Miten lainlaatija erottelee mikä on haulikko ja mikä kivääri?
Mikä ero
10
1809
Vastaukset
- Lakimies7
Ampuma-aselain sisällöstä saat parhaiten tietoa lukemalla (yllätys, yllätys) ampuma-aselakia. Haulikko ja kivääri on määritelty siellä hyvin yksiselitteisesti:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980001- tietää tahtoo
Kiitos. Loppupelissä välitulppa.
- aukkoja?
Eli ei mitään eroa, vai mikä on haulikon metallihylsy. Eipä tullut tyhjentävää vastausta. .410cal metallihylsy rihlapiippu kivääri. Vai 36cal täyteishaulikko?
- Jupetsi426
aukkoja? kirjoitti:
Eli ei mitään eroa, vai mikä on haulikon metallihylsy. Eipä tullut tyhjentävää vastausta. .410cal metallihylsy rihlapiippu kivääri. Vai 36cal täyteishaulikko?
Haulikon metallihylsy? En tunne tälläistä käsitettä. Olen lukemut kirjoista että varhaisissa haulikoissa olleen messinki hylsyjä.
Siis .410 on sama asia kuin 36cal. Tämä on vain jenkkien käyttämä termi kaliiberista. - olemassa on
Jupetsi426 kirjoitti:
Haulikon metallihylsy? En tunne tälläistä käsitettä. Olen lukemut kirjoista että varhaisissa haulikoissa olleen messinki hylsyjä.
Siis .410 on sama asia kuin 36cal. Tämä on vain jenkkien käyttämä termi kaliiberista.Minulta löytyisi muutama cal 16 haulikon messinkihylsyinen panos, isän jäämistöä.
- On juu ollut..
olemassa on kirjoitti:
Minulta löytyisi muutama cal 16 haulikon messinkihylsyinen panos, isän jäämistöä.
Juu ja oon nähnyt 50 luvulta alumiinisiakin 12 cal hylsyjä...
- olemassa on
olemassa on kirjoitti:
Minulta löytyisi muutama cal 16 haulikon messinkihylsyinen panos, isän jäämistöä.
Nämä isän ampumattomat cal 16 messinkipatruunat ovat luullakseni peräisin 1960-luvun alusta jolloin pappa osti haulikon.
Olen muuten muistaakseni jossakin nähnyt juttua rihlatusta haulikosta joka on tarkoitettu täyteisten ampumiseen.
Tyypillisen haulikon ja kiväärin rakenteet poikkeavat toisistaan, mutta haulikkorihlassa on haulikon rakenne ja haulikon laukaisu luotipiipussakin. - Aukkoja?
olemassa on kirjoitti:
Nämä isän ampumattomat cal 16 messinkipatruunat ovat luullakseni peräisin 1960-luvun alusta jolloin pappa osti haulikon.
Olen muuten muistaakseni jossakin nähnyt juttua rihlatusta haulikosta joka on tarkoitettu täyteisten ampumiseen.
Tyypillisen haulikon ja kiväärin rakenteet poikkeavat toisistaan, mutta haulikkorihlassa on haulikon rakenne ja haulikon laukaisu luotipiipussakin.Entäs pulttilukkoinen rihlapiippu haulikko.
- huvittavaa
Ei todellakaan. 45-70 saa siis tehtyä haulikoksi. Tekee vai sopivan patruunan.
- Lakimies7
Aukkoja? kirjoitti:
Entäs pulttilukkoinen rihlapiippu haulikko.
Jos se käyttää haulikon patruunaa, se on haulikko. Jos se käyttää kiväärin patruunaa, se on kivääri. Yksinkertaista.
Aloittaja osasi mallikkaasti lukea itse aselakia, josta käy ilmi, että haulikon patruunan erottaa loppujen lopuksi kiväärin patruunoista se, että ammuksen ja ruutimassan välissä on kaasutiiviste (välitulppa, haulikuppi...) Esimerkiksi tässä ketjussa esille nostetusta hylsyn materiaalista siellä ei puhuta mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa
sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT3253815Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi1283550Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla
Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku42240- 1121664
Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja181558Typeryyttä
Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik1241299Martina mukana erikoisjoukossa
Huippurankka Erikoisjoukot-ohjelma jatkuu, Martina mukana. Kerrankin Martinalle hyvä ohjelma, hänellä on voimaa, sisua j136927Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!
Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit99880Häneen rakastuminen oli sellaista
että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta77807- 86751