Hei, Meillä on keskikokoinen koira n.5kk Se ei anna taluttaa itseään kaulapannasta. Lyö heti jarrut, ärsyyntyy ja alkaa näykkiä käsiä. Pannan laitto ja hihnan laitto ja hihnassa kävely ihan ok. Mikä neuvoksi?
Oikeestaan ainoa asia mistä vetää herneet.
Kaulapanta
72
777
Vastaukset
- canis.familiaris
Käytä valjaita.
- Tötsö
Minulle jää vähän epäselväksi että miksi pitäisi taluttaa kaulapannasta?
No joo työkoirat,mutta niille sitten nk suojelupanta ja kyllä valjaita enimmäkseen nykään käytetään silläkin rintamalla.
Jos siihen nyt tarve on niin sitten pannan valita on mielestäni avain asemassa,osalla koirista kun tuppaa tuo kaula-alue olemaan melko arka ärsykkeille niin pannasta taluttamalla kapealla/kiristävällä pannalla saadaan melko helposti liikaa ärsykettä aikaan.Jota kautta protestointi halukkuus lisääntyy.No jos se koira on hallinnassa,niin samahan se on millä vermeillä mennään.
Itse olen panta-ihminen.Tirreilläkin.Ihan siis nahkapanta (hieno tietenkin :D ).
Koulutuskaulain,kirrari,käytän tottelevaisuustreeneissä ja kokeissa.Ja ei pakotteena,vaan "merkkinä" ja assosiaatioimisena koiralle.
Kurkkari ei ole myös huono juttu,OIKEIN käytettynä,hallinnassa.Tosin vastine voi olla kuonopanta,joka vielä tehokkaampi.Silloin kun on kyseessä suuri vahva koira.Itse en tiedä löytyykö yhtään sellaista valjasta,jolla saa moiset pidettyä,jos tarve vaatii.
Valjaat on käytössä vaan jäljellä.
Aloituksessa mietityttää,miksi koiraa pitää pannasta taluttaa.Jos se ihan normisti kulkee,kun hihnassa liikuttaa,niin miksi pannasta pitää vetää.
Toki koiran on hyvä oppia,että mitä vaan voi omistaja tehdä(luottamussuhde),mutta noin nuoren kanssa sitä ei välttämättä vielä ihan kunnossa ole,niin miksi jotain epämiellyttää on tehtävä,joka ei ole mitenkään välttämätöntä(vai onko? ).
- canis.familiaris
Minä olin ennen innokas koulutuspannan käyttäjä. Nykysin (pienten koirien ansiosta) käytän vain pelkkiä valjaita, kaikilla kokoon katsomatta.
Kyllä niistä on niin monta etua ja hyötyä monessa tilanteessa. No parempi myöhään kun ei milloinkaan herätä tähänkin. Omia ajatuksia ja käsityksiä on ihan hyvä muutella tarvittaessa perustellusti ja päivitellä milloin mitäkin asiaa ja juttua. Tätä sanotaan myös kehitykseksi. - Tötsö
Ensimmäisen karran tuli tutustuttua tuossa vuosituhannen vaihteessa valjaisiin jota meille tuli eli suunnilleen tuollaisiin http://www.zooplus.fi/shop/koirat/hihnat/valjaat/juliusk/195836 oli vaan Suomesta tilattuja ja valmistutettuja.
Sen jälkeen olen ollut valjasfani,käytän toki vielä koulutuspantaakin.
Joutui tuossa taas hämmästelemään koultuspanta käsitettä,oli tuolla paikoilla puhetta niistä ja eräs kaivoi sellaisen kauko-ohjattavan suihkuttelupannan esiin ideologialla juu tässä on, käytän kokoajan.Ei taas osannut oikeastaan kun hämmästellä,oli oikein 4 kanavainen kauko-ohjain ja kaikkea hienoa sai pannan suihkuttelemaan piippaamaan ja värisemään ja jopa kilometrin päästä kuulemma. Niin ne ajat muuttuu sano.- koiran_ehdoilla
Pätevän oloiset valjaat, ainoa kysymysmerkki tulee tuosta rinnan poikki menevästä osasta. Jos se on liian ylhäällä, saattaa se painaa kurkkuun ja jos se on liian alhaalla saattaa se rajoittaa etuliikkeitä, etenkin jos koira vetää tai valjas on tiukka muuten. Itse olen käyttänyt y-valjaita (Top Canis) jotka on toimineet hyvin. Hurtalta löytyy samantyyliset(http://www.mustijamirri.fi/hurtta_pro_pehmustettu_y_valjas_musta_pr_017258.html) ja varmaan monelta muultakin valmistajalta. Se ei rajoita koiran etuliikkeitä ja parhaissa malleissa rinnan keskeltä kulkeva osa on hyvin pehmustettu ja tukeva jotta paine jakautuu tasaisesti.
- Tötsö
koiran_ehdoilla kirjoitti:
Pätevän oloiset valjaat, ainoa kysymysmerkki tulee tuosta rinnan poikki menevästä osasta. Jos se on liian ylhäällä, saattaa se painaa kurkkuun ja jos se on liian alhaalla saattaa se rajoittaa etuliikkeitä, etenkin jos koira vetää tai valjas on tiukka muuten. Itse olen käyttänyt y-valjaita (Top Canis) jotka on toimineet hyvin. Hurtalta löytyy samantyyliset(http://www.mustijamirri.fi/hurtta_pro_pehmustettu_y_valjas_musta_pr_017258.html) ja varmaan monelta muultakin valmistajalta. Se ei rajoita koiran etuliikkeitä ja parhaissa malleissa rinnan keskeltä kulkeva osa on hyvin pehmustettu ja tukeva jotta paine jakautuu tasaisesti.
Samasta paikasta kun nuo K-9 valjaat on saatavilla vielä xDog-valjas joka pikkuisen erityyppinen,mutta nk satulavaljas kuitenkin.Porukat on kehuneet myös sitä Hunterin valjasta.
Tuo kahva on tietyissä hommissa kätevä, ja saa paremmin ohjattua kun esim suojelupannassa olevalla kahvalla.
Satulavaljas malleja ei oikein taida Suomesta suoraan saada,muuta kuin tilaamalla valmistajalta, niin ne meidän porukoilla käytössä olleet/olevat tuli. - Hurttavaljaat
koiran_ehdoilla kirjoitti:
Mitenkäs on noiden Hurtta valjaiden kanssa, että pystyykö koira kiskomaan niillä? Mulla on koira, joka ei yleensä kisko mutta se on nuori ja vilkas, joten saattaa joskus hyökätä tuulessa lentävien roskien perään, tai toisinaan innostuu kiskomaan muita koiria kohti. Talutan sitä tällä hetkellä joko kuonopannalla tai Halti reaktiovaljailla, mutta olen saanut tuollaiset Hurtta valjaat mistä olet kuvan linkittänyt lahjaksi, mutten uskalla kokeilla miten se niillä käyttäytyisi. Tai siis samanlain varmasti kun muutenkin, mutta mietin että saako se kiskottua niillä kovasti, kun se on kuitenkin melko iso koira.
- canis.familiaris
Kiitos vinkistä/linkistä. Täytynee samantien tilata yksi malliksi. Minä ostin paikallisesta kaupasta kahdet valjaat. malli oli (8) Eli kasi. Helppo laittaa päälle, tukeva rakenne ja hinta 4,50€/kpl..kevyet, mutta lähtee helposti, jos koira "jarraa". Minun koirat ei.
Käytä minäkin tarvittaessa ja tarpeeseen mitä vain pantaa, paitsi piikki, sähkö jne.
Kyllä tuollaiselle härpäkepannalle on ihan perusteltu käyttö. Tällä palstalla sen joku toi esille. Eli metsästyskoiran ajo koulutus ja riistansuuntaus. Nyt minäkin ymmärsin tuollaista pantaa. (puhutaan siis värinä, ääni suihku..jne) Edelleen kaikki hyvin perusteltu on hyvä ja avoin asenne ylipäätään vielä parempi. silti tuskin itse tulen koskaantuollaista härpäkepantaa käyttämään ainakaan koiralla. - Tötsö
Yritin tuossa vähän onkia mistä nuo meidän valjaat tuli,mutta ei ainakaan vielä onnistunut. Kaikki muistaa että olisi ollut Suomalainen valmistaja,mutta dementtian ollessa yleinen vaiva niin ei kukaan muista mikä ja missä.
Kyllä tuolle "härpäke" pannalle on ihan perusteltu käyttö,olen samaa mieltä,mutta ei varmaan ihan kotikoiralle jatkuvaan käyttöön niin kuin esimerkissäni oli kyseessä.
Kiitos edelleen asiallisesta ja rakentavasta ajatustenvaihdosta,yllättävän saman suuntaisia tutuvat ajatuksemme välillä olevan.Ties vaikka tunnetaan tai ainakin tiedetään etudestaan,mene ja tiedä.Virtuaali kädenpuristus kuitenkin tässä vaiheessa. - canis.familiaris
Jätin tilauksen koska ei ollut suomalainen mesta.
Otin täältä nämä. (ilman mainostusta) Kiinostaa tuo monipulisuus
http://terrieri.net/index.php?main_page=product_info&products_id=4100- Tötsö
No nyt sitten nuo muut dementikot muisti tuon valjastoimittajan mistä meille on ainakin valjaita tullut, eli tuolta (ei ole mainos) http://www.artunkoiratarvike.fi/tuotteet.htm
Nuo tilaamasi monikäyttö valjaat vaikuttaa mielenkiitoiselta,kerrohan kokoemuksia.
Aikanaan oli sellaiset valjaat mitkä oli tarkoitettu pelkkään autokäyttöön ja kiinnitettiin vielä kahteen vyö lukkoon ja kyllä oli hauskaa seurata kun Collie oikein kunnolla askarteli että pääsi niistä irti.Ähinä oli aika melkoinen ja hetken tassuja ilmassa joka suuntaan, mutta niin vain irti pääsi.
- fridakahla
Käytä valjaita mutta opeta koira olemaan vetämättä silti.
Huonot kouluttajat käyttää kuristuspantoja..en ole niitä koskaan ymmärtänyt. Ne ei korvaa hyvää koulutusta. Ei edes puolikuristavat. Vedonestovaljaat ja riimut eri asia ja silloin ne toimivat vain koulutuksen ajan.
Ja jos otat tavallisen pannan on se mentävä kahden nikaman päältä varsinkin pennuilla jotka saattavat riehaantua remmissä vielä ja saattavat tehdä äkkihyppäyksiä. Eli mahdollisimman leveä.
Itse opetin koirani olemaan kiskomatta(itsestäänselvää) ja myös siihen että remmi on vain mukana mutta en ohjaile sillä koiraa..näin ei tule myöskään remmirähjäksi koska ei opi remmin kiristymisen myötä tulevia juttuja/jännittäviä asioita(remmirähjäys on opittua) ja samalla tulee arkitottelevaisuutta ja kontaktin ottoa paremmin. Ja opetin tapaamaan myös remmissä säännöillä eli toinen kohdataan aina luvalla ja rauhallisesti. Jos ei sovi toiselle sanon käskysanaksi innostavan mennään ja jatketaan matkaa..
annatko koiran kulkea rennosti vai kiskotko sitä suuntaan ja toiseen?- pro-kurkkari
Vähän off topic, mutta jos sanot ettet ole koskaan ymmärtänyt kurkkareita, niin et varmaan voi tuomita niitä käyttäviä kouluttajia automaattisesti huonoiksi, eikös?
Minä lähden henkilökohtaisesti siitä, että mikä kullekin koiralle tehoaa niin siitä vaan. Tehkää niin kuin teette, mutta turha luulla että omat keinot ovat jotenkin yleispäteviä, en minäkään kuvittele. Tässä taloudessa koira oppi olemaan vetämättä kurkkarilla viikossa. Ja tarkoitus ei todellakaan ole kuristaa sitä koiraa, vaan koira oppii itse jo siitä kurkkarin kilinästä muutaman kerran jälkeen tietämään koska pitää höllätä menoa. Turvallisempaa sitä koiraa on sitäpaitsi kurkkarissa nyppäistä hihnasta, kuin tavallisella pannalla. Kurkkari antaa myöten ja koira antaa periksi, tavallisella pannalla nykiminen pistää kaulan pa**aksi. - fridakahla
pro-kurkkari kirjoitti:
Vähän off topic, mutta jos sanot ettet ole koskaan ymmärtänyt kurkkareita, niin et varmaan voi tuomita niitä käyttäviä kouluttajia automaattisesti huonoiksi, eikös?
Minä lähden henkilökohtaisesti siitä, että mikä kullekin koiralle tehoaa niin siitä vaan. Tehkää niin kuin teette, mutta turha luulla että omat keinot ovat jotenkin yleispäteviä, en minäkään kuvittele. Tässä taloudessa koira oppi olemaan vetämättä kurkkarilla viikossa. Ja tarkoitus ei todellakaan ole kuristaa sitä koiraa, vaan koira oppii itse jo siitä kurkkarin kilinästä muutaman kerran jälkeen tietämään koska pitää höllätä menoa. Turvallisempaa sitä koiraa on sitäpaitsi kurkkarissa nyppäistä hihnasta, kuin tavallisella pannalla. Kurkkari antaa myöten ja koira antaa periksi, tavallisella pannalla nykiminen pistää kaulan pa**aksi.En ole ymmärtänyt kuristuspantojen käyttöä koskaan ja kyllä erehdyin käyttämään sitä aluksi omalla koirallani kakkoskoirallani koska oli yleinen tapa. No tulipa sekin nähtyä ja kokeiltua että tietää mistä on kyse.
En nähnyt sen käytössä mitään puoltavaa päinvastoin. Joten lopetin sen käytön.
Ja kyllä olen vahvasti sitä mieltä että näiden käyttö ei ole hyvän kouluttajan merkki.
Hyvä kouluttaja kouluttaa koiransa eikä yritä oikaista siitä mistä aita on matalin. - fridakahla
fridakahla kirjoitti:
En ole ymmärtänyt kuristuspantojen käyttöä koskaan ja kyllä erehdyin käyttämään sitä aluksi omalla koirallani kakkoskoirallani koska oli yleinen tapa. No tulipa sekin nähtyä ja kokeiltua että tietää mistä on kyse.
En nähnyt sen käytössä mitään puoltavaa päinvastoin. Joten lopetin sen käytön.
Ja kyllä olen vahvasti sitä mieltä että näiden käyttö ei ole hyvän kouluttajan merkki.
Hyvä kouluttaja kouluttaa koiransa eikä yritä oikaista siitä mistä aita on matalin."Kurkkari antaa myöten ja koira antaa periksi, tavallisella pannalla nykiminen pistää kaulan pa**aksi."
Hm edelleen puheesi ei ole hyvän kouluttajan merkki..itse en nykäise koiraa remmissä...öö noinko opetat koiraa. Koulutustavat on muuttuneet ja ehkä olisi aika päivittää. :)
Opetin isoimman koirani kyllä ihan toisenlaisella metodilla..
Tosin näin tässä muutama viikko sitten ison koiran kuljettajan joka nyki koiraansa koko matkan kun menin heidän takanaan ilman koiraa..ihan käsittämätön tapa.koira metri eteenpäin ja omistaja kiskoi viereen ja sitä menoa koko matkan..omistaja kiskoi koiraa koko ajan..öö jos olisi kuristuspanta niin ei se kyllä korvaisi koulutusta joka nyt uupui koirareppanalta.
ja usein kuristuspantoja ei käytetä vain hetken vaan ne jotka noita harrastaa käyttää niitä jatkuvasti.
eli pysyn kyllä siinä ettei kuristuspannat ole kunnon kouluttajan merkki ei sinne päinkään..riimut ja vedonestovaljaat eri asia. Mutta nekin vain kouluttamisen ajan. Ja ilmankin pärjää jos kouluttaa pennusta.
- tilaihme
No ymmärtääkös se frida että ketjukaulain on löysällä koko lenkin ajan, siihen koulutetaan? Mitäs huonoa siinä on? Kun jankkaat vaan että huonoa koulutusta mutta et kykene perustelemaan. Ehkäpä et itse osannut sitä oikein käyttää. Perusteluksi ei riitä että kerran näit yhden joka nyhti koiraansa.
Opetin pentuni kävelemään kauniisti hihnassa ihan nahkapannalla. Murrosiän kuohuissa ja uudessa ympäristössä koira heittikin käytöstavat mäkeen ja uudelleenkoulutettavana olikin nyt iso vahva jötikkä. Koira on hallittava lenkeillä, myöskin silloin kun koulutus on "vaiheessa".
Kurkkari toimi ja oli turvallinen. Käytössä edelleen, vaikka jatkuvasti täysin löysänä. Niin hyvä väline, että en luovu. Erilaisia pantoja muuten vaihtelen erityyppisille lenkeille. Riippuen onko tarkoitus kuljeskella vapaammin vai marssia ruodussa vai juosta metsissä. - fridakahla
"No ymmärtääkös se frida että ketjukaulain on löysällä koko lenkin ajan, siihen koulutetaan? "
jos se ei ole löysällä niin et käytä sitä oikein. Itse kokeilin niitä aikoinani ja totesin kapistuksen huonoksi ja varsin turhaksi. Ja toki käytin oikein kuten sitä epäilit. ;)
"Perusteluksi ei riitä että kerran näit yhden joka nyhti koiraansa." eiköhän noita nyhtijöitä ole enemmänkin..sattui vain tulemaan muutama viikko sitten tämä vastaan ja varmaan hänellekin joku sanoo että ota kuristuspanta käyttöön. Vaikka koulutus oli ihan pielessä ;)
Edelleen en ymmärrä kuristuspantojen virkaa omilla koirillani ei ole ollut mitään syytä käyttää niitä oli sitten isoja tai pieniä. Ja kyllä se on huonon kouluttajan merkki minusta edelleen. Enkä ymmärrä miksi ei käyttäisi normaali pantaa varsinkaan jos ongelmia ei ole.
no kukin tavallaan. :) - canis.familiaris
Minä käytin ennen aina ketjupantaa (pitkälenkkistä koulutuspantaa) Käytin sitä ihan sen vuoksi, koska se on niin helppo laittaa päälle ja pois.
En sulje pois vieläkään sen käyttöä, kuten en muutakaan.
Toissa kesänä huomasin, että se keräsi ikäviä katseita ja kerran jopa yksi erehtyi kommentoimaan sitä minulle. ( epäilen että jäi viimeiseksi puuttumiseksi tällä henkilöllä) Minua ei kiinnosta muiden mielipiteet omissa asioissa ja asioista mistä toinen ei voi edes tietää mitään paitsi mutua.
Tuota kuvaa mikä välittyi ketjupannasta ja spk.sta ruokki vielä varsin vaativa tyylini ohjata ja koulutaa. Siinä ei juuri ole huomiota ympäristölle. Tilanne on tärkein.
Nykyisin käytän taas yksistään valjaita. En anna edes foxia ulkoiluttaa ilman.
Tulevalle airiksellekin opetetaan asiat valjailla...eilen noin tänään näin. Niin se vain menee. Pitää punnita edut ja miinukset aina omalla kohdalla. Ei tuomita oman kokemuksen mukaan.Joo,en minäkään ketjupantaa sulje pois,vaikken itse sitä käytäkkään.
Lähinnä hyväksyn sen vaan itse hallintavälineenä.Aina se on parempi ja turvallisempi,että koira pysyy käsissä,kuin lähtee käsistä.Tosin nykypäivänä on ja vielä tehokkaampi,kuonopanta(jos tarve siis vaatii).
Valjaisiin olen hallintalaitteena skeptinen(saa kertoa,jos tietää tarkemmin),pystyykö millään pitämään viimekädessä ison vahvan koiran,joka käsistä haluaa lähteä.
Että jos noissa taluttelee,niin toivon että koira on taatusti hyvin hanskassa...
Itse tuossa juuri jokusia aikoja sitten tein töitä,että sain hantlattua yksinäni,kun sakemanni lähti omistajalta omani päälle.Onneksi niissä valjaissa oli kahva,mistä sain kiinni ja homman järjestykseen(yksinäni).Muutoin olisi ollut vitsit vielä vähemmässä...- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
Joo,en minäkään ketjupantaa sulje pois,vaikken itse sitä käytäkkään.
Lähinnä hyväksyn sen vaan itse hallintavälineenä.Aina se on parempi ja turvallisempi,että koira pysyy käsissä,kuin lähtee käsistä.Tosin nykypäivänä on ja vielä tehokkaampi,kuonopanta(jos tarve siis vaatii).
Valjaisiin olen hallintalaitteena skeptinen(saa kertoa,jos tietää tarkemmin),pystyykö millään pitämään viimekädessä ison vahvan koiran,joka käsistä haluaa lähteä.
Että jos noissa taluttelee,niin toivon että koira on taatusti hyvin hanskassa...
Itse tuossa juuri jokusia aikoja sitten tein töitä,että sain hantlattua yksinäni,kun sakemanni lähti omistajalta omani päälle.Onneksi niissä valjaissa oli kahva,mistä sain kiinni ja homman järjestykseen(yksinäni).Muutoin olisi ollut vitsit vielä vähemmässä..."Valjaisiin olen hallintalaitteena skeptinen"...näillä pienillä on ihan perusteltua. Välillä joutuu / voi joutua tempoamaan pois tilanteesta tai nostamaan ylöspäin.=} Hallittavuus on helpompaa kaikin puolin.
Ison koiran kohdalla en vielä osaa sanoa, koska puitteet on eri. Tuskin tarvitsee ensimmäisenä vuotena koko valjaita...epäilen. Minulla kun ei ole koirat vetänyt hihnassa ,ei pennut, eikä aikuiset...Mutta sitten kun on koira kehittynyt ja haetaan valjailla muita hyötyjä, niin ne koiralle otetaan käyttöön. (fillari ym) - molossieionrek
canis.familiaris kirjoitti:
"Valjaisiin olen hallintalaitteena skeptinen"...näillä pienillä on ihan perusteltua. Välillä joutuu / voi joutua tempoamaan pois tilanteesta tai nostamaan ylöspäin.=} Hallittavuus on helpompaa kaikin puolin.
Ison koiran kohdalla en vielä osaa sanoa, koska puitteet on eri. Tuskin tarvitsee ensimmäisenä vuotena koko valjaita...epäilen. Minulla kun ei ole koirat vetänyt hihnassa ,ei pennut, eikä aikuiset...Mutta sitten kun on koira kehittynyt ja haetaan valjailla muita hyötyjä, niin ne koiralle otetaan käyttöön. (fillari ym)No tirrit nyt hallitsee vaikka villalangalla :D
Neuvoin itsekkin yhdelle tirrikasvatille valjaat,kun veti kun höyryjuna,eikä riittävästi viitsineet siltä osin panostaa.On sitten valjaat terveydellisesti paremmat ainakin,kun panta.
Mutta tosiaan oikeasti kiinnostaa,onko valjaita,millä hallitsee ison ja vahvan koiran.
Parin kokemuksen jälkeen,siis muitten puolelta(yhden esimerkin jo mainitsin),kohta suhtaudun niihin isoilla kuin toiset flexeihin ylipäätään :D
Mutta kuten sanoin.Kun sen koiran kunnolla hallitsee,niin samahan mitä sillä koristeina lähinnä on. - ghjgjhgjkgkjkhuiio
molossi kirjoitti:
Joo,en minäkään ketjupantaa sulje pois,vaikken itse sitä käytäkkään.
Itse tuossa juuri jokusia aikoja sitten tein töitä,että sain hantlattua yksinäni,kun sakemanni lähti omistajalta omani päälle.Onneksi niissä valjaissa oli kahva,mistä sain kiinni ja homman järjestykseen(yksinäni).Muutoin olisi ollut vitsit vielä vähemmässä...Siis "Aina se on parempi ja turvallisempi,että koira pysyy käsissä,kuin lähtee käsistä" kyllä silloin ollaan heikoilla. Jos ollaan pelkän remmin varassa hallinnassa.
pannan kuuluua aina olla kahden nikaman yli jotta vältytään niskavammoilta.
riimu ja valjaat on käytössä parempi. Vammat näkyy vasta iän mukana tullessa ja aina sitä ei edes huomaa silti. - fridakahla
molossieionrek kirjoitti:
No tirrit nyt hallitsee vaikka villalangalla :D
Neuvoin itsekkin yhdelle tirrikasvatille valjaat,kun veti kun höyryjuna,eikä riittävästi viitsineet siltä osin panostaa.On sitten valjaat terveydellisesti paremmat ainakin,kun panta.
Mutta tosiaan oikeasti kiinnostaa,onko valjaita,millä hallitsee ison ja vahvan koiran.
Parin kokemuksen jälkeen,siis muitten puolelta(yhden esimerkin jo mainitsin),kohta suhtaudun niihin isoilla kuin toiset flexeihin ylipäätään :D
Mutta kuten sanoin.Kun sen koiran kunnolla hallitsee,niin samahan mitä sillä koristeina lähinnä on."No tirrit nyt hallitsee vaikka villalangalla :D
"
no kyllä se isompikin tirri pitää hallita ja remmi on epäolennainen siinä(henkinen kantti ja kouluttaminen on se aja o). Jos koira pääsee vapaaksi niin ei sinulla ole enään remmiä ja jos koiran hallintasi on perustunut pelkästään remmiin olet kusessa.
Yhtälailla kuuluu hallita koira koosta huolimatta. Oman pikkutirrini hihnan lukko petti kesken lenkin ja ainoa mikä sen pelasti kun meni kohti isoja selvästi kiukkuisia koiria kohti oli oma koirankoulutukseni.Eli käskysana paikalla ja koira pysähtyi eikä mennyt noiden koirien luo jotka olisi riepotelleet sen kuin vanhan sukan(niiden emäntäkin kiljui jo hädissään älä päästä sitä nää tappaa sen heti). Matkaa oli n.50m eli pysäytys oli kuin suoraan tokon sääntökirjasta mutta nyt todella tarpeellisessa tilanteessa. :)
Tämä keskusteluketju todentaa vain sitä mitä ajattelinkin -huonoa hallintaa.
Ja tosiaan pannan olisi hyvä mennä kahden nikaman ylitse jottei vauriota niskaa. Jos pelkäätte hallintaa niin riimu on hyvä silloin koiranne on niitä pieniä tirrejä verrattuna hevosiin joita on kautta aikojen viety riimuilla. ;)
mutta kukin tyylillään..itse käytän valjaita ne on miellyttävämpiä koiralle.
Ja kyllä minulla isojakin koiria on ollut ja niillä ihan tavalliset leveät pannat. Voimalla en niitäkään ole kuljettanut vaan ihan samoin kuin pikkutirrejänikin..ne ei vetänyt myöskään ;) fridakahla kirjoitti:
"No tirrit nyt hallitsee vaikka villalangalla :D
"
no kyllä se isompikin tirri pitää hallita ja remmi on epäolennainen siinä(henkinen kantti ja kouluttaminen on se aja o). Jos koira pääsee vapaaksi niin ei sinulla ole enään remmiä ja jos koiran hallintasi on perustunut pelkästään remmiin olet kusessa.
Yhtälailla kuuluu hallita koira koosta huolimatta. Oman pikkutirrini hihnan lukko petti kesken lenkin ja ainoa mikä sen pelasti kun meni kohti isoja selvästi kiukkuisia koiria kohti oli oma koirankoulutukseni.Eli käskysana paikalla ja koira pysähtyi eikä mennyt noiden koirien luo jotka olisi riepotelleet sen kuin vanhan sukan(niiden emäntäkin kiljui jo hädissään älä päästä sitä nää tappaa sen heti). Matkaa oli n.50m eli pysäytys oli kuin suoraan tokon sääntökirjasta mutta nyt todella tarpeellisessa tilanteessa. :)
Tämä keskusteluketju todentaa vain sitä mitä ajattelinkin -huonoa hallintaa.
Ja tosiaan pannan olisi hyvä mennä kahden nikaman ylitse jottei vauriota niskaa. Jos pelkäätte hallintaa niin riimu on hyvä silloin koiranne on niitä pieniä tirrejä verrattuna hevosiin joita on kautta aikojen viety riimuilla. ;)
mutta kukin tyylillään..itse käytän valjaita ne on miellyttävämpiä koiralle.
Ja kyllä minulla isojakin koiria on ollut ja niillä ihan tavalliset leveät pannat. Voimalla en niitäkään ole kuljettanut vaan ihan samoin kuin pikkutirrejänikin..ne ei vetänyt myöskään ;)"No tirrit..." Ja kun lauseen loppuun katsoo,niin tietynlainen hymppähän siellä oli,josta olisi voinut jotain lauseen sävystä ymmärtää...
Noh,cf nyt varmaan ymmärsikin,jolle viesti oli tarkoitettu ;D
Mutta otetaas nyt ihan totisella linjalla ja niin selvästi,että toivottavasti ei tule epäselvää.Ja jos on,niin saa ihan kysyä tähdennystä lisää;)
Minä en ole sanonut,että hihna,panta,yhtään mikään verme olisi hallinnassa pääosa tai ykkönen.Eiköhän se ole jo useissa topiikeissakin tullut esiin.
Vaan ykkönen on koulutus,suhde ja henkinen hallinta.Ja ihan koosta riippumatta,JOTA olen tuonut aika usein esiin.
Mutta,viimekädessä,se koira on hallittava myös fyysisesti.Koska koira on eläin,ja aina voi tulla jokin yllättävä tilanne.Myöskin on paljon niitä,jotka kuvittelevat,että koira heitä tottelee,mutta ei ihan niin olekkaan.Harva varmaan luulee,että tuolla liikenteessä kaikki koirat on niin hyvin henkisesti hanskassa,että vermeet on niille vaan koriste.Kyllä se pikemmin on niin,että aika moni sen koiransa hallitsee ihan fyysisesti ja jos vaikka laitettaisiin tilanne,että joutuisi koiran päästämään auki,ja vielä ärsykkeitten tilanteessa,niin ei varmaan kaikki koiriaan klaaraa.
Se,ettei koiraa hallitse EDES fyysisesti,niin on vaarallista.Sitä tarkoitin sillä,että välineet pitäisi olla sitä luokkaa,että edes niillä koiransa hallitsee.
Vai oletko sitä mieltä mieltä,että se on esim.ihan ok talutella isoa saksanpaimenta,kun koira ei ole hallinnasaa millään lailla ei EDES fyysisesti?
Se siis,että jos minä hallitsen koirani ilman mitään vermeitäkin,niin pienet kuin isot(parhaimmillaan ollut talutettavia kiloissa tuplaten kuin omani),ihan virallisestikkin todettu,niin ei tarkoita,ettenkö olisi muutamankin vuosikymmenen aikana huomannut(kuten moni muukin ),että kaikki ei suinkaan koiriaan hallitse henkisesti.Siksi siis,vielä kerran,toivon,että ne hallittaisiin edes fyysisesti.Ja siksi siis toivon,että välineet valitaan sen mukaan,että se koira varmasti käsissä pysyy.Siitä kun pitää lähteä,että muille EI häiriöksi olla.
"Oman pikku tirrini hihnan lukko petti..." Joo,hieno homma,ettei mitään tapahtunut :)
Itse taas olen omat koirani opettanut siihen,että vapaana ollessaankin on niin hyvin käsissä,ettei niille ole mitään tarvetta mennä muitten luo.Että jos vaikka lukko pettää,niin ei ne lähde muitten luo ;).Pienet ja isot.Noh,sitä sitten en tiedä,onko se huonoa hallintaa vai mitä,kun ei tarvi käskyjäkään välttämättä,kun on opetettu ihan automaattiseksi toimintamalliksi :D
Mutta kaikkihan on käsitteellistä.Sekin,mikä on hyvää koiran hallintaa kellekkin...
Yhä edelleen.Aivan sama mitkä on vermeet,jos koiransa hallitsee.Mutta ne koirat on hallittava,kuka milläkin,mutta HALLITTAVA.
Itse nyt käytän pantaa.Ja suht leveää,tosin siksi,että ulkonäöllisesti vaan tietynlaiset silmää viehättää.Muutenhan pannan leveydellä ei ole merkitystä,kun kyse on vaan siitä,että joku verme koiralla nyt ylipäätään pakko on olla,vaikka kuinka hyvin olisi.
Mutta yhä edelleen kiinnostaisi,onko koirilla valjaita,joilla pystyy pitämään fyysisesti hyvinkin ison koiran viimekädessä.Ihan vaikka puhtaasti mielenkiinnosta.Muitahan vermeitä kun siihen on.- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
"No tirrit..." Ja kun lauseen loppuun katsoo,niin tietynlainen hymppähän siellä oli,josta olisi voinut jotain lauseen sävystä ymmärtää...
Mutta otetaas nyt ihan totisella linjalla ja niin selvästi,että toivottavasti ei tule epäselvää.Ja jos on,niin saa ihan kysyä tähdennystä lisää;)
Minä en ole sanonut,että hihna,panta,yhtään mikään verme olisi hallinnassa pääosa tai ykkönen.Eiköhän se ole jo useissa topiikeissakin tullut esiin.
Vaan ykkönen on koulutus,suhde ja henkinen hallinta.Ja ihan koosta riippumatta,JOTA olen tuonut aika usein esiin.
Mutta,viimekädessä,se koira on hallittava myös fyysisesti.Koska koira on eläin,ja aina voi tulla jokin yllättävä tilanne.Myöskin on paljon niitä,jotka kuvittelevat,että koira heitä tottelee,mutta ei ihan niin olekkaan.Harva varmaan luulee,että tuolla liikenteessä kaikki koirat on niin hyvin henkisesti hanskassa,että vermeet on niille vaan koriste.Kyllä se pikemmin on niin,että aika moni sen koiransa hallitsee ihan fyysisesti ja jos vaikka laitettaisiin tilanne,että joutuisi koiran päästämään auki,ja vielä ärsykkeitten tilanteessa,niin ei varmaan kaikki koiriaan klaaraa.
Se,ettei koiraa hallitse EDES fyysisesti,niin on vaarallista.Sitä tarkoitin sillä,että välineet pitäisi olla sitä luokkaa,että edes niillä koiransa hallitsee.
Vai oletko sitä mieltä mieltä,että se on esim.ihan ok talutella isoa saksanpaimenta,kun koira ei ole hallinnasaa millään lailla ei EDES fyysisesti?
Se siis,että jos minä hallitsen koirani ilman mitään vermeitäkin,niin pienet kuin isot(parhaimmillaan ollut talutettavia kiloissa tuplaten kuin omani),ihan virallisestikkin todettu,niin ei tarkoita,ettenkö olisi muutamankin vuosikymmenen aikana huomannut(kuten moni muukin ),että kaikki ei suinkaan koiriaan hallitse henkisesti.Siksi siis,vielä kerran,toivon,että ne hallittaisiin edes fyysisesti.Ja siksi siis toivon,että välineet valitaan sen mukaan,että se koira varmasti käsissä pysyy.Siitä kun pitää lähteä,että muille EI häiriöksi olla.
"Oman pikku tirrini hihnan lukko petti..." Joo,hieno homma,ettei mitään tapahtunut :)
Itse taas olen omat koirani opettanut siihen,että vapaana ollessaankin on niin hyvin käsissä,ettei niille ole mitään tarvetta mennä muitten luo.Että jos vaikka lukko pettää,niin ei ne lähde muitten luo ;).Pienet ja isot.Noh,sitä sitten en tiedä,onko se huonoa hallintaa vai mitä,kun ei tarvi käskyjäkään välttämättä,kun on opetettu ihan automaattiseksi toimintamalliksi :D
Mutta kaikkihan on käsitteellistä.Sekin,mikä on hyvää koiran hallintaa kellekkin...
Yhä edelleen.Aivan sama mitkä on vermeet,jos koiransa hallitsee.Mutta ne koirat on hallittava,kuka milläkin,mutta HALLITTAVA.
Itse nyt käytän pantaa.Ja suht leveää,tosin siksi,että ulkonäöllisesti vaan tietynlaiset silmää viehättää.Muutenhan pannan leveydellä ei ole merkitystä,kun kyse on vaan siitä,että joku verme koiralla nyt ylipäätään pakko on olla,vaikka kuinka hyvin olisi.
Mutta yhä edelleen kiinnostaisi,onko koirilla valjaita,joilla pystyy pitämään fyysisesti hyvinkin ison koiran viimekädessä.Ihan vaikka puhtaasti mielenkiinnosta.Muitahan vermeitä kun siihen on.Juu on (huomaa linkki..=D)
http://terrieri.net/index.php?main_page=product_info&products_id=5344 - canis.familiaris
Juu on (huomaa linkki..=D)
http://terrieri.net/index.php?main_page=product_info&products_id=5344joko riittää..=O
http://terrieri.net/index.php?main_page=product_info&products_id=4908 - canis.familiaris
joko riittää..=O
http://terrieri.net/index.php?main_page=product_info&products_id=4908molossi. Kaiken tehokkain on kuitenkin se tapa mistä viestitin. Veto on mahdoton juttu.
- Tötsö
molossi kirjoitti:
"No tirrit..." Ja kun lauseen loppuun katsoo,niin tietynlainen hymppähän siellä oli,josta olisi voinut jotain lauseen sävystä ymmärtää...
Mutta yhä edelleen kiinnostaisi,onko koirilla valjaita,joilla pystyy pitämään fyysisesti hyvinkin ison koiran viimekädessä.Ihan vaikka puhtaasti mielenkiinnosta.Muitahan vermeitä kun siihen on.Juu on valjaita joilla teoriassa ainakin hallitsee vaikka tavarajunan eli tuolta mm löytyy erilaisia hitec malleja http://www.rayallen.com/category/Police-Military-k9/2 vaikka sitten valjasmalli Raptor http://www.rayallen.com/fullsize/1383/402
On tupla kahvat ja kaikkea.
Kerran olen livenä vastaavat nähnyt ja pukemiseenkin menee vartti. - canis.familiaris
Tötsö kirjoitti:
Juu on valjaita joilla teoriassa ainakin hallitsee vaikka tavarajunan eli tuolta mm löytyy erilaisia hitec malleja http://www.rayallen.com/category/Police-Military-k9/2 vaikka sitten valjasmalli Raptor http://www.rayallen.com/fullsize/1383/402
Kerran olen livenä vastaavat nähnyt ja pukemiseenkin menee vartti.WTF? "kivat" sivut..=D
- putkis ei rek.
molossieionrek kirjoitti:
No tirrit nyt hallitsee vaikka villalangalla :D
Mutta kuten sanoin.Kun sen koiran kunnolla hallitsee,niin samahan mitä sillä koristeina lähinnä on.Saku nyt ei ihan ehkä ole niin iso ja vahva kuin mitä molossi tarkoittaa isolla ja vahvalla, mutta tällaiselle pikkuiselle naiselle kuitenkin aika vahva koira... ja olen kyllä pitänyt valjaista. Niistä saa hyvän tukevan otteen ja koira siirtyy helposti niistä kiinni ottamalla sinne minne sen haluaa. Ja kun tuo mun otus ottaa kierroksia kurkkarista ja kuonopanta on sille epämieluisa (ja useimmiten ei tarpeen), niin olen valjaista tykännyt. :)
Tötsö kirjoitti:
Juu on valjaita joilla teoriassa ainakin hallitsee vaikka tavarajunan eli tuolta mm löytyy erilaisia hitec malleja http://www.rayallen.com/category/Police-Military-k9/2 vaikka sitten valjasmalli Raptor http://www.rayallen.com/fullsize/1383/402
Kerran olen livenä vastaavat nähnyt ja pukemiseenkin menee vartti.Kiitos linkeistä.Noit Tötsön linkit oli kyllä aikamoiset...Että on sitten valjaitakin monenlaisia.Noh,minähän olen sanonut,että välineurheilu :D
Noista valjaista vielä sen verran,että jos jollain on kokemusta niistä ihan livenä.Että pitääkö varmasti vaikka jotain lähinnä 50 kiloa ja ylöspäinkin,eli sitä tavarajunaluokkaa :D, yhtä hyvin kuin kuonopanta.
Kiinnostaa,kun kerran noita vermeitä pohdittiin kavereitten kanssa ja kellään ei ollut tietoa silloin,että löytyykö varmasti pelittävää.Yksi oli ostanut jotkut eläinkaupan takuuvarmat,mutta niillä oli sen hinuri vienyt narun toista päätä kuin vierasta sikaa...
CF,niin joo se.Unohdin.Jos saisi jostain koe-eläimen,niin pittäis kokeilla.Ideana ainakin vaikuttaa tehokkaalta.
Ja se "huomaa linkki".Siinä oli enemmänkin huomattavaa...;)putkis ei rek. kirjoitti:
Saku nyt ei ihan ehkä ole niin iso ja vahva kuin mitä molossi tarkoittaa isolla ja vahvalla, mutta tällaiselle pikkuiselle naiselle kuitenkin aika vahva koira... ja olen kyllä pitänyt valjaista. Niistä saa hyvän tukevan otteen ja koira siirtyy helposti niistä kiinni ottamalla sinne minne sen haluaa. Ja kun tuo mun otus ottaa kierroksia kurkkarista ja kuonopanta on sille epämieluisa (ja useimmiten ei tarpeen), niin olen valjaista tykännyt. :)
On se sakukin näköjään niin iso ja vahva,ettei pysy sekään kaikilla käsissä.P*****les.
Onneksi tällaisella huonolla kouluttajallakin :D vissiin vahingossa oma koira käskystä peräänty kesken tsempaloitten(huonosti koulutetun tulos...),kun siinä mainitsemassani jupakassa toinen tuli päälle.Olis voinut päätyä aika pahasti se soppa,jos ei olisi perääntynyt,kun toisen valjaista kiinni sain ja olisi kuumissaan halunnut tosissaan puolustaa...- putkis edelleen
molossi kirjoitti:
On se sakukin näköjään niin iso ja vahva,ettei pysy sekään kaikilla käsissä.P*****les.
Onneksi tällaisella huonolla kouluttajallakin :D vissiin vahingossa oma koira käskystä peräänty kesken tsempaloitten(huonosti koulutetun tulos...),kun siinä mainitsemassani jupakassa toinen tuli päälle.Olis voinut päätyä aika pahasti se soppa,jos ei olisi perääntynyt,kun toisen valjaista kiinni sain ja olisi kuumissaan halunnut tosissaan puolustaa...Ehkä se fyysinenkään hallinta ei sitten ole vain voimasta tai vermeistä kiinni... vaan myös kehon käytöstä.
Itsellä kävi metsässä taannoin niin, että kaksi irti ollutta tirriä oli juoksi kohti räkyttäen... oma ei ole niin hanskassa, etteikö olisi vastannut, mutta onneksi oli ne valjaat, joista sai pidettyä kiinni. Ja samalla kun pitelin omaa koiraa kiinni sain mölyämällä pidettyä ne pikkukoirat poissa... omistaja sai lopulta kutsuttua koirat luokseen ja huuteli perään, että "anteeksi". Että ärsytti jälkeen päin oma kiltteys, kun automaattisesti vastasin, että "ei se mitään". Varsinkin kun oli jo toinen kerta samojen koirien kanssa... - canis.familiaris
putkis edelleen kirjoitti:
Ehkä se fyysinenkään hallinta ei sitten ole vain voimasta tai vermeistä kiinni... vaan myös kehon käytöstä.
Itsellä kävi metsässä taannoin niin, että kaksi irti ollutta tirriä oli juoksi kohti räkyttäen... oma ei ole niin hanskassa, etteikö olisi vastannut, mutta onneksi oli ne valjaat, joista sai pidettyä kiinni. Ja samalla kun pitelin omaa koiraa kiinni sain mölyämällä pidettyä ne pikkukoirat poissa... omistaja sai lopulta kutsuttua koirat luokseen ja huuteli perään, että "anteeksi". Että ärsytti jälkeen päin oma kiltteys, kun automaattisesti vastasin, että "ei se mitään". Varsinkin kun oli jo toinen kerta samojen koirien kanssa...Juu minä tarjoan sen idean jollekkin valjas valmistajalle. Sain sen pienellä lisällä soveltumaan valjaisiin....sillä pysähtyy vaikka rekka!
- kaikkiosaava
molossi kirjoitti:
Mutta yhä edelleen kiinnostaisi,onko koirilla valjaita,joilla pystyy pitämään fyysisesti hyvinkin ison koiran viimekädessä.Ihan vaikka puhtaasti mielenkiinnosta.Muitahan vermeitä kun siihen on.Villalanka on hiton hyvä,kyllä pysyy
- kaikkiosaava
kaikkiosaava kirjoitti:
Villalanka on hiton hyvä,kyllä pysyy
Tuli taas niin ristiriitainen selostus kun tirrin villalankasta lukko petti.
Jatko edelliseen - ghrtuyeuii67
ghjgjhgjkgkjkhuiio kirjoitti:
Siis "Aina se on parempi ja turvallisempi,että koira pysyy käsissä,kuin lähtee käsistä" kyllä silloin ollaan heikoilla. Jos ollaan pelkän remmin varassa hallinnassa.
pannan kuuluua aina olla kahden nikaman yli jotta vältytään niskavammoilta.
riimu ja valjaat on käytössä parempi. Vammat näkyy vasta iän mukana tullessa ja aina sitä ei edes huomaa silti.Minusta on huvittavaa ettei molossikaan saa pidettyä koiraansa . Ja silti kehuskelee koiran koulutuksellaan. Millaista lehmää sä kuljetat oikein kun on niin vaikiata pidellä ;)
Kyllä isompaakin koiraa pitää kouluttaa niin että sen voisi viedä ihan kevyelläkin vermeelle ilman että kiskoo...öö ei sitä voimalla koiraa kuljeteta..ihme meininkiä..
ei minun isokaan koira tuollain kisko että kuristuspantoja tarvin. - frida kahla
molossi kirjoitti:
Mutta yhä edelleen kiinnostaisi,onko koirilla valjaita,joilla pystyy pitämään fyysisesti hyvinkin ison koiran viimekädessä.Ihan vaikka puhtaasti mielenkiinnosta.Muitahan vermeitä kun siihen on."Oman pikku tirrini hihnan lukko petti..." Joo,hieno homma,ettei mitään tapahtunut :)
Itse taas olen omat koirani opettanut siihen,että vapaana ollessaankin on niin hyvin käsissä,ettei niille ole mitään tarvetta mennä muitten luo."
Kuljin kadulla kun remmini lukko petti ja koira menee tietenkin kävelykadulla suoraan etenpäin jatkaen matkaa (ei huomannut edes että lukko petti koska ei kisko ollenkaan)kun nämä koirat oli siinä edessä lyhyen matkan päässä. Eli en ollut missään metsässä tai muualla vaan ihan kävelykadulla liikenteen vierellä.
Hauskaa aina että oletetaan ilman tietämystä. Ei minunkaan koira ilman lupaa mene muiden luo mutta tuo tilanne tuli yhtäkkiä eli olen aikas hyvin kouluttanut koirani. Piste mulle ja koiralle. Matka oli todella lyhyt ja koirat tuli eteemme kuin tyhjästä. Ja vielä kun ei ole ihan helppokoulutteisin rotu niin hieno napakympin suoritus sanoisin. ;)
Hyvä koulutus on a ja o.
"Vai oletko sitä mieltä mieltä,että se on esim.ihan ok talutella isoa saksanpaimenta,kun koira ei ole hallinnasaa millään lailla ei EDES fyysisesti?
" No ei tuo sakemanni nyt kovin iso ole ja kyllä koira hallitaan henkisesti(hyvällä koulutuksella ja kasvatuksella loppu kädessä ei niinkään fyysisesti.
Bullmastiffikin tuonnoin tappoi ihmisen ja ei siinä remmit olisi auttanut vaan ihan henkinen vahvuus sitä kun ei ollut niin noinnhan siinä kävi. Ja jos maremma käy miehen päälle niin kyllä siinä voi miehelle käydä huonosti.
Muistan aikoinani että olin 17vuotias kun pysäytin rotikan yhdeltä mieheltä (pelästyin sikana kun koira ryntäsi mustana möykkynä ohitseni koirani ekan pikkutirrini perään joka pelästyi rotikkaa(yleensä tykkäsi isommista kun kaverinakin oli sakemanni) ja mies ei saanut pidettyä koiraansa niin nappasin sen koiran pannasta kiinni ja rotikka pysähtyi siihen kuin seinään. Sen isäntä oli silmät ymmyrkäisinä ja sanoi että olipas sulla voimaa. Itsekin hämmästyin mutta pelästyin niin että rotikka tappaa koirani ja ihmettelen että sain sen pannasta kiinni. Ihme juttu se oli kaiken kaikkiaan.
mutta tosiaan minusta hallinta koiraan tulee ihan muuta kautta kuin voimasta. - fridakahla
frida kahla kirjoitti:
Itse taas olen omat koirani opettanut siihen,että vapaana ollessaankin on niin hyvin käsissä,ettei niille ole mitään tarvetta mennä muitten luo."
Kuljin kadulla kun remmini lukko petti ja koira menee tietenkin kävelykadulla suoraan etenpäin jatkaen matkaa (ei huomannut edes että lukko petti koska ei kisko ollenkaan)kun nämä koirat oli siinä edessä lyhyen matkan päässä. Eli en ollut missään metsässä tai muualla vaan ihan kävelykadulla liikenteen vierellä.
Hauskaa aina että oletetaan ilman tietämystä. Ei minunkaan koira ilman lupaa mene muiden luo mutta tuo tilanne tuli yhtäkkiä eli olen aikas hyvin kouluttanut koirani. Piste mulle ja koiralle. Matka oli todella lyhyt ja koirat tuli eteemme kuin tyhjästä. Ja vielä kun ei ole ihan helppokoulutteisin rotu niin hieno napakympin suoritus sanoisin. ;)
Hyvä koulutus on a ja o.
"Vai oletko sitä mieltä mieltä,että se on esim.ihan ok talutella isoa saksanpaimenta,kun koira ei ole hallinnasaa millään lailla ei EDES fyysisesti?
" No ei tuo sakemanni nyt kovin iso ole ja kyllä koira hallitaan henkisesti(hyvällä koulutuksella ja kasvatuksella loppu kädessä ei niinkään fyysisesti.
Bullmastiffikin tuonnoin tappoi ihmisen ja ei siinä remmit olisi auttanut vaan ihan henkinen vahvuus sitä kun ei ollut niin noinnhan siinä kävi. Ja jos maremma käy miehen päälle niin kyllä siinä voi miehelle käydä huonosti.
Muistan aikoinani että olin 17vuotias kun pysäytin rotikan yhdeltä mieheltä (pelästyin sikana kun koira ryntäsi mustana möykkynä ohitseni koirani ekan pikkutirrini perään joka pelästyi rotikkaa(yleensä tykkäsi isommista kun kaverinakin oli sakemanni) ja mies ei saanut pidettyä koiraansa niin nappasin sen koiran pannasta kiinni ja rotikka pysähtyi siihen kuin seinään. Sen isäntä oli silmät ymmyrkäisinä ja sanoi että olipas sulla voimaa. Itsekin hämmästyin mutta pelästyin niin että rotikka tappaa koirani ja ihmettelen että sain sen pannasta kiinni. Ihme juttu se oli kaiken kaikkiaan.
mutta tosiaan minusta hallinta koiraan tulee ihan muuta kautta kuin voimasta.Lisään vielä että olin hentonen 17vuotias ja painoin 52kiloa eli en paljon tuota rotikkaa enempää ;)
ghrtuyeuii67 kirjoitti:
Minusta on huvittavaa ettei molossikaan saa pidettyä koiraansa . Ja silti kehuskelee koiran koulutuksellaan. Millaista lehmää sä kuljetat oikein kun on niin vaikiata pidellä ;)
Kyllä isompaakin koiraa pitää kouluttaa niin että sen voisi viedä ihan kevyelläkin vermeelle ilman että kiskoo...öö ei sitä voimalla koiraa kuljeteta..ihme meininkiä..
ei minun isokaan koira tuollain kisko että kuristuspantoja tarvin.Luetun ymmärtäminen hakusessa?
Mistä sinä niin päättelit,etten saa koiriani pidettyä tai jollain lailla vaikia pidellä?- Valjaat...
molossi kirjoitti:
Mutta yhä edelleen kiinnostaisi,onko koirilla valjaita,joilla pystyy pitämään fyysisesti hyvinkin ison koiran viimekädessä.Ihan vaikka puhtaasti mielenkiinnosta.Muitahan vermeitä kun siihen on.No halti reaktiovaljailla pystyy aika hyvin pitelemään ison koiran. Pystyy se niillä kovemmin kiskomaan kuin kuonopannalla, mutta suht. hyvin pystyy näilläkin pitelemään, ja on miellyttävemmät päällä kuin kuonopanta.
http://www.youtube.com/watch?v=HuPeN85smMM - Valjaat...
Valjaat... kirjoitti:
No halti reaktiovaljailla pystyy aika hyvin pitelemään ison koiran. Pystyy se niillä kovemmin kiskomaan kuin kuonopannalla, mutta suht. hyvin pystyy näilläkin pitelemään, ja on miellyttävemmät päällä kuin kuonopanta.
http://www.youtube.com/watch?v=HuPeN85smMMOho.. tuohon oliki jo vinkattu sulle samoista valjaista, en huomannut. :) Mutta siis vielä sen verran noista halti valjaista, että kyllä siihenkin tarvii oman "tekniikan" että saa pysäytettyä niillä koiran, ja aika riski pitää olla. Ei mulla ole mistään jättikokoisista kokemusta, mutta oma koira on isohko eli vähän reilu 30 kg ja olen sitä sekä kuonopannalla, että näillä valjailla talutellut, ja tämä on nyt vain mun kokemus, että melko hyvät on nämä halti valjaat. Kyllä oma koira tosin kuunteleekin, eli ei nyt ihan hulluna riehu ja kisko, joten en tiedä miten sitten jonkun raivopäisenä riehuvan jättikokoisen kanssa kävis.. Ei varmaan hirmu hyvin. :/
frida kahla kirjoitti:
Hyvä koulutus on a ja o.
mutta tosiaan minusta hallinta koiraan tulee ihan muuta kautta kuin voimasta.Niin mitä oletetaan?Minä en olettanut mitään,kerroin vaan miten omani toimii.Ja jos vastaan tulisi,niin ne väistäisi.
Bullmastiffista sen verran,että tiedän kyseisen tapauksen.Se oli sen laatuinen soppa,myös itse tilanteeltaan,että siinä petti koko homma.Erittäin valitettava,ja monen asian summa,jo vuosien takaa.
"mutta tosiaan..." aivan samaa mieltä,josta olen usein maininnut.Valitettavasti(eiköhän jo se lööppien määräkin kerro jotain,mitä on hyökänneistä koirista,saati tuolla ulkona näkyvät rähjäävät koirat ja vetävät),näin vain ei kaikilla ole,että koirat on täysin henkisesti hallinnassa.Siksi viimekädessä se rotu olisi hallittava edes fyysisesti.- fridakahla
molossi kirjoitti:
Niin mitä oletetaan?Minä en olettanut mitään,kerroin vaan miten omani toimii.Ja jos vastaan tulisi,niin ne väistäisi.
Bullmastiffista sen verran,että tiedän kyseisen tapauksen.Se oli sen laatuinen soppa,myös itse tilanteeltaan,että siinä petti koko homma.Erittäin valitettava,ja monen asian summa,jo vuosien takaa.
"mutta tosiaan..." aivan samaa mieltä,josta olen usein maininnut.Valitettavasti(eiköhän jo se lööppien määräkin kerro jotain,mitä on hyökänneistä koirista,saati tuolla ulkona näkyvät rähjäävät koirat ja vetävät),näin vain ei kaikilla ole,että koirat on täysin henkisesti hallinnassa.Siksi viimekädessä se rotu olisi hallittava edes fyysisesti.No siinä olen samaa mieltä kanssasi että kaikille ei varsinkaan isoa koiraa suosisi. Koira pitää hallita. Ja opettaa myös provosoimattomuuteen ja provosoitumattomuuteen.
Ja jos hallinta on huonossa jamassa niin mieluimmin sitten pikkukoira ja seurakoira sellainen.
Isoa ei silloin missään nimessä sillä jos koira pääsee irti niin silloin ihmiset että pikkukoirat on vaarassa. (kuten nyt on käynyt ikävästi monelle pikkukoiralle että isompi hyökkää suoraan puremaan vaikka toinen menee karkuun tai vain ohitse provosoimatta edes tai on sylissä kuten tytöllä oli kun berhardilanen tappoi sen)
Oletukseen mitä tulee..niin selvitin lisää tilannetta vain ja tuntui olettamukselta..jos ei ollut niin anteheksi. ;) - ytutui7ui67i67
putkis edelleen kirjoitti:
Ehkä se fyysinenkään hallinta ei sitten ole vain voimasta tai vermeistä kiinni... vaan myös kehon käytöstä.
Itsellä kävi metsässä taannoin niin, että kaksi irti ollutta tirriä oli juoksi kohti räkyttäen... oma ei ole niin hanskassa, etteikö olisi vastannut, mutta onneksi oli ne valjaat, joista sai pidettyä kiinni. Ja samalla kun pitelin omaa koiraa kiinni sain mölyämällä pidettyä ne pikkukoirat poissa... omistaja sai lopulta kutsuttua koirat luokseen ja huuteli perään, että "anteeksi". Että ärsytti jälkeen päin oma kiltteys, kun automaattisesti vastasin, että "ei se mitään". Varsinkin kun oli jo toinen kerta samojen koirien kanssa...Niin helpolla siihen vastaa automaattisesti että ei se mitään..itsekin joskus olisi tehnyt mieli sanoa että grr jotkut ei ymmärrä että asettaa koiransa tai muut koirat vaaraan jos se on hallitsematon tai ei opeta olemaan provosoitumatta helpolla tai provosoimatta. :(
Itse käytän valjaita ja joskus kun menee veneellä niin tirrini(hauska nimitys) putosi paatista oli tosi näppärä nostaa valjaista takaisin veneeseen. Oli kuin korkki joka pullahti pintaan. pieni kevennys..mutta näppärää tosiaan- mukava kahva mistä nostaa koira :) Tosin veneeseen kuuluisi laittaa pelastusliivit koirallekin joka nyt sattui puuttumaan..kun en ollut vielä niitä hankkinut. hyi minua.. ;) fridakahla kirjoitti:
No siinä olen samaa mieltä kanssasi että kaikille ei varsinkaan isoa koiraa suosisi. Koira pitää hallita. Ja opettaa myös provosoimattomuuteen ja provosoitumattomuuteen.
Ja jos hallinta on huonossa jamassa niin mieluimmin sitten pikkukoira ja seurakoira sellainen.
Isoa ei silloin missään nimessä sillä jos koira pääsee irti niin silloin ihmiset että pikkukoirat on vaarassa. (kuten nyt on käynyt ikävästi monelle pikkukoiralle että isompi hyökkää suoraan puremaan vaikka toinen menee karkuun tai vain ohitse provosoimatta edes tai on sylissä kuten tytöllä oli kun berhardilanen tappoi sen)
Oletukseen mitä tulee..niin selvitin lisää tilannetta vain ja tuntui olettamukselta..jos ei ollut niin anteheksi. ;)No nyt puhutaan jo kumpikin siitä aidasta,eikä toinen aidasta ja toinen aidanseipäästä :D
Eli ihan samaa mieltä ollaan.
"Ja jos hallinta..." Aivan.Minulle on muutamakin(fiksu :D )kääppänäystäväni sanonut,ettei ikinä voisi ottaa isoa koiraa,kun ei pystyisi sitä oikein kasvattamaan,että pärjäisi sen kanssa,eikä edes fyysisesti ole edellytyksiä,saati haluakaan.
Yhden lekurin kanssa tuosta kerran keskusteltiin,kun oli aika "masis" kun nykypäivänä joutuvat paikkaamaan koiria(yleensä pieniä) noitten käsistä lähteneitten jäljiltä jokusiakin :( .Kaikki ei suinkaan tule julkisuuteen.Eli puhetta siinäkin oli,´kuinka tärkeää olisi valita sopiva rotu ja edes jollain lailla se viimekädessä pystyä pitämään käsissä.Heidän työssään myös paljon näkee,ja usein isoille(kuin pienillekkin)nykypäivänä joudutaan hoitojen ajaksi laittamaan koppa nokkaan,kun hallinnassa ei kaikki vaan valitettavasti ole.
"Oletukseen..." Oletusta joskus puolin ja toisin,sattuuhan sitä.Itse myös mielelläni tarvittaessa selvennän,jos joku jää teksteistäni epäselväksi.Ettei kuva jää vaikka vahingossa ihan vääränlaiseksi.- hyvä tieto
molossi kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen hakusessa?
Mistä sinä niin päättelit,etten saa koiriani pidettyä tai jollain lailla vaikia pidellä?sillees henkien tasossa villalankalla....niin määkiin tee välil pyssyy välil taas lanka napsahtaa poikki
- fridakahla
molossi kirjoitti:
No nyt puhutaan jo kumpikin siitä aidasta,eikä toinen aidasta ja toinen aidanseipäästä :D
Eli ihan samaa mieltä ollaan.
"Ja jos hallinta..." Aivan.Minulle on muutamakin(fiksu :D )kääppänäystäväni sanonut,ettei ikinä voisi ottaa isoa koiraa,kun ei pystyisi sitä oikein kasvattamaan,että pärjäisi sen kanssa,eikä edes fyysisesti ole edellytyksiä,saati haluakaan.
Yhden lekurin kanssa tuosta kerran keskusteltiin,kun oli aika "masis" kun nykypäivänä joutuvat paikkaamaan koiria(yleensä pieniä) noitten käsistä lähteneitten jäljiltä jokusiakin :( .Kaikki ei suinkaan tule julkisuuteen.Eli puhetta siinäkin oli,´kuinka tärkeää olisi valita sopiva rotu ja edes jollain lailla se viimekädessä pystyä pitämään käsissä.Heidän työssään myös paljon näkee,ja usein isoille(kuin pienillekkin)nykypäivänä joudutaan hoitojen ajaksi laittamaan koppa nokkaan,kun hallinnassa ei kaikki vaan valitettavasti ole.
"Oletukseen..." Oletusta joskus puolin ja toisin,sattuuhan sitä.Itse myös mielelläni tarvittaessa selvennän,jos joku jää teksteistäni epäselväksi.Ettei kuva jää vaikka vahingossa ihan vääränlaiseksi.nii in ehkä tässä on väärinkäsityksiä hieman tullut kun kirjoitettua eikä puhuttua tekstiä ole..paljolti lienemme samoilla kantimillakin :)
Näissä keskusteluissa lähtee välillä mopo väärään suuntaan. ;) - kertokaa muilleki
molossi kirjoitti:
Niin mitä oletetaan?Minä en olettanut mitään,kerroin vaan miten omani toimii.Ja jos vastaan tulisi,niin ne väistäisi.
"mutta tosiaan..." aivan samaa mieltä,josta olen usein maininnut.Valitettavasti(eiköhän jo se lööppien määräkin kerro jotain,mitä on hyökänneistä koirista,saati tuolla ulkona näkyvät rähjäävät koirat ja vetävät),näin vain ei kaikilla ole,että koirat on täysin henkisesti hallinnassa.Siksi viimekädessä se rotu olisi hallittava edes fyysisesti.mikä tää bullmastiffi juttu on????????
- sanokaas sitä
molossi kirjoitti:
Kiitos linkeistä.Noit Tötsön linkit oli kyllä aikamoiset...Että on sitten valjaitakin monenlaisia.Noh,minähän olen sanonut,että välineurheilu :D
Noista valjaista vielä sen verran,että jos jollain on kokemusta niistä ihan livenä.Että pitääkö varmasti vaikka jotain lähinnä 50 kiloa ja ylöspäinkin,eli sitä tavarajunaluokkaa :D, yhtä hyvin kuin kuonopanta.
Kiinnostaa,kun kerran noita vermeitä pohdittiin kavereitten kanssa ja kellään ei ollut tietoa silloin,että löytyykö varmasti pelittävää.Yksi oli ostanut jotkut eläinkaupan takuuvarmat,mutta niillä oli sen hinuri vienyt narun toista päätä kuin vierasta sikaa...
CF,niin joo se.Unohdin.Jos saisi jostain koe-eläimen,niin pittäis kokeilla.Ideana ainakin vaikuttaa tehokkaalta.
Ja se "huomaa linkki".Siinä oli enemmänkin huomattavaa...;)Hirveetä kuin on salaperäistä
- ajatteles sitä
kertokaa muilleki kirjoitti:
mikä tää bullmastiffi juttu on????????
Tuo on selvää .Lehmähän siinä villalankassa vetää!!
- Päkä5
ajatteles sitä kirjoitti:
Menes jo ottamaan pienet päikkärit, jos helpottais. Ei sul kaikki lepakot tornis taida olla.
ajattes sitä ja muut sivupersoonas. - ammmuuuuu
ajatteles sitä kirjoitti:
ei lehmät vejä. ne lentää. ei siinä villalangat pitele kun oikeen lehmä siivilleen heittäytyy!
- canis.familiaris
joko riittää..=O
http://terrieri.net/index.php?main_page=product_info&products_id=4908Terrieri.net on surkea paikka. Ei vastata puheluihin, ekä sp.-tiedusteluihin jotka koskevat tilausta. Miksi sitten pitää sivuja?? Outo paikka.
- Tötsö
Joutuu nyt ghrtuyeuii67 kysymään että milläpäs ulkoiluttaisit alkuun esim kohtuu kokoista KV,tä joka vaikkapa on peloagressiivinen tai "opetettu"rasistiksi tai ei ole opetettu alkuunkaan mihinkään, ihan suoraan vaan niillä kevyillä vermeillä ja intuitiollako?
Tilanteen haltuun saamiseen tarvitsee ainakin osaa näistä lähes varmasti A)tekniikkaa B)koulutuspantaa C)kuonopantaa D)reaktiovaljaita E)joskus jopa voimaa pidellä.F)ääritapauksessa jopa kuonokoppaa Pelkkä hyvätahto ja sormihallinta ei aina riitä,joten välineitäkin joutuu vähän valitsemaan.
Kaikki mitä kadulla näkee riekkumassa ei välttämättä ole sen kyseisen ohjaajan aikaan saannoksia,mikä on hyvä muistaa .Kannattaa vähän katsoa aina ohjaajan kehonkieltä se monesti kertoo onko yritystä ja korjaustoimia menossa.Sitten vasta kiinnittää huomiota välineisiin ja niiden arvosteluun, sitten voi jopa arvostella ohjaajaakin jos ei tuloksia näy.- aave
henkien tasolla,koirakouluttaja polskuttaa,siin viel vermeet, ei tu mittää
- nukkumatti odottaa
aave kirjoitti:
henkien tasolla,koirakouluttaja polskuttaa,siin viel vermeet, ei tu mittää
kipaseppas nukkumaan välillä.
- ghrtuyeuii67
onpas sinulla huonosti asiat..ehkä sinun kannattaisi aatella hieman pienempää koiraa. ;) Ei minulla ole ollut ongelmia 40kiloisten koirien kuljettamisessa ja ihmettelen kyllä moista jos toisilla on...?
Kummallista todella paljon remmirähjää ja huonoa hallittavuutta nykyisin.. :(
A) johtajuus B)koulutus C)sosiaalistaminen (ei provosoi ei provosoidu) D) remmi koulutuksen ajaksi joko riimu tai vedonestovaljaat E) eletuntemus
Itse koulutin tutun remmirähjän intoa piukassa joka auton perään rynnivän olevan 35kg ihan ilman kuristuspantoja ja riimuakin normaali koulutuksella. Mutta jos äärimmäisen pelkoaggressiivinen(toivottavasti olet siis ongelmakoirakouluttaja eikä koirat olleet sinulla pennusta asti) niin riimu käyttöön ja koulutusta.
Ei koiria voimalla kouluteta vaan taidolla. - finmillan
ghrtuyeuii67 kirjoitti:
onpas sinulla huonosti asiat..ehkä sinun kannattaisi aatella hieman pienempää koiraa. ;) Ei minulla ole ollut ongelmia 40kiloisten koirien kuljettamisessa ja ihmettelen kyllä moista jos toisilla on...?
Kummallista todella paljon remmirähjää ja huonoa hallittavuutta nykyisin.. :(
A) johtajuus B)koulutus C)sosiaalistaminen (ei provosoi ei provosoidu) D) remmi koulutuksen ajaksi joko riimu tai vedonestovaljaat E) eletuntemus
Itse koulutin tutun remmirähjän intoa piukassa joka auton perään rynnivän olevan 35kg ihan ilman kuristuspantoja ja riimuakin normaali koulutuksella. Mutta jos äärimmäisen pelkoaggressiivinen(toivottavasti olet siis ongelmakoirakouluttaja eikä koirat olleet sinulla pennusta asti) niin riimu käyttöön ja koulutusta.
Ei koiria voimalla kouluteta vaan taidolla.no älä panttaa. taidot jakoon. tee oma topiikki sillen
- ghrtuyeuii67
finmillan kirjoitti:
no älä panttaa. taidot jakoon. tee oma topiikki sillen
Eiköhän kaikilla ole tietoa noista jos hieman vaivaa nuppiansa ja lukee koulutuskirjoja ja käy tokoilemassakin..niin minäkin ihan olen opiskellut muiden neuvojen ja kokemuksen kautta kuten muutkin. Harjoittelu tekee mestarin. ;)
Ja eiköhän täällä ole noita ollut topiikkina ihan tarpeeksi asti jos ei niistä ole oppinut niin ei sitten auta mikkään. ;)
häntä pystyyn ohjelmass paljon hyvää katsokaa vaikka sitä niin minäkin yksinkertaistettua koirapsykologiaa. Parempaa ohjeistusta kuin minulta tekstin kera ja vielä kuvin esitetty ;)
- Tötsö
Nyt joutuu toteamaan saman, taitaa tuossa luetun ymmärtämisessä olemaan vähän vaikeuksia.
Kysymyksessäni on mm. lyhenne esim. ja 3 vaihoehtoa. Sen jälkeen toteamus että jotain näistä tarvitaan lähes varmasti ja vaihoehtoja 6 kpl. Lähtökohtahan on se että varmasti noissa tapauksissa tarvitaan ainakin kohtaa A ja ääritilanteissa saatetaan tarvita myös kohtaa E.
Ihan samalla lailla myös sinä esität välineiden valintaa eli riimua ja vedonestovaljaita,minulla taasen vähn eri väline vaihtoehdot esityksessä. Tai no joo reaktiovaljaat ja vedonestovaljaat vähän saman suuntainen asia.
Käytännössä siis varmaankin kuuluisa koulukunta ero.
Minun kategoriassa keskikokoinen koira on muuten 40 kg :-)
Ja viimeinen kappale ei ollut sinulle ghrtuyeuii67 vaan yleisesti.Tästä aiheesta on ollut muutamassakin ketjussa kirjoittajilta hyviä heittoja.
PS en muute ihan äkkiä ottaisi tuollasita kiraa jolla olisi nuo kolme esimerkkini ongelmaa yhtäaikaa. - canis.familiaris
Ihmeellisin topiikki ikinä!
- näillä mennään
Väärin!
Sinun jokapuolelta asioita miettivän ja kokeileva oppia lueskelee mielellään,mutta kun sitten ketjuun tulee pelkkä i t s e r i i t t o i s u u s kaveriksi se seisauttaa veretkin - täääh?
näillä mennään kirjoitti:
Väärin!
Sinun jokapuolelta asioita miettivän ja kokeileva oppia lueskelee mielellään,mutta kun sitten ketjuun tulee pelkkä i t s e r i i t t o i s u u s kaveriksi se seisauttaa veretkinpäh? missä i t s e r i i t t o i s u us???
- Sivusta lukija
On se kumma että noita puskassa rääkyjiä tulee joka palstalle sähläämään. Jos ei ole mitään asiaa ja järkijuttua, niin pysyis poissa. Piirtelis niitä miinuksia ja plussejansa vaikka kotona ruutuvihkoihis jos ei muuta ajankulua ole.
- puskarääkkä
Sivusta lukija kirjoitti:
On se kumma että noita puskassa rääkyjiä tulee joka palstalle sähläämään. Jos ei ole mitään asiaa ja järkijuttua, niin pysyis poissa. Piirtelis niitä miinuksia ja plussejansa vaikka kotona ruutuvihkoihis jos ei muuta ajankulua ole.
räääääk!
- hytuyutyuytt
puskarääkkä kirjoitti:
räääääk!
heh aihe meni jotenkin hauskaksi..elkää ottako asiaa niin vakavasti. :)
Ketjussa hyvää komiikkaa ja ihan oikeatakin teemaa ja koulutusmetodeita..lisää näitä. ;)
Minua ainakin nauratti ketju..jos myönnän että välissä hieman provoilinkin.. - keittää tollanen
täääh? kirjoitti:
päh? missä i t s e r i i t t o i s u us???
Mieti lukiessas,ei luulis olevan mahdottomuus
- hupaa tosiaan
hytuyutyuytt kirjoitti:
heh aihe meni jotenkin hauskaksi..elkää ottako asiaa niin vakavasti. :)
Ketjussa hyvää komiikkaa ja ihan oikeatakin teemaa ja koulutusmetodeita..lisää näitä. ;)
Minua ainakin nauratti ketju..jos myönnän että välissä hieman provoilinkin..Eipä voinut kun nauraa kun kiukku helpotti, onnek on teatteripohja osaa löytää huvin vaikka villavermeistä
- Tötsö
Omalta osaltani pyydän anteeksi rönsyilyjä ja muita "asiaan"liittymättömyyksiä,
Lisäksi pyydän anteeksi huonoa kirjallista ilmaisuani ja pätkivää näppäimistöäni.
Sen verran rönsyilen kuitenkin että tuosta ketjupannasta on täällä tehty joku punainen vaate ja huonon ihmisen ja koiria hallitsemattoman varma merkki.
On kuitenkin tiettyjä sessioita joissa se on pakollinen...
Samoin on muuten kuonokopan kanssa asia...
Anteeks ja kiitos.- isoisoäiti
Ottaen huomioon aiheen : kaulapanta! Ompa saatu hupasa keskustelu aikaiseksi.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073195GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351022- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831