Roskaamista

Siisteyden puolesta

Itselataavat-, ja pumppuhaulikot pitäisi jo luonnon roskaamisen nimissä kieltää metsästyskäytössä.

17

185

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaaha...

Ei kyseiset aseet itsessään roskaa yhtään enempää kuin esimerkiksi rinnakkaispiippuinen haulikko.
      Itselläni on pumppuhaulikko, ja kerään ne muutamat metsästyksessä tulevat hylsyt maasta ja vien kotiin.
      Usein olen nähnyt kuinka taittuvapiippuisen hylsyt (jos aseessa on ejektorit) lentävät astta avatessa laukauksen/laukauksien jälkeen suoraan piipusta maahan ja jäävät siihen. Ilman ejektoreita olevista ne hylsyt otetaan sormin piipusta pois ja heitetään olan yli lepikkoon...
      Myös vipulukkoisesta tai pulttilukkoisesta kivääristä hylsyt lentävät samalla tavalla ulos kun pyritään ampumaan nopeasti toinen laukaus...
      Muutenkin erilaisten aseiden hylsyt ovat pienempi määrä roskaa kuin esimerkiksi tupakka-askit, karamellipaperit tai pussit. Useammin metsässä näkyy myös muovikasseja, kanistereita, juomatölkkejä...

• Siisti metsä

Luonnon siisteys yhteinen asiamme metsästäjät. Jos jaksaa kantaa ladatut patruunat metsään, jaksaa tuoda tyhjät hylsyt pois ym mukanaan aiheuttamansa roskat.

• faktojen puolesta

Miksi? Mitä tällä kiellolla saavutetaan? Tarkoitatko, että se vähentäisi roskaamista, niin olennaisella tavalla, että sen takia pitäisi kieltää kokonaisia asetyyppejä?

Entä mitä on se "jo" lisäksi oleva asia? Miksi muuten pitäisi kieltää?

• siisteyden puolesta

Ko aseita käyttävät tyypit jättävät varmimmin hylsyt maastoon.

• faktojen puolesta
        siisteyden puolesta kirjoitti:

Ko aseita käyttävät tyypit jättävät varmimmin hylsyt maastoon.

Mitä tarkoitat tyypeillä? Kerro meille muillekin stereotypiasi?

Lisäksi tarkoitat varmaankin, että todennäköisimmin? Vai onko nyt hylsyjen maastoon jättäminen jo asetettu joksikin tavoitteeksi?

Hylsyt voi kuitenkin noukkia maastosta ja jos joku hukkahylsy nyt, niin huolettaa, niin maastoon hajoavia hylsyjäkin on jo keksitty. Perus pahvihylsytkin hajoavat nopeasti ja metalliosat tietysti ruostuvat tomuksi.

Voitaisiin lisäksi tarkastella tätä harvinaisen pikkusieluista kieltoyritystä sinällään, joka perustuu vain joihinkin harvinaisen subjektiivisiin näkemyksiin. Vähän faktaa, paljon pikkusieluista mutua.
        Tämmöinen meininki ei ole kyllä millään tavalla kannatettavaa.

• siisteyden puolesta
        faktojen puolesta kirjoitti:

Mitä tarkoitat tyypeillä? Kerro meille muillekin stereotypiasi?

Lisäksi tarkoitat varmaankin, että todennäköisimmin? Vai onko nyt hylsyjen maastoon jättäminen jo asetettu joksikin tavoitteeksi?

Hylsyt voi kuitenkin noukkia maastosta ja jos joku hukkahylsy nyt, niin huolettaa, niin maastoon hajoavia hylsyjäkin on jo keksitty. Perus pahvihylsytkin hajoavat nopeasti ja metalliosat tietysti ruostuvat tomuksi.

Voitaisiin lisäksi tarkastella tätä harvinaisen pikkusieluista kieltoyritystä sinällään, joka perustuu vain joihinkin harvinaisen subjektiivisiin näkemyksiin. Vähän faktaa, paljon pikkusieluista mutua.
        Tämmöinen meininki ei ole kyllä millään tavalla kannatettavaa.

Onko se jokin pakkomielle puollustella hylsyjen maastoon jättämistä, hyväksytkö sen sit? Ilmeisesti. Kyllähän jotkin sentään kerää kasaan hylsyt kyyhkystyksessä ja sorsastuksessa. Useinmiten ampumapaikan ympärillä levällään. En tarkoita yksittäisiä hylsyjä.

• faktojen puolesta
        siisteyden puolesta kirjoitti:

Onko se jokin pakkomielle puollustella hylsyjen maastoon jättämistä, hyväksytkö sen sit? Ilmeisesti. Kyllähän jotkin sentään kerää kasaan hylsyt kyyhkystyksessä ja sorsastuksessa. Useinmiten ampumapaikan ympärillä levällään. En tarkoita yksittäisiä hylsyjä.

Missä kohtaa olen puolustellut hylsyjen maastoon jättämistä?

Sinä haluat kieltää kokonaisia asetyyppejä joillain täysin pikkusieluisilla perusteilla ja tätä kieltoa minä olen vastustanut.

En minä kannata hylsyjen maastoon jättämistä ja kerään oman hylsyni pois. En näe kuitenkaan yhteyttä tämän välillä ja sen välillä, että jotain asetyyppejä pitäisi kieltää.
        Sinulla on vain jotain pikkusieluisia perusteluita joita et voi, tai kehtaa edes mainita. Olet maininnut asioita kuten "jo siitä syystä" ja "tyypit", mutta et ole määritellyt näitä muita syitä tai näitä tyyppejä.

Ainoa asia johon takerrut on maastoon jätetyt hylsyt. Hylsyihin on kuitenkin paljon muitakin ratkaisuja, kuin asetyyppien kieltäminen.
        A: hylsyt kerätään pois, B: hylsyt ovat maastoon hajoavia, C: hyväksytään, että yhteiskunnassamme on X- määrä epäkohtia, mutta se ei tarkoita sitä, että kaikki pitäisi kieltää.

Yhteiskuntamme perustuu ensisijaisesti vapaudelle ja kaikelle vapauden rajoittamiselle pitää olla riittävät ja kunnon perustelut. Sellaisia perusteluita et ole vielä maininnut.

• Näin nähnyt

Kyllä muutama karjankasvattaja on kieltänyt sorsastuksen jokivarressaan hylsyjen takia.

• pumppumies

Mutta siis kuitenkin yhtä yleistä on hylsyjen maastoon jääminen asetyypistä riippumatta.
      Itse olen kaikilla aseilla joista hylsyjä jää (siis ilmakivääristähän ei jää hylsyä) keräämään hylsyt talteen (hylsyt joita en lataa uudestaan menevät kaverilleni joka tekee niistä kierrätys-taidetta).
      Muutamien muidenkin tiedän keräävän hylsynsä pois maatosta, muutaman tiedän potkivan hylsynsä kannon tai sammalen alle... Muutmien tiedän jättävän hylsynsä juuri siihen mihin se putoaa riippumatta millä aseella tai asetyypillä on laukauksen ampunut.

• ei pal paina

Mikähän siinä on niin vaikeaa tuoda tyhjät muovit pois. Onkohan se joku korvienvälinen juttu.

• alatko sinä keräämään teiden varsilta tupakka askit, olutpullot/tölkit ja kaiken muun roskan? maastoon tulee roskaa myös muilta käyttäjiltä kuin metsästäjiltä.en oikein ymmärrä että tietyn aselajin käyttäjät roskaisi enemmän.keräätkö myös vanhoilta taistelupaikoilta vuosia vanhat kiväärinhylsyt? tai alatko keräämään pullojen sirpaleet pois ettei koiramme revi niihin itseään? tietysti voit sanoa että se on koiran omistajan oma virhe jos joku on metsään tai muualle luontoon hajoittanut olutpullon ja koira siihen jalkansa repii.en ymmärrä tuota vouhotusta nyt tälläisestä asiasta.koskaan ei minua ole häirinnyt metsästä löytynyt vanha hylsy.tosin kyllä myönnän että on tilanteita jolloin itseltä jää keräämättä omat hylsyt yksinkertaisesti tilanteen johdosta.en vaan ymmärrä tuota sinun vouhotusta!

• Ei pal paina

Hoidetaan metsästäjät tonttimme.

• keräilijä.

Kuka on joskus löytänyt metsästä hylsyn?

Itse liikun, sienestän ja marjastan metsässä paljon enkä ole koskaan löytänyt ainoatakaan hylsyä.

Eniten löytyy karkkipapereita ym. paperiroskaa.

• Pumppumies

No itse olen metsästäjä, marjastaja, sienestäjä, kalastaja, muuten vaan kuljen...
      Siihen nähden miten paljon olen kulkenut maastossa on hyvin pieni määrä hylsyjä mitä olen löytänyt (tässähän en laske niitä omiani jotka olen heti ampumatilanteen jälkeen kerännyt taskuuni) .
      Melkeinpä voin väittää että enemmän kaikkea muuta roskaa olen "löytänyt".

• kyllä on löytynyt hylsyjä metsästä :) mutta tosiaan niin pienissä määrin ettei niistä ole ollut häiriötä :)

• Ite minä
        hunter2 kirjoitti:

kyllä on löytynyt hylsyjä metsästä :) mutta tosiaan niin pienissä määrin ettei niistä ole ollut häiriötä :)

Ite minä kerään omat ja muiden jättämät hylsyt taskuun ja nuotiolla nakkaan hiilloksille.

• raxfghmu

Höpö höpö. Kaikenlaista joutavaa höpinää tällä palstalla. Varmaan seuraavaks vaadit, että metsällä pitää kulkee sukkasillaan, ettei maastoon jää kumisaappaan jälkiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Apua, Gogi ja Kia tippuivat TTK:sta! Oliko Gogin ja Kian tiputus mielestäsi oikein?

Gogi ja Kia tippuivat monen yllätykseksi sunnuntaina TTK:sta. Oliko tämä mielestäsi oikein näin vai kenen olisi pitänyt
      Tanssii tähtien kanssa
      79
      1975
    2. Taas poistuu ABC, nyt Salossa

Ei ole enää ihmisillä varaa ostaa nakkisämpylää myymälän puolelta. Viimeiset roposet menevät polttoaineeseen. Takana on
      Maailman menoa
      118
      1859
    3. Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen

Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-20123694
      Maailman menoa
      304
      1546
    4. Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä

Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä
      Maailman menoa
      253
      1454
    5. Millainen luonne sinä olet?

Itse olen innovatiivinen ja kuunteleva, sekä avoin uusille asioille. Mieheltä
      Ikävä
      188
      1290
    6. Oletko koskaan miettinyt miltä lähempi fyysinen

kontakti tuntuisi hänen kanssaan? Sitä menee sekaisin pelkästä olemuksesta, niin kosketus voisi olla aika räjäyttävää.
      Ikävä
      45
      1167
    7. Mukavaa maanantai päivää

Hyvää huomenta. 🐺❄️⚜️☕🧡
      Ikävä
      213
      1099
    8. Vasemmistoliiton Minja Koskela lyttäsi Halla-ahon...

...arvion Usan presidentin vaalien voiton syistä, ja löi pöytään täsmälleen oikean arvion. Koskelan arviota tukevat myös
      Maailman menoa
      302
      1008
    9. Mitä kivaa sanoisit kaivatullesi?

Vai osaatko sanoa toisista mitään hyvää?
      Ikävä
      91
      991
    10. Aina vaan kalliimmaksi tulee NATO Suomelle

"Kaikkonen ja Kopra: Nato vaatii pian lisää panostusta jäsenmailtaan" https://www.is.fi/politiikka/art-2000010824365.htm
      Maailman menoa
      225
      978
    Aihe