Lestadiolaisperhe ja katkera äiti

Nainen itsekin

Minä haluan kertoa teille tarinani, jotta jokainen nainen miettisi mitä tekee elämällään. Ajatelkaa hyvät naiset omilla aivoilla, älkää antako kenenkään muun päättää teidän elämästänne. Jumala on rakkaus ja se rakkaus haluaa pelkästään hyvää. Jumala on antanut ihmiselle aivot, jotta niitä käytettäisiin.

Olen 12 lapsisen perheen lapsi. Me olemme kaikki syntyneet 16 vuoden sisällä. Olemme nyt kaikki aikuisia. Haluan kertoa millaista oli meidän elämämme, kun olimme lapsia.

Isämme oli passiivinen ihminen. Hän ei osallistunut millään tavalla lapsien hoitoon tai asioihin, jotka liittyivät lapsiin. Opimme hyvin varhaisessa vaiheessa, että tämä "isäksi" kutsuma henkilö oli otuts, joka vaelteli talossamme, mutta häneen ei ollut muuta kontaktia. Useimmiten hän makasi sängyllä lukien lehteä. Isä oli olemassa, mutta hän ei ollut koskana läsnä meidän tarpeitamme varten.

Äiti oli perheen kantava voima, joka käytännössä piti kaikki ohjia käsissä. Äitin elämä oli pelkkää TYÖTÄ klo 6-22.00.

Tähän toimenkuvaan kuuluivat monenlaiset työt:
- pyykinpesu pulsaattorikoneella lähes joka päivä
- lämpimän ruuanlaitto 2 kertaa päivässä.
-lastenlaitto kouluun 5 päivänä viikossa
- siivousta, imurointia, lattianluuttuamista
- lastenvaatehuolto
- Aina pienen vauvanhoitoa: imetystä, vaipanvaihtoa ja jne
- muiden pienten lasten auttamista ruokailussa ja pukeutumisessa
- äiti leipoi kaikki perheen leivät ja pullat eli 2 vk:n välein 14 isoa ruislimppua, 13 vaaleaa leipää ja pitkoa ja pikkupullla isot määrät. (söimme pullaa joka päivä)
- lasten synttärikutsut

Lisäksi kausityöt
- heinäteko työt
- äiti keräsi suurimman osan perheen marjoista: puolukkaa, mustikkaa, mansikkaa
- äiti kutoi kotiimme mattoja
- äiti teki joskus kesämekot koulun juhliin

Tämän kaiken ohella äiti oli jatkuvasti raskaana. Äidin synnytykset ovat myös olleet aina vaikeita. vielä kuudennen lapsen kohdalla, lääkäri oli sanonut, että paikat ovat kuin ensisynnyttäjällä.

Isä ei koskaan tuonut yhtään kukkaa äidille sairaalaan tai syntymäpäivinä. Isä ei myöskään koskaan antanut yhtään lahjaa äidille. Isä oli kuin 13 lapsi äitille. Tottakai myös äitissä on syynsä, että heidän suhde ei toiminut.

Voitteko ikinä kuvitella kuinka rankkaa ja kovaa tämmöinen elämä on? Miten hän on ikinä kyennyt tekemään kaiken tämän? En voi käsittää.. kai siinä on pakko olla jumalan voima mukana.

Äitini on ollut leskenä 17 vuotta. Nyt näkyy se mitä tämä rankka elämä teki hänelle. Hänellä ei ollut koskaan aikaa nauttia elämästä, ei lapsista eikä parisuhteesta. Elämä oli pelkkää RAATAMISTA ja kidutusta jatkuvien raskauksien vuoksi. Äitillä on taloudelliset asiat hyvin ja kiva asuntoa hyvällä sijainnilla, mutta hän ei osaa nauttia elämästä. Hän on menneisyyden kärsimyksen orja. Hän on katkera vanhus, joka käyttäytyy kuin pieni lapsi.. minä, minä ja minä joka asiassa. Äitini on tarvitseva kuin lapsi. Hän tarvitsee loputtomasti rakkautta, hyväksyntää, huomiota ja kehumista. MIkään ei riitä! Hän on antanut itsensä tyhjäksi, eikä mikään enää pysty hänen sisimpäänsä täyttämään.

MInä olen aikuinen. olen joutunut tekemään paljon henkistä työtä tullakseni ehyeksi. Nykyinen kumppani on auttanut siinä paljon. Kun lapsena ei ole saanut sitä mitä olisi emotionaalisesti tarvinnut, niin se heijastuu myöhempään elämään.

Minusta jokaisen pitäisi tehdä lapsia sen verran, että pystyy heistä huolehtimaan. Olisi myös tosi tärkeätä, että perheen äiti huolehtii omasta hyvinvoinnistaan. Vanhempien onnellinen parisuhde on hyvä kasvualusta lapselle. Naisen pitää olla terveellä tavalla itsekäs. Ehkä nuorena jaksaa, mutta kyllä ne vuodet alkaa painaa. Tiedän liian monta katkeraa ison perheen äitiä.

66

5590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajattele itseäsi

      Huhhuh.

      Kuulostaa todella rankalta. Olen samaa mieltä kanssasi. Ei kenenkään pitäisi tuollaista elämää joutua elämään ja toisaalta kyllä jokaisella pitäisi olla oikeus huolehtia itsestään ja myös ajatella itseään. Pitää auttaa ensin itseään ja sitten vasta muita.

      Miettikää ihan oikeasti ihmiset millaista elämää haluatte elää.

    • kaksi lasta riittää

      "Tiedän liian monta katkeraa ison perheen äitiä."

      No niinpä tiedän minäkin. Suomen olosuhteissa ovat itse myrkkyvellinsä keittäneet. Nämä joka päivä lapsillensa pullaa syytäneet viime vuosisadan puolivälin paikkeilla Suomessa syntyneet naiset ovat itse osansa valinneet.

      Kehtaavat vielä syytellä muita ja vieroksua Afrikasta Suomeen muuttaneita musliminaisia, joilla on ollut oikeasti vaikeaa.

      • Mamukortti

        ... KÄYTETTY !!!!!

        Eikös juuri nuo mainitsemasi saa SUOMESSA kaiken ilmaiseksi vaivautumatta tai antamatta yhteiskunnalle mitään vastiketta?

        Sitäpaitsi katselet noita naisia, niin niillä on jumalattoman suuri tasaisesti ylenevä lapsilauma ympärillään ja aika usein niin hyvässä lihassa, että jopa käveleminen on vaikeata ja tapahtuu jotenkin kiemurtelemalla ja kääntelehtimällä


      • ehkäisy kunniaan
        Mamukortti kirjoitti:

        ... KÄYTETTY !!!!!

        Eikös juuri nuo mainitsemasi saa SUOMESSA kaiken ilmaiseksi vaivautumatta tai antamatta yhteiskunnalle mitään vastiketta?

        Sitäpaitsi katselet noita naisia, niin niillä on jumalattoman suuri tasaisesti ylenevä lapsilauma ympärillään ja aika usein niin hyvässä lihassa, että jopa käveleminen on vaikeata ja tapahtuu jotenkin kiemurtelemalla ja kääntelehtimällä

        Jopa käveleminen voi olla vaikeaa, jos on silvottu. Somalinaiset yleensä ovat silvottuja. Myös synnytykset ovat silvotuilla silpomisen seurauksena syntyneen arpikudoksen takia vaikeita.

        http://www.middle-east-info.org/league/somalia/fgmpictures.htm

        Somalit ja vanhalestat nostavat täsmälleen samoja lapsilisiä ja muita lapsitukia Suomessa.


      • Tuskinpa vaan
        ehkäisy kunniaan kirjoitti:

        Jopa käveleminen voi olla vaikeaa, jos on silvottu. Somalinaiset yleensä ovat silvottuja. Myös synnytykset ovat silvotuilla silpomisen seurauksena syntyneen arpikudoksen takia vaikeita.

        http://www.middle-east-info.org/league/somalia/fgmpictures.htm

        Somalit ja vanhalestat nostavat täsmälleen samoja lapsilisiä ja muita lapsitukia Suomessa.

        vanhalestat KYLLÄ maksaa ITSE asumisensa ja elämisensä.

        Millä maksaa somalialainen yksinhuoltaja asuntonsa, ellei käy töissäkään. Onko niillä joku rahasampo tai runsaudensarvi?


      • eivät maksa
        Tuskinpa vaan kirjoitti:

        vanhalestat KYLLÄ maksaa ITSE asumisensa ja elämisensä.

        Millä maksaa somalialainen yksinhuoltaja asuntonsa, ellei käy töissäkään. Onko niillä joku rahasampo tai runsaudensarvi?

        Jotkut sitten jaksavat kutsua tätä lapsilisähoitoraharumbaa itse maksamiseksi. Melkoinen on itsepetos, jos sitä itse maksamiseksi luulee.


        Kela maksaa lapsilisää alle 17-vuotiaista lapsista, jotka asuvat Suomessa. Saat lapsilisää lapsen syntymän jälkeen, seuraavasta kuusta alkaen.

        Lapsilisän määrä lapsiluvun mukaan 2012 euroa / kuukaudessa

        1. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 104,19
        2. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 115,13
        3. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 146,91
        4. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 168,27
        Jokaisesta seuraavasta lapsilisään oikeutetusta lapsesta 189,63

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020708161610HL?OpenDocument

        Vuonna 2012 kaksitoistalapsisen suomalaisperheen jokakuinen lapsilisätili on siis huikeat 2 051,54 euroa verotonta tuloa turvallisesti suoraan pankkitilille !!!

        Lisäksi usein perhe saa runsaskätisesti myös muita tukia eritoten niissä tapauksissa, joissa perheessä on alle 3-vuotias lapsi.

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110608102343HL?OpenDocument


      • Pirttiviljelijät
        Tuskinpa vaan kirjoitti:

        vanhalestat KYLLÄ maksaa ITSE asumisensa ja elämisensä.

        Millä maksaa somalialainen yksinhuoltaja asuntonsa, ellei käy töissäkään. Onko niillä joku rahasampo tai runsaudensarvi?

        Mitä lapsilisillä ja vartalonmuodoilla on tekemistä aloittajan tarinan kanssa.
        Kyllä liiat lapset ovat liikaa kenelle tahansa naiselle rotuun katsomatta.

        On myös nähtävä, että perheen elämään osallistumattomia miehiä on kaikkialla. Suomessa näitä on liiankin kanssa.


      • .........
        eivät maksa kirjoitti:

        Jotkut sitten jaksavat kutsua tätä lapsilisähoitoraharumbaa itse maksamiseksi. Melkoinen on itsepetos, jos sitä itse maksamiseksi luulee.


        Kela maksaa lapsilisää alle 17-vuotiaista lapsista, jotka asuvat Suomessa. Saat lapsilisää lapsen syntymän jälkeen, seuraavasta kuusta alkaen.

        Lapsilisän määrä lapsiluvun mukaan 2012 euroa / kuukaudessa

        1. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 104,19
        2. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 115,13
        3. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 146,91
        4. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 168,27
        Jokaisesta seuraavasta lapsilisään oikeutetusta lapsesta 189,63

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020708161610HL?OpenDocument

        Vuonna 2012 kaksitoistalapsisen suomalaisperheen jokakuinen lapsilisätili on siis huikeat 2 051,54 euroa verotonta tuloa turvallisesti suoraan pankkitilille !!!

        Lisäksi usein perhe saa runsaskätisesti myös muita tukia eritoten niissä tapauksissa, joissa perheessä on alle 3-vuotias lapsi.

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110608102343HL?OpenDocument

        Mutta jokainen euro aivan varmasti käytetään taloudessa, ja enemmänkin.


      • turhat kitinät pois.
        eivät maksa kirjoitti:

        Jotkut sitten jaksavat kutsua tätä lapsilisähoitoraharumbaa itse maksamiseksi. Melkoinen on itsepetos, jos sitä itse maksamiseksi luulee.


        Kela maksaa lapsilisää alle 17-vuotiaista lapsista, jotka asuvat Suomessa. Saat lapsilisää lapsen syntymän jälkeen, seuraavasta kuusta alkaen.

        Lapsilisän määrä lapsiluvun mukaan 2012 euroa / kuukaudessa

        1. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 104,19
        2. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 115,13
        3. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 146,91
        4. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 168,27
        Jokaisesta seuraavasta lapsilisään oikeutetusta lapsesta 189,63

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020708161610HL?OpenDocument

        Vuonna 2012 kaksitoistalapsisen suomalaisperheen jokakuinen lapsilisätili on siis huikeat 2 051,54 euroa verotonta tuloa turvallisesti suoraan pankkitilille !!!

        Lisäksi usein perhe saa runsaskätisesti myös muita tukia eritoten niissä tapauksissa, joissa perheessä on alle 3-vuotias lapsi.

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110608102343HL?OpenDocument

        Ei niillä kuule rikastumaan pääse. Noilla lapsilisillä nimittäin. Lapset ovat myös menoerä. Kuluttavat loputtomasti kenkiä, vaatteita, luistimia... Lista on loputon... Laskeppas nyt huvikses 12 kenkäparin, toppatakin, pipon, housujen hinta. Ei taida riittää. Ja siihen päälle vielä 12 parturikäyntiä.


      • Tuskinpa vaan kirjoitti:

        vanhalestat KYLLÄ maksaa ITSE asumisensa ja elämisensä.

        Millä maksaa somalialainen yksinhuoltaja asuntonsa, ellei käy töissäkään. Onko niillä joku rahasampo tai runsaudensarvi?

        Nämä niinsanotut vanhalestat tekee lapsia ihan vain lapsilisien toivossa.
        Ja saavat myös niitä niin paljon että elättävät myös itsensä, vaikka makaamalla.


      • kaksi lasta riittää
        turhat kitinät pois. kirjoitti:

        Ei niillä kuule rikastumaan pääse. Noilla lapsilisillä nimittäin. Lapset ovat myös menoerä. Kuluttavat loputtomasti kenkiä, vaatteita, luistimia... Lista on loputon... Laskeppas nyt huvikses 12 kenkäparin, toppatakin, pipon, housujen hinta. Ei taida riittää. Ja siihen päälle vielä 12 parturikäyntiä.

        Lestaperheen tapa hoitaa asioita:

        " Noilla lapsilisillä nimittäin. "

        Iskä ja äiskä ihan itse maksavat lapsensa elatuksen sosiaaliavun avulla. :=/

        " Ja siihen päälle vielä 12 parturikäyntiä. "

        Iskä ja äiskä ihan itse hoitavat lapsensa viemällä lapsensa jonkun muun hoidettavaksi.


      • ei pidä paikkaansa
        Tuskinpa vaan kirjoitti:

        vanhalestat KYLLÄ maksaa ITSE asumisensa ja elämisensä.

        Millä maksaa somalialainen yksinhuoltaja asuntonsa, ellei käy töissäkään. Onko niillä joku rahasampo tai runsaudensarvi?

        eivät kyllä maksa! Tästä on esimerkkejä ihan lähelläni. Ja kyllä täytyy sanoa, että veetuttaa, kun itse yritän jaksaa maksaa asuntolainat, laskut, elättää lapsia ja pitää itseni kunnossa. Sitten nämä pestaperheet makoilevat ja veltostuvat ja valittavat kun on TYLSÄÄ! Samalla kaikki laskut, ruuat, vuokrat, vaatteet, terveydenhoitokulut, ym kulut maksaa yhteiskunta. En voi käsittää, että nykysuomessa on mahdollista toimia koko ikänsä pelkkänä imurina, joka ottaa tuet yhteiskunnalta tekemättä päivääkään töitä.


      • näin se menee
        turhat kitinät pois. kirjoitti:

        Ei niillä kuule rikastumaan pääse. Noilla lapsilisillä nimittäin. Lapset ovat myös menoerä. Kuluttavat loputtomasti kenkiä, vaatteita, luistimia... Lista on loputon... Laskeppas nyt huvikses 12 kenkäparin, toppatakin, pipon, housujen hinta. Ei taida riittää. Ja siihen päälle vielä 12 parturikäyntiä.

        Nuo muut kulut maksaa sitten sosku!


      • 3 lasta
        eivät maksa kirjoitti:

        Jotkut sitten jaksavat kutsua tätä lapsilisähoitoraharumbaa itse maksamiseksi. Melkoinen on itsepetos, jos sitä itse maksamiseksi luulee.


        Kela maksaa lapsilisää alle 17-vuotiaista lapsista, jotka asuvat Suomessa. Saat lapsilisää lapsen syntymän jälkeen, seuraavasta kuusta alkaen.

        Lapsilisän määrä lapsiluvun mukaan 2012 euroa / kuukaudessa

        1. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 104,19
        2. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 115,13
        3. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 146,91
        4. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 168,27
        Jokaisesta seuraavasta lapsilisään oikeutetusta lapsesta 189,63

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020708161610HL?OpenDocument

        Vuonna 2012 kaksitoistalapsisen suomalaisperheen jokakuinen lapsilisätili on siis huikeat 2 051,54 euroa verotonta tuloa turvallisesti suoraan pankkitilille !!!

        Lisäksi usein perhe saa runsaskätisesti myös muita tukia eritoten niissä tapauksissa, joissa perheessä on alle 3-vuotias lapsi.

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110608102343HL?OpenDocument

        Eivät maksa nimimerkki.
        Pienenkin perheen lapset saavat samanverran lapsilisää, vaikka vanhemmat olisivat kuinka suurituloisia.

        Mutta jos olet työtön, niin lapsilisät huomioidaan tuloksi ja muut etuudet pienenevät.

        Työssä käyvässä perheessä saa lapsilisärahat ilmaiseksi, ei lasketa palkkatuloihin.

        Suurperhe myöskin työllistää, kulutus on moninkertainen.

        Yksi henkilö ei työllistä, hän saattaa kuluttaa ulkomaille lomareissuilla ( onhan se kyllä kansainvälistä avustaa muun maan työntekijöitä).

        On isonperheen äitejä jotka ovat virkeitä vielä 60 v ja myös väsyneitä, mutta niin on pieniperheisissäkin ja yksinäisissä.

        Itsestänikin tuntuu, että jopas ovat tiukilla, mutta jos omatunto on ehkäisyä vastaan, niin silloin ei voi ehkäistä.
        Jos teet omaatuntoasi vastaan, niin kohta olet masentunut ja silloin kärsii muutkin, kuin itse äiti.

        Elä ja anna toisten elää omaa elämäänsä.
        Oletko sinä nioin hyvä töissä, että olet palkkasi ansainnut, vai oletko ylipalkattu toisten kustannuksella.?


    • Viiden äippä

      Täällä suurperheenäiti joka ei todellakaan ole katkera.
      Meillä sujuu kaikki. Olemme molemmat lastemme kanssa, teen ruokaa ja mies siivoaa, murehdimme yhdessä lasten ollessa sairaina, käymme kaikki yhdessä kaupassa ja puistoissa yms.
      Äitisi ei tosiaan ajatellut omilla aivoillaan kun teki lapsia miehen kanssa vaikka tiesi olevansa ja hoitavansa heidät yksin. Huh huh..
      Ei suinkaan tarkoita että suurperheenäidit olisivat katkeria. Uskon, että meidän lapset ei moista koe eivätkä tule kokemaan!
      Itse olen suurperheestä (11 lasta) enkä ole tuollaisesta perheestä. Äitini kokkaili ja siivoili, isämme touhusi kanssamme ja vei meitä harrastuksiin jne, äitini halaili ja antoi hellyyttä isäni lisäksi. Olen onnellisesta perheestä ja ehkä siksi haluan itsellenikin paljon lapsia ja että lapseni olisivat myös onnellisia.
      Emme ole lestadiolaisia, ei ennen, ei nyt eikä koskaan.
      Meillä lapsilla oli vanhempiemme lisäksi seuraa toisistamme, koskaan ei tarvinnut olla yksin vailla kaveria, toisin kuin monesti käy perheen ainoalle lapselle. Niin valitettavaa kuin se onkin, vielä tässä iässä tapaamani ihmiset (ainoana lapsena ollut) ovat itseään täynnä ja masentuneita kun eivät saaneet kaikkea vanhempana mitä halusivat, pilalle hemmoteltuja!
      Lapseni kasvavat sosiaalisiksi ja kotona oppivat oikean ja väärän jo sisarustensa kanssa, eikä tarvi päiväkodissa taistella ikätovereidensa kanssa :)
      Olen pahoillani kurjasta lapsuudestasi.
      Ps. Jumalaa ei ole kuitenkaan olemassa - ei meidän perheessä. Uskokin jokaisen oma asia. Lapseni saavat itse löytää uskon tien jos niin joskus haluavat.

      • Nainen Itsekin

        Aika upeata, jos totuus perheestäsi on noin kaunis mitä kirjoitat :) Tuntuu melkein liian vaikealta uskoa, että perheessä voi olla 11 lasta ja perhe voisi oikeasti olla onnellinen. Miten ihmeessä vanhemmilta riittää aikaa noin monelle lapselle? Lapset ovat yksilöllisiä. Jotkut lapset tarvitsevat paljon syliä ja huomiota ja toisille riittää vähempi. Jokainen lapsi on oma persoonansa. Kahta samanlaista lasta ei ole isossakaan perheessä.

        Minäpä kerron millaista oli meidän perheessä. Minun vanhempani eivät koskaan näyttäneet tunteita toisiaan kohtaan.. siis ei ikinä halaamista ja pussailua. Muistan kerran, kun isä yritti pussata äitiä, niin äiti torjui hänet ja sanoi, "älä nyt viitsi ja vielä lasten nähden". Vanhempieni oli siis hyvin vaikea näyttää tunteitaan lasten nähden tai saati keskenään. Helliä sanoja ja romantiikka ei ollut (äitin kertomus), se yksi homma tehtiin nopeasti.. että sellaista rakkautta.

        Meidän perheessä ei myöskän ollut mitään selkeitä sääntöjä. Lapset tekivät pahaa ja kaikenlaista sattui.. pahojakin onnettomuuksia. Asioista ei koskaan keskusteltu. Jos jotain tapahtui, niin huutoa siitä tuli. Yleensä kukaan ei tunnutanut mitään eli monet asiat jäivät selvittämättä.

        Lapset riitelivät paljon. Isommat polkivat pienempia jalkoihin. Tappelua ja huutoa riitti. Perheessä oli fyysistä ja henkistä väkivaltaa. Oli tilanteita ja asioita, joihin vanhempien olisi pitänyt puuttua ja toimia välien selvittäjinä. Anteeksi ei koskaan pyydetty, vaikka oltiin niin uskovaisesta perheestä.

        Jos vanhemmat olisivat osanneet olla "hyviä johtajia" moni asia olisi voinut olla toisin. Perheessä olisi ollut enemmän tasapainoa ja rauhaa. Lapset olisivat myös osallistuneet paljon enemmän kotitöihin, joka olisi helpottanu äitin työtaakkaa. Vanhemmat eivät osanneet motivoida lapsia työntekoon, joten vain osa lapsista auttoi vanhempia jossain määrin ja iso osa pyrki luistamaan kaikesta vastuusta.


      • ...........

        äläpä äläpä ala yleistään nyt ainoita lapsia !!!!! Minä olen 6 lapsisesta perheestä ja minulla yksi lapsi ja mieheni on perheensä ainut lapsi, ja pyyteettömämpää miestä en tiedä kuin hän :) , älä nyt moiti pilalle hemmotelluksi kaikkia ainoikaisia, ehkä ole kateellinen kun yhden lapsen perheellä on yleensä rahaa kaikkiin kivoihin juttuihin kuten ulkomaanmatkoihin tms.
        olen iloinen puolestasi että teillä on kaikki noin hienosti :)


    • Surullinen äiti

      Koskettava kirjoitus. :,-(

      Melkein itku tuli. Ehkä siksi etttä kuulostaa aivan samalta kuin meidän perheessä.

    • elisabet79

      Jotain samaa tunnistan, teen kaikki kotityöt jos ehdin:( vaikka nykyään on paljon helpompaa, kuin joskus ennen on ollut.... Tympii kun joku käy joskus kylässä ja huomauttaa leluista, jotka pitkin olohuoneen lattiaa, mies on tavallisessa päivätyössä, eikä tee kotona mitään, tulee valmiiseen ruokapöytään ja valittaa kuin raskas päivä oli, ruuan jälkeen haluaa ottaa nokoset rauhassa, nykyään lapset kyllä pitävät huolen ettei se onnistu... en ole uskossa ollenkaan, vaikka kuulun kirkkoon, mutta mieheni on lestadiolainen...

      • kauheaa

        Voi sinua ressukkaa . Olet erehtynyt lestadio mieheen.


    • mällätään, rällätään

      Kela maksaa lapsilisää alle 17-vuotiaista lapsista, jotka asuvat Suomessa. Saat lapsilisää lapsen syntymän jälkeen, seuraavasta kuusta alkaen.

      Lapsilisän määrä lapsiluvun mukaan 2012 euroa / kuukaudessa

      1. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 104,19
      2. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 115,13
      3. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 146,91
      4. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 168,27
      Jokaisesta seuraavasta lapsilisään oikeutetusta lapsesta 189,63

      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020708161610HL?OpenDocument

      Vuonna 2012 kaksitoistalapsisen suomalaisperheen jokakuinen lapsilisätili on siis huikeat 2 051,54 euroa verotonta tuloa turvallisesti suoraan pankkitilille !!!

      Lisäksi usein perhe saa runsaskätisesti myös muita tukia eritoten niissä tapauksissa, joissa perheessä on alle 3-vuotias lapsi.

      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110608102343HL?OpenDocument

    • Tavallisestaperhestä

      Lapsilisilläkö avaajan perheessä elettiin? Eikö isä tehnyt töitä muualla kuin makuuhuoneessa?

      "Opimme hyvin varhaisessa vaiheessa, että tämä "isäksi" kutsuma henkilö oli otuts, joka vaelteli talossamme, mutta häneen ei ollut muuta kontaktia. Useimmiten hän makasi sängyllä lukien lehteä. "

      • Nainen itsekin

        Meillä oli pieni maatila, jossa oli lypsäviä lehmiä 7-10 ja mullikoita n.6kpl. Isä hoiti lehmät ja teki maatilan työt. Mutta äitiin nähden hänellä oli kuitenkin aika paljon vapaa aikaa, jolloin hän ei osallistunut lainkaan lastenhoitoon ja kodin töihin.

        Ehkä tuo kuvaus isästä voi tuntua vähän hassulta, mutta tuolla lailla koin hänet lapsena. Isä oli siis olemasa, mutta hän ei kuitenkaaan ollut ikinä läsnä lapsille eli tavallaan on jäänyt sellainen olo, ettei ole koskaan ollut isää. En muista koskaan olleeni isäni, enkä äitini sylissä.. mitään kokemusta vanhempien fyysisestä rakkaudesta minulle ei ole.


    • Missä vikaa

      Onko lestadiolaiset naiset vajaavaltaisia ts. kehitysvammaisia, vai miksi he eivät ymmärrä, että kuudennen lapsen synnytyksen yhteydessä voi aivan hyvin pyytää jo sterilisaatiota?

      • piuhat poikki vaan

      • Missä vikaa
        piuhat poikki vaan kirjoitti:

        Itse asiassa jo kolme lasta synnytettyään saa sterilisaation.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00747

        Juu, tiedän, mutta vähän tuohon avaukseen viitaten kirjoitin vastaukseni.

        Onko todella näin, että tiettyä uskontoa harjoittavat pystyvät kasvattamaan tytöistä avauksen äidin kaltaisia vässykyköitä vai onko geenit jo niin degeneroituneet, että mitään kasvatusta tuon sairaan roolimallin hyväksymiseen ei edes tarvita?


      • Prohva

        Köyhyys perityy - selkeästi myös mielen köyhyys.

        Lahkolaiset hankkivat elantonsa lapsitehtailulla.

        Suomeen pitäisi saada lievennetty Kiinan systeemi eli etuudet pois esim. viidennen lapsen syntymän jälkeen.


      • sossun hyväksi käytt
        Prohva kirjoitti:

        Köyhyys perityy - selkeästi myös mielen köyhyys.

        Lahkolaiset hankkivat elantonsa lapsitehtailulla.

        Suomeen pitäisi saada lievennetty Kiinan systeemi eli etuudet pois esim. viidennen lapsen syntymän jälkeen.

        Kirjoitit asiaa. Tukien avullla lestadio yhteisö rakentaa ok-talonsa .Lapset kulkevat huonoissa vaattsessa ,paitsi seuroihin upeat uudet vaatteet.


      • LESTADIOT VAHTII

        LESTADIO NAISET HYLÄTÄÄN JOS EIVÄT TEE LAPSIA. SEUROISSA NE HENKISESTI AIVOPESTÄÄN. EIVÄT USKALLA STERILISAATIOON JA NIIDEN AVIOMIEHET PAINOSTAA EI IKINÄ EHKÄISYÄ .


      • Missä vikaa
        LESTADIOT VAHTII kirjoitti:

        LESTADIO NAISET HYLÄTÄÄN JOS EIVÄT TEE LAPSIA. SEUROISSA NE HENKISESTI AIVOPESTÄÄN. EIVÄT USKALLA STERILISAATIOON JA NIIDEN AVIOMIEHET PAINOSTAA EI IKINÄ EHKÄISYÄ .

        Ei se lestadio-ukko saa tietää, jos synnytyksen yhteydessä lääkäri vähän nipsaisee munanjohtimet poikki. Saattaapi mennä ihan synnytyskomplikaationa, ettei lapsia enää siunaannukaan lisää.

        Mielikuvitusta kehiin lestadiomuijat. Jos ukot jättää teidät, kun teistä onkin tullut kuudenne lapsen jälkeen mahoja, niin mitäpä siinä menetätte? Ette mitään. Päin vastoin saatte elämänne takaisin.


      • tyrmatty
        Missä vikaa kirjoitti:

        Ei se lestadio-ukko saa tietää, jos synnytyksen yhteydessä lääkäri vähän nipsaisee munanjohtimet poikki. Saattaapi mennä ihan synnytyskomplikaationa, ettei lapsia enää siunaannukaan lisää.

        Mielikuvitusta kehiin lestadiomuijat. Jos ukot jättää teidät, kun teistä onkin tullut kuudenne lapsen jälkeen mahoja, niin mitäpä siinä menetätte? Ette mitään. Päin vastoin saatte elämänne takaisin.

        se on vaikeaa, jos lääkärit ovat samaa mieltä.


      • Elämä haltuun
        tyrmatty kirjoitti:

        se on vaikeaa, jos lääkärit ovat samaa mieltä.

        No sit vaan jalat ristiin. Jos et tienyt, niin raiskaus on kriminalisoitu avioliitossakin. Eiköhän parin kuukauden jälkeen ala irrota lupa sterilisaatioon. :D


    • äiti minäkin

      Annettaisiko vaan kaikkien kukkien kukkia! Joku haluaa 12 lasta, joku yhden, joku 2, joku ei yhtään. Se on jokaisen oma asia eikä aina pitäisi olla arvostelemassa toisten valintoja ja tapaa elää. Kun ei vaan ole sit yhtä oikeaa tapaa ja me ihmiset olemme erilaisia.
      Ja en kyllä ketään tiedä, joka lapsilisillä olisi rikastunut. Isossa perheessä on myös isot menot!

    • prohva

      Kyllä 12-lapsisen perheen lapsella - tilanteeseen syyttömällä yksilöllä, on oikeus arvostella tuota elämäntapaa. lapsilisällä tuskin kukaan rikastuu, mutta sillä pystyy juuri ja juuri elämään kädestä suuhun kurjuudessa ja köyhyydessä. Ymmärrätkö pointin?

      • äiti minäkin

        Ymmärrän toki pointtisi! Vastaukseni olikin lähinnä noille muille kirjoittelijoille!


      • Nainen itsekin

        Itse olen jo hyvin nuorena lähtenyt henkisen kasvun tiellä, että jotenkin vapautuisin siitä kuormasta ja taakasta minkä olen saanut lapsuuden "eväinä". Omat lapsuuden eväät ovat olleet seuraavat:

        1) En ole muista koskaan olleeni kummankaan vanhempani sylissä. Ei ole mitään muistoa vanhempien fyysisestä rakkaudesta.

        2) En muista, että minua olisi koskaan kehuttu, kannustettu..ja että olisin tuntenut olevani tärkeä, arvokas ja rakas.

        3) Meidän kotona on aina ollut hirveä huuto ja tappelu. Vanhemmat eivät ole puuttuneet. Isommat lapset ovat saaneet alistaa pienempiä henkisesti ja fyysisesti.

        4) Lestadiolais uskonnon tärkein uskovaisuuden mittari on lapsiluku määrä ja pahin synti on esiaviollinen seksi.

        5) Uskonto oli valtavan syyllistävää. Synti tehdään mistä asiasta tahansa. Ihminen ei saa ajatella omilla aivoilla, eikä kyseen alaistaa mitään. Uskonto on täydellistä aivopesua ja ryhmäpaine ajaa ihmiset elämään sääntöjen mukaan.

        6) Vanhempien parisuhde oli rakkaudeton.. ei koskaan halailua, läheisyyttä tai rakkaudellisia sanoja. Isän ja äitin kylmyys ja etäisyys. Sanomattomat sanat ja tunteet leijailivat kodin ilmapiirissä. Kiva malli parisuhtesta!

        7) Naisen osa on orjan osa.. elämä on pelkkää raatamista, alistumista ja työtä. Unohda itsesi ja kuole vaikka, jotta toteuttaisit jumalan tahtoa tekemällä aina vaan lisää lapsia.

        Tässäpä näitä muutamia juttuja mitä olen saanut kodistani.


      • RAKKAUS PARANTAA
        Nainen itsekin kirjoitti:

        Itse olen jo hyvin nuorena lähtenyt henkisen kasvun tiellä, että jotenkin vapautuisin siitä kuormasta ja taakasta minkä olen saanut lapsuuden "eväinä". Omat lapsuuden eväät ovat olleet seuraavat:

        1) En ole muista koskaan olleeni kummankaan vanhempani sylissä. Ei ole mitään muistoa vanhempien fyysisestä rakkaudesta.

        2) En muista, että minua olisi koskaan kehuttu, kannustettu..ja että olisin tuntenut olevani tärkeä, arvokas ja rakas.

        3) Meidän kotona on aina ollut hirveä huuto ja tappelu. Vanhemmat eivät ole puuttuneet. Isommat lapset ovat saaneet alistaa pienempiä henkisesti ja fyysisesti.

        4) Lestadiolais uskonnon tärkein uskovaisuuden mittari on lapsiluku määrä ja pahin synti on esiaviollinen seksi.

        5) Uskonto oli valtavan syyllistävää. Synti tehdään mistä asiasta tahansa. Ihminen ei saa ajatella omilla aivoilla, eikä kyseen alaistaa mitään. Uskonto on täydellistä aivopesua ja ryhmäpaine ajaa ihmiset elämään sääntöjen mukaan.

        6) Vanhempien parisuhde oli rakkaudeton.. ei koskaan halailua, läheisyyttä tai rakkaudellisia sanoja. Isän ja äitin kylmyys ja etäisyys. Sanomattomat sanat ja tunteet leijailivat kodin ilmapiirissä. Kiva malli parisuhtesta!

        7) Naisen osa on orjan osa.. elämä on pelkkää raatamista, alistumista ja työtä. Unohda itsesi ja kuole vaikka, jotta toteuttaisit jumalan tahtoa tekemällä aina vaan lisää lapsia.

        Tässäpä näitä muutamia juttuja mitä olen saanut kodistani.

        Kirjoitit totuuden.Toivon kaikkea hyvää sinulle.Jumala on rakkaus. Lestadio on ihmisen sanelema. Toivon myös että löydät miehen joka rakastaa sinua, tukee henkisesti. Älä ota lestadio miestä. VOIMIA SINULLE30


    • hssefv

      Itse en ole lainkaan katkera, vaikka olen 9 lapsen äiti. En kyllä ole kodinorjakaan. Minua ei pakota lisääntymään mikään muu kuin luonto.Omatahto. Kävin lekurilla viime perjantaina ja kuulemma kohtu erittäin hyvässä kunnossa. Mikään ei kuulemma estäisi raskauksia...Lekuriin meno syy oli, että haluan kohdunpoiston. En kuulemma saa, koska olen niin hyväkuntoinen ja pahat kuukautisoireet eivät riitä syyksi. Jos haluan olla kunnon äiti lapsilleni, tarvitsen kohdunpoiston. Raskausaikoina voin huomattavasti paremmin kuin en raskaana. Tämä on tätä yhteiskunnallista säästämistä. Jos en ole raskaana, joudun kipujen takia makaamaan n.2-3 viikkoa sängynpohjalla. Itselläni ei ole mitään vastaa lapsia, mutta haluan voida elättääkin ne. Haluan, että on varaa antaa lapsilleni, mitä ne tarvitsevat.

      • Puoskarointia!!!!!!

        Kohdunpoisto on iso operaatio, johon ei ryhdytä tuosta vaan. Ajattele miten paljon suuria verisuonia ja hermoja katkeaa tuossa operaatiossa. Useimmiten voi myös tulla toimenpiteen jälkeisiä pitkittyneitä kiputiloja.
        Potilaalle hellempiäkin (jopa terveellisempiäkin) keinoja kivuliaiden kuukautisten hoitoon on olemassa.


      • vierastaaaaaa

        Turhaan ei kannata poistattaa kohtua.

        Leikkaukset eivät riskittömiä.
        Hyvää kevättä


      • Lapsiluku täynnä

        Mulla on hormonikierukka ja se toimii tehokkaana ehkäisyvälineenä eikä ole kuukautisista vaivaa. Lisäksi helppo lääkärin asentaa ja vaihto aina uuteen n 5 vuoden välein.


      • Mitä tARKOITAT
        Puoskarointia!!!!!! kirjoitti:

        Kohdunpoisto on iso operaatio, johon ei ryhdytä tuosta vaan. Ajattele miten paljon suuria verisuonia ja hermoja katkeaa tuossa operaatiossa. Useimmiten voi myös tulla toimenpiteen jälkeisiä pitkittyneitä kiputiloja.
        Potilaalle hellempiäkin (jopa terveellisempiäkin) keinoja kivuliaiden kuukautisten hoitoon on olemassa.

        Poistivat kohdun ja olin sairaslomalla 1kk, ei ongelmia. Piikitin jotain (Klexane?)veritulppariskin vuoksi. Ei ongelmia. Ikää liki 50v.


    • dsatgahy

      Minun ns kuukautisoireet alkavat jo kierron 15 päivä ja kestää siihen asti kun kuukautiset tulevat ja on ohi. Ei ole kyse pelkästään pienestä kivusta! Jos tarkoitat terveellisyydellä kaikennäköisiä hormoonihoitoja, niin kysyn mikä niistä tekee "terveellisen"? Jos kohdulla ei tee enää mitään, miksi pitäisi kärsiä sen tuomista vaivoistakaan?
      Lestadiolaisille sanon vaan, että älkää menkö nuorena naimisiin, niin ei niitä lapsia kerkee liikaa tulla. Muistakaa nauttia lapsistanne! Lapsien tulo pitää olla ilo, eikä rasitus. Voisin oikeen hyvin tehdä, vaikka 20 lasta, jos olisi varallisuus parempi.

      • maalaisjärjellä

        Koska lääkäri ei suostunut kohdunpoistoon, pitäisi olla selvää, että parempia hoitomuotoja ON olemassa. :D


    • ymmärrän huolesi

      Itse olen uskovainen, helluntaialinen. Olin naimisissa ja minulle ei suotu yhtään lasta. En ole ollut koskaan erityisen äidillinen joten lapsettomuus ei ole minua koskaan vaivannut. Omassa seurakunnassani ei ole tullut koskaan mitenkään tapetille ja puheeksi, että miksi minulla ei ole lapsia. Meidän piieissä lapisperheitä ihannoidaan ja mutta asia on jokaisen parin yksityinen asia.
      On valitettavaa tuo syntyvyydensäännöstelykielto liikeessänne. Muuten ihannoin hyvin paljon lestadiolaisten uskoa.
      Toivottavasti asenteet muuttuvat.

    • naisetkin on ihmisiä

      Tuo lestadiolaisus on hirveä uskonhaara. Naiset eivät ole muuta kuin lapsia tekevä tehdas tälle uskon yhteisölle.ARMO puuttuu. Lasten teko pakollista. Ehkäisy kielletty. Säälin tyttö lapsia ,jotka synytvät tähän yhteisöön.Jo tvssä oli ohjelma jossa 3 vanhinta määräsi säännöt tässä lestadio yhteisössä ja nostivat itsensä Jumalan asemaan.

      • wrwr

        ei ole mtiän sääntöjä, oma tuntoo katsos on vielä tallellla. ei ole pakko kuulua mihinkään ja kaikki saa elää kuten haluaa mutta ei voi samaa uskoa kahdenlailla "harrastaa"


    • lapseton ja onnnelli

      Olen uskovainen mutta ymmärrä niitä suuntia joiden usko vaatii naista synnyttämään lapsia vaikk voimat ja terveys horjuvat, on köyhyys ja pula kaikesta. Oli äskettäin eräällä leirillä. Siellä oli suurin osa porukasta venäläisiä. Seurasin erään yhdeksän lapsen äidin elämää. Äidillä oli mukana seitsemän lasta leirillä: nuorin kahdeksan kuukautta ja vanin seitsemäntoista. Kaksi lasta oli jäänyt isän seuraksi kotiin. itse olen lapseton, mutta kuhulla seurasin äidin touhuja. Saunassa meni koko aika pestessä ja rauhoitellessa jälikasvua. Hyvä että äiti ehti itse pesytyä. Ei mitään ruokarauhaa vaikka vanhimmat auttoivat pienempiä sisaruksia. Äiti sanoi että helppoahan tämä täällä on kun on valmis ruoka ja ym. ylläpito. Ei tarvitse koko aikaa tehdä kotitöitä. Sitten porukka tuli samassa bussissa kaupunkini kautta jatkaen sitten matkaa rajan yli Karjalaan. Onneksi minulla on suhteita seurakuntani kautta ja vein porukan kirpparille. Sanoin että antakaa nyt tämän perheen ostaa ilmaiseksi tarvittavaa tavaraa. Heillä oli vähän rahaa noin 20 euroa, joilla saivat ostettua marketista maitotuotteita laspille.
      Varmaan tälle 40-vuotiaalle naiselle siunaantuu vielä pari kolme muksua. Voi vai ajatella puutetta, mitä arjessa kotetaan.
      Valitettavaa, että ihmiset tulkitsevat Jumalan Sanaa niin nurjasti.

    • Suurperheen poika

      Minulla on 13 sisarrusta ja yhtään en antaisi pois.

      • Onnekas?

        Itse olen vanhollislestadiolaisesta perheestä,minulla 13sisarusta ja olen 3.nuorin.Lapsuuteni oli onnellinen,sain tarpeeksi huomiota ja rakkautta,vanhemmat rakastivat toisiaan ja näyttivät sen.Rakastan kaikkia sisaruksiani,elämä olisi valtavan tyhjää ilman heitä


      • nainen itsekin

        Tottakai minäkin sisaruksiani rakastan ja he ovat minulle tärkeitä! (siskot vielä enemmän kuin veljet). Kirjoituksellani kerron totuuden perheeni elämästä ja voin sanoa, ettei ole mikään kaikkein helpoin lähtötausta elämään! Minulla on myös monia ex lestadiolais ystäviä, joilla on ollut ihan samanlaista kuin meillä, joten ei toi meidän perhe elämä edusta mitään poikkeusta, vaan on hyvin tyypillistä lestadiolaisperheille.


    • se siitä

      provoja saa kirjoittaa, hyviäkin. kukaan lestadiolaisten tavalla uskova äiti ei kirjoita tommosta. elämä on lahja . lapset ovat lahjoja. järjellä ei pelata tämmöstä. toiset ei saa mitään.

      • nainen itsekin

        En tiedä viittasitko teksilläsi aloittajaan?? Jos viittasit, niin aloittaja ei ole lestadiolaisperheen äiti, vaan lestadiolaisperheen aikuinen lapsi.

        Juu elämä on lahja ja lapset ovat lahjoja, mutta kyllä ihmisen täytyy järkeään käyttää. Kyse on äidin hyvinvoinnista ja isän hyvinvoinnista ja lasten hyvinvoinnista!! Jokaisen lapsen on oikeus syntyä toivottona!

        Eipä sieltä saarnastuolista anneta kunnon ohjeita ja neuvoja käytännön elämään liittyen. Turhan päivästä hurskastelua ja sana helinää, josta ei ole mitään apua arki elämässä.

        Kirjoitat, ettei järjellä ei pelata tämmöstä.. juu lestadiolaiset eivät käytä järkeään! Heidät on lapsuudesta asti aivopesty uskomaan, että näin lapsi kuuluu tehdä niin paljon kuin niitä tulee. Tämä "ohjelmointi" on heidän aivoissaan ja sillä ei ole mitään tekemistä jumalan kanssa. On se kamalaa, kun ihmistä pelotetaan helvetillä, jos et tee niin tai näin!

        Ihminen voi olla todellisessa uskossa ja yhteydessä jumaalaan ilman tämmöistä lahkoa kuin lestadiolaisuus!

        Nyt eletään vuotta 2012... henkisten puhdistusten vuosi! Lestadiolais uskonnoista on paljastunut kaikenlaista. Tekopyhää, ulkoapäin ohjautuva uskonto, joka yrittää pakottaa ihmiset johonkin muottiin. Tämmöisellä toiminnalla ei ole mitään tekemistä jumalan kanssa. Jumala on rakkaus! Se on suuri lause, jonka jokainen voi tulkita omalla tavallaan.


    • Fyckface

      Montako feministi lestadiolaista naista on olemassa? Ei varmaan kovin monta. Sairas uskonto, ei voi muuta sanoa. Kukaan täysjärkinen ei tuollaiseen rumbaan kuunapäivänä suostuisi omasta tahdosta. Muistan omasta kouluajasta sen, että lettuja jollain tavalla halveksittiin, jotenkin järjenvastaista teinitytön mielessä heidän arvot, uskomukset jne olivat.

      • Viisas nainen

      • Lady Grey
        Viisas nainen kirjoitti:

        Liikkeestä irtautunut Helena Jaakkola on kertonut lestadiolaisena kokemastaan väkivallasta. Liikkeen kanta perheväkivaltaan on että naisen pitää antaa aina anteeksi. Avioero on syntiä.

        http://freepathways.wordpress.com/2012/11/24/perhevakivalta/

        Koskettava elämänkohtalo!


      • Luvattu maa
        Viisas nainen kirjoitti:

        Liikkeestä irtautunut Helena Jaakkola on kertonut lestadiolaisena kokemastaan väkivallasta. Liikkeen kanta perheväkivaltaan on että naisen pitää antaa aina anteeksi. Avioero on syntiä.

        http://freepathways.wordpress.com/2012/11/24/perhevakivalta/

        Suomi on perheväkivallan luvattu maa.


    • khöhkjkå

      Ilmeisesti puhut aika vanhoista asioista "pulsaattorikone" eli olet jo viisissäkymmenissä, jolloin Suomessa on ollut ihan erilainen aika kuin nykyisin ja varsinkin jos olet asunut maalla. Suurperheet ovat olleet yleisiä varsinkin maaseudulla uskonnosta riippumatta ja naisen rooli on ollut ihan yleisesti kotiäitinä.

      En tiedä miksi syytät uskontoa? Ehkä sinun on helpompi löytää syyllinen näin.
      Ehkä sinun on vaikea kohdata todellista syytä siihen miksi mielestäsi lapsuutesi oli huono.

      Tänäpäivänä on paljon toimivia suurperheitäkin. Miehet ovat nykyisin aktiivisia myös lapsenhoidossa, varsinkin jos maaseutuyrittämistä tai muuta ei ole viemässä aikaa.

      • nainen itsekin

        En ole viiskymppinen, vaan vähän päälle kolmekymmentä vuotta! Meillä tosiaan pestiin pyykit pulsaattorikoneella, kun olin lapsi ja minä en ole edes lapsista nuorin.

        MIksi syytän uskontoa?? Lestadiolaisuudessa on paljon negatiivisia piirteitä, joita olenkin tuonut ilmi mielipiteissäni. MItä hyvää on uskonnossa, jonka pääteema on naisen alistaminen pakottamalla lasten tekemiseen ja hurskastelevat saarnat, joista puuttuu todellinen henkisyys ja viisaus.. Ihmiset tarvitsevat sellaista henkistä opetusta, jonka avulla he voivat kohdata oman itsensä, purkaa oman kuormansa ja kasvaa ihmisinä kohti sitä jumalanrakkautta, joka meissä jokaisessa asustaa. Sitä tilaa lestadiolaisten oppien kautta ei saavuta, vaan uskonto vie ihmisen kauemmaksi ihmisen hänen omasta sisimmästään ja mahdollisuudesta saavuttaa eheys.

        Iso osa lestadiolaisista ovat tapauskovaisia. He käyvät kokouksissa ja yrittävät elää oppien mukaan. Mutta todellinen elävä usko tulee ihmiseen vasta, kun ihminen lähtee henkisen kasvun tielle kohtaamaan oman itsensä syvällisellä tasolla, alkaa tiedostamaan omaa käyttäytymistään, haluaa muuttua, tulla paremmaksi ihmiseksi ja eheytyä. Vain eheytymisen kautta ihminen alkaa kokea todella jumalan rakkauden olemassaolon ja vaikutuksen elämässään. Ihmisen on tarkoitus on tulla kristuksen rakkaudeksi ja olla jumalan palvelija.

        Lapsuuteni oli sellainen kuin oli. En syytä siitä ketään. Vanhempani ovat tehneet parhaansa. Tämä perhe on ollut minulle tarkoitettu. Kaiken voin kääntää voimakseni. Äitini puolesta olen pahoillaan, koska hänen elämänsä on ollut julmetun kova. Toivoisin, että hän voisi olla onnelinen kaiken sen kovan elämän jälkeen.. mutta hän ei ole.. hän on katkera, väsynyt ja yksinäinen. Hän on uhri ja marttyyri ja se on meille lapsille raskasta. Minulla ei ole koskaan ollut sitä onnelista ja nauravaa äitiä niinkuin monella muulla.. arvatkaapa onko se ollut rankkaa herkälle lapselle, joka aistii kaiken mitä ympärillä tapahtuu.


    • hurjaaero

      Täällä taas katkerat ihmiset vuodattaa ja syyttää muita ihmisiä heidän valinnoistaan. Typerää. Menkää suoraan heidän kanssa puhumaan ja kysykää mielipidettä elkääkä uskoko kaikkea mitä täällä suoli24:lla väitettään. Tiedän monta onnellista suurperheen äitiä, vanhoillislestadiolaistakin, ja he ovat kaikki enimmäkseen tyytyväisiä osaansa. Toki se joskus on rankkaa, mutta mitä te tiedätte siitä muusta hyvästä mitä isossa perheesä aina on mukana? Poislukien tietenkin muutamat epäkelvot vanhemmat niin kuin ylempää on voinut lukea.

      • nainen itsekin

        kuules HURJAAERO... Sinä puhut ihan paskaa!! Lestadiolaiset ovat niin ulkokultaisia ihmisiä, että näyttelevät viimeiseen asti, että kaikki on hyvin. Katkeria, väsyneitä lestadiolaisia naisia on vaikka kuinka!! Minun äitini ei todellakaan ole ainoa, vaan kaikki hänen tuntemansa ison perheen äidit, jotka ovat uskaltaneet avautua lasten kasvaessa aikuiseksi.

        Olet ihan varmasti ÄIJÄ, joka ei tajua todellisuudesta mitään!! Kyllä harvassa on ne naiset, jotka oikeasti haluavat synnyttää kymmeniä lapsia maailmaan. Lapsen synnyttäminen on äärimmäisen kivulias kokemus naiselle! On todella kovaa työtä synnyttää joka vuosi uusi lapsi ja pyörittää arkirutiineja niiden muiden lasten kanssa, joita on siunaantunut jo iso liuta.

        Mitä hyvää isossa perheessä on?? Väsyneet vanhemmat, jotka eivät jaksa olla läsnä lapsilleen. Lasten välistä valtataistelua. Pulaa asioista, jotka ovat itsestään selvää pienemmissä perheissä.

        Kuvitteleeko joku vielä 2013 luvulla, että jumala on niin pikkusieluinen olento, että hän määrää naisen tekemään valtavan määrän lapsia?? Silläkö se taivas paikka ansaitaan? Kenenkö idea tämmöinen määräys on, jota edelleenkin noudatetaan ja pidetään jonain uskon mittana? Miesten varmasti! Jos äijät synnyttäisivät, niin lapsia ei tehtäisiin yhtä kappaletta enempää. Se että nainen tekee lapsia helvetin pelon takia tai yhteisön painostuksesta, on todellakin kidutukseen verrattavissa oleva asia.


      • Täysin
        nainen itsekin kirjoitti:

        kuules HURJAAERO... Sinä puhut ihan paskaa!! Lestadiolaiset ovat niin ulkokultaisia ihmisiä, että näyttelevät viimeiseen asti, että kaikki on hyvin. Katkeria, väsyneitä lestadiolaisia naisia on vaikka kuinka!! Minun äitini ei todellakaan ole ainoa, vaan kaikki hänen tuntemansa ison perheen äidit, jotka ovat uskaltaneet avautua lasten kasvaessa aikuiseksi.

        Olet ihan varmasti ÄIJÄ, joka ei tajua todellisuudesta mitään!! Kyllä harvassa on ne naiset, jotka oikeasti haluavat synnyttää kymmeniä lapsia maailmaan. Lapsen synnyttäminen on äärimmäisen kivulias kokemus naiselle! On todella kovaa työtä synnyttää joka vuosi uusi lapsi ja pyörittää arkirutiineja niiden muiden lasten kanssa, joita on siunaantunut jo iso liuta.

        Mitä hyvää isossa perheessä on?? Väsyneet vanhemmat, jotka eivät jaksa olla läsnä lapsilleen. Lasten välistä valtataistelua. Pulaa asioista, jotka ovat itsestään selvää pienemmissä perheissä.

        Kuvitteleeko joku vielä 2013 luvulla, että jumala on niin pikkusieluinen olento, että hän määrää naisen tekemään valtavan määrän lapsia?? Silläkö se taivas paikka ansaitaan? Kenenkö idea tämmöinen määräys on, jota edelleenkin noudatetaan ja pidetään jonain uskon mittana? Miesten varmasti! Jos äijät synnyttäisivät, niin lapsia ei tehtäisiin yhtä kappaletta enempää. Se että nainen tekee lapsia helvetin pelon takia tai yhteisön painostuksesta, on todellakin kidutukseen verrattavissa oleva asia.

        Olen samaa mieltä kanssasi.


      • onon2
        nainen itsekin kirjoitti:

        kuules HURJAAERO... Sinä puhut ihan paskaa!! Lestadiolaiset ovat niin ulkokultaisia ihmisiä, että näyttelevät viimeiseen asti, että kaikki on hyvin. Katkeria, väsyneitä lestadiolaisia naisia on vaikka kuinka!! Minun äitini ei todellakaan ole ainoa, vaan kaikki hänen tuntemansa ison perheen äidit, jotka ovat uskaltaneet avautua lasten kasvaessa aikuiseksi.

        Olet ihan varmasti ÄIJÄ, joka ei tajua todellisuudesta mitään!! Kyllä harvassa on ne naiset, jotka oikeasti haluavat synnyttää kymmeniä lapsia maailmaan. Lapsen synnyttäminen on äärimmäisen kivulias kokemus naiselle! On todella kovaa työtä synnyttää joka vuosi uusi lapsi ja pyörittää arkirutiineja niiden muiden lasten kanssa, joita on siunaantunut jo iso liuta.

        Mitä hyvää isossa perheessä on?? Väsyneet vanhemmat, jotka eivät jaksa olla läsnä lapsilleen. Lasten välistä valtataistelua. Pulaa asioista, jotka ovat itsestään selvää pienemmissä perheissä.

        Kuvitteleeko joku vielä 2013 luvulla, että jumala on niin pikkusieluinen olento, että hän määrää naisen tekemään valtavan määrän lapsia?? Silläkö se taivas paikka ansaitaan? Kenenkö idea tämmöinen määräys on, jota edelleenkin noudatetaan ja pidetään jonain uskon mittana? Miesten varmasti! Jos äijät synnyttäisivät, niin lapsia ei tehtäisiin yhtä kappaletta enempää. Se että nainen tekee lapsia helvetin pelon takia tai yhteisön painostuksesta, on todellakin kidutukseen verrattavissa oleva asia.

        EI tähän hommaan tarvitse lesdaatiolaista. kyllä muutkin miehet osaa muokata vaimon tekemään lapsia kysymättä vaimolta haluaako .ja kävelevänä tyränninä haukkuu h****raamisesta.
        kuultu ja nähty. ei kotona pista tikkua ritiin. ja paljon muuta mukavaa.


    • ei aina uskon vika

      Ikävää että isänne syrjäytyi lapsistaan sillä tavalla eikä ottanut teitä mukaan töihinsä eikä voidellut suksianne eikä vaihtanut pyöränkumeja eikä muutakaan.
      Jospa hänkin oli uskontonsa uhri kun ei uskaltanut seurakunnan painostuksen takia käyttää kondomia.
      Vaikka en syntynyt uskovaiseen perheeseen ja meitä lapsia oli vain kuusi ja samalla aikavälillä kuin sinunkin kotonasi, niin väsyneitä vanhempani olivat maatilan pyörittämisessä (silloin ei niin koneellistettua kuin nyt) mutta me lapset jouduimme jo pienestä pitäen osallistumaan töihin. Niin isän töihin kuin äidinkin töihin.
      Exäni oli 12 lapsisesta perheestä (ei uskovasta) jossa isä narsisti ja se heijastuu jokaiseen lapseen heidän aikuisiällään. Varsinkin miespuoliset ottivat mallin kuinka kohdella naisiaan loukkaavasti ja ilkeästi ja vaatimalla mahdottomia.

    • Tämäkin puoli

      Tilastokeskuksesta mukaan Suomessa on vain muutama kymmenen perhettä jossa kaikki saavat lapsilisää yhtäaikaa. Eli ikäjakauma on suuri.

      Mutta jos joku kadehtii oikein lapsilisiä niin siitä vain lapsia " tekemään" , samat tuet saat ihan samat rahat;)

    • 51v

      Elämä oli silloin raatamista. Katkera minunkin äidistäni tuli, vaikka hän oli tavallinen tapauskovainen ja sai 3-4 lasta ja keskenmenoja. Ehkäisyä ei kai 60-luvulla käytetty juurikaan? Eheytymistä 3 aikuiseksi elänyttä lasta kaipaavat. Me teimme/saimme 1-2 lasta kukin. Ehkä jokin "menetelmä" olisi ollut, miten äiti olisi saatu tyytyväiseksi/tasapainoiseksi elämäänsä, ehkä ei. Nyt pitää sitten keskittyä itseensä, lapset ovat jo aikuisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1843
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1406
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1307
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe