Miten lainlaatija erottelee mikä on haulikko ja mikä kivääri?
Mikä ero
10
1654
Vastaukset
- Lakimies7
Ampuma-aselain sisällöstä saat parhaiten tietoa lukemalla (yllätys, yllätys) ampuma-aselakia. Haulikko ja kivääri on määritelty siellä hyvin yksiselitteisesti:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980001- tietää tahtoo
Kiitos. Loppupelissä välitulppa.
- aukkoja?
Eli ei mitään eroa, vai mikä on haulikon metallihylsy. Eipä tullut tyhjentävää vastausta. .410cal metallihylsy rihlapiippu kivääri. Vai 36cal täyteishaulikko?
- Jupetsi426
aukkoja? kirjoitti:
Eli ei mitään eroa, vai mikä on haulikon metallihylsy. Eipä tullut tyhjentävää vastausta. .410cal metallihylsy rihlapiippu kivääri. Vai 36cal täyteishaulikko?
Haulikon metallihylsy? En tunne tälläistä käsitettä. Olen lukemut kirjoista että varhaisissa haulikoissa olleen messinki hylsyjä.
Siis .410 on sama asia kuin 36cal. Tämä on vain jenkkien käyttämä termi kaliiberista. - olemassa on
Jupetsi426 kirjoitti:
Haulikon metallihylsy? En tunne tälläistä käsitettä. Olen lukemut kirjoista että varhaisissa haulikoissa olleen messinki hylsyjä.
Siis .410 on sama asia kuin 36cal. Tämä on vain jenkkien käyttämä termi kaliiberista.Minulta löytyisi muutama cal 16 haulikon messinkihylsyinen panos, isän jäämistöä.
- On juu ollut..
olemassa on kirjoitti:
Minulta löytyisi muutama cal 16 haulikon messinkihylsyinen panos, isän jäämistöä.
Juu ja oon nähnyt 50 luvulta alumiinisiakin 12 cal hylsyjä...
- olemassa on
olemassa on kirjoitti:
Minulta löytyisi muutama cal 16 haulikon messinkihylsyinen panos, isän jäämistöä.
Nämä isän ampumattomat cal 16 messinkipatruunat ovat luullakseni peräisin 1960-luvun alusta jolloin pappa osti haulikon.
Olen muuten muistaakseni jossakin nähnyt juttua rihlatusta haulikosta joka on tarkoitettu täyteisten ampumiseen.
Tyypillisen haulikon ja kiväärin rakenteet poikkeavat toisistaan, mutta haulikkorihlassa on haulikon rakenne ja haulikon laukaisu luotipiipussakin. - Aukkoja?
olemassa on kirjoitti:
Nämä isän ampumattomat cal 16 messinkipatruunat ovat luullakseni peräisin 1960-luvun alusta jolloin pappa osti haulikon.
Olen muuten muistaakseni jossakin nähnyt juttua rihlatusta haulikosta joka on tarkoitettu täyteisten ampumiseen.
Tyypillisen haulikon ja kiväärin rakenteet poikkeavat toisistaan, mutta haulikkorihlassa on haulikon rakenne ja haulikon laukaisu luotipiipussakin.Entäs pulttilukkoinen rihlapiippu haulikko.
- huvittavaa
Ei todellakaan. 45-70 saa siis tehtyä haulikoksi. Tekee vai sopivan patruunan.
- Lakimies7
Aukkoja? kirjoitti:
Entäs pulttilukkoinen rihlapiippu haulikko.
Jos se käyttää haulikon patruunaa, se on haulikko. Jos se käyttää kiväärin patruunaa, se on kivääri. Yksinkertaista.
Aloittaja osasi mallikkaasti lukea itse aselakia, josta käy ilmi, että haulikon patruunan erottaa loppujen lopuksi kiväärin patruunoista se, että ammuksen ja ruutimassan välissä on kaasutiiviste (välitulppa, haulikuppi...) Esimerkiksi tässä ketjussa esille nostetusta hylsyn materiaalista siellä ei puhuta mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.958176- 1743792
- 533299
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2552551- 482185
- 422035
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?291980- 481912
- 601788
- 191783