Äidit ja muut äidit

Töötöö

Oon huomannut asian sen,että jos jotain asiaa tahtoo kertoa,niin kovin moni hyökkää päälle ja kertoo sen asian olevan väärin?

Esimerkkinä nyt,että itselläni vauva 5kk ja lopetin imetyksen sen takia,koska kävin risteilyllä ja maidontuotanto yksinkertaisesti hiipui 1,5vrk aikana niin pahoin,ettei sitä enää paljon herunut,vaikka ennen reissua kyllä riitti. Uskomatonta juu,mutta ihan totta. Nyt koen huonoa omaatuntoa sen takia,koska MUUT ÄIDIT sanovat,että se on väärin! Miksi näin? Miksi äitiydestä pitää kokea huonoa omaatuntoa vain muiden sanomisten perusteella? Miksi äiti on toiselle äidille susi?
Ihan oikeesti,eikö voisi joskus sanoa kauniin sanan ja tukea toista valinnoissa,eikä vain haukkua? Tunteeko kukaan olevansa oikeasti hyvä äiti toisen silmissä?

13

180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei näin

      Nainen on naiselle susi ja äidit varsinkin toisilleen. Aina kilpaillaan, kuka on toista parempi äiti ja juuri tekojen perusteella. Hohhoijaa

    • ehkä koska

      monelle on tärkeämpää olla oman 5kk vauvan kanssa sen sijaan että lähtee laivalle?
      Ehkä koska muutkin haluis lähtee pois vauvan luota mutta eivät pysty, ja ovat kateellisia siitä että toiset voivat vain lähteä?
      Ehkä koska äidit ovat epävarmoja ja tuntee tekevänsä aina väärin teki mitä tahansa niin on helppoa arvostella toisia kun tekevät jotain mitä itse ei ainakaan tekisi?

    • töötöö

      Tärkeää minullekin on olla vauvan kanssa,mutta en halua lakata elämästä vain sen takia,että mulla on lapsi. Hienostihan tuo pärjäsi kolmen hoitajan kanssa kotona :) Tuntuu vain ihmeelliseltä,kun kaikki mollaa toisten päätöksiä,mitä ihmettä se niitä muita harmittaa? Vaiko onko oikeesti noin kateellista,että pitää sen takia moittia``??

      • jmtd

        Jos valintasi oli jonkun mielestä itsekäs tai huono, niin vaihtoehdot on olla hiljaa, sanoa suoraan tai valehdella. Noista eka voi olla paras ja viimeisestä ei ole mitään iloa.

        Nyt EN tarkoita että imettämisen lopettaminen / oman ajan ottaminen olisi sama kuin esimerkiksi lapsen fyysinen kurittaminen tai muu vastaava kaltoinkohtelu, mutta jos henkilö näkee lasta kohdeltavan hänen arvojensa tai tietämyksensä mukaan väärin, eikö ole lähes velvollisuus ottaa asia puheeksi? Tai jos vaikka näkisi jonkun syöttävän taaperolleen pelkkiä ranskiksia? Tai jos näkisi jonkun pukevan lapsen ulos niin että tosissasi epäilisit lapsella olevan kylmä? Kommentoija voi olla väärässä, ehkä ransiksille on tosi hyvä selitys ja lapsi poikkeuksellisen kuumaverinen? Jos sinä näkisit toisen aikuisen kohtelevan lastaan sinun mielestäsi väärin tai huolestuttavasti, eikö sinusta tuntuisi että sinun velvollisuutesi olisi vilauttaa tälle aikuiselle sen lapsen näkökulmaa asiaan? Tässä voi joidenkin kommentoijien kohdalla olla kyse samasta asiasta. Loput on sitten vain kateutta tai oman äitiyden korostamista.

        Minusta, täysin ulkopuolisen silmin, ilman mitään tietoa sinun jaksamisestasi, vauvan sijaishoitajista tms., valintasi oli perseestä. Mutta itsehän tuon tiedät, jos se vaatii risteilyn että jaksat perhearkea, niin sitten on risteiltävä, ihan oikeasti! (Mutta pliis, ei risteilyn väliin jättäminen ole sitä että lakkaisi elämästä. Eiköhän se sunkin tärkein elämä ole siellä kotona.)


    • voi kauheaa

      Imetysksen saa lopettaa vasta kun lapsi täyttää sen 1 vuota.Se on suositus ja muuten ei hyvää seuraa kehityksessä.Nyt pian korjaamaan tämä virhe ja ole parempi äiti vastaisuudessa.Miksi kävit risteilyllä ryppäämässä ja pettämässä?

    • pööpöö

      Maidontuotanto olisi hyvinkin saattanut pysyä yllä, jos olisit pumppaillut risteilyn aikana ja reissusta palattuasi antanut rinnoille mahdollisuuden vähitellen nostaa maitomääriä entiselle tasolle.

      • ehkä ei

        vaan ymmärrä toisten valintoja koska itsellä mikään risteily ei menisi imetyksen ohi.


    • löopöoölö

      Ketä oikeesti kiinostaa onko toisen mielestä minkänäkönen - olonen äiti?...

      Jos mä sanon sun olevan huono äiti niin enmä sitä sano siks että haluan sun kokevan huonoa omaatuntoa vaan siks että mun mielestä olet huono äiti. Jos mä haluan että sä koet huonoa omaa tuntoa niin sitten mä sanoisin että sun pitäis kokee huonoa omaa tuntoa. Sä ihan itte päätät miten sä otat toisten kommentit. Mikä on susta hyvää äitiyttä? Ota myös vastuu valitsemistasi päätöksistä.

      Mun mielestä toi on silkka vale että maidontulo loppuu alle kahden vuorokauden tauon jälkeen niin ettei sitä sais palautuun pienellä avituksella. Vai veditkö jotain huumeita siellä laivalla? Ja et kyllä saa mun mieltä muuttuun vaikka mitenkä yrittäisit uskotella että ei heru maito enää. :D

      Jos haluat myötätuntoa niin puhu ihmisille ihan naamatusten niin silloin harvemmin ihmiset sanoo ekana ihan suoria ajatuksiaan vaan pyrkii niitä hiukan pehmentään mikäli persoonasi muuten vaikuttaa kivalta.

    • töötöölle

      Aloittajalle : et ole yhtään huono, älä sure. Et sinä tehnyt väärää valintaa, et vaan tiennyt sillon että maidon tulo saattaa loppua. Sitä paitsi risteilyillä on kivaa ja aivan varmasti ansaitset mennä risteilyille niinkuin kaikki muutkin.
      Minusta et tehnyt mitään väärää, omaa elämää saa elää sittenkin kuin oma pieni vauva on maailmaan syntynyt.

      Mua yleisesti ottaen myöskin pelottaa muiden äitien suhtautuminen omiin päätöksiin.
      Oon vaan jotenkin tullut siihen tulokseen, että oma arvostelukykyni on hyvä ja osaan tehdä päätöksiä ilman vieraiden ihmisten vaikutusvaltaa. Mutta myönnän kyllä että satuttaa jos saa lokaa niskaan, en oo ikinä pystynyt ohittaa ilkeitä puheita.

      Ja sinun lohdutukseksi myös: käyn itsekin risteilyllä ennen kuin vauva on 6 kk.
      Tiedän että se on hyväksi päästä rentoutumaan, eikä se ollenkaan tarkoita että olisin huono äiti. Eikä se myöskään tarkoita etten pitäisi elämästä vauvan kanssa.
      Meitä ihmisiä riittää niin moneen junaan. Tärkeintä on että et tunne itseäsi huonoksi, sillä sitä sinä et ole.

      Jotkut ihmiset löytävät virheitä vain muista mutta eivät itsestä. Mun mielestä on aina hyvä tarkastella kriittisesti sekä itseä että muita.

    • mykiäiskä

      Eikö tuo lie vaan sitä, kun ei kaikilla reppanoilla oo sitten sen lapsen lisäksi mitään muuta elämää olemassakaan ja liekö ollut oikein ennen lapsen syntymääkään mitään, millä pääsis pätemään muille. Sitten kun saa lapsia ja onnistuu pitämään ne hengissä ja suht hyvässä kuosissa kaikin puolin, niin saa sellaisen äitiyden sädekehän päänsä päälle, että osaan ja tiedän sitä minäkin jotakin, vaikka koulut jäikin vähälle ja töissäkään en oo paljon ehtinyt käydä, mutta oonhan minä sentään ollut oman lapseni kanssa kotona ja osaan näinollen hoitaa kaikkien muidenkin lapsia (riippumatta siitä, miten erilaisia he olisivat omaani verrattuna), oikeastaan paremmin kuin heidän omat vanhempansa.

      Kun vaan nakottaa sen lapsen kanssa kotona ja lapsenhoito on ainoa elämäntehtävä, sitä äkkiä korottaa itsensä muiden yläpuolelle. Joidenkin lasten isätkään eivät nimittäin osaa OLLENKAAN hoitaa sitä lasta oikein! Ei voi kuvitellakaan, että jättäisi lapsen päiväksi, kahdeksi isänsä hoiviin! Sehän kuolee nälkään sillä välin, eihän se ole saanut kuin rintamaitoa vain äitinsä nisästä - eihän se osaa pullosta juodakaan. Pullosta ei ole opetettu juomaan, koska pullossa asuu perkele, pullosta juominen tekee vauvasta myöhemmällä iällä alkoholistin ja sitä paitsi muovipulloista liukenee kaiken maailman bisfenoleja!
      Ja miten joku isä oikeasti osaisi pestä ne kestovaipat?!? Ja sehän pukisikin sen lapsen ihan väärin. Kun ei sen ole koskaan annettu sitä lastaan hoitaa, kun ei se kumminkaan osaisi.

      Eli toisin sanoen, eihän äiti voi koskaan mihinkään lähteä, kun elämä on rakennettu niin, että sitä ei ilman äitiä yksinkertaisesti ole. Toisin sanoen, äidillä on elämässään tarkoitus. Toivotaan nyt vain, että äiti ei heitä lusikkaa nurkkaan liian aikaisin, sehän olisi täysi katastrofi. Ja töihinhän tällainen äiti ei todellakaan haaveile hakeutuvansa (saati että kukaan huolisikaan) ennen kuin lapsi menee yläasteelle.

      Äidin elämä loppuu totaalisesti siinä vaiheessa, kun lapsi löytää seurustelukumppanin.

      • Haloo.....

        ". Pullosta ei ole opetettu juomaan, koska pullossa asuu *******, pullosta juominen tekee vauvasta myöhemmällä iällä alkoholistin ja sitä paitsi muovipulloista liukenee kaiken maailman bisfenoleja! "

        Tervetuloa meille.
        Sinä sitten pidät muskua nälässsä koska olet päättänyt että sen on nyt pakko juoda tuttipullosta?
        Tissiä ei saa vaikka kuinka huutaa, kun nyt on pakko oppisa juomaan pullosta?
        Ei hyvää päivää...
        Mwillä muksu jos ekat viikot pullosta satunnaisesti, ja sitten yks kaks eräänä kauniina päivänä oli stop, kaputt, finito.
        Huusi, sylki, riuhtoi ja mikään ei auttanut.
        Poika oli silloin äitini luona koska olin töissä, ei auttanut muu kuin että äiti toi pojun työpaikalle että sain imettää.
        Ollaan tarjottu pulloa sen jälkeenkin, mutta ei toimi.

        Ja mitäköhän tämä sinun tekstisikin loppujen lopuksi on, kui muiden panettelua...?
        Etpä ole yhtään sen pareempi kui muutkaan, hah.


    • vapaus valita

      Joskus on parempi että ei kerro kaikkea kaikille jos saa vain paskaa niskaansa. Ehkä niille jotka ei oikein ymmärtänyt ei kannata puhua enää siitä asiasta, antaa vaan pitää mielipiteensä ja jättää omaan arvoonsa. Teetpä äitinä niin tai näin, niin joku ainakin mielessään arvostelee toimintatapaasi. Saman olen huomannut muussakin elämässä (esim. jos olen sanonut itseni irti kamalasta työpaikasta) Ihmiset ovat välillä aika suvaitsemattomia toisten valintoja kohtaan. Miten heillä riittääkin energiaa siihen, eikö omassa elämässä ole tarpeeksi pohdittavaa?
      IKävää se on, jos kaikki äidit soimaavat valintojasi. Kyllä tiedän montakin jotka ovat jättäneet vauvan isoäidin huostaan ja menneet hotelliin yhdeksi yöksi.Tärkeintä on että lapsesta pidetään hyvää huolta. Tärkeää on myös pitää omasta jaksamisestaan huolta.
      Vaikka itse en pystyisi vieläkään olemaan puolitoistavuotiaastani yötä erossa, niin ei se mua paljon hetkauta jos joku toinen haluaa mennä vaikka risteilylle, jos lapsesta kuitenkin huolehditaan.
      Minun olisi itsekin pitänyt jo vauvana jättää vähän useammin isälle hoitoon ja lähteä vaikka lenkille, niin olisin varmaan jaksanut paremmin. Vaikka hengissä kuitenkin selvisin vauva-ajasta. Onneksi vauva söi ja nukkui hyvin.

    • hyvää jatkoa

      Anna puheiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Itseäni välillä kyllästytti pirusti olla koko ajan tissipäivystysvalmiudessa. Varsinkin kun mulla tuli maitoa tosi huonosti ja vauva oli kirjaimellisesti (sen 5kk kun oli täysimetyksellä) koko ajan tissillä. Mutta varmasti olit sen oman ajan tarpeessa ja palattuasi olit iloinen ja hyvin jaksava äiti; mikä on yhtä tärkeää sekin! Oikea ongelma olis sitten se, jos vauva ei saisi ruokaa/huolennpitoa tutulta turvalliselta hoitajalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6519
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      527
      3759
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      190
      3654
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      173
      2846
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2539
    6. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      292
      2307
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1613
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      112
      1518
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1449
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1230
    Aihe