Maanmittauslaitos avaa maastotietoainestot

Geomies

1.5.2012 muuttuu Maanmittauslaitoksen maastotietoaineisto ilmaiseksi.

Ymmärsinkö oikein että tällöin esim. Erätukun kalliita gps-karttoja ei enää tarvita vaan kartat voi hakea ilmaiseksi Maanmittauslaitoksen sivuilta.

6

752

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OziEx..

Karttapaikasta näitä on saanut ilmaiseksi jo pitkään.

• Et ymmärtänyt..

Maanmittauslaitokselta saa vain kartta-aineiston. Ne on vielä työstettävä eri gps-laitteissa toimiviksi kartoiksi. Eli se on ammattitaitoisesti työstettävä jokaista navigaattorimerkkiä varten omilla ohjelmillaan.

Eli pitää olla kalliita ohjelmia kartantekon navigattorille ja rutkasti ammattitaitoa, jotta kartan ominaisuuksia voi täysipainoisesti käyttää navigaattorissa.

Ei se vaan tavan Taavilla onnistu Maanmittauslaitoksen karttojen laitto navigaattoriin, eli aineisto on vielä jalostettava navigaattoriin sopivaksii.

• Karttaselain kännykkäsovellus on käyttänyt pitkään MML karttoja.. www.karttaselain.fi

• Navigaattoreita varten on olemassa Open Streetmap -projekti. Sen tarkoitus on tuottaa vapaaehtoisvoimin ilmaiset kartat navigaattoreihin, nettiin ja myös painettavaksi. Nimensä mukaan keskitymme lähähinnä tiekartastoon, mutta siinä on myös hieman muuta maastotietoa mm. leirintä, hiihto, kelkkailu, retkeily ja virkistysalueista. Kalliita ohjelmistoja ei käytetä, vaan ilmaisia tai halpoja Open Source-ohjelmistoja. Tällä hetekellä kartat ovat saatavilla Garmin- navigaattoreihin ja Android-puhelimiin. Jos ketä kiinnostaa, kannattaa tutustua Osm-projektiin ja aloittaa kartoitus omasta kotipiiristä! Katso www.openstreetmap.org . Ja sieltä foorumi ja wiki.

• blaalaa

tuo openstreet vaikuttaa mielenkiintoiselta, joskin keskeneräiseltä aika pahasti.
        minulla on android-puhelin, saako siihen jotain ohjelmistoa, jolla tallentaa reitin?
        sitten sopiva softa, jolla sen käsittelisi tuonne openstreetmapiin sopivaksi.

voitko vähän kertoa miten tuossa osallistumisessa pääsisi alkuun?
        hienoa olisi, jos tarvittavat softat saisi linuxille, kun windowsia harvemmin käytän.
        olemassaolevan kartan editointihan näemmä onnistuu ihan nettisivuillakin. korjasin tiennimen ja laitoin nimet parille vesistölle näin aluksi.
        mutta kivahan se olisi android-kännykällä tallentaa nuo puuttuvat tietkin..

alkuun pääseminen se on aina vaikeinta, eli jos viitsit rautalangasta vääntää vähän opastusta!

• hyväjuttu.

Toukokuun jälkeen kun kuka tahansa voi saada kartat laillisesti käyttöönsä ja muokata niitä eri laitteille sopiviksi, netti tulee täyttymään ilmaisista "maastokartoista" ja "merikartoista" eikä niitä enää erillisinä 100-500€ maksavina karttoina osta kukaan, ja onkin hyvä että tuo nylkyri bisnes loppuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      309
      3055
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      61
      2353
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      124
      2057
    4. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      349
      2043
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      127
      1733
    6. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      67
      1399
    7. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1395
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1337
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      69
      1270
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1243
    Aihe