Paljonko käytät kuussa ruokaan rahaa - ei mukaan tupakkaan ja alkoholiin menevää määrää. Mulla menee noin 400 euroa, onko se paljon vai vähän?
Ruokaan rahaa
95
899
Vastaukset
- Minusta 400
ruokaan on paljon.
En ole enää laskenut paljonko menee itselläni, koska hinnat nousivat, ja nyt on ollut pieni muotoinen kolhoosi tuon yhden päivän pääruokailun kanssa 6 / 7 kertaa viikossa.
Arvioin silti että menisi noin 150 euroa/kk. - YksMies'
Yksinäisenä tuhlarina käytän 9-10 euroa rahaa kauppaan joka päivä.
Sisältää muutkin kuin ruokatarvikkeet. - vaihtelee
Minulla yhden hengen taloudessa menee 250-400 euroa ruokaan kuukaudessa, että eiköhän se 400 ole ihan normisumma.
- Miten se
400 voi olla ihan normisumma jos toimentulotuella miljoona suomalaista elää tänään ?
Niin onhan niitä leipäjonoja josta saa sitä jatketta ruokapöytään. Kai näin meidän päättäjätkin ajattelevat asiat. - vaihtelee
Miten se kirjoitti:
400 voi olla ihan normisumma jos toimentulotuella miljoona suomalaista elää tänään ?
Niin onhan niitä leipäjonoja josta saa sitä jatketta ruokapöytään. Kai näin meidän päättäjätkin ajattelevat asiat.Alottaja kysyi, onko 400 paljon vai vähän ja vastasin hänelle, joka ei ruikuttanut rahanpuutettaan. Kyseessä lienee normaalin työuran tehnyt ihminen, joka tulee omillaan toimeen ja joita myös oletettavasti palstalaisista suurin osa on.
- Miten se
vaihtelee kirjoitti:
Alottaja kysyi, onko 400 paljon vai vähän ja vastasin hänelle, joka ei ruikuttanut rahanpuutettaan. Kyseessä lienee normaalin työuran tehnyt ihminen, joka tulee omillaan toimeen ja joita myös oletettavasti palstalaisista suurin osa on.
Niin kysyi myös aloittaja "Paljonko käytät kuussa ruokaan rahaa"
ja vastasin ainakin miljoonan suomalaisen suulla että ei ole normaali tuo 400 euroa pelkkään ruokaan. - vaihtelee
Miten se kirjoitti:
Niin kysyi myös aloittaja "Paljonko käytät kuussa ruokaan rahaa"
ja vastasin ainakin miljoonan suomalaisen suulla että ei ole normaali tuo 400 euroa pelkkään ruokaan.Joo ja vielä enemmän pieleen vastaukseni voit osoittaa, jos otetaan mukaan koko maapallon väestö. Ajatukseni mukaan kysymys oli suunnattu palstalaisille, mutta osoitit minun olleeni väärässä. Kiitos, kun oikaisit.
Minulta menee ruokaan edelleen 250-400 euroa kuukaudessa. Tosin tiukempaakin oli kahden lapsen yksinhuoltajana, kun asuntovelkaa maksoin yksin sairaanhoitajan tuloista. Olen kuitenkin aina ollut sitä mieltä, jos käy työssä on rahan riitettävä ruokaan ja monesta muusta oli luovuttava. - Miten se
vaihtelee kirjoitti:
Joo ja vielä enemmän pieleen vastaukseni voit osoittaa, jos otetaan mukaan koko maapallon väestö. Ajatukseni mukaan kysymys oli suunnattu palstalaisille, mutta osoitit minun olleeni väärässä. Kiitos, kun oikaisit.
Minulta menee ruokaan edelleen 250-400 euroa kuukaudessa. Tosin tiukempaakin oli kahden lapsen yksinhuoltajana, kun asuntovelkaa maksoin yksin sairaanhoitajan tuloista. Olen kuitenkin aina ollut sitä mieltä, jos käy työssä on rahan riitettävä ruokaan ja monesta muusta oli luovuttava.En minä mitään halua osoittaa vaan totesin mikä on tosi asia Suomessa.
Minusta on hyvä jos joillain on varaa laittaa pelkästään ruokaa 400€kua/hlö/kk. Saisi kunnon sapuskat tuolla summalla tehtyä.
Jos itsellä olisi tuon verran varaa ruokaan, niin kävisin ulkona syömässä joka päivä.
Mutta kun ei ole niin ei ole.
Kyllä itsekin olen asuntoni ostanut ja maksanut, eikä velkaa ole, mutta silti ei ole varaa syödä noin suurella summalla ?
Jossain kai on vika, kun Alkossakin olen viimeksi käynyt 1995. Hain silloin pullon omppuviiniä. - suut makiaks
Miten se kirjoitti:
En minä mitään halua osoittaa vaan totesin mikä on tosi asia Suomessa.
Minusta on hyvä jos joillain on varaa laittaa pelkästään ruokaa 400€kua/hlö/kk. Saisi kunnon sapuskat tuolla summalla tehtyä.
Jos itsellä olisi tuon verran varaa ruokaan, niin kävisin ulkona syömässä joka päivä.
Mutta kun ei ole niin ei ole.
Kyllä itsekin olen asuntoni ostanut ja maksanut, eikä velkaa ole, mutta silti ei ole varaa syödä noin suurella summalla ?
Jossain kai on vika, kun Alkossakin olen viimeksi käynyt 1995. Hain silloin pullon omppuviiniä.Oletko juonut sen omppuviinin vai jemmannut jonnekin?
- Tiukille vetää :D
suut makiaks kirjoitti:
Oletko juonut sen omppuviinin vai jemmannut jonnekin?
:))) Omppuviini ja paahdettu leipä. Huikka vuodessa niin puteli kestää.
Tuo omppuviini puhuu pehmoisia. Jos hänellä olisi 400 euroa kk käyttää ruokaan, hän söisi ulkona joka päivä???
Nakkikioskillako? Niin ja riippuu missä syö? Se on noin 13 euroa päivä eli ei sillä syö kovin kummoisia gourmet aterioita ulkona. Mitä hän söisi sitten aamiaiseksi ja illalla? - omppuviini
Tiukille vetää :D kirjoitti:
Tuo omppuviini puhuu pehmoisia. Jos hänellä olisi 400 euroa kk käyttää ruokaan, hän söisi ulkona joka päivä???
Nakkikioskillako? Niin ja riippuu missä syö? Se on noin 13 euroa päivä eli ei sillä syö kovin kummoisia gourmet aterioita ulkona. Mitä hän söisi sitten aamiaiseksi ja illalla?Kerron sitten kun käyn tuossa lähimmässä senioreille tarkoitetussa ravintolassa syömässä. Tuohan on kunnan ylläpitämä ravintola. Matkaa minulla on noin 600 metriä. Joten kai siitä noin 13 euroa päivässä jää vielä jotain aamuksi ja illaksi.
Ja olenhan jo joskus linkittänyt tänne sen vanhuksille tarkoitetun kotiruokailun. "Eva Biauden virmasta" palveluhinnaston. Se on tosin samaa kuin lentokone ruoka.
Helsingin kaupunkihan on tuon ruokapalvelun valinnut vanhuksille ?
Aterian hinnathan pyörivät jostain 5 - 8 €, saat tilata jopa 14 ateria valmiiksi pakastimeen jonka päällä on "lämmitysuuni". - omppuviin
omppuviini kirjoitti:
Kerron sitten kun käyn tuossa lähimmässä senioreille tarkoitetussa ravintolassa syömässä. Tuohan on kunnan ylläpitämä ravintola. Matkaa minulla on noin 600 metriä. Joten kai siitä noin 13 euroa päivässä jää vielä jotain aamuksi ja illaksi.
Ja olenhan jo joskus linkittänyt tänne sen vanhuksille tarkoitetun kotiruokailun. "Eva Biauden virmasta" palveluhinnaston. Se on tosin samaa kuin lentokone ruoka.
Helsingin kaupunkihan on tuon ruokapalvelun valinnut vanhuksille ?
Aterian hinnathan pyörivät jostain 5 - 8 €, saat tilata jopa 14 ateria valmiiksi pakastimeen jonka päällä on "lämmitysuuni"."Automaatit on tarkoitus ottaa laajemmin avuksi ikäihmisten ruokapalveluissa, kun Palmia lopettaa lämpimien ruokien jakelun vuoden vaihteessa. Kaupungissa otettiin ensimmäiset ateria-automaatit käyttöön viime vuoden lopulla.
Helsingin aiemmissa suunnitelmissa ateria-automaatin käyttäjiksi kaavailtiin 300-500 ihmistä. Tilanne muuttui, koska Palmia lopettaa lämpimien aterioiden toimittamisen asiakkaille.
Palmian kuljetus ei mahdollista aterioiden lämpötilojen säilyttämistä nykylainsäädännön mukaisina. Vuoden vaihteessa elintarviketurvallisuusviraston Palmialle antama lisäaika on kulumassa umpeen.
Uusien automaattien hankinta maksaa kaupungille korkeintaan 800 000 euroa. Ateria-automaatti on pakastimen, uunin ja tietokoneen yhdistelmä, joka tuodaan asiakkaiden kotiin.
Ruokalista vaihtuu kuukausittain ja valittavana on 40 pääruokaa ja 20 jälkiruokaa.
Menumatilla monopoli
UUdet automaatit toimittaa Menumat Oy.
Ruoka-automaattimarkkinoilla ei Helsingin terveyskeskuksen mukaan ole muita palvelun tarjoajia. Kilpailutuksen yhteydessä vuonna 2010 saatiin vain yksi tarjous.
Siksi ateriapalvelun lisätilausta ei nyt kilpailuteta.
YLE Helsinki
Aiheesta aiemmin:
Ateria-automaatti ruokkii vanhukset tulevaisuudessa päivitetty 24.9.2010 klo 08:59
Näin toimii vanhusten ruoka-automaatti. Jukka Penttisen kanssa laitetta tutkii Ylen aikaisen toimittaja Harri Oksanen. (9:56)"
http://yle.fi/alueet/helsinki/2011/08/ateria-automaatti_jopa_tuhannen_ihmisen_kayttoon_helsingissa_2810248.html - omppuviini
Nakkikioskillako? Niin ja riippuu missä syö? Se on noin 13 euroa päivä eli ei sillä syö kovin kummoisia gourmet aterioita ulkona. Mitä hän söisi sitten aamiaiseksi ja illalla?Mitä syön aamuisin ja iltaisin.
Tänä aamuna ensin join 4 mukia kahvia, sitten söin neljän viljan puuron jossa oli rusinoita ja luumuja.
Illaksi ajattelin tehdä kakun, kun sai eurolla puolitoista kiloa margariinia.
vehnäjauhot on maksanut nyt jo 0,75€ / 2kg, ennen 0.62€ / 2kg, hienoasokeria ostin kun se maksoi 0,60€/kg.
Pitääkö sulle kertoa mitä syön huomenna ?...
Mut nythän mulla meneekin ruokaan vaan noin 150 euroa eikä 400€/kk
Joten nythän mulla olisi tuosta 400€/kk joka päivälle vielä varaa käydä ulkona noin 8.33€ x 30 vrk, ja silloin söisi jo aivan liikaa niitä nakkeja, jotka on kyllä marketeissa paljonkin halvempia ! - omppuviini
omppuviini kirjoitti:
Mitä syön aamuisin ja iltaisin.
Tänä aamuna ensin join 4 mukia kahvia, sitten söin neljän viljan puuron jossa oli rusinoita ja luumuja.
Illaksi ajattelin tehdä kakun, kun sai eurolla puolitoista kiloa margariinia.
vehnäjauhot on maksanut nyt jo 0,75€ / 2kg, ennen 0.62€ / 2kg, hienoasokeria ostin kun se maksoi 0,60€/kg.
Pitääkö sulle kertoa mitä syön huomenna ?...
Mut nythän mulla meneekin ruokaan vaan noin 150 euroa eikä 400€/kk
Joten nythän mulla olisi tuosta 400€/kk joka päivälle vielä varaa käydä ulkona noin 8.33€ x 30 vrk, ja silloin söisi jo aivan liikaa niitä nakkeja, jotka on kyllä marketeissa paljonkin halvempia !Jatkan hieman koska nythän riemu vasta ratkea kun tulee kunnon kilpailua tuosta ruuanhinnasta.
Täällä meidän lähistöllä avataan uusi ja jo toinen Lidli kymmenenpäivän päästä. Muut on jo aloittanut kilpailun jo etuajassa. Eli tänään tuli monisivuinen lehti joka on täynnä alennettuja hintoja. Omenat red Puolasta 0,59€,kurkku Suomi 1,89€, tomaatit Suomi 2,99€, Banaanit 0.69€, 10 pss keittojuurekset 2€, kermajuusto 500g/2,99€ ..
muutkin on paljon uusilla hinnoilla, kalaa , makkarat, jauhelihaa, yn muut paljon halvemmalla kun on aiemmin ollut...
Niin ja ne Myllyn Paras vehnäjauhotkin saa nyt 0,69€ / 2kg
Näin se pitää toimia oikea markkinatalous. Eikä niin kun Osuuskaupassa toimivat ! - Ei vedä edes tiukall
Nakkikioskillako? Niin ja riippuu missä syö? Se on noin 13 euroa päivä eli ei sillä syö kovin kummoisia gourmet aterioita ulkona. Mitä hän söisi sitten aamiaiseksi ja illalla?Ei vedä edes tiukalle..
"Tuohan on kunnan ylläpitämä ravintola. Matkaa minulla on noin 600 metriä. Joten kai siitä noin 13 euroa päivässä jää vielä jotain aamuksi ja illaksi."
Nyt on tietoa mitä maksaa käydä ulkona syömässä !
Päivällinen maksaa tuossa Seniori ravintolassa 5.30 euroa
Aretian kuulu:
- lämminruoka,
- maito ja leipää,
- ja myös jälkiruoka.
Joten aamuksi ja illaksi jää rahaa käytettäväksi 8,70 euroa / vrk, siitä 400 e/kk
Joskus 70-80-luvulla kun kaksi peeaukista ensin rakensi talon ja sittemmin maksoi velkaa (korko 10%!) oltiin niin tiukalla että parsin jopa froteesukatkin. Silloin jossain vaiheessa seurattiin kulueriäkin oikein vihkon ja kynän kanssa.
Helppoahan tuota olisi seurata nyt kun on tietsikalla excelit, senkus tekee taulukon ja säästää kauppalaput ja pikku-iltatöinään kirjailee taulukkoon. Harkitsen homman aloittamista.
Oltiin muuten jossain maanlaajuisessa kuluttajatutkimuksessa mukana kymmenkunta vuotta sitten. Se oli ihan mielenkiintoista ja kivaa.- äitemuori*
Jos ihan yksin syöt, nii aika paljon. Mä kulutan n. 50-60€/vko, jos ei tuu kylävierasta. Tänään meni n. 6€ ja siin on huomisellekki ja tietysti kaik mausteet muut lisukkeet maksaa, mut ei niit jokapäivä osteta. Hyvä toi lähikauppa, ei tuu impulssiostoksia.
- |
En tiedä, kuluu, mitä kuluu, ei ole väliä.
Kahden hyvinansaitsevan kukkarossa menköön, kaikkea ostetaan, mitä halutaan. - mummunen
Meillä on kaksi, 250-300€ kk. Syömme ihan hyvin, ei mistään pihtailla. Teen ruuat itse.
Saattaa mennä enemmän kun jälkikasvu käy. Osallistun ketjuun, koska viime vuonna pidin kirjaa kaikista menoista puolen vuoden aikana ja asumiskustannuksista koko vuoden ajalta.
Talouden kannalta on samantekevää, meneekö ruokaan 150 tai 400 euroa kuukaudessa, sillä todelliset säästökohteet löytyvät muista menoista. Mutta hulluksi tulisi, jos kaikessa pihistäisi. Sadalla eurolla kuukaudessa pysyisi nälkää näkemättä ehkä hengissä, mutta neljän sadan euron edestä en ainakaan minä jaksaisi syödä.
Ruokamenot (ilman alkoholijuomia) olivat keskimäärin 165 e/kk. Kaljaan saattoi kesäkuukausina kulua yli 100 e/kk, kun kaupassa käydessäni ostin muutaman irtotölkin (yli 4 e/l) enkä tarjouksista 24-pakkauksia (n. 2 e/l).
Asumiskustannukset (lämmitys, vesi, kiinteistövero vakuutus, jätehuolto ym.) olivat 313 e/kk ja autokulut lähes 700. Yhteensä käytin rahaa puolen vuoden aikana 2250 e/kk, josta ruokamenot ovat noin 7 %. Enää en ole jaksanut kirjaa pitää, mutta täytyy kai taas alkaa. Silloin huomaa mihin kaikkeen turhaan rahaa kuluu.Olisikin jännää kaivaa esiin ne vuosien takaiset seurannat, se taisi olla juuri markkojen vaihtuessa euroiksi - kummalla puolella, en muista. Jossain ne tiedot varmasti on mutta kun en muista missä, vanhuus ei tule yksinään...
Arvelisin että meillä menee nyt ruokaan korkeintaan 250-300 e/kk/hlö, hiukan tein laskelmiakin tuon luvun perustaksi. Reissussa tietenkin vähän enemmän.Olet aivan oikeassa siinä että yksineläjällä ruokamenot on aika pieni osa kuukausikustannuksista, mutta samalla melkein ainoa mihin itse voi vaikuttaa lyhyellä tähtäimellä: jos valitset jauhelihaa häränpaistin asemasta niin olet tehnyt säästön heti joka näkyy konkreettisena numeroina tililläsi tai euroina lompakossasi.
Omalta kohdaltani totean vain että ruokaan ei mene paljoa kuukaudessa kiitos ilmaisen työpaikkalounaan.
Omat rahareikäni näkyvät olevan auto (tuhottoman kallis bensa ja pitkät työmatkat) ja talvella varsinkin suora sähkölämmitys jota tosi autan polttamalla puuta uunissa. Lämmityskustannuksia voisi pienentää mutta se vaatii sijoitusta parempaan, varaavaan takkaan ja mahdollisesti mökin tiivistämistä. Luulen ratkaisevani ongelman asumalla jossain lämpimässä maassa talvikuukaudet: olen laskenut että säästään yksinomaan bensassa ja sähkölaskussa matkalippujen hinnan ja paikkahan on jo valmiina.Säästäminen ja kirjanpito on tarpeetonta kun kuluttaa vain omien, todellisten tarpeidensa mukaan!
- Miten se
Paloma.se.co kirjoitti:
Olet aivan oikeassa siinä että yksineläjällä ruokamenot on aika pieni osa kuukausikustannuksista, mutta samalla melkein ainoa mihin itse voi vaikuttaa lyhyellä tähtäimellä: jos valitset jauhelihaa häränpaistin asemasta niin olet tehnyt säästön heti joka näkyy konkreettisena numeroina tililläsi tai euroina lompakossasi.
Omalta kohdaltani totean vain että ruokaan ei mene paljoa kuukaudessa kiitos ilmaisen työpaikkalounaan.
Omat rahareikäni näkyvät olevan auto (tuhottoman kallis bensa ja pitkät työmatkat) ja talvella varsinkin suora sähkölämmitys jota tosi autan polttamalla puuta uunissa. Lämmityskustannuksia voisi pienentää mutta se vaatii sijoitusta parempaan, varaavaan takkaan ja mahdollisesti mökin tiivistämistä. Luulen ratkaisevani ongelman asumalla jossain lämpimässä maassa talvikuukaudet: olen laskenut että säästään yksinomaan bensassa ja sähkölaskussa matkalippujen hinnan ja paikkahan on jo valmiina.Voithan säästää myös kevällä ja syssyllä tuosta suorasta sähkölämmityksestä ilmalämpöpumpulla, silloinhan niistä on oikeasti hyötyä, siis säästö mielessä. Talvella niistä ei ole. Mutta puu ja takka on edullisin ja työläin.
Entä jos lähdet etelään miten järjestät että vesiputket eivät jäädy? Täällä ainakin pelkkä vesimittari maksaa noin 400 euroa asennuksineen jos sellainen sattuu jäätyyn ja hajoamaan. Miten se kirjoitti:
Voithan säästää myös kevällä ja syssyllä tuosta suorasta sähkölämmityksestä ilmalämpöpumpulla, silloinhan niistä on oikeasti hyötyä, siis säästö mielessä. Talvella niistä ei ole. Mutta puu ja takka on edullisin ja työläin.
Entä jos lähdet etelään miten järjestät että vesiputket eivät jäädy? Täällä ainakin pelkkä vesimittari maksaa noin 400 euroa asennuksineen jos sellainen sattuu jäätyyn ja hajoamaan.On kai tänne jonkinlainen peruslämpö jätettävä juuri noiden putkien takia. 10-12 astetta riittänee.
Minulla on myös puuhella mutta se on alkanut pahasti savuttaa joten en ole sitä käyttänyt koko talvena. Se on sellasia ikivanhoja huskvarnan helloja jotka ovat läpeensä rautaa ja sen kun saa lämpimäksi niin se lämmittää pieniä sisätiloja pitkäksi aikaa. Tarvii varmaan kutsua nuohooja.- tämä on auttanut
Paloma.se.co kirjoitti:
On kai tänne jonkinlainen peruslämpö jätettävä juuri noiden putkien takia. 10-12 astetta riittänee.
Minulla on myös puuhella mutta se on alkanut pahasti savuttaa joten en ole sitä käyttänyt koko talvena. Se on sellasia ikivanhoja huskvarnan helloja jotka ovat läpeensä rautaa ja sen kun saa lämpimäksi niin se lämmittää pieniä sisätiloja pitkäksi aikaa. Tarvii varmaan kutsua nuohooja.Pane uunin vasemmalle puolelle alaluukkuun kynttilä palamaan, poistaa ilmakuplan joka hormissa on ja jo alkaa vetämään.
Paloma.se.co kirjoitti:
On kai tänne jonkinlainen peruslämpö jätettävä juuri noiden putkien takia. 10-12 astetta riittänee.
Minulla on myös puuhella mutta se on alkanut pahasti savuttaa joten en ole sitä käyttänyt koko talvena. Se on sellasia ikivanhoja huskvarnan helloja jotka ovat läpeensä rautaa ja sen kun saa lämpimäksi niin se lämmittää pieniä sisätiloja pitkäksi aikaa. Tarvii varmaan kutsua nuohooja.Tuli mieleen, että mistä sinä polttopuut hankit. Itselläni on vain puolivaraava takka ja kiuas, mutta syksyn ja talven aikana olen koivua polttanut lähes neljä mottia ja sekapuita melkein saman verran. Jos kaiken olisin ostanut käypään hintaan, olisin samalla rahalla saanut aika paljon sähköä. Minulle puut ovat "ilmaiset", mutta jos tuntipalkka itselleni laskisin, olisivat paljon kalliimmat kuin ostetut.
Mutta terveellistä liikuntaa raikkaassa ulkoilmassa se vain on. Kun metsässä kaataa puut, karsii, pätkii, kantaa autoon, pilkkoo ja laittaa liiteriin, niin varmasti yhden kuutiometrin tekeminen vastaa monen tunnin reipasta sauvakävelyä.
Näin usein palstalla käy, kun ketju venyy, aihe muuttuu. Ruokarahasta piti puhua, mutta nyt puhutaan polttopuista. Muuten edellä oleva laskelmani on tilastoharha, sillä on vain kesäkuukausilta. Talvikuukausien kulurakenne on pitkälti erilainen. Vain asumiskustannukset ovat koko vuoden ajalta, mutta tammi- helmikuussa suorastaan tuhlasin sähköä. Laitoin sähkölämmityksen täysille, mieluummin maksoin kuin palelin, ja kun lämmin oli, en aina viitsinyt puiden kanssa touhuta.- 13 + 18
Paloma.se.co kirjoitti:
Olet aivan oikeassa siinä että yksineläjällä ruokamenot on aika pieni osa kuukausikustannuksista, mutta samalla melkein ainoa mihin itse voi vaikuttaa lyhyellä tähtäimellä: jos valitset jauhelihaa häränpaistin asemasta niin olet tehnyt säästön heti joka näkyy konkreettisena numeroina tililläsi tai euroina lompakossasi.
Omat rahareikäni näkyvät olevan auto (tuhottoman kallis bensa ja pitkät työmatkat) ja talvella varsinkin suora sähkölämmitys jota tosi autan polttamalla puuta uunissa. Lämmityskustannuksia voisi pienentää mutta se vaatii sijoitusta parempaan, varaavaan takkaan ja mahdollisesti mökin tiivistämistä. Luulen ratkaisevani ongelman asumalla jossain lämpimässä maassa talvikuukaudet: olen laskenut että säästään yksinomaan bensassa ja sähkölaskussa matkalippujen hinnan ja paikkahan on jo valmiina.Minulla ainakin on se ongelma mietittävänä, ostanko vähän ja maksan enemmän vai paljon ja maksan vähemmän. Jos ostan kokonaisen leivän, joudun heittämään puolet pois vanhentuneena. Jos ostan pari irtosämpylää, maksan niistä enemmän mutta syön molemmat. Tai salaattiruukku ja kurkkua, joista puolet ehtii nahistua. Tiedän tiedän että niitä pitäisi syödä paljon mutta... Sama monien muiden tuoretuotteiden kanssa, eli jos haluaa olla oikein tarkka niin pitää laskea mikä lopultakin tulee halvemmaksi. Mutta kun ei jaksa! :)
- meeriamanda
Pidän nuukailusta ruoanostamisessa, likelläni on 4 isohkoa kauppaa ja tarjouslehtiset tippuu postiluukusta säännöllisesti ja suunnittelen paljonkin niiden mukaan ostokseni.
Valmistan isompia eriä ja pakastan rasioihin kerta-annoksen.
Kaveri ottaa päiväruoakseen rasian jonka ehtoolla nostaa sulamaan.
San edelleen et itsetekemällä, suunnittelulla säästää pitkän ´pennin´:)- kirjan.pitäjä
Tarjoukset käytän hyödyksi, päiväysalennettuja ostan ja teen samantien, kun aikaa on. Ruispalat ja rukiiset leivät ostan vain vanhana. Tuore ruisleipä pistää vatsani sekaisin. Kovina pakkasviikkoina jäädyttelen vettä kattiloissa partsilla ja vaihtelen sulamaan jääkaappiin. Ei hurise kaappi jatkuvasti. 15-20 asteen pakkasilla, nostan pakastinlaatikot partsille ja silleen. Ruokaostoksiin menee alle 100 euroa/kk. Kahvia en juo ja lihansyönti on todella vähäistä. Ruokia teen kerralla suuremman määrän, riittää moneksi ateriaksi. Jokaisen kauppakuitin kirjaan taulukkolaskentaohjelmaan (aikaa piisaa eläkeläisenä) jotka sitten kuun lopulla ynnäilen yhteen. Töissä ollessa, tuli haaskattua rahaa kauppoihin, kun ei ollut aikaa eikä kärsivällisyyttä vertailla hintoja, nyt on toisin. Kaikki ruoat teen itse, paitsi leivän. Perusruokatarpeet: - porkkanat, kaali, perunat, sipulit,lantut, pakastevihannekset ja muut ovat edullista raaka-ainetta terveellisiin ruokiin.
- meeriamanda
kirjan.pitäjä kirjoitti:
Tarjoukset käytän hyödyksi, päiväysalennettuja ostan ja teen samantien, kun aikaa on. Ruispalat ja rukiiset leivät ostan vain vanhana. Tuore ruisleipä pistää vatsani sekaisin. Kovina pakkasviikkoina jäädyttelen vettä kattiloissa partsilla ja vaihtelen sulamaan jääkaappiin. Ei hurise kaappi jatkuvasti. 15-20 asteen pakkasilla, nostan pakastinlaatikot partsille ja silleen. Ruokaostoksiin menee alle 100 euroa/kk. Kahvia en juo ja lihansyönti on todella vähäistä. Ruokia teen kerralla suuremman määrän, riittää moneksi ateriaksi. Jokaisen kauppakuitin kirjaan taulukkolaskentaohjelmaan (aikaa piisaa eläkeläisenä) jotka sitten kuun lopulla ynnäilen yhteen. Töissä ollessa, tuli haaskattua rahaa kauppoihin, kun ei ollut aikaa eikä kärsivällisyyttä vertailla hintoja, nyt on toisin. Kaikki ruoat teen itse, paitsi leivän. Perusruokatarpeet: - porkkanat, kaali, perunat, sipulit,lantut, pakastevihannekset ja muut ovat edullista raaka-ainetta terveellisiin ruokiin.
Hyvin toimit, on kuin musiikkia korvilleni :)) Minä jouduin jo nuorena vastaamaan erikokoisista kippoloista ja siinä jos missä opin nuukaksi. Sain työntekijöiltä nimen " nuuka - iita " ja en todellakaan siitä loukkaantunut, oli heidän tarkoitus sitten mikä tahansa.:/
Harmitus väliin kun kaveri ´törsää´ tuomalla jotain sikakallista kinkunsiivuja, en niistä välitä mut teen lopuista hänelle munakkaan ettei menisi roskiin.
Olemme lähtöisin samanlaisista virkamiesperheistä vaan hän törsää kun minä nautin nuukailusta. Perinteiset ruoat ei hänelle maistu, moneen kertaan ihmettelen et mitä teillä syötiin? Vessassa käydään edullisimmillakin sapuskoilla :))
Minulla on tavallinen ruutuvihko johon olen oppinimukaan tehnyt sarakkeet, helppoa kuin heinänteko. Onhan jotain askaretta ja mihinkäs sitä tavoiltaan? :D
1h ja sapuskaan 400€/kk?!?!
Kahden henkilön taloutemme kokonaislasku markettiin ei ole noin paljon.
Siinä on mukana, sapuskan lisäksi, kaikki kemikaalit, paperit, minun Läkerolini ja protskuni yms.
Kulunkia on helppo seurata koska ostamme KAIKEN kortilla, päivittäisiä maitotölkkejä myöten.
Myös siiderini ja olueni sisältyvät laskuumme.
Seurantani mukaan mitään ei puutu.
Suojaravinteet tulevat automaattisesti ja proskun saannin ( 2g/painokg)varmistan 80%:n heralla.
Minun täytyisi vallan suunnitella saadakseni omavalmisteiseen sapuskaan kulumaan yksin eläen 400€.
Keräilytalous eivätkä metsästävät ystäväni ole keventämässä laskua.- KallistaON
Minä ja tytär kulutamme ruokaan ja muihin kauppaostoksiin n. 400 e /kk.
Juoksevat kulut kuukaudessa varmaan yhteensä 1000 e. Bensoista ja asumisesta lisäksi ehkä 600 e. - Pirre*
On, älyttömän paljon, kuinka saatkaan menemään ruokaan noin paljon?
- KallistaON
400 e ruokaan, melko keskiarvo.
- Pirre*
KallistaON kirjoitti:
400 e ruokaan, melko keskiarvo.
Mistä tuo keskiarvo on saatu...?
Kokonainen perhe elää 400 eurolla kuussa jos osaa laittaa itse ruokaa, ja ihan hyvi´n sittenkin, - no samakai se mihin kukin rahansa pistää..ei se ole miulta pois, ihmettelen vain.
- demeter
Veikkaan, että meidän ruokalasku pyörii 300-400 euron kieppeillä per kuukausi.
Meitä on kaksi, mutta melkein joka viikko meillä on ruokavieras, viikonloppuisin
kolmekin vierasta. Tosin mekin käymme kylissä. Olen itse suvaitsevainen kasvissyöjä, puolisoni on toista maata: amerikanpekonia aamiaiseksi,
valkohomejuustoa iltapalaksi, vähän kärjistäen.
Ruokalaskun pienuus tulee varmasti siitä, että pyrin tekemään kaiken itse: viilit, jugurtit, leivonnaiset. Ruokajuomana meillä on usein pelkkä vesi.
.
Jonkin verran meillä pelaa myös vaihtotalous. Marjastamme ja sienestämme ja jaamme saalista tutuillekin, jotka vuorostaan antavat meille kalaa, riistaa, omenoita jne - KallintaON
Ruokamenot ovat melko kohtuulliset - vihanneksia, marjoja, lihaa, maitotuotteita = 400 e.
Muut kulut ovat sitäkin kalliimpia. - yksinasuva!!
Masennuin sinun kirjoituksestasi ja muiden vastauksista. Vai 400 euroa! Minulle ei jää vuokran ja velkojen lyhennysten jälkeen kuin 50 euroa koko kuukaudeksi. Luottokorttia pitää ahkerasti käyttää ja aina tulee lisää velkaa. Missään muussa en voi pihistää kuin ruuassa, joten ruokakuluni ovat noin 200 euroa. Ja tuohon hintaan voin ostaa jauhelihaakin. Jos vielä enemmän hallitus tekee säästöjä, eli jos vaikka leikkaa pienestä eläkkeestä, nälkää tulen näkemään! Tällä hetkellä ei vielä se ihan ole ajankohtaista.
- kasinolla
Käytä ruokajonoja hyödyksesi. Ilmainen muovikassi ruokatarvikkeita, siinä on pitkäksi aikaa.
- Köyhä vaan ei kipeä
400 €/kk on kyllä älytön summa. Ja tuo 200 €/kk on sekin melkoinen summa varsinkin jos ei vaan ole varaa.
Olen seurannut kaikkea rahankäyttöä päivittäin kohta 20 vuotta ja mulla on mennyt noin 155 €/kk kaikkeen ruokaan ja viinaan (siis syönnit ja juonnit niin kotona, ravintolassa, baarissa, kahviloissa ja töissä). Nyt kun olen työttömänä, niin noita töissä syömisiä ei ole ja ruokakulut ovat sen vuoksi pudonneet tasolle 140 €/kk. Noiden vuosien aikana ruokamenot ovat pysyneet lähes samana vuodesta toiseen mutta kaikki muut menot ovatkin sitten kasvaneet.
Kaikista menoista ruokakulujen osuus on n. 8%, asumisen 53%, auton 14%, puhelin/netti 3%, vaatteet 1%. Loput sitten sekalaisiin "harrastuksiin". - Jos tosiaan
Köyhä vaan ei kipeä kirjoitti:
400 €/kk on kyllä älytön summa. Ja tuo 200 €/kk on sekin melkoinen summa varsinkin jos ei vaan ole varaa.
Olen seurannut kaikkea rahankäyttöä päivittäin kohta 20 vuotta ja mulla on mennyt noin 155 €/kk kaikkeen ruokaan ja viinaan (siis syönnit ja juonnit niin kotona, ravintolassa, baarissa, kahviloissa ja töissä). Nyt kun olen työttömänä, niin noita töissä syömisiä ei ole ja ruokakulut ovat sen vuoksi pudonneet tasolle 140 €/kk. Noiden vuosien aikana ruokamenot ovat pysyneet lähes samana vuodesta toiseen mutta kaikki muut menot ovatkin sitten kasvaneet.
Kaikista menoista ruokakulujen osuus on n. 8%, asumisen 53%, auton 14%, puhelin/netti 3%, vaatteet 1%. Loput sitten sekalaisiin "harrastuksiin".olet pitänyt kirjaa 20v menoista, ja ruoan menot ovat pysyneet samana, niin sun kirjanpidossa on iso virhe.
itse jouduin lasken 2006 vuodesta joka sentin mitä oli, ja siitä on KAIKKI noussut vähintään 25%, kahvi jopa PALJONKIN enemmän.
Joten siksi väärästä tiedosta sait miinuksen.
- KallistaON
Eroksi ehkä se, ettei minulla ole velkoja.
- Pirre*
Ei meilläkään ole, mutta siltikään en viiti tuhlata turhaa..
- vieraillekin
Kyllä ne ruokamenot muuttuu sen mukaan , kuinka paljon vieraita käy. Melkoinen lisäys tulee, jos nelihenkinen perhe tulee esim. viikonlopuksi kyläilemään. Otan toki mieluummin vieraat vastaan, kuin pienemmän ruokalaskun. Usein kutsun entisiä työkavereitakin syömään, sillä pidän ruoanlaitosta.
Itselläni on helppo seurata, kun ostan kaikki ruokatarvikkeet lähikaupasta tilille ja maksan kuukausittain. Kaupassani on hyvä lihatiski ja aina myös tuoretta, pakkaamatonta kalaa.
Ruokamenoni vaihtelevat 200-450 euron välillä kuukausittain. - Kokkivainen.
Ruokalasku on 700-1100 € kuukaudessa.
Joulukuu oli toi huippu.
Nokkimassa on enimmillään 9-11 henkeä.
Viisi on vakio.
Tässä valossa aika pramelta toi sun yhdenhengen lasku kuulostaa. - naapurin täti
Minä ja koira, normiruokalasku on noin 400€/kk. Siinä on mukana paperit ja pesuaineet koiranruoka. Vieraat nostavat äkisti laskua satasella. Lastenlasten vierailut erityisesti. Kaljaa en juo, joskus satunnaisesti ostan viinipullon, mutta se menee sarakkeeseen huvit.
Olen aika tarkka ostoksista, ja viime kuussa skarppasin ja pärjäsin alle 300€, siihen pyrin. Teen kaiken ruoan itse, mutta syön esim,jogurtteja ja paljon hedelmiä.
Äkkiä sitä ostaa jotain turhaa, minä ainakin. Paras säästö on jos tekee viikon ruoka- ja ostoslista ja pysyttelee siinä. Tarjousten metsästykset ja heräteostokset ovat heikkouteni. Niitä pyrin välttämään.
Kirjaan kaikki ostokseni excel taulokkoon ja lasken ne yhteen kuukausittain ja vuosittain.- L - L
Koiran paikalla eukko.
Päivittäistavarakaupan menot kuukaudessa noin 350€.
Päivastoin kuin koira, vaimo käyttää sanitettitarvikkeita, kaiken maailman kemikalioita, omia hölvöjään ja aiheuttaa enemmän tiskiä, pyykkiä ja muitakin välillisiä kuluja.
Oletettavasti myös syö enemmän ja kalliimmalla.
Huolimatta kuukausittain aihettamistani useamman kympin lisäkuluista, Läkerollit täydennysprotskut, ei markettilaskumme tavoita kuukaudessa 400€:n.
Vihannekset, hedelmät sekä runsas meijerituotteiden käyttö nostavat kustannuksia eläinvalkuaisvoittoisessa pöydässämme.
Seuranta on ehdottoman tarkkaa koska maksamme kaiken kortilla.
- 2121212121
350-400€ kk, joka omastakin mielestä aivan liikaa. Luulen, että tätä jatkuu niin kauan kun on rahaa, millä ostaa (olen matalapalkkaisessa työssä).
- 5+10
1 aikuinen 2 kouluikäistä lasta --> noin 8 € ruokatarvikkeisiin päivässä.
saanko kysyä mitä syötte toisaalta koululaiset saa ruuan koulussa ja nuoret tytöt yleensä tarkkailee painoonsa muutenkin mutta aika hyvin jos et ite syö ruokaa työpaikalla.
- huomioi KUS..ETUS
n. 120-130e/kk sisältää puuroja joskus aamuisin,aamu-ja iltapväkahvit leipää lisukkeineen,
lämpimän ruuan 1-kerran/pvä kesknipvän aikaan,
hedelmiä leipää iltasella joskus,juomana aina vesi,
em. kulut sisältää pesuaineeet suihkuun ja pyykkäykseen wc- ja talouspaperit.
ei varaa enempään,ankean oloista monesti on,mutta ei voi mitään. silti syön mielestäni monipuolisesti kaikenlaista ruokaa itse laittaen aina.
mitään ei mene hukkaan (tietysti hedelmistä ja potuista kuoret ja kaloista ruodot jää vielä syömättä),
kaikki muu menee suusta sisään.
on ostettava todella tarjouksia seuraten,muuten ei onnistu syömiäni ruokien ja monipuolisuuden suhteen.
kauppahan kusettaa heti jos hiemankin "nukahdaa" hinnoissa.
JUURI NYT mennyt aivan mahdottomiin jatkuva nopeatahtinen pakkauskokojen muuttaminen,joka nostaa hintoja jopa 30% jos ei seuraa esim. kg-hintaa aina vertaillen. hinta saadaan esim. 1e tuntumaan halvalta,mutta todellisuus juuri päin vastoin...määrä ja laatu ratkaisee.
on monenlaisia tarjoushintoja=monesti pelkkiä kusetushintoja,erilaisia pakkauskokohintaa,rasiahintaa,litra- ja kg-hintaa jne. ja kusetus 100% varmaa jos noita ei huomaa tai seuraa.eipäs täällä oo kusetushinnoista vielä puhuttukkaan joku on tarkkana taidan poistua taas täältäkin mukavaa päivän jatkoa.
- taas se suuttu
tiinaex kirjoitti:
eipäs täällä oo kusetushinnoista vielä puhuttukkaan joku on tarkkana taidan poistua taas täältäkin mukavaa päivän jatkoa.
Turha sun on siitä herneitä vetää, totta tuo edellinen viesti. Jos ei ole tarkkana hintojen kanssa niin saa maksaa kalliimman mukaan, tiedät sen tasan tarkkaan vaikka vika ei aina olekaan kauppiaan vaan ketju määrää.
taas se suuttu kirjoitti:
Turha sun on siitä herneitä vetää, totta tuo edellinen viesti. Jos ei ole tarkkana hintojen kanssa niin saa maksaa kalliimman mukaan, tiedät sen tasan tarkkaan vaikka vika ei aina olekaan kauppiaan vaan ketju määrää.
kaulaketju ko.
neljäsataa on varmaan sellanen keskiverto summa jos tekee joka päivä oikeen kunnollista monipuolista ruokaa ja syö kasviksia ja hedelmiä ja maitotuotteita eihän se oo kun kolmetoista euroo per päivä.
Mietin tuota itse tätä lukiessani.
En ole laskenut kuinka paljon menee.
Käyn kaupassa pari kertaa viikossa ja joskus menee enemmän ja joskus vähemmän, mutta ei noin paljoa kuitenkaan.
Nytkin on edessä pakastimen tyhjennys viikko joten ehkä hedelmiä käyn ostamassa, kahviakin on kun ostin silloin kun oli tarjouksessa useamman paketin.
Teen ruokaa itse ja sitten pakastan.- vihdoin velaton
2 aikuista ja kuussa menee ruokaan noin 600 euroa,mutta ei tarvitse pihistellä kaupassa,nyt kun on päässyt velattomaan tilaan,niin ruokakulut ovat selkeästi nousseet,koska piruuttani tarkistin,kun vuosi sitten vielä oli asuntolainaa,niin silloin meni 300 euroa kuussa ruokaan ja ihan hyvin syötiin siloinkin,nyt oli hyvä,kun kysyit,niin pitääkin taas pistää normaali ,samanlainen budjetti jokaiselle kuukaudelle ja jokaiselle päivälle,että minkä verran saa päivää kohti ruokaa ostaa,
koska söimme aivan yhtähyvin vuosi sitten,kuin nytkin,muta kulut kummiskin nousseet puolella,turhaa herkkua tulee ostettua,nyt tehdään siitä taas loppu,niin ylimääräisillä rahoilla tekee 2 aikuista 2 viikkoa thaimaahan viikon loman tai kanarialle pelkästän,jos hiukan katsoo,että mitä ostaa ja mistä.10 euroa ,niin 2 aikuista eläisi hienosti,koska valkaisina kultimme 20 euroa päivässä ja siloin syötiin ihan todella hyvin,joten pieni palautus entiseen,kiitos muistutuksesta.Kulunut hokemani: Ensimmäisen ja miljoonannen euron ostovoima on täsmalleen sama!
En ymmärrä miten päivittäiset tarpeet muuttuvat käytettävissä olevan rahamäärän myötä?
Peruskulutuksen ohi menevien mielitekojen tyydyttäminen on minusta luonnollista.
Vaimon istuessa marketin kassalla hän kertoi tili- ja eläkkeenmaksupäivien näkyvän ihmisten ostoskäyttäytymisessä?!
- in good condition
Noin 100 euroa.
tiinaex kirjoitti:
mahdoton tehtävä =)))))
Mullakin oli joskus mahdoton tehtävä.
Työttömänä olessa tuli iso lasku ylimääräinen, sairaalalasku.
Halusin maksaa sen pois
Käteen jäi 30 euroa. Päätin katsoa kuinka pitkälle pötkin sen kanssa.
Pakkanen käyttöön ja kaikki kuivamuonat käyttöön.
Seuraava työttömyyskorvaus vähän yli kolmen viikon päässä.
Tiesin että saisin systeriltä lainaa.
Mutta mulla on hullu luonne kokeilla välillä kuinka vähällä tulee toimeen.
Kuivamuonat meni loppuun ja pakkanen tyhjeni, mutta en lainannut lisää mistään.
30 euroa ja yli kolme viikkoa.- hyvä sinä !
tulisilla kirjoitti:
Halusin maksaa sen pois
30 euroa ja yli kolme viikkoa.Niin, kyllä sitä pienelläkin summalla pärjää, jos pakko on ja sisua riittää.
tulisilla kirjoitti:
Halusin maksaa sen pois
30 euroa ja yli kolme viikkoa.kyllä mää uskon että hätätilassa pystyy tohonkin syömään vaikka vaan kaurapuuroo mutta ei sillä sit paljoo muuta syödäkkään mut joskushan ne kuivamuonatkin on ostettu ja maksettu ja pakkanen täytetty määkin pärjäisin pari kuukautta perunalla ja sienikastikkeella mutta aikas ykstoikkoseks kävis mutta jos pakko olis niin mikä ettei.
- älä nyt
tiinaex kirjoitti:
mahdoton tehtävä =)))))
Ei ollenkaan mahdoton yhdelle ihmiselle. Jokaisella lienee kaapissa ennestään jauhoja, suolaa sun muuta, ja tarkkaan suunnittelemalla satasella pääsee todella pitkälle.
Maanantaina purkki tonnikalaa ja siitä kastike. Tiistaina silakkafileet pannulle tai jos ei ole rasvaa niin uuniin. Keskiviikkona kalasoppa, torstain pärjää (purkki)hernekeitolla ja pari lättyäkin voi paistaa. Perjantaina makkarasoosia. Viikonlopuksi vaikka karjalanpaistia, jota saa usein tarjouksesta ja riittää kahdeksi päiväksi.
Lisäksi potut ja salaattitarpeet, niin viikon ruokaan ei vielä ole mennyt paljoa. Tähän mahtuisi vielä ne jauhot, rasvat ja suolat, jos ei ennestään ole.
Jälkkäriksi jäätelöpuikko tai kiisseliä mehukeitosta, tai itse tehty suklaakiisseli, mitä kukin haluaa. Eihän satasella filettä joka päivä syödä eikä joka toinenkaan, mutta kyllä se kuukaudeksi riittää kun katsoo mitä ostaa. älä nyt kirjoitti:
Ei ollenkaan mahdoton yhdelle ihmiselle. Jokaisella lienee kaapissa ennestään jauhoja, suolaa sun muuta, ja tarkkaan suunnittelemalla satasella pääsee todella pitkälle.
Maanantaina purkki tonnikalaa ja siitä kastike. Tiistaina silakkafileet pannulle tai jos ei ole rasvaa niin uuniin. Keskiviikkona kalasoppa, torstain pärjää (purkki)hernekeitolla ja pari lättyäkin voi paistaa. Perjantaina makkarasoosia. Viikonlopuksi vaikka karjalanpaistia, jota saa usein tarjouksesta ja riittää kahdeksi päiväksi.
Lisäksi potut ja salaattitarpeet, niin viikon ruokaan ei vielä ole mennyt paljoa. Tähän mahtuisi vielä ne jauhot, rasvat ja suolat, jos ei ennestään ole.
Jälkkäriksi jäätelöpuikko tai kiisseliä mehukeitosta, tai itse tehty suklaakiisseli, mitä kukin haluaa. Eihän satasella filettä joka päivä syödä eikä joka toinenkaan, mutta kyllä se kuukaudeksi riittää kun katsoo mitä ostaa.no tolla perusteella kyllä jos ei syö aamulla mitään eikä illalla mitään vaan yhden ainoon ruuan päivässä saa siinä miettiä mihin sen ajottaa että pärjää ;)))))
- Pirre*
tiinaex kirjoitti:
no tolla perusteella kyllä jos ei syö aamulla mitään eikä illalla mitään vaan yhden ainoon ruuan päivässä saa siinä miettiä mihin sen ajottaa että pärjää ;)))))
Ei mekään syödä kuin kerran vahvempaa ruokaa, aamulla aamupala, ja illalla teen kanssa jotain, miksi syödä ähkää kun ei kulutakaan enää kaikkea.
Pirre* kirjoitti:
Ei mekään syödä kuin kerran vahvempaa ruokaa, aamulla aamupala, ja illalla teen kanssa jotain, miksi syödä ähkää kun ei kulutakaan enää kaikkea.
eikä mitään välipaloja koskaan niinkö mää ehkä vielä pärjäisin mut mun mies kuihtus olemattomiin.
- Pirre*
tiinaex kirjoitti:
eikä mitään välipaloja koskaan niinkö mää ehkä vielä pärjäisin mut mun mies kuihtus olemattomiin.
No jos aamulla (klo 8.30) syö kuin lounaan, niin eihän siinä jaksa millään ennen iltapäivää syödä ns. raskaampaa ateriaa, ja missäs välissä sitten niitä välipaloja..kun iltapäiväkahvi on joskus päivällisen/lounaan jälkeen..joku hedelmä tai sämpylä korkeintaan kahvin kera.
Jogurtteja mie ostan ilman maustetita ja litran tölkeissä, samoin rahkaa..lisään marjoja pakasteesta...ja hunajaa ja semmoista..
Tänäänkin harmittelin kun jää taitaa paistamani perunarieskat syömättä, ja kun sitä lanttukukkokin on vielä puolet jälellä ähjahuh, ja savusiika ihan iskemätön jääkaapissa niinikään, ja muikkuja kolmekiloa..johan tässä tukehtuu ruoan paljouteen..no muikut mie laitan huomenna pakkaseen puolen kilon eriin, ne mitä huomiselta jää..
P.s. miun mies vain lihoo, vaikko parkinsonpotilas, ja heijjän ei pitäisi olla noin paksuja. :), mutta mehän emme tee enää työpäiviä, ja niinollen energian tarpeemme on pienempi kuin kokopäiväistä työtä tekevillä..
- seppopetteri
about 200ekee
- sennti
Kyllä ihmettelen 200-500 euro kuukaudessa,mitä teillä syödään?Meille menee 20-30 päivää normaali ruokaan,2 henk.Onneksi olkoon jos pääsette niin halvalla,ruoka on sikakallista nykyään.
- pöheikkössä...
2 aikusta 2 lasta ja koira ja kissa 800€ vähintään tämän verran menee ja tulot yht 2400 puhtoisena siihen autokulut sähkö vaatetus puhtaus viihde harrastukset niin ei näillä paljon mässätä, sästöön ei jää latin latia ps, oma kämppä velaton..
- ei koiria
Saimander.
Laskusi aivan oikein.
Koskaan en ole laskenut itse, joku virasto on laskenut 2hlö 390 e/kk
Ruokien hinnat ovat laskeneet. - zz-zz
600-800€ kahden hengen talous siis lähes kaikki ostokset. Polttoainetta kahteen autoon myös kuuluu summaan.
S-tilille tulee palautusta 30-40 euroa. Alkotuotteita ei taas tähän kuulu. - ex-pihistäjä
Sanoisin että liikaa. Koska poltan (sätkiä) niin en tarkkaan osaa sanoa paljonko varsinainen ruokalasku on, mutta ehkä noin 200-250€. Selviäisin ainakin puolella tuosta jos suunnittelisin ruokapuolen kunnolla ja tekisin enemmän itse. Mentyäni kauppaan töihin on ruokalasku noussut kummasti, aina tulee jotain heräteostoksia "kokeilenpa tuota" jne.
Toisaalta, kuten saimaantaka sanoi, hulluksi tulisi jos koko ajan pihistäisi. Kykenen maksamaan tuon summan mutta joskus oma laiskuus harmittaa, satanen kuussa vähemmän on jo 1200 € vuodessa säästöön.
Työttömänä ollessani laskin jokaisen sentin ja todella, todella vähällä pystyi syömään vatsansa täyteen. Oliko ihan terveellistä tai ravintoympyrän mukaista, mutta henkiin olen jäänyt. - j. j. ahokaista
Max 2 euroa per päivä ja siitäkin on pihistettävä, jotta saa hammiksen, silmälääkärit, silmälasit ym maksettua.
- Eronnut 2000
Yksinasuva mies . Ruokaan, taloustarvikkeisiin päivässä 8-10 euroa.
- Kohtuus kaikessa
Meillä menee noin 300euroa/kk, kaksi aikuista.
- Onko totta
En ymmärrä miten aikuinen voi pärjätä 150 euroa kuussa ruokaan???
Silloin pitää varmaan kalastaa, ampua hirviä, marjastaa, sienestää, pitää puutarhapalstaa.....
Ei kaupasta kaiken ostamalla voi noin vähällä pärjätä. Meillä menee saman verran jos lasketaan pois popsimani Läkerolit ja protskupussit jotka kumpikaan eivät ole välttämättömiä.
Itse valmistetussa sekaravinossa on kaikki normaalisti tarvittava ja Läkerolia imeskelen 2-lootaa / 3-päivää vaudilla kurkkuni ja tapani vuoksi.Onko totta kirjoitti:
Silloin pitää varmaan kalastaa, ampua hirviä, marjastaa, sienestää, pitää puutarhapalstaa.....
Ei kaupasta kaiken ostamalla voi noin vähällä pärjätä.Kyllä pärjää ja vieläpä pahemmin pihistelemättä!
Jos alkaisin vähentämään maidon juontiani, 1,5l/pv, niin se alkaisi olla pihistämistä mutta keventäisi laskua tuntuvasti.laiska-lasse kirjoitti:
Kyllä pärjää ja vieläpä pahemmin pihistelemättä!
Jos alkaisin vähentämään maidon juontiani, 1,5l/pv, niin se alkaisi olla pihistämistä mutta keventäisi laskua tuntuvasti.kerroppas mullekkin mitä kuuluu sun päivitäiseen ruokavalioos jos sadallaviidelläkympillä selviät kuussa.
- omppuviini
Onko totta kirjoitti:
Ei kaupasta kaiken ostamalla voi noin vähällä pärjätä.Laita kaikki ruoka minkä ostat ylös tai säästä kk-ajalta kauppa laskut ja katso siitä mihin se raha menee.
Niin itse en tee noista mainitsemista mitään, eli ostan kaiken ruokatarvikkeet kaupoista.
Mutta teen kaiken ruuan itse, jopa ne pizzatkin jotka syön.
Olisi omasta takaa kyllä puutarhassa marjoja mutta olen antanut ne muille koska en pidä niistä. tiinaex kirjoitti:
kerroppas mullekkin mitä kuuluu sun päivitäiseen ruokavalioos jos sadallaviidelläkympillä selviät kuussa.
Valion selvitys vaatisi enklantilasten "lyhyen jutun" verran tilaa eikä se liene tarkoituksen mukaista.
Periaatteita.
Teen kaiken itse.
Katson yksiköiden nettohinnat. En maksa %:lla vaan euroilla.
Lihaa on pöydässä aina.
Brotskun koipireisiä max. 2,45€/kg.
Sian ulkofilee max. 5,95€/kg. Nyt uunissa etuselkää, 2,45€/kg.
Viikossa pari keittopäivää.
Jotain laatikkoa pari kertaa kuukaudessa.
Kananmunia.
Juureksia.
Banaani / lärvi päivittäin.
Joku muu hedelmä.
Joka päivä viherasalaatti.
Minulla menee mahottomasti maitoa ja jonkin verran kirnupiimää.
Teetä, vaimo juo päivittäin kahvit käntyn kanssa.
Jne. Jne.
Raejuustoni, maitorahkani ja protskujauheeni yhdessä Läkerolieni kanssa nostavat 2:n henkilön kulumme 350€ tasoon, joskus hieman yli.
Puutoksia ei ole todettu.
Mm. Hb:ni oli pari viikkoa sitten 155. Max ollut 162.
En häpeä köyhyyttäni vaan tarkistan punalappuiset mutta niistäkin lasken yksikön nettohinnan.laiska-lasse kirjoitti:
Valion selvitys vaatisi enklantilasten "lyhyen jutun" verran tilaa eikä se liene tarkoituksen mukaista.
Periaatteita.
Teen kaiken itse.
Lihaa on pöydässä aina.
Kananmunia.
Juureksia.
Joku muu hedelmä.
Jne. Jne.
Raejuustoni, maitorahkani ja protskujauheeni yhdessä Läkerolieni kanssa nostavat 2:n henkilön kulumme 350€ tasoon, joskus hieman yli.
En häpeä köyhyyttäni vaan tarkistan punalappuiset mutta niistäkin lasken yksikön nettohinnan.Unohtui, perhana.
Kaikki paperit ja kemikaalit ml. rointit, pesuaineeet, tahnat muijan hölvöt yms.
Minun kevytsiiderini ja mehu-uutteeni, ristikkolehdet jne.
Joka hemnmetin natale näkyy korttilaskussa koska maksamme KAIKEN kortilla joten kyse ei ole huonosta muistista eikä itsepetoksesta!laiska-lasse kirjoitti:
Unohtui, perhana.
Kaikki paperit ja kemikaalit ml. rointit, pesuaineeet, tahnat muijan hölvöt yms.
Minun kevytsiiderini ja mehu-uutteeni, ristikkolehdet jne.
Joka hemnmetin natale näkyy korttilaskussa koska maksamme KAIKEN kortilla joten kyse ei ole huonosta muistista eikä itsepetoksesta!niin no sää erottelet rahkat ja raejuustot jos pelkän ruuan laskee niin varmaan pääseekin pajon just kumminkin käytetään noita rahkoja kermaviilejä jogurtteja lisäks mää ainakin lasken ne ruokakuluihin.
tiinaex kirjoitti:
niin no sää erottelet rahkat ja raejuustot jos pelkän ruuan laskee niin varmaan pääseekin pajon just kumminkin käytetään noita rahkoja kermaviilejä jogurtteja lisäks mää ainakin lasken ne ruokakuluihin.
Minulle ne ovat lisäproteiineja normaalin 80 - 100:n nettogr:n lisäksi.
Samoin maustamaton hera.- Onko totta
laiska-lasse kirjoitti:
Periaatteita.
Teen kaiken itse.
Lihaa on pöydässä aina.
Kananmunia.
Juureksia.
Joku muu hedelmä.
Jne. Jne.
En häpeä köyhyyttäni vaan tarkistan punalappuiset mutta niistäkin lasken yksikön nettohinnan.Ootteko normaalipainoisena? Monesti päivässä syötte? Protskujauhe on kallista.
- +
Onko totta kirjoitti:
Ootteko normaalipainoisena? Monesti päivässä syötte? Protskujauhe on kallista.
Mihin se auttaa??
Onko totta kirjoitti:
Ootteko normaalipainoisena? Monesti päivässä syötte? Protskujauhe on kallista.
Kysytkö minulta?
176cm / 90 - 92kg ja 162cm / 58kg.
Syömme päivittäin yhden lämpimän aterian.
Katan pöydän säännöllisesti klo 14,00.
800g:n herapussi, 80% protskua, maksaa 18,00€.
Teen siitä, hunajan ja kaakaojauheen kanssa palautusjuoman..
Varmistan sillä, raejuuston ja rahkan ohella, riittävän proteiinin saantini sekaravinnon lisäksi.
Sekalaisesta kylkiäisineen noin 80 - 100g.
Siihen "avustukset" noin 50 - 70g.
Vaimon varastorasva on takamuksessa.
Tanhuvaara väitti minun tavoitepainokseni 90kg joten hieman olen laardisella puolella mutta en ota migreeniä.+ kirjoitti:
Mihin se auttaa??
Jos kysyt tosissasi niin ei se mitään auta. Se ehkäisee.
Ainoa lepokulutukseni lisä on vain viikossa salilla n. 10h.
Taatakseni riittävän protskun saannin olisi sen vaatima sekaravinnon energiasisältö liikaa.
Siis, sapuskaa sopivasti ja protskutäydennystä riittävästi.- +
laiska-lasse kirjoitti:
Kysytkö minulta?
Varmistan sillä, raejuuston ja rahkan ohella, riittävän proteiinin saantini sekaravinnon lisäksi.
Tanhuvaara väitti minun tavoitepainokseni 90kg joten hieman olen laardisella puolella mutta en ota migreeniä.Ihan vaikkapa sinulta. :))
Palautusjuoma? Jos lähtee kaupungille pullo plakkarissa, palautuu varmasti kotiin? - ei ymmärrä?
laiska-lasse kirjoitti:
Kysytkö minulta?
Tanhuvaara väitti minun tavoitepainokseni 90kg joten hieman olen laardisella puolella mutta en ota migreeniä.Siis, 18 ekua jaettuna 2 :lla, mut silläkö te sitten elätte? En edes tiedä mistään herapussista? Nyt vislaa yli ja pahasti minun käsitykseni.
Ruuastahan se proteiini saadaan varsinkin kun itse tekee, purkista lisävitamiiniä jos tarve vaatii. - +
ei ymmärrä? kirjoitti:
Siis, 18 ekua jaettuna 2 :lla, mut silläkö te sitten elätte? En edes tiedä mistään herapussista? Nyt vislaa yli ja pahasti minun käsitykseni.
Ruuastahan se proteiini saadaan varsinkin kun itse tekee, purkista lisävitamiiniä jos tarve vaatii.Noin miekii luulin, mutta ootellaan?
- Keskiarvo
laiska-lasse kirjoitti:
Meillä menee saman verran jos lasketaan pois popsimani Läkerolit ja protskupussit jotka kumpikaan eivät ole välttämättömiä.
Itse valmistetussa sekaravinossa on kaikki normaalisti tarvittava ja Läkerolia imeskelen 2-lootaa / 3-päivää vaudilla kurkkuni ja tapani vuoksi.Kiitos kaikille kirjoituksista ja opastuksesta. Palaan kuukauden päästä kertomaan paljonko sain neuvojenne avulla ruokalaskuni tippumaan 400 eurosta alaspäin .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-20140000571930824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?132395Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1851511Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja221237- 71950
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.41887Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?72804Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57802En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.41752Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä75652