Mites on, aloitan mp-koulun piakkoin ja pitäisi se pyöräkin hommata. Olen ajatellut tuollaista CBR 1000 F tai jotain muuta tonnista japsia, pitää olla vähintään vm-90 ja siitä ylöspäin. Paljonko tuollainen kuluttaa maltillisella ajolla ja kuinka kiihtyy?
Eka pyörä Honda CBR 1000 F?
25
9401
Vastaukset
- Se Bari
Noin aloittelevana motoristina ihan ilman vittuiluja luulisi että sulla on ensimmäisen pyörän hankinnassa tärkeämpiäkin argumentteja kuin kulutus ja kiihtyvyys. Jos 90-luvun alun isoa Cebaria suunnittelet niin kannattaa ottaa huomioon etä se on nykymittapuun mukaan iso,kankea eikä järin suorituskykyinenkään enää. Parempiakin ja uudempiakin "aloituspyöriä" löytyy pilvin pimein. Paremman suorituskyvyn saat jo kymmenen vuotta uudemmista 600-luokan kyykkypyöristä. Miksi osta iso ja kankea kun pienempiä ja suorituskykyisempiä on tarjolla?
Mutta itse kysymyksiin niin eiköhän Cebari kuluta säädöissä ollessaan sen tavalliset 6 - 8 litraa satasella ja kiihtyy satasen n.3,5 sekunttia,varttimaili menee johonkin 10.6 - 10.8 sekan seutuville. Niillä tehoilla ja suurella painolla ei vain pääse kovempaa kyseessähän on siis jo vanha pyörä. Tai edellyttäen että on siis 90-luvun alun versio.- jhuytre
Varttimaili todelliset noin 11-11,8.
- VOI VOI..
Kysymyksien laatu kertoo, ettei ennuste ole hyvä aloittelijalla.
- monta pärrää
Tuttu pyörä, kulutus 5,5-6,5 välillä. Kiihtyy ihan kohtuullisesti ikäisekseen, mutta lempinimi norsu kertoo sen raskaudesta ja jäykkyydestä. Vastaava zzr 1100 on jo ketterämpi ja tehokkaampi. Jos ostat vanhan norsun älä maksa enää kahta tonnia enempää, allekkin, jostain 90-92 malleista, riippuen tietenkin kunnosta jne.
Varsinkin ne ekat mallit 1987-1990, on aivan karmeen näköisiä,sellaisia tonnin pyöriä.
Tietenkin uudempi Bläkkari 1100 on jo kaikin puolin parempi ja uudemmalla tekniikalla, 1996 eteenpäin.- Zetori 1400
Kertomaasi kulutukseen pääse noin isolla ja painavalla pyörällä vain tasaisella maantieajolla. Vuodesta 1990 lähtien isoilla yli satahevosvoimaisilla pyörillä keskikulutus pyörii todellakin 6 - 8 litran tuntumassa. Ja muutama kilometri motarilla suurilla nopeuksilla nostaa kulutusta reilusti lisää. Lisäksi vanha sotanorsu mahdollisesti kuluneilla kaasareilla ja huonoilla säädöillä niin saadaan kulutus sinne kympin tuntumaan. Näin se vaan menee. Jostain kumman syystä moni esittää pyörän bensankulutuksen todellista pienemmäksi tai sitten ajavat todella pintakaasulla että kulutus pysyy sen takia bensapihien autojen tasolla.
- kawa kulutus
Zetori 1400 kirjoitti:
Kertomaasi kulutukseen pääse noin isolla ja painavalla pyörällä vain tasaisella maantieajolla. Vuodesta 1990 lähtien isoilla yli satahevosvoimaisilla pyörillä keskikulutus pyörii todellakin 6 - 8 litran tuntumassa. Ja muutama kilometri motarilla suurilla nopeuksilla nostaa kulutusta reilusti lisää. Lisäksi vanha sotanorsu mahdollisesti kuluneilla kaasareilla ja huonoilla säädöillä niin saadaan kulutus sinne kympin tuntumaan. Näin se vaan menee. Jostain kumman syystä moni esittää pyörän bensankulutuksen todellista pienemmäksi tai sitten ajavat todella pintakaasulla että kulutus pysyy sen takia bensapihien autojen tasolla.
Niin lukemat perustuu omaan kokemukseen, mutta toki tokihan norsun saa syömään sen 9 litraa hyvinkin. Taas kawan zzr ja zrx 1100 - 1200 mallit kuluttaa vain 4,5 - 6,5 vaikka miten ajat, on niitäkin ollut useimpia.
- ei käsitä ?
Mihinkä tollanen kiire on..eikö sillä ajeta vapaa-ajalla ?
- vebari
ei käsitä ? kirjoitti:
Mihinkä tollanen kiire on..eikö sillä ajeta vapaa-ajalla ?
Se on vain kuitenkin mukava kun on tehoja reservissä, voi aina silloin tällöin naarmasta.
Aikoinaan 1000:lla vm 92 cebarilla kokeilin huippuja, niin eiköhän siellä päälle parisadan alkanut pyörä vimmatusti voplaamaa, kaasua löysäten ankoi siitä tasoittuun, mutta otti pattiin, kun aina kehuttiin kuinka vakaa se on, oli aika lähellä lähtö vitikkon. - jepoj
Zetori 1400 kirjoitti:
Kertomaasi kulutukseen pääse noin isolla ja painavalla pyörällä vain tasaisella maantieajolla. Vuodesta 1990 lähtien isoilla yli satahevosvoimaisilla pyörillä keskikulutus pyörii todellakin 6 - 8 litran tuntumassa. Ja muutama kilometri motarilla suurilla nopeuksilla nostaa kulutusta reilusti lisää. Lisäksi vanha sotanorsu mahdollisesti kuluneilla kaasareilla ja huonoilla säädöillä niin saadaan kulutus sinne kympin tuntumaan. Näin se vaan menee. Jostain kumman syystä moni esittää pyörän bensankulutuksen todellista pienemmäksi tai sitten ajavat todella pintakaasulla että kulutus pysyy sen takia bensapihien autojen tasolla.
kyllä pääsee ja hienosti itse ajanut lähes 430kilsaa takillisella mikä takottaa noin 5 litraa satasel
- tietäjä92
Mutta painava pyörähän on vakaa menemään maantieajossa, jollaisessa luulisin tuollaisen CBR:n olevan parhaimmillaan. Ja onhan toki vanhassa kaasarikoneessa enemmän tyyliä (ainakin minun mielestäni) kuin uudessa tietokoneohjatussa nelisylinterisessä. Jos ei ole säädöissään, ei neljänkään kaasuttimen säädättäminen huoltamolla tee kuin parikymppiä. Ja sitten taas mennään.
- kaasarit kuluvat
Niin tosiaan, kaasuttimet myös kuluvat: neula kuluu ohuemmaksi ja seokset sen mukana menevät rikkaalle. Sen huomaa kulutuksen kasvuna.
Toki kaasareihin saa korjaussatseja, eikä ne ihan hirveitä per kaasutin edes maksa. Mutta niitä korjaussarjoja tarvitaan neljä!
- Ode89
Hei mutta nyt järkikäteen!!!! Ensimmäinen pyörä ei kyllä missään nimessä kannata olla 1000cc... Itselläni oli ensimmäinen pyörä 600cc R6 ja voin kertoa että jos tytöille on näyttämisen halu nii sillä saa jo aivan riittävästi katseita. Ei tarvitse olla mikään 150hv ohjus, koska niillä tehoilla ei suomen mitta puussa tee yhtään mitään. Nyt itselläni on 750cc zr-7s kawa ja kerkee ihan hyvin autosta ja muista etanista ohi. ja sopii akka vielä kyytiin!
- kartsab
Mulla ollut muutamia ohjuksia 12r, Hayabusa ja muutamia muita, mutta nýt 80-luvun kardaani Kawa 1100, ei tuu joka mutkassa vastaan ja mukava huoleton peli.
- LussucedbrA
1000cbr nyt on niin lussu ettei kannata kuutiolukua pelästyä,vanha 600cbr kiihtyy varttimaililla paremmin.jos on vähänkään omaa massaa niin silloin 1000 puoltaa valintaa
- Ei hiirille Cebaria!
LussucedbrA kirjoitti:
1000cbr nyt on niin lussu ettei kannata kuutiolukua pelästyä,vanha 600cbr kiihtyy varttimaililla paremmin.jos on vähänkään omaa massaa niin silloin 1000 puoltaa valintaa
Ja ihan hintelä hiiri kuljettajana on vaarallinen tonnisen Vebarin puikoissa. Senverran suuri,painava ja kankea norsu se on.
- masa 19v
Kova fillari
- viki3
Mulla on vm91 1000cebari.Ei mitään väliä mitä kuluttaa.Varma meno peli.painava ja kankee.Huolto kaksikolla jämsässä käynyt säädättämässä.Käy kuin kello.Mut ajan vain vajaat 1000kilsaa vuodessa.Nyt mittarissa 73000.Meinannut vaihtaa tai myydä mut parempi pitää tallissa.Mut jos kiinnostaa niin s.posti [email protected]
- Tässä vähän
syitä miksi ei voi, tai ei kannata hankkia suuritehoista pyörää ekana.
A2-luokan ajokortilla saat ajaa moottoripyöriä, joiden teho on maksimissaan 35 kW ja joiden teho/paino -suhde ei ylitä 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu moottoripyörästä, jonka teho on yli kaksi kertaa suurempi. Kortin voi ajaa aikaisintaan 18-vuotiaana. A2-luokan ajokortin saaminen ei edellytä A1-luokan ajokortin haltijoilta uutta tutkintoa 18 vuotiaana, mutta uusi ajokorttihakemus on jätettävä asuinpaikan poliisille ja autokoulussa täytyy suorittaa seitsemän tunnin kuljettajaopetus.A-luokan (rajoitettu) ajokortti muuttuu tehoiltaan rajoittamattomaksi automaattisesti kahden vuoden kuluttua.
A-luokan ajokortilla saat ajaa tehoiltaan rajoittamattomia moottoripyöriä. Tämän korttiluokan tutkinnon voi suorittaa yli 35kW tehoisella moottoripyörällä aikaisintaan 24-vuotiaana. Jos henkilöllä on ollut A2-luokan ajokortti vähintään kaksi vuotta, voi hän hakea ajo-oikeuden korottamista A-luokkaan täytettyään 20 vuotta ja suoritettuaan seitsemän tunnin kuljettajakoulutuksen. - Kr1suu
Itselläni nakuksi muokattu 1000f ja voinsanoa, ettei missään nimessä tunnu kankealta eikä edes painavalta. Tehoista puhuen kaverin 2001 vuoden r6 jää kuin tikkupaskaan. Toki pyörää kevennetty melko paljon.
- Anonyymi
On ollut busaa 12rrää ja sun muita "kovia "pyöriä,mut norsu on vain niin pirun mukava ajaa!
- Anonyymi
Vanha juttu mutta... Ette ole ikinä nähnytkään saati ajanut kyseisellä pyörällä näitten juttujen perusteella.
- Anonyymi
Älä ny hitos tota osta. Ei ole mikään ekapyörä...ja se etupään voplaus johtuu mm Michelin renkaista...siis liian kevyistä jolloin hyrrävoimat ei vakaita etupäätä. Pari noita omistaneena ja reilut 100tkm moisilla ajaneena. Blackbird on sitten jo ihan toiselta planeetalta. Silti ajoharjoittelun ja ensipyöräksi ehdottomasti 600cc niin oppii oikeesti käsittelyäkin. Liikahtaa riittävästi ja katoaa mutkatiellä 1000 sebarilta horisonttiin. Tämä näin vuodesta 1977 isoilla mopoilla ajaneena and still
- Anonyymi
Minä en ymmärrä miksi jotkut ihannoivat noita vinguttimia 600 esim.. hullua jos se kiihtyvyys ratkaisee., että sillä lailla.
- Anonyymi
On varmasti monia muitakin asioita joita et ymmärrä mutta yritä jaksaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On varmasti monia muitakin asioita joita et ymmärrä mutta yritä jaksaa.
Kuten kuminpoltto Polunmäenkadulla?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631463Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on681284Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271281Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151144- 1271086
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3171019Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2241012- 42949
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että276922- 72915