Hintataso

elina.

Varasin äkkilöhdön viikon reissuun Madeiralle. En ole ennen käynyt ja en tiedä paikasta mitään.

Milalinen hintataso Madeiralla on? Olisiko antaa vaikka esimerkkejä, vesipullon hinta, olut kaupassa/ravintolassa, keskiverto ruokailu ravintolassa, pikaruoan hinta, museoiden sisäänpääsymaksu, jne.

Onko yleisesti ottaen sama hintataso kuin suomessa, vai vielä kalliimpaa tai halvempaa.

Entä mitkä olisi ehdottomia nähtävyyksiä? Meinaan käydä kasvitieteellisessä puutarhassa, mutta onko jotain muita hyviä nähtävyyksiä?

Minua kiinnostaa niin museot kuin rock klubitkin.

29

8825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hintataso, Laajan haun tulokset tältä palstalta: http://keskustelu.suomi24.fi/search/s24search/hintataso tid:5507?sort=created&perpage=25&term_keywords=hintataso. Tässä nimimerkki Obrigadon antamia hintaesimerkkejä vuoden 2010 lopulta:

      "hintataso

      Tulin poikani kanssa 27.12.10 joulun vietosta.Mikään inflaatio ainakaan kahteen vuoteen ei ole iskenyt tähän saareen.Halvin olut 1/3l. 0.90€ pikku ravintolassa.Taxi keskustasta Lidoon 5-6,50€.Valmiiksi kuutioitu porsaan liha n.600kg 2.57€ .2 dl tomaattipyre 0,23€.Kinkku 200gr 0,79€.Edam juusto 1,50gr 0.89€.Fanta maracuja 1,5l 1,06€.six pak.olut 1/3l 3,29€.Votka primakov 70cl 6,79€.brandy 50cl 6,89€.vesi 5l 0,99.Nämä oli Pingo Doce kaupasta Lidon altaiden läheltä.Vanhassa kaupungissa ravintola Tropical
      2kpl 0,5 olut.Paistetut pikkusimpukat.valkosipulileipä.kahdelle kalaruoat(isot annokset) 1pullo vinhoverde viini.Kahvit ja brandyt.Yhteensä kahdelta 53€.Sitten se komein ja kallein eli jouluaaton super menu pöytiin tarjoiltuna viineineen brandeineen 75€/henk.Hotelli Pestana Promenadessa.Royal Savoin hinta oli kuulemma 155€/henk.Vuosi sitten kirjoitin myös hinta esimerkkejä.Tässä nyt taas viimeiset tiedot,mutta ei tietystikään kovin kattava.Edullisesti pärjää viikon kun vähän itse junailee asiat.Mikä taas toiselle on kallista niin toiselle halpaa,niin kuin meillä Suomessa.Jokainen nauttikoot tavallaan rehellisesti ansaitsemillaan rahoilla." Hinnat eivät ole runsaan vuoden kuluessa merkittävästi nousseet.

      Talviasukkaat ovat arvioineet Madeiran hintatason olevan keskimäärin noin neljänneksen edullisempi kuin Suomen. Portugali kaiken kaikkiaan on yksi halvimpia euromaita, kun taas Suomi kuluttajahintavertailuissa on kallein euromaa.

      Madeira on profiililtaan luontokohde, mutta saarelta löytyy myös kulttuuria. Madeiraa esitellään mm. Madeira Webin sivustolla osoitteessa http://www.madeira-web.com/ ja tältä palstalta voi tehdä hakuja eri aiheista hakutoiminnolla Laaja haku, jonka painike sijaitsee tämän sivun oikeassa yläreunassa. Nähtävyyksiä on viestikejuissa käsitelty tämän tästä.

    • Mad Eira

      Ravintolassa esim. espada-kala banaanilla ja virvoitusjuoma n.10 - 17e.
      Nähtävyyksiä esim. Se-tuomiokirkko keskustassa, Uskonnollisen taiteen museo (Museu de Arte Sacra), jossa erittäin korkeatasoinen kokoelma.
      Kauppahalli mielenkiintoinen, kunhan varoo vähän ettei hinnoissa huijata. Taksilla ajelu edullista. Hyvää matkaa Elina.

    • jokapaikanmatkaaja

      Suosittelen käyntiä Montessa ja siellä Monte Palacen puutarhassa, vähän hintava on mutta" hintansa väärti", Alue on laaja, joten reissusta tulee helposti kokopäivän retki , tarjolla on sekä taidetta ,että mieletön puutarha, on japanilaista ja englantilaista ja vaikka mitä, siellä on myös kahvila, lipun hintaan kuuluu madeiraviiniä. Hissillä ylös ja korikelkalla alas, loput kävellen keskustaan , niin olet kokenut jo aikalailla. Hyvää matkaa ! ....ja erittäin hyvä valinta sinulla.

    • Itse olen kuullut noista korikelkoista sen, että matka on varsin lyhyt ja loppupäässä odottavat taksikuskit, jotka haluavat oman osansa (kun et jaksa kävellä jyrkähköä mäkeä alas. Me menimme vuokra-autolla koko sen korikelkkareitin ja lopulta koko matkan. Meistä se oli hieno reitti autolla.

      • FCH

        Vältä korikelkka-ajelua jos et halua tulla "ryöstetyksi". Missään Madeiralla emme ole kohdannut niin vihamielistä ja tunkeilevaa "pakkomyyntiä" kuin korikelkka-ajelun loputtua paikalla olevien, kuvamyyjien (ajelusta otetaan kuva joka odottaa alhaalla printattuna) ja taksikuskien toimesta. Vieressä oli bussipysäkki jonka aikatauluja emme pystyneet katsomaan koska pysäkkiä miehitti kaksi miestä jotka estivät aikataulun katsomisen siirtymällä aina eteen ja perässä pari taksikuskia tyrkyttämässä taksikyytiä alas. Kokemusta rikkaampana en myöskään voi suositella kävelyä alas, mäki on erittäin erittäin jyrkkä ja kävelymatka melkoinen.


      • jokapaikanmatkaaja
        FCH kirjoitti:

        Vältä korikelkka-ajelua jos et halua tulla "ryöstetyksi". Missään Madeiralla emme ole kohdannut niin vihamielistä ja tunkeilevaa "pakkomyyntiä" kuin korikelkka-ajelun loputtua paikalla olevien, kuvamyyjien (ajelusta otetaan kuva joka odottaa alhaalla printattuna) ja taksikuskien toimesta. Vieressä oli bussipysäkki jonka aikatauluja emme pystyneet katsomaan koska pysäkkiä miehitti kaksi miestä jotka estivät aikataulun katsomisen siirtymällä aina eteen ja perässä pari taksikuskia tyrkyttämässä taksikyytiä alas. Kokemusta rikkaampana en myöskään voi suositella kävelyä alas, mäki on erittäin erittäin jyrkkä ja kävelymatka melkoinen.

        Montesta pääsee kyllä hyvin myös bussilla pois ja on upeat maisemat. Olen itsekin huomannut että taxikuskeihin on nykyisin ilmestynyt inhokkeja, joskin hyvin vähän moneen muuhun kohteeseen verraten. Korilelkkojen päätepisteessä en ole itse kokenut vastaavaa , enkä huomannut, mutta jos itselleni kävisi noin hoitaisin kyllä tiukasti asian , ei pidä alistua moiseen.Me kävelemme aina alas.Pitääpä seurata asiaa huhtikuussa, kun menemme ja "ajamme" taas kelkoilla. Siinä hommassa eivät monikansalliset toimijat jyllää ...ainakaan vielä.


    • Juuri tämän saman asian olen kuullut korikelkoista. Siellä ylhäällä lähtöpaikalla ei hirveästi tyrkytetä. Monella on käsitys, että pääsee alas kaupunkiin asti, mutta karu totuus iskee, kun kävelee alas tai joutuu ottamaan taksin. Autolla oli kokemisen arvoinen mäki.

      Jos menette autolla Monteen, niin varautukaa hurjan jyrkkiin mäkiin. Heikomman ajotaidon omaava ei parkkeeraa eikä lähde helpolla pois gondolihissin yläaseman viereiseltä parkkipaikalta (hautausmaan vieressä). Mäki on niin jyrkkä, ettei Suomessa törmää vastaaviin. Vaimo ei uskaltanut istua kyytiin, kun lähdimme parkkipaikalta yläkautta pois. Voi olla, että alakauttakin pääsee, mutta en uskaltanut yrittää.

    • samarahasamahinta

      Alkoholi,tupakka ja ravintolasyöminen on halvempaa kuin Suomessa.Taxit ja bussimatkat myös.
      Muuten ei ostoskorin hinnassa ole juurikaan eroa.

      • Portugalissa monta vuotta asuneena ja myös Madeiraa tuntevana voin kertoa, että ainakin asukkaan kannalta hinnoissa on keskimäärin mekittävästi eroa. Jos eroa ei olisi, madeiralaiset näkisivät nälkää, sillä Suomen kuluttajahinnoilla he eivät pystyisi vatsaansa täyttämään.

        Eurostatin tuoreimmassa hintavertailussa Portugalin indeksi on 88, Suomen 123, kun keskimääräistä hintatasoa merkitään 100:lla. Madeiran hintataso on saariolosuhteista johtuen jonkun verran kalliimpi kuin Portugalin mantereen (samoin kuin on myös asuinpaikkani Azoreiden) mutta se on Suomen hintatasoa keskimäärin vähintään neljänneksen alhaisempi. Ette te Suomessa saa vehnäsämpylää leipomosta tai marketista 15-20 snt/kappale tai sekaviljasämpylää 25-30 snt, valkoista leipälimppua noin 1,50 euroon. Tässä vain muutamia esimerkkejä.

        Tapasin jokin aika sitten suomalaisen matkailijan täällä Ponta Delgadassa. Hän valitti, että azorilainen juusto on kallista (alkaen noin 7 e/kg). Kysyin häneltä, että mitä juusto Suomessa maksaa. Osoittautui, että hän ei tiennyt.

        Olen viisi vuotta seurannut hintakeskusteluja Portugalin palstoilla ja usein törmännyt matkailijan helppoon toteamukseen, että hintataso on sama kuin Suomessa. Tämä palvellee matkalijaa itseään. Kuluttajahintavertailut osoittavat kuitenkin, että Suomi on kallein euromaa.

        Tiedättekö, mitä on madeiralaisen keskipalkka? Noin 1000 euroa, Azoreilla noin 750 e Nämä palkat eivät takaa merkittävää ostovoimaa. Sitä paitsi noin 15 prosenttia madeiran työllisestä työvoimasta on työttömänä ja tilanteen odotetaan vain pahenevan. Tänä vuonna madeiralaiset joutuvat sitä paitsi kiristämään vyötä toden teolla maksaakseen autonomisen hallituksen vuosien kuluessa ottamat velat, noin 6,2 mrd e. Sekä välilliset että välittömät verot nousevat roimasti.

        Lisätuloilla maksetaan nyt mm. niitä moottoriteitä ja tunneleita, joista te Madeiran kävijät hyödytte.


      • valinnanvaraa on
        masseur kirjoitti:

        Portugalissa monta vuotta asuneena ja myös Madeiraa tuntevana voin kertoa, että ainakin asukkaan kannalta hinnoissa on keskimäärin mekittävästi eroa. Jos eroa ei olisi, madeiralaiset näkisivät nälkää, sillä Suomen kuluttajahinnoilla he eivät pystyisi vatsaansa täyttämään.

        Eurostatin tuoreimmassa hintavertailussa Portugalin indeksi on 88, Suomen 123, kun keskimääräistä hintatasoa merkitään 100:lla. Madeiran hintataso on saariolosuhteista johtuen jonkun verran kalliimpi kuin Portugalin mantereen (samoin kuin on myös asuinpaikkani Azoreiden) mutta se on Suomen hintatasoa keskimäärin vähintään neljänneksen alhaisempi. Ette te Suomessa saa vehnäsämpylää leipomosta tai marketista 15-20 snt/kappale tai sekaviljasämpylää 25-30 snt, valkoista leipälimppua noin 1,50 euroon. Tässä vain muutamia esimerkkejä.

        Tapasin jokin aika sitten suomalaisen matkailijan täällä Ponta Delgadassa. Hän valitti, että azorilainen juusto on kallista (alkaen noin 7 e/kg). Kysyin häneltä, että mitä juusto Suomessa maksaa. Osoittautui, että hän ei tiennyt.

        Olen viisi vuotta seurannut hintakeskusteluja Portugalin palstoilla ja usein törmännyt matkailijan helppoon toteamukseen, että hintataso on sama kuin Suomessa. Tämä palvellee matkalijaa itseään. Kuluttajahintavertailut osoittavat kuitenkin, että Suomi on kallein euromaa.

        Tiedättekö, mitä on madeiralaisen keskipalkka? Noin 1000 euroa, Azoreilla noin 750 e Nämä palkat eivät takaa merkittävää ostovoimaa. Sitä paitsi noin 15 prosenttia madeiran työllisestä työvoimasta on työttömänä ja tilanteen odotetaan vain pahenevan. Tänä vuonna madeiralaiset joutuvat sitä paitsi kiristämään vyötä toden teolla maksaakseen autonomisen hallituksen vuosien kuluessa ottamat velat, noin 6,2 mrd e. Sekä välilliset että välittömät verot nousevat roimasti.

        Lisätuloilla maksetaan nyt mm. niitä moottoriteitä ja tunneleita, joista te Madeiran kävijät hyödytte.

        Tosi on.esim.pieni olut rannassa 5,50 turistin suosima,ja kivenheiton päässä 1,10


    • Noita oluita saa tosiaan jopa Lidon ison kadun varrella olevista kahviloista hiukan yli euron lasillinen. Beatles-laivassa olut on muistaakseni 1,50 eur. Keskustan isommissa ja vilkkaimmissa kahviloissa hinta nousee 2 euroon, joka on selkeaästi Suomea halvempaa sekin. Esim. Se-kirkon viereiset kahvilat ovat "kalliimmasta" päästä.

      Itseäni on ihmetyttänyt se, että kahviloissa istuu paljon paikallisia, vaikka uskoisin, että hinnat ovat heille suhteellisen kalliita suomalaiseen palkkatasoon nähden. Marraskuussa suurin osa asiakkaista oli paikallisia.

      • Pistäytyminen kahvilassa on kulttuuripohjainen käyttäytymistapa, ei pelkästään rahakysymys. Suomessa ravintolaan ja drinkille meno on perinteisesti ollut iso asia. Noin 20 prosenttia Madeiralla käyvistä matkailijoista on mantereelta tulevia portugalilaisia. Kieltä taitamattoman on hankalaa tietää, kuka on paikallinen asukas, kuka mantereelta tullut matkailija.

        Portugalin taloudelliseen tilanteen vuoksi kahviloissa ja ravintoloissa käydään tällä hetkellä entistä vähemmän. Huhtikuun alussa ravintoloiden alvi Madeiralla nousee ilmeisesti 22 prosenttiin, mikä tietää tukalaa aika monelle ravitsemusliikkelle, sillä ne joutuvat ottamaa omalla kontolleen ainakin osan alvin noususta.


    • Osaatko Masseur kertoa, onko noiden Madeiran tunneleiden rakentamisessa tullut paljon tukea EU:lta? Nuo tunnelit ovat tosi pitkiä ja huikeita. Ja määrä on suuri. Muutama Salo-Lohja moottoritietunneli ei ole yhtään mitään noihin verrattuna.

    • Euroopan Unionin tuki on ollut merkittävä. Ilman sitä tunneleita olisi rakennettu vain murto-osa. Tukea on saatu Euroopan aluekehitysrahastolta ja se on käytetty valtaosaltaan tuottamattomaan ja ylläpitoa vaativaan infrastruktuuriin. Käyttöaste huomioonottaen paljon vähemmälllä olisi pärjätty. Ylimitoitetun tie- ja tunneliverkoston sijasta tukea olisi pitänyt käyttää tuottavien työpaikkojen luomiseen. Se raha mitä ei ole EU:lta saatu, on lainattu pankeilta. Nyt maksetaan teiden ja tunneleiden rakentamisesta ja ylläpidosta todennäköisesti satoja miljoonia jopa kymmeniä vuosia eteenpäin.

    • Noita tunneleita on kyllä Madeiralla hämmästyttäviä määriä. Varmaan aikoinaan on ajateltu, että otetaan kaikki mitä vain saadaan EU:lta ja mietitään vasta sen jälkeen. Ajatuksena on tietysti ollut se, ettei mitään lamaa tule ja kasvu jatkuu entisellään.

      Toivotaan kuitenkin, että sekä Madeira että Azorit ja koko muu Portugali nousee, kunhan saadaan Eurooppa vähitellen nousuun.

    • Ensin sataa sitten

      Uusien teiden ja tunneleiden myötä matkailijan on helpompi ja nopeampi liikkua, mutta on muistettava, että ne näköalat ovat usein vanhojen "kiharien" varressa.
      Toki siirtyminen tutustuttavalla alueelle käy nyt nopeasti.

      • "Uusien teiden ja tunneleiden myötä matkailijan on helpompi ja nopeampi liikkua," Tätä tuskin voi kiistää, mutta on lupa rakentaa vain, jos on varaa. Madeiralla ei ole ollut varaa kaikkeen siihen mitä matkailija näkee. Sitä paitsi rahaa on upotetettu erilaisten teiden, siltojen ja tunneleiden lisäksi lukemattomiin muihin siviilikohteisiin järjettömiä määriä. Näiden kohteiden käyttöaste on mitätön, mutta ylläpitokustannukset korkeat. Esim. erilaisia kookontumistiloja on saarella rakennettu niin paljon, että niihin mahtuisi koko Madeiran väestö. Monen rakennuskohteen budjetti on ylitetty roimasti, jopa monella sadalla prosentilla. Nunnalaakson uima-altaan kustannusarvio oli 1,9 milj. e. Se ylittyi 25 %:lla. Tänä päivänä allas on suljettu, kun ylläpitoon ei ole varaa. Lugar do Baixon venesatama maksoi yli 120 milj. e, mutta satamalle ei ole käyttöä.

        Vuodesta 1989 tähän päivään saakka Madeiran tieverkostoon on käytetty rahaa yli 2 mrd euroa. Sillä on saatu mm. 137 km mottoriteitä, 135 siltaa ja yli 100 tunnelia. Tästä lystistä maksetaan vuosittain noin 150 milj. euroa, joka on kymmenisen prosenttia Madeiran autonomisen hallinnon budjetista.

        Suu on nyt pantava säkkiä myöten, mikä ei olekaan aivan helppoa. Tulette näkemään saarella monia investointikohteita, joilla työt ovat pysähtynyeet. Myös ylläpito kärsii. Teiden, siltojen ja tunnelien kohdalla on todennäkäisesti rakennusurakkaan sisällytetty ylläpito usean kymmenen vuoden ajaksi, joten jos autonominen hallitus maksaa laskut, niin homman pitäisi toimia, ellei rakentaja mene konkurssiin.


      • Ansaintalogiikka
        masseur kirjoitti:

        "Uusien teiden ja tunneleiden myötä matkailijan on helpompi ja nopeampi liikkua," Tätä tuskin voi kiistää, mutta on lupa rakentaa vain, jos on varaa. Madeiralla ei ole ollut varaa kaikkeen siihen mitä matkailija näkee. Sitä paitsi rahaa on upotetettu erilaisten teiden, siltojen ja tunneleiden lisäksi lukemattomiin muihin siviilikohteisiin järjettömiä määriä. Näiden kohteiden käyttöaste on mitätön, mutta ylläpitokustannukset korkeat. Esim. erilaisia kookontumistiloja on saarella rakennettu niin paljon, että niihin mahtuisi koko Madeiran väestö. Monen rakennuskohteen budjetti on ylitetty roimasti, jopa monella sadalla prosentilla. Nunnalaakson uima-altaan kustannusarvio oli 1,9 milj. e. Se ylittyi 25 %:lla. Tänä päivänä allas on suljettu, kun ylläpitoon ei ole varaa. Lugar do Baixon venesatama maksoi yli 120 milj. e, mutta satamalle ei ole käyttöä.

        Vuodesta 1989 tähän päivään saakka Madeiran tieverkostoon on käytetty rahaa yli 2 mrd euroa. Sillä on saatu mm. 137 km mottoriteitä, 135 siltaa ja yli 100 tunnelia. Tästä lystistä maksetaan vuosittain noin 150 milj. euroa, joka on kymmenisen prosenttia Madeiran autonomisen hallinnon budjetista.

        Suu on nyt pantava säkkiä myöten, mikä ei olekaan aivan helppoa. Tulette näkemään saarella monia investointikohteita, joilla työt ovat pysähtynyeet. Myös ylläpito kärsii. Teiden, siltojen ja tunnelien kohdalla on todennäkäisesti rakennusurakkaan sisällytetty ylläpito usean kymmenen vuoden ajaksi, joten jos autonominen hallitus maksaa laskut, niin homman pitäisi toimia, ellei rakentaja mene konkurssiin.

        Samanlailla täällä Suomessa hassataan johonkin suhteettomasti rahaa, kunhan joku on saanut tukirahat ensin virtaamaan.
        Esim. hesalaisten Guggenheim hanke juuri tälläinen, no onneksi tukieuroja ei taida tulla ja jenkeiltä jää rahat saamatta... Aiempienkin kulttuuripaikkojen rahoituksessa lienee haasteita, mutta uutta pitäisi saada veronmaksajien itkuksi ja turistien iloiksi.


    • Näinhän se juuri on. Tosin jossain kohtaa, kun luulee olevansa kohta perillä ja kiemurat sen kuin jatkuvat, tulee mieleen, että olisi pitänyt valita toinen suorempi reitti. Tällainen oli ilmeisesti ei-kovin-suosittu länsireitti rantaa pitkin. Toisaalta pohjoisessa oli sellaisia reittejä, että vähemmän uskalias ei menisi niitä ollenkaan. Meistä ne olivat tosi hienoja, vaikka ilma olikin aika sumuisa.

      • ER110

        Kyllä se länsireunakin kannattaa kerran ajaa ja sinnekkin niitä oikaisuja on tullut, jotta joka kylän läpi ei enää joudu ajamaan kuten ennen.
        Vain kerran siihen suuntaan menevien kannattaa valita ylhäällä tasangolla kulkeva ER110 tie, kunhan ei ole sumuista.


    • Juu. Kerran voi ajaa. Jos tähtää Porto Moniziin, niin ei välttämättä kannata sitä länsilaitaa mennä. Se voi tuntua välillä pitkästyttävän tuskastuttavalta. Siihen kieputtamiseen voi kyllästyä. Voi olla, että juuri siksi siellä ei ollut marraskuussa juuri muita turistiautoja liikkeellä. Kerran sen voi mennä. Se tasangolla kulkeva tie on muuten aika kuoppainen. Jos pilvet ovat alhaalla, niin siellä ei näe muuta kuin suoraa tietä. Eivät olleet moitteita, vaan toteamuksia.

      • Westroute

        Aika vähän tulee turisteja vastaan Calhetan ja Porto Monizin välissä, Ponta do Pargon majakalla saattaa muutaman turistin bongata...

        Jos joku haluaa tutustua pelkästään Porto Moniziin, niin silloin tunnelin kautta Sao Vicenteen ja siitä uusia teitä perille.


    • Nopola

      Hei Elina
      Olemme käyneet Madeiralla 7 kertaa ja seuraava lähtö Funchaliin on 26.03.2012.
      Kaupoissa on noin neljänneksen halvempaa kuin Suomessa ja onhan
      ravintolahinnatkin vähän edullisempia kuin nykyään täällä. 50 eurolla syö kaksi
      henkilöä hyvin , viineineen ja jälkiruokineen .Satamakadulla olevat ravintolat
      ovat enempi turistirysiä,eikä ruokakaan ole kovin kummoista. Illat ovat näin
      keväällä aika viileitä,joten fleese matkaan.Vuokraa taksi 3-4 :ksi tunniksi ja pyydä
      näyttämään nähtävyyksiä. Hinta noin 60 euroa.

      t. Nopola ja Jope

      • Olen asunut viimeiset viisi vuotta Azoreilla käymättä Suomessa ja seuraamatta mitenkään Suomen hintoja tai muitakaan uutisia. Huomiotani herätti lause "...onhan ravintolahinnatkin vähän edullisempia kuin nykyään täällä." Siitä voisi päätellä, että Suomessa ovat ravintolahinnat laskeneet. Vai verrataanko nyt toisiinsa omenia ja appelsiineja? Kun työelämässä matkustin ulkomailla ja tarjosin lounaita ja illallisia, niin tulin siihen tulokseen, että missään muualla ei vieraanvaraisuus ravintolassa ollut yhtä kallista kuin Helsingissä.

        "50 eurolla syö kaksi henkilöä hyvin , viineineen ja jälkiruokineen" Syökö Suomessa, jos ravintolahinnat ova vähän edullisempia? Ennen muinoin maksoi jo pelkkä koko pullo viiniä 30 euroa.

        Jotta nyt j asiaa tuntematon ei päättelisi, että kaikki ateriat kahdelta maksaisivat 50 euroa, kerrotaakoon, että lounaslistalla on tavallista ruokaa tarjolla pitkästi alta kympin Funchalissakin. Koko pullon täysin juomakelpoista viiniä saa 10 eurolla.


      • Hintavertailuksi
        masseur kirjoitti:

        Olen asunut viimeiset viisi vuotta Azoreilla käymättä Suomessa ja seuraamatta mitenkään Suomen hintoja tai muitakaan uutisia. Huomiotani herätti lause "...onhan ravintolahinnatkin vähän edullisempia kuin nykyään täällä." Siitä voisi päätellä, että Suomessa ovat ravintolahinnat laskeneet. Vai verrataanko nyt toisiinsa omenia ja appelsiineja? Kun työelämässä matkustin ulkomailla ja tarjosin lounaita ja illallisia, niin tulin siihen tulokseen, että missään muualla ei vieraanvaraisuus ravintolassa ollut yhtä kallista kuin Helsingissä.

        "50 eurolla syö kaksi henkilöä hyvin , viineineen ja jälkiruokineen" Syökö Suomessa, jos ravintolahinnat ova vähän edullisempia? Ennen muinoin maksoi jo pelkkä koko pullo viiniä 30 euroa.

        Jotta nyt j asiaa tuntematon ei päättelisi, että kaikki ateriat kahdelta maksaisivat 50 euroa, kerrotaakoon, että lounaslistalla on tavallista ruokaa tarjolla pitkästi alta kympin Funchalissakin. Koko pullon täysin juomakelpoista viiniä saa 10 eurolla.

        Ei syö 50llä keskitason paikassa, eilen turuus 3lta hengeltä 120€ (possun ja naudanpihvit ja pizza, juomina 4 olutta ja 2 limpsaa sekä jälkkärit).
        Viime Madeiran reissulla meillä meni illalliseen n. 70€ viinin kera.


    • jokapaikanmatkaaja

      Funchalin vanhankaupungin yhdessä ykköspaikoista , kax alkudrinkkiä , mehu, iso vesipullo,viinipullo, pikkusimpukat, kolme liha-ateriaa( kax lammasta joku muu liha),suklaamousse ja kahvit brandyt,oli noin 120 E. Huhtikuun hintoja nämä. Paljon halvempiakin laskuja toki oli.

    • Hans L

      madeiran hintatasosta, esim santa cruzissa maksoi nyt 2012 joulukuussa Vila Galessa 4 tähden hotellissa 2 hengen illallinen viineineen oluineen jälkiruokineen 33 euroa.
      Lähibaarissa esim Irish Cofe 3,5 euroa ja iso viinilasi 2 euroa, olut 1 euro.
      Eli jos vähän vaan katoo missä syö ja juo pääsee kyllä halvalla ;)

      • Joo mutta

        Santa Cruz on jo vähän turhan kaukana Funchalista, suurimalla osalle matkailijoista.


    • arcoiris2

      on niin monen hintaisia paikkoja ja pitää olla tarkkana, paikan sijainnista tai ulkonäöstä ei voi päätellä mitään, katsokaa hintoja ruokalistoista ne on melkein kaikissa paikoissa ulkona seinällä, hienon paikan vieressä voi olla tosi edullinen ja tunnelmallinen halpa paikka

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      138
      4148
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2029
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1991
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      58
      1618
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1462
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      134
      1427
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      100
      1338
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1236
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1151
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1070
    Aihe