Canonin 115 hs digikamera

Mikä?

Oisin ostamassa uutta digikameraa, niin olisiko tuo canon 115 hs hyvä? Mitä huonoja puolia siinä on? Vai olisiko canon 220 hs parempi? En itse oikein ymmärrä paljon noista kameran teknisistä tiedoista..Jos tiedätte joitakin muita hyviä kameroita (korkeintaan 150€) niin kertokaa.
Kiitos jo etukäteen!

17

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiuksenhienoero

      Noiden mallien ero (olettaen, että kummassakin tapauksessa tarkoitetaan Ixus-malleja) on lähinnä siinä, että toisessa on himpun verran laajempi zoom ja toisessa hitusen isompi näyttö.

      Kumpikin laadullisesti suunnilleen sitä mitä voi olettaakin saavansa alle 150 eurolla. Ilmeisesti pärjäävät kuitenkin sarjassaan aika hyvin.

    • eka kamera.,.,

      Ei ei ei, ei näin, lähestyt valokuvaamista aivan väärällä tavalla kun aiot ohittaa tällä palstalla moneen kertaan kirjoitetut ohjeet millainen kamera tulee hankkia, ja se on JÄRKKÄRI. Sinun tulee ostaa JÄRKKÄRI, eikä sinun tule muilla kameroilla kuvattavan, vain JÄRKKÄRI voi toteuttaa unelmasi Suomen kuuluisimmaksi valokuvaajaksi tulemisesta. Nyt unohda nuo ixus höpinät, ja suuntaa aitoon JÄRKKÄRIKAMERA liikkeeseen, ja anna myyjien esitellä jumalaisen valikoiman mitä ihanimpia JÄRKKÄRI malleja, ja valitse niistä omasi.

    • Ixus 115 HS on ihan hyvä peruskamera. Jos hankit sen, sille tulee olemaan käyttöä vaikka myöhemmin hankkisit paremmankin kameran. Tuollainen pikkukamera menee kätevästi aina mukana. Haittana on, että se on perusmalli, objektiivi ei ole kumpaankaan suuntaan erityisen laaja, siinä ei ole käsisäätöjä ym. Ixus 220 HS on laajakulmaisempi. Eli jos kuvaat metristä, mahtuu Ixus 115 HS:llä kuvaan 1,23 metrin levyinen alue ja Ixus 220 HS:llä 1,43 metrin levyinen alue. Toki voit zoomata pienemmän alueen. Ero tulee lähinnä ahtaissa paikoissa. Peruskameraksi Ixus 115 HS käy ihan hyvin

      Netanttilassa on Ixus 115HS laukku 119 euroa. Tämä on aika hyvä tarjous.

    • ihan kiva?

      Joo tuo on paha
      ”ei ole kumpaankaan suuntaan erityisen laaja”
      Minusta pahinta siinä on, että telepää ei ole erityisen laaja, mutta laaja on erityisen pitkä. Olisi hienoa jos olisi erityisen laajakulmainen telepää!

      • Tarkoitin tuossa säätövaran laajuutta, en kuvakulman laajuutta. Toki sen olisi selkeämminkin voinut sanoa


    • Jätemylly

      Itse ostin tänään ixus hs115, kun kyllästyin järkkäriin lopullisesti.

      Ei tuolla ainakaan valokuvausharrastusta kannata aloittaa, mutta jos vain haluaa kuvia, niin erittäin hyvä laite. Videokin taitaa olla aika hienoa. Yllättävän vähän kohinaa iso 1600:lla vielä hintaisekseen. Eli hyvä kamera jos haluaa vain kuvia, jos haluaa valokuvata, ts. aloitella harrastusta niin aivan liian rajoittunut ja nuo näppäimet tuossa on niin ahdistavia käyttää että mitään asetusta ei muuta mielellään.

      • Niin, onko se harrastus aukkojen ja aikojen säätämistä vai onkohan siinä sittenkin tärkeämpää taiteellinen ilmaisu. Totuus on, ettei missään pikkupokkarissa juuri ole enempää mahdollisuuksia säädellä, esimerkiksi syväterävyyttä ei voi hallita.


    • jou

      Kumpi kannattaisi ostaa jos noiden välillä pitää valita? 115 vai 220?

      • Kun Anttilassa oli Ixus 115 HS 99 euroa laukun kanssa, niin noilla hinnoilla se kyllä kannattaa. Ei 220 HS:ssä ole kuin laajakulmaisempi objektiivi ja stereoääni videoissa.


    • jou

      toimiiko tuo 115 pelkällä akulla vai saako siihen myös halutessaan paristot? osaako joku sanoa onko canonin akut kestäviä? Ja onko sellanen kamera joka toimii akulla parempi/huonompi verrattuna paristoilla toimivaan kameraan?

      • Kamera toimii Li-Ion akuilla niin kuin lähes kaikki nykyaikaiset kamerat. Paristoilla toimivat kamerat historiaa. Kannattaa ostaa kameraan vara-akku. Tarvikeakkuja saa jo kympillä. Minulla on vuonna 2005 ostettu Ixus 30, jonka alkuperäinen akku (sama kuin Ixus 115 HS:ssä) toimii yhä - joskaan en ole tehnyt kestotestejä, kun kamera ei ole enää käytössä.

        http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/22958

        Vain muutama malli Canonilla enää käyttää AA-akkuja ja paristoja ja nämä¨ovat ns. halpamalleja. Aika on ajanut AA-akkujen ohi. Puheet, että voi mennä virran loppuessa kaupasta ostamaan paristoja ovat lähinnä huvittavia. Kuka kokoajan kaupan vieressä kuvaa.

        Lähinnä noissa Li-Ion akuissa ärsyttää se, että lähes joka kamerassa on oma akkutyyppinsä. Esim. jos katsoo perussarjaa: Ixus 105, Ixus 115 HS, Ixus 125 HS, on jokaisessa eri akku. Minullakin on kolme Canonia Li-Ion akuilla ja jokaisessa eri, lisäksi puhelimessa tietysti on eri akku, joten taskut on täynnä vara-akkuja. Eri akku tietää myös eri laturia, eli lisää kannettavaa matkalle. Silti kokonaisuutena noi voittaa AA-akut.


    • jou

      Kiitos okaro! Vastauksistasi on ollut paljon apua ja oon saanut selvyyttä näihin kamera asioihin! :)

    • jou

      Ja taas pari kysymystä eli tuleeko tuon 115 hs kameran mukana muistikortti jos anttilasta ostaa? Minkä "kokoinen" muistikortti pitäisi olla että sais kuvattua vähän pidempiäkin videoita esim. n.15-30 min? Ja että niiden videoiden lisäks vielä mahtus kuviakin jonkun verran?

      • Ei tule muistikorttia mukana. HD video vie 3 megatavua sekunti ja Full HD viisi, joten 30 minuuttia Full HD:tä olisi 9 gigaa eli jos tuon hieman laveammin tulkitsee niin 8 gigan kortti riittää. Korttia tuskin kannattaa Anttilasta ostaa, voi maksaa monta kertaa käyvän hinnan. Kortin pitäisi periaatteessa olla kuutosluokkaa (HD:lle riittää 4). Liian hidas kortti rajoittaa videoleikkeen pituutta. Kokeilin kuvata Full HD:tä Kingstonin nelosluokan korille ja video katkesi ajassa 1 min 52 s. Eli osta kuutosluokkaa.

        Esim. tässä on 16 giganen 19,90

        http://www.verkkokauppa.com/fi/product/15396/xrdg/Transcend-16GB-SDHC-muistikortti

        tai kasigiganen 12,90

        http://www.verkkokauppa.com/fi/product/19473/rvjq/Transcend-8-GB-SDHC-muistikortti

        Kortinlukija on myös hyvä olla, jos koneessa ei ole:

        http://www.verkkokauppa.com/fi/product/14910/cmhxs/Kingston-Mobilelite-G2

        Itse tosin suosin MIcroSDHC:ta niiden monipuolisuuden vuoksi ja siksi, että lukija menee avaimenperään


    • icewater

      Millaisena tiedostona 115 hs kamerasta ne kuvat siirtyy koneelle, että tarvitseeko niiden katsomista varten välttämättä asentaa mitään erityistä ohjelmaa? Ja onko se tiedosto muoto sellainen että voi kuvia ja videoita siirtää ihan suoraan nokian puhelimeen? :)

      • Miksi hymiö? Oliko kysymyksesi joku vitsi?

        Kuvat on normaalia JPEG:iä se näkyy kaikkialla. Videot on MPEG4/MOV-formaatissa se ei tietääkseni suoraan näy puhelimella Mitä tarkoitat suoraan siirtämisellä? Jos käytät kamerassa Micro SD korttia ja puhelimessasi on paikka sellaiselle niin voit asettaa kameran kortin puhelimeen.


      • icewater
        okaro kirjoitti:

        Miksi hymiö? Oliko kysymyksesi joku vitsi?

        Kuvat on normaalia JPEG:iä se näkyy kaikkialla. Videot on MPEG4/MOV-formaatissa se ei tietääkseni suoraan näy puhelimella Mitä tarkoitat suoraan siirtämisellä? Jos käytät kamerassa Micro SD korttia ja puhelimessasi on paikka sellaiselle niin voit asettaa kameran kortin puhelimeen.

        Ei, kysymys ei ollut vitsi, mutta mulla on tapana vaan käyttää hymiöitä usein niin ne tulee kuin itsestään...

        suoraan siirtämisellä tarkoitin sitä että onko se kuvan muoto eli nyt tämä JPEG sopiva puhelimeen niin että sitä ei tarvitse muuttaa ennen kuin laittaa puhelimeen..mutta kerran ne kuvat olisi JPEG tiedostona niin kyllä ne sitten varmasti menee, koska edellisen kameranikin kuvien tiedosto muoto oli JPEG..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      137
      1380
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1205
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      163
      872
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      866
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      746
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      152
      746
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      738
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      28
      604
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      585
    Aihe