Tässä mielestäni melkein Niksi-Pirkan tasoinen vinkki, jonka olen todennut käytännössä toimivaksi:
Massapallojahan saa tietenkin kaupasta. Mutta kun nyt on tullut markkinoile se vessapaperi, jonka rulla sulaa vedessä muusiksi niin:
Ota sellainen rulla ja kastele varovasti (muutama huitaisu vesihanan alla riittää). Lisää sekaan pisara PVA liimaa (Eri Keepperin tyyppistä siis), mällää kourasassa palloksi ja jätä kuivumaan. Päivän tai parin päästä se on muuttunut yllättävänkin kovaksi palloksi (lisätyn liiman määrästä riippuen, paljon sitä ei tarvita).
Olen jonkin aikaa noita rullia muutanut palloiksi ja niitä on jo aika mukava kokoelma, näyttää onnistuvan joka kerta. Ainut hankaluus on se että rullissa on vähän sinistä väriä eikä palloista tule ihan valkoisia.
Jos ei itse keksi palloilleen käyttöä, niin päiväkodeissa ja kouluissa kyllä taatusti keksitään.
Massapallot
8
647
Vastaukset
- Sotkevat kädet
Jos ei halua tehdä vain palloja, saa niistä muutakin. Säästä useampi, ja tee niistä paperimassa, jonka voit muotin, esim. kulhon päälle laittaa kovettumaan ja saat vadin. Tai pikku kupposen, ilmapallon päällä onton pallon, täytä massalla tyhjiksi puhallettuja kananmunan kuoria, niin voit tehdä pääsiäiseksi kauniita koristemunia. Täytetty kuori kun ei rikkoudu helposti ja kestää maalata, koristella jne ja kestomunat voi säästää seuraaviksikin vuosiksi. On keveämpi kuin kipsimassalla täytetty. Sininen väri ei haittaa, kun kuivuneen jutskan voi maalata mieleisekseen. Vaikka hyvä kerros maalia ja servettitekniikalla koristelu.
Laita tuorekelmu kulhon päälle, ei tartu kiinni kulhoon.
Hyvä, että näillekin keksitään käyttöä, koska tämä hajoava hylsy valittiin vuoden turhimmaksi keksinnöksi. Perustelut olivat:Jätevesien käsittelylaitokset eivät halua yhtään enempää kuormitusta ja kartonkikeräys on jokaisella paikkakunnalla järjestetty. Mielestäni hyvin perusteltu.- Sörsselssön
Vautsi. Mulla olikin tuossa kartonkikeräys lasti lähdössä kauppakeskuksen molokiin, mutta otankin hylsyt talteen. Teen erikokoisten ilmapallojen päälle kuoren niin, että valan massaa aivan koko pallon päälle. Yritän jättää pallot vajaiksi, että muoto muistuttaa munaa. Sitten kun kuivuneet, leikkaan halki pituussunnassa ja maalaan sekä koristelen muutaman avattaviksi, saan pääsiäiskarkkeja sisälle ja osan koristelen vain koristeiksi. Keveitä esim mobileen. Ainoa mikä mietityttää, on se että miten saan ne kuivatuksi sillä tavalla jotta muoto säilyy. Pysyneekö massa päällä tasaisesti, kun laitan pallot langasta riippumaan. Liima sitonee massan, uskon tässä vaiheessa. Mukava kokeilla.
- Tihviän Arska
"Jos ei halua tehdä vain palloja, saa niistä muutakin."
Tuli kyllä heti seuraavaksi mieleen että pakkoko näistä on juuri palloja pyöritellä mutta kun puoliso on päiväkodissa duunissa ja koko homma lähti palloista, tai niden puutteesta, niin tuo nyt oli se eka muoto.
Mutta ansiokkaita vinkkejä nuo mainitut, pitänee kokeilla kunhan ehtii. Ties vaikka joku perustaisi sivuston, jossa esitellään mitä kaikkea näistä saa. Itse olen sen verran laiska että en viitsi mutta osallistua voisin jollakin tapaa jos sellainen olisi. - Tihviän Arska
Sörsselssön kirjoitti:
Vautsi. Mulla olikin tuossa kartonkikeräys lasti lähdössä kauppakeskuksen molokiin, mutta otankin hylsyt talteen. Teen erikokoisten ilmapallojen päälle kuoren niin, että valan massaa aivan koko pallon päälle. Yritän jättää pallot vajaiksi, että muoto muistuttaa munaa. Sitten kun kuivuneet, leikkaan halki pituussunnassa ja maalaan sekä koristelen muutaman avattaviksi, saan pääsiäiskarkkeja sisälle ja osan koristelen vain koristeiksi. Keveitä esim mobileen. Ainoa mikä mietityttää, on se että miten saan ne kuivatuksi sillä tavalla jotta muoto säilyy. Pysyneekö massa päällä tasaisesti, kun laitan pallot langasta riippumaan. Liima sitonee massan, uskon tässä vaiheessa. Mukava kokeilla.
"Pysyneekö massa päällä tasaisesti, kun laitan pallot langasta riippumaan. Liima sitonee massan, uskon tässä vaiheessa"
Voi olla että jokin tietty liima toimii paremmin kuin muut. Tässä kun on vähän sellainen ekoajatuskin mukana, niin en lähtisi millään supermyrkyillä kokeilemaan mutta PVA:n lisäksi voisi ehkä kokeilla jotain tapettiliisteriä, vesiliukoista lakkaa tai vaikka tärkkelystä, PVA:n kanssa meinaa hienokseltaan paakkuuntua, mikä ei kyllä pallojen teossa haittaa. Sitä voi vielä jossain puolikuivassa tilassa hieman korjaillakin.
- jo aikojen alusta
on tehtu paperimassatöitä. Itse olen tehnyt 20 vuotta mm. kananmunakennoista.
Märän massan sekaan tapettilisteriä ( ja jos haluaa että kuiva työ on kestävämpi niin Erikeepperiä). Massan sekaan voi laittaa myös liitujauhoa tai kipsiä ( silloin huom. kipsi kovettuu nopeasti).
Serpentiineistä saa massaan pastellisävyjä.
googleta paperimassan historia...- Pula-ajan poika
Voi, niin onkin. Ite oon kuuskymppinen ja me tehtiin kakarana palloja sotkemalla sanomalehtisilppua tapettiliisteriin. Pallo kuivumaan. Sitten kieriteltiin kotoa löydettyjä purku- ja jätelankoja pallon päälle. Kestivät nelimaalissa ja pesäpallossa jonkin aikaa. Olivat keveitä ja kovia, ei lentäneet pesäpallon lailla. Sitten keksittiin laittaa kivenmurikka sisimmäksi ja massat päälle.
Nämä hajoavat hylsyt ovat helpompia kuin hajoavat tasaiseksi oitis verrattuna esim. kananmuna kennoihin. Aina on tekevät ihmiset olleet kekseliäitä. - Aivan...
"on tehtu paperimassatöitä. Itse olen tehnyt 20 vuotta mm. kananmunakennoista."
Tuttua juttua. Muiden materiaalien kanssa on kumminkin aina tarvittu jokunen määrä liotusta yms. mutta tämä uusi hajoava vessapaperirulla on siinä mielessä pikkuisen poikkeuksellinen etttä se tosiaan pitää minkä lupaa.
Ensimmäistä kertaa kun sain sellaisen käsiini, epäilin tietysti mainosten väitettä, laskin päälle hanasta vettä, ja rulla hajosi siinä samassa ihan alkutekijöihinsä.
Sinänsä hieno teknologinen saavutus, rulla on tarpeeksi vankka kuivana ja märkänä aivan päinvastaista. Mutta kun ajatuksena on että se pistetään viemäriin kaiken muun lisäksi, en ole niinkään vakuuttunut keksinnön erinomaisuudesta.
Tuossa mielessä nämä esitetyt uusiokäytön ideat eivät ole hullumpia. - NiksiNurkka
Aivan... kirjoitti:
"on tehtu paperimassatöitä. Itse olen tehnyt 20 vuotta mm. kananmunakennoista."
Tuttua juttua. Muiden materiaalien kanssa on kumminkin aina tarvittu jokunen määrä liotusta yms. mutta tämä uusi hajoava vessapaperirulla on siinä mielessä pikkuisen poikkeuksellinen etttä se tosiaan pitää minkä lupaa.
Ensimmäistä kertaa kun sain sellaisen käsiini, epäilin tietysti mainosten väitettä, laskin päälle hanasta vettä, ja rulla hajosi siinä samassa ihan alkutekijöihinsä.
Sinänsä hieno teknologinen saavutus, rulla on tarpeeksi vankka kuivana ja märkänä aivan päinvastaista. Mutta kun ajatuksena on että se pistetään viemäriin kaiken muun lisäksi, en ole niinkään vakuuttunut keksinnön erinomaisuudesta.
Tuossa mielessä nämä esitetyt uusiokäytön ideat eivät ole hullumpia.Niksi-Pirkan hengessä:
Sitten kun niitä massapalloja on jo kertynyt aikamoinen joukko, niin mikäpä olisi kätevämpi säilytyspaikka kuin sukkahousut!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063250Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391640Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus961488- 921399
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121198Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231029Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.52855