Miksi Polo on pieni?

da Silvan töppäys

Muut pikkuautot ovat kasvaneet leveyttä etenkin ja niiden perän muotoilu on linjakas ja jos takana ajaa luulisi että on C-kokoluokan (Golf-luokka) auto. Tällaisia isomman näköisiä ovat mm Pösö 207, Fiesta, Grande Punto, Corsa ja Ibiza.

Mutta, uusin Polo on kammottavan pikkuriikkinen takaa katsottuna! katsokaas sen omistajat autoanne suoraan takaata, se on tosi kapea ja kolhon näköinen. Miksi auto on edestä ja sivusta muotoiltu meneväksi mutta suoraan takaa näyttää ankean pikkuriikkiseltä?

Tuon takia en voi hankkia Poloa.

14

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+7

      Taitaa olla myös rahakysymys.

    • on kokoa mulla

      Vain suurimunaiset voi ajaa pololla. Kun ei tarvi olla koosta huolissaan....

    • uusi poloilija

      Itse olen ostanut Polon tietäen sen pikkuautoksi, edellinen oli Golf. Ei sen tarvitse näyttää isommalta kuin on. Löysin juuri tällä viikolla täydehköstä parkkihallista erittäin kapean paikan seinänvieren putkistohyllyn ja pylvään välistä, johon sain autoni nipinnapin mahtumaan. Leveämmäksi muotoillulla kaaralla olisi pitänyt käryttää kytkintä ja nytkyttää eestaas hyvin pitkään epävarmana onnistumisesta. Polo meni kerralla sisään.

      Minulle tärkeitä asioita auton valinnassa olivat (vapaassa järjestyksessä) ajo-ominaisuudet kaikilla teillä maantietä korostaen, melutaso, ruostumattomuus, vaihteiston & kytkimen toiminta, käytännön suorituskyky ja polttoainetaloudellisuus sekä alhaiset ylläpitokulut. Corsa ja Fiesta olivat meluisia, eikä ajovalopesureita saanut edes lisärahalla ainakaan jälkimmäiseen.

      Ne on ne muut, jotka autoani ulkoa katselee, minä katson sieltä ulospäin. Jos Volkkari kiinnostaa ja auton pitäisi leveämmältä näyttää, niin voihan sitä sitten ostaa Golfin. Vaikka käytettynä, jos ei rahat uuteen riitä.

      Otsikon kysymykseen vastaus on siis siksi, että Polo on tehty kaupunkiautoksi, jossa sitä onkin suorastaan ilo pyöritellä. Kun se etenee vakaasti myös pitkillä motariosuuksilla, se oli minun valintani. Se oli lähimpänä täydellistä.

      • perskärpäset....

        Mutta on Polon pienessä ulkonäössä -siis suoraan takaa katsottuna- haittansa. Nimittäin lähes kaikkien on pakko päästä ohi, vaikka olisi tehokkain mallisarjan auto ja ajonopeus taatusti semmoinen ettei körötellä. Sitten kun on menty ohi, niiden kiire loppuu kerralla ja jäävät eteen kökkimään.

        Tämän takia auto mennee vissiin vaihtoon tässä keväämmällä.


      • uusi poloilija
        perskärpäset.... kirjoitti:

        Mutta on Polon pienessä ulkonäössä -siis suoraan takaa katsottuna- haittansa. Nimittäin lähes kaikkien on pakko päästä ohi, vaikka olisi tehokkain mallisarjan auto ja ajonopeus taatusti semmoinen ettei körötellä. Sitten kun on menty ohi, niiden kiire loppuu kerralla ja jäävät eteen kökkimään.

        Tämän takia auto mennee vissiin vaihtoon tässä keväämmällä.

        Minä en ole kokenut suurta muutosta takanatulijoiden ohittamisherkkyydessä Golfin jälkeen, mutta ehkä pientä nousua on ollut. Ajan yleensä pientä (ei-poliisia-kiinnostavaa) ylinopeutta tällä pienitehoisimmalla mallilla, mikä johtaa välillä omiin ohituksiin. Ohituksiani edeltävä aktiivinen ohituspaikan etsintä ja niiden tehokas hyväksikäyttö ehkä näkyy sellaisena takanatulijoille, että yleensä ymmärtävät olla ohittamatta turhaan.

        On tietysti se pieni porukka, joka lukee liikennettä väärin tai yrittää kompensoida välttävää ajotaitoa tehokkaalla moottorilla, ja tekee turhia ohituksia. En silti voi sanoa kokeneeni niistä merkittävää haittaa menneiden reilun 80 tkm:n aikana. Jos jäädään eteen ihmettelemään ja itsellä on matkaa, menen sitten hetken päästä sellaisen ohi. Tämä saattaa joskus johtaa toisen uuteen ohitukseen, mutta sitten hän yleensä jatkaa jo reippaammin menoaan ja voin tyytyä nopeuteen. Luonteeltaan kieroutuneet, tahallaan häiritsevät ovat kuitenkin harvinaisuuksia.

        Ilahduttavasti olen muuten huomannut kasvavassa määrin sellaista käytöstä, että perässäroikkuja luovuttaa hetken päästä eli jättää väliä. Varmaankin ovat huomanneet vilkaista nopeusmittaria, joka näyttää koko ajan samoja korkeahkoja lukemia. Ehkäpä tässä hiljalleen aletaan oppia, että auton koon ja kuljettajan menohalujen ja -kykyjen kanssa ei niin kovin voimakasta yhteyttä olekaan.


      • provosoi!
        uusi poloilija kirjoitti:

        Minä en ole kokenut suurta muutosta takanatulijoiden ohittamisherkkyydessä Golfin jälkeen, mutta ehkä pientä nousua on ollut. Ajan yleensä pientä (ei-poliisia-kiinnostavaa) ylinopeutta tällä pienitehoisimmalla mallilla, mikä johtaa välillä omiin ohituksiin. Ohituksiani edeltävä aktiivinen ohituspaikan etsintä ja niiden tehokas hyväksikäyttö ehkä näkyy sellaisena takanatulijoille, että yleensä ymmärtävät olla ohittamatta turhaan.

        On tietysti se pieni porukka, joka lukee liikennettä väärin tai yrittää kompensoida välttävää ajotaitoa tehokkaalla moottorilla, ja tekee turhia ohituksia. En silti voi sanoa kokeneeni niistä merkittävää haittaa menneiden reilun 80 tkm:n aikana. Jos jäädään eteen ihmettelemään ja itsellä on matkaa, menen sitten hetken päästä sellaisen ohi. Tämä saattaa joskus johtaa toisen uuteen ohitukseen, mutta sitten hän yleensä jatkaa jo reippaammin menoaan ja voin tyytyä nopeuteen. Luonteeltaan kieroutuneet, tahallaan häiritsevät ovat kuitenkin harvinaisuuksia.

        Ilahduttavasti olen muuten huomannut kasvavassa määrin sellaista käytöstä, että perässäroikkuja luovuttaa hetken päästä eli jättää väliä. Varmaankin ovat huomanneet vilkaista nopeusmittaria, joka näyttää koko ajan samoja korkeahkoja lukemia. Ehkäpä tässä hiljalleen aletaan oppia, että auton koon ja kuljettajan menohalujen ja -kykyjen kanssa ei niin kovin voimakasta yhteyttä olekaan.

        Kyllä täytyy todeta että Polo 6R provosoi. Alla GTI ja kun Polo näyttää suoraan takaa katsoen todella vielä kokoaankin pienemmältä (kapealta ja matalalta eli semmoiselta 80-luvun pikkuautolta) niin kyllä maar valtava joukko autoilijoita pyrkii ohi maantiellä ja valoissa ottavat aina sen vierikaistan. Ja auta armias jos erehdyt ns polkaisemaan, niin kilpakaverin saat heti. Raivokkaimmin suuttuvia ovat Bemaristit ja Audistit, niiden on kilpasilla pakko laittaa kaikki peliin eli nostavat nopeuden vaikka tappiin että pääsevät eteen. Myös agressiivista kiilausta esiintyy usein, varsinkin isommat maasturit tunkevat ilman vilkkua vierestä eteen.


      • uusi poloilija
        provosoi! kirjoitti:

        Kyllä täytyy todeta että Polo 6R provosoi. Alla GTI ja kun Polo näyttää suoraan takaa katsoen todella vielä kokoaankin pienemmältä (kapealta ja matalalta eli semmoiselta 80-luvun pikkuautolta) niin kyllä maar valtava joukko autoilijoita pyrkii ohi maantiellä ja valoissa ottavat aina sen vierikaistan. Ja auta armias jos erehdyt ns polkaisemaan, niin kilpakaverin saat heti. Raivokkaimmin suuttuvia ovat Bemaristit ja Audistit, niiden on kilpasilla pakko laittaa kaikki peliin eli nostavat nopeuden vaikka tappiin että pääsevät eteen. Myös agressiivista kiilausta esiintyy usein, varsinkin isommat maasturit tunkevat ilman vilkkua vierestä eteen.

        Tuo "6R" on kai sitten tämä mallisarja, jota parhaillaan tehdään? En oikein pysy tuossa jutussa mukana, kun joku vanhempi on kai 9N, eikä kumpikaan nimitys mitenkään näytä olevan loogisesti johdettavissa toisesta. (Toisin kuin Golf IV -> V -> VI.)

        Provosointi tässä yhteydessä on vähän outo sana, kun se tarkoittaisi provosoitumista pelkästä kohteen olemassaolosta. Niin kuin itse provosoituisin siitä, että näen henkilön lyhyemmässä takissa :-D

        Liikennevaloissa itsekin otan lähes aina viereisen kaistan, koska valothan saattavat vaihtua milloin vain ja pyrin välttämään pysähdyksiä. Onko sinulla vertailukokemusta muista autoista?

        Mainitsit tuon kiilauksen, mikä palautti sellaisen kertakokemuksen mieleen. Ajettiin kaupunkijonossa tasaista 55:tä (rajoitus 50) ja Poloni takana oli tilaa väljemmin kuin edessä. Samaa vauhtia ajanut iso perhesedan lähti silti puoli autonmittaa taaempaa pyrkimään eteeni vasemmalta kaistalta, se kun oli loppumassa. Ja ilman vilkkua kiilamalla yritti pakottaa minut antamaan tilaa.

        Ei sitten kuitenkaan halunnut maksella peltitöitä, kun en tehnyt elettäkään väistääkseni, vaan veti takaisin ja jäi kiltisti taakse. Mitäpä noita ikuisia koulukiusaajia väistelemään, kun kaupungissa pikku kolarista samaan suuntaan kulkevan kanssa ei ole vakavaa vaaraa. Oppivat vain tekemään sillä tavalla maanteilläkin, ja siellä on jo liian paljon pelissä. Poliisin olisin kyllä soittanut paikalle, jos olisi kolahtanut, niin olisi saanut sakonkin niskoilleen.


      • vw 2001 polo variant

        ainoa mitä siltä odottaisi kaupunkiautoksi, on pienempi kääntösäde...
        vw polo 2001variant..


      • uusi poloilija
        vw 2001 polo variant kirjoitti:

        ainoa mitä siltä odottaisi kaupunkiautoksi, on pienempi kääntösäde...
        vw polo 2001variant..

        Puhutko nyt uudesta vai 10 v. vanhasta Polosta?


    • A5 q

      mielipiteita on moneksi,mutta taitaa olla niin etta valtavaesto mieltaa polon muotoilun harvinaisen onnistuneeksi. Kannattaa myos muistaa etta polo ei mittojen mukaan ole mitenkaan kovin pieni.

      • Mutta audistit...

        ....kuten sinä (nimimerkistä päätellen alla A5 quattro?) ajavat ohi, koska kokevat pikkuisen näköisen tehokkaankin auton ärsykkeenä edessään. Halveksien pyyhkäisette ohi ja heti kurat silmille. Eikös?


      • kinnereistä ohi
        Mutta audistit... kirjoitti:

        ....kuten sinä (nimimerkistä päätellen alla A5 quattro?) ajavat ohi, koska kokevat pikkuisen näköisen tehokkaankin auton ärsykkeenä edessään. Halveksien pyyhkäisette ohi ja heti kurat silmille. Eikös?

        Ajan aina pikkuautosta ohi. Niillä kun on 99 %:sti tapana jurnuuttaa alinopeutta tai ainakin hiipuu ylämäkiin.

        Ja onhan se muutenkin tyhmän näköistä jos iso auto ajaa pikkukinnerin takana.

        Siksi aina ohi.

        terveisin

        Passatmies


      • uusi poloilija
        kinnereistä ohi kirjoitti:

        Ajan aina pikkuautosta ohi. Niillä kun on 99 %:sti tapana jurnuuttaa alinopeutta tai ainakin hiipuu ylämäkiin.

        Ja onhan se muutenkin tyhmän näköistä jos iso auto ajaa pikkukinnerin takana.

        Siksi aina ohi.

        terveisin

        Passatmies

        "Ja onhan se muutenkin tyhmän näköistä jos iso auto ajaa pikkukinnerin takana."

        Tämä ei ole peruste sinun ohituksillesi, vaikka leikittäisiin että ajaisit Passatia. (Ajokortti-ikäinenhän ymmärtää laittaa nimimerkin sille varattuun kohtaan, eikä kirjoita sitä viestiin.) Ensinnäkin Passat on keskikokoinen auto. Toisekseen isomman tai samankokoisen auton takana ajaminen ei ole yhtään sen vähemmän tyhmän näköistä.


    • A5 q

      Sanoisin että passat miehellä ei ole kaikki kotona.
      Omien kokemusten mukaan juuri passat kokoluokan(lue autoedun arvo n.800-1000e),käyttäytyminen liikenteessä on todellinen ongelma.
      Heitä tuntuu juuri ärsyttävän pienet autot ja mikä ihmeellisintä myös sama jatkuu selvästi kalliimpien autojen kohdalla.
      Kannattaisi hyväksyä se että pieni auto on menesti kätevämpi kaupungissa ja taajama-ajossa,kuin runsailla ylityksillä oleva suurempi auto.
      Ainakin poloa saa niin hyvin varusteltuna ettei siinä häviä mitenkään pykälää isommille,toki harva viitsii maksaa 35te polosta,mutta nettiautossa on sen hintaisiakin myynnissä-eli joku niitä ostaa ja sanoisin että ajonautinto on varmasti yli perus passatin.
      En todellakaan väheksy pikkuautoja saatika roiskuta kuraa-pimeää ajattelua tuollainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      17
      2463
    2. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1271
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

      Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      927
    4. Miten suomalaiset miehet

      On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      137
      872
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

      näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      851
    6. Mitkä asiat tekevät

      kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      59
      817
    7. Muistatko vielä

      Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      796
    8. Eräs läheinen sanoi

      Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      765
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

      – On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      164
      742
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

      Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      130
      704
    Aihe