progynovan lopettaminen

progynovan lopetus

Olen nyt käyttänyt progynovaa 1mg 6 vuotta ja se on sopinut oikein hyvin mitään vaihdevosioireita ei ole ollut,lääkkeen käytön aikana.
Nyt on alkanut mietityttää josko lopettaisin kokonaan estrogenin,mutta miten se lopetetaan oikeaoppisesti,pelkään että tulee vieroitusoireita noinkin pitkän käytön jälkeen,gynelle en viitsisi lähteä parinsadankilometrin päähän tämän kysymyksen takia, kun kaikki muuten on ok.
Jos joku nää temput tietää tai on omakohtainen kokemus asiasta niin,olisin tosi kiitollinen.

15

4326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • endokummitus

Itse otan 1 mg tabletin joka kolmas päivä. Tämä on maallikon omapäinen kokeilu, ei lääkärin ohje. Ei ole ollut kovia kuumotuksia. Mulla ei toimi munasarjat lainkaan, koska ne on viety. Endometrioosin uusimisen pelossa olen vähentänyt Progynovaa ominpäin. Aatoksena, että jos saisi vereen vielä vähemmän Progynovaa. Olen 50 vuotias.

• Yks pillerinsyöjä

Progynovan lopettaminen ei pitäisi aiheuttaa mitään vierotusoireita, ellei sitten vaihdevuosioireita pidä sellaisina. Estrogeenilla on myös nopea puoliintumisaika joten jos jättää pillerin ottamatta, seuraavana päivänä sen vaikutusta ei enää ole.

• mummon mössykkä

Laitanpa tähän omista kokemuksen tunteista. olen 64 v ja aloitin estrogeenien käytän aluksi laastareina ja voiteina noin 40 vuotiaana .Myöhemmin vaihdettiin brogynovaan, sitä söin ja mitään oireita ei ollut. Minulta on kohtu leikattu enkä keltarauhashormonia tarvinnut. Kuitenkin kaikkien syöpäpeloittelujen jälkeen lopetin niiden käytön noin 1½ vuotta sitten. Kävin useammalla gynellä muista syistä. Kaikilla oli erilainen mielipide hormonien käytöstä, päätös toki itsellä. Tunsin itseni "nuorekkaammaksi" kuin monet ikäiseni. Nyt on tullut laiskuutta ja saamattomuutta, kankeutta ym ym. hikoiluakin jonkun verran. Innokkuus mennyt ja "vanhuus" tullut tilalle. Herääkin kysymys: kannattaako käyttö aloittaa uudestaan, palaisiko entinen olotila. Ei siihen todisteita että johtuis pillereistä, kai on vaan sopeuduttava tilanteeseen kohti vanhuutta

• meikkilaukku

Kuule mummo. Kokeile nyt vain uudestaan hormonihoitoa. Minulla on ystävä joka kokeili myös lopetta ja 60-vuotiaana aloitti uudestaan. Meinasi mennä elämä pilalle. Olet nuori vielä etkä mikään mummo!

• Ivle

Minä aloitin 40 _vuotiaana progynovan ja nyt 14 ,vuotta myöhemmin olin 3kk ilman ja huomenna aloitan uudelleen. En voi olla ilman 😅💛

• hintakin merkkaa

Kohtua ja munasarjoja ei ole.
      Ennen käytin Progynova 1 mg. ja Vagifem 25 mikrog., mutta jälkimmäistä 25 mg vahvuisena ei valmisteta enää. Sen tilalla on Vagifem 10 mikrog. Se on samanhintainen, joten lääketehdas tavallaan korotti hintaa.

Nyt on käytössä:

Vagifem 10 mikrog. / 1x 24 kpl / hinta 28,77 euroa (1,19 e päivässä).
      Progynova 1 mg / 100 tabl./ hinta 11,10 euoa,

Vagifem 10 mikrog. ei yksinään riitä ennalta ehkäisemään virtsatietulehduksia vaan on määrätty lisäksi Progynova 1 mg.

Suun kautta otettavat estrogeenit eivät tee maksalle hyvää. Pitäisikö käyttää Vagifem 10 mg. joka päivä, jolloin ei ehkä tarvitsisi käyttää Progynovaa? Jos käyttäisin joka päivä Vagifem 10 mg, sille tulisi hintaa 1,19 e /päivässä.

Minkä hintaista geeli on?

• kukakertoi

Mistä on peräisin tieto, ettei suun kautta otettava tee maksalle hyvää ?
        Kerro !

• Siitä_johtuu
        kukakertoi kirjoitti:

Mistä on peräisin tieto, ettei suun kautta otettava tee maksalle hyvää ?
        Kerro !

Suun kautta otettavat lääkkeet imeytyy vatsassa ja suolistossa ja kulkeutuu maksan kautta. Kaikki suun kautta otettavat lääkkeet rasittaa maksaa enemmän tai vähemmän.

• viisikymmentäkuusi

Minä olen kyllä sitä mieltä, että Vagifem kyllä yksinään riittää pitämään virtsavaivat pois. Sehän on juuri paikallisesti käytettävä. Koko kropan käsittävä hormoonihoito ei kylläkään yksin aina riitä virtsarakon limakalvojen kuivuutta ja siitä aiheutuviin vaivojen estoon. Mulla on pelkästään käytössä paikallishoito ja kyllä ovat virtsavaivat pysyneet poissa.

• minnus...

Moi! Minulta on kohtu ja munasarjat keikattu käytän tällähetkellä 0.75mg estradot laastaria. minulla on myös geeliä ja pilleriä progynova 2md ja zumenon 2.mg .käytän muutaman viikon yhtä ja tunteen mukaan vaihdan valmisteita .ainehan on kaikissa samaa:0

• Evidensia

Hei ! Minulta on poistettu kohtu munasarja 16v sitten. Alkoi voimakkaat oireet. Aloitin Progynova 1mg käytön. Ei mitään haittavaikutuksia, kaikki vaan myönteistä. Lopetin, mutta esim. hikoilukohtaukset, varsinkin yöllä, palasivat. Olo oli myös jotenkin "voipunut ja saamaton ." Aloitin uudestaan Progynovan käytön. Kävin pitkän keskustelun lääkärin kanssa. Elämänlaatu on niin tärkeää, että käytän Progynovaa ainakin eläkkeelle pääsyyn asti.

• 71-vuotias

Olen 71-vuotias ja käyttänyt Progynovaa jo 30 vuotta. Aloitin hormihoidon, kun minulta leikattiin kohtu. Voin hyvin, en ole "mummoontunut!", voimia riittää ja seksuaalisuuskin on säilynyt normaalina. Iho on pysynyt "nuorekkaana" ja tietysti mieli. Kaikki tuntemukset ja vaivat ovat kuitenkin hyvin yksilöllisiä. Haluan hyvän olon ja -elämän jatkuvan, Progynova auttaa, ainakin on auttanut minua. Aion jatkaa näin koko elämäni ajan.

• Ihan_normaalia

Kertomasi "oireet" ovat estrogeenin hyödyllisiä sivuvaikutuksia. Kyllähän haitallisiakin sivuvaikutuksia on, mutta kun on poistettu kohtu niin ei tarvita keltarauhashormoonia (pelkän estrogeenin käyttö ei ole kovin suuri riski).

• hyvähoito

Olen käyttänyt hormonikorvausta 15 vuotta ilman mitään haittavaikutuksia. Olen hyvinvoiva ja "nuorekas", limakalvot, iho ja rinnat ovat pysyneet kunnossa ja luusto mitattu vahvaksi - tämän kaiken uskon olevan hormonien ansiota. Välillä kokeilin lopettamista, mutta vointi huononi, tuli hikoilua ja valvomista ym. Aion jatkaa hoitoa lopun ikäni, ellei haittoja ilmene, niin paljon se vaikutaa yleisvointiini.

• Yks56v

6 vuotta olen käyttänyt Estrella geeliä ja hormonikierukka on ollut 24 vuotta (toki vaihdettu moneen kertaan). Estrogeenin riskit ihon kautta annosteltuna on pienemmät kuin pillereinä maksan kautta. Kierukka sopii keltarauhashormonin annosteluun ja täsmähoitona annos on tosi pieni ja paikallinen. Lisäksi Vagifem 2-3/viikko. Vaihtarioireita ei ole, uni maittaa, kroppa toimii ja mieli on hyvä.
      Näillä menen ainakin työelämän loppuun jos ei esteitä käytölle tule.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      115
      5965
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4067
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3352
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2986
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2054
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1787
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe