Luku- ja laskutaitoiselle ehdotettiin koulukypsyyslisätestejä

Eskarilaisen äiti

Pojallemme tehtiin eskariryhmässä koulukypsyystehtäviä ja niiden perusteella suositeltiin lisätestejä, koska oli tarvinnut parissa tehtävässä lisäopastusta. Tehtävät ymmärtääkseni osasi, mutta oli merkinnyt vastaukset väärällä tavalla. En ole vielä nähnyt papereita, joten en sen tarkemmin tiedä vielä.

Poika osaa jo lukea ja matemaattiset taidot ovat todella vahvat, luonteeltaan on hyvin rauhallinen, jaksaa keskittyä annettuihin tehtäviin ja tiedonjanoakin löytyy. Poika on kuitenkin melko ujo ja arka, ja sosiaalisissa taidoissa voisi kieltämättä olla kehitettävää, sillä ei aina osaa oikein ilmaista itseään.

Ongelma on, että en nyt oikein ymmärrä, että mitäköhän lisäarvoa ylimääräiset testit tuovat. Millaista tukea tällaiselle pojalle voisi olla tarjolla, vai mitäköhän tässä haetaan? Toisaalta uskon, että kaikki on ok, toisaalta pelottaa ja jännittää, mitä on edessä.

22

1008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuuntele opea

      Jos lapsi on kovin ujo ja arka, jää helposti koulussa ulos "piireistä". Noissa piireissä ovat kaikki normaalin rajoissa lukemaan oppineet lapset. Ei kannata myöskään korostaa lapsen mahdollisia erityislahjakkuuksia, hukkuvat sinne luokan hälinään, kuten pitääkin.

    • k09s

      Höpöhöpö! Ole ylpeä lapsesi taidoista ja lahjakkuudesta, äläkä anna niiden hukkua luokan hälinään! Tämä nykysysteemi on niin päin perkelettä kuin ikinä voi olla! Ettei muka saisi lahjakas olla lahjakas. Pyh! Tuollainen tukahduttaa lapsen luovuuden ja innon oppia ja päteä!

    • Äänekkäät pärjää :(

      Pelkkä luku- ja laskutaito ei nykypäivänä takaa koulukypsyyttä. Nykykouluissa eivät ujot ja arat enää (ikävä kyllä) pärjää.
      40 vuotta sitten poikasi olisi ollut ihanneoppilas ja noukkinut todistukseensa kiitettävät numerot. Nykypäivänä koulussa ilmaisutaidoille pannaan aivan järjettömän suuri paino. Älykkäiden, mutta hiljaisten oppilaiden itsetunto nujerretaan jo ensimmäisen kahden vuoden aikana. Eläköön "taitavat" luokanopettajat, jotka itse ovat olleet peruskoululuokkansa hölmöimmästä päästä olevia ADHD-oppilaita. :P

      • Epäile vain

        Peesaan edellistä. Opettajakoulutukseen pääsee livahtamaan liian suuri osa ikäluokkansa tyhmimmästä päästä olevaa ainesta. Jotain tartteis kiireesti tehrä.

        Pääsykriteerejä pitäisi muuttaa ja samalla ehkä alan arvostuskin nousisi.

        Tällä hetkellä voi vain lainata Juice leskisen laulun sanoja "Ne, jotka osaa tekee mitä vaan. Ne jotka ei, ryhtyy opettamaan. Kuinka kauan ne mellastaa saavatkaan pellossain?"


      • uteliaisuus heräsi
        Epäile vain kirjoitti:

        Peesaan edellistä. Opettajakoulutukseen pääsee livahtamaan liian suuri osa ikäluokkansa tyhmimmästä päästä olevaa ainesta. Jotain tartteis kiireesti tehrä.

        Pääsykriteerejä pitäisi muuttaa ja samalla ehkä alan arvostuskin nousisi.

        Tällä hetkellä voi vain lainata Juice leskisen laulun sanoja "Ne, jotka osaa tekee mitä vaan. Ne jotka ei, ryhtyy opettamaan. Kuinka kauan ne mellastaa saavatkaan pellossain?"

        Kerropa noin ikäluokkasi viisaimmasta päästä olevana että kuinka mielestäsi opettajakoulutuksen pääsykriteerejä tulisi muuttaa? Olisi mielenkiintoista tietää.


      • SaimaW
        Epäile vain kirjoitti:

        Peesaan edellistä. Opettajakoulutukseen pääsee livahtamaan liian suuri osa ikäluokkansa tyhmimmästä päästä olevaa ainesta. Jotain tartteis kiireesti tehrä.

        Pääsykriteerejä pitäisi muuttaa ja samalla ehkä alan arvostuskin nousisi.

        Tällä hetkellä voi vain lainata Juice leskisen laulun sanoja "Ne, jotka osaa tekee mitä vaan. Ne jotka ei, ryhtyy opettamaan. Kuinka kauan ne mellastaa saavatkaan pellossain?"

        Höpö höpö. Luokanopettajista juuri suuri osa on ns. peruskoulun "kympin tyttöjä" (mistä siitäkin aiheutuu ongelmia). Mihin perustat mielipiteesi tuosta, että opettajiksi otettaisiin liikaa tyhmiä?


      • maallikko ohjaajana
        SaimaW kirjoitti:

        Höpö höpö. Luokanopettajista juuri suuri osa on ns. peruskoulun "kympin tyttöjä" (mistä siitäkin aiheutuu ongelmia). Mihin perustat mielipiteesi tuosta, että opettajiksi otettaisiin liikaa tyhmiä?

        Lainaus:

        "Epäile vain 28.2.2012 11:05"

        "Opettajakoulutukseen pääsee livahtamaan liian suuri osa ikäluokkansa tyhmimmästä päästä olevaa ainesta. Jotain tartteis kiireesti tehrä."
        "Pääsykriteerejä pitäisi muuttaa ja samalla ehkä alan arvostuskin nousisi.
        Tällä hetkellä voi vain lainata Juice leskisen laulun sanoja "Ne, jotka osaa tekee mitä vaan. Ne jotka ei, ryhtyy opettamaan. Kuinka kauan ne mellastaa saavatkaan pellossain? " lainaus päättyy.

        Eivät opettajakoulutukseen pääsevät toki tymiä ole, osaavathanhe sentään lukea (huom. PISA-tutkimus),

        mutta nenästävedettäviä hyväuskoisia hölmöjä kylläkin mahtuu tuohon joukkoon liian monta.

        Perusteluni tähän ovat vuosikausia jatkuneet oppilaiden syrjintä, ilmiannot ja panettelut koulusta sos.toimeen. Työt kohta opettajilta loppuu, kun sossun kirjoilla on jo 100 000 lasta ja nuorta. Kuinka kauan noita riittänee koulun penkkiä enää kuluttamaan. Eivät uskalla mennä kouluun, kun pelotta niin kovin. Onneksi ei ole tarvettakaan kouluun mennä, kun osaavat lukea ja opiskella itsekseen ja saavat tuoreempaa tietoa netistä.


    • Ainstain

      Älykkäät lapset ovat usein ujoja ja herkkiä, koska he ymmärtävät toisten tunne-elämää ja mieltä keskimääräistä paremmin. Poikani ja minä olemme molemmat oppineet lukemaan 3-vuotiaina ja täytyy todeta, että peruskoulu on ollut meille molemmille hiukan vaikeaa erityisesti alakoulun puolella. Pitkästymistä ja toisten odottelua sekä syrjintää.

      Kotona voi kuitenkin lapsi toteuttaa itseään, luoda oman ystäväpiirinsä ja harrastaa omia juttujaan. Oma lapseni oli hyvin kiinnostunut esim. biologiasta, lääketieteestä ja tähtitieteestä jo pienenä ja ostin näitä alueita sivuavaa lapsille sopivaa kirjallisuutta. Samanhenkisiä ystäviä löytyi muutama ja lukiossa heitä on pitkän matematiikan lukijoissa jo paljon. Nyt elämä hymyilee, sillä maailma tarvitsee myös ujoja nörttejä mm. tutkijoina.

      • ruukkucalla

        Ehkä nyt vain kandee myöntää, että jotakin sellaista nämä opet ovat huomanneet pojassasi, joka vaatii lisäselvitystä. Ne ovat sillä nähneet kaikenlaista ja todennäköisesti ovat ammattitaitoisempia näkemään, jos lisäapua tarvitaan.

        Vanhemmat ovat aika sokeita omille lapsilleen ja kokevat tälläiset asiat loukkauksena. Se on ihan turhaa ja on lapsellesi vain eduksi, jos apua saa mahdollisimman varhain.

        Tuskin ne opet siellä toimivat noin vanhempia kiusatakseen vaan ihan lapsen parhaaksi.


      • ikävät kokemukset
        ruukkucalla kirjoitti:

        Ehkä nyt vain kandee myöntää, että jotakin sellaista nämä opet ovat huomanneet pojassasi, joka vaatii lisäselvitystä. Ne ovat sillä nähneet kaikenlaista ja todennäköisesti ovat ammattitaitoisempia näkemään, jos lisäapua tarvitaan.

        Vanhemmat ovat aika sokeita omille lapsilleen ja kokevat tälläiset asiat loukkauksena. Se on ihan turhaa ja on lapsellesi vain eduksi, jos apua saa mahdollisimman varhain.

        Tuskin ne opet siellä toimivat noin vanhempia kiusatakseen vaan ihan lapsen parhaaksi.

        " Tuskin ne opet siellä toimivat noin vanhempia kiusatakseen vaan ihan lapsen parhaaksi."


        Edelliseen kun pystyisi joskus vielä luottamaan!

        Turhaan opettajat valittavat lasten huonoa käytöstä koulussa. Siellähän ne saavat kuvan kuinka toisia kiusataan ja kohdellaan kurjasti..


    • kummastelija

      Niin, lapsi voi toimia ja olla hyvinkin erilainen kotona kuin isossa lapsiryhmässä. Vaikka kotona osaisi keskittyä ja lukea, kirjoittaa ym. Niin päiväkodissa/eskarissa, kun lapsia on samassa tilanteessa jakamassa open/hoitajan huomion, voi tulla ilmi levottomuutta, keskittymiskyvyttömyyttä ym. asioita. Ei kai noista testeistä lapselle mitään haittaa ole.

    • Lukutaito toissijain

      Sen verran vielä, että luku- ja laskutaidosta ei ole juuri mitään hyötyä aivan koulun alussa (koska opetus alkaa ihan alkeista). Siellä on tärkeämpää osata istua hiljaa ja kuunnella.

    • Seurannut läheltä

      Myös eräs tuttavani lapsi oli tosi pätevä jo eskari-iässä. Osasi lukea ja laskea, lisäksi oli erittäin kova kysymään erilaisista asioista. Välillä oli oikeesti vaikea jopa aikuisena tyydyttää hänen tiedonjanoaan. Milloin oli planeetoista, milloin maantiedosta kysyttävää jne. Välillä lapsi korjasi aikuisen antamaa virheellistä tietoa ja siitä ei tykätty yhtään. Jollekin otti koville kun lapsi tiesi paremmin kuin aikuinen.
      Eskarissa päätettiin sitten ehdottaa koulukypsyystestejä. Syytä ei tiedetä. Eipä niihin menty. Lasi menestyi erittäin hyvin koulussa. Ko. paikassa opettajien ja amaattilaisten taso ei ollut mitenkään hyvä muutenkaan.

    • kuninkaanpuhekoulu

      Onko aloittajan lapsella puheenkehitys normaalia?

      Myös silloin voidaan ohjata lisätesteihin, jos puheen ymmärtää vain lähipiiriin kuuluva. Tunnen muutaman lapsen (äitini oli perhepäivähoitaja), joiden koulun alkua siirrettiin puuttuvien kirjaiden takia ts. piti ensi opetella puhumaan selkeästi.

      • Muumimamma12

        Tämä voisi olla yksi syy. Pojan puhe on ollut joskus epäselvää ja on jopa saanut diagnoosin "epäselvä puhe". Itse olen aina ymmärtänyt pojan puhetta. Poika joutui vaihtamaan päiväkotia kesken eskarin, joten on mahdollista, että uudessa päiväkodissa ei ole niin hyvin ymmärretty hänen puhettaan. Nyt on enää s harjoittelussa, mutta sekin alkaa olla jo aika hyvä.

        ap


    • Voi taivas

      Juu. Justiinsa. Me lastentarhanopettajat juuri kadehdimme esikouluikäisiä vähänkään älykkyyttä osoittavia lapsia ja juuri siksi haluamme heidät ikäänkuin lannistaaksemme laittaa erilaisiin koulukypsyystrsteihin. Näinhän se menee.

    • sgf

      LOL !! Toi oli hyvä! Juuri tämä tuli mieleeni, kun luin tätä ketjua. Toki on aina korjattavaa opetussuunnitelmissa ja strategioissa, mutta etenkin erityisen älykkäiden lasten vanhempien luulisi ymmärtävän, että päivähoito-/koululaitoksessa kyse on melkomoisesta systeemistä, jonka tulee toimia kokonaisuutena. Ylemmältä taholta tulee toimintapuitteet, joiden mukaan opettajat toimii. Mikäli ei kestä sitä, että oma lapsi on vain yksi muista, eli jos omalle lapselle halutaan erityiskohtelua, kannattaa harjoittaa kotiopetusta tms. Jos oikeasti mietityttää joku asia, kannattaa siitä ensin jutella vähän korkeammassa asemassa olevien kuin lapsen opettajien kanssa. Siksi nuo virkamiehet toimistossaan istuvat, että niille mielipiteitä esitettäisiin. Kannattaa tietysti vähän miettiä missä asioissa sinne on yhteydessä. Mutta ei opettajat linjoista päätä.

      • isäpappa

        Ymmärtääksen aloittaja ei nimenomaan halunnut mitään "erityiskohtelua".

        Tämä mainitsemasi "melkomoinen systeemi" kuulostaa niin kafkamaiselta "kokonaisuudelta", että voiko sitä tavallinen äiti edes ymmärtää?
        Vai kätkevätkö epäpätevät henkilöt sen taakse vallankäyttönsä?

        Opettaja todellakin päättää miten asioita viedään eteenpäin tai ylipääsä raportoidaanko niistä. Tämä on sitä ruohonjuuritason valtaa.

        Kummallista, että aina kun kritisoidaan systeemiä, puolestapuhujat alkavat vedota johonkin persoonattomaan "opetussuunnitelmaan" tai "strategiaan" tai "systeemiin", "virkamies", "linjat". Käsittämätöntä höpöhöpöjargonia: hei! me ollaan ihmisiä. myös lapset ja työntekijät. Ihmiset tekevät virheitä, myös päiväkodin henkilökunta. Siitä kuuluu ja pitää puhua avoimesti, vaikka eräille se on vielä tabu... miksiköhän?


      • sgf
        isäpappa kirjoitti:

        Ymmärtääksen aloittaja ei nimenomaan halunnut mitään "erityiskohtelua".

        Tämä mainitsemasi "melkomoinen systeemi" kuulostaa niin kafkamaiselta "kokonaisuudelta", että voiko sitä tavallinen äiti edes ymmärtää?
        Vai kätkevätkö epäpätevät henkilöt sen taakse vallankäyttönsä?

        Opettaja todellakin päättää miten asioita viedään eteenpäin tai ylipääsä raportoidaanko niistä. Tämä on sitä ruohonjuuritason valtaa.

        Kummallista, että aina kun kritisoidaan systeemiä, puolestapuhujat alkavat vedota johonkin persoonattomaan "opetussuunnitelmaan" tai "strategiaan" tai "systeemiin", "virkamies", "linjat". Käsittämätöntä höpöhöpöjargonia: hei! me ollaan ihmisiä. myös lapset ja työntekijät. Ihmiset tekevät virheitä, myös päiväkodin henkilökunta. Siitä kuuluu ja pitää puhua avoimesti, vaikka eräille se on vielä tabu... miksiköhän?

        Kyllä minä olen ihan tavallinen äiti, ja edes yritän ymmärtää näitä asioita. Opettajien ja lastenhoitajien valtaa on riisuttu rajusti. Puitteet tulee ylhäältäpäin, ei opettajat linjoista päätä. Ikävä kyllä opetussuunnitelmat ja strategiat ovat oikeasti olemassa, vaikka ovatkin persoonattomia, ja niitä virkamiehet seuraavat. Demokratiassa on juuri se pointti, ettei yksi ihminen voi päättää asioista, vaan takana on aina ryhmä, pohjimmiltaan me kansalaiset. Demokratiasta toisaalta johtuu se, ettei ketään yksittäistä voi osoittaa sormella kun epäkohtia löydetään.

        Aloittaja nimenomaan halusi strategiasta poikkeavaa kohtelua lapselleen.


      • aatgrdy
        sgf kirjoitti:

        Kyllä minä olen ihan tavallinen äiti, ja edes yritän ymmärtää näitä asioita. Opettajien ja lastenhoitajien valtaa on riisuttu rajusti. Puitteet tulee ylhäältäpäin, ei opettajat linjoista päätä. Ikävä kyllä opetussuunnitelmat ja strategiat ovat oikeasti olemassa, vaikka ovatkin persoonattomia, ja niitä virkamiehet seuraavat. Demokratiassa on juuri se pointti, ettei yksi ihminen voi päättää asioista, vaan takana on aina ryhmä, pohjimmiltaan me kansalaiset. Demokratiasta toisaalta johtuu se, ettei ketään yksittäistä voi osoittaa sormella kun epäkohtia löydetään.

        Aloittaja nimenomaan halusi strategiasta poikkeavaa kohtelua lapselleen.

        Vaikka puitteet tulevat ylhäältäpäin ja vaikka opetussuunnitelmaa pitää noudattaa, ei se tarkoita että lasten kanssa toimivat henkilöt eivät itse voisi niihin vaikuttaa tai niitä tulkita.
        Olen itse alalla töissä ja päiväkotikohtaiset toimintamallit ovat hyvinkin erilaiset riippuen henkilöstön dynamiikasta, työhyvinvoinnista sekä johtamistaidoista. Minusta on aivan naurettavaa piiloutua suunnitelmien tai strategioiden taakse; se tarkoittaa joko todellista naiviuutta tai välinpitämättömyyttä.

        Jos koulukypsyyskokeessa muutama tehtävä ei mene oikein, ei se missään nimessä tarkoita, ettei lapsi ole koulukypsä. Ei se edes välttämättä tarkoita lisätehtävien vaatimista. Kokonaisuus on kaikkein tärkeintä.
        Sen kokonaisuuden näkeminen riippuu lastenhoitajan taidosta. Sosiaalisuus (kuten mikä tahansa tempperamentti) ei saa olla kypsyyskokeissa vaikuttava asia. Valitettavasti aina eivät ihmiset ole ammattinsa tasolla ja silloin piiloudutaan strategioiden taaksi...


    • ystävän neuvo

      Kamalaa kuullakkin tuollaista :,(. En todellakaan haluaisi olla pienen päiväkotilaisen/esikoululaisen äiti (enää)

      OHJAA POIKAASI OPPIMAAN.
      Pidä pää kylmänä ja ole aina lapsesi puolella, tapahtuipa mitä hyvänsä. ÄLÄ KOSKAAN KERRO MITÄÄN IKÄVÄÄ TAI HUONOA/negatiivistä LAPSESTASI TAI PERHEESTÄSI ainakaan esikoulussa/koulussa. KIELI KESKELLE SUUTA kaikkien opettajien ja lääkäreiden ja viranomaisten kanssa asioidessa..

    • muumimamma12

      Päivitystä aloitukseen: Koitin seuraavana päivänä puhelimitse tavoitella lastentarhanopettajaa kyselläkseni lisätietoja aiheesta. Minulle kuitenkin sanottiin, että hän on loppuviikon poissa. Olikin vähän erikoista, kun mieheni näki kyseisen opettajan päiväkodissa vielä samana päivänä hakiessaan lastamme. Pihalla ollut hoitaja (ei siis tämä kyseinen ope) ilmoitti miehelleni, että testejä ei tarvitakaan. Minkäänlaista perustelua tai selitystä muutokseen ei meille annettu, sillä tämä hoitaja ei kai tiennyt asiasta enempää. Oli vaan pistetty sanomaan asia miehelleni.

      Mielestäni oli todella erikoinen tilanne. En sitten tiedä, oliko väärinymmärrystä vai mitä. Myöhemmin kevään aikana tosin kuulin, ettei henkilökunta ollut oikein ammattitaitoista eikä tämä meidän juttu ollut ollenkaan ainoa outo tapaus kyseisessä päiväkodissa. Henkilökunta antoi lasten olla miten halusivat puuttumatta ilmiselvään lasten keskinäiseen kiusaamiseen yms. Vanhempien kanssa henkilökunta ei halunnut keskustella yhtään mistään eikä vanhempainvartteja tai -iltoja järjestetty lainkaan. Hakiessa sanottiin vaan "hyvin meni päivä", vaikka olisi sattunut ikäviä asioita. Mutta ei siitä sen enempää, ne jutut olisivat jo ihan toisen aloituksen aihe. Me ollaan nyt vaan onnellisia, että päiväkotiajat on takanapäin.

      No, poika meni kouluun ja kaikki on mennyt tosi hyvin. On kavereita, kouluaineet sujuvat erittäin hyvin ja käyttäytymisen arvosana oli todistuksessa erinomainen. Tämä tiedoksi niille, jotka epäilivät poikaa keskittymishäiriöiseksi. :) Ja mikä tärkeintä, poika nauttii koulunkäynnistä!

      ap

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5100
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2357
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1867
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1568
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1195
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe