Tupakka ja siisteys asiaa.

Nemo

Tupakkalaki on tiukentunut koko ajan,mutta eräs asia on jäänyt huomioimatta mielestäni kokonaan,eikä tästä juuri puhuta,mistä johtunee?
Nimittäin esim.rekan kopissa tupakoimisesta.Ajatellaanpa:On kaksi kuljettajaa jotka ajavat vuoron päältä samaa autoa,toinen tupakoi,toinen ei.Nythän on niin,että tämä savuton toveri saa periaatteessa viettää työ/lepoaikansa(yöpyminen) parin neliön tupakkikopissa,mahtaa olla hauskaa?
Toinen asia johon tästä johtaa lyhyt aasin silta on siisteys.Toinen kuljettaja siivoo jälkensä toinen ei.Tämä esimerkkini on kuvitteelinen.mutta tiedän sen olevan suhteellisen yleinen ongelma alalla.On itselläkin kokemusta asiasta vuosien takaa.
Eli jos kuvitellaan,että tämä toveri joka tupakoi,on vielä se joka jättää jälkensä siivoamatta,niin kyllä tilanne on tämän toisen osapuolen kannalta vähintäänkin raivostuttava!
Kuulun tähän vähemmistöön autoalalla,joka ei tupakoi ja olen mielestäni kohtuu siisti,en kuiteskaan kuulu siihen jengiin ,joka ajaa sukkasillaan tai ne kuuluisat puutsit jalassa.Olen tehnyt noin vajaa parikymmentä vuotta näitä ns,raisunpuolen rahtihommia(tarkoitan niitä joissa kolutaan pienet tiet ja ahtaatkin senssit) ja jonkun verran pöllin ajoa,eli töitä,joissa ei nyt ihan tahrattomina vaatteet pysy.

Olen onneksi saanut suurimman ajan tästä ajasta määrätä itse ajokkini puhtaudesta ja siisteydestä,eli on ollut kuitti ajokki.Tai sitten esim puita ajaessa vuorotyönä ajokaverilla on ollut sama ajattelutapa kuin itselläni,joten no problem.

On valitettavasti,kuten aikasemmin mainitsin myös kokemusta sitten ajokaverista,joka oli sitten sieltä toiselta laidalta.Tiedän miltä tuntuu kun toveri tuo auton parin vuorokauden reissulta ja ennen kuin ajokilla voi tai paremminkin viitsii minnekkään lähteä,sitä on siivottava puolituntia edes enempiä pois ja tämä kun toistuu viikosta viikkoon,siitä huolimatta,että asiasta on puhuttu,niin kyllä siinä motivaatio kärsii.Itse olen yhdestä firmasta ottanut loparit juuri suurimpana syynä tämä edellä mainittu asia.Tuolloin ajokaverini oli yksi isännistä,hänellä oli tapana jättää auton ovikin auki pölyisellä hiekkakentällä kuormaa tehdessä tai purkaessa,kantaa liinat sisälle koppiin,kaadella kaffet pitkin konsolia jne,jne,joten tottakai renkinä väistyin,kun tilanteeseen ei puhumalla tullut korjausta,katsoin olevani väärä henkilö ks.taloon.
Nyt kysyn teiltä arvon kollegat,mitä mieltä olette?Kuinka menetellä jos toinen kuljettaja polttaa ja toinen ei ja se joka ei polta,ei siedä tai ei halua sietää tupakan hajua tai sitten tämä siisteys?
Kertokaa te isännätkin,kuinka toimitte firmassanne ks.tilanteissa.
Kokemuksia asiasta luen mielellään.
Viimeisenä kysymyksenä näille henkilöille,jotka elävät autossa,kuin siat pellossa ja jotka tunnistavat itessään näitä piirteitä:Elättekö kotonanne samalla tavalla?

32

1931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autoilijan naapuri

      Mun naapurissani on usean auton kuljetusliike jossa päivittäin on vuoronvaihto kuljettajilla ja työnantaja on kieltänyt tupakoinnin autossa tupakoimattomien pyynnöstä.Huom!!! tupakoimattomien pyynnöstä,ei omaa ilkeyttään.

      • Ruskea....Kielet

        Kaiken sortin kommunisteja on tälläkin sivustolla..Mitä hittoa se kellekkään kuuluu, jos minä poltan tupakkaa ? Ei isännät pysty kieltämään tupakan polttoa autoissa.Minä ainakin maksan itse röökini, ja poltan niitä missä itse haluan.Isäntien mielistelijät taas asialla !


      • Muillaei niin väliä.....
        Ruskea....Kielet kirjoitti:

        Kaiken sortin kommunisteja on tälläkin sivustolla..Mitä hittoa se kellekkään kuuluu, jos minä poltan tupakkaa ? Ei isännät pysty kieltämään tupakan polttoa autoissa.Minä ainakin maksan itse röökini, ja poltan niitä missä itse haluan.Isäntien mielistelijät taas asialla !

        Taas pääsi ääneen vain omaan napaansa tuijottaja. Kun itsellä on kivaa niin mitäpä sitä muista välittää. Vaikea kuvitella että omaamallasi ajatusmaailmalla olisit liikenteessäkään mikään herrasmies. Varmasti muiden huomioonottaminen on sinulle mikään ykkösprioriteetti liikenteessä. No onnneksi edes tupakalla tapat vain itsesi,liikenteessä itsekkyytesi vaarantaa myös syyttömät!!


      • Mitä liikkuu päässäsi???
        Ruskea....Kielet kirjoitti:

        Kaiken sortin kommunisteja on tälläkin sivustolla..Mitä hittoa se kellekkään kuuluu, jos minä poltan tupakkaa ? Ei isännät pysty kieltämään tupakan polttoa autoissa.Minä ainakin maksan itse röökini, ja poltan niitä missä itse haluan.Isäntien mielistelijät taas asialla !

        Kerrotko miten tupakointi liittyy kommunismiin???? Tai miten se liittyy ylipäätään politiikkaan??


      • MT
        Ruskea....Kielet kirjoitti:

        Kaiken sortin kommunisteja on tälläkin sivustolla..Mitä hittoa se kellekkään kuuluu, jos minä poltan tupakkaa ? Ei isännät pysty kieltämään tupakan polttoa autoissa.Minä ainakin maksan itse röökini, ja poltan niitä missä itse haluan.Isäntien mielistelijät taas asialla !

        Tupakan poltto on muuten kielletty myös auton hytissä,jos sillä ajaa muut kuin sinä.Minun ajokissa ei sitten vedellä röökiä olipa vaikka kiinan keisari.


      • Ruskea....Kielet kirjoitti:

        Kaiken sortin kommunisteja on tälläkin sivustolla..Mitä hittoa se kellekkään kuuluu, jos minä poltan tupakkaa ? Ei isännät pysty kieltämään tupakan polttoa autoissa.Minä ainakin maksan itse röökini, ja poltan niitä missä itse haluan.Isäntien mielistelijät taas asialla !

        eikös se tupakkalaki koske rekkoja,onko tupakoivat niin tupeloja ratissa ja hermostuneita,ettei ajo aikaa vaikka 2tuntia olla polttamatta.


    • en ymmärrä

      ei siinä ole mitään epäselvää, pössyttäkööt ulkona. tupakkalaki on kuitenkin olemassa ja auto on meidän työpaikka. omassa työssäni sen kieltää myös adr pykälät ja kuljetuksen tilaajan ohjeet. onneksi ajokaveritkin ovat savuttomia niin ei ole ollut ongelmia, mutta kummasti firman muissa autoissa polli palaa.

      sitten kysymys pössyttäjille: miksi poltatte autossa? mihin on niin kiire että ei ole aikaa savustaa ulkona? jos on niin kiire että ei ole aikaa polttaa ulkona niin sitten se pitää lopettaa. se on ihan turha selittää että kun pitää ikkunaa auki niin ei jää hajuja tai muutakaan likaa. tupakoituun autoon jää se haju aina ja sitä tervaa on kaikki paikat täynnä, sitä ette voi kiistää.

      kaiken huippu on se että herroille annetaan uusi auto ja se samantie sotketaan tupakalla eikä edes yritetä pitää siistinä. ei voi ymmärtää.

      • 1+1=3

        Ei sun tarvitsekaan ymmärtää, se on omistajan asia kenelle auton antaa. Saathan sä kieltää ajokkisi hytissä polttamisen kun olet töissä. Ajokaveri vuorollaan kuitenkin polttaa jos haluaa kielsit tai et. Edelleenkin omistajan kieltoa kannattaa totella.
        Raha voi tulla ongelmaksi omistajankin kieltäessä. Meillä se ei haittaa kun tuntipalkka juoksee niin kyllä mä maltan ajaa levikkeelle tupakkatuolle. Kilsapalkalla tuskin malttaisin


      • Laina Rahat
        1+1=3 kirjoitti:

        Ei sun tarvitsekaan ymmärtää, se on omistajan asia kenelle auton antaa. Saathan sä kieltää ajokkisi hytissä polttamisen kun olet töissä. Ajokaveri vuorollaan kuitenkin polttaa jos haluaa kielsit tai et. Edelleenkin omistajan kieltoa kannattaa totella.
        Raha voi tulla ongelmaksi omistajankin kieltäessä. Meillä se ei haittaa kun tuntipalkka juoksee niin kyllä mä maltan ajaa levikkeelle tupakkatuolle. Kilsapalkalla tuskin malttaisin

        Kun rekisteriotteessa lukee rahoitusyhtiön nimi niin mistä sen päätöksen tupakoinnin sallimisesta silloin voi saada? Kenelle rahoitusyhtiössä silloin pitää soittaa??


      • rahanlainaaja-antti
        Laina Rahat kirjoitti:

        Kun rekisteriotteessa lukee rahoitusyhtiön nimi niin mistä sen päätöksen tupakoinnin sallimisesta silloin voi saada? Kenelle rahoitusyhtiössä silloin pitää soittaa??

        Koita selvittää kuka sen rahoituspäätöksen teki....... No voi vee, meinasin mennä halpaan, tupakkia tuprutetaan kunnes joku kieltää. Sitten tutkitaan oliko kieltäjällä valtuudet kunnossa. Soitetaan siis sille jampalle jonka nimi kieltolapussa on.


    • Kapitalistiriistäjä

      Tupakointi autossa on sovittavissa oleva asia!

      Jos autoa ajaa useampi henkilö, niin kaikki auton käyttäjät sopivat että tupakointi on sallittua. Silloin ne tupakoivat, jotka haluavat. Ei sitä mikään laki kiellä.
      Jos taas yksikin kuljettaja vastustaa, niin silloin ei polteta. Kyseessä voi olla astmaattinen ihminen tai muiden syiden takia ei siedä tupakan hajua. Kiellon syytä ei tarvitse perustella.

      Kuljettajalla on halutessaan oikeus savuttomaan autoon. Työnantaja on velvollinen sellaisen järjestämään. Ketään ei voi pakottaa tekemään töitä epäterveellisissä olosuhteissa.

      Jos työnantaja kieltää tupakoinnin hallitsemissaan ajoneuvoissa, niin sitä kieltoa on noudatettava.

      Jos nämä pelisäännöt ei jollekin kuljettajalle käy, niin hänen silloin on hakeuduttava muualle töihin.
      Tupakointikielto koskee myös apumiehiä, vaimoja, tyttöystäviä, siskonmiehiä ym. sekalaista seurakuntaa, joita kuljettajat raahaavat jostain kumman syystä työpaikalleen..:)

      • ammatin valinta kysy

        Astmaattinen ihminen ei ole kuljetusalalla. Ainakaan kauaa. Siis jos on oikeasti astmaattinen, eikä tekosyillä sairaslomia haaliva ketku kakara jota ei työ kiinnosta.


    • veve33333

      Ei kai autossa mikään pakko ole polttaa, ei meilläkään saa polttaa mutta
      raskaasta liikenteestä olekkaan kyse mutta mitä merkitystä sillä on.

      Sitä ihmettelen että taksikuskit kehtaa polttaa autoissaan tupakkaa kun
      kuskaavat kohta taas asiakkaitakin.

      Ps poltan itsekkin mutta huomioin nämä seikat.

    • nortti

      Työkoneissa (sama koskee myös kuorma-autoja) ei saa tupakoida, kysyin työsuojelupiiristä. Voidaan antaa sakkorangaistus jos tupakointi ei lopu autoissa. Koskee työpaikan autoja. Jokaisen oma auto asia erikseen.

    • Kapitalistiriistäjä

      Kuskin käppänä, tämä rekkapetteri, kojoottiapinoiden mullibiisonin sonnikka. Tekeee niin sitte justn iinko sanotaa! Ajaa sitte vaikka nortti suussa Kempasta Stadiin ja takasi samoilla silmin, kolmasti. Kun käsketään. Eikä ruittihamppi tahi turhapuro päätä palkastaan mitään. Ei ikinä. Nyt kun saimme sen teidän rattipaviaanien liitonkin kaadettua, kiitos meidän Kokoomuksen ja EK:n. Se rupee katosokaas renkiluuserien töppöset liikkumaan liukkaammin. Tai tulee egyptistä ne 20e kk miehet häärilee. Sössiiköhän ne yhtä hurjasti kuin suomijuopot?

    • SKAL

      Samaa meillä kuskit valittaa että huomaa koska isäntä tai vanhaisäntä on käynyt lastaamassa kun kuulemma tupakka haisee autossa.Vaikkei siitä savuttelusta sen suurempia kukaan huutele.On tärkeempiäkin asioita kun vahtia että kuka polttaa ja missä.Tämä rupeaa muutenkin olemaan jo liikaa holhousta joka puolelta.

      • haisee se

        no sinusta ilmeisesti on kiva haistella niitä nortin käryjä kaiket päivät työn lomassa??? tai sitten olet itsekkin niitä pössyttäjiä jotka eivät laiskuuttaan viitsi polttaa ulkona ja näin puolustelet tekemisiäsi muka holhouksella.

        minulle on aivan sama jos joku haluaa savustaa aivonsa pilalle, mutta tehköön sen siellä missä siitä ei aiheudu haittaa muille.


    • röökiraiver

      Polttelin itsekkin noin. 15v rekkaurani aikana ehkä aski/puolitoista. Ajattelin asiaa niin että tässä kopissa on asuttava kuitenkin suuri osa elämästä, joten polttelin ikkuna raollaan ja tein läpiveto tuuletuksia, myös puhallinta isommalle.

      Kun tupakoimaton kuski lähti autollani, oli aina kysymys reissun jälkeen: Niin minä olen aina luullut että poltat? Johon oli aina todistettava että poltan.
      Nyt n. 5 v polttamatta olen humannut jännän ilmiön (hajuaistikin parantunut) Elikkä polttavat ajokaverit jotka tuontaivaallista välittävät savuhaitoista! Tämä henkilö on muutenkin sotkuinen. Auto haisee niin vanhalle tupakille että saa tuulettaa monta tuntia.

      Toiset ajokaverini jotka polttavat varmaan askin 12h reissulla, niin heidän jälkeen ei todellakaan haise tupakille!! Myös ovat kertoneet etteivät halua jättää vanhalle tupakille haisevaa autoa, vaan Kunnioittavat mielestäni hienosti toisen tarpeita. (heidän jälkeen on myös hytti aina siivottu)!!

      Eli kuljettaja omalla käyttäytymisellään pystyy pitämään hytin melko raikkaan tuoksuisena ( esimerkiksi jättää ne viimeiset hönkäykset puhaltamatta koppiin)
      Minulla itse 15v kopissa polttaneena ei ole oikeuttakaan kieltää polttamista,MUTTA näiden viimeksi mainittujen tupakoivien kuljettajien jälkeen reissuun lähtö sujuu mukavasti.

      Ei kehtais isoille ukoille aina mainita....

    • Kilpaakapelikarilta

      Kemikaalit on keksitty tupakkahommiinkin. Suihkaus hyttiin ja ette haista onko tupakoitu vai ei, ei tuoksu vanha vagina eikä eltaantunut terska. ns. tervaa ei viikossa synny, kai se nyt viikottain hytti siivotaan, imuroidaan seinätkin höyrypesurilla. Ei haise tupakka vaikka toinen polttaakin. Järjestely kysymys. Ja sitten tiedoksi tiukkapipoisille, "ei tupakan haju sisällä epäterveellisiä aineita" joten turha nipottaa. Spray suihke ja ei haise. Samalla voi suihkauttaa siihen 9999 kertaa pieraistuun penkkiinkin lähtee omatkin tuoksut.
      Hyviä reissuja kaikille tasapuolisesti!

      • haisee se

        no sinä sillä spray pullollasi sitten saat lakikirjankin ihan uuteen uskoon vaan kerran suihkauttamalla.


    • öllölä

      häh? haiseeko jonkun hytissä eltaantunut terska?

    • kussiva nuski

      Joo hei ja kenenkä hytässä tuoksuu pimpero?

      Nimim: "nussiva kuski"?

    • PoltanItekki

      ei teille tullu mieleen, että se tupakki voi lipsahtaa jalkoväliin? Sama lopputulos kun sillä ruottalaisella runkkaavalla kuskilla.. paskat haarovälissä ja keula mällättynä.

    • Mullikojotinäpärä

      Lervo ainakin röökaa hytässä ihan helekkuttisti, lasit kiinnit tietysti, perse haisee aiva perkkeleesti juuuu ja ussein tuoksuu myös tussukka. Semmone ajukonna, mullikojootinäpärä se on!

      • mie vaan

        sehän on muuten yksi lysti kenen nimi auton papereissa on tai kuka sillä ajaa nimittäin ajoneuvo joka on ns luvanvaraisessa ajossa on työpaikka ja sitä siis koskee sama lainsäädäntö kuin vaikka jossain tehtaassa eli tupakointi on kielletty... valvonta onkin sitten toinen juttu itse kysyin nykyiseltä työnantajalta tästä asiasta työnantaja ilmoitti että tupakointi on sallittu auton ulkopuolella soveliaissa paikoissa eli jos se ei ole sielläkin kielletty kuten monen terminaalin alueella on omat tupakkapaikat no itse en polta ... enään onneksi!!


    • 87k:n kaveri

      tupakkalaki kieltää työautossa polttamisen, mutta se ei mene jakeluun näille savustajille. se on holhousta jos mää en saa polttaa, just joo.

      lopettakaa se tupakointi vaikka vuodeksi ja tulkaa sitten haistelemaan sitä tupakalla tuhottua autoa kun hajuaistinne alkaa palautua. saattais vaan mieli muuttua kun huomaisitte miten pahalle se haisee.

      onko se niin h..vetin vaikeeta pysäyttää sinne levikkeelle ja vetää sitte ulkona vaikka se toppa kerralla jos maistuu???

    • yrittäjä 51

      Minä kysyn aina työtä kyselevältä kuskilta, että poltatko? Jos hän vastaa ettei polta, niin sitten hän ei tule meille töihin. On paljon helpompaa kun ei ota kitisijöitä töihin. He voivat mennä tupakoimattomille työnantajille, silloin ei ole kenelläkään valittamista.

      • lwhlhadshads

        no sinähän tavan ruudinkeksijä olet? ja sinusta se on kitinää jos kuski haluaa pitää kiinni lain vaatimista oikeuksistaan. työntekijällä on oikeus savuttomaan autoon ja sinä et sille mahda mitään. seuraava kysymyksesi ilmeisesti on että meinasitko että pitäis yli 10 euroo maksaa läpitunnille?

        toki sinulla on oikeus valita työntekijäsi mutta jos joku vanhoista ei halua enää autoissa poltettavan niin sillekkään et SINÄ mahda mitään. minä kun tiedän myös kuskeja jotka polttavat, mutta ulkona. eivät kaikki polttavatkaan halua sitä tervaa ym. tohnää mitä siitä nortista sinne koppiin jää, kun pitäis siinä autossa asuakkin. heillä ilmeisesti on sitten keskiarvoa enemmän järkeä päässään kuin muilla polttajilla.

        et muuten vastannut kysymykseen että minne on niin kiire ettei ole aikaa polttaa ulkona. saattais vähentää myös vanteiden hajoamista/ pyörien irtoamista jos sen juna kiertäis edes kerran päivässä niiden norttitaukojen aikana.


    • kärpäsestä härkänen

      Jos ikkuna auki polttaa ja laittaa vielä puhaltimen isommalle tupakin ajaksi (hyttiin tulee kunnolla ylipainetta ja savut menee ikkunasta ulos), niin kyllä hajuhaitta on aika minimaalinen. Vähän on-off tupakoitsija olen ollut jo vuosia. Nyt taas muutaman kuukauden oon ollut polttamatta. Kyllä meidän firman autoissa tupakin haistaa, jos lennosta on auton vaihto ja edellinen kuski on polttanut, mutta jos parikin tuntia on ehtinyt pihassa seistä webasto/taukotuuletus päällä, niin en kyllä huomaa mitään, vaikka tiedän että autossa on tupakoitu. Sitten jos joku ikkunat kiinni käryttää ja vielä jättää natsat auton tuhkakuppiin niin haju pinttyy kyllä tosi pahasti.

      • dfkglaerh

        no ethän sinä sitä itse haista kun olet polttaja. ei noilla sinun tauoillasi ole vielä juuri mitään vaikutusta hajuaistiin, vaan lopeta se savustaminen kokonaan niin katsotaan sitten vuoden parin päästä uudelleen.


    • kuski2

      mulla on tapana polttaa ikkuna auki ja viskata natsa pihalle...ei pinty koppiin röökin hajut.. jos laittaisin auton töhikseen tumpit niin sitte haisis pahasti..

    • dädädädä

      Isäntä yritti kieltää tupakoinnin meiltä kuskeilta, 2 meistä polttaa 1 ei. Minä ja toinen tupakoiva kuski sanottiin ettei ajeta sen jälkeen kun lyhyitä vaihtoja. Meillä pisimmät vaihdot on 1300km mittasia eikä siellä jouda joka kuppilaan istumaan kahville/tupakalle. Itse en rupea olemaan 4.5h tupakoimatta. Isäntä totesi että autossa saa edelleen polttaa, ollaan tämän tupakoivan kuskin kanssa talon nuorimmat ja nopeimmat kuskit. Meidän isännän ajatusmalliin sopi siis että hän ennemmin pitää töissä meidät joille tarvitsee maksaa vähemmän tunteja kun vain tämän yhden joka on huomattavasti hitaampi.. Kukin isäntä tyylillään, en kyllä lopettaisi polttamista vaikka se yritettäisiin kieltää.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      69
      4938
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1846
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe