Kanarian saarista Gran Ganaria on kolmanneksi suurin ja kaikenlisäksi erittäin kaunis saari. Olen reissannut Kanarialla joulukuusta 1972 lähtien jokseenkin kaikilla saarilla La Palmaa lukuunottamatta. Koska olen liikunnasta tykkäävä ihminen, en juurikaan viihdy hotellissa ja sen uima-altaalla, joten joko kävelen, ajan pyörällä tai autoilen ympäri saarta. Luulempa, että ihmiset, jotka viihtyvät vain altaalla ja allasbaarissa, eivät tiedä matkakohteestaan juuri mitään. Jos vielä " useimmiten ukko" ryyppää koko loman, niin eipä siinä ole juuri kehusmista.
Sanoisin kuitenkin, että Kanariansaaret ovat meille suomalaisille ihanteellinen matkakohde. Siellä ei ole koskaan liian kuuma, ei tartte hikoilla tukka ja paita märkänä, eikä istua ilmastoiduissa huoneissa. Voin sen kertoa hyvällä omalla tunnolla, koska olen itse asunut kolme vuotta maassa, jossa ei puoleen vuoteen laskenut lämpötila juurikaan alle 40 plus celsiuksen. Minä ymmärrän nuoria, jotka rakastavat kaukoidän lämpötiloja ja kyllähän niihin tottuu ( noin 3 viikkoa), mutta harvapa siellä niin pitkän loman viettää.
Edelleen hehkutan Kanarian puolesta. Menkää hotellia etemmäs ja katselkaa paikkoja muualtakin. Kanarian historia on aivan huikea. Hyvänä oppaana voisi olla esim. Korpelan vaelluskirjat eri saarilata. Kirjastoista ja kirjakaupoista löytyy, joten tutustukaa. Kanaria on ihana paikka ja lentoaikan aivan kohtuullinen. Itse olen kylläkin seuraavaksi menossa Etiopiaan. Kerron, jos löydän jotakin merkittäv ää!
Ristiin rastiin kaunista Gran Ganariaa helmikuu 2012
7
239
Vastaukset
- Canarias, te quiero
Kanaria on saariryhmä jossa todellakin uskomattoman upea ja monipuolinen luonto ja tutustumisen arvoinen kulttuuri.
Oikea ja todellinen Kanaria ei löydy saarten rannikoiden turistirysistä vaikka moni niin luuleekin.
Vaihtakaa edes kerran hotellin uima-allasalue tai suomikuppila johonkin aitoon ja alkuperäiseen jotta näette että Kanaria ei ole teflonia ja suomipoppia! - Amaria13
Hienoa tekstiä! Olen samaa mieltä kanssasi. Olemme menetelleet juuri samoin kuin sinä, ehkä pyöräilyä lukuunottamatta, mutta myös viihtyneet altaalla ja siinä baarissakin. Patikointia ja autoilua olemme harrastaneet paljon ja lisää on tulossa. Koska olen niin kovin mieltynyt Gran cnanariaan en toisaalta haluaisi hehkuttaa sitä paljon, koska jos sinne alkaa tulla tunkua on osa rauhasta ja tunnelmasta menetetty. Kävimme Korpelan kirjan mukaisella reitillä eism. Santa Luciassa ja siellä oli todella ihanaa, vastaan tuli vain yksi saksalainen perhe. Toivottavasti sama rauha jatkuu...
- Jaana S
Muuten ole 100% samaa mieltä - samalta kokemuspohjalta, mutta Korpelan vaellusoppaita en voi ainakaan varauksetta suositella niissä olevien pienten, mutta merkittävien virheiden takia. Ei niillä ohjeilla eksymään pääse, mutta parempiakin ohjeita on tarjolla netissä - ei tosin välttämättä suomen kielellä.
Moro! Olet Jaana kyllä aivan oikeassa. Esim. se, että kirjoitetaan oppaassa talon värin mukaan, joka voi vuosien aikana muuttua. Kuitenkin kunnioitan Korpelaa, että hän on tehnyt valtavan työn meille suomalaisille kartoitettaessaan näitä reittejä. Minä tiedän myös, että löytyy oppaita myös englannin kielellä tai espanjaksi, mutta eihän me kaikki näillä kielillä pärjää!
- patikkapate
No, olemme Korpelan oppaan mukaan patikoineet useita reittejä ja huomanneet nuo samat epäkohdat. Toisaatla se on merkinnyt vain seikkaulua. Esim. reitti, mikä lähtee Palmitos Parkista ei pelittänyt; edessä oli heti kameroin vartioitu portti tielle, minkä piti mennä Helga meinhofin urheiluhotellille. Uskalsimme kuitenkin "ohittaa" portin pusikon kautta ja pääsimme reitille ongelmitta. Kivaa oli!
päivitystä ne reititi tietenkin tarvitsisvat, joten lisää Korpeloita!
- Kohta matkaan
Hei, olipa asiallista ja mukavaa keskustelua! Olemme lähdössä 2.3. Marina Eliteen Puerto Ricoon kolmen hengen seurueella ja polkupyörän vuokraus on työn alla. Tarkoitus on pyöräillä rannikkoja ja pistäytyä turistialueen ulkopuolisissa kylissä. Onko teillä pyöräilykokemuksia? Myös etelärannikon vaellusreitit kiinnostavat!
Varmasti löydät hienot vuoristotn ylätasankoineen ja luolineen, muusta luonnosta en osaa juurikaan arvella kun en ole käynyt, mutta joskus on ollut mielessä vilkaista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 823283
- 922965
- 532232
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201665- 191594
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..101538Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein221428Olisitpa rakkaimpani
Kaipaan sinua. Ikävä sinun läsnäoloa ja kaikkea sinussa. Päivistä, jolloin nähdään tulee onnellisia päiviä. Sinun seuras61368Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131361Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin351335