Roskaamista

Siisteyden puolesta

Itselataavat-, ja pumppuhaulikot pitäisi jo luonnon roskaamisen nimissä kieltää metsästyskäytössä.

17

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaaha...

      Ei kyseiset aseet itsessään roskaa yhtään enempää kuin esimerkiksi rinnakkaispiippuinen haulikko.
      Itselläni on pumppuhaulikko, ja kerään ne muutamat metsästyksessä tulevat hylsyt maasta ja vien kotiin.
      Usein olen nähnyt kuinka taittuvapiippuisen hylsyt (jos aseessa on ejektorit) lentävät astta avatessa laukauksen/laukauksien jälkeen suoraan piipusta maahan ja jäävät siihen. Ilman ejektoreita olevista ne hylsyt otetaan sormin piipusta pois ja heitetään olan yli lepikkoon...
      Myös vipulukkoisesta tai pulttilukkoisesta kivääristä hylsyt lentävät samalla tavalla ulos kun pyritään ampumaan nopeasti toinen laukaus...
      Muutenkin erilaisten aseiden hylsyt ovat pienempi määrä roskaa kuin esimerkiksi tupakka-askit, karamellipaperit tai pussit. Useammin metsässä näkyy myös muovikasseja, kanistereita, juomatölkkejä...

    • Siisti metsä

      Luonnon siisteys yhteinen asiamme metsästäjät. Jos jaksaa kantaa ladatut patruunat metsään, jaksaa tuoda tyhjät hylsyt pois ym mukanaan aiheuttamansa roskat.

    • faktojen puolesta

      Miksi? Mitä tällä kiellolla saavutetaan? Tarkoitatko, että se vähentäisi roskaamista, niin olennaisella tavalla, että sen takia pitäisi kieltää kokonaisia asetyyppejä?

      Entä mitä on se "jo" lisäksi oleva asia? Miksi muuten pitäisi kieltää?

      • siisteyden puolesta

        Ko aseita käyttävät tyypit jättävät varmimmin hylsyt maastoon.


      • faktojen puolesta
        siisteyden puolesta kirjoitti:

        Ko aseita käyttävät tyypit jättävät varmimmin hylsyt maastoon.

        Mitä tarkoitat tyypeillä? Kerro meille muillekin stereotypiasi?

        Lisäksi tarkoitat varmaankin, että todennäköisimmin? Vai onko nyt hylsyjen maastoon jättäminen jo asetettu joksikin tavoitteeksi?

        Hylsyt voi kuitenkin noukkia maastosta ja jos joku hukkahylsy nyt, niin huolettaa, niin maastoon hajoavia hylsyjäkin on jo keksitty. Perus pahvihylsytkin hajoavat nopeasti ja metalliosat tietysti ruostuvat tomuksi.

        Voitaisiin lisäksi tarkastella tätä harvinaisen pikkusieluista kieltoyritystä sinällään, joka perustuu vain joihinkin harvinaisen subjektiivisiin näkemyksiin. Vähän faktaa, paljon pikkusieluista mutua.
        Tämmöinen meininki ei ole kyllä millään tavalla kannatettavaa.


      • siisteyden puolesta
        faktojen puolesta kirjoitti:

        Mitä tarkoitat tyypeillä? Kerro meille muillekin stereotypiasi?

        Lisäksi tarkoitat varmaankin, että todennäköisimmin? Vai onko nyt hylsyjen maastoon jättäminen jo asetettu joksikin tavoitteeksi?

        Hylsyt voi kuitenkin noukkia maastosta ja jos joku hukkahylsy nyt, niin huolettaa, niin maastoon hajoavia hylsyjäkin on jo keksitty. Perus pahvihylsytkin hajoavat nopeasti ja metalliosat tietysti ruostuvat tomuksi.

        Voitaisiin lisäksi tarkastella tätä harvinaisen pikkusieluista kieltoyritystä sinällään, joka perustuu vain joihinkin harvinaisen subjektiivisiin näkemyksiin. Vähän faktaa, paljon pikkusieluista mutua.
        Tämmöinen meininki ei ole kyllä millään tavalla kannatettavaa.

        Onko se jokin pakkomielle puollustella hylsyjen maastoon jättämistä, hyväksytkö sen sit? Ilmeisesti. Kyllähän jotkin sentään kerää kasaan hylsyt kyyhkystyksessä ja sorsastuksessa. Useinmiten ampumapaikan ympärillä levällään. En tarkoita yksittäisiä hylsyjä.


      • faktojen puolesta
        siisteyden puolesta kirjoitti:

        Onko se jokin pakkomielle puollustella hylsyjen maastoon jättämistä, hyväksytkö sen sit? Ilmeisesti. Kyllähän jotkin sentään kerää kasaan hylsyt kyyhkystyksessä ja sorsastuksessa. Useinmiten ampumapaikan ympärillä levällään. En tarkoita yksittäisiä hylsyjä.

        Missä kohtaa olen puolustellut hylsyjen maastoon jättämistä?

        Sinä haluat kieltää kokonaisia asetyyppejä joillain täysin pikkusieluisilla perusteilla ja tätä kieltoa minä olen vastustanut.

        En minä kannata hylsyjen maastoon jättämistä ja kerään oman hylsyni pois. En näe kuitenkaan yhteyttä tämän välillä ja sen välillä, että jotain asetyyppejä pitäisi kieltää.
        Sinulla on vain jotain pikkusieluisia perusteluita joita et voi, tai kehtaa edes mainita. Olet maininnut asioita kuten "jo siitä syystä" ja "tyypit", mutta et ole määritellyt näitä muita syitä tai näitä tyyppejä.

        Ainoa asia johon takerrut on maastoon jätetyt hylsyt. Hylsyihin on kuitenkin paljon muitakin ratkaisuja, kuin asetyyppien kieltäminen.
        A: hylsyt kerätään pois, B: hylsyt ovat maastoon hajoavia, C: hyväksytään, että yhteiskunnassamme on X- määrä epäkohtia, mutta se ei tarkoita sitä, että kaikki pitäisi kieltää.

        Yhteiskuntamme perustuu ensisijaisesti vapaudelle ja kaikelle vapauden rajoittamiselle pitää olla riittävät ja kunnon perustelut. Sellaisia perusteluita et ole vielä maininnut.


    • Näin nähnyt

      Kyllä muutama karjankasvattaja on kieltänyt sorsastuksen jokivarressaan hylsyjen takia.

    • pumppumies

      Mutta siis kuitenkin yhtä yleistä on hylsyjen maastoon jääminen asetyypistä riippumatta.
      Itse olen kaikilla aseilla joista hylsyjä jää (siis ilmakivääristähän ei jää hylsyä) keräämään hylsyt talteen (hylsyt joita en lataa uudestaan menevät kaverilleni joka tekee niistä kierrätys-taidetta).
      Muutamien muidenkin tiedän keräävän hylsynsä pois maatosta, muutaman tiedän potkivan hylsynsä kannon tai sammalen alle... Muutmien tiedän jättävän hylsynsä juuri siihen mihin se putoaa riippumatta millä aseella tai asetyypillä on laukauksen ampunut.

    • ei pal paina

      Mikähän siinä on niin vaikeaa tuoda tyhjät muovit pois. Onkohan se joku korvienvälinen juttu.

    • alatko sinä keräämään teiden varsilta tupakka askit, olutpullot/tölkit ja kaiken muun roskan? maastoon tulee roskaa myös muilta käyttäjiltä kuin metsästäjiltä.en oikein ymmärrä että tietyn aselajin käyttäjät roskaisi enemmän.keräätkö myös vanhoilta taistelupaikoilta vuosia vanhat kiväärinhylsyt? tai alatko keräämään pullojen sirpaleet pois ettei koiramme revi niihin itseään? tietysti voit sanoa että se on koiran omistajan oma virhe jos joku on metsään tai muualle luontoon hajoittanut olutpullon ja koira siihen jalkansa repii.en ymmärrä tuota vouhotusta nyt tälläisestä asiasta.koskaan ei minua ole häirinnyt metsästä löytynyt vanha hylsy.tosin kyllä myönnän että on tilanteita jolloin itseltä jää keräämättä omat hylsyt yksinkertaisesti tilanteen johdosta.en vaan ymmärrä tuota sinun vouhotusta!

      • Ei pal paina

        Hoidetaan metsästäjät tonttimme.


    • keräilijä.

      Kuka on joskus löytänyt metsästä hylsyn?

      Itse liikun, sienestän ja marjastan metsässä paljon enkä ole koskaan löytänyt ainoatakaan hylsyä.

      Eniten löytyy karkkipapereita ym. paperiroskaa.

    • Pumppumies

      No itse olen metsästäjä, marjastaja, sienestäjä, kalastaja, muuten vaan kuljen...
      Siihen nähden miten paljon olen kulkenut maastossa on hyvin pieni määrä hylsyjä mitä olen löytänyt (tässähän en laske niitä omiani jotka olen heti ampumatilanteen jälkeen kerännyt taskuuni) .
      Melkeinpä voin väittää että enemmän kaikkea muuta roskaa olen "löytänyt".

      • kyllä on löytynyt hylsyjä metsästä :) mutta tosiaan niin pienissä määrin ettei niistä ole ollut häiriötä :)


      • Ite minä
        hunter2 kirjoitti:

        kyllä on löytynyt hylsyjä metsästä :) mutta tosiaan niin pienissä määrin ettei niistä ole ollut häiriötä :)

        Ite minä kerään omat ja muiden jättämät hylsyt taskuun ja nuotiolla nakkaan hiilloksille.


    • raxfghmu

      Höpö höpö. Kaikenlaista joutavaa höpinää tällä palstalla. Varmaan seuraavaks vaadit, että metsällä pitää kulkee sukkasillaan, ettei maastoon jää kumisaappaan jälkiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      42
      3173
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      182
      1801
    3. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      157
      1707
    4. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1605
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      55
      1397
    6. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      351
      1223
    7. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      106
      1067
    8. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      1034
    9. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      94
      1034
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      61
      974
    Aihe