä selvittelemään niitä traumoja terapiassa. Joten jos aikanaan sille tuntuu - tai missä vaiheessa tahansa - niin ota yhteys ammattiauttajaan. Jos et vielä pysty luottamaan terapeuttiin ja yleensä aikuisiin, niin se tilanne muuttuu kyllä aikuistumisen myötä.

        Vaikutat paljon ajattelevalle ja tosiaan ikäistäsi vanhemmalle. Kovissakin kokemuksissa on se myönteinen puoli, että kun selviydyt niistä, ne ovat koulinneet sinusta sellaisen ihmisen, jolla on itsetuntemusta ja sisäistä vakautta ja voimaa enemmän kuin monella pumpulissa pidetyllä nuorella. Olet nyt jo selvinnyt paljosta, voit olla ylpeä siitä ja ehkä sieltä terapiastakin sentään jotain murusia on jo nyt mukaasi tarttunut.

        Kaikkea hyvää sinulle!


      • sijaisperheeseenkö?
        Aloittajalle kirjoitti:

        Tuo on väärää tietoa, jotka jotkut tarjoavat, että sijoituksen voisi purkaa ihan noin vain, jos huomaakin, että kotona on parempi.

        Moni vanhempi, joka on itse hakemut omalle teinilleen huostaanottoa, on saanut huomata, että ei huostaa todellakaan pureta ihan noin vain, kaukana siitä!

        Toisaalta tuntuu tosi kummalliselle, että sinua ei ole huostaanotettu kun sossu kuitenkin tietää tilanteestasi. Kyllä noilla perusteilla (todellisuudessa täysin olemattomillakin) on huostaanottoja tehty tässä maassa jo monien vuosien ajan.

        En suosittele huostaanottoa kenellekään ja siksi viimeiset kirjoituksesi tuntuvat hyvälle vaihtoehtolle. Kyllä ihmisiä on kasvanut huonoissa kotioloissa vuosisatojen ajan ja silti ovat täysin menestyneitä ja onnistuneita elämässään.

        Toisaalta kiusatuksi tulo on minusta suurempikin ongelma. Tiedän oman työni puolesta, että lukemattomat nuoret aikuiset joutuvat myöhempinä vuosinä selvittelemään niitä traumoja terapiassa. Joten jos aikanaan sille tuntuu - tai missä vaiheessa tahansa - niin ota yhteys ammattiauttajaan. Jos et vielä pysty luottamaan terapeuttiin ja yleensä aikuisiin, niin se tilanne muuttuu kyllä aikuistumisen myötä.

        Vaikutat paljon ajattelevalle ja tosiaan ikäistäsi vanhemmalle. Kovissakin kokemuksissa on se myönteinen puoli, että kun selviydyt niistä, ne ovat koulinneet sinusta sellaisen ihmisen, jolla on itsetuntemusta ja sisäistä vakautta ja voimaa enemmän kuin monella pumpulissa pidetyllä nuorella. Olet nyt jo selvinnyt paljosta, voit olla ylpeä siitä ja ehkä sieltä terapiastakin sentään jotain murusia on jo nyt mukaasi tarttunut.

        Kaikkea hyvää sinulle!

        Juu, oon lukenut netistä ym. muualta sijaisperheistä, ja niitä huonojakin on sen verran etten halua ottaa riskiä. Ja kun on omaan perheeseen tottunut, vaikka se ei olisikkaan mikään hyvä välttämättä, niin en usko että oppisin elämään jonkun toisen perheen kanssa...

        Äitini on kyllä monesti sanonut hakevansa huostaanottoa mulle, mutta eipä sitä ole tähän mennessä tullut....

        Tottahan tuo :) Kiitos


      • tyhmin ihminen
        sijaisperheeseenkö? kirjoitti:

        Juu, oon lukenut netistä ym. muualta sijaisperheistä, ja niitä huonojakin on sen verran etten halua ottaa riskiä. Ja kun on omaan perheeseen tottunut, vaikka se ei olisikkaan mikään hyvä välttämättä, niin en usko että oppisin elämään jonkun toisen perheen kanssa...

        Äitini on kyllä monesti sanonut hakevansa huostaanottoa mulle, mutta eipä sitä ole tähän mennessä tullut....

        Tottahan tuo :) Kiitos

        Mmm.. D; sain vaa yhelt ihmiselt apuu, kiitos sulle !(: En uskalla kysyy mitää asioit niilt sijaisvanhemmilt koska.. Emmä vaa uskalla D; Ois kiva saada enemmäki auttajii (:


      • Kirje
        tyhmin ihminen kirjoitti:

        Mmm.. D; sain vaa yhelt ihmiselt apuu, kiitos sulle !(: En uskalla kysyy mitää asioit niilt sijaisvanhemmilt koska.. Emmä vaa uskalla D; Ois kiva saada enemmäki auttajii (:

        Sinulle tyhmin ihminen, mielestäni sinun kannattaisi kirjoittaa sosiaalityöntekijällesi kirje, jossa kertoisit omista ajatuksistasi ja siitä, miltä sinusta tuntuu. Kun tunnet olevasi niin ujo, ettei uskalla palavereissa puhua. Kirjeen voisit vaikka antaa palverin lopussa, jos et tiedä tarkkaa osoitetta, tai etsiä Internetistä osoitteen ja lähettää.


    • Tuki-/sijaisvanhempi

      Tsemppiä teille molemmat, ketjun aloittaja ja ’’tyhmin ihminen’’. Vieläköhän aloittaja olet kuulolla? Sinulle teki mieleni sanoa, että on toki kaikenlaisia huostaanottoa lievempiä muotoja saada tukea, esimerkiksi tukihenkilö tai tukiperhe. Kyllä ymmärtääkseni sosiaaliviranomaiset ensin miettivätkin nämä vaihtoehdot, ja olet sen ikäinen, että kanssasi pitää keskustella kaikista ratkaisuista. Älä epäröi pyytää apua, vaikka keskustelua.

      ’’tyhmin ihminen’’: Minusta sinulla pitää olla mahdollisuus ottaa sosiaalityöntekijääsi yhteyttä myös ihan yksityisesti, eivät nuo isot palaverit ole ainut mahdollisuus kertoa tilanteestaan. Työntekijät ovat kiireisiä ja ehkä koettavat kuitata yhteydenpidon noin mutta voit ottaa yhteyttä ja pyytää keskustelua. Entä olisiko sinulla tukea sijoitettujen nuorten Sinut ry:stä www.sinut.fi ?

    • Tyttö16v

      Minun lapsuus on kanssa aivan vitusta. Vanhemmat haukkuu esim: homoksi,retuksi,aivottomaksi ja vanhempani sanoi että olen vain niille taakka ja vahinko lapsi ja joutaisin kuolla. Koulu menee huonosti. Haluaisin sijaisperheeseen! Tyttö 16v.

    • Moarie

      Hei, voit aloittaa tekemällä lastensuojeluilmoituksen itsestäsi lastensuojeluviranomaisille. He sitten päättävät mitä tehdään.

    • Sijaisperheestätoiseen

      Mut otettiin itse huostaan kun olin 8.v vanhempien alkoholik käytön takia. Menin aluksi sijaisperheeseen jossa pystyin olemana vain 3kk koska siellä mua pahoinpideltiin ja ja uusia vaatteita en saanut, vaikka vanhat olivatkin jo oikeasti huonossa kunnossa. Koulussa mua kiusattiin sen takia että olin sijais perheessä ja siitä sitten pikkuhiljaa masennuin. Siitä oerheestä vaihdoin laitokseen vaikean masennuksen ja itsetuhoisuuden takia. Kun mulle löydettiin uusi sijaisperhe kun olin jo parantunut niin sillä pystyin olla noin puolivuotta koska perheelle tuli raha ongelmia, mutta olisicat halunneet pitää mut mutta eivät pystyneet. Sen jäljeen olen kierrellyt sijaisperheestä toiseen nyt 14.v asti. Nyt olen hyvässä sijaisperheessä ja adoptiotakin mietitään jos se nyt vain etenis johonkin suuntaan. Itellä menee nyt hyvin ja tsemppii sullekkin :3

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2122
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1674
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1501
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      32
      1486
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe