MIksi teinit olette niin kamalia?

Aikuinen36

Teini-ikä on ikäkausi, jolloin ihminen on "pahimmillaan". Teineillä on lukuisa määrä ärsyttäviä tapoja ja asenteita. On varmasti kunnollisiakin teini-ikäisiä, mutta paljon on näitä hankalia tapauksia.

Teini-ikäinen on ihminen itsekeskeisimmillään. "MInä, minä ja minä, on hänen kommenttinsa". Muitten tunteet ja tarpeet eivät paljoa kiinnosta, vain se mitä itse hyötyy ja saa joka tilanteesta."

Teini-ikäiset ovat usein varsinaisia metsäläisiä. He eivät siivoa omaa huoneettaan, joka on kuin kaatopaikka.. tavarat ja vaatteet pitkin lattioita, sekä lukuisia lautasia ja mukeja. Teini-ikäisille ei myöskään kuulu mitkään kodintyöt. Se on huutava vääryys heitä kohtaan.

Kotityöt, koulu ja mitkään velvollisuudet ei kiinnosta. Teini-ikäinen vaikka olisi jo 17 vuotias, hän ei tajua, että hänelllä ei voi enää olla pelkkiä oikeuksia, vaan hänen tulee ottaa yhä enemmän vastuuta omasta elämästään.

Teini on vaativa ja hän oikeuttaa itselleen kaiken. Vanhemmat ovat tietysti maksajia, kukas muu! Teini ei mieti mitä hän itse antaa vanhemmille. Teini pitää itsestään selvänä, että hänen kuuluu saada uusimmat merkkivaatteet, päästä laskettelulomalle ja saada reilusti viikkorahaa, vaikka ei oliskaan hoitanut omia velvollisuuksiaan.

Teinit ovat usein kovaäänisia ja huonotapaisia. He kiroilevat äänekkäästi ja puhuvat törkeyksiä missä tahansa. He kilpailevat kuka uskaltaa tehdä jotain hölmöä. Suosituimpia asioita ovat opettajien kiusaaminen. Se joka saa opettajan hermostumaan tai itkemään, on kova tyyppi ja saa kaveriporukalta pisteet.. Teinien empatia kyky varsinkin opettajia kohtaan on täysin nolla. He eivät tunne mitään inhimillistä sääliä opettajia kohtaan. Teinit kiusaavat myös mielellään ihmisiä, jotka ovat erilaisia.

Teineillä on heikko itsetunto, jonka vuoksi he hakevat porukan hyväksyntää tekemällä samoja tyhmiä asioita kuin muutkin.. esimerkiksi aloittavat tupakonpolton ja ryyppäävät. Heille on turha sanoa, että tupakkaa jää kiinni ja viina häiritsee heidän kehittyviä aivojaan. Teinit elävät tässä hetkessä . kuolema ja sairaudet ovat jossain ikuisuuden kaukana.

Teini-ikäisten vanhempien rooli on todella epäkiitollinen. Vanhemmat ovat ikäviä kusipäitä, jos he yrittävät rajoittaa teinin iltamenoja tai estää hänen ryyppäämistään. Teini raivoaa ja huutaa kuin villieläin, kun ei saa tahtoaan lävitse. Teini ei näe kuin itsensä ja sen kuinka häntä kohdellaan väärin.

Mitäs jos te teinit, jos miettisitte oikein kuinka hyvin teidän asiat ovat!! Kertokaa joskus vanhemmillenne kuinka arvostatte ja rakastatte heitä. Opetelkaa tuntemaan kiitollisuutta pienistäkin asioista ja lopettakaa jatkuva vaatiminen. Teillä on paljon aihetta tuntea kiitollisuutta!

92

10276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • afiovfuvuo00

      Yleistystä, yleistystä...

      Mutta tuo, että teinien pitäisi sanoa vanhemmilleen, että he rakastavat heitä, on jo aika mahdotonta. Kun juuri tuossa iässä ihminen itsenäistyy vanhemmistaan, käsittääkseni siinä on ihan evoluuttinen ominaisuus minkä johdosta teini pitää vanhempia ärsyttävinä.

      • ...

        "Yleistystä, yleistystä..."

        Alkaa minuakin kyllästyttämään liikaa yleistyksiä, vaikka niin joskus käykin.


      • 17+11

        Niiin, tottahan se on että jotkut teinit voivat koitella vanhempien hermoja mutta silti,pääasiallisesti vanhemman tulee olla se ns.aikuinen ja koittaa pitää tilannetta hallinnassa.Oikeestaan teini-ikäisenä vanhempi kohtaa monesti sen oman kasvatuksen välituloksen,eli jos on aina saanut pennusta asti tehdä mitä haluaa niin kyllä teininäkin tekee.Sitten jos on saanut luotua lapseen yhteyden,on mahdollista että teini kuuntelee mitä aikuinen sanoo,vaikkakin sanoisi vastaan.

        Ja monet noista mitä mainitsit on ihan aikuiset hallussa olevia asioita kuten rahan antaminen,matkoille lähteminen,merkki vaatteet jne.Tässä vaiheessa nimenomaan vanhpien tulee alkaa opettamaan vastuunottamista elämästä.

        Ja eikös kaikkilla ole joskus todella sotkuista.Itse 26v ja välistä on sellainen kaaos et hyvä kun kehtaa laskea perheenjäseniäkään käymään.


      • joopa joo
        17+11 kirjoitti:

        Niiin, tottahan se on että jotkut teinit voivat koitella vanhempien hermoja mutta silti,pääasiallisesti vanhemman tulee olla se ns.aikuinen ja koittaa pitää tilannetta hallinnassa.Oikeestaan teini-ikäisenä vanhempi kohtaa monesti sen oman kasvatuksen välituloksen,eli jos on aina saanut pennusta asti tehdä mitä haluaa niin kyllä teininäkin tekee.Sitten jos on saanut luotua lapseen yhteyden,on mahdollista että teini kuuntelee mitä aikuinen sanoo,vaikkakin sanoisi vastaan.

        Ja monet noista mitä mainitsit on ihan aikuiset hallussa olevia asioita kuten rahan antaminen,matkoille lähteminen,merkki vaatteet jne.Tässä vaiheessa nimenomaan vanhpien tulee alkaa opettamaan vastuunottamista elämästä.

        Ja eikös kaikkilla ole joskus todella sotkuista.Itse 26v ja välistä on sellainen kaaos et hyvä kun kehtaa laskea perheenjäseniäkään käymään.

        Jaa, kerro toki vielä tälläiselle neljän teinin äidille, miten niitä hormoneja olisi pitänyt kasvattaa ? ammattilaisetkin ovat epäonnistuneet lasten kasvatuksessa, koska heidänkin lapsilla tulee teini-ikäisenä "kouhahduksia", ne hormoonit näillä nuorilla vie, ja siihen ei voi kasvatuksella vaikuttaa.

        Ja todellakaan kyse ei ole siivoamisesta tms. vaan siitä, että nämä nuoret kuohahtelee ja siitä että me vanhemmatkin ollaan ihmisiä. Koittais vaan teinitkin sen tajuta, ettei aina jaksa. Ei se elämä ole kenelläkään helppoa. Esim. olet nukkunut huonosti, töissäkin v***ttaa ja siihen vielä kouhahteleva teini, ole siinä sitten joku s**nan yli-ihminen.


      • 7+7
        joopa joo kirjoitti:

        Jaa, kerro toki vielä tälläiselle neljän teinin äidille, miten niitä hormoneja olisi pitänyt kasvattaa ? ammattilaisetkin ovat epäonnistuneet lasten kasvatuksessa, koska heidänkin lapsilla tulee teini-ikäisenä "kouhahduksia", ne hormoonit näillä nuorilla vie, ja siihen ei voi kasvatuksella vaikuttaa.

        Ja todellakaan kyse ei ole siivoamisesta tms. vaan siitä, että nämä nuoret kuohahtelee ja siitä että me vanhemmatkin ollaan ihmisiä. Koittais vaan teinitkin sen tajuta, ettei aina jaksa. Ei se elämä ole kenelläkään helppoa. Esim. olet nukkunut huonosti, töissäkin v***ttaa ja siihen vielä kouhahteleva teini, ole siinä sitten joku s**nan yli-ihminen.

        Hormonitoimintaa on myös aikuisilla,
        aikuiset tosin yleensä hallitsevat paremmin omat hormonipiikkinsä.
        Kasvatuksella pystyy vaikuttamaan; mikäli sinulla on ollut hyvä suhde lapsiin, yhteiset pelisäännöt, he kunnioittavat ja tottelevat sinua edelleen, pikkukuohahduksista huolimatta.
        Itselläni on tällä hetkellä enää kaksi teiniä kotona. Välillä vähän keskustellaan, mutta yhteisesti sovitut asiat hoidetaan (tai kuukausirahaa ei tipu, kiristän).
        Suosittelen: pienestä pitäen lapsille vastuuta koulunkäynnistä ja kotitöistä, ei tarvitse sitten enää teinien kanssa kinastella.


      • 14w.girl
        7+7 kirjoitti:

        Hormonitoimintaa on myös aikuisilla,
        aikuiset tosin yleensä hallitsevat paremmin omat hormonipiikkinsä.
        Kasvatuksella pystyy vaikuttamaan; mikäli sinulla on ollut hyvä suhde lapsiin, yhteiset pelisäännöt, he kunnioittavat ja tottelevat sinua edelleen, pikkukuohahduksista huolimatta.
        Itselläni on tällä hetkellä enää kaksi teiniä kotona. Välillä vähän keskustellaan, mutta yhteisesti sovitut asiat hoidetaan (tai kuukausirahaa ei tipu, kiristän).
        Suosittelen: pienestä pitäen lapsille vastuuta koulunkäynnistä ja kotitöistä, ei tarvitse sitten enää teinien kanssa kinastella.

        7 7 nimimerkin omaaja: no olisko kannattanu vähä miettiä ennen raskaaks tuloa ettei se kakara ikuisesti vauvana pysy??


      • 14w.girl
        joopa joo kirjoitti:

        Jaa, kerro toki vielä tälläiselle neljän teinin äidille, miten niitä hormoneja olisi pitänyt kasvattaa ? ammattilaisetkin ovat epäonnistuneet lasten kasvatuksessa, koska heidänkin lapsilla tulee teini-ikäisenä "kouhahduksia", ne hormoonit näillä nuorilla vie, ja siihen ei voi kasvatuksella vaikuttaa.

        Ja todellakaan kyse ei ole siivoamisesta tms. vaan siitä, että nämä nuoret kuohahtelee ja siitä että me vanhemmatkin ollaan ihmisiä. Koittais vaan teinitkin sen tajuta, ettei aina jaksa. Ei se elämä ole kenelläkään helppoa. Esim. olet nukkunut huonosti, töissäkin v***ttaa ja siihen vielä kouhahteleva teini, ole siinä sitten joku s**nan yli-ihminen.

        joopa joo nimimerkin omaaja: no olisko kannattanu vähä miettiä ennen raskaaks tuloa ettei se kakara ikuisesti vauvana pysy??


      • 14w.girl
        14w.girl kirjoitti:

        7 7 nimimerkin omaaja: no olisko kannattanu vähä miettiä ennen raskaaks tuloa ettei se kakara ikuisesti vauvana pysy??

        sori väärään kommenttiin vastasin


      • aijhaichocijoijsoijo

        Ei oo mahdotonta sanoo että rakastan äitiä. Äiti tietää sen koska sanon sen sille monesti:) ja se helpottaa oikeesti välejä paljon koska kun on hyvät välit vanhempii ni ei niitten kans taho tapellakkaa..

        Toisaalta mää kyllä koin teini-iän varmaa joskus 5- 6 vuotiaana kun kuulemma oli sillo iha hirvee ja nyt oon "teini" elikkäs 17 v tyttö ja mulla on tosi helppoo, en tappele, hoijan asiat kuin aikuinen, teen hommat kunnolla, suhtaudun kaikkiin muutenkin aikuismaisesti.. Ja murkkuiästä puhumattakaa.. En oo koskaan juonu tai polttanu, rellestäny kylällä tai muuta.. Että hyvä ku sairastaa teini-iän pienenä ni ei tarvii isompana tapella tai sannoo asiosta joita kattuu;);)


      • entinen nuori vm.65
        14w.girl kirjoitti:

        joopa joo nimimerkin omaaja: no olisko kannattanu vähä miettiä ennen raskaaks tuloa ettei se kakara ikuisesti vauvana pysy??

        sinähän voisitkin olla fiksumpi ja olla tekemättä niitä kakaroita sitten. ei teitä kiittämättämiä paskiaisia kukaan tarvi tänne enää enenpää.


      • 14w.girl
        entinen nuori vm.65 kirjoitti:

        sinähän voisitkin olla fiksumpi ja olla tekemättä niitä kakaroita sitten. ei teitä kiittämättämiä paskiaisia kukaan tarvi tänne enää enenpää.

        en ollut väittämässä, ettei kakaroita pidä olla tekemättä. hän, kenen kommenttiin vastasin, omasi ilmeisen asenneongelman lapsia/nuoria kohtaan. kuten olin sanonut, pitää miettiä ettei se kersa pysy aina vauvana, ja toisekseen pitää muistaa että kaikilla on oikeus huonoihin päiviin, sekä nuorilla että aikuisilla. joopa joo nimimerkin omaajasta sain sen käsityksen, että hänen mielestään nuorten pitäisi olla jotain hiljaisia pikku hiiriä, jotka ei saa näkyä eikä kuulua.


      • 16-vuotiaan äiti

        Hyvät sanat ... evoluutiosta.. :o)


      • Varis1
        ... kirjoitti:

        "Yleistystä, yleistystä..."

        Alkaa minuakin kyllästyttämään liikaa yleistyksiä, vaikka niin joskus käykin.

        Hei! Tässä yksi mummo,se on totta ,että nuoria yleistetään jonkun yksittäisen henkilön käytöksen vuoksi,Ikävintä on myöntää,että minunikäiseni 65v. aina löytävät jotain moitittavaa nuorista,tapaan työssäni ,jota teen satunnaisesti,nuoria ,ei ole moitittavaa,tosin muistan myös omat mokat ,teininä.Teillä nuorilla on liikaa haasteita elämässä.Ja mitä yhteiskunta teille tulevaisuudessa tarjoaa,toivottavasti ainakin töitä.

        Ei kannata vaipua synkkyyteen,vaan lippa taakse,ja menoks.


    • EI NYT VITTU OIKEEST

      AP, hyppäsitkö sinä suoraan vaipoista tuohon tiukkapipo-ikään?

      • 9

        Kuka on AP...?

        Mutta aikuisen tehtävä on opettaa teinille se miten elämä toimii.


    • asfhjkafs

      Ihanaa yleistystä..

    • j8gihjö

      Kuulostaa pikemminkin kuin puhuisit jostakin 13-vuotiaista kakaroista. Teineillä ne aivot ovat jo tarpeeksi hyvin kehittyneet, mutta poikkeuksiakin on. Viimeistään teini-iässäkin kuuluisi alkaa koetella lopullisesti varsinkin vanhempien rajoja ennenkuin teini muttuu yhtäkkiä peräkammarin pojaksi ja alkaa silloin uhmaamaan vanhempiaan kun pitäisi osata jo ajatella itse.

      Teini iässä pitää alkaa ajatella mitä haluaa tai tahtoo elämältä. Monet teinit sanovat että riittäisi että ei tarvitse tehdä mitään, mutta oikeasti ihminen tarvitsee jonkin sortin tavoitteen tai unelman säilyttääkseen elämänilonsa. Suurin osa aikuisista ovat jo hukanneet sen mutta suurimmalla osalla teineistä se on hyvässä hapessa. Teinit nauttivat enemmän elämästä kuin aikuiset.

      Olen 17v poika ja olen mielestäni aivan tarpeeksi fiksu pärjätäkseni omillani. Miksi täysi ikäisyyttä ei voisi määritellä mielummin jollakin testillä jolla todistaa henkinen kypsyys koska ikähän on vain numero..

      Noh. joka tapuksessa olen täysin sitä mieltä että kohdistit haukkumisesti nyt täysin väärälle ikäryhmälle...

    • 2x teinin äiti-73

      Yhdyn äitinä täysin mielipiteeseesi, ei epäilystäkään. Näissä tilanteissa vanhempia auttaa parhaiten kääntämällä kolikkon toinen puoli.

      Teini-ikä on kausi jolloin ihminen on parhaimmillaan. Perustelen sen sillä, että se on vaihe lapsuudesta aikuisuuteen. Teinin kuuluu kokeilla rajojaa, tutustua uuteen minään, opetella uusi elämä itsenäisenä. Parasta mitä teinille voi tarjota on henkinen tuki, kuuntelu ja kehu. Ei tarvitse aina olla moittimassa vaan nähdä positiivisena, että lapsi tosissaan haluaa aikuistua.

      Kaikkivoipaisuuden tunne on vielä tallella ja siksi minä-keskeisyys korostuu, kunnes päästään siihen vaiheeseen, kun teini ymmärtää, ettei ole ainut maailmassa ja muillakin on samanlaiset tarpeet kuin hänellä.

      Vastuun opettaminen pitää aloittaa jo ala-asteen aikana. Ei silloin, kun on jo liian myöhäistä ja jolloin on jo totuttu itsestään selviin palveluihin, kuten vaatteet ja ruoka. Varhainen ikään sopiva vastuun opettaminen on samaa, kuin ottaminen lapsi arjen perustehtäviin. Me vanhemmat usein pyrimme täydellisyyteen ja turhaudumme silloin kun lapsi vasta opettelee esim. ruoan tekemistä tai imuroimista. Mitä sitten jos nurkkaan jää pieni pölypallo. Pääasia, että tekee jotain.

      Jos teinit ovat kovaäänisiä ja huonotapaisia niin vanhemmat voisivat katsoa peiliin. Jostain sekin käytös on opittu. Ja lapsi etsii huomiota kiireisiltä vanhemmiltaan juuri äänellään ja teoillaan. Niistä jää jälki. Jotenkin se teinin sisällä mylläävä muutoksista aiheutunut jännittynyt olo täytyy purkaa. Musiikki, kaverit ja huonot tavat ovat tapoja saada huomiota. Oikeastaan ainoita, joista lapsi saa huomiota. Voisiko kolikon toisella puolen ajatella, että huomiota voi antaa vaikkapa hyvistä teoista? Voisiko sitä reagoida kaikkeen siihen, mitä nuori tekee oikein? Me vanhemmat puramme omaa kykenemättömyyttä ja hallinnantunteen puuttumista valittamalla, että joku toinen tekee väärin. Mehän me siinä väärin teemme.

      Rahaa ei tarvitse antaa pitääkseen teinin suu supussa. Rahaa voi antaa vaikkapa tiskien laittamisesta, pyykin pesemisestä tai imuroinnista. Pieniä töitä rahaa vastaan.

      Teineillä ON huono itsetunto. Itsetuntoa käsittelevää kirjallisuutta löytyy aimo tukku. Itsetunto kehittyy vielä vanhempanakin ja se ei kasva päivässä. Mikä lasta motivoi? Se on vanhempien tehtävä ottaa selville. Jos sinäkin vanhempi motivoidut jostain työtehtävästä ja saat siitä vielä kiitosta niin koheneeko vai laskeeko itsetuntosi?

      Teinit kiusaavat sitä mikä heidän mielestään ei ole normaalia tai kavereiden hyväksymiä. Kuuluu osana itsetunnon käsittelemiseen ja asenteeseen, jota vanhemmat ovat opettaneet. "Tyhmä pomo"-, "osaamaton kollega"-, "ammattitaidoton asiakaspalvelija"- keskustelut ruokapöydässä puolison kanssa ovat merkkejä siitä, että teinilläkin on oikeus haukkua häntä palvelevia ihmisiä. Hänhän kuulee niitä juttuja päivittäin siinä sivussa.

      Teini-ikäisten vanhempien roolin kuuluu olla epäkiitollista. Sinua kiitetään siitä vasta sitten, kun teet jotain oikein. Oman nuoruuden tuputtaminen on pahinta. "Meidän aikana"- jutut ovat pahimpia. Tänä aikana valitettavasti on toisin. Joka vuosi jokin muuttuu. Mietippä hetki kuinka sinä nuorena parjasit isovanhempiesi lavatansseja tai sitä, että tytöillä piti aina olla hame. Se on muuttunut ja nyt lapsesi ollessa teini se 80-luvun diskomeininkikin on muuttunut. kaikki muuttuu, mutta sinä et.

      Mitäs jos me vanhemmat mietittäis ennemminkin keinoja, kuinka hyvin meidän asiat ovat. Ei tarvitse enää c-kasettien nauhoja kelata lyijykynällä eikä kysyä vanhemmilta lupaa, milloin tyttö/poikaystävän voi tuoda kotiin. Minä olen iloinen siitä, että se kumppani tuodaan kotiin. Sehän on vain osoitus luottamuksesta.

      Lopetetaan me vanhemmat jatkuva valittaminen ja ryhdytään kuuntelemaan nuorta. Vaaditaan vastuuta, jotta voimme palkita, ymmärretään nuoren maailma sellaisena kuin se nyt on ja iloitaan siitä, että heillä tosiaan on paremmin asiat, kuin meillä aikanaan.

    • 34tyujgfghjkhihihi

      aikuset vois mennä omalle sivullee tai sinne jonnekki ;;)

    • lashpfiuhapd

      ALOITTAJA ON FOREVER ALONE !

      Ja luultavasti joku opettaja.


      Niin ja tämän henkilön villi nuoruus on ollut sitä että hän kävi poikien vessassa vaikka on tyttö.

    • wentiz

      Noniin, katsotaan täsmääkö Aikuinen36:n teksti minuun:

      Olen kohta 15 v poika.

      Saan viikkorahaa 10 €, joka on mielestäni hieman liikaa. En käytä merkkivaatteita. Pääsisin laskettelemaan melko usein, mutta menen harvoin, koska pidän sitä rahantuhlauksena.

      Minua kiinnostaa politiikka.

      Arvostan opettajia.
      Minua kiinnostaa koulu.

      Pyrin rajoittamaan kiroilua, koska pidän sitä järjettömänä puhetapana. En polta, en ole kokeillut. En juo, en ole juonut.

      no joo oonhan iha hirvee hullu teinixx vai mitä!!!!!!!!

      • Vähän sama kuin minä. Olen vain tyttö, ja saan viikkorahaa vain 3€ ja laskettelemaankin pääaen harvoin. Minuakin kiinnostaa poliitikka ja koulukin jonkinverran. Tiedän että opettajat tekevät vain työtään, enkä kiusaa heitä. Tupakka en polta enkä alkoholia juo.


      • atrytone kirjoitti:

        Vähän sama kuin minä. Olen vain tyttö, ja saan viikkorahaa vain 3€ ja laskettelemaankin pääaen harvoin. Minuakin kiinnostaa poliitikka ja koulukin jonkinverran. Tiedän että opettajat tekevät vain työtään, enkä kiusaa heitä. Tupakka en polta enkä alkoholia juo.

        Lisäksi nautin elämästä, ja elän päivä kerrallaan. Näin jokaisen asian teen rauhassa ajattelematta vuosien päähän.


      • onneton äiti

        Toivoisin että poikani olisivat kaltaisiasi, olisin suunnattoman ylpeä. Mutta he ovat kiittämättömiä, surkeita koulussa, tyhmiä ja saamattomia. Kaiken ovat saaneet ja rakkaudella ja rajoilla on kasvatettu mutta se ei ole riittänyt. He ovat olevinaan minua perempia ja tietävänsä kaiken paremmin kuin minä, he eivät arvosta minua millään asteella. Työ jota olen tehnyt heidän eteensä ,työ jota olen tehnyt elättääkseni heidät on arvotonta kaikin puolin heidän mielestään. Nyt olen masentunut ja sairastunut omien lasteni takia, kun olen aina ottanut kaiken vakavasti ja ollut herkkä ja lempeä. Sinulla on hyvä tulevaisuus edessäsi. En näe sitä omien poikieni kohdalla puhumattakaan pissistyttärestäni.


    • Hhhenskiumini

      Hei, olen 16-vuotias tyttö, ja no tyhmiä juttuja on menty tekemään, mutta siinä on se tunne että on pakko kokeilla. Vähän niinkuin vauvat työntävät kaiken suuhunsa, minun vanhemmat eivät juuri estelleet paljoa minun menoani ja aloin oppimaan kokemuksen kautta, valitettavasti olen kyllä menettänyt luottamuksen jokaiseen ihmiseen, jopa perheeseen, koska kesällä 14-vuotiaana minut raiskattiin kahdesti...kaksi eri henkilöä, toinen oli 16-vuotias ja toinen...32-vuotias..

      Mutta joo, sitä vaan että jos antaa kokea ja nähdä asioita eritavoin, uutiset, elokuvat, käytäntö tms...sori mulla levis ajatus kun mainittin noi raiskaus jutut, en oo päässy vieläkää yli.

      Noniin, no minun piti itse laskea rahat ennen kauppaan menoa ja katsella rahojen kanssa mitä sillä saa, jos alkoi pelleilemään ettei jaksa nii ei ostettu ruokaa ja sitten ihmeteltii, minut tavallaan siis pakotettiin ajattelemaan itsenäisesti.

      • seuraukset?

        Varmasti teit rikosilmoitukset?


    • 3xäetee,pask@pää?

      Olen kolmen "kamalan" teinin äiti, ja kyllä, lähes kaikkia kamaluuksia tupakanpoltosta ja kaljoittelusta alkaen, huoneen sekasortoon ja vanhemmille haistatteluun on nähty ja kuultu. Yritän suhtautua huumorilla ja säilyttää malttini, mutta välillä huudan kuin leijona ja ovet paukkuvat molemmin puolin! Olen kuitenkin sitä mieltä, että tietynlainen vaikea luonne kuuluu teini-ikään, kuten myös pienillä lapsilla kuuluu olla uhmäikä. Samasta itsenäistymisestähän on kyse. Teinin pitää ottaa pesäero vanhempiin vaikka kovinkin ottein, jotta olisi sen jälkeen valmis itsenäiseen elämään. Vanhempien kuuluukin olla kusipäitä... Rakkautta ja huolenpitoa meidän lapsilta ei puutu, ja vanhempienkin välit ovat kunnossa. Sitäpaitsi olen kuullut, että asiat on suunnilleen tolallaan, jos kotona on niin vakaat olot, että lapset uskaltaa uhmata vanhempiaan ja osoittaa mieltään!
      Kaikesta huolimatta, kyllähän ne omat lapset on aina maailman rakkaimpia!

    • Kaukiska

      En oikein ymmärrä mitä valitat, teini-ikä on yksi kehitysvaihe muiden joukossa matkalla aikuisuuteen. Siihen kuuluu osaltaan myös itsekeskeisyys ja kapinointi. Tyypillinen teini on epäkypsä ja hankala, koska se kuuluu ikään. Kyllä ne siitä tokenevat kunhan aikuistuvat.

    • nuoruuteen kuuluu...

      Teini-iässä on tervettä kokeilla rajojaan - joskus käy myös sääliksi niitä teini-ikäisiä, jotka ovat kuin pikkuaikuisia, arkoja ujoja - ns kilteiksi kasvaneita, jotka täysin tottelevat kaikkia määräyksiä ja lakeja. Kyllä nämäkin irtiottonsa tulevat tekemään, viimeistään siinä vaiheessa, kun muuttavat kotoa pois, ja usein silloin revitellään kunnolla.
      Teini-ikäiset välillä raivostuttaa, välillä naurattaa koko touhu, ja toivoo, että muuttaisivat pois kotoa mahd. nopeasti. Eniten ärsyttää yli puoleen päivään nukkuminen, outo tapa levitellä vaatteet pitkin omaa huonetta ja lattioita, musiikin kuuntelu niin että koko talo tärisee ja naapurit valittaa. Ollaan olevinaan kuitenkin niin aikuisia ja tiedetään kaikki - sehän se vasta naurattaakin, todellisuus tulee sitten myöh. vielä vastaan.

      Mutta mielestäni teinien temppuileva käytös ja kummallisuudet ovat vain merkki itsenäistymispyrkimyksistä, mikä on hyvä asia, ja toisaalta on hyvä, ettei ole niin miellyttämishaluinen, että uskaltaa olla hankala, ei elämässä kuitenkaan pärjää pelkällä miellyttämisellä, pitää olla myös omaa tahtoa ja uskallusta näyttää oma tahto. On kai normaalia, että heillä tulee välillä ylilyöntejä, ja täytyy vain toivoa, ettei seuraukset ole traagiset, koska kukaan ei voi olla yötä päivää vahtaamssa ja suojelemassa teinejään, tekevät kuitenkin oman päänsä mukaan, vaikka sitten ovatkin häpeissään ja noloina.

    • 4+3

      Teinien käytös on tosiaan muuttunut pahempaan suuntaan. Olin itse teini vajaa 10 vuotta sitten, eli aikaa ei ole edes kovin kauaa kulunut. Minun yläasteaikoinani ei ainakaan omassa kaveripiirissäni ollut viina- huume- ja seksisekoiluja (enkä tiennyt tai kuullut tällaisista tapauksista), mitkä nyt tuntuvat olevan arkipäivää. Myös kielenkäyttö oli maltillista, ei osattu tai kehdattu kiroilla ja huoritella aikuisten kuullen, toisin kuin nyt... Muutenkin koko yhteiskunta tuntuu olevan sekaisin, tästä esimerkkinä lähes viikoittain tapahtuvat murhat, tapot, pahoinpitelyt ym. Kansa voi huonosti, ja se näkyy myös teineissä.
      Missä vika? Suomihan on hyvinvointivaltio, eikö niin? Itse asun nyt ulkomailla, ja ei täällä teinit sekoile. Toki poikkeuksia on, mutta viikonloppuiltoisin kaduilla möykkää kännissä aikuiset, ei täällä keskenkasvuisia näy. Bussissa teinit (ja toki aikuisetkin) antavat välittömästi istumapaikan vanhukselle tai raskaana olevalle naiselle. Suomessa ollaan niin välinpitämättömiä... Ehkä tästä voi taas syyttää kasvatusta? Kovempi kuri lapsille, sanon minä!

    • 9+8

      Alottajalla on ollu harvinaisen paska nuoruus. :>

    • kotkotkoo

      paljon teini iässä tapahtuvasta kuuluu kehitykseen. eiköhän suurin syy ole vanhemmissa ja kasvatuksessa. jos rajat laitetaan pienestä pitäen niin teini ikä on helpompaa kaikille.
      tiesitkö että aivot ovat täysin kehittyneet vasta 25 vuotiaana ? ja on todistettu että se on yksi syy miksi teini on teini. kaikkien aivothan kehittyy omaa tahtia niin kuin muukin kehitys.
      teini ikä on vain väliaikainen mutta raskas aika ja noita uhma ikiähän on elämä täynnä:)
      kyllä se teinin käytös on monesti kiinni kasvatuksesta kun ei ole laitettu rajoja. oma lapseni oli omalla tavalla raskas aikoinaan mutta ei sylkenyt silmille tai ollut täysin tolaltaan, ihan oli normaalia uhmaa ja vaatimista , mutta periksi ei annettu ja siitä on saatu kiitokset nykypäivänä.

    • Taikasieninen

      Olen itse 16-vuotias nuori tyttö ja mua inhottaa tuollainen yleistäminen. On se kyllä totta, että osa nuorista käyttäytyy tuolla tavalla, mutta eivät kyllä todellakaan kaikki.

      Kyllä itsekin otan joskus yhteen vanhempieni kanssa, minulla on oma tahto ja olen tempperamenttinen, jonka olen perinyt äidiltäni, mutta se, että puolustan itseäni ja omia mielipiteitäni tarvittaessa on osa itsenäistymistä ja elämässä tarvitaan sitä, että osaa sanoa vastaan ja olla eri mieltä, niin kuin itse en pienempänä uskaltanut.

      Koulu, velvollisuudet ja kotityöt eivät vai kiinnosta? Minulla on luokan paras keskiarvo ja seitsemän kymppiä todistuksessa, että koulutöiden laiminlöimisestä ei voida mua ainakaan syyttää. Kotityöt hoidan aina kun he pyytävät, vien koiraa sen verran kuin pitää ja siivoan huoneeni joskus vapaaehtoisestikin. Harrastan myös teatteria, tanssia, käyn isoskoulutuksessa, kuulun nuorten toimikuntaan, julkaisen omia runojani, kirjoitan muutenkin paljon ja vedän omaa kerhoa.

      Öhöm, merkkivaatteita ja rahan vaatimista vai? Lähes kaikki vaatteni ovat alennusmyynneistä, saatuja ja kirpputoreilta, joista olen ostanut mieleiseni. Rakastan shoppailua ja olen hyvä löytämään hyviä vaatteita halvalla. Rahaa minulla ei ole kamalan paljoa, mutta en koskaan sitä vaadi. Meillä on kuukausiraha 20 euroa (tosin mulle 17 euroa, koska olen Nenäpäivän kuukausilahjoittaja). Lisäksi saadaan viikkorahaa kaksi ja puoli euroa.

      Tuo on totta, että osa nuorista kiroilee paljon. Myönnän itsekin kiroilevani eikä se mikään kaunis tapa ole. Se on vain jäänyt päälle. En kyllä hauku ketään ja huutele tyhmyyksiä kaduilla muille, miksi pitäisi, pahaa mieltähän se vain aiheuttaa. Opettajia en koskaan ole päin naamaa haukkunut ja juttelenkin heidän kanssaan välillä tuntien jälkeen. Erilaisuus on upea asia ja musta on ikävää, että niin harva nykyään uskaltaa olla oma itsensä ja erilainen. Mä koen, että mulla on hyvä itsetunto ja pukeudun juuri niin kuin itse haluan välittämättä mitä muut ajattelevat. Tietysti ei sitä voi kieltää, etteikö se mieltä piristäisi, jos joku sattuu kehumaan vaatteitani. Käytän esimerkiksi röyhelöhameita, huulipunia, hiuskoristeita, korkokenkiä, tiaroita, mummohattuja, erilaisia mekkoja, tunikoita, näyttäviä koruja ja naisellisia paitoja. Kyllä koulussa joskus saa kuulla pukeutumisesta jotain, mutta ne huutelijathan vasta huonosta itsetunnosta kärsii. Haluan muutenkin peruskoulusta jo pois, tuntuu, että suurin osa porukasta on siellä päiväkotikäisten tasolla.

      Tupakkaa olen kaksi kertaa maistanut, enkä enempää aio maistaa tai kokeillakaan. Mitä hienoa on tupakoida, pilata keuhkonsa ja tuhlata rahansa? Ei mitään. Jos se jonkin mielestä on, se on aika usein merkki heikkoudesta ja siitä, että pitää olla samanlainen kuin muut. Tietysti osa on voinut jäädä koukkuun ja siiitä on vaikea päästä eroon, mutta fiksuutta on se, että osaa hakea apua siihen. Mutta mua ei päihteiden käyttö ei mua kiinnosta. Ihan sama, vaikka se olisi jonkun mielestä cuulia, mun mielestä se ei ole.

      Mä myös pelkään ihan älyttömästi kuolemaa ja erilaisia sairauksia, pesen jatkuvasti käsiä ja pelkään myös menettäväni jonkun tärkeän ihmisen.

      Kyllä, se on osin totta, että nuoret ajattelevat yhä enemmän itseään murrosiässä. Mutta niin sen kuulukin olla. Se on osa itsenäistymistä ja merkki siitä, että osaa pitää itsestään huolta. Mutta tulisi kuitenkin myös nuortenkin huomata muut ihmiset ympärillään.

      Mä olen tosi kiitollinen monista asioista, ihan perusjutuista, niin kuin esimerkiksi ruoasta, vedestä, kodista, perheestä, lemmikistä, sukulaisista, ystävistä ja todella monista muistakin asioista.

      Ja hei, "teini" on musta alentava ja halventava sana. Toivoisin, että se poistuisi käytöstä lähes kokonaan ja meitä kutusttaisiin ihan vain "nuoriksi."

    • kommentoija

      Aloittaja puhuu tietyn tyyppisistä teini-ikäisistä. Mikä on normaalia ja mikä poikkeavaa? Kaikilla on oma käsityksensä. Ei tänne kaivattu pätemään niitä aloittajan kuvaamien teini-ikäisten vastakohtia.
      En nyt siis yleistä tai sano, että millaisista taustoista tällaiset tapaukset tulevat, mutta olen myös törmännyt näihin huonotapaisiin ja itsekkäiltä ja typeriltä vaikuttaviin nuoriin. Iältään he ovat 10-16v. Tai jotain sellaista, vaikea arvioida. Itse olen yli parikymppinen, eli nuori aikuinen. Bussilla kulkiessa on nähty kuinka jotkut eivät anna edes käytävällä tietä, vaan istuvat reunapenkeillä, vaikka ikkunapaikat ovat tyhjät ja jalat ovat kulun esteenä. Pitää sanoa asiasta, että pääsee läpi, muuten he eivät kiinnitä mitään huomiota ja "omistavat bussin".
      Ala-asteikäiset ovat paukutelleet pikkupommeja bussissa toisten ihmisten niskaan, lensivät kyllä ulos bussista, kun asiasta kuskille sanottiin. Kauppakeskusten penkit ovat täynnä yläastelaisia ja he kyyläävät ajan kulukseen ohikulkijoita ja omaa itsetuntoaan pönkittääkseen arvostelevat kaikkia. Käyvät välillä ovien edessä röökillä ja tukkivat muiden ihmisten tien.
      Osaa ei koulussa kiinnosta mikään. No joo jotkut tulevat hirveistä kotioloista. Esimerkki on, että ryypätään ja ollaan kelan tai sossun tuella. Nämä siis ovat ääriesimerkkejä. Sitten ne rikkaiden lapset, joita ei ole vahdittu ja opetettu. Ei kai sekään periaatteessa heidän syy ole, mutta kaikki tulee tosiaan ihan itsestään, mitään ei muka tarvitse tehdä, koska rahaa on, käyttäydytään niin ylimielisesti aivan kaikkia kohtaan. Vahingonilo se paras ilo, kun sellaiset jäisivät orvoiksi. Ilkeää.
      Ala-asteikäiset, joita ei kotiin odoteta tms. ovat keksineet hyvän syyn olla poissa illastakin kouluiltana, käyvät hakkaamassa erilaisten liikehuoneistojen ikkunoita, syljeskelemässä ja huutelemassa työntekijöille, hajottamassa ulkona olevaa myyntitavaraa jne. Vartiointia ei ole ja nimiä ei tiedetä. Lähistön kouluille varmaan pitäisi soittaa ja ulkonäköä kuvailla, eihän niihin nyt voi käydä käsiksi ja sanominen ei auta, koska heillä on se turva, ettei heitä tunneta. Nämäkin siis vain tällainen valitettava esimerkki.
      Kouluillakaan ei osalle mahdeta mitään. Lähinnä joku isokokoinen ja kovaääninen miesopettaja saa ala-astelaisilta kauhukakaroilta karvat pystyyn. Ja tämäkin kuulostaa yksinkertaiselta puheelta, mutta niin se on. Osa haistattelee avuttomille naisopettajille, eivätkä he jaksa siihen kunnolla puuttua. Heitellään paperin ja kumin palasia. Kiroillaan, haukutaan menemällä aivan henkilökohtaisuuksiin jne. Käytävällä ja ruokalassa ja välitunnilla tapahtuu ties mitä ja valvojat eivät huomaa tai jaksa huomata. En tiedä kenen vastuulla tämä käytös on. Välillä vain raivostuttaa niin ja samaistuminen tuntuu mahdottomalta, että toivoisi Suomeen sotilaskoulua. Ei, en ole mikään opettaja enkä edes haluaisi, hyi.
      Lukiossa ja ammattikoulussa on muutamia harhailijoita, jotka vain pakosta ovat jossain. Ei heitä mikään kiinnosta ja tärkein asia tunneilla on viikonloppu, edellinen tai tuleva. Olen itsekin juonut nuorempana ja aivan liikaa. Ei kai sitä silloin tajua. Silti menestyin koulussa, mutta kyllä nykyään kaduttaa esimerkiksi muutokset ihossa ja aivoissa, joita on voinut tulla.
      Yläasteelta lähtien polttaneet ja koukkuun jääneet, nykyään yli parikymppiset, ovat jo todella huonossa kunnossa ikäänsä nähden. Ne sairaudet polttamisesta aiheutuen eivät ole satua. Keuhkoahtauma, limainen yskä ja makuaistin heikkeminen aiheuttavat lisää ongelmia. Ei viitsitä liikkua, koska hengästytään liian helposti ja ruoan on oltava rasvaisempaa, suolaisempaa, koska ei maisteta kunnolla. Ei siis ole yleistys. Jotkut polttajat ovat langanlaihoja, koska polttaminen vie ruokahalua, ja sen vuoksi ei uskalleta lopettaa, kun seurauksena voi olla lihominen. Missähän kunnossa nämä ihmiset ovat 30v tai 50v? Hampaat ja iho ovat kuin 10-20v vanhemmilla ihmisillä. Niin, kaikkiin ei vaikuta alkoholin, röökin tai muiden päihteiden käyttö. Riippuu geeneistä.
      Rahaa röökiin menee paljon. Aski päivässä, 126e kuussa. Opiskelija, joka ei käy töissä, joutuu opintolainan ottamaan kustantaakseen röökinsä ja muut kulut.
      Vähän meni oma kirjoitus sivuraiteille, mutta tällainen kommentti tähän väliin.

    • Priimapoikia

      Kyse on teinin kasvatuksesta. Mikäli kasvatat lapsen päin persettä niin tottakai sillä on seurauksensa. Olen kohta 18-vuotias nuori poika. Vanhempani ovat opettajia ja minut on kasvatettu kaikkien kirjojen mukaan. Minulla ei ole ollut isompia ongelmia vanhempieni kanssa koskaan. Olen juonut alkoholia vain kerran. Vanhojen tanssien jatkoilla, koska tunnen että olen tarpeeksi vanha hallitakseni itseäni. Join hyvin kohtuudella ja tulin selvänä itse kotiin kello 2. Suurin osa kavereistani ei myöskään ryyppää tai käyttäydy huonosti vanhempiaan kohtaan koska meidät on kasvatettu hyvin. Tytöistä en sitten tiedä.

      • mk

        Etkö ole koskaan tympiintynyt siihenvanhepien määräilyy ja halaisit tehdä niinkuin itse haluat etkä jokun kaavan mukaan. Itse jo yli 50v ja yksi tytär kohta 18v ja ei ole hirveästi ollut ongelmia kun en ole ottanut hirveitä tai typeriä sääntöjä vaan annettu vapautta ja vastuuta ja hyvin menee.


    • asdrtyadh7890

      Eikö kirjoittaja itse ole ollut koskaan teini ja käyttätynyt samalla tavalla kuin nyky teinit :)))))DDDDDDD

    • teinin teiniäiti

      Teini on ihan käypä sana.Ei aleta sortamaan sitä.Mulla on yks aikuinen lapsi ja toinen just tulossa teini-ikään.Kyllä teinit osaa kamaliakin olla,mutta jonkun verran vaikuttaa kotikasvatus.Kuri pitää olla ja rajat.Ja tietysti rakkautta ja hellyyttä.Kehua pitää ja ihailla.Meidän vanhempien pitäisi olla 'kallio' joka ei kaadu murkkuikäisen tai teinin tyrskyistä.Saa suuttua ja kiljua,kunhan ei rikota mitään,ei henkisesti eikä fyysisesti.Aikuistenkin pitää pyytää anteeksi,jos menettää malttinsa.

    • im not a woman yet

      Muutamaa kuukautta vajaa 18v tyttö kommentoi APn väitteitä puhtaasti omasta näkökulmastaan, käyttäen esimerkkinä vain itseään, mutta yrittäen todistaa, että kaikki teinit eivät ole itsekeskeisiä villi-eläimen lailla käyttäytyviä sekopäitä.

      "Teini-ikäinen on ihminen itsekeskeisimmillään. Muitten tunteet ja tarpeet eivät paljoa kiinnosta, vain se mitä itse hyötyy ja saa joka tilanteesta.""

      Juu-u. Mitä nyt väen vängällä halusin perheelleni "kummilapsen" kehitysmaasta, ja maksan osan hänen sponsoroinnistaan. Lisäksi haluan lahjoittaa rahaa erilaisiin keräyksiin ja osallistua mm. joulupuu-kampanjaan joka joulu. Ajattelen muutenkin itseäni ehkä vähän liian vähän, eräs entinen ystäväni oli jopa huolissaan minusta, kun en koskaan aseta itseäni etusijalle.

      "Teini-ikäiset ovat usein varsinaisia metsäläisiä. He eivät siivoa omaa huoneettaan, joka on kuin kaatopaikka.. tavarat ja vaatteet pitkin lattioita, sekä lukuisia lautasia ja mukeja. Teini-ikäisille ei myöskään kuulu mitkään kodintyöt. Se on huutava vääryys heitä kohtaan."

      Okei, huoneeni on järkyttävässä kunnossa usein, myönnän. Siis vaatteita ja koulutavaroita lähinnä. Usein on niin paljon läksyjä ja treenejä, ettei siivoamiselle jää aikaa. Raivaaan kuitenkin huoneeni useimmiten kerran viikossa.Kotitöihin osallistun tiskikoneen tyhjentämisellä, roskien viemisellä, pyykkien laitolla, koiran ulkoiluttamisella, lumitöillä, ruohonleikkuulla yms. Meillä tosin käy siivooja kerran kahdessa viikossa, joten myönnän etten paljon joudu esim. imuroimaan tai tamppaamaan mattoja..

      "Kotityöt, koulu ja mitkään velvollisuudet ei kiinnosta. Teini-ikäinen vaikka olisi jo 17 vuotias, hän ei tajua, että hänelllä ei voi enää olla pelkkiä oikeuksia, vaan hänen tulee ottaa yhä enemmän vastuuta omasta elämästään."

      Koulussa saan lähinnä 9 ja 10, muutama 8 mahtuu näiden suoritettujen yli 40 lukion kurssin joukkoon. Koulu siis kiinnostaa. Velvollisuuteni tiedän, ja vaikken niitä haluaisikaan hoitaa, on se silti pakko tehdä. Vastuullani kuitenkin on myös esimerkiksi pienten poikien lentopallojoukkue...

      "Teini on vaativa ja hän oikeuttaa itselleen kaiken. Teini pitää itsestään selvänä, että hänen kuuluu saada uusimmat merkkivaatteet, päästä laskettelulomalle ja saada reilusti viikkorahaa, vaikka ei oliskaan hoitanut omia velvollisuuksiaan."

      En hirveästi shoppaile, en nauti siitä. En todellakaan pidä itsestäänselvyytenä vaatteita, matkoja tai rahaa, vaikka perheeni onkin varakas. Teen itse keikkatöitä MLL:n lastenhoitajana ja joka kesä olen ollut töissä viimeisenä kahtena vuotena, ja tämän kevään/kesän/syksyn työpaikka on jo tiedossa.

      "Teinit ovat usein kovaäänisia ja huonotapaisia. He kiroilevat äänekkäästi ja puhuvat törkeyksiä missä tahansa. Se joka saa opettajan hermostumaan tai itkemään, on kova tyyppi ja saa kaveriporukalta pisteet. Teinit kiusaavat myös mielellään ihmisiä, jotka ovat erilaisia."

      En ole koskaan kiusannut ketään. Opettajien kiusaamistakaan ei lukiossa enää harrasteta. Yläkoulussa ehkä jonkin verran, mutta sielläkään kukaan ei ehdoin tahdoin yrittänyt saada opettajaa hermostumaan, lähinnä se oli vain sellaista yleistä "koulu ei kiinnosta"-sähläystä. En itse myöskään kuulunut tähän pahimpaan porukkaan. En myöskään kiroile lähes yhtään.

      "Teineillä on heikko itsetunto, jonka vuoksi he hakevat porukan hyväksyntää tekemällä samoja tyhmiä asioita kuin muutkin.. esimerkiksi aloittavat tupakonpolton ja ryyppäävät."

      Teineillä on heikko itsetunto, kyllä. Mutta en ole teinivuosieni aikana koskaan kuullut keneltäkään muulta kuin opettajilta/vanhemmilta/muilta päihdevalistajilta, että voisi käydä niin, että joku sanoo tyyliin "et pääse porukkaan jos et polta..".
      En ole maistanut tupakkaa, vaikka tarjottu on useasti. Ei kiinnosta. Alkoholia juon harvakseltaan, sanotaan nyt muutaman kuukauden välein, ja överiksi on mennyt n. kaksi kertaa... Ja ihan ilman painostusta, kaveriporukassamme kuitenkin on myös ihmisiä, jotka eivät muiden juodessakaan halua juoda.

      "Teini-ikäisten vanhempien rooli on todella epäkiitollinen. Vanhemmat ovat ikäviä kusipäitä, jos he yrittävät rajoittaa teinin iltamenoja tai estää hänen ryyppäämistään. Teini raivoaa ja huutaa kuin villieläin, kun ei saa tahtoaan lävitse. Teini ei näe kuin itsensä ja sen kuinka häntä kohdellaan väärin."

      Totta. Mutta väitän myös, että kaikki aikuisetkaan eivät riitatilanteissa osaa nähdä muiden ihmisten kantaa.

      Inhoan yleistystä. Toki moni APn mainitsema asia sopii joihinkin nuoriin, mutta AP:n näkökulma on todella suppea, jos hän kuvittelee kaikkien nuorten olevan samanlaisia...

    • Kylkyl

      Itsekkin olin aiemmin tuollainen kuvailemasi teini (lukuunottamatta noita nautintoaineita) mutta nyt olen oppinut empatian taidon. Jotenkin ensin saatan raivota mutta sitten alan katua ja pyydän jälkeenpäin anteeksi.

    • vieukku

      jos luitte kunnolla AP:n tekstin niin ekassa kohdassa mainittiin että varmasti on myös kunnollisiakin teinejä mutta paljon hankalia tapauksia... eli teksti ei ollut yleistystä!

    • åippis

      AP:n kirjotus natsaa lähes TÄYSIN ainakin meijän teiniin kuin nenä päähän, noita huoneensa lattialla olevia likaisia mukeja ja lautasia myöten :D

    • asdfgyhjklöä

      haistakaa kukkahattutädit vittu, me teinit tehää mitä halutaa ettekä te vitun rumat mummelit sitä hei estä:D ite teil on vaa vitun tylsää siel panna teijän viiskymppisii ukkoi siel.Get a life fucking boss ! saatanan ryppyfacet pitäkää huoli omist asioista, mä en mun vanhemmille mitää sano et rakastaisin niit ! vittu ne on nii perseest sellassii kukkahattutätei ettei mitää rajaa ! HAISTAKAA VITTU JA NUOLKAA SITÄ !

      • oi aikaa, oi tapoja

        Ja tässähän tämä, nykyihmisen teini jälkeläinen ilmeisesti pisti koko kielitaitonsa kehiin, joka on aika rajallinen...Toivottavasti ei saa jälkeläisiä, että ei sanavarasto ja järjen määrä vähene seuravaassa sukupolvessa.


    • Odottelija

      IM JUST LIKE THAT, ainaki sotkuinen huone, varmasti jo kuukausia vanhoja mukeja tuos, oottelen vain et joku tulis hakemaa ne :d

    • Vittuuntun teinipoika

      Tosi kiva, ku aikuiset tulee tännekki haukkumaan teinejä...

    • kujateinii

      ei teineissä muuten mitään vikaa paitsi kun osa rupee heittäytymään sekä ujoiksi että pikkuvanhoiksi ja sitä paskaa ei jaksa kukaan! oikeesti kaikki vitun lissut jotka luulee olevansa ylempää sarjaa tekemällä jutteluistaan mahdollisimman akwardii voi vetää mutaa tynnyriin ja jäädä himaan jos kerta on pakko olla niin vitun vaikea tahallaan.

    • 16v.tyttö

      Niin toki KAIKKI teinit on AINA tuommosia:

      Ite en ole ikinä juonut, en ole ikinä polttanut, tiskaan, kokkaan ja siivoan vähintään kerran viikossa, opiskelu kiinnostaa, politiikka kiinnostaa, tienaan itse omat käyttörahani kesäisin (lukuunottamatta puhelinlaskujen (jotka ovat 10-20/kk) maksua), en kiroile lainkaan.
      Kyllä, todella. Nämä ominaisuudet täsmäävät täydellisesti.

    • .

      kuule,itsekkin olet ollut varmaan joskus teini...

    • pateettinenko

      Itselläni on teini-ikäistä nuorta. Ja en todellakaan voi sanoa, että he eläisivät aikaa, jolloin he ihmisinä ovat pahimmillaan.

      Vaikka kieltämättä välillä ei tiedä kenen päätä iskisi pöytälevyyn, en allekirjoita tekstiäsi juuri miltään osin. Valitettavasti kanssakäyminen niin teinien kuin muidenkin ihmisten kanssa on hyvin pitkälti kiinni omasta asenteesta ja jaksamisesta.

      Voisin väittää, että yhteiselo teinien kanssa hyvin pitkälle määriytyy myös aiempien elettyjen vuosien perusteella. Mikäli läsnäoloa ja välittämistä on vanhempien osalta annettu lapsuudessa riittävästi ja elämässä on ollut edes joitain rajoja, nämä varmasti luovat jonkinlaiset puitteet elämään myös teini-iässä.

      Enemmän kirjoittamaasi käytöstä olen viime aikoina nähnyt keski-ikäisillä naisilla....

      Nuorena pitää olla kuolematon, ikuisesti terve, rikkoa rajojaan, etsiä paikkaansa elämässä. Ja pitää tietää, että on aina paikka, mihin voi palata nuolemaan haavojaan. Nuorena ei pidä olla kiltti ja kiitollinen.

      Kieltämättä on kiva tunne, kun teini tulee ja kiittää, mutta en hoida vanhemmuuttani kiitoksilla, vaan sillä että rakastan mukuloitani =))

    • soriny

      taas tätä yleistämistä.. ja kiva ku muutenki kaikki o jo päin persettä...

    • niiniin

      Mun elämä on aikalailla per**estä, ja vanhemmat on auttanu monessa asiassa, mutta entä ne mihin oikeasti tarvitsee apua. Se huuto ei vaan auta, äiti huutaa ja isä ei osaa kuin myötäillä. Tiedän että niillä on stressiä, mutta pitääkö se oikeasti purkaa lapsiin raivoamalla koko ajan. Ja jatkuvasti kuulee sitä " nyt lähti se ja se ja se pois!"

      • haista paska

        Vittu vanhemmat on sellaisia yksiä läski mooseksia että.. ja ei kiinnosta ajatella muita kun kukaan ei välitä musta, mailma on julma paikka


    • kunnonäitijateini

      Yleistämistä.
      Meillä teini kunnioittaa muita, on ystävällinen ja kohtelias. Käy koulunsa hyvin ja hoitaa kotityönsä. Se on vain kiinni kasvatuksesta.

      • 12v poika

        Ajat muuttuu. Niin se on kyllä totta että kaikki on kasvatuksen varassa. Ite en ole saanut viikkorahaa vaan saan sen mitä oikeasti tarviin. Ei mun vanhemmat ainakaan osta kaikkee mitä haluan. Äippäkin sanoo monta kertaa että osta se mitä oikeesti tarviit. Ja itekkin oon tulossa teini-ikään pian mutta siivosin tänäänkin omaa huonettani yli tunnin.


    • einoinei

      Anteeksi nyt vain, mutta minä olen 14.v Enkä ole mitenkään vaikea tapaus. Huoneeni on järjestyksessä kouluarvosanani 9, ja en muutenkaa huuda tai mekasta. ystäväni kuvaavat minua yleensä sanoilla "kaunis ja fiksu" minulla on poikaystävä, ja vanhempani pitävät hänestä kovasti. Vanhempani pitävät myös minusta kovasti. Eikä kukaan kenet tunnen ole mikään ongelma lapsi. Nyt on kyllä täti tainnut ladella omia nuoruuksiaan...

    • Ihan oikeesti96

      Mikä vitun sossu sä luulet olevas!?

    • Vihainen pikkumyy!

      Ah, ihanaa yleistystä taas....! Onhan osa tosta totta, mutta silti haista paska. Anna nuorten elää omaa elämäänsä, äläkä puutu siihen. KIITOS!

    • tyttö 14v

      Herää jo "aikuinen36"!! Ei kaikki nuoret oo tollasia!

      • 14 w

        Jep... olen 14 v koulussa hyvin pärjäävä poika. En ole kokeillut mitään huumausaineita enkä aiokaan, harrastan pianonsoittoa ja liikun paljon. Olen rauhallinen, hyvä sovittelemaan riitoja ja ajattelen ennen kuin teen. Vanhempani ovat riidelleet keskenään öisin jo pitkään ja molemmat juovat ja tupakoivat mutta tulen heidän kanssaan toimeen... luulen että tämä on melko lailla yksilökysymys


    • Teini 60v.

      Minulla ei todellakaan ole samanlainen käsitys teineistä kuin aloittajalla. No joo, jotkut ovat ehkä hieman hankalempia tapauksia, muttta ei se heitä myöhemmin pahenna. Toivoisin että te rakkaat lapset, teinit, aikuiset, ikäihmiset voisitte ymmärtää enemmän teinejä. Niisä ei ole mitään pelättävää, suurimmassa osassa siis.

    • Teini11v 8kk ja 3 pv

      VASTAUS SINULLE:

      Meille teineille tämä kaikki on uutta, meitä suojellaan liikaa mailman todelliselta luonnolta, kun olemme pienempiä. Siksi tämä asia saattaa järkyttää meistä osaa, ja se on teidän syy, teistä osa on liian ylitse suojelevaisia. Me maistamme viinaa ja alkoholia, poltamme tupakkaa uteliaisuudesta, koska sitä tehdään koko ajan ympärillämme. Siitä tehdään suuri juttu, josta me saamme jäädä ulkopuolelle. Asia alkaa kiinnostaa meitä, joten meidän on pakko kokeilla, huumeisiin ja alkoholiin jää kiinni, kun sitä maistaa. Tai näin me ainakin kuullaan. Useat meistä tekee sen, koska hakevat lohtua, kaikkeen uuteen, esim murrosikään, mieti mitä kaikkea se tuo tullessaan. Sen varmaan sinäkin tiedät! Paineita tulee lisää, pitäis selvitä koulusta hyvin, olla kohtelias kaikille, pitäs olla täydellinen. Kaikki rupee tarkkailemaan, joko se tekis virheen?? Se asettaa paineita ja tekee elämästä kamalaa!
      Haluamme myös omaa rauhaa, josta on turha toivoakkaan, jos omistaa sisaruksia. Siitä voin kertoa kokemuksen turvin, sillä itselläni on 9 vuotias pikkusisko ja 3 vuotias pikkuveli. Kun yrittää mennä omaan huoneeseen rauhoittumaan, ettei rupee karjuu jollekkin, joku änkee sinne, ja rupee selittää jotain tylsiä asioita, jotka ei kertakaikkiaan kiinnosta ketään! Siinäkö sitten pitäs suostua kaikkien ihmisten alaiseksi, ja polvilleen kumartelmaan jollekkin v**un ihmiselle, joka ei kiinnosta minua siinä tilanteessa ollenkaan, sit kun sen saa sieltä ulos ryntää joku sisaruksista tai joku kaveri sisään, parhaimillaan molemmat ja kaveri rupee selostaa jotain muodista, kynslakoista ja shoppailu reissuista ja sisarus roikkuu käsivarressa ja pyytää leikkimään, mitä tässä sit tehään?? Yleensä räjähdetään, ja karjutaan sisarus ulos huoneesta, synnytetään riita kaverin kanssa, ja kaikki sen paineen alaisena. Koulussa on minullakin jotain ykkösluokkalaisia käsivarret täynnä niitä on siinä parhaimmillaan noin seittämän, hei haloo mulla on kaks kättä!! Sitten niille ei saa raivota, niille sais vaan sanoo, mut miten sanot, jos suhun sattuu, kun ne repii sun kädet irti??? Ne rikko mun kaverin hupparinkin, eikä me päästä pelaamaan jalkapalloa, koska pitää olla niiden kanssa ja opettaa niille asioita, ne on ollu kohta vuoden koulussa, eikö ne jo opi?? Ei meillä ollut mitään koulukummeja tai tälläsiä, kun me oltiin ykkösellä!! Sitten meidät käsketään opettajien tai minkä tahansa vanhemman ihmisen puheille, ja saadaan vaan negatiivistä palautetta! Sitten kun vanhemmat kuulee tästä ollaan pari kuukautta kotiarestissa, ei saada pitää muka yhteyttä ulkomailmaan, eli ei kännyköitä tai tietokonetta tai telkkaria. Mutta jos pienet siasrukset joutuu kaheks päiväks arestiin ne saa kaiken sen, ja suklaatakin päälle! Reilua? Ei todellakaan!

      Joten yrttäkää ymmärtää meitä teinejä, antakaa meille omaa aikaa, ja yhteistä aikaa pelkän vanhemman kanssa, sillä ne kaksi asiaa on harvassa. Sitten erikseen sisarusten kanssa. Vanhempana, myös seurustelukumppanin kanssa:) Ja viikkorahakaan ei olisi pahitteeksi, silloin teidän ei tarvitsisi maksaa joka asiasta, meillä menee rahaa, ruokaan, vaatteisiin, elokuviin ja moneen muuhun, eli 10-20 viikossa riittää, ja siitä jää kuitenkin vähän säästöön. Eli auttaa tulevaisuudessa. Ja kotitöistä sen verran, että ne tulee paremmin tehtyä esim äidin tai isin kanssa kuin yksin tai sisaruksien, eli me teinit emme vaadi teiltä enempää kuin sen mitä te vaaditte meiltä.

      Tv: 11 vuotias 8 kuukautta ja 3 päivää vanha tyttö

      • KPPKPPKPPPKPPPKPPPKP

        Eikös teini = teenager = 13-19 englanniksi. En sanoisi 11v 8kk ja 4pv vanhaa ihmistä teiniksi.


      • Tuomariksi.com
        KPPKPPKPPPKPPPKPPPKP kirjoitti:

        Eikös teini = teenager = 13-19 englanniksi. En sanoisi 11v 8kk ja 4pv vanhaa ihmistä teiniksi.

        Jos tuo ikä oli totta, niin sen verran kypsää tekstiä tytsyltä, että hyväksyn viestin tänne joukkon vaikka ehkä "me teinit" kuulostaa väärältä alle 12-vuotiaan esittämänä.


    • OPpilas+teini

      Aloittaja lienee katkera opetteja, joka on joutunut noloon tilanteeseen johtuen teineistä?

    • bloodyliqourice9

      koska me ei haluta eläätaijän kaa vaan yksin kukaan ei jaksa teitä eikä me haluta että te puututte meijjä asioihi me haluttais olla itsenäisiä ja päästä mahd. nopeasti muuttamaan kotoa pois

    • Näkyvä aines

      Aloitusviestiin:
      Yleistystä ehkä kyllä. Mutta viesti on kirjoitettu nähdyn ja koetun perusteella.
      Pointtina on se, että tuo tuollainen porukka on se näkyvin, ei suurin mutta näkyvin osa nuoria.
      Sillä silloin, kun ne porukat mölyää, polttaa ja revittelee mopoillaan pitkin kauppojen pihoja ja toreja, ovat ne "kiltit" nuoret jossain muualla, pois huomion keskeltä.

      Itsehän olen 16v, en luokittele itseäni miksikään "kiltiksi"; kiroilusta on tullut vahva osa ihan normaalia keskusteluani, tupakkaa poltan ja silloin tällöin juon.
      Mutta en pyöri niissä helvetin retujengeissä K-kaupank kulmalla, itsekkin vihaan niitä mölyäviä vätyksiä joista on vain häiriöksi.

    • llllllllllllllomalla

      Ensiksi kerrottakoon, olen 14vuotias tyttö. On kavereita, mutta en rieku kylillä heidän kanssaan tms. Minulle ei anneta viikkorahaa tai rahaa muutenkaan, lähinnä rahat tulevat jouluna ja syntymäpäivänä saatua, sekä aina hyvästä todistuksesta saan rahaa isovanhemmilta. Tilillä on rahaa kiitettävästi ja säästän sitä parhaani mukaan (tottakai joskus pitää hemmotella itseäkin;D) ja olen ostanut itselleni mm. järjestelmäkameran ja pari objektiivia, maksanut oman osani koiramme hinnasta. Ostan vaatteeni itse, mikäli kaupungilta löytyy mukavia, autan kotitöissä tarpeen tullen. En kuitenkaan ala imuroimaan ellei joku pyydä sitä tekemään. Tänään tosin ripustin pyykit narulle kuivumaan ilman kenenkään pyyntöä tms. Jos toiset haluavat apua, niin pyytäkööt. Kyllä minä mielelläni autan, mutta jos on huono päivä niin tottakai silloin saattaa tiuskahtaa suusta jotain mitä ei ehkä pitäisi. Myös nuorillakin on huonoja päivä sekä hetkiä.

      Teinit ovat epävarmoja itsestään ja siinä myllerryksessä joka koetaan, halutaan irrottautua vanhemmista pois, tukeudutaan kavereihin ja heidän kanssaan vietetään aikaa. Ja tavallaanhan se on hyväkin juttu, että pärjätään ilman vanhempia, sillä monethan muuttavat kotoa jo ysiluokan jälkeen. Kavereiden kanssa tehdään kaikkea mukavaa, mutta myös kaikkea typerääkin joskus.

      Itse en ymmärrä miksi jotkut huutelevat kadulla, kiusaavat toisia tms. Ehkä en koskaan tule ymmärtämään, ellen sitten joskus käy huutelemaan muille. Nykyaikana on tietokoneita ja muita vempeleitä, jotka aikuiset ostavat lapsilleen lahjaksi, lapsille annetaan viikkorahaa jotka menevät ainankin suurimmalla osalla minun luokkalaisistani tupakan, alkoholin ja nuuskan ostamiseen, sekä vaatteisiin yms.

      Joku saattaa luulla että minulla on hyvät välit vanhempieni kanssa ja että olemme läheisiä. No valitettavasti emme omasta mielstäni ole läheisiä. Jos jossain he ovat kuitenkin onnistuneet meidän lasten osalta, niin ovat kyllä sentään osanneet "koulia" meistä ihmisiä.

      Tulee lähinnä mieleen, että ei koira ala vetämään hihnassa ellei sille anna mahdollisuutta vetää siinä hihnassa. Koiran ollessa aivan pentu opettaa ne rajat ja säännöt. Sama pätenee myös ihmislapsiin. Ei se lapsikaan opi vanhemmiltaan kiroilemaan, jos vanhemmat ei kiroile. Suuri vastuu on myös koulussa olevilla opettajilla ja oppilailla toisistaan. Siellähän ne pahat tavat karttuu, varsinkin isoissa kouluissa on paljonkin erilaisia oppilaita ja se nuoruuden epävarmuus, ei osata sanoa ei joillekkin asioille. Esim siihen tupakkaan.

    • Buupöö

      Oot kuule ollut itsekkin teini!

    • kike98

      älä yleistä tota.. kaikki ei oo tollasia

    • neljätoistvvveeehj

      Apn teksti oli hauska ja täysin totta (PAITSI tuo että erilaisia kiusataan. Oon kuullu tämmösestä ilmiöstä mutten koskaan ole missän nähnyt, kuullut luokkalaisten puhuvan tälläsestä tai kokenut sellasta) :D
      Oon viimeks sanonu mutsille ja faijalle rakastavani niitä varmaan 10 tai 11 vuotiaana, eik vitus oo khyl mitään aikomusta niitä muistuttaa :D Kertokaa te hempeilijät vaan rakastavanne niitä, mä kerron niille ainoastaan et vihaan niitä ne on paskiaisia ja haluun muuttaa pois.

    • Vittuuntunut

      Voi jumaliste,
      Annoin tuttuni ottaa 19 v. pissis-siskonsa meille kylään. Hermot menee. Harkitsen jo lykkääväni hostellirahat käpälään, ettei tarttis kattoa tuntikausia meikkaamista ja odottaa alkuiltaan, että prinsessa suostuis nousemaan ja sitten kuuntelemaan valitusta,että miks kaikki paikat menee kiinni niin aikaisin, sängyssä pupelletaan sapuskaa ja kolapulloja lojuu ympäri huonetta. Opettaisitte vanhemmat edes miten ollaan kylässä, ettei tartte aikuisia alkaa neuvomaan, koti on koti, mutta kylässä otetaan muutkin huomioon.

    • Olipas kamala kirjoitus. Sanon ihan vaan näin aikuisena itsekin. Jotkut aikuiset kuvittelevat, että teinejä voi kohdella alentuvasti vain sen takia, että he ovat nuorempia.

      Minun mielestäni voisit itse yrittää arvostaa muita enemmän. Myös teinejä.

    • ylpeä isä

      Oma vikasi on kun et vittu osaa kasvattaa lapsias oikein

      • Jho98

        Asiaa ! Vanhemmat ei osaa kasvattaa lapsiaan ja sitte valittaa netissä kuinka kamalia ne on.


    • Onkos aloittaja miettinyt, miksi teinit ovat sellaisia? Miksi juuri teinit? Jos se johtuisi vaikka jostain. Jos se johtuu jostain (kyllä johtuu), niin se on luonnollista. Ihminen yleisesti teini-iässä on useasti tuollainen. Miksi pitäisi yrittää muutosta? Miksi taistella luontoa vastaan? Tiedän, että voi vituttaa tuo useimpien teinien käytös, mutta useat sukupolvet ovat selvinneet lastensa teini-iästä. Jos se on sinulle liikaa, niin voit syyttää itseäsi.

    • TARTEE YLEISTÄÄ

      Jaahas ,jaahas . Pakko YLEISTÄÄ! NÄHTÄVÄSTI TÄYTYY KU MÄ TUNNEN TEINEJÄ JOTKA SIIVOO IHAN HULLUN LAILLA !!!

    • Jho98

      varmaan siksi että olette joskus itsekkin niitä teinejä olleet.

    • Paskat vanhukset

      Voi ***** teitä aikuisia!

    • tyttö13

      Hellow.
      Olen 13 vuotias teini. :))))))))))))))))))) On kyllä ihana kuulla miten paljon arvostatte tulevaisuutta. Oikeastaan, kun te olette olleet, jopa murrosiässä silloin sata vuotta sitten niin ihania.. Niin pitäisikö teille keksiä jokin rohto mikä tekee teille kuolemattomuuden? Sittenhän meidät, "oikeat tulevaisuudet" voi heittää kaatopaikalle siksi, että olemme kehitysvaiheessa. Sitten te antiikkiset mummot ja papat saisitte mahdollisuuden tehdä tästä maailmasta vielä vähän pahemman paikan :) Onnea vain teille, kun luotatte lapsiinne/ lapsenlapsiinne! :) SIIS MIETTIKÄÄ IHAN OIKEESTI TE PUHUITTE JUST TEIDÄN OMISTA SAANNOKSISTANNE! TE OLETTE NIIN TYHMIÄ! ANTAKAA MEIJÄT SITTE NIILLE KETKÄ EI KOSKAAN VOI SAADA LAPSIA, NE ARVOSTAA MEITÄ, NE ON VARMASTI LUKENUT KAIKKI KIRJAT SIITÄ MITEN MEILLÄ OLISI MAHDOLLISEMMAN INHIMILLISESTI HYVÄ OLLA!
      miettikää mitä sanotte. :l

    • Vittu haista paska!! Oon 13v ja haluun käyttää merkkivaatteita! en vittuile opettajille enkä mun vanhemmille! Mut mun ope ja koko mun luokka on täynnä kusipäit! Kiroilen ja juon energiajuomii kosk ne on hyvii! Megis on kyl parast❤
      Pukeudun muodin mukasesti koska muuten mua pidetään outona luuserina! Oo sinä mummo siellä hiljaa!

    • ikiteini

      Myt minä kyllä saan itkupotkuraivarin tuosta alotuksesta.

    • reyrtuyj

      Nuoret voi olla kamalia, ja moni nykyvauva on Amalia... On siinäki nimi. Toinen kummallisuus on Aida. Aida aida osaatko naida. No riippuu siitä puhutaanko Aidasta vai Aidan seipäistä..
      Siiten on näitä kaikkia mahollisia muita A-D-JA L-vitamiineillä ylikuormitettuja nimiä. ADHD-sukupolvelle toki ihan sopivaa käytöstä...

    • Enragetavanhemmilleni14v

      "Teini-ikä on ikäkausi, jolloin ihminen on "pahimmillaan". Teineillä on lukuisa määrä ärsyttäviä tapoja ja asenteita. On varmasti kunnollisiakin teini-ikäisiä, mutta paljon on näitä hankalia tapauksia"

      Aivan niin, kaikki eivät ole kirjoituksesi mukaisia.

      "Teini-ikäiset ovat usein varsinaisia metsäläisiä. He eivät siivoa omaa huoneettaan, joka on kuin kaatopaikka.. tavarat ja vaatteet pitkin lattioita, sekä lukuisia lautasia ja mukeja. Teini-ikäisille ei myöskään kuulu mitkään kodintyöt. Se on huutava vääryys heitä kohtaan."

      Siivoan huoneeni kunnolla kerran viikossa. Tyhjennän tiskikoneen aina, kun vanhemmat pyytää.

      "Kotityöt, koulu ja mitkään velvollisuudet ei kiinnosta. Teini-ikäinen vaikka olisi jo 17 vuotias, hän ei tajua, että hänelllä ei voi enää olla pelkkiä oikeuksia, vaan hänen tulee ottaa yhä enemmän vastuuta omasta elämästään."

      Koulu ja opiskelu kiinnostaa!

      "Teinit ovat usein kovaäänisia ja huonotapaisia. He kiroilevat äänekkäästi ja puhuvat törkeyksiä missä tahansa. He kilpailevat kuka uskaltaa tehdä jotain hölmöä. Suosituimpia asioita ovat opettajien kiusaaminen. Se joka saa opettajan hermostumaan tai itkemään, on kova tyyppi ja saa kaveriporukalta pisteet.. Teinien empatia kyky varsinkin opettajia kohtaan on täysin nolla. He eivät tunne mitään inhimillistä sääliä opettajia kohtaan. Teinit kiusaavat myös mielellään ihmisiä, jotka ovat erilaisia. "

      En kiroile kuin mielessäni. En kiusaa opettajia. Ja kyllä, tunnen sääliä opettajia kohtaan, kun nämä idiootit häiritsevät. Haloo, jotkut haluavat oppia?

      "Teineillä on heikko itsetunto, jonka vuoksi he hakevat porukan hyväksyntää tekemällä samoja tyhmiä asioita kuin muutkin.. esimerkiksi aloittavat tupakonpolton ja ryyppäävät. Heille on turha sanoa, että tupakkaa jää kiinni ja viina häiritsee heidän kehittyviä aivojaan. Teinit elävät tässä hetkessä . kuolema ja sairaudet ovat jossain ikuisuuden kaukana."

      Minulla on hyvä itsetunto, vaikka olenkin "teini". Se on yksi asia mistä olen ylpeä. Olen riittävän hyvä ja kelpaan tällaisena kuin olen. En polta enkä juo.

      "Teini-ikäisten vanhempien rooli on todella epäkiitollinen. Vanhemmat ovat ikäviä kusipäitä, jos he yrittävät rajoittaa teinin iltamenoja tai estää hänen ryyppäämistään. Teini raivoaa ja huutaa kuin villieläin, kun ei saa tahtoaan lävitse. Teini ei näe kuin itsensä ja sen kuinka häntä kohdellaan väärin."

      Rakastan perhettäni. Jos vanhempani ärsyttävät minua, peitän sen. He eivät ansaitse huutamista. He tekevät kaikkensa eteeni. He rajoittavat oikeuksiani syystä, jotta minulle ei satu mitään. Minua ei kohdella väärin.

      "Mitäs jos te teinit, jos miettisitte oikein kuinka hyvin teidän asiat ovat!! Kertokaa joskus vanhemmillenne kuinka arvostatte ja rakastatte heitä. Opetelkaa tuntemaan kiitollisuutta pienistäkin asioista ja lopettakaa jatkuva vaatiminen. Teillä on paljon aihetta tuntea kiitollisuutta!"

      Hohhoijaa, älä jaksa yleistää. Ja sitä paitsi, se on luonnollista.
      Älkää nuoret haaskatko aikaanne tähän kirjoitukseen niin kuin minä tein. Teillä on varmasti parempaakin tekemistä. Annetaan aloittajan jäädä omaan arvoonsa.

    • Tyttö13V

      Tässä vaiheessa teidän pitää antaa meille omaa tilaa ja yksityisyyttä. Jos me emme niitä saa, te saatatte työntää meitä vielä enemmän erilaisiin porukoihin, jotka jo siinä vaiheessa ovat tärkein tukijoukkomme. Asia on hyvin monimutkainen, sillä me haluamme myös vanhemman olevan siinä vieressä. Meidän tunteemme ailahtelevat iloisesta vihaiseen ja siitä surulliseen, mikä tarkoittaa sitä, että jos vanhempi alentuu teinin tasolle riidoissa, jotain peruuttamatonta saattaa tapahtua. Minä itse hoidan asiat vanhempieni kanssa näin, ja olemme voineet estää tarpeettomat riidat. Teidän pitää istua alas ja sopia säännöt tietyistä asioista (kirjoittakaa vaikka sopimus paperille). Sanotaan nyt, että jos teini tulee juomasta kotiin, niin vanhempien ensimmäiseksi pitäisi kuunnella häntä. Tästä en itse tiedä enempää, sillä tiedän pysytellä kaukana alkoholista ja päihteistä, ja liikun hyvissä piireissä. Pitää muistaa se, että kielletty ja uusi kiehtoo teiniä, ja siksi vanhemmat saattavat rajoittaessaan liikaa teinin tekemisiä vain työntää teinin tätä "kiehtovaa" asiaa/ihmistä kohti.

    • 15vteini

      Noni eli mua rupes vituttamaan tätä lukiessa olen 15v poika poltan ja juon joka viikonloppu mutta mitä sitten , harrastan myös kuntosalia melkein joka arkipäivä ja käyn koulussa, mitään viikkorahaa tai muuta en saaa ja kaiken mitä haluan maksan itse. Mulla on hyvä elämä ja oon kiitollinen siitä että en ole mikää vitun kultalusikka perseessä syntyny lapsi, jo pienestä pitäen meillä kotona isä teki selväks että kaiken mitä haluat niin joudut tekemään töitä sen eteen ja esimerkiksi vanhemmille vittuilua ei katsottu hyvällä millon mut nostettiin seinällä korvista tai hiuksista mutta kuten sanoin oon kiitollinen iskälle siitä ja rakastan molempia vanhempiani myös olen erittäin hyvissä väleissä isäni kanssa. Kun en saa rahaa mistään niin jos haluan esim uuen puhelimen teen vittu töitä sen eteen isällä. Olen ylpeä siitä että mä en tarvia ketään kuka antais mulle mitään ilmaseks pärjään ihan ite ja joudun käymään kuiteskin aika paljon töissä kun kaljaa kuluu kontti viikossa ja monta askia. Olen sitä mieltä että se on kasvatuksesta kiinni, koska jos iskä ei olis koskaan kun olin pieni kakara, huitassu tai nostanu seinillä/heittäny hankeen tai huutanu ja haukkunu pää punasena nii luultavasti en osais olla kiitollinen mistään tai jos kaikki olis annettu ilmaseks. Ja en ole eläessäni saanut mitään muuta joululahjoja kun esim sukkia tai dödöjä mutta ne on riittäny, ja olen varma että tämän takia tulen pärjäämään jatkossa vähällä. Mulla menee elämässä hyvin ja porukoilla ei ole mitään mua tai mun tekoja vastaan ja voin sanoa mistä vaan heille. Vaikka jos meen kännissä huitasee jotai muuta turpaa joka mulle/meille vittuili niin ei haittaa mitään iskä vaan sanoo että koita pysyä erossa noist hölmöilyistä mut nauraa myös että ihan samallaista oli hänellä nuorena. Se on parasta mun elämässä että en tarvia oikeasraan mitään että voin olla onnellinen esim kaverit ja no kalja kerra viikkoo riittäs😂 kiitos. Nyt tulee sit heti et onpa vastuuttomat vanhemmat mutta ei ole. Kyllä ne puuttu pari vuotta sitte mutta ymmärtävät nyt kun olen jo kuiteki sen verra vanha

    • ap_on_homo

      Se joka saa open suuttumaan, on kova jätkä, mut se joka saa open itkemään on hirviö ja kusipää! Niin pitkälle EI SAA mennä.

    • Anonyymi

      hei, vanha topa, mut samaa settii teinit menee

    • Anonyymi

      näitä löytyy on joku nuori niin täynnä ihteään että ei vanhemmat ole mitään.
      ei kuuntele mitään neuvoja kun kaiken tietää itse.

      nuoret .
      pitäkää huolta itsestänne ja sen voi aloittaa terveellisestä ruuasta.
      se antaa pohjaa vakautta arkeen.
      mielipiteitä on aina 3 sinun minun ja asiantuntijan siltäpohjalta omissa aivoissa
      punnitsee itselle sopivan tien.

      kemialliset lääkkeet ei paranna alkulähde pitää korjata elämäntavoilla.
      myös diapeetes ja kaikki muutkin.

      kuuntele Terveys Summit paljon tietoa.

      • Anonyymi

        Voisitko opetella kirjoittamaan? Tekstiäsi on aivan järkyttävää lukea. Lauseet aloitetaan isolla kirjaimella, ja lauseisiin kuuluu laittaa välimerkkejä.


    • Anonyymi

      Koska meitä kohdellaan ku lapsia mutta oletetaan että käyttäydytään ku aikuiset. Ei oo helppoa

      • Anonyymi

        Niin tää. Samaan aikaan syytetään kaikesta kuin olisi aikuisien tasoinen vastuu, mutta silti kuulemma ei osata ja ymmärretä vielä mitään, että voitaisiin olla osana (työ yms) yhteisöä tai keskustelua.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1990
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1549
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      141
      1408
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1318
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1250
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1077
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1002
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      121
      970
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      967
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      50
      792
    Aihe