Onko Jumala kaikkivaltias?

_o/

Jotkut ns. uskovat jaksavat jaaritella ja selittää, että Jumala on kaikkivaltias ja Hyvä.

Mitenkähän se näkyy kaikkivaltiaan (?) Jumalan teoissa täällä maailmassa? Tahtoisin kyllä todella nähdä ja tietää tämän - jos vain suinkin se on sitten mahdollista.

Jos Jumala ON kaikkivaltias, niin miksi sitten köyhyys, nälänhätä, asunnottomuus, vainot jatkuvat, edelleen?

Mun mielestä tässä jutussa ei ole oikein järkeä, jos ajatellaan asiaa meidän Jumalaan uskovien ihmisten näkökulmasta.

13

86

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >Jotkut ns. uskovat jaksavat jaaritella ja selittää, että Jumala on kaikkivaltias ja Hyvä.>

Jokainen älyllinen olento voi vetää omat johtopäätöksensä Raamatun jumalan hyvyydestä lukemalla Raamattua:

"Heidän pienet lapsensa murskataan heidän silmäinsä edessä, heidän talonsa ryöstetään, ja heidän vaimonsa raiskataan." Jesaja 13:16

Tuo jumaluus vaati jopa ihmisuhreja. Seuraavassa seitsemän syytöntä nuorukaista murhattiin ihmisuhrina jumalalle, ennen kuin tämä suostui sillä kertaa leppymään:

"Mutta kuningas otti Rispan, Aijan tyttären, kaksi poikaa, Armonin ja Mefibosetin, jotka tämä oli synnyttänyt Saulille, sekä Meerabin, Saulin tyttären, viisi poikaa, jotka tämä oli synnyttänyt Adrielille, meholalaisen Barsillain pojalle, ja luovutti heidät gibeonilaisten käsiin; ja nämä lävistivät heidät paaluihin vuorella Herran edessä, niin että ne seitsemän sortuivat kaikki yhdessä. Näin heidät surmattiin elonleikkuun ensimmäisinä päivinä, ohranleikkuun alussa. - - Tehtiin kaikki, mitä kuningas oli käskenyt. Niin Jumala leppyi maalle." (2. Sam. 21:8, 9, 14)

Olivathan esimerkiksi Hitler ja Gaddafkin ajoittain hyviä hallitsijoita heitä sokeasti totteleville. Samaa voidaan sanoa VT:n Jumalasta.

Miksi Kaikkivaltias Jumala, jolle minkään ei pitäisi olla mahdotonta, ratkaisee ongelmat ja ristiriitatilanteet viime kädessä juuri samalla tavalla kuin vallanhimoiset ihmisdiktaattoritkin ovat aina tehneet? Eikö hän universumin luojana löytäisi jotakin jalompaa, korkeampaa, uutta tapaa ratkaista asiat?
      Miksi hänen moraalinsa ei yllä edes sille tasolle kuin se oppineessa maailmassa nykyään on (esim. kuolemanrangaistukset, orjuus, naisen asema)?

• Alussahan näin ei ollut. Ei ollut köyhyyttä, nälänhätää, asunnottomuutta,vainoja ynm. pahaa. Kaikki oli hyvin, suorastaan loistavasti paratiisissa. Tämä on hyvä muistaa.
      Sitten ihminen lankesi ja rikkoi kaiken. Jouduimme lähtemään raadolliseen ja pahaan maailmaan. Mutta Jumala rakastaa edelleen ihmistä Hän lähetti Jeesuksen ihmisten pelastukseksi. Hyvä on muistaa ja painottaa että ei Jumalan olisi tarvinnut tätä tehdä, kuitenkin Hän sen teki.
      Lopussa palaamme alkutilaanteeseen, kun otamme vastaan sen Jumalan tarjoaman pelastuksen Jeesuksessa Kristuksessa.

• *juhani1965*
        >Alussahan näin ei ollut>

Genesiksen esittämä luomiskertomus on symbolinen tarina.
        Todelliset ihmiset elivät ja tekivät työtä otsansa hiessä jo tuhansia vuosia aikaisemmin kuin Raamatun ensimmäinen ihmispari oltaisiin luotu Eedeniin (Raamatun mukaan noin 6000 vuotta sitten):

http://fi.wikipedia.org/wiki/Madeleinen_kulttuuri

>Ei ollut köyhyyttä, nälänhätää, asunnottomuutta,vainoja ynm. pahaa. Kaikki oli hyvin, suorastaan loistavasti paratiisissa.>

Tällainen mielikuvituksellinen Kulta-Aika esiintyy monissa eri kulttuureissa muistuttamassa ihmisen naiivista toiveajattelusta; ajasta äidin kohdussa, jolloin ei vielä tarvinnut kohdata maailman epävarmuutta ja todellisen elämän haasteita:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kulta-aika

>Mutta Jumala rakastaa edelleen ihmistä Hän lähetti Jeesuksen ihmisten pelastukseksi>

Jeesuksen, joka lupasi palata seuraajiensa omana elinaikana, mutta jätti palaamatta:

"Ja kun TEITÄ vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: TE ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee." - Matteus 10:23

• demon_of_dawn kirjoitti:

*juhani1965*
        >Alussahan näin ei ollut>

Genesiksen esittämä luomiskertomus on symbolinen tarina.
        Todelliset ihmiset elivät ja tekivät työtä otsansa hiessä jo tuhansia vuosia aikaisemmin kuin Raamatun ensimmäinen ihmispari oltaisiin luotu Eedeniin (Raamatun mukaan noin 6000 vuotta sitten):

http://fi.wikipedia.org/wiki/Madeleinen_kulttuuri

>Ei ollut köyhyyttä, nälänhätää, asunnottomuutta,vainoja ynm. pahaa. Kaikki oli hyvin, suorastaan loistavasti paratiisissa.>

Tällainen mielikuvituksellinen Kulta-Aika esiintyy monissa eri kulttuureissa muistuttamassa ihmisen naiivista toiveajattelusta; ajasta äidin kohdussa, jolloin ei vielä tarvinnut kohdata maailman epävarmuutta ja todellisen elämän haasteita:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kulta-aika

>Mutta Jumala rakastaa edelleen ihmistä Hän lähetti Jeesuksen ihmisten pelastukseksi>

Jeesuksen, joka lupasi palata seuraajiensa omana elinaikana, mutta jätti palaamatta:

"Ja kun TEITÄ vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: TE ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee." - Matteus 10:23

"Genesiksen esittämä luomiskertomus on symbolinen tarina.
        Todelliset ihmiset elivät ja tekivät työtä otsansa hiessä jo tuhansia vuosia aikaisemmin kuin Raamatun ensimmäinen ihmispari oltaisiin luotu Eedeniin (Raamatun mukaan noin 6000 vuotta sitten)"

Näkökanta kysymys, itse uskon luomiskertomuksen olevan tosi. Luomispäivien ajallinen pituus sen sijaan on enemmän arvoituksellinen. Toisaalta ei Raamatun olekkaan tarkoitus olla geologian tai biologian oppikirja.

"Ja kun TEITÄ vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: TE ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee." - Matteus 10:23"

Tämä onkin haastellinen kohta, paljon se on ihmisiä askaruttanut läpi vuosisatojen. Jotkut ovat nähneet siinä lupauksen Pyhän Hengen tulosta, joka sitten helluntaina tulikin. Toisaalta Jeesuksen lähetystyö jäi kesken juutalaisten parissa, kun he käänsivät selän Jeesukselle. Lopunaikoina tämä työ pääsee aivan uudella tavalla tuottamaan hedelmää.
        Itse näen tässä myös sen ajattoman totuuden, että kristityn on hyvä olla joka hetki valveilla ja odottaa Jeesuksen paluuta. Jeesus itse sanoi, että tarkkaa aikaa Hänen palulleen ei ole tarvis ihmisten tietää, sitä vastoin Hän painotti usein valveilla olon tärkeyttä.

• juhani1965 kirjoitti:

"Genesiksen esittämä luomiskertomus on symbolinen tarina.
        Todelliset ihmiset elivät ja tekivät työtä otsansa hiessä jo tuhansia vuosia aikaisemmin kuin Raamatun ensimmäinen ihmispari oltaisiin luotu Eedeniin (Raamatun mukaan noin 6000 vuotta sitten)"

Näkökanta kysymys, itse uskon luomiskertomuksen olevan tosi. Luomispäivien ajallinen pituus sen sijaan on enemmän arvoituksellinen. Toisaalta ei Raamatun olekkaan tarkoitus olla geologian tai biologian oppikirja.

"Ja kun TEITÄ vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: TE ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee." - Matteus 10:23"

Tämä onkin haastellinen kohta, paljon se on ihmisiä askaruttanut läpi vuosisatojen. Jotkut ovat nähneet siinä lupauksen Pyhän Hengen tulosta, joka sitten helluntaina tulikin. Toisaalta Jeesuksen lähetystyö jäi kesken juutalaisten parissa, kun he käänsivät selän Jeesukselle. Lopunaikoina tämä työ pääsee aivan uudella tavalla tuottamaan hedelmää.
        Itse näen tässä myös sen ajattoman totuuden, että kristityn on hyvä olla joka hetki valveilla ja odottaa Jeesuksen paluuta. Jeesus itse sanoi, että tarkkaa aikaa Hänen palulleen ei ole tarvis ihmisten tietää, sitä vastoin Hän painotti usein valveilla olon tärkeyttä.

*juhani1965*
        >Matteus 10:23 Tämä onkin haastellinen kohta>

Ei siinä ole mitään haasteellista, kun vain lukee rehellisesti, mitä tekstissä sanotaan. Keille Jeesus tuossa puhui? Keille hän osoitti sanansa, lupauksensa?

Jos sinä olisit elänyt tuolloin ja ollut mukana tuossa kuulijajoukossa kuulolla, niin miten itse olisit ymmärtänyt, kun Jeesus sanoi: "totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee."?

Olisitko sinä ymmärtänyt, että Jeesus puhui siinä asioista, jotka tulisivat tapahtumaan vasta monien, monien vuosisatojen kuluttua? Et.

Myös Uuden testamentin kirjoittajat ymmärsivät asian juuri niin kuin kuka tahansa kuulija olisi nuo lupaukset ymmärtänyt: että ne koskivat heitä itseään, heidän aikalaisiaan. Heidän omaa aikaansa. Tässä Paavalin näyte siitä, miten hän oli asian ymmärtänyt:

"Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen" - 1. Tess. 4:15

Ja tässä Johanneksen näyte omasta ymmärryksestään:

"Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika." - 1. Joh. 2:18

• raamattu on satua

Vanha klisee, mutta menkööt.

Jos jumala voi tehdä mitän vaan niin voiko jumala luoda niin painavan kiven ettei pysty itse sitä nostamaan?

• _o/

: )

no kyllähän Herralla nyt TÄMÄN VERRAN on huumorintajua!

• olen minä

Raamatun Jumala kyllä esitetään kaikkivaltiaana ja kaikkivoipana, mutta se Jumala mihin minä uskon ei ole kaikkivaltias ja kaikkivoipa. On siis olemassa muunlaistakin jumaluutta kuin Raamatun/kristinuskon opettamaa.

Jos olet valmis etsimään oman totuuden jumaluudesta ja Jumalasta, etsi sitä muualtakin kuin Raamatusta. Raamattu on vain muutamien ihmisten kokemus siitä mitä Jumala on. Todellinen Jumala ei vaadi sinua uskomaan mihinkään mihin joku muu uskoo, joten jumaluuden ei tarvitse olla sama asia sinulle kuin se on jollekin muulle. Sinä itse tiedät parhaiten mitä Jumala on sinulle. Jos jokin opetus on ristiriidassa itsesi kanssa ohita se. Ei ole tarvetta ottaa mitään omaksi totuudeksi, mitä opetetaan. Etsi siis oma totuutesi niin tulet tietämään kaiken mitä tarvitset Jumalasta ja sen olemuksesta. Kaikki vastaukset ovat lopulta sinussa itsessäsi, ei itsesi ulkopuolella.

Tässä eräs kirja, Keskusteluja Jumalan kanssa (kirjoittaja Neale Donald Walsch), joka voi auttaa sinua tutkimaan lisää esittämääsi kysymystä ja monia muitakin kysymyksiä joita yleensä esitetään Jumalasta, elämästä, ihmisyydestä jne.

Onnea matkallesi oman totuuden löytämiseen!

• _o/

Kiitos vaan Onnentoivotuksesta Oman Totuuden löytämisen tiellä, mutta uskon että Oman Itsekkään Minän tien - olen katsonut jo riittävän pitkälle läpi - en todellakaan usko Itse Kehitettyyn Totuuteen, kaikkihan näitä tällaisia voivat keksiä, jos haluavat.

Ehdottamasi kirja "Keskusteluja Jumalan Kanssa" on sen verran tuttu että ostin aikoinaan siitä tehdyn elokuvan, ja muistan että mielikuva joka minulla siitä on, että kuva ei ole oikein totuudenmukainen ja EI VAKUUTA. Joten - >

Raamatun Jumala on mun mielestäni suurinta mikä On Olemassa, perusteluja :

- Noin 2KAKSI miljardia ihmistä uskoo raamatun Jumalaan, joten IsoKirja, ja siihen uskovat, EIVÄT VOI olla kaikki väärässä.

- Raamatun Jumala tuli Ihmiseksi, ihmisten keskelle - lihaa ja verta olevaksi Jumalaksi meidän ihmisten joukkoon, ja ANTOI HENKENSÄ meidän ihmisten ELÄMÄN PUOLESTA. Mistään, ei MISTÄÄN MUUSTA uskonkappaleesta maan päällä löydy vastaavaa.

Jos pystyt nim. "olen minä" kumoamaan, tai löytämään täältä maan päältä jotain parempaa, tai vahvempaa, tai USKOTTAVAMPAA JA VAKUUTTAVAMPAA uskonkappaletta, niin hattua nostan sulle.

Siunausta!

• olen minä

Kiitos Sinulle ja siunausta matkallesi.

Oman totuuteni olen löytänyt mutta sitä ei löydy mistään yhdestä kirjasta, sillä mitkään sanat eivät voi kertoa perimmäistä totuutta. Kaikki kirjat ovat vain minulle viitauksia siihen mitä on. Keskusteluja Jumalan kanssa -kirja on mielestäni erittäin onnistunut keskustelu Jumalan kanssa, mutta on monia muitakin. (Elokuva mihin viittaat, ja jonka olen itsekin nähnyt on henkilökuvaus ja mielestäni se ei kerro mitään kirjan sisällöstä, mutta elokuvallakin on oma sanomansa joka on enemminkin jatke kirjalle. Itsenään elokuva ei kerro varsinaisesti mitään kirjasta.)

Jotkut kirjoitukset ja oivallukset osaavat viitata kokonaisemmin ja minun sielun tietäni puhutellen, näin on varmasti kaikkien kanssa. Jokainen löytää itselleen sopivat vastaukset juuri siihen hetkeen, jotta kasvu voi jatkua. Luotan siihen että kaikki on juuri niin kuin pitääkin, on aina ollut ja tulee aina olemaan, sillä mitään pelättävää ei ole kuin erillisyyden harhassa, joka on ihmismielen luomaa. Jokainen kulkee oman polkunsa ja on aina suojeltu ja yhtä rakastettu. Näin suuri on Jumalan rakkaus kaikille meille.

Minä en ole tullut kumoamaan mitään, vaan löytämään itseni, sen kuka todella olen. Matkallani minun ei tarvitse kumota sinua tai ketään muutakaan. Jeesus on eräs sydäntäni lähellä oleva kuten on moni muukin, sillä kaikki ovat yhtä. Olen varmasti yhtä vakuuttunut tästä kuin sinäkin olet omasta uskostasi. Ja hyvä niin. Matka siis jatkuu kuten se on aina jatkunut ja tulee aina jatkumaan. Olemme mitä parhaimmalla matkalla kokemaan sen keitä todella olemme. Se on suuremmoinen matka muistamiseen. Toivon kaikkea hyvää sinulle.

Ystävänpäiväterveisin, olen minä

• Täyttä Totuutta:

Jumala Jeesuksessa on Kaikkivaltias ja Hyvä, mutta maa on annettu ihmisten hallintaan, jotka voivat rakastaa ja tehdä joko Herran Jeesuksen tai hänen Vastustajansa tahtoa. Jumala vetää tähän: "Rakasta Herraa Jeesusta kaikesta sydämestäsi ja sielustasi ja mielestäsi, ja lähimmäistä niinkuin itseäsi!" Eikö Jumala Jeesuksessa olekin Hyvä ja Kaikkivaltiaana on vielä jättänyt ihmisille valinnanvapauden, hallelujah!

• _./

Ja tiesi Kaikkivaltiudessaan että TIETENKIN ihminen lankeaa.

Jumalahan on luonut kaiken? Lankeamisen mahdollisuudenkin? Vai?

• _o/

Kun mietin tuota ensimmäistä lausettasi , niin Jumala Jeesuksessa on kaikkivaltias, mutta entäs sitten se, mikä jää ulkopuolelle Jeesuksesta?

"Ulkopuolella ovat koirat, huorintekijät ja murhaajat, ja kaikki jotka valhetta rakastavat ja tekevät."

Tämä yhtälö Jumalan kaikkivaltiuden kanssa nyt ei vaan jotensakin toimi, koska AINA on niitä jotka kiukuttelevat Jumalalle, niinkuin minäkin=), ja jos sitten kiukuttelu jatkuu riittävän pitkälle, ja ihminen antaa pesää sille, siis vallan, tai maaperää, niin SILLOIN tämä muuttuu meissä pahaksi, elikkä silloin ihminen ns. kumartaa viholliselle saatanalle.

En vain ymmärrä oikein sitä, että miksi oikein Jumala kaikkivaltiudessaan sallii niin paljon, vallastaan persoonallisen pahan käyttöön?

Ja kysymykseni kuuluu edelleen:

Mikä oikein on pahan olemus?
        Mistä se sikisi maailmankaikkeuteen?
        Tarvitseeko hyvä Jumala pahan, jotta itse erottuisi?

En ymmärrä. Kiitos! Jos joku ymmärtää!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. PropsApp Koodi

Haluatko ansaita ja kilpailla fiksusti samalla kun seuraat urheilua? Props tekee sen mahdolliseksi. Sovelluksessa pääset
      2
      3823
    2. Persut yrittävät epätoivon vimmalla

kiertää häirintä asian https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5389f072-60d9-4ef8-aa7b-c11f0eda66cf jonka muut puolueet a
      Maailman menoa
      103
      3455
    3. Taas nuoren kuolema

Vasunmäentiellä paha onnettomuus. Nuori nainen menehtyi. Niiin sydäntä riipaisevaa 😭
      Lapua
      79
      3125
    4. "Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"

Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin
      Maailman menoa
      99
      3065
    5. IL: "Kyykyttämistä, alistamista, painostamista, huutamista ja tiuskimista SDP:n

eduskuntaryhmässä." Häirintäkohu puolueen ympärillä paisuu. Iltalehden haastattelemien SDP-lähteiden mukaan eduskunta-
      Maailman menoa
      62
      2733
    6. Riikka runnoo: konkursseja eniten 30 vuoteen

Vuonna 2025 Suomessa haettiin konkurssiin yhteensä 3 906 yritystä. Konkurssiluku oli suurin sitten vuoden 1996.
      Maailman menoa
      96
      2531
    7. Ahdistelu ongelmaa vain vasemmistossa - ei oikeiston edustajissa

Mutta demarit ovat tunnetusti sivistymättömiä, ja vähemmän fiksuja.
      Maailman menoa
      23
      2234
    8. Elikkäs persuissa ovat pahimmat häiriköijät

Koska sieltä tuli kaikkein kovin ulahdus. Persujen peesissä seuraa kokoomus js hajuraon päässä röhkii kepulaiset. Olipa
      Maailman menoa
      47
      2118
    9. Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä

Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma
      Maailman menoa
      19
      1939
    10. Jari Sillanpää isossa leikkauksessa - Paljastaa, mitä uralle tapahtuu!

Palaako Siltsu keikoille? Artisti, ex-tangokuningas Jari Sillanpää on ollut lonkkaleikkauksessa ja kotiinpaluu on edessä
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1584
    Aihe