Kaupassa riehuminen

Kauppariekkujat

Laitoin tämän viestin jo kasvatus -otsikon alle, mutta hoksasin nyt, että kurinpitoonhan tämä myös kuuluu.

Minulla on kaksi poikaa, 6-vuotias ja 4-vuotias. Kun olen vain yhden pojan kanssa kaupassa, kaikki sujuu hyvin. Oli kyse kummasta tahansa, lapsi kuuntelee ohjeita, ei riehu, ei juokse. MUTTA kun olen liikkeellä molempien kanssa yhtäaikaa, meno on aivan hillitöntä. Monta kertaa olen jättänyt lapset autoon odottamaan, kun en kertakaikkiaan jaksa sitä riehumista.

Viime kauppareissulla otin lapset puhutteluun keskellä kauppaa, siinä me sitten kolmeen pekkaan keskusteltiin keskellä kaupan käytävää siitä, saiko kaupassa juosta ja käpälöidä ruokatarvikkeita, järjestellä hyllyjä uuteen uskoon, juosta kuin viimestä päivää ja heitellä kypärämyssyjä ja hanskoja. Kun sanoin, että nyt pitää näyttää, kuinka ovat isoja poikia ja osaavat käyttäytyä, molemmat pyörittivät päitään. Kävelivät puhuttelun jälkeen muutaman askeleen rauhallisesti, mutta tekivät heti kohta juoksuelkeen, jonka sain katkaistua ainoastaan uhkaamalla, että sinä karkkipäivänä (onnekseni oli juuri karkkipäivä) voidaan karkit unohtaa jos poistuvat metriä kauemmas ostoskärryistä. Vain uhkaamalla toistuvasti samasta asiasta lapset pysyivät ostoskärryjen vierellä.

Ainoa tepsivä keino on siis jättää lapset autoon, mutta se tuntuu ongelman kiertämiseltä. Pakkohan noitten on oppia käyttäytymään kaupassa silloinkin, kun ovat siellä molemmat mukana. Hävettää kulkea, kun lapset juoksee ympäriinsä ja häiritsee muita asiakkaita riehumisellaan. Vartijalla tai poliisilla uhkaaminen ei auta mitään. Joskus, kun ovat edes suhteellisen kiltisti, kysyvät kauppareissun jälkeen, saavatko tulla seuraavankin kerran kauppaan, kun olivat nyt niin kiltisti. Ymmärtävät siis tekevänsä väärin aina, kun riehuvat, mutta eivät vaan välitä käyttäytyä nätisti. Nätisti käyttäytyminen on niin harvinaista, että ihan huomioivat sen itsekin!

Onko muilla tuon ikäisten vanhemmilla samanlaisia ongelmia vai olenko oikeasti vaan huono äiti, eivätkä lapset kunnioita minua vähääkään? Haastavia nuo ovat kotonakin, mutta meillä on selvät pelisäännöt, jotka rauhoittavat kotielämää. Auttaako, jos otan vain yhden lapsen kerrallaan kauppaan ja jätän toisen odottamaan autoon? Selittäisin lapsille, että saavat tulla yhdessä vasta, kun oppivat käyttäytymään asiallisesti.

21

2034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti40

      lastenvaljaat käyttöön nii jo loppuu riekkuminen !

      • IHan samaa mieltä

        Lastenvaljaat on kova sana=)
        Ei ole mitään väliä mitä tekee, niin aina joku arvostelee kuitenkin.

        Jos antaa huutaa ja riehua on huono äiti, joka ei edes yritä pitää mitään kuria.
        Jos lahjoo hiljaiseksi on huono äiti, joka antaa periksi ja opettaa että riehumalla saa tahtonsa läpi.
        Jos uhkailee on huono äiti.
        Jos ottaa kiinni ja tiuskii että nyt rauhoitutte on huono äiti.
        Jos laittaa lapset valjaisiin on huono äiti.

        Ei voi voittaa, joten kun lapsi on valjaissa ei pääse ainakaan tekemään tuhoja, ja sitäpaitsi lapsi tuskin siitä pitää niin parin kerran jäkeen oppivat varmaan että kannattaa olla nätisti jos ei halua kulkea valjaissa...


      • vanhemmat vanklilaan
        IHan samaa mieltä kirjoitti:

        Lastenvaljaat on kova sana=)
        Ei ole mitään väliä mitä tekee, niin aina joku arvostelee kuitenkin.

        Jos antaa huutaa ja riehua on huono äiti, joka ei edes yritä pitää mitään kuria.
        Jos lahjoo hiljaiseksi on huono äiti, joka antaa periksi ja opettaa että riehumalla saa tahtonsa läpi.
        Jos uhkailee on huono äiti.
        Jos ottaa kiinni ja tiuskii että nyt rauhoitutte on huono äiti.
        Jos laittaa lapset valjaisiin on huono äiti.

        Ei voi voittaa, joten kun lapsi on valjaissa ei pääse ainakaan tekemään tuhoja, ja sitäpaitsi lapsi tuskin siitä pitää niin parin kerran jäkeen oppivat varmaan että kannattaa olla nätisti jos ei halua kulkea valjaissa...

        IDIOOTIT!

        Pidätte 6- ja 2-vuotiaita valjaissa kuin koirat? Pidättekö kumpaakin, toinen toisella kädellä ja toinen toisella, vai sidotteko nuo vintiöt ostoskärryyn, sillä valiin kun haette ruokaa hyllystä?

        Ette kyllä ihan normaaleja ole?

        Sitten kun poika täyttää 8 v, niin joko meinaatte päästää vapaaksi. Entä jos vielä pistää ranttaliksi, niin hihnoihin vaan?

        Taas on maailma typeryyttä täynnä, sääli vaan teitin lapsia.

        P.S. Joko on kuonokopat hankittu?


      • nopea oppi
        vanhemmat vanklilaan kirjoitti:

        IDIOOTIT!

        Pidätte 6- ja 2-vuotiaita valjaissa kuin koirat? Pidättekö kumpaakin, toinen toisella kädellä ja toinen toisella, vai sidotteko nuo vintiöt ostoskärryyn, sillä valiin kun haette ruokaa hyllystä?

        Ette kyllä ihan normaaleja ole?

        Sitten kun poika täyttää 8 v, niin joko meinaatte päästää vapaaksi. Entä jos vielä pistää ranttaliksi, niin hihnoihin vaan?

        Taas on maailma typeryyttä täynnä, sääli vaan teitin lapsia.

        P.S. Joko on kuonokopat hankittu?

        Sähköpiiskalla voi korvata valjaat.


      • Joo ja oikeesti
        nopea oppi kirjoitti:

        Sähköpiiskalla voi korvata valjaat.

        sitruunapanta auttaa kiroiluun.

        Oikein mahdottomille pojille suosittelen sähkö- ja sitruunapannan yhdistelmää.

        =oP


    • rankka-äiti :)

      Normaalisti lapset noudattavat mielellään sääntöjä, joista heille on hyötyä. Mutta valitettavasti joskus joukossa tyhmyys tiivistyy ja näin käy usein meidän perheessämme.

      Ulkoistin ongelmani (kiellot eivät tehonneet ja uhkaukset eivät vaikuttaneet mitenkään vaikka karkit jäivät ostamatta) ja tein kahdelle vintiölleni (4 ja 6 vuotiaat) sellaisen tempun, että laitoin todellakin keskustelemaan kaupan vartijan kanssa.

      Käyn aina samassa marketissa ja päätin keskustella vartijan kanssa, joka oli mukava nuorehko mies. Kerroin hänelle, että rakkaat poikani eivät tottele kaupassa kieltojani ja häiritsevät mielestäni asiakkaita. Kysyin häneltä, että voisiko hän seuraavan kerran kun tulee tilaisuus ottaa pojat "puhutteluun".

      Kun sitten sama riehuminen taas alkoi kielloistani huolimatta ja varoituksiani kuulematta (sanoin etukäteen, että vartija ottaa puhutteluun pojat, jotka eivät tottele), niin saapui vartija ja otti pojat puhutteluun taukotilaan.

      Sen verran poikia pelotti, että äitiä tuli kovin ikävä ja itkukin pääsi. Olin toki koko ajan kuuloetäisyydellä ja myöhemmin keskustelimme asiasta ja sovimme, ettei kaupassa todellakaan saa tehdä mitä huvittaa. Lohduttelua tietenkin kummallekin. Tämän jälkeen eivät poikaseni ole pistäneet ranttaliksi missään kaupassa ja kerran viikossa ovat sen naminsakin saaneet.

      Onnistuminen tietenkin riippuu myös vartijan luonteesta, että osaa keskustella lasten kanssa ja MISSÄÄN NIMESSÄ EI SAA käyttää fyysistä pelottelua, vaan ainoastaan vartijan puku ja vieraan henkilön auktoriteetti yleensä antaa sen herätyksen.

      Voipi olla, ettei kasvattaja-ammattilaiset hyväksy toimintaani, mutta meillä herätysliike toimi ;).

      • hienoa

        Sanonpa näin ammattikasvattajana, että toimit aivan oikein!


      • ei lellikeille

        kuria ja järjestystä ne kaipaavat. Lellikkipenskat= siinä tulos! Selvät säännöt ja järjestys. Vanha hyvä neuvo ja toimii vielä tänäkin päivänä.


    • oikeasti ammattikasv

      Ota itse lasten käytösmalli! Anna samalla mitalla takaisin=) He ovat jo sen ikäisiä, että ymmärtävät kyllä jos esim, kotona alat juoksentelemaan ympäriinsä ja hämmennät heidän tavaroitaan! Kun he sitten ihmettelevät käytöstäsi niin kerro, että näinhän tekin käyttäydytte kaupassa! Leikkikää kotona kauppaleikkiä ja sen varjolla käyttäytymismalleja! Lapset ovat huomattavasti vastaanottavaisempia kun tällaisista ongelmatilanteista tehdään mielekäs leikki! Laita esim. 6v poikasi kassalle ja 4v vartiaksi ja sitten nakkelet tavaroita ja juoksentelet ympäri "kauppaa"!!! Sitten käytte läpi yhdessä oikeita toimintamalleja ja kun menetteseuraavan kerran kauppaan, niin kysy lapsilta, miten täällä käyttäydyttiinkin kun äiti ei muista! Tämä saa lapsen itsekkin miettimään asiaa ja olemaan ylpeä kun osaa toista neuvoa!!!!!Tällainen ohjeistus on lapsen kasvatuksen kannalta tukevaa, ei pelottelu vartialla ym.

    • xxhjhjh

      Vedä niitä turpaan!

      • jA

        taas yksi idiootti otti kantaa asiaan josta ei älyä enenpää kuin sika tuulimyllystä.


    • 19+10

      Kasvatus alkaa kotoa, mieti omia käytöstapojasi. Poliisilla tai vartijalla uhkaileminen on tyhmää, koska ne eivät puutu asiaan, tiedät itsekin.
      En osaa neuvoa muuta kuin kiristys, lahjonta, uhkailu, vanhat hyvät keinot.
      Ja ehdottomasti tiukemmat yhteiset pelisäännöt, muuten olet vaikeuksissa myöhemmin, kun lapset kasvavat....

      • Aikansa kutakin

        "Mieti omia käytöstapojasi"!
        - No niin, aikuinen ihminen käyttäytyy eri tavalla kuin 6 ja 4-vuotiaat. Et kai voi väittää, että riekkuvat pojat oppivat tavan omilta vanhemmiltaan?
        Käytöstapja ei voi vertailla, sillä aikuiset eivät juokse ympäriinsä holtittomasti yhtään missään. Lapselle liikkuminen ja juokseminen on miltei pakollista. Vilkas poika on kuin tulisilla hiilillä, jos käsketään rauhoittua kävelyvauhtiin.

        "Poliisilla (josta ei kirjoituksessa mainita mitään) ja vartijalla uhkaaminen...jne.."
        - Vartija puuttuu asiaan, kun pysähtyy ja keskustelee. Auktoriteetti on se, joka rauhoittaa. Jos vartija osaa olla asiallinen ja isällinen, oppi menee perille.
        Voihan asiasta puhua jonkun myyjänkin kanssa. Ehkä heistäkin olisi apua, jos sitä asiallisesti pyytää.

        On turhaa tulla neuvomaan, jos ei ole muita konsteja kuin luettelemasi kiristys, lahjonta ja uhkailu.

        Pelisääntöjähän aloittaja juuri kysyy. Yksilöi nyt vähän niitä, kun osaat ne mainita.

        Minun neuvoni on, että vain toinen on mukana kauppareisulla. Se voi olla vaikeaa, joten neuvoni on varmaan ihan turha.
        Kaverit villitsevät toisiaan, se on vanhastaan tiedossa.

        Ainoa lohtu on, että ikä vähitellen tuo pojille viisautta. Kärsivällisyys on monen vanhemman pelastus.


      • wrnemj

        "Kasvatus alkaa kotoa, mieti omia käytöstapojasi.
        En osaa neuvoa muuta kuin kiristys, lahjonta, uhkailu, vanhat hyvät keinot."

        Ovatko nämä "vanhat hyvat keinot" siis käytöstapojasi, jotka haluat lapsesi oppivan?
        Käytätkö kiristystä, lahjontaa ja uhkailua omassa käyttäytymisessäsi esim. työelämässä? Miksi ne ovat hyviä käytöstapoja mielestäsi?

        Enpä enää ihmettele VR: n ja Finnairin toimia tässä yhteiskunnassa... mutta lapsiani en halua näillä metodeilla kasvatettavan.


    • Hyvä nimimerkki Kauppariekkujat

      Olen nyt 41-v nainen, ja pikkukakarana olin todella ongelmatapaus. Äitini (yksinhuoltaja) oli aina helisemässä kanssani jos ja kun joutui ottamaan minut mukaani kauppaan tai mihin tahansa julkisiin tiloihin. Tein kaikkeni ollakseni mahdollisimman kauhea, jälkeenpäin olen miettinyt miksi. Kaupassa ollessa vaadin karkkia, ja kun äiti kielsi, heittäydyin vatsalleni lattialle kirkumaan ja potkimaan. Tällä menettelyllä useimmiten voitin, vaikka kotona ehkä odottikin sitten selkäsauna ja tukkapölly. Tein myös muuta todella idioottimaista, ollessani 4-v syöksyin kauppatorilla mustikkamyyjän mustikoiden sekaan, koska se oli hauskaa. Kananmunien myyjälle tein saman tempun. Yhtä hauskaa oli entisessä Centrum-tavaratalossa vaivihkaa painaa sitä punaista nappia, joka pysäyttää rullaportaat. Siinä vaiheessa kun korjausmiehet tulivat paikalle, sanoin äidille että "mä painoin tota nappia tossa" ja hymyilin leveästi.

      Kun täytin 25 ja sain omat lapset, kaksoset, alkoi pikkuhiljaa hiipiä pelko persiiseen; hyvä luoja jos niistä tulee samanlaisia kun minä. Siinä oli melkoinen mietinnän paikka, mitä mutsini oli tehnyt väärin ja miten minä voisin tehdä toisin. Muistelin että oma äitini oli aina aloittanut kauhean läpätyksen ja motkotuksen kun esim aloin kerjätä karkkia, ja se vain lietsoi minua lisää. Omille lapsilleni kerroin kotona ennen kauppaan lähtöä, että tänään karkkia EI osteta. Aivan sama mitä teette, karkkia ei tule, piste ja loppu. Aluksi yrittivät mutta sanoin vain "EI". Ei mitään perusteluja eikä selityksiä, pelkkä tyly "EI" ja jatkoin ostoskärryjen kanssa matkaa jäämättä katsomaan seuraavatko lapset. Seurasivat ne.

      Seuraavan kerran kun olimme menossa kauppaan, sanoin jo kotona että tällä kauppareissulla kumpikin saa valita yhden karkkipussin, koska viimeksi käyttäytyivät niin hyvin. Valitsemisessa meni loputtomasti aikaa, mutta mukulat oppivat että hyvä käytös palkitaan, ja todellakin myös tyytyivät siihen yhteen karkkipussiin.
      Se ei silti tarkoita sitä, että olisivat olleet jotain unelmalapsia; sillä välin kun olin mieheni kanssa kassalla, alkoi kuulua epämääräistä metallin kolinaa. Meteli johtui siitä että tytär oli ottanut veljeään kurkusta kiinni ja hakkasi tämän päätä metallista roskapönttöä vasten. Saavuin paikalle sopivasti juuri ennen vartijaa, ja pelkkä katseeni sai lapset ikäänkuin käyttäytymään siivosti. Jos oli joskus aihetta tukkapöllyyn, en säästänyt sitä kotiin, vaan tukistin heti siinä tilanteessa. Nykyäänhän semmoisesta joutuu vankilaan.

      Kaksoseni ovat nykyään 17-v ja ihan kunnon kansalaisia niistä näyttää kehkeytyvän.
      Omaa äitiäni arvostan nykyään enemmän, että miten hän on kanssani silloin pärjännyt, kun olin sellainen riiviö (minulla muuten oli valjaat :D mutta niistä ei ollut paljon apua, koska jos minua yritettiin pitää väkisin paikoillaan, purin).

      Omasta mielestäni pieni lapsi tarvitsee ennen kaikkea selkeitä sääntöjä, joista ei todellakaan poiketa, ja silloin tällöin palkintoja nätistä käyttäymisestä. Ja voihan se palkinto olla jotain muutakin kuin karkkia.

      Ja huumoria pitää olla, muuten elämä on aika synkkää. Ihan hyvin voi kotona lasten kanssa järjestää joskus vaikka sängyllähyppimisbileet tai tikanheittoa rumaan tauluun. Ja ruuanlaittoon lapset kannattaa ottaa mukaan!

      Jos olen kovin väärässä niin eiköhän joku kohta oikaise ;)

    • Vinkkiä

      Erään ammattikasvattajan neuvo oli, että lapsille tehdään omat ostoslistat ja näin he käyttävät kaupassa ajan tavaroiden etsimiseen. 2-vuotias ei varmaan kyllä löydä vielä mitään oikeaa, mutta yrityksestä palkitaan. Listan tavarat voi vaikka piirtää.

      Koska autossaolo on rangaistus, voi lapset jättää myös autoon, jos käyttäytyvät huonosti. Lapsen voi myös viedä autoon jäähylle. Jäähy on toimiva tapa lasten kasvatuksessa. Kun lapsi tekee väärin, hän menee jäähylle.

    • justiinax..

      minkä pienenä oppii sen vanhana taitaa, mulukase lyyli peiliin ja kysy siltä minkä näät että missä vika! kyllä se kasvattajassa on, senkun opettaa pienestä pitäen käytös tavat niin se kannattaa ja toimii..

    • fds4224234

      Mielestäni ihmisten pitäisi oppia laittamaan lapset tekemään jotain siellä kaupassa, sen sijaan että he seuraavat teitä tekemättä mitään.

      Kuten mainittiin. Tehkää joku lista siitä ,mitä lasten pitää löytää kaupasta. Jokaisen hyllyn luona sanotte mitä pitää löytää, otatte erikseen vaikka kuvan tuotteesta ja näytätte.

      Kun he ovat hienosti kaupasta etsineet tarvittavat tuotteet, niin palkinnoksi sitten jotain pientä, jäätelö tai tikkari.

      Tottakai kun lapsi kyllästyy niin hän alkaa riehumaan.

      • Allekirjoitus tuohon

        Lasta ei pidä palkita hyvästä käytöksestä. Se on itsestään selvyys.
        Huono käytös on moitittavaa.
        Mitkään makupalat eivät kuulu tämän asian yhteyteen.

        Jäätelöt ja karkkipussit ostetaan kun on niiden aika. Se ei riipu tottelevaisuudesta.
        Etukäteen voidaan sopia, että ostetaan iltapalaksi jotain hyvää, tai mitäs, jos ostettaisiin jätskit! Jätskin odotuksessa saattaa kauppareissukin sitten mennä hyvin, mutta ainahan lapsi on arvaamaton.
        Lapsi ei ole pieni aikuinen, jonka kanssa tehdään sitovia sopimuksia. Se pitäisi muistaa aina.


    • kaupan täti

      hei.olen kaupassa töissä ja vielä sellaisessa missä ollaan aika paljon yksin, on kyllä kamalaa katsella tämän päivän nuoria, sotketaan paikat, jätetään käsistä tavaroita esim , kermapurkkeja , jäätelöä. ym, lämpöisiin hyllyihin. tuotteet on poistettava, koska eihän niitä voi enään myydä. siitä tulee myyntitappiota, ja hinnat vaan nousee, eli maksamme kaikki niistä lasten heilumisista,ja nykyajan nuorisolla ei ole muuta oleskelupaikkaa kun kaupat, tehdä saa mitä vain, ei varmaankaan vanhemmat tiedä missä lapset on , sit huoritellaan, haistatellaan ym,nämä on tuollta 8 v, ylöspäin, kannattaisi opettaa jo nuorena käyttäytyminen ja se että kauppa ei ole oleskelupaikka, vaan ostospaikka , mistä lähdetään pois kun ostokset on maksettu,(hyvä esimerkki on , että kolme yläasteelaista tunki reppuihinsa kolapulloja, ja ovesta ulos, onneksi yksi asiakas tunsi nämä pojat, tieto meni kotiin ja kouluun, kun nimet oli ylhäällä. NIIN VAIN YKSI ÄITI OTTI YHTEYTTÄ, eli kaksi ei välittänyt lastensa tekemisistä,säälittävää, mitähän näistäkin lapsista tulee aikuisena), olis paljonkin esimerkkejä, mutta. kannattaa, ihan pienestä lapset opettaa rehellisiksi. ja kunnon käytöstavat,,,

    • spspfsoefjidfmlöv

      Jep jep. Minä kun raivosin kaupassa sain tukkapölyä tai perkeleenmoisen puhuttelun. Enpä raivonnut enää. 90-luvulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sähköpotkulautaonnettomuus

      Nyt sitten sattui ja pahasti! Uutisen mukaan 3 alle 15-vuotiasta olisi ollut samalla sähköpotkulaudalla liikkeellä. T
      Vantaa
      278
      3610
    2. Nainen, viime yönä ajattelin sinua ja itkin

      On vain niin ikävä, enkä tunteilleni mitään voi. Olisit minun iloni, olisit minun päiväni ja aurinkoni, mutta nyt olet p
      Ikävä
      74
      2368
    3. No nainen...

      Mitkä on fiilikset nykyään?
      Ikävä
      114
      1610
    4. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      82
      1552
    5. Skuuttikakarat itse syypäitä onnettomuuteen - Yle syytti autolijaa

      Tulokulma uutisissa oli se että – vaikkakin peitellysti – autoilija olisi ollut jotenkin yksin syypää tapahtuneeseen onn
      Maailman menoa
      322
      1482
    6. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      386
      1349
    7. Mitä asiaa tai ominaisuutta kaipaat eniten

      Ikäväsi kohteessa?
      Ikävä
      66
      1309
    8. ABC Kuinka monta samaa kirjainta yhteensä

      ..yhteensä teillä on etu ja sukunimissänne? Uskallatko laittaa ne kirjaimet? Hyvä aika tunnistaa ja tavata se oma kaiva
      Ikävä
      99
      1279
    9. Mitä et sietäisi kumppaniltasi

      Onko jokin asia tai asioita joista et haluaisi joustaa tai riita tulee eli haluat tehdä sen itse tai omia
      Sinkut
      77
      1254
    10. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      87
      1139
    Aihe