SKOTLANNINHIRVIKOIRA HANKINNASSA! tiedän, ei nykyiseltään metsäs

NainenLapista22

HEI!
Olen hankkimassa skotlanninhirvikoiraa pitkän pohdinnan jälkeen. Toivoisin skottien omistajilta vastauksia, kun en itse ketään tunne vanhalta enkä uudelta paikkakunnalta. Onko tosiaan laji vielä niin harvinainen? Onko pentuja vaikea saada? Tuleeko miten toimeen toisten lajien kanssa? Olen pohtinut uroskoiraa mielellään. Onkohan tosi, että on hankalampia saada kuin narttuja. Miten uroksien suhtautuminen toisiin koiriin? Olen palstoja lukenut ja kasvattajia seurannut ja vain naaraita on aina vapaana. Pilvissäköhän pyörivät uroksien hinnat? Miten suureksi "yleensä" kasvaa? En kaipaa näyttely standardi mittoja. Näyttelyistä puheen ollen, mitkä on mahdollisuudet saada pentu jos suoraan sanoen en haluaisi käyttää koiriani näyttelyssä. Rehellisesti sanottuna matkat olisivat mahdottoman pitkiä näyttelyihin, mutta koiran elinolo suhteet olisivat loistavat . Eikös vain sillä ole väliä? Eiköhän siinä ollut ihan tarpeeksi suuri kysymyspommi näin aluksi. Näihin tietoihin jos saisin joltain "alan ammattiliselta" vastauksia olisin todella kiitollinen ja onnellinen

1

1234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skotteja tavannut

      Olen tavannut paljon skotteja ja keskustellut niiden omistajien kanssa, näyttelyissä jopa kasvattajien. Skotlanninhirvikoira on tapaamieni yksilöiden ja omistajien puheiden perusteella hyvin kiltti rotu kaikin puolin, todella sosiaalinen toisten koirienkin seurassa. Läheisessäni koirapuistossa kävi jonkin aikaa sitten eräs nainen säännöllisesti kahden skotlanninhirvikoiran kanssa, jotka tosiaan innostuivat toisista koirista ja minunkin koirasi sai niistä loistavan leikkikaverin :-) Tosin narttuja olivat molemmat, mutta urostenkin omistajat ovat koiriaan kehuneet ja tapaamani urokset todella kilttejä. Toki luonne on kaikkien rotujen kahdalla yksilöllistä.

      Yksi nartun omistaja sanoi koiransa painavan noin 34 kg ja mainitsi sen olevan liian pieni jalostusyksilöksi. Toiselta kysymältäni skotin omistajalta sain vastaukseksi 37.5 kg, sekin oli narttu. Enempää en ole vielä kokoja kysellyt skottien omistajilta, enkä keneltäkään vielä säkäkorkeuksia. Suomen Kennelliiton rotumääritelmän mukaan narttujen tavoiteltu paino on 36.5 kg ja urosten 45.5 kg, eli näihin mittoihin kaikki kasvattajat pyrkivät. Korkeus nartulla on tavoitellusti 71 cm ja uroksilla 76 cm.

      Myöntämättä mahdollisuudet pennun hankintaan ovat suuremmat, kun lupautuu käymään näyttelyissä, mutta eivät kaikki kasvattajat sitä välittömänä kriteerinä varmaankaan pidä. Näyttelyharrastuksella kasvattaja lähinnä koittaa selvittää koiran omistajan vastuullisuutta, luotettavuutta, reiluutta, reippautta ja ahkeruutta.

      En tiedä, miksi urokset ovat vaikeammin saatavia, oikeastaan en edes ole asiaan niin tarkasti perehtynyt. Yleensä rotukoirien pennuista nartut ovat vaikeammin saatavilla. Kannattaa kysyä pentua kasvattajalta jo ennen kuin narttua ollaan edes vielä astutettu, niin on paljon suurempi mahdollisuus "voittaa" haluamansa sukupuolta oleva koira itselleen. Eli ehtiä ottamaan kasvattajaan yhteyttä ennen muita rotua haaveilevia.

      Täältä löytyy suomalaisia kasvattajia, joten rohkeasti kyselemään: http://koti.mbnet.fi/shkk/index.php?sivu=Kasvattajat

      Itsellänikin olisi skotti haaveena johonkin vaiheeseen elämääni, joka onkin jo vuosia innostuttanut minua etsiskelemään paljon rodun omistajia näyttelyistä ja kyselemään omistajilta tietoa koiristaan muuallakin.

      Ja kyllä skotlanninhirvikoira on metsästyskoira, vaikkakaan sitä ei siihen enää tarkoitukseen käytetä, ainakaan Suomessa, mutta sen metsästysvietti on edelleen aika voimakas ja se ollaan alunperin jalostettu metsästykseen, vaikkakaan ei se enää niin tarmokas metsästäjä ole kuin aikoinaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4453
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4040
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2720
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1643
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1571
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe