Avoin adoptio

Hiiohei

Meillä toinen perhehoidossa oleva lapsi todennäköisesti muuttuu avoimen adoption kautta juridisesti omaksi.Mistään en ole löytänyt tietoa,että saanko kotiäitinä ( ja sijaisvanhempana) vanhempainrahan hänestä.Lapsi nyt 5-vuotias.Tietäisikö joku enemmän asiasta?

15

1554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tipunen:

      Siis, selvennätkö vähän, minkä vanhempainrahan jos lapsi on jo 5v? Eiköhän siinä käy niin, että menetät hoitopalkkion ja kulukorvauksen jos adoptoit hänet? Lapsilisä kuuluu, kuten kaikille.
      Tosiaan EN TIEDÄ mitään, kunhan mietin =)

    • Hiiohei

      Kyllä,hoito-ja kulukorvaus jää toki pois.Mutta kai olen saamassa adoptio-vanhemmalle suunnattua vanhempainrahaa muutamalta ensimmäiseltä kk,vai onko tietoa näin, kun lapsi on jo perheessä,vain juridinen puoli muuttuu.

    • Äidin sijainen

      Onnea adoptiosta! Miten muu puoli teidän elämästänne jatkuu siis lähinnä mitä sana avoin tarkoittaa? Tapaako lapsi edelleen sukuaan? Ovatko tapaamiset tästä lähtien teidän "hyväntahtoisuutenne" varassa, sillä lapsihan on adoptoitu perheeseenne.

      Tässä avoimessa adoptiossa on mielestäni se ristiriita, että elämä jatkuu samanlaisena kuin ennen vain hoito-ja kulukorvaukset jäävät pois. Minusta se on kuitenkin palkkaa lapsen sukuverkoston kannattelemisesta, siitä että pitää suhteita yllä. Tokihan adoptiossa jää pois se alitajuinen ajatus lapsen mahdollisesta paluusta biokotiinsa.

      • Lapsi kuuluu sukuuns

        Saamarin rahanahne, olisit tyytyväinen kun saat varastetun lapsen omaksesi. On se kauheaa kun bisneselementti poistuu. Ei vissiin huvittaisi pitää suhteita yllä lapsen omaan sukuun. Koko ajatus on naurettava ja niinpä tämä "avoin adoptio" on ihan bullshittiä. Julmaa mutta sijaisvanhemmille niin tyypillistä, jee, nyt tapaamiset suvun kanssa ovat MINUN hyväntahtoisuuteni varassa. Oksettavaa vallankäyttöä. Ettekö inhoa itseänne?


    • amaliasijari

      Tuskin saat mitään vanhempainrahaa. Miksi saisit, koska lapsi asuu jo teillä, eikä sellaista sopeutumisvaihetta enää tarvita, kuin adoptiolapsen kanssa yleensä, tai vast. uuden perheenjäsenen, eli vauvan tullessa perheeseen.

      Miksi haluatte adoptoida.
      Mikään muu ai avoimessa adoptiossa muutu, kuin se, että kunta säästää isot rahat, kun te itse kustannatte kaiken, mitä lapsi tarvitsee ja silti biosuvulle jää tapaamisoikeudet ym.
      Toi on ihan sijareiden huijausta. Jos on tarjottu mahdollisuutta avoimeen adoptioon, eli esim. äiti on suostuvainen siihen, niin ei teillä ole edes siitä pelkoa, että lapsi muuttaisi teiltä pois, eli on jo tiedossa, että sijoituksesta tulee ilmeisesti pysyvä.

      Miksi se adoptio asiaa miksikään muuttais. En tajuu, miten joku menee tohon halpaan, vai onko sitten niin kauhea tarve omia toisten lapsia, et suostuu vaikka avoimeen adoptioon.

      Minusta avoin adoptio on ihan hyvä systeemi silloin, kun äiti haluaa antaa lapsensa jo esim. vauvana adoptioon, niin jää edes pieni mahdollisuus seurata lapsen elämää ja pitää yhteyksiä ja sitten aikuisena lapsen ei tarvi telkkariohjelmien kautta etsiä vanhempiaan.
      Sijaisvanhemmuuden ero alkaa hämärtyä, jos siihen aletaan sotkea noita adoptioita.
      Joku jo aikasemmin väläyttikin, että aletaanko nyt kohta painostaa sijareita adoptoimaan sijoitettunsa ja siten maksamaan kaikki viulut itse.
      Ei pitäis kenenkään suostua. Lapsi on jo nyt perheenne jäsen, eikä hänestä tule ikinä teidän biol.lastanne, vaikka mitä papereita allekirjoitettaisi.

      • Sijainen on sijainen

        Kyllä sijaisperheiden pitäisikin itse maksaa kulunsa ilman adoptiotakin. Silloinpahan ei olisi pelkoa että kukaan rahastaja ryhtyy pelkästä ahneudesta sijaisvanhemmaksi. Minusta sijaisvanhemmilla ei pitäisi olla mitään sananvaltaa huostaanoton purkamiseen, he ovat vain ja ainoastaan sijaisvanhempia, lapsen biologisia vanhempia he eivät ole eivätkä sellaisiksi tule. Nykyään huostaanottojen purkamista yritetään perustella sijaisperheen kiintymyksellä lapseen, vaikka huostaanoton perusteet ovat poistuneet pysyvästi ja vaikka lapsi itse haluaisi omien vanhempiensa luokse asumaan, se on ihmisoikeusrikos.


      • amaliasijari
        Sijainen on sijainen kirjoitti:

        Kyllä sijaisperheiden pitäisikin itse maksaa kulunsa ilman adoptiotakin. Silloinpahan ei olisi pelkoa että kukaan rahastaja ryhtyy pelkästä ahneudesta sijaisvanhemmaksi. Minusta sijaisvanhemmilla ei pitäisi olla mitään sananvaltaa huostaanoton purkamiseen, he ovat vain ja ainoastaan sijaisvanhempia, lapsen biologisia vanhempia he eivät ole eivätkä sellaisiksi tule. Nykyään huostaanottojen purkamista yritetään perustella sijaisperheen kiintymyksellä lapseen, vaikka huostaanoton perusteet ovat poistuneet pysyvästi ja vaikka lapsi itse haluaisi omien vanhempiensa luokse asumaan, se on ihmisoikeusrikos.

        Äläs nyt viitsi naurattaa. Ai että meidän pitäis hoitaa toisten lapsia, kuin omiamme ja vielä maksaa kaikki kulut, hellooo!

        Kuinka moni on niin varakas, että voisi jättää päivätyönsä ja ruveta tekemään hyväntekeväisyyttä ympäri vuorokauden joka ikinen päivä ja vielä maksaa siitä, että saa toisten lapsia hoitaa. En ainakaan minä ja tuskin sinäkään.

        Se, että sijari on kiintynyt lapseen, ei saa olla este huostan purkuun. Se on oikeasti rikos.
        Siinä se just on, että tästä hommasta pitää maksaa kunnon korvaukset ja sijareiden pitää tajuta, että tää on työtä, eikä saa kiintyä "työhönsä" niin tiukasti, ettei ole tarvittaessa valmis "työstään" luopumaan.
        Minulta kerran sossu kysyi, että miten suhtautuisin siihen, että mun hoidossa olleet lapset olisivat päässeet kotiin, että miten sen kestäisin.
        Vastasin hänelle, että tietty lapsiin on jo kiintynyt ja ikäväkin ehkä tulis, mutta minä olen aikuinen ja tiedän, että niinkin voi tapahtua ja tässä ei ole kysymys minun tunteistani, vaan lasten. En voisi olla niin itsekäs, että laittaisin omat tunteeni lasten tunteiden ja parhaan edelle. Kyllä minä kestän.
        Näköjään vähän liikaakin joissain tapauksissa ajatellaan sijarin tunteita ja nää adoptio höpötykset vaan sotkee pakkaa entisestään.
        Tolle linjalle ei pitäis yhdenkään sijarin lähteä. Aivan liikaa sitten hämärtyy se tosi seikka, että kenenkä lapsia perheen jäsenemme oikeasti ovat.
        On ilmeisesti paljonkin sellasia sijareita, jotka tekevät kaikkensa, ettei lapset saisi omia biosukulaisiaan tavata. Ainakin mitä nyt näitä juttuja täällä on seurannut.
        Nyt toi adoptio mahdollistaa sitten sen ihan lain voimalla, ei hyvä lapsille.
        Tuossakin alottajan tapauksessa on kyse jo viisi vuotiaasta lapsesta.

        Jos lapsi on jo vuosien aikana ehtinyt tutustua ja ehkä osin kiintyäkin omiin sukulaisiinsa, niin nyt häneltä on mahdollisuus riistää kaikki, tai ainakin rajata hyvin minimiin. Ei ole oikein se.


    • Äidin sijainen

      Mutta on se Amaliasijari niinkin, että ihan _oikeasti_ monet biovanhemmat eivät näe omia ongelmiaan ja ovat sitä mieltä, että yhteiskunta on heiltä vain lapset varastanut, ei ollut mitään ongelmia. Ainakin mielenterveyspotilailla näin tuntuu olevan.

      Tietty jos kotiutus tulee, uskon kyllä että ongelmia ei enää ainakaan paljoa ole ja se on tietty eri juttu. Meillä ainakin on aika monta lausuntoa plus oma arkielämän kokemus siitä, että tapaamiset ovat lapselle haitallisia. On hirmu vaikeata vetää rajaa (virallisestihan en sitä tee, käytännössä monesti kuitenkin) suhteelle, jonka vuoksi lapsen normaali kehitys on suistunut raiteiltaan. Mikä on liian vähän mikä on liikaa?

      Samaa mieltä olen siitä, että avoin adoptio on sijaisvanehmmille väärin. Lapsellehan se antaa elämään varmuuden; on kurjaa kun huostaanoton perusteita arvioidaan ainakin kerran vuodessa ja koululainen pohtii, saako jäädä kotiin (ainoaan muistamaansa) tai tuttuun kouluun ja luokkaan. Mutta juuri se, että minä ainakin ajattelen, että palkkiot tulevat siitä, että hoidan lapsen verkostoa ja terapia-juttuja. En minä pidä ajatuksesta, että tekisin edelleen kaiken tuon, mutta ilman korvausta...

    • amaliasijari

      Totta on, että joissakin tapauksissa on ehkä välttämätöntä lapsen takia rajoittaa henkisesti sairaan vanhemman tapaamisia, mutta senkin arvion pitäis tehdä sossu ja mahd. lääkärit. Sijari ei voi sellaisesta päättää ja se pitää myös pystyä sitten vanhemmalle perustelemaan, eikä sekään ole sijarin tehtävä. Jos esim. toinen vanhemmista on mieleltään sairas, niin voi kait lapsi tavata silti toista vanhempaa, jos sellainen tiedossa ja muita sukulaisiaan. Tuskin he kaikki sairaita ovat, mutta olen kuullut sijareista, jotka yrittävät erottaa lapsen kaikista sukulaisistaan estämällä tapaamisia jne.
      Jos teillä lapsi joutuu vuosipalaverien yhteydessä miettimään, mitä hänelle tapahtuu joka kerta, niin sanoisin, että se on sossulta huonoa asioiden hoitoa.
      Ei lapsen tarvitse sellaisia pohtia, kun vasta sitten jos jotain konkreettista näköpiirissä. Ei biovanhemmat saa lapsia mukaansa tosta noin vaan. Se huostan purku ja takaisin kotiin muuttaminen on pitkä prosessi. Kyllä lapsi tulee varmuudella ajoissa tietämään mitä on suunnitteilla, jos jotain on.
      Sun velvollisuus sijarina on kertoa se lapselle ja rauhoitella, ettei tosiaan tarvii miettiä tuollaisia.

    • narsissisijari

      Kovin manipulatiivinen ja "julkkis" - sijari pystyy huiputtamaan lääläriäkin, kun on itse narsisti. Nimimerkillä kokemusta on. Tällöin lasten on hyvä päästä muualle ja nopeasti.

    • amaliasijari

      Ei kait nyt sentään sijari pysty kenestäkään tekemään diagnoosia, tai lääkäri kenestäkään tee diagnoosia pelkästään sijarin puheiden perusteella.

      Jos ihmisellä on mielenterveysongelmia, niin hänellä on varmaankin oma lääkäri, joka hoitaa ja määrää lääkkeet ja terapiat ym.
      Lääkäri myös arvioi miten lääkkeet toimii. Todella monet pärjäävät loistavasti, kun on saatu lääkitys kohdilleen ja tiedän myös, että ainakin jotkut ovat saaneet lapsensa takaisin, kun ovat kuntoutuneet.
      Päihderiippuvaisten kuntoutus onkin paljon vaikeampaa ja epätodennäköisempääkin.

    • bioäiti

      ehkä off-topic, mutta periikö avoimeen adoptioon annettu lapsi sijais-ja biovanhempansa kummatkin?

      Tähän olen yrittänyt etsiä vastausta.

      • amaliasijari

        En ole asiasta aivan varma, mut luulisin, että se on täysin mahdollista. Biolapsi on rintaperillinen ja adoptiolapsi lasketaan sellaseksi. Aika jännä tilanne muuten.


    • näin on nähtävä

      Manipuloiva sijaisvanhempi pystyy helposti manipuloimaan lääkäriä, jos tarvitsee lapselle jonkinlaisen lausunnon. Näin vaan on.

      • amaliasijari

        Ok, lapselle, mutta ei sentään vanhemmille. Tuolla aikasemmin puhuttiin mieleltään sairaista vanehmmista ja luulin, että kommentoit sitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3056
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1451
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1189
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1157
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1147
    Aihe