Itse olin koulukiusattuna aikanaan ja vuosia. Ennen koitettiin kiristää rahaa, koitettiin jopa uittaa päätä vessanpöntössä, koitettiin vetää housuja alas välitunnilla jne. Turpiin tuli annettua ja potkittua sairaalaan vastaanotolle. Palkkioksi voittajana tappeluista pääsin juttelemaan psykologeille ja muille pässeille.
Hommat loppui siihen, kun toin eräänä päivänä puukon kouluun ja olin jo aikasemmin sanonut rehtorille tappavani sen viimeistään, jota ei kuriin saada. Rehtori muka teki kaikkensa. Näistä asioista on jo 20 vuotta ja luin tapauksesta mikä Imatralla on tapahtunut. Voin kuvitella miltä kiusatusta on tuntunut, kun koko luokka odottaa yhden vatipään letkautuksia ja toisen reagointia. Semmonen on vittumaista kuunnella vuosia varsinkin, kun kiusattu raahataan koulupsykologien ja jopa psykiatrien juttusille kun ei kestä kiusaamista ja pistää kampoihin. En ihmettele jos näin on käynytkin.
Viekää ne kiusaajat päätutkimuksiin vai annatteko yhä viestiä, että näin kuuluu toimia ja kiusatuissa on vain vikaa!!! Toiset ei alistu koskaan tai voi menettää hermonsa kunnolla.
Toivon syvästi, että muutkin kiusatut osaa laittaa kampoihin samanlailla, kun ei teidän perkeleen päähän mikään muu uppoa. Todellakin voimia, mutta vain ja ainoastaan puukottaneen perheelle ja nuorelle!!! Muut sai mitä ansaitsi.
Koulukiusatun toive!
38
1177
Vastaukset
- 9+15
Hyvä, tosin "aika voimakas", kannanotto.
Jos nyt ne kiusaajat - henkiset raatelijat - vihdoin heräisivät. Oli ne kiusaajat sitten 6v, 16v tai 36 v ;)
Joidenkin pinna loppuu - aina ei jaksa. Ei puolustautuakaan.
Omat ajatukseni myös lähtivät kiusatulle ja kiusatun perheelle.
Tietysti paranemista kaikilla tasoilla ;) sille uhrillekin. - Lincolnn
Asiaa!!!! Ei varmaan kiusaaja enää kiusaa ketään eikä kiusattu tule kiusatuksi, tässä taas todettiin niinkuin vanha sanonta kuuluu: Väkivälta lopettaa vittuilun!
- 111111111+1111111111
Hyvin oli kirjoitettu aloittajalta !! Minäkin annan kaiken sympatiani sille puukottajalle, siitäpäs sai kiusaaja ! Ei muuta kuin kaikki kiusatut, jos ei muu auta , niin ei muuta kuin puukolla, eiköhän ne kiusaajat siitä hiljene. Voimia puukottajan vanhemmille ja voimia sille puukottajalle. Varmaan tämä "uhri" ei enää auo naamaansa toisille, sai opetuksen.
- 20+13
No joo, kyllä se aikaisemminkin yleensä ainakin jonkin verran tepsi, siis "senkan ottaminen nenästä" turhilta suunsoittajilta.
Mutta puukottaminen aiheuttaa kyllä tekijällekin sitten väistämättä ikäviä seurauksia, joten sitä ei voi edes huonolla tahdolla suositella kenellekään.
Omana kouluaikanani kerran niistettiin nenästä joukolla sitten kerran luokkatoveriamme, kun riittävän moni oli ollut kiusanteon kohteena. Sen jälkeen korjautui tilanne ja ymmärsi pian vaihtaa koulua.
- Paljastakaa
ne kiusaajien nimet. Se on ainoa keino että saadaan tämä porukka julkisuuteen.Nimet on varmasti tiedossa.Puukottajahan oli mielestäni todellinen uhri.Itse olin nuorena koulukiusattu ja mitään ei tehty.Aika on onneksi poistanut päiviltä suurimman osan noista kiusaajista, joista suurimmaksi osaksi tuli luusereita. Pari on vielä hengissä ja en yhtään surisi jos jäisivät vaikka auton alle ja halvaantusivat. Itse sain tuosta kiusausprosessista pidemmän päälle itseluottamusta, mutta samalla meni usko ihmisiin, mikä on liike-elämässä ollut vain hyvä piirre, jos tällaisesta täytyy jotain hyvää etsiä. Mut tärkein asia että saadaan kiusaajien nimet julkisuuteen, muuten tää kierre vaan jatkuu.
- No tää
pari pistoo saanu on helppo selvittää, mut uutisten mukaan tää kusipää oli vaan pikkutekijä.Et pääjehujen nimet ja mielellään kuvatkii listalle..Loppuu se kiusaamine, tai ainakii vähenee kun laitetaan nimet julkisuuteen.
- Äiti 12345
Mutta vaan ne nimet mitkä on annettu poliisille.Nehän kyllä kait tulee julkisiksi oikeudenkäynnin yhteydessä. Eli ei niitä lehdestä pääse lukemaan, mutta voi pyytää oikeuskäynnin pöytäkirjan.
- tarpeeksi kiusattu
Toivottavasti tuleekin, ja samalla syyte kaikille niille jotka provosoi tekoon eikä hillinnyt muiden kiusaamista. Tuomioiden pitää lähteä yläpäästä ennemmin kuin alapäästä...
- Voi kurjuutta
Vaikken väkivaltaa hyväksy niin toivotan voimia sille kiusatulle.
Opettajat kiertoon! - hv
Olen itsekin ollut pahasti koulukiusattu eikä tullut JUMALAUTA EDES MIELEEN puukottaa tai ampua kiusaajaani. mitä on tapahtunut vanhalle kunnon NYRKILLE.
-.-' nykypennut on ihan sekaisin ku vanhemmat ULKOISTAA KASVATUKSEN..- simppa 77
Vähättely ja välinpitämättömyys jatkuvat koulutoimen osalta edelleen.Peitellään ja pimitetään todellisia ongelmia.Näin on toimittu jo vuosikymmeniä ja tuntuu toiminta ennallaan jatkuvan vaikka henkilöstö vaihtuu.Opettajat jo itsekin kasvaneet täysin kurittomissä rajattomissa perheyhteisöissä -80 luvulla niin miten sitä pystyy itse huomaamaan edes kiusaamista.On hyvä että suurin osa on kiusatun puolella näissä kirjoitelmissa .Aiemmin kiusattu oli syyllinen ja sai siirron toiseen oppilaitokseen minne "pikkulinnut"jo viestin olivat vieneet ja kiusaaminen jatkui siellä.Onneksi tämä henkilö ei tällä kertaa saanut tuliasetta itselleen.Ei ole oikein toimia väkivaltaisesti mutta ei myös ole oikein vastuu henkilöitten toimia välinpitämättömästi ja kertoa ettei ole asiaa ole huomattu.Tilanne on menossa pahempaan suuntaan mutta lisää säästöjä esim tilojen suhteen tarvittaisi.Porsaat pienempään karsinaan niin ryminää tulee jatkossakin riittämään.
- järki käteen
Juuri näin, ennen sentään motastiin lättyyn tai pestiin lumipesulla ja puolustauduttiin itse, nyt liputetaan ja tehdään sankaria puukottajasta ja tappamisen yrittäjästä, ihme hommaa, samalla pistetään opettajat kiertoon, tosi sairasta
- lapsiparka
simppa 77 kirjoitti:
Vähättely ja välinpitämättömyys jatkuvat koulutoimen osalta edelleen.Peitellään ja pimitetään todellisia ongelmia.Näin on toimittu jo vuosikymmeniä ja tuntuu toiminta ennallaan jatkuvan vaikka henkilöstö vaihtuu.Opettajat jo itsekin kasvaneet täysin kurittomissä rajattomissa perheyhteisöissä -80 luvulla niin miten sitä pystyy itse huomaamaan edes kiusaamista.On hyvä että suurin osa on kiusatun puolella näissä kirjoitelmissa .Aiemmin kiusattu oli syyllinen ja sai siirron toiseen oppilaitokseen minne "pikkulinnut"jo viestin olivat vieneet ja kiusaaminen jatkui siellä.Onneksi tämä henkilö ei tällä kertaa saanut tuliasetta itselleen.Ei ole oikein toimia väkivaltaisesti mutta ei myös ole oikein vastuu henkilöitten toimia välinpitämättömästi ja kertoa ettei ole asiaa ole huomattu.Tilanne on menossa pahempaan suuntaan mutta lisää säästöjä esim tilojen suhteen tarvittaisi.Porsaat pienempään karsinaan niin ryminää tulee jatkossakin riittämään.
Juurikin on oikein toimia väkivaltaisesti kiusattuna. Ei tietenkään millään aseella vaan esimerkiksi jaloin ja nyrkein. Itse olin aikoinaan koulukiusattu koko peruskoulun ajan ja vielä ammattikoulussakin. Olin liian kiltti, en osannut pistää kampoihin, en fyysisesti enkä henkisesti. Minut kasvatettiin liian kiltiksi, en kyennyt loukkaamaan ketään saati sitten lyömään. Kun ja jos saan omia lapsia, neuvon heitä lyömään kiusaajaa. Jos eivät siihen kykene kehotan heitä muutoin hankaloittamaan kiusaajan elämää. Esimerkiksi varastelemalla kiusaajan tavaroita, rikkomalla polkupyörä, sylkemällä ja tuhoamalla takkia jne. Ei kiusaamista yleensä voi lopettaa puhutteluilla opettajien ja vanhempien kanssa, joskus tarvitaan järeämpiä keinoja. Pitkäaikainen kiusattuna oleminen jättää henkilöön jälkensä. Paljon suuremman kuin yksittäiset fyysiset vammat.
- V for Vendetta
Tässä tapauksessa uhreja ovat molemmat, puukotettu fyysisesti ja puukottaja sitten kaikilla mahdollisilla tavoilla. Voimia molemmille ja heidän läheisilleen, tuskinpa kukaan halusi asioiden noin menevän.
Toivottavasti se kiusaajaporukka kokisi nyt edes hetken sitä samaa ahdistusta, jonka ovat kiusatulle aiheuttaneet. Ja parantaisivat julmat tapansa. Rehentelyn paikka ei ole nyt kellään.
On kerrottu monen nuoren itkeneen puukotetun puolesta. Toivottavasti muutama kyynel uhrattiin myös sille umpikujaan ajetulle kiusatulle.Uhreja ehkä molemmat mutta puukotus varmasti oli täysin ansaittua ja omasta mielestäni hyväksyttyä tämmöisessä tapauksessa. :/ Kiusaamiselle taas ei löydy puolustusta.
- V
Wish kirjoitti:
Uhreja ehkä molemmat mutta puukotus varmasti oli täysin ansaittua ja omasta mielestäni hyväksyttyä tämmöisessä tapauksessa. :/ Kiusaamiselle taas ei löydy puolustusta.
Varmaan Wish huomasit, että minunkin sympatiani ovat kyllä enemmän sen kiusatun puolella, johan sen nimimerkkinikin kertoo. Mietipäs tätä asiaa vaikka puolen vuoden päähän. Kiusattu kärsii jossain tuomiotaan, mahdollisesti kiusattuna sielläkin. Ja se puukotettu kaveri pyöriskelee ympäriinsä entistä suurempana sankarina hovinsa ympäröimänä.
Ei se voi muutenkaan mikään ratkaisu olla, että nuoret puukottelevat toisiaan. Kyllä järjestelmällinen kiusaaminen pitää saada kitkettyä jo heti alkuunsa. Sitä ei tehdä puukoin eikä muidenkaan aseiden avulla. V kirjoitti:
Varmaan Wish huomasit, että minunkin sympatiani ovat kyllä enemmän sen kiusatun puolella, johan sen nimimerkkinikin kertoo. Mietipäs tätä asiaa vaikka puolen vuoden päähän. Kiusattu kärsii jossain tuomiotaan, mahdollisesti kiusattuna sielläkin. Ja se puukotettu kaveri pyöriskelee ympäriinsä entistä suurempana sankarina hovinsa ympäröimänä.
Ei se voi muutenkaan mikään ratkaisu olla, että nuoret puukottelevat toisiaan. Kyllä järjestelmällinen kiusaaminen pitää saada kitkettyä jo heti alkuunsa. Sitä ei tehdä puukoin eikä muidenkaan aseiden avulla.Pitäisi kyllä, mutta pelkäksi ajatukseksi se taitaa valitettavasti aina jäädäkin, niin kauan kuin ihminen on luonteeltaan julma ja välinpitämätön. Opettajiakin tästä on aika turha syyllistää jos kiusaaminen ei ole edes havaittavissa ja eihän henkinen väkivalta edes ole rikos. Ei niitä kiusaajia oikein muuten voi muuttaa kuin lobotomialla tai pistämällä sitten vaikka kylmäksi moralla.
Nykyinen järjestelmä kouluissa/työpaikoilla suurimmaksi osaksi toimii, kiusaamiset mukaan lukien joten asioihin turha puuttua. Vaatisi muuten radikaaleja parannuksia lainsäädäntöön ja sitä Suomessa ei haluta. :)
- Rääkätty
Tää oli 70 luvulla:
Muutimme perheeni kanssa teolisuuspaikkakunnalle maalta. Alku meni hyvin, muta nössyteni tuli esiin kohta ja verenhaju alkoi lemuta.., ja olin tlopulta petojen uhrina, armoilla.
Muistan kun joskus jouduin kiusaajien uhriksi; jatkuvaa alentamista , halventamista, fyysistä rääkkäämistä. En voinut sanallisesti mitään, enkä mitään vitun painia edes harkinnut.
Jos olisin tehnyt jotain, olisin varmaan tehnyt juuri noin kuin Imatralla tapahtui: täysillä.
Muistan harkinneeni isäukon käsiaseen varastamista,ja kouluun tuomista, ja puukkoa, harjoittelin jopa mitä teen.
Kukaan ei auttanut. Vanhemmat ei edess tajunneet mitä jouduin kokemaan, Sioilla oli tapana vetää meitä heikkoja portaita alas ,jaloista pitäen, kerrostolkulla, , repiä tukasta niin että tupoja lähti, hakata kasvoihin , piiritettynä, niinetä esim. minä istuin pulpetissa ja tää lauma teki sitä, osa piti kiinni, toiset hakkasi.
Koulu oli kadottanut johdon: eläkkelle siirtyvä sinänsä hyväntahtoinen rehtori ei tajunnutmitään mitään, henkilökunta laisti kaikesta valvonnasta, tunnin alussa meni väh.15min enne kuin opettaja tuli luokkaan.
Silloin harkitsin että en pääse siitä muutenkuin että tapan jonkun. Mutta onneksi muutimme pois.
Nyt vanhana äijänä tajuan kärsineeni koko ikäni siitä etten luota ihmisiin, olen ollut masentunut lähes koko ikäni. En pysty luottamaan ihmisiin ollenkaan.
Olen miettinyt että olis ehkä pitänyt toimia tuolloin, menetin kasvoni loppuelämäkseni silloin.
Tapahtunut oli silloin kun olin 13 vuotias.- eräs kiusattu
Sama tunne kyllä yhdistyy ihan täysin. Mulla meni monesti hermot just porukalla kun päälle käytiin. Yksitellen niistä ei ollut mihinkään. Joskus vedin turpaan, kun näin olevan yksin liikkeellä.
- noenkerro
Joo, mie oon koulussa tuola ja voin sanoo, et ottaa päähän kun näit asioi hyssytellään vaan. Kaikki tytöt vaa tuntee vitullista myötätuntoo jollee haukkujalle. Ei ne käsitä mitää.
- 2000 luvun alussa
Itse kävin kyseistä koulua ja olin kiusattu myös. Kiusaaminen loppui kun aloin vaan pistämään takaisin mailalla, rautaputkella, nyrkeillä ja paljon. Mietin silloin että aivan sama ei kiinnosta, mutta päätin itselleni että kiusaaminen loppuu ja piste....keinolla millä hyvänsä. Tappaminen kävi mielessä myös monesti sekä puukotus jne....Luottamus ihmisiin mennyt täysin....Kiusaaminen loppui mutta sain siitä elinikäiset pysyvät henkiset arvet...
- kiusattu 65v
Olen jo vanha äijä mutta 50 luvulla tapahtui ihan samaa. Kiusaajat olivat yleensä opettajan lellikejä tai muuten suosiossa koska heidän sanaa uskottiin minun ei. Kun vähän kasvoin ja tuli voimaa rupesin napsimaan kiusaajia yks kerrallaan otin halaukseen ja puristin niinkauan että ilma loppui kun toisti muutaman kerran tilanne rauhoittui. Nimittely jatkui vielä koulun jälkeenkin mutta en ollut moksiskaan ja sekin hiljeni vähitellen.
- kiusatun systeri
Veljeni ei koskaan kyennyt hakeutumaan työelämään vuosia jatkuneen koulukiusauksen jälkeen. Psyykkisistä syistä eläkkeellä.
- niska limassa
....psyykkisistä syistä eläkkeellä, p...le minä maksan tuonkin loisen
- 26
niska limassa kirjoitti:
....psyykkisistä syistä eläkkeellä, p...le minä maksan tuonkin loisen
Et sinä mitään maksa yhteiskunta maksaa sinun lääkkeesi.
- unilukkari DQA
KIUSAAMINEN ON ISO ONGELMA JA MAKSAA TÄÄLE YHTEISKUNNALLE miljoonia.................. oNKO MEILLÄ VARAA SIIHEN ,,,,ENTÄ INHIMILLINEN kärsimys ?
KIUSAAMINEN ON SATAVA RIKOSLAIN PIIRIIN JA SANKITOT AINA SYYLLISILTÄ RAHASSA - ryhmäpsykologiaa77
valtaosassa kouluista kiusaamiselle ei tehdä mitään, osin syynä se, että eiväthän opettajatkaan halua itselleen hankaluuksia työpaikallaan. tyypillistä on nimittäin, että kyllä hekin koettavat työpaikkakiusaamistaan välttää; tällainen kiusaaja"kullanuppu" myös helposti ottaa sellaisen opettajan terrorinsa kohteeksi, joka uskaltaa puuttua kiusaamiseen.
ai niin, ja täytyy muistaa tietysti sen kiusaajan vanhemmat; heti jos opettaja tai rehtori puuttuu, niin tavallisesti vielä sinne säntäävät kiusaajan vanhemmat haukkumaan opettajan ja/tai rehtorin, että *heidän lastaan* syytetään aivan suotta ja ei se heidän * koskaan mitään tekisi, vika on opettajassa taikka koulussa, todennäköisesti vielä väitetään, että se kiusattu itse on hirviö ja kaiken syy.
kiusatut sitten joutuvat usein toteamaan, että ei ole mitään keinoa päästä tuosta helvetistä eroon, joka tyypillisesti jatkuu koko heidän kouluaikansa. kaikille ihmisyhteisöille on nimittäin tyypillistä, että joukon heikoin valitaan kiusatuksi, ja sitten ns. hiljaiset hyväksyjät antavat hommalle tavallaan tukensa, jotta itse voisivat välttää saman kohtalon. ja tällainen ns. kiusatuksi valittu joutuu sitten tätä taakkaa kantamaan niin kauan, kun kuuluu kyseiseen yhteisöön. jos hän poistuu, niin pian valitaan joku toinen samaan rooliin, ettei muille aiheudu ongelmaa. tämä sama ilmiö näkyy kyllä kaikissa työyhteisöissäkin.
joten yhteenvetona voinee todeta, että ko. koulu ja sen työyhteisö on saanut sitä, mitä on tilannut. syyllisiksi tapahtuneeseen osoittaisin itse asiassa niin kiusaajan itsensä, kuin sitten myös muut oppilaat, ns. hiljaiset hyväksyjät/peesaajat sekä tietysti kyseisen koulun opettajakunnan, jotka mahdollistavat kiusaamisen ja tarkoituksellisesti ummistavat sille silmänsä. heidän ammatti-ihmisinä ainakin jossain määrin luulisi osaavan puuttua ajoissa kiusaamiseen, mutta kun ei. yhteisö on saanut siis, mitä on tilannutkin. - Turpin vain ja onnea
Kunnon nyrkkitappelu ei tervettä nuortamiestä pitäisi haitata. Pikemminkin opettaa kelle on sopivaa sanoa ja mitä. Samalla hakee sen paikkansa yhteiskunnassa. Koulussa ainaon joku joka haluaa olla johtaja, saada muut puolelleen jne. Näillä on se vika päässä, eikä kiusatuilla todellakaan. No ehkä voi olla, muttei siinätapauksessa jos kaikki ilkkuminen menee vaikka sukunimen tai muuhun henkilökohtaisuuksiin.
Kuulostat aivan minulle, sillä itse otin kouluun puukon mukaan ja lähdin jahtaamaan kiusaajaani, mutta se raukka lukittautu huoneeseen piiloon. olen kokenut saman kuin sinä, joten tiedän mistä puhut. on oikein pistää kunnolla mellakka pystyyn jos ei kiusattua uhria kuunella!!
- ongelmat kiertävät
Todella relevantti ja vaikea aihe nykypäivän nuorison ongelmista. Itse en nuoruudessani liittynyt kumpaankaan ryhmään vaikka olin huomaavinani kuitenkin että molemmat osapuolet ovat jossain määrin yhtä "syyllisiä" jos näin tylysti sallitaan ilmaista. Useat eri alojen ammattilaiset hakevat tähänkin asiaan ratkaisua ja uskon että sellaisen he myös löytävät.
- todellakin
"Itse en nuoruudessani liittynyt kumpaankaan ryhmään..."
Eli olet todella hyvä sanomaan tähän aiheeseen mitään. Sinulta puuttuu kokemus kokonaan, eikä asia kosketa sinua todella. Olet rauhanturvaaja vailla ymmärrystä.
Voin sanoa sen, että kouluissa ei kuunnella, mitä kiusattu sanoo. Tai jos kuunnellaan, niin asia ohitetaan mahdollisimman pienillä toimilla. Näin ollen kiusaaminen jatkuu. Näin ollen kiusaamisen lopettaa ainoastaan kiusatun itsensä tekemä aloite, oli se sitten väkivaltaa tai muuta.
Mitä teet jos kohti ammutaan?
Väärintekijät vastuuseen teoistaan, niin kouluissa kuin muuallakin.
mielestäni se jota maassa hakataan verille, ei ole tehnyt mitään väärää. onko se väärin jos vain on ujo ja pelkää että saa turpaan? kiusattu ei ole syylistynyt mihinkään väärään
- Kiusattujen puolesta
Jep, ei ole todellakaan syyllistynyt. Opettajat, auktoriteetit ja kaikki kusipäät on aina uhrin kimpussa. Tilanne olisi kokonaan toinen jos alistuisi ja häviäisi tappelun suosiolla ja itkisi opettajalle. Näinkö muka mies toimisi? Kyllä se on naisten juttuja, mies ei voi toimia noin tai se menettää itsekunnioituksensa ja kaiken mitä miesten maailmaan kuuluu, kaikki ei ole mitään itkeviä bb homoja.
- Ent. Imatralainen
Minä toivon myös voimia tälle kiusatulle pojalle ja hänen perheelleen. Tämä kiusaaja kavereineen pitää viedä hoitoon. Kun luin tämän jutun lehdestä niin itkin.
Itse kävin kouluni aikanaan Imatralla ja olin kiusattu koko lapsuuteni ja nuoruuteni ylipainon takia. Tämä jätti kyllä aikamoiset arvet jotka ei koskaan unohdu vaikka olenkin jo 63 v. Ei ole oiken, että nuoren elämä menee piloille tuollaisten tunteettomien ja mieleltään luonnevikaisten takia.- Kiusattujen puolesta
Ne luonnevikaiset päätyy viranomaisisksi ja ties miksi jatkamaan sitä perinnettään.
Se ei ole oikein. itse olin ulkonäköni takia kiusattuna 10 vuotta
- 1+1=2
Voihan vittu---- otit vielä tämän ketjun esille???????????????? Sano nyt vielä jotain???
Ketä oikein tarkoitat?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3638113Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1592452Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60843- 71836
- 25806
- 55793
- 64792
- 46756
- 11746
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss68683