Raaka sianliha koiralle

typerys*

eli olen miettinyt barfffia koirallemme, mutta kun minua mietityttää se raaka sian liha!! se trikiini vaara...?! kun sianliha olisi kuitenkin hyvää raavintoa rasvaisuutensa puolesta... Onko joskus joku kuullut että olisi tullut trikiini koiralle?

Eli voiko sitä sikaa antaa huoletta raakana?

Olen varmaan tosi hölmö, mutta en sille mitään voi :)

25

13361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nekkupotsi

      Suomessa kyllä myytävä liha on tarkastettua, ja trikiineistä ei ole kuultukaan aikoihin.

    • MK

      Koiralle voi huoletta syöttää kaiken (sika, nauta, kana, kalkkuna, riista) lihan raakana. Kypsennys on aivan turhaa.

    • Vanhametsästäjä

      Kysymys on aivan aiheellinen.
      Kaikki ihmisille tarkoitettu sianliha kyllä tarkastetaan, mutta koirille tarkoitetusta lihasta ei taida olla mitään määräyksiä.
      MK:n mielipiteellä ei ole mitään arvoa ilman perusteluita.

      • Tässä.perustelut

        Aivan, kaikki ihmisille tarkoitettu sianliha tarkastetaan, mutta niin tarkistetaan koirillekin tarkoitettu, tai sitten sen voi tarkastaa itse maistamalla.


      • Vanha metsästäjä. Tyhmä kommentti. Koirille ostettava sianliha/ruhonosat tulevat samoista sioista teurastamosta kuin ihmisien ruoaksi menevät ja kaikki tarkistetaan
        Ainoastaan villisioista voi löytyä trikiiniä ja jos nekin menevät teurastamon /eläinlääkärin tarkistuksen kautta, ovat turvallisia


    • 14

      Ei ne koirat luonnossakaan kypsennä ruokiaan.. Ja jos koira on madotettu niin tuskin saa tartuntaa. Missä sanotaan ettei koirien lihoja tarkisteta? Luotettava lähde kiitos.

    • lihat ok

      Mä syötän kuivamuonan lisänä raakaa lihaa koiralle n 2krt viikossa.Kakka on hyvää turkki kiiltää ja koira voi hyvin.Alkuun voi olla vatsa löysänä jos ei tottunut,lisää tehobackt jauhetta saa apteekista.

      • Kauppislainen

        Kakka on tosiaan hyvää, itse lenkillä ollessamme syön hänen kakkansa niin saan massun täyteen herkullista koirankakulia eikä jää jalkakäytävällekään mitään!


      • Anonyymi
        Kauppislainen kirjoitti:

        Kakka on tosiaan hyvää, itse lenkillä ollessamme syön hänen kakkansa niin saan massun täyteen herkullista koirankakulia eikä jää jalkakäytävällekään mitään!

        Tätä ajattelin itsekin kokeilla. Haju on välillä hieman epämiellyttävä, mutta ehkä ensimmäisen suullisen jälkeen maistuu jopa herrrkulllliselta ?


    • tarkastettua lihaa

      Vanhallemetsästäjälle: Suomessa ei teurasteta sikoja eikä muitakaan eläimiä eläinrehuksi (poislukien minkin rehu), vaan kaikki teurastetaan ihmisiä varten. Kaikki teurastetut eläimet ovat ell. tarkastamia joten myös eläinrehuksi käytettävä liha on silloin tarkastettua lihaa.

      Ei kannattaisi maalata kauhukuvia ellei ole asiasta varmaa tietoa.

      • jeppulis

        Elävän naudan painosta eli elopainosta noin 46 % hyödynnetään ihmisravinnoksi eli elintarvikkeiksi. Siasta hyödynnetään elintarvikkeiksi 58 % ja broilerista 65 %. Loppuosa ruhosta käytetään erilaisten sivutuotteiden valmistukseen... Sivutuotteet luokitellaan kolmeen luokkaan niiden ihmisille ja eläimille aiheuttaman tautiriskin perustella. Suurin riski on luokan 1 sivutuotteilla ja matalin luokan 3 sivutuotteilla.

        Teurasjätettä kun ostat, varmasti tiedät minkä tason jäämiä..mistä? Tehdas varmasti haluaa kaikesta eroon, koska raha.. Jälleenmyyjä haluaa myydä koska halvalla saa "kallista".


      • jeppulis kirjoitti:

        Elävän naudan painosta eli elopainosta noin 46 % hyödynnetään ihmisravinnoksi eli elintarvikkeiksi. Siasta hyödynnetään elintarvikkeiksi 58 % ja broilerista 65 %. Loppuosa ruhosta käytetään erilaisten sivutuotteiden valmistukseen... Sivutuotteet luokitellaan kolmeen luokkaan niiden ihmisille ja eläimille aiheuttaman tautiriskin perustella. Suurin riski on luokan 1 sivutuotteilla ja matalin luokan 3 sivutuotteilla.

        Teurasjätettä kun ostat, varmasti tiedät minkä tason jäämiä..mistä? Tehdas varmasti haluaa kaikesta eroon, koska raha.. Jälleenmyyjä haluaa myydä koska halvalla saa "kallista".

        Edelleenkin samasta siasta ne oheistuotteet/teurasjättet on kuin ihmisravinnoksi menevä osa. Yersiniaa voi olla possun nielussa, mutta tuskin koiralle vaarallista ja en ole löytänyt niitä raakoina myynnissä


      • Elävän eläimen painosta osa myös suolia ja paskaa,sekä sorkkia, nahkaa ja karvaa, huom !


      • jeppulis

        Mistä syystä ne luokitellaan sitten riski analyysein 1-3, jos kerran kaikki ovat samaa? Esimerkiksi broileri teollisuudessa nahka,rustot ja höyhenet kuuluvat ns. terusjäte tuotteeseen, tutkitaanko esimerkiksi karvaa ja höyheniä. Teurasjätteen sisältöä ja laatua, on turha tutkia koska se ei ole tarkoitettu ravinnoksi..


    • syödään lihaa

      Koirani syö sertiä.Lisänä puuroa pari kertaa viikossa.Siihen sotken raakaa lihaa ihan ihmisten lihaa n 200g/annos(koirani tukeva) ja ostan kyllä myös eläinten pakastelihoja.Mulla on vaikee välillä laittaa sille oikee annos kun sen pitäis laihtuu ja en tiiä tarkkaan paljonko uskallan lihaa laittaa.Mutta ajan kanssa näkyy,en laita isoja annoksii kerralla.

      • appi kenneliin

        "Siihen sotken raakaa lihaa ihan ihmisten lihaa n 200g/annos."
        Pitäisikö ilmoittaa poliisille?


      • Anonyymi
        appi kenneliin kirjoitti:

        "Siihen sotken raakaa lihaa ihan ihmisten lihaa n 200g/annos."
        Pitäisikö ilmoittaa poliisille?

        Ajattelin ihan samaa😂😂😂


    • tamppi

      Kaupasta ostettu liha on tarkastettu

      • naminaminam

        Joo niin on, koiraihmiset syökää sianlihaa ja broileria kypsentämättöminä niin paljon kuin jaksatte


      • vkjfkkb

        Yliherkkyys, kannattaa ottaa selkoa.Vaikutat yliherkältä, ja kuvittelet kaiken tuon.


      • ymmärrysuskoon

        Se eläin tarkastetaan kyllä, jolloin saadaan tietää että osat mitkä tulee ihmisravinnon käyttöön ovat kunnossa, sekä valmistusvaiheessa tuotteeksi uudet testit lihoille. Ne mitä jää yli eli teurasjätteet eivät ole tutkittuja ja miksi olisivat, eivät ne ole luokiteltu ruoaksi vaan hävitettäväksi jätteeksi tällöin niiden tutkittaminen maksaisi lisää, varmasti jotku tekee tämän prosessin... taas hyvin moni jättää tekemättä koska se on ns. turha kuluerä.


    • luonnonmukanen

      Olen syöttänyt 4 viimeiselle koiralleni raakaa lihaa,kaikki elivät terveenä pitkän elämän.Eläinlääkärissä käytiin vaan rokotuksilla.Seuraava koirakin saa raakaa lihaa ja yrjölän puuroa,hyviksi todettu.

    • Tuusulalainen

      Koira on alkujaankin raan lihan syöjä

    • näinmeill

      Meillä saa koira nappuloita halunsa mukaan syödä vapaasti.Lisänä raakana rustoja,lihaa nautaa,sikaa,broikkua luineen .
      Meillä kolmas näin syötetty.Hyvin voi,on terve ja normaalipainoinen.Hampaat pysyy kunnossa😁

      • Anonyymi

        Meillä sama,vapaalla napuskalla raakana lihoja ja rustoja luita jne,ei ylipainoa,ei hammaskiveä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      64
      1887
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1267
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      78
      1204
    4. 45
      1115
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      982
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      969
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      910
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      853
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      848
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      39
      844
    Aihe