Eli toisinsanoen, miten oppia siistiksi ihmiseksi?? Olen niin monta kertaa yrittänyt olla siisti, mut aina se siisteys kiireessä unohtuu ja sitten se asia vaan jää siihen!
Likaiset vaatteet jää helposti pitkin poikin lattiaa.. Tahrat ja pölyt jää pyyhkimättä. Tiskit kerääntyy, vaatekaappi ihan sikin sokin.. Tää on kauheeta ja hävettää mua kovasti! Varsinkin jos tulee yllätysvieraita ja koti on ihan kauheassa kunnossa! Olen monesti yrittänyt tsemppaamalla tsempata itseäni, mutta yleensä se kestää vaan joku pari viikkoa, sit kämppä on taas kuin pommin jäljiltä! Olisiko kellään oikeesti hyviä ja toimivia vinkkejä tähän ongelmaan? Viihdyn puhtaassa kodissa, mutta olen sen verta kiireinen ihminen (vkonloput en yleensä ole kotona ja arkipäivisinkin vasta myöhään illalla), että en vain yksinkertaisesti JAKSA kokoajan siivota eli teen sen kunnolla vaan kerran kuussa! :( Jotain vinkkejä miten onnistuisin pitämään kaiken siisitinä ilman, että siihen kuluisi tunteja?
Miten pitää koti siistinä?
8
2084
Vastaukset
- siivoojamartta
Itse olen ainakin huomannut sen, että kun laittaa aina tavarat paikoilleen käytön jälkeen, niin koti pysyy siistinä. Sen lisäksi pyyhin esim. keittiön pöydät päivittäin, pesen pyykit aina kun kone tulee täyteen ja viikkaan vaatteet samantien kaappiin. En jätä hommia roikkumaan vaan teen ne samantien alta pois. Kiireinen elämänvaihe on täälläkin mutta kyllä noihin pikkuhommiin aina sen verran aikaa löytyy, niissä kun ei yleensä kauaa mene... Kun tekee vähitellen kotihommia niin koti pysyy koko ajan siistinä ilman sen suurempia siivoiluja. Kerran viikossa imuroin ja parin viikon välein pesen lattiat, siinä ne mun siivoukset sitten onkin.
- elliivo
Minä en siivoa kuin pari kertaa kuukaudessa mutta koti on aina siistin näköinen. Käytän juuri tuota keinoa että kaikki tavarat saman tien paikoilleen. Ei vie yhtään enempää aikaa laittaa likainen vaate pyykkikoriin kuin että viskaisi sen nurkkaan.
Vaatteet voi viikata puhtaina kaappiin melkein samassa ajassa kuin että viskaisi ne sekaisin sinne.
Näkyvillä olevaa tavaramäärää voi muutenkin vähentää. En pidä eteisen naulakossa roikkumassa kuin kauden käyttötakit ja vain ne kengät kenkätelineessä joita käytän. Loput kaikki vaatehuoneessa. Jos ei ole vaatehuonetta niin komerossa tai varastossa.
Avara tila on aina siistimpi kuin tunkkainen ja täyteen ahdettu.
Nyt kun minulla ei ole enää tiskikonetta tiskaan usein käyttämäni astiat heti vaikka juoksevalla vedellä. Jos ne jättää altaaseen lojumaan siitä tulee äkkiä iso tekemätön työ. Jos en jaksa heti tiskata laitan altaaseen kuuman pesuveden ja stiat siihen niin ne puhdistuvat jo liotessaan. Ei tarvitse juuri muuta kuin huuhtoa ne pois.
Ei kannata säilöä turhaa roskaa asunnossa vaan viskata heti pois vanhat lehdet, laskujen kuitit, risat vaatteet. Muutenkin roskat kannattaa viedä aina ulos lähtiessään.
Korit, laatikot, arkut ym. säilytyspaikat auttavat järjestyksen pidossa.
Kun vaihtaa lakanat säännöllisesti ja viskaa peitot ja tyynyt ulos tuulettumaan kerran viikossa ei kotona haise tunkkaiselle koskaan.
Pöytä ja tasot sekä hellan päällinen kannattaa pyyhkäistä päivittäin, se on helpompaa kuin että joutuisi hinkkaamaan pintynyttä likaa.
Yleensäkin, jos on aikaa sotkea niin on myös aikaa siivota. - n
Minä tein aina näin kun tulin töistä, että laitoin heti pyykkikoneen päälle ja sitten menin lepäämään.
Isompaa satsia ruokaa laittaessa tiskaan samalla kun ruoka kypsyy, on helpompaa
siivota ruoan jälkeen.
Onhan tätä paheksuttu, hätäisyyttä, todellisuudessa olen laiskotellut paljon. Järkevyyttä, ei ylisiisteyttä.
Lattioita ei kannata pestä kuin joskus, imurointi riittää. Laita vaikka rasti siivouspäivän kohdalle.
Sängyn viereen tuoli, johon asetat vaatteet.
Siisteys on elämäntapa, ei voimainponnistus. - etinen sottapytty
Meillä siivotaan myös heti töistä tullessa...vähän, eli aamiasastiat pesukoneeseen ja tarvittaessa kone päälle, myös likaiset ja lojuvat vaatteet heitetään samalla pyykkikoriin ja kone päälle jos vain on riittävästi vaatteita likaisena. Postin käyn lävitse tällä samalla siivouskierrokselle ja lajittelen laskut lasku kansioon, säilytettävät omalle paikalleen ja kaikki muu paperin keräyslaatikkoon. (sieltä voi sitten kaivaa jos jotain kaipaa, sinne menee myös päivän lehdet, joita hyvin harvoin kukaan meillä kaipaa). Tässä onkin tullut jo kierrettyä koti ympäriinsä ja samalla napattua pöydillä lojuvat roskat mukaan ja roskikseen. Kotivaatteet vaihdan vasta tämän jälkeen ja alan valmistaa ruokaa, jonka kypsyessä vielä ehtii siivota keittiän ja muitakin pöytäpintoja jos on tarpeen ja vaatteiden kuivaustelineen. Tämän jälkeen koko loppuilta onkin vapaa aikaa, kunhan vain muistaa ennen nukkumaan menoa tyhjentää astian- ja pyykinpesukoneen sekä laittaa käytetyt astiat koneeseen.
Tähän perussiivoukseen menee n 1/2 tuntia päivittäin, sisältäen jo koneiden ja pyykkitelineen tyhjennykset, Tämän lisäksi täytyy enään perjantaisin imuroida ja pyyhkiä pölyt pöydiltä sekä n kerran kuussa pestä lattiat ja tehdä muutenkin tarkempi siivous. Lakanat toki tarvitsee vaihtaa useammin, mutta ei nekään kauaa vie kun nappaa mukaansa töiden jälkeen vaatekierrosta tehdessään ja laittaa uudet illalla ennen nukkumaan menoa. (jos energiaa riittää, niin peitot ja tyynyt voi heittää parvekkeelle illan ajaksi tuulettumaan)
Tällä tavoin minä, saan pidettyä kotini siedettävässä järjestyksessä ja tehtyä kaiken mahdollisimman helposti ja vähällä vaivalla. - hyvin suunniteltu on
Aloita siitä, että vähennät tavaraa. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.
Tiskaaminen on minustakin inhaa, onneksi on masiina sitä varten. Käytä samaa kahvimukia koko päivän. Osta valmisateriat sellaisissa pakkauksissa, että voit lämmittää ja syödä samasta purkista.
Älä käytä mattoja, lattiat saa vähimmällä vaivalla puhtaaksi, kun työntelet sellaisella varrellisella laatalla, johon kiinnitetään mikroliina tarroilla. Suihkupullolla suihkaus ja sitten vaan pölyjen kimppuun, kestää max. viisi minuuttia, jollei ole siirreltävää kamaa lattioilla. Ikkunat auki, saat puhdasta ilmaa kotiisi.
Lavuaari pysyy suht puhtaana, kun aina kädet pestyäsi pyyhkäiset veden vielä valuessa altaan ja hanan pintaa.
Oven pielet pysyy puhtaana, kun laitat ovet kiinni hantaakista.
Ja pytty pysyy myös puhtaampana, kun katsot aina vedettyäsi, lähtikö kaikki. Jollei, bidesuihkulla heti tuoteeltaan tuhrujen poisto. Tai sitten harjalla. Kuiva möhnä on kinkkisempää siivottavaa.
Niin ja jalat kannattaa pyyhkiä mahdollisimman hyvin jo ulkona ralliin tai käytävämattoihin.
Jos et asu yksin, joudut kouluttamaan joukkosi. Ja aina yhdessä siivoomaan, jotta oppivat myös tuon ennaltaehkäisyn.
Eli, heitä pois heti jotakin ja taas ensi viikolla. Ovesta sisään pitää tulla vähemmän kamaa kuin mitä menee ulos. - Huvikumpulainen
Komppaan edellisiä tavaran vähentämisen ratkaisevasta merkityksestä. Kyllä helpottaa, kun kirpparikuorma lähtee pihasta!
Olen itse ollut aivan toivoton järjestyksen ylläpitäjä. Siivoan kyllä kaapit priimakuntoon, mutta pian on taas tuttu hässäkkä hyllyssä. Avun löysin kirjasta nimeltä Kaaoksen kesyttäjä. Korvaamaton vinkki: kun säilytyspaikka on 75% täynnä, se on täynnä! Silloin tavaroita on helppo ottaa ja helppo laittaa takaisin paikalleen. Nykyään, kun homma lähtee lapasesta, huomaan aina että liikaa tavaraa olen koittanut survoa yhteen hyllyyn. Tai sitten jollekin ei ole paikkaa ollenkaan ja se on vain survottu pois silmistä.
Onnea matkaan muutoksessa! Se ottaa aikansa, sillä vanha koira oppii uusia tapoja hitaasti. :-) - hamsterinpoikanen
Kiitos kaikille, jotka on tänne laittanu viestejä munkin puolesta, vaikka en ketjun alottaja olekkaan :D
Voisin vähän avautua tänne omasta tilanteesta...
Mun vanhemmat rakensi yhdessä aikanaan omakotitalon ja muutti kumpikin sinne suoraan omien vanhempiensa helmoista reilusti yli parikymppisinä, meillä oli aina todella epäsiistiä ja sekä äidissä, että isässä on jonkin asteista hamstraajan vikaa (tiedättehän neloselta tulevan ohjelman Himohamstraajat?), kaikki tasot kun lähteviä laivoja ja vaatehuoneet ja varastot, kaapit ja kaikki pursus tavaraa, pölypalloja joka nurkka väärällään... Hävetti aina tuoda kavereita kotiin kun siellä oli niin epäsiistiä. Vanhemmat on sittemmin eronnut, mutta kumpikaan ei oo muuttanut tapojansa.
Hamsrausongelmaa löytyy myös minusta, mun on esimerkiks hyvin vaikee luopua ihan näin esimerkkinä vaikka vanhoista leffalipuista, kivasta tyhjästä viinipullosta, nukkaantuneesta paidasta, toissavuonna saadusta joulukortista, hajonneesta viis vuotta vanhasta puhelimesta.... mutta oon pystynyt pitään pään kylmänä, vaikka mitättömän, täysin turhan tavaran hävittäminen tuntuukin välillä ihan ylitsepääsemättömältä!
Oon nyt 23 ja asunut omillani 4,5 vuotta ja oon saanu pidettyä kodin kivasti siistinä ja järjestyksessä ja ne turha roina on piilossa.
Kuulisin mielelläni lisääkin vinkkejä kodin siistinä pitämiseen, koska itellä kun ei oo tullu mitään tapakasvatusta varsinaisesti tuohon touhuun, enkä oikein kehtaa näistä asioista keneltäkään kysyä! :D- Ilia
Kiitos teille kaikille yksityiskohtaisista ja hyvistä viesteistä joihin viitsitte paneutua. Taidan itskin lainata tuon kaaoksen kesyttäjä- kirjan. Itse takkuisella matkalla vasta opettelemassa ja toivon että opin ennen mieheni hermoromahdusta.:)
Epäsiisteys on kyllä mystinen juttu. Useinmiten taitaa olla lapsuudenkodista peritty tapa. Ainakin minulla ainakin.
On jotenkin todella noloa, että on aikuinen nainen ja sotkuinen. Töissä olen täsmällinen, välillä liiankin ja itsestäni pidän huolen, mutta koti...
Kaunis ja mietitty sisustus menee kyllä kasoksessa hukkaan. Aivan kuin aivoistani puuttuisi pala joka osaa kategorisoida tavarat niiden oikeille paikoille.
Siksi mun on pitänyt Idioottivarmasti kategorisoida suunnilleen kaikki tavarat ja nimetä niille paikat. Todella noloa. Mutta jatketaan harjoituksia ja kiitos teille jo guruille
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1155289
- 675064
- 914134
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753620Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603228- 432811
- 152307
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️541939- 401810
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381663