Muutin juuri tuolta etelän maasta takaisin tänne kylmään Suomeen ja vuokramökkeilemään Lappiin tietenkin.
Ihmettelin juomaveden makua ja huomasin, että vesi tulee omasta kaivosta.
Tilasin tällaisen testerin :
Juomaveden bakteeritesti
"Kaivovesi on pohjavettä. Pohjavesi on sade- ja sulamisvesistä maaperään imeytynyttä vettä. Kulkeutuessaan maaperän ja kallion rakojen läpi vesi suodattuu ja puhdistuu ja siihen liukenee erilaisia ihmisen terveydelle tärkeitä hivenaineita, mutta mahdollisesti myös haitta-aineita. Vaikka pohjavesi on kylmää ja raikkaan makuista se kannattaa aina ennen käyttöönottoa tutkia. Kaivovesi ei välttämättä kelpaa juotavaksi, vaikka siinä ei olisikaan havaittavia väri- tai makuhaittoja, sillä useat aineet ja bakteerit eivät ole havaittavissa asitinvaraisesti.
Kaivoveden laatu pitäisi tutkia säännöllisesti 3-5 vuoden välein. Veden laatu tulee myös tutkia aina jos vedessä havaitaan oleellisia väri- tai hajumuutoksia.
Veden laatuun voivat vaikuttaa esimerkiksi sään ääri-ilmiöt, kuten rankkasateet ja niistä aiheutuva pinta- ja valumaveden tulvinta. "
Vikaa ei ollut bakteereissa, vaan omistaja kertoi rikin tekevän makua veteen.
Niin tai näin, tuolla etelässä vaan on oppinut olemaan varovainen ja ehkä kannattaa ajatella asiaa kun mökkeilee paikoissa joissa vettä ei juuri ole käytetty vähään aikaan.
Etelässä muuten legioonalainen bakteeri on aika ikävä kokemus. Siihen auttaa ainakin se, että päästää riittävästi kuumaa vettä suihkujen läpi, enne höyryjen hengittelyä. Tai suihku suulakkeet voi uittaa kloritessakin.
Juomaveden bakteeritesti
5
4290
Vastaukset
- So easy
Kummasti on ihmiskunta selvinnyt ilman testejä tähänkin asti.
Jos vesi maistuu hyvälle niin juo. Jos maistuu pahalle niin älä juo. Maailma kehittyy ja testejä saa melko edullisesti, siis miksikä ei kokeilisi testerillä.
Siinä minun ajatukseni.- Testit kannattaa
Hajutonta, mautonta meidän kaivovesikin oli niimpä vaan oli kolibakteeri
kaivossa ja juomavedeksi kelpaamatonta.Kaivo piti desifioida uudet testit ei enää bakteeria löytynyt.Hintahan ei ole kynnyskysymys jos kunnollisia tuloksia veden laadusta haluaa.Jos yhtään oikein muistan testihinta oli 150 e luokassa.
Testeritä voi tilata vaikka netistä ja testaa veden laatu helposti itse , onko vedessä esimerkiksi koliformisia bakteereja .
esimerkiksi
Bacteria Check -juomaveden bakteeritesti 26,90€ ,
Monimutkaisempiin testeihin voi kysyä apua vaikka yliopistolta, lainasin sieltä juuri välinet huoneilman home itiöiden testaamiseksi, testinäyttet toimitetaan yliopiston aeobiologiseen laitokseen ja tulokset tulevat parin viikon kuluessa.
Hinta paljon edullisempi kuin jonkun firmn tekemänä.- masa k.
Keski-Suomessa vesitestejä tekee ainakin Keski-Suomen oppimiskeskuksen Tarvaalan maatalousoppilaitos Saarijärvellä.
Itse vein vesinäytteen sinne ja erittäin kohtuullisella hinnalla sain pätevän testin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 917462
- 403602
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021836- 241040
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html32923Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,27901Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53807Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60729Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31722Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v26652